Jump to content
Ménemszól.hu

Párbaj: MOX-8 vs LE-8


A/D

Recommended Posts

Minden hangszert jóra lehet hallgatni, ha az ember viszonyítás nélkül használja. De ha egymás mellé kerülnek, minden más értelmet nyer.

BEFELE A RINGBE.

A Yamaha most megjelent MOX szintetizátora új filozófiát képvisel: a Motif világát hozza el nekünk a megfizethető kategóriába. Kalapácsmechanikás billentyűvel is épp 14 kiló, ami technológiai áttörésnek számít.

A Kurzweil PC3 LE-8 a hagyományok tisztelője: ő ragaszkodik a nyers erőhöz (USA sound!). A mintákon hallani, hogy nem akárkik készítették, hanem kivételes ízléssel és tehetséggel megálldott hangmérnökök. Büszkék arra, hogy mindenki másnál sokkal-sokkal nagyobb számítási teljesítményt raknak a fedél alá. Nem a memória méretével birkóznak, hanem soha nem tapasztalt manipulációjára képesek a beépített hangoknak. Ennek érdekében nem félnek saját chipeket gyártani, mert ami a boltban van, az nekik nem elég jó.

Van tehát két izgalmas új szintetizátor, melyek a piacon egymás vetélytársai. Ismerjük hát meg jellegzetességüket!

A MOX a Yamaha új üdvöskéje friss, nagy méretű hangszínekkel (350MB!!!!), a Kurz pedig egy az egyben az 1996-ban (!) megjelent K2500 "bele az arcodba amerikai stílusban" mintáit alkalmazza a vaskos V.A.S.T szintézisével, ha tippelhetek 32 vagy 64MB méretben (utána fogok kérdezni, de biztosan töredéke a MOX-énak). A videó alapján jól prezentálható a "kiegyenlített" jelző értelme (ezért is működik a Kurz jobban zenében, amit itt most nem volt célunk bemutatni).

A tesztünkben egyetlen szempontot vettünk alapul: a fontosabb hangszíneket néztük meg, hiszen ezek szoktak döntők lenni annak megítélésében, hogy egy hangszer mennyire ütős ténylegesen. Még a Youtube videón is remekül hallik, hogy az egyes szintik tervezőit milyen szempontok vezérelték, és ebből sejthető, hogy a Yamaha vagy a Kurz tábor mi miatt kedveli a hangszerét. Ha kellene valahogy jellemezni, talán így lehetne "skatulyázni" a két szerkezetet: a Yamaha a a finomkodós "nem akarok nagyon zavarni", a Kurz pedig a könyörtelen "rácsapok az asztalra" stílust juttatja eszünkbe. Műfaj, elképzelés és vérmérséklet kérdése, hogy épp melyik tetszik nekünk.

És a videó:

http://www.youtube.com/watch?v=8IqKREuYS1g

Link to comment
Share on other sites

Meg kéne hallgatni klasszikus zenekari felállásban is (dob, basszusgitár, gitár) mellett a két hangszert...

Egyébként a Kurzweil tűnik jobbnak(hasznosabbnak) , de nem azért mert szebben szól, hanem pont azért, mert valahogy az a közép tónus jobban dominál, amitől a billentyűs hangszerek élnek...

A Yamaha olyan túl steril, a Kurz meg olyan koszosabb...ezért "agresszívabb" is. ///Megjegyzem a saját motif Es-ben is rendszeresen tolom fölfele a közepeket///

A zongorában is a Yamahánál a mélyek dominánsak, amott meg a közép tartomány.

Hát, kinek milyen az ízlése...

Link to comment
Share on other sites

Nekem is a KURZ jobban tetszik, de ez nem elhatározás, vagy állásfoglalás kérdése, hanem egyszerűen mindig jobban tetszett a nyersessége miatt. Azért viszont kár lenne egy hangszert így megítélni, hiszen egy koncerten teljesen át lehet alakítani a keverésben egy hangszer hangját és például zongorában, bár tompább, de dúsabb hangképe volt a Yamahának ezen a felvételen, amiből azért lehet dolgozni és ugyanúgy ki lehet hozni a "bele az arcomba" hangképet, arról nem is beszélve, hogy már a hangszeren is alakíthatunk a hangszínen és gondolom master EQ is áll a rendelkezésünkre.

