Jump to content
Ménemszól.hu

Zene a sólyom szárnyán, Cransong Falcon


silk

Recommended Posts

Hijjjjjj ezt a cikket meg kellett írnom, de nagyon. Miért is? Mert az utóbbi idők egyik egyik legkellemesebb meglepetéséről lesz benne szó, egy 500-as formátumó csöves levelerről, a Cranesong Falcon-ról. Mielőtt súlyos technikai értekezésbe kezdenék, muszály vagyok tisztázni néhány apróságot, hogy megérthesse a Kedves Olvasóm, hogy mire ez a nagy öröm részemről.
 
post-1-0-81781300-1392307633_thumb.jpg
 
   Elég köztudott dolog, hogy az egyik legfontosabb alapvető dinamika processzor a leveler. Használata igen elterjedt, mivel nagyon megkönnyíti a felvételeket. Ének-láncban rendre megtaláljuk, de rengeteg akusztikus és elektromos hangszer felvételénél is felügyeli a jelszintet. Már a kezdetek kezdetétől részese a zene iparnak, annyira hogy az első jól sikerült implementációja, a Universal Audio La2a típusa szinte minden studióban kötelező jelleggel szerepel az étlapon, s nem volt sok komoly próbálkozás a "leváltására". Az La2a közel "tökéletes" megoldás mint leveler. Egyszerű kezelhetőség, meleg vintage sound, elképesztő headroom, ezek a legfontosabb jellemzői. Mivel a lemez ipar "őskorától" jelen van, a "hibái" is beépülnek a zenei kulturába, mondhatni ezek azok a tényezők, ami miatt a mai napig az egyik legáltalánosabban használt darab. A trónjáról letaszítani...lehetetlen. Egyetlen kis hibája azért vagyon a dolognak...az ára. Mivel gyártani szinte csak kézzel lehet, manapság is csak nagyon költségesen gyártható alkatrészekből áll...meg az irdatlan mennyiségű elismerés amit az évek alatt magáénak tudhat megtette a hatását.
 
   Pontosan tudjuk, ahogyan a gyártók is, hogy mennyire alap a leveling funkció minden felvételnél, legyen az a legprofibb, vagy csak hobbi célú. Persze egy La2a-t nem engedhet meg magának egy hobbista (általában), sőőőt a kisebb projekt studiók sem. Ezért rengeteg alternatíva születik rá az idők folyamán. A kérdés ilyenkor mindig az, melyik mit is tud a nagy öreghez képest a gyakorlatban. Itt jön a képbe a Hitspace és a jó öreg Silk bácsi, akik végig kóstolgatják az aktuális palettát, hogy kiderüljön melyik mennyire finom és egészséges. Sajnálatos módon, pont a leveling volt az a funkció, ahová nem igazán tudtunk mit ajánlani az La2a helyett az ártól megrémült delikvenseknek...egészen a mai napig.
 
   A Craneson Falcon egy 500-as formátumban épített, csöves leveler, ami tökéletes a feldatra. Régóta vagyok a szakmában, mondhatni tudom "mire kell figyelni", ezért elég gyorsan elvérzik a kezem alatt sok berendezés, mivel a papírforma és a gyakorlat nem ugyanaz. Rengeteg hasonló cuccot kipróbáltam már, de eddig egyik sem volt képes meggyőzni. Kicsit el is szomorodtam, s már konstatáltam magamban, hogy nem igazán "megy ez a gyártóknak", valahogy nem érzik mit is kellene. A Falcon volt az első olyan olcsóbb megoldás, ami első blikkre nem vérzett el. Gyanús is volt, mert hasonló árú társai 2 perc alatt "bevégezték" a tesztet. Na jó, mondom, akkor majd használjuk élesben, meglátjuk padlógázon mit muzsikál. Tettem is mindenre, amire csak értem. Teljes nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a Falcon állta a sarat derekasan. Elképedtem és örültem is egyben, hiszen ez nagy dolgot jelenthet a hazai sanyarú körülmények között vegetáló studióknak, hobbistáknak. Nem azt mondom, hogy pont olyan, mint az La2a, viszont a leveling funciót tökéletesen ellátja. Teljesen frankón műxik, nem hüppög, nem torzít, nem csinál "kommmmmmmpresssz" effektet, szóval tökéletes leveler. A headroomja azért nem éri el La2a-ét, viszont a karakterisztikája hibátlan, megfelelően nagy tartalékai is vannak, bőven elégségesek ha észnél vagyunk. Az La2a-nál soundja modernebb, neutrálisabb, de bele tud tenni némi "fujtatást", mert van vintage állása is. Persze nem "ugyanaz", mint a nagy öreg, viszont a gyakorlatban a végeredmény "minőségi érzete" és gyakorlati felhasználhatósága hasonló szintű. Szóval le a kalappal Dave Hill előtt! (Ő a tervező, aki nem tudná!) Részint azért, mert ehhez hasonló gyakorlatban is tökéletesen helytálló levelerrel nem találkoztam (ami hozta volna formát, azok mind La2a árban mozogtak), másrészről pedig mert sikerült belegyömöszkölnie egy ilyen jó csöves áramkört az 500-as formátumba, ami nem kis technikai mutatvány! Most pedig íme a "főzési recept" a szakácsainknak, a technikai részletek és a "hozzávalók" listája.
 
