Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

filmzene és trailer zene keverés


symphoniac

Kérdés

Sziasztok!

Először is remélem jó helyre írom, és hogy még ez a téma nem fordult elő (Ha igen, elnézést, nem találtam...)

Itt a filmekben, trailerekben előforduló (például Two Steps From Hell, Immediate Music, stb.) szimfónikus zenekart alkalmazó zenék keveréséről szeretnék kérdezni, ha valamelyikőtöknek van már ezzel kapcsolatban tapasztalat.

Könnyűzenével kapcsolatban is megvannak a bevált eszközök (kompresszorok, EQ-k, stb), ezeket ismerem is. A kérdés az, hogy ebben a teljesen más műfajban, mik a bevált eszközök, valamint ezeknek a keverését hogy szokták csinálni? Gondolom teljesen más bevált módszerek vannak ezekhez.

Tehát egy szimfónikus zenekar (Alapvetőleg esetemben VSTi-k, de elég jók szerintem) a kiindulópont, a cél pedig egy olyan hangzás, ami ebben a műfajban ütőképesnek mondható.

Remélem nem kérdeztem túl nagy ostobaságot :)

Üdvözlet!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Azért hasra esni sem kell az élő szimfonikus zenekartól, csak azért mert élő. Kicsit túl van ez misztifikálva szerintem. Vannak iszonyat jó zenekarok, amitől beszarok, de egy részük éppoly kutyaütő, mint ahogy sok a rossz dobos, rossz énekes, stb. Elég sok ilyen figurával dolgoztam már és azt látom, hogy a legtöbbjük pont olyan szakmunkás, mint az asztalos, vagy a festő, aztán vagy jól dolgozik, vagy nem. Ha komoly minőség kell, akkor pl. Londoni, vagy Berlini szimfonikusok, de biztos itthon is lehet találni jót. Fúvósok különösen rosszak szoktak lenni, de a vonósok között is sok a kókler. A legszörnyűbb pedig amikor a színházban megpróbálják eljátszani a Hairt és sehogyan sem megy. :) Elég szánalmas próbálkozásokat láttam már.

Némelyik VSTi-ben amúgy simán vannak hamis hangok és rendesen ki kell javítanom, intonátorral, ha használni akarom, szóval ezekből sem kell fenntartások nélkül elfogadni bármit, csak azért mert marha drága. Biztos sok meló volt elkészíteni, de simán lehetett süket a zenész is és a felvevő ember is. Vagy egyszerűen csak fáradtak voltak az ezredik felvételnél és benne maradt rosszul.

A zenekari zenészek hajlamosak visszafejlődni:-). A szólistákra ez kevésbé igaz.

Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a klasszikus akadémián a belépő szint is messze magasabban van a popfickók egész életre való zenei tudása. Én kerülném a kutyaütő jelzőt, főleg a többségükkel kapcsolaban:-).

Az ne tévesszen meg, hogy egy klasszikus zenész csak elvétve tud játszani pop muzsikát. Valószínűsíthető, hogy Pet Metheny is szar lenne a Tankcsapdában:-)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem egy szimfonikus koncert meg egy filmzene az ket kulonbozo dolog, teljesen eltero keveressel, maszterrel.

A koncerttol elvarom a maximalis dinamikat, a realisztikus teret stb., mig a filmzenetol egy olyan keverest, ami nem vonja el a figyelmet a jelenetrol, hanem kiegesziti azt.

A filmzenek es egyeb hangok egyuttesen (altalaban) szinkronban kell, hogy valtozzanak a vagassal, a film erzelmi vonalaval, a dialogusokkal vagyis minden esemennyel.

Ez mindenkeppen komoly beavatkozast igenyel panorama, hangero, egyeb parameter teren.

Link to comment
Share on other sites

Azért hasra esni sem kell az élő szimfonikus zenekartól, csak azért mert élő. Kicsit túl van ez misztifikálva szerintem. Vannak iszonyat jó zenekarok, amitől beszarok, de egy részük éppoly kutyaütő, mint ahogy sok a rossz dobos, rossz énekes, stb. Elég sok ilyen figurával dolgoztam már és azt látom, hogy a legtöbbjük pont olyan szakmunkás, mint az asztalos, vagy a festő, aztán vagy jól dolgozik, vagy nem. Ha komoly minőség kell, akkor pl. Londoni, vagy Berlini szimfonikusok, de biztos itthon is lehet találni jót. Fúvósok különösen rosszak szoktak lenni, de a vonósok között is sok a kókler. A legszörnyűbb pedig amikor a színházban megpróbálják eljátszani a Hairt és sehogyan sem megy. :) Elég szánalmas próbálkozásokat láttam már.