Ugyanakkor a KURZ Rhodes-jai nekem ezen a felvételen eléggé "orrhangúak" voltak, azt már kiszépíteni nem tudja a technikus, viszont a Yamaha elég szép hangképű rhodes-ját kicsit ki lehet herélni és élezni, hogy jobban helyet foglaljon a zenekarban és ne vesszen el az alvégen. Vagyis ha a YAMAHA elveszne EQ középállásban, a KURZ meg akkor is harapna, az még nem kell, hogy úgy is maradjon... a MOX-ot is fel tudnám EQ-zni harapósra és a KURZ-ot is le tudnám tompítani a backstage-re :-)

Szerintem továbbra is ízlés dolga, illetve ahogy Tibor is említette, ezeket a dolgokat igazi zenekari szituációban lehetne a legjobban megítélni.

Link to comment
Share on other sites

Kicsit olyan ez, mint egy Steinway vs. Bösendorfer teszt, mindkettő a maga kategóriájában nagyon jó kis hangszer.

A Kurzi szerintem zenébe jobban beilleszthető nyers hang, a Yamahánál főleg a zongin erősen hangzik hogy az effekt teszi teljessé a hangzást nem pedig a minta önmaga, ezért mintha kicsit "mosottabb" hangja volna. Persze ízlés dolga.

Azt tudja valaki, hogy mi volt a zongora amiből a mintát vették a két cég esetében? Yamahánál gondolom a C5-ös grand piano a minta alapja, de Kurzinál vajon mit használtak?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ez agyagdöngölés volt. Nem is kérdéses. :DDD

Meg kéne próbálni egy Nord ellen is, az talán egy súlycsoportnak hatna. :DDD

Szerintem meg egyértelmű a Yamaha fölénye és teljesen egy súlycsoportban!

A zongora csúnyán elvérzik a Kurzban, nem hiába hogy az MOX-ben az egyik cirkáló, a Motif XS hangbankja van berakva, így a hardver mellett a hangszínek fejlesztésével is követi a felhasználók igényeit, és nem poros ósdi soundokat erőltet rá a népekre.

Egyedül a vonósok mutatnak szebb képet a Kurzban a 32 megás Orchestral bank implementációja miatt. Itt azonban le kell szögezni, a demós srác vezet félre minket, mert vaktában váltogat olyan preseteket, amik köszönőviszonyban sincsenek a két hangszerben, lévén a Yamahában is vannak gyönyörű élő vonósok, ahogy ez az MO-ban az elődben, vagyis a Motif ES bankot tartalmazva is megtalálhatók voltak és ugyanígy eltekert elektros stílusúak is...

(amúgy a demós srác hanyagságát szememben az is mutatja, hogy azt sem tudja mi a hangszer típusa amit bemutat, mert furán visszakandikál a készülékházra puskázás gyanánt a videóban, mikor emlegetni kezdi a Yamahát) :D BAKI!

A Rhodesok is gagyin lettek összeválogatva immár a Kurziban, ettől jobbak is vannak benne gyárilag. (ellenben világosan látszik és hallik hogy hangerőben meg van nyomva a Kurz és kompresszálva hogy a Yamaha vérszegényebbnek tűnjön - ügyes csel, csak átlátszó annak aki ért hozzá) :)

Az orgonák abszolút 0 mind a kettőben, bár a Yamahát a digitális leslie szimulációja árulja el, száraz vonal mintáit már próbáltuk rákötni eredeti 122-es Leslie falra és ott mindjárt más a leányzó fekvése, mint ez köztudott is olyan vérbeli hammondos berkekben, akik játszottak már B3-as orgonán és nem csak klónokon hallottak ilyet, hogy a leslie fal 90%-ban min. felelős a lúdbőrös hammond karakterért - természetesen az analóg áramkörei és csöves fokozata miatt is, nem pusztán a 3D-s hangélmény miatt! Ilyen téren szerintem a Kurzi sem szégyenkezne, programozás kérdése.