   Végy egy 12AX7B csövet. Illesztésnek fogj egy jó kis jeltarnszformátort. Vigyázz, ez befolyásolja a soundot és a headroomot is, szóval körültekintően válassz! Izlés szerint adagolj hozzá ellenállásokat, kondenzátorokat. Ezeket jól dolgozd össze, s végül színültig tölts tele vele egy 500-as szabvány sütő formát. Fejleszgesd 5-6 évig, míg szép lágy színűre nem érik. Kicsik és nagyok is fogyaszthatják! Melegen tálaljuk, jó étvágyat!
 
Az előlapon rengeteg gombot és kapcsolót találunk. Ezek szép sorjában a következők:
 
Kapcsolók:
 
- attack switch: három állása vagyon föntről lefelé, 0.1ms, 7ms, 20ms (fast, mid, slow). 
 
- release switch: 3 állású, 75-200ms, 300-1000ms, 1400-3500ms, a bejövő jeltől függően variálódik a megadott értékhatárok között! 
 
Ezek az értékek mind 12dB-s változásokat takarnak az megdott időkre mind az attack, mind a release esetében.
 
- meter switch: ezzel kapcsolhatjuk a műszert, hogy a gain reductiont, vagy az aktuális kimeneti szintet mutassa
 
- limit/compress switch: kapcsolhatonk hard- (limit) és soft-knee (compress) állások között. Ez határozza meg a jelleggörbéjét a dinamika módosításnak.
 
- 100/color switch: a "100"-as állásban egy nagyon tuti modern csöves, míg a color állásban egy vintage csöves cuccokra jellemző hangzást kapunk. (Ez tulajdonképpen a negatív feedbacket kapcsolja ki/be, a csőnél.)
 
- bypass: három állású, s nem is merem leírni mire képes maga a BYPASS állás! Az IN (közép) állás pedig még félelmetesebb titok. Viszont a LINK állásban olyat tud, ami csöves levelereknél nem igazán elterjedt fííícsör. Azaz tud "stereo"-ban futni egy másik Falconnal...sőőőőt...fel tudunk menni akár 5.1-ig is!!! Bummmm. Na ilyen tuti nincs még egy a piacon.
 
Forgó potik:
 
- threshold: ez a levelerünk küszöb értéke...gondolom nem kell magyarázni
 
- gain: ez a kimeneti "hangerő" szabályzónk, azaz magyarul az output gain
 
- dry/wet: na ez már trükkösebb, ugyanis a cuccos képes úgynevezett "párhuzamos" komprimálásra is, azaz keverhetjük az érintetlen jelet a megdolgozottal fázishelyesen (mer ugye analog)! Nagy okosság, kényes hangoknál csuda jó dolgokat művelhetünk vele! A gyakorlatban ezzel teljesen szabadon szabályozhatjuk a kompresszió mértékét! (Nagyon hasonló effektus, mint a RATIO a kompresszoroknál, de ilyen funkció levelereknél amúgy nincs ugye...)
 
