Jump to content
Ménemszól.hu

Kérdés

Szevasztok! A hét elején összeraktam a dobom a klubban ahol szezonban hangosítok és felraktam rá a környezetemben elérhető mikrofonokat amikkel felvételt készítettem, majd összevágtam olyan formába hogy jól össze lehessen hasonlítani azokat. A mikrofonok egy Yamaha 01V96 keverőpultba lettek dugva, ami ADAT-on csatlakozott az Apollo Twin-be, amibe egy Neumann KM184 pár volt bekötve A/B pozicionálású lábdobközép/pergőközép tengellyel, pergőhöz mért távolsággal. A sávokon a lejjebb és a fájlnévben is felsorolt sorrendben szólalnak meg a mikrofonok először nyersen, majd még egyszer ugyanez lemegy némileg hangszínelve, ahol az overheadek is alá vannak tolva.

1. pergődob: A hangszer egy Premier 2000 szériás, 14" x 5.5" méretű, öntött kávás "vintage" fémpergő melyet a 60-as évek közepétől-végétől gyártottak. A tesztelt mikrofonok sorban:
  - Shure SM57
  - Shure Beta 57A
  - Sennheiser e609 Silver
  - DPA 4099 (Hi Sens)
A mikrofonok természetesen felső-alsó párok ahol az alsó mikrofon csatornáján fázis van fordítva, valamint az alsó mikrofon 10 dB-el halkabb. A második körben egy Sonimus Burnley 73 (Neve 1073) EQ van használva 5 dB 110/7.2/12k emeléssel, 80 Hz HPF-el, megtekert preamp szaturációval.

https://drive.google.com/open?id=0B11TjlRx2er6eGpjamJBanJfNWc

2. tamok: A dob egy Gustavito névre hallgató custom magyar hangszer, 6 réteg nyírfából, 12" x 7" illetve 16" x 14" méretű tamokkal. A tesztelt mikrofonok sorban:
  - Sennheiser e604
  - Audix D2/D4 (12"/16")
  - Shure SM57
  - DPA 4099 (Hi Sens)
A második körben egy UAD Pultec Pro Legacy EQ van használva, 500/6-ös vágással, 5k/6 emeléssel a felső, 300/6-os vágással és 4k/6-os emeléssel az álló tamnál.

https://drive.google.com/open?id=0B11TjlRx2er6d092dWZMaGFnOUk

3. állótam lábdob mikrofonokkal, a tesztelt mikrofonok sorban:
  - AKG D112
  - Audix D4
  - Audix D6
  - Shure Beta 52A
A második körben szintén az UAD Pultec Pro Legacy EQ dolgozik, 300/6 illetve 5k/6 vágás/emelés paraméterekkel.

https://drive.google.com/open?id=0B11TjlRx2er6Q3lhWEtodXBfLWc

4. lábdob: 22" x 18" méretű, belső tompítás nélkül, a mikrofonok hangosítási standard szerint a lyukba pozicionáltak, melyek sorban:
  - Shure Beta 52A
  - AKG D112
  - Audix D6
  - Audix D4
A második körben a Logic saját EQ-ja lett használva 50/10dB/0.60, 200/-10dB/0.30 illetve 4k/10dB/0.20 paraméterekkel, itt overhead nem volt használva

https://drive.google.com/open?id=0B11TjlRx2er6ZGloRWFoT3N3ZjQ

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

A saját véleményem:

1. pergő. Nekem az SM57 abszolút favoritom, az ipari standard dolgok nem hazudnak. A Beta 57A teteje nem tetszik, jobb eredményt ad ha 1073-al beletekerünk az SM57-be. Az e609 pedig túlságosan mélydús. A DPA bizonyos környezetben biztos jó, de olyan túl pezsgő a hangja.

2. tamok: Az e604-ben van valami zavaró vödörhang, ettől eltekintve nem rossz. Az Audix páros némileg öblösebb, az SM57 pedig szárazabb, ami főleg az oldaltamon hallatszik. A DPA szintén nagyon színes, de biztos van olyan zene ahol jó, viszont több zajt szed be.