Tetszik A/D fenkölt mondása: "USA sound!", amit korábban régi fórumukon pont ő tagadott leginkább, Polisix haverját pártolván, idézem:

"ez a japán hangzás vs amerikai hangzás ez baromság.

a Korg, a Yamaha az Akai mind mind amerikai és európai mérnökökkel fejlesztet" lásd. google

A ROM méretét még mindig itt is hibásan 350MB-ként közlik holott hívatalosan 355MB!

http://www.yamahasynth.com/products/synthesizers/mox/#specification-anchor

"Wave 355MB (when converted to 16-bit linear format), 2,670 waveforms"

Kétségtelen, a Kurzweil is egy innovatív hangszer adott szempontból, sokan a VAST miatt szeretik leginkább, de talán már az is elhangzott egyesek tollából, hogy mennyire gáz ha valamit az effektek adnak el, mint a nyers power, az ütős minta, akkor itt a VAST még csak véletlenül sem tekinthető effektnek??? :)

Én Yamaha párti maradok és inkább várok 10 évet egy Kurzweil vásárlással, mire kicsit összekapják magukat... talán!

Bocs a funoktól, de ez a saját véleményem!

Link to comment
Share on other sites

Úgy látom, nagyon felbőszített az, bogy eltérő véleményeket is olvashattál a tiedtől, de ettől még nem kellene megmondóemberré lenni, és ennek érdekében mindent beáldozni. Pl. az, hogy szerinted Bálint azt se tudja mit mutat be nem túl életszerű, meg ez a kicsinyes kötekedés az 5 megabájton szerintem ovis. Az, hogy az én kommentemet USA sound tekintetében félreértelmezted, már meg se lepődöm, nyilván ez is kell ahhoz, hogy neked legyen igazad. De szerintem mindenkinek igaza van, akinek van saját véleménye. Ami nem mindegy,hogy mit gondolunk másra tartozónak.

Az efféle demagógiával vigyáznék hogy "mire összekapják magukat". A PC3k vagy a PC3LE8 ugyanis nem kompromisszum, hanem ilyenre csinálták direkt, mert van akinek ez tetszik, és van, akinek fontosak a hagyományok. Azért is vigyáznék ezzel, mert nagyon sokan vásároltak PC3K8-at mostanában (sokkal több eladás van belőle mint MOX-ból!), akiket ezzel kábé meg is sértettél, beleértve azokat, akiknek a videón épp a Kurz tetszik jobban. Még én se üvöltözöm itt majom módjára hogy szerintem melyik a jobb, mert azért csináltuk a videót hogy mindenki döntse el maga. Vagy próbálja ki. Sőt, vegye mind a kettőt, mert van ilyen is.

várok 10 évet egy Kurzweil vásárlással, mire kicsit összekapják magukat... talán!

A 10 év és a talán az a "majd ha piros hó esik" kategória. Nem kell hüyének nézni bennünket, mindenki előtt nyilvánvaló, hogy egy Yamaha fanboyról van szó, akinek esze ágába sincs más márka után nézni. Nem szándékoztunk téged meggyőzni, de ha meglátásod van látottakkal kapcsolatban, nyugodtan mondd el véleményed, azért van a videó. Annak csak örülnénk, ha szakmai és nem emberi vonatkozásai lennének. Egyébként csak megjegyzem, hogy gyakoribb az, hogy billentyűsöknek több hangszerük van, mert mindent megvesznek, ami szükséges a munkájukhoz, és amit jónak hallanak.

A Kurzokról láthatóan elég felületes ismereteid vannak, úgyhogy a nyers minták vs effektek vs VAST kérdést én hanyagolnám a helyedben.