   Hát ezek a száraz tények kérem szépen. A nem száraz véleményem meg így a végére annyi, hogy csuda jó ez a cucc. Gyönyörű cső hangja van, de nem tolakodó, s nem "erőltet" rám semmiféle vintage sistergést ha nem akarom. Nagyszerűen lehet használni szinte bármire, s ez egy nagy adu ász a tarsojában, hiszen az La2a-nak nagyon is vintage hangzása van, ami mondjuk pölö hegedűn nevetséges lehet, addig a Falcon-nal ez simán megoldható. A leveling "karakterisztikája" kissé erőszakosabb, mint az La2a-é (talán az La3a-ra jobban hasonlít), viszont nem csinál csúnya "kompressz" effektust, s ugye a meredekebb görbe könnyedén ellensúlyozható a dry/wet funkció által, úgyhogy ezen a ponton is perfekt a cuccos az én szememben. Az ára nagyon baráti, így mindenkinek merem ajánlani a figyelmébe. (Még úgy is olcsóbb akár egy La3a-nál is, hogy az 500-as házat is megveszed!) Szóval tökéletes megoldás, mert nálam az La2a mellet is van létjogosultsága, ugyanis olyan dolgokra is fel lehet dugni, amire az La2a a vintage hatás miatt kifejezetten cikis.
 
   Készítettem nektek egy teszt hangsávot is, amiben nagyon jól lehet érzékelni hogyan is dolgozik ez a berendezés. A teszt részleteit ott hallhatjátok. :)
 

FalconTest.wav

Link to comment
Share on other sites

Nekem ez mindig egy kicsit mágia volt, ha kézzel gyártanak minden egyes darabot, alapvető hogy nem létezik két egyforma darab (súlyos kalibrálgatások ellenére sem, mivel máshogy öregednek az alkatrészek stb.).

 

Na most a levelernél pont az lenne a jó, ha legalább 2 vagy több csatornánál együtt lehetne használni több egységet - mikor az ember nem mikrofont vagy egyéb mono forrást vesz fel.

Ezt hogy lehet a legfrappánsabban megoldani a gyakorlatban?

(úgy értem felesleges átkötögetések nélkül)

Link to comment
Share on other sites

Nekem ez mindig egy kicsit mágia volt, ha kézzel gyártanak minden egyes darabot, alapvető hogy nem létezik két egyforma darab (súlyos kalibrálgatások ellenére sem, mivel máshogy öregednek az alkatrészek stb.).

A kézzel építés azt jelenti, hogy csak összerakják ugyanazt az áramkört ugyanazokból az alkatrészekből n-szer. Az alkatrészek meg ha bizonyos tűréshatáron belül vannak akkor minden ok. Tehát ettől még nem lesz minden darab más. Az LA2A teljes egészében légszerelt cucc ezért szükséges, hogy emberek szereljék össze. Ez biztosan hagyomány lehet a cégnél, nem akarják a "legendát" megbolygatni, pedig simán lehetne egy NYÁK-ot tervezni neki és automatizált gyártósoron gyártani.

Link to comment
Share on other sites

A kézzel építés azt jelenti, hogy csak összerakják ugyanazt az áramkört ugyanazokból az alkatrészekből n-szer. Az alkatrészek meg ha bizonyos tűréshatáron belül vannak akkor minden ok. Tehát ettől még nem lesz minden darab más. Az LA2A teljes egészében légszerelt cucc ezért szükséges, hogy emberek szereljék össze. Ez biztosan hagyomány lehet a cégnél, nem akarják a "legendát" megbolygatni, pedig simán lehetne egy NYÁK-ot tervezni neki és automatizált gyártósoron gyártani.

 

Mondjuk lehet hogy csak mítosz de egyes elismert szakemberek esküsznek arra hogy bizonyos helyeken lévő cucc már csak a kora miatt is máshogy (karakteresebben) szól mint ha most vennék meg újonnan. Lehet a cső is ludas benne.

 

Pl. ebben a videóban is említve van:

 

Link to comment
Share on other sites

Mondjuk lehet hogy csak mítosz de egyes elismert szakemberek esküsznek arra hogy bizonyos helyeken lévő cucc már csak a kora miatt is máshogy (karakteresebben) szól mint ha most vennék meg újonnan. Lehet a cső is ludas benne.