3. oldaltam lábdob mikrofonokkal: A D112 nekem nagyon tetszik, jobban mint a D4, a másik kettő viszont felejtős, buflák szar hangjuk van itt.

4. lábdob: A Beta 52A itt kielégítő, a D112-nek ebben a pozicióban viszont valami szörnyű hangja van. Én a D6 hülye cuppogását sose szerettem, a kis lábdobokra ajánlott D4 nekem viszont annyira nem rossz. Szerintem lemezre 1 mikrofonból lábdobot csinálni nem egy nyerő dolog.

Link to comment
Share on other sites

Én nem értem a mikrofonozáshoz, de annyira elhanyagolják ezt a topicot, hogy már sajnállak érte. Megpróbálok pár szót szólni az EZ Drummeres meg Superior Drummeres tapasztalataim mentén. :D Nem nagy cucc, de dob sound-dal már foglalkoztam életemben. Remélem relevánsak lesznek az észrevételeim. 
Nekem snare-eknél az a fontos, hogy legyen egy attack is olyan 200 körül és legyen magasa is. Ha nincs attack, akkor a gitár/szinti/akármi mellől nem hallatszik ki, ha nincs magas, akkor rettentően tompán szól. Inkább tartalmazzon egy picit több magasat, mert abból vissza lehet venni, ha a cinekkel összeakad. 
Egyértelmű favorit nálam a  DPA 4099, mert szép közép/alsó tartománya van, természetes és van magas benne. A Sennheiser se lenne rossz, de túlságosan öblögetős hangja van. 
A többi is jön, csak most ezt elküldöm. 

Link to comment
Share on other sites

Nekem lábdobból az  Audix D6 volt a favorit. Van benne ilyen mellbevágós döngölősség, ami persze a basszus szubtartományával nem annyira barát, de erre találták fel az eq-t. A többinek picit olyan a hangja, mint amikor ezt a hatalmas gumi strandlabdát vágják a falhoz. 

Link to comment
Share on other sites

Érdekesek a szempontjaid, de nekem az eddigi tapasztalatok alapján az jött le hogy kevés az hogy első körben nyersen hogy szólal meg a mikrofon, mert vannak azok amibe büntetlenül lehet bármit tekerni mint pl az sm57 pergőn így nem véletlenül ipari standard kategóriásak. Live körülmények között jellemzően akkor rakok Beta 57-et ha nem bízok a dobosban mert a kosara a mikrofonnak igencsak érzékeny.

Nekem a DPA 4099-ek a dobon speciális esetben elképzelhetőek csak, viszont érdekes hogy más ismerősnek is tetszett a D6 oldaltamon holott szerintem teljesen anti tam hangja van. Na ennyi.

Lábdobnál a gumilabda az a 112 Hz ebben az esetben, ez az aktuális bőr, hangolás és hangszer hibája.

Link to comment
Share on other sites

Köszi a felvételeket, lehet belőle tanulni! Kérdés lenne, hogy van tapasztalatod lábdobnál AKG D12 VR -el? (kicsit szkeptikus vagyok) Még nagyon nem sikerült olyannal beszélnem, aki vett már vele fel és végignyomott volna egy mix-részt is, ergo tudná, hogy viselkedik élesben, ezért kérdezem. Köszi előre is! :)

Erről lenne szó, ez egy aránylag "új" cucc szerintem náluk.

http://hitspace.hu/akg-d12-vr.html

U.I. Még ugyanez kérdés vonatkozna a Snare esetében Telefunken M80-asra. A gyártó elméletileg a SM váltójának szánta új ipari standardnak, eddig még annyira nem kapták fel, árban nyilván nem tud semmi az SM alá vágni soha. Köszi!

Link to comment
Share on other sites

Bár nem nekem szólt a kérdés, válaszolok :-)

Az AKGD12VR nagyon jó lábdobra. Műfajtól és hangszertől függ, de kell mellé másik mikrofon is. Én ezen felül teszek a dobtestbe is valamit. 

Pergőre gondolom az SM57-re gondolsz. Azt szokta meg a fülünk, azért az a legjobb. Nem árt mellé egy nagy hangnyomást elbíró, kis membrános kondenzátor mikrofon és alulra is kell valami. Az SM57-ben az a jó, hogy szinte nem kell vele semmit csinálni. 