Ugyanígy láthatóan nem értesz a Hammondokhoz sem. Ez a kijelentés helyén kezelhető egy hardcore Hammondos szájából, akinek ez az egyik fő problémája, de a te tolladból és ebben a vonatkozásban ciki. Maradjunk annyiban, hogy maga a szimuláció legalább annyira fontos mint a Leslie sound. Mindkettőnek amúgy elég gyenge a Hammondja, függetlenül a Leslietől, de lesz akinek tetszik, és jól fogja tudni alkalmazni zenében, pl. olyan helyen, ahol nem ez a fókusz.

Az effektekkel kapcs. félreértés pont olyasmi, mint az USA soundos kijelentésem félreértelmezése. A szintikbe tradícionálisan a stúdióeffekteknél gyengébb minőségű effekteket raknak, elsősorban emiatt az az igény, hogy a hang effekt nélkül is jól szóljon (stúdióban majd effektezik). És igen, előfordul, hogy hangzást effektekkel próbálnak vonzóbbá tenni (öngól: ezen a ponton javaslok egy mélyvágó szűrőt a MOX hangjára, nem tudom mennyire tűnt fel, de elég emberesen meg van EQ-zva gyárilag. Ebben az állapotában nem fog megélni mixben basszus tartalmú hangszerekkel, viszont ha belenyúlsz, akkor meg már "nem az"). A Kurzban levő effektek stúdió minőségűek). És igen, a VAST nem számít effektnek, de mélyebben bele kellene ásni magunkat ahhoz, hogy megértsük annak a kettősségét, hogy milyen értelemben az, és milyen értelemben nem az (ld. USA sound) illetve hogy azon felül van még effekt engine. Ettől most eltekintenék, meg téged úgyse érdekel, hiszen 10 év még messze van :)))

ellenben világosan látszik és hallik hogy hangerőben meg van nyomva a Kurz és kompresszálva hogy a Yamaha vérszegényebbnek tűnjön - ügyes csel, csak átlátszó annak aki ért hozzá) :)

Sokmindent elfogadok, kivéve a rosszindulatot. Álljon ez itt például annak, hogy az emberek milyen képtlenül messze bírnak menni csak azért, hogy egy adott vitában felülkeredkedhessenek. Ez már nem is vita, mert semmi köze a szakmához, hanem egész egyszerűen hitelrontás. Ezt a vádat az egész cég nevében kikérem magamnak. Veled ellentétben én vállalom azt, hogy bármikor meg tudom mutatni, hogy a felvétel mindkét esetben PROCESSZÁLATLAN. Sőt, a presesteket se módosítottuk (szintin belül nem lehetne kompresszor effektet tenni a presetekre, tökikém?). Te anonímként bármit kijelenthetsz következmények nélkül, én "sajnos" nem, ezért ezt meg se kísérlem (van annyi eszem, ha valami nem vállalható, akkor nem csinálok róla videót!). Ez nagyon csúnya volt, szerintem bocsánatot kéne kérned.

Link to comment
Share on other sites

Ez nagyon csúnya volt, szerintem bocsánatot kéne kérned.

Maradjunk annyiban, hogy neked a kész bizonyítékok sem érvek, még amit korábban önkezűleg írtál sem! :D Ez mindent elárul, pl azt is neked mennyi közöd van a Hammondhoz vagy bármihez...