Igen, az öregedés létező dolog. A csőre fokozottan igaz mert egy párezer órás élettartamú alkatrészről van szó ami az élete vége felé már rég nem olyan "fitt" mint újkorában. De igaz ez a többi alkatrészre is kisebb-nagyobb mértékben.

Ha egy 20 éves és egy pár napja gyártott terméket hasonlítanánk össze biztosan lennének valamilyen szintű különbségek. Ha meg két új terméket hasonlítanánk össze ami egymás után jött le a gyártóasztalról akkor aligha hallanánk bármi különbséget.

Link to comment
Share on other sites

Igen, az öregedés gyakran jó karaktert ad. Nekem pl volt egy Laney Clipp brutál gitárerősítőm. cca 30 éves volt. Eszméletlenül jó szólt, "vita nélküli" gitárhang. Aztán csak cserélni kellett benne a csöveket, mert végük volt. Utána is jó maradt, de nem volt "ugyanaz", vékonyabb, testetlenebb lett az egész.

Link to comment
Share on other sites

Igen, az öregedés gyakran jó karaktert ad. Nekem pl volt egy Laney Clipp brutál gitárerősítőm. cca 30 éves volt. Eszméletlenül jó szólt, "vita nélküli" gitárhang. Aztán csak cserélni kellett benne a csöveket, mert végük volt. Utána is jó maradt, de nem volt "ugyanaz", vékonyabb, testetlenebb lett az egész.

Ha valami bitang NOS cső volt benne(Tele vagy egy Mullard mondjuk) és egy új gyártású csőre cserélted, mondjuk egy Electro Harmonix-ra vagy J.J.-re

akkor ez annyira nem meglepő. Kísérleteztél esetleg különböző gyártók csöveivel?

Link to comment
Share on other sites

        Azt szeretném megtudni, hogy a Summit Audio TLA-50 a Falconhoz képest milyen?

 

Nem egy "kategória" a kettö. A TLA-50, az egy "olcsó" kategóriájú berendezés, aminél a legföbb "erénye" az ára, s erre is tervezték/gyártják. A Falcon egy "kompromisszum mentes" cucc, azaz nem egy "tesco gazdaságosnak", hanem highend cumónak tervezett és épített berendezés, csak ebben a kategegóriában nagyon "olcsónak" számít. Szóval a Falcon nem egy La2a kopi vagy ilyesmi, hanem egy kiváló leveler, s levelereket általában az La2a-hoz mérjük, mivel az az "ipari standard", ezért hasonlítom sok helyen a cikkben is egymáshoz a két gépet. Ez viszont nem azt jelenti, hogy a Falcon egy "olcsósított" La2a lenne.

Lényeg: TLA-50 egy "olcsónak" tervezett gép, aminek kategóriájához képest kimagoslóan jó a hangja, s ezért kedveljük. A Falcon meg egy "highend" cumó, a ketegóriájahoz méltó brutál sounddal, viszont kellemesen alacsony áron.

Link to comment
Share on other sites

Ha valami bitang NOS cső volt benne(Tele vagy egy Mullard mondjuk) és egy új gyártású csőre cserélted, mondjuk egy Electro Harmonix-ra vagy J.J.-re

akkor ez annyira nem meglepő. Kísérleteztél esetleg különböző gyártók csöveivel?

 

Mullard-ok voltak benne.

Sajnos financiális okokból nem volt módom kisérletezgetni, de egy hangszerbolti "Marshall" feliratú szelekciót tettem bele. (talán J.J. volt) Sok éve volt ez, nem "lógott a fán is" ilyesmi, örültem, hogy ilyet tudtam szerezni, horror áron….:)

Nem lett rossz, de nem volt "ugyanaz" 

Link to comment
Share on other sites

Mullard-ok voltak benne.

Sajnos financiális okokból nem volt módom kisérletezgetni, de egy hangszerbolti "Marshall" feliratú szelekciót tettem bele. (talán J.J. volt) Sok éve volt ez, nem "lógott a fán is" ilyesmi, örültem, hogy ilyet tudtam szerezni, horror áron….:)

Nem lett rossz, de nem volt "ugyanaz" 

A régi Mullardok után ne is csodálkozz hogy nem úgy szól.  :-D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...