Némelyik VSTi-ben amúgy simán vannak hamis hangok és rendesen ki kell javítanom, intonátorral, ha használni akarom, szóval ezekből sem kell fenntartások nélkül elfogadni bármit, csak azért mert marha drága. Biztos sok meló volt elkészíteni, de simán lehetett süket a zenész is és a felvevő ember is. Vagy egyszerűen csak fáradtak voltak az ezredik felvételnél és benne maradt rosszul.

Link to comment
Share on other sites

Az utolsó mondatokkal (is) vitatkoznék egy kicsit:-). A zenekarokat kovácsolja a gazdája és örülnek minden megbízásnak. Abban igazad van, hogy nem home studo kategória, hiszen ezek a muzsikusok ebből élnek. Egy normális studióban viszont biztos, hogy nem lenne összehasonlítható a vsti-vel készült felvétellel és nem negatív irányban billenne.

Az első szakaszhoz csak annyit fűznék hozzá, hogy minden processzálás rombolja a hangot. Ezt kell szem előtt tartani. Lehet olyan helyzet, hogy ez a cél, persze.

Link to comment
Share on other sites

Az ewql honlapjára például elég ütős darabok vannak feltéve mintának. Azoknál semmit nem használtak, csak egy lágy master kompresszort. Szerintem a lényeg, hogy minél jobb hangszer minél jobb minőségben legyen felvéve, aztán azzal nem nagyon kell semmit se csinálni, csak térben kell ügyesen elhelyezni a hangszereket, a valóságnak megfelelően, meg egy jó fajta reverb kell hozzá. Én próbálkoztam már többféle vsti-vel, meg effektezéssel. Most a kontakt kis vsl bankját használom, de a végeredmény nem lesz tökéletes vele. Azért szeretem, mert egyszerű, meg olcsó. Az ewql viszont már önmagában mozifilm minőségben szól, elég ha csak betöltöd a hangszert. (A stage verzióhoz még reverb se nagyon kell.) De egy jó drága reverbbel még egy picit tuningolhatsz rajta. Láttam tutorialokat korábban egy profi sráctól, ő használ néha eq-t is, de csak vágásra, és csak olyan kis mértékben, hogy épp teret adjon egy-egy hangszernek, esetleg nagy hangerőn az irritáló frekvenciákat csökkentse. A hangszint viszont nem érdemes "elekuzni" egy jól felvett hangmintán.

Delay vagy kórus izlés szerint, bár egy élő orchestrában általában nem szokott a klarinét elkezdeni magától delayezgetni meg flangerelni előadás közben, de ha épp úgy kivánja a helyzet, akkor csak rajtad áll. Én szivesen keverek néha analóg szinti hangokat szimfonikus hangszerek közé például. Nincs mi megkösse a kezem, úgyse fogja szerintem élő zenekar az én zenémet játszani sose, szóval miért ne.

Amúgy lecsekkolhatod a vienna cuccait is, azok is nagyon jól szólnak. (meg pofátlanul drágák is mondjuk) Olcsó hangbank meg nem lesz mozifilm minőségű. A kontaktom nagyon szépen tud szólni például, de nem ÚGY.

Ha meg már van egy jó vsti-d, akkor a lényeg, hogy minél ügyesebben, aprólékosabban kidolgozd a műved, használd ki a dinamikát meg a keyswitcheket. Sokan az ewql-el is tudnak gyengét alakitani, például amikor minden egyforma velocityvel szól, vagy épp egyforma attackkel, vagy épp egymásba szólnak a szóló hegedű hangjai, stb. Minden hangszert vagy hangszercsoportot precizen kell kidolgozni, ez a lényeg.

Habár egy élő zenekart érdekesebb lehet felvenni, én maradok a vsti-nél. Még ha meg is lennének a millióim a cuccra, azért annyi embert összekovácsolni, és együtt dolgozni velük, háát... az már erősen nem home studio kategória. Ráadásul lehet, hogy rosszabb lenne a végeredmény, mint a vsti-vel. :)

Link to comment
Share on other sites

A szoftver hangszereket csak önmagukért nem szoktam piszkálni, hiszen azok már szépen rögzített hangokból készültek.

Effektezés, színezés céllal esetleg, de azt meg a VST-vel is megoldhatod.

Az még számít, hogy hol fogják használni a kevert zeneét. Ha moziban, akkor annak megfelelően illik masterelni.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...