Egyszerűen te nem bírod elfogadni, hogy a nagy számok törvénye alapján (ha ezt ismered) akadnak százával, akik nem nyalják be a maszlagot és a saját fejükkel gondolkodnak, nem a propaganda után szaladnak, mint ahogy a történelem ezekre is jócskán szolgáltatott már bizonyítékot. Ezentúl csak röhögni tudok mindenen amit írsz, többekkel együtt akiket már próbáltál becsapni a Hitspace fellegvárodban "little king"... :D :D :D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Én személy szerint az elmúlt 10 évben elég sok hangszert próbáltam. Sokáig kerestem a mindenes hangszert a stúdiómba míg rájöttem, hogy 1 hangszerrel nem váltom meg a világot. Én nem fogok számokról, byte-okról beszélni csak arrólk, hogy mivel tudtam jól dolgozni és számomra mi szólt jól. Elég sokáig próbáltam magam meggyőzni arról, hogy de jó a Motif ES, de sajnos beláttam, hogy mennie kell:) Az akusztikus zongorára lehet minden mondani csak azt nem, hogy jó. A rhodesok között volt 1-2 kedvenc. A vonósok, fúvósok és majdnem minden hangszer az elektronikus hangszíneken kívül gyakorlatilag használhatatlanok voltak stúdióban. Élőben lehet jó lett volna, de studióban sajnos ez ugyanolyan gyenge volt, mint a Roland XR. A fenti videóban jól hallható, hogy milyen stringek vannak a yamahában... sajnos elég gyenge kb. az a szint ami A Yamaha S900ban van (vendéglátóra ok). A hallottak alapján én nehezen tudom elképzelni, hogy ebből a Yamahából lehetne bármi komolyat is kihozni, mindezt mondom úgy, hogy nekem semmi elkötelezettségem nincs a Hitspace-el szemben:) Nemrég volt egy Kurzweill K2000-m na ez nem mai darab, de mégis megalázta a motifomat minden téren... Nem mondom, hogy rossz hangszereket csinálna a Yamaha, de nekem a Motif ES elég nagy csalódás volt és a MOX sem egy nagy durranás. A meglévő Nord Stagem mellé nem kérdés mi lesz a következő hangszer (k2600):) Kipróbáltam, jól szól, megállja a helyét a mixben és nem kell széteffektezni, hogy hihető legyen és mivel munkára kell és nem othoni pötyögéshez nem kérdés miért ez a nyerő. De mégegyszer kijelentem ez az én egyéni véleményem a Yamaha vs. Kurz kérdésben. AD-ról meg annyit, hogy akárhányszor volt gond-kérdés-kérés mindíg megpróbált segíteni és az elmúlt 8 év alatt még nem próbált meg becsapni. Értem én, hogy nehéz elszakadni a megszokott dolgoktól (nekem is nehezen ment) Yamaha, Roland..... , de én örülök, hogy váltottam mert ennek köszönhetően lehetek Stage, és hamarosan Kurzweill tulajdonos a megrendelőim örömére:)

Link to comment
Share on other sites

A befejezést lehagytam:)

AZ természetes, hogy mindenkinek más az izlése és emiatt mindenkinek más-más hangszer tetszik. Én ezt tiszteletben tartom. A fenti írásomban csak arra akartam rávilágítani, hogy ha valaki 1 mindenes hangszert engedhet meg magának akkor szerintem jobban fog járni a Kurzweillel, mert azzal komolyan lehet dolgozni, míg a Yamaha szól-szól, de nem az igazi.... :)

Link to comment
Share on other sites

Noresz, örülök a sikereidnek. Az ex-HS fórumon már le lett írva, hogy x éve dolgoztam egy sráccal stúdióban K2600-al és én akkor láttam azzal rózsaszínnek a világot. Sajnos mihelyst raktuk össze a mixet, kiderült hogy többször meghal a nagy Kurzweil sound és kénytelenek voltunk majdnem mindenre Emu samplert vagy Motifot, Tritont használni. Még az is megesett, hogy egy Emu sampling CD-ről betöltve egy Kurz mintát, jobban szólt mint hasonlóan olyan, magából a K2600-ból. Lehetetlen? Akkori Kurz dealer a Csendes Péter is azt mondta, hisz akkor A.L. Webber miért ezt írta elő a Madách Színháznak a Macskák c. musicaléhez kizárólag? Nem tudom, esetleg üzleti célokból, de nem defacto sound a Kurzweil az biztos.