Vannak sokkal jobb mikrofon összeállítások a fentieknél.

John McBride (Blackbird studo) mondja az egyik videóban: A tamokra U67-eket teszek, csak azért mert megtehetem :-)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Az AKG D12 VR-t dicsérte egy kollégám, egyszer valószínű majd veszek egyet ha kapok olcsón.

Az M80 csak akarna lenni az SM57/58 konkurense, de ilyen árral felejtős. Mikor mutogatják a stúdiókban a mikrofonos polcokat valamiért nem látom ott őket, valószínűleg azért mert az SM57 pont kurvajó pergőre meg gitárra. Egyébként pár hete a Budapest Jazz Orchestra-val hozott az ember kettőt énekre, és bizony meg kellett jegyeznünk hogy jelentősen jobban szól mint az SM58. Amúgy van a Hooligans-be a gitárosnak is mint énekmikrofon de ő a külcsín miatt vette és nem a belbecs okán.

Wheel kollégától eltérően én nem a lyukba rakom a D112-t hanem a lábdobba beletolom pár centire a megütés helyétől és mellé rakok a lyukba egy Beta52A-t, aminek viszont jó sok mélye van. Nyilván U47 fet lenne a zsír a bőr elé na de ki vagyok én? :D

Egyébként azóta csináltam még pár dolgot, például felraktam OH-nak egy pár C1000-t, NT5-öt és KM184-et, valamint lábcinre C1000-t NT5-öt és e914-et. Egy másik alkalommal kiraktunk dob elé KM184-et, Gefell UM70S-t, U87Ai-t és egy olcsó t.bone kismembránost. De ami a legdurvább volt hogy kiraktam pergőre 4 darab SM57-et különböző szögekben és felvettem.

Ha U67-et tesz tamokra akkor mi az OH meg a Roomok? Jazzbe szoktak C414-et rakni, de én megelégednék néhány cápával is, bár igazából az Audix is elég jó, álló tamra meg atom a D112.

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta Wheel:

Pergőre gondolom az SM57-re gondolsz. Azt szokta meg a fülünk, azért az a legjobb. Nem árt mellé egy nagy hangnyomást elbíró, kis membrános kondenzátor mikrofon és alulra is kell valami. Az SM57-ben az a jó, hogy szinte nem kell vele semmit csinálni.

John McBride (Blackbird studo) mondja az egyik videóban: A tamokra U67-eket teszek, csak azért mert megtehetem :-)

Köszi szépen a választ! Igen SM57-re gondoltam. :)
Jah hát a kinti felvételeknél ez nem meglepő B. Swedien U87-eseket használt rá (tamokra) a felvételeiben, legalábbis a leghíresebbekben. Inkább még itthon jellemző az eszközhiány, de majd úgyis alakul idővel.

Link to comment
Share on other sites

11 perccel ezelőtt írta rootkiller:

Az M80 csak akarna lenni az SM57/58 konkurense, de ilyen árral felejtős. Mikor mutogatják a stúdiókban a mikrofonos polcokat valamiért nem látom ott őket, valószínűleg azért mert az SM57 pont kurvajó pergőre meg gitárra. Egyébként pár hete a Budapest Jazz Orchestra-val hozott az ember kettőt énekre, és bizony meg kellett jegyeznünk hogy jelentősen jobban szól mint az SM58. Amúgy van a Hooligans-be a gitárosnak is mint énekmikrofon de ő a külcsín miatt vette és nem a belbecs okán.

 

Tény, árban nem tud alávágni, de még elég új eresztés szerintem hogy mindenhol látni lehessen. Viszont a gyártó nagyon hihet benne, mert óriási marketingbüdzsét nyomtak mögé, már kicsit furi is, de azért a Telefunken nem egy rossz név a mikrofonban. Tologatják ki mindenhova a tesztpéldányokat az amcsi piacon, direkt stúdió környezetbe, persze csak olyanoknak, akik folyamatosan jelen vannak valamilyen médiában. Pergőben még sajna nem hallottam jó felvételt ezért is kérdeztem. köszi szépen! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...