Leszögezem, a Motif classic nem állt annyira a magaslaton akusztikus hangokban, max a dobokban, de a 2000-es évek első felében azért utat mutatott a dance műfajnak egyedi szinti-elektro hangzásban. Hasonló nagyágyú volt a Triton is. Utánna ha megnézed rágyúrtak az ES-ben a mintákra, duplára növelve a ROM-ot, s ez mai napig fennáll (Motif XF már 741MB), nem a minőség rovására szerencsére. Van a Yamahának egy érdekes karaktere, mint megannyi más gyártó saját cuccának, mintegy ujjlenyomat. Szerintem ettől óckodnak sokan mint Yamaha, mert nem tetszik nekik. Nekem meg igen. De neked tetszhet a Claudia Schiffer meg a Mercedes is, nekem inkább a BMW meg a Monica Bellucci, no problem adott szinten... :)

A fenti videó meg nem rentábilis a Yamahára, mert nem kellő figyelemmel és gondossággal állítja egymás mellé a két cuccot. Egyrészről ez rontja a HS üzletét is, mert majd MOX-et nem bírnak ezek után majd eladni, mert mindenki leírja. A kérdés, ténylegesen nagyobb hasznot hajt-e egy Kurz eladása mint egy Yamaháé nekik, mert akkor érthető.

Link to comment
Share on other sites

Még az is megesett, hogy egy Emu sampling CD-ről betöltve egy Kurz mintát, jobban szólt mint hasonlóan olyan, magából a K2600-ból.

E-mu Sampling CD-n Kurzweil minta? Nem értem.

A.L. Webber miért ezt írta elő a Madách Színháznak a Macskák c. musicaléhez kizárólag? Nem tudom, esetleg üzleti célokból, de nem defacto sound a Kurzweil az biztos.

Webberék kizárólag Kurzweileket használtak. Kurzweil mintákat és Kurzweilből. Most cserélték a K2600-akat PC3k8-ra. Konkrétan 3 db PC3k8-at vettek. Biztos forrásból tudom, mert mi szállítottuk és setupoltuk. Nekik lett fejlesztve, és jóval a kaphatóság előtt, már 2010. nyarán soron kívül kapták. Szóval ez épp fordítva igaz.

Hangmérnöki szempontból a Kurz nagyon erős, szerintem konkrétan a legerősebb. Műszeresen is. És ezért nem véletlen, hogy tartják a hagyományaikat. Az, hogy egy hangmérnök mit tud vele kezdeni, ott már belép a humán tényező, amivel nehéz kalkulálni. Mert ki mit hall jónak ugye.

A fenti videó meg nem rentábilis a Yamahára, mert nem kellő figyelemmel és gondossággal állítja egymás mellé a két cuccot.

Nem egészen értelek. Te azt írtad, hogy a videó szerint hands down Yamaha nyer. Voltak mások is, akik ezt gondolták, láthatod. Fórumon is, Facebookon is, Youtube-on is. Ezért nem értem, hogy akkor miért nem jó a videó. Remélem nem azért, mert vannak olyanok is, aki a Kurzot hallják jobbnak.

Egyrészről ez rontja a HS üzletét is, mert majd MOX-et nem bírnak ezek után majd eladni, mert mindenki leírja.

Kedves, hogy aggódsz miattunk! Biztos feltűnt, hogy mi nem agitáltunk senkit se egyik, se másik irányba. És nem csalunk a videón szándékosan, ahogy azzal te gyanúsítottál. Mi azt szeretnénk, ha mindenki jó információt kapna a hangszerkről. És adunk el MOX-ot is (raktáron is van belőle!), pont a videó miatt. Épp ezért nem értem a reakciód.

A kérdés, ténylegesen nagyobb hasznot hajt-e egy Kurz eladása mint egy Yamaháé nekik, mert akkor érthető.

Ez a tétel akkor lenne érdekes, ha mi a videó után szájbarágósan elemeznénk, majd kihoznánk a végén a Kurzot győztesnek. De ezzel a lehetőséggel nem éltünk, mert nem volt célunk. Élünk viszont azzal a lehetőséggel, hogy megvédjük magunkat a gyanúsítgatások ellen, és ha valamiről más ismereteink vannak, akkor korrekcióként hozzászólunk. (ld Webber). Remélem, mindenki beéri azzal, ha elmondja véleményét, és eszmefuttat a lehetőségekről. Mi továbbra is fogjuk a videókat gyártani a legjobb tudásunk szerint, mert hatásosak, látványosan tetszik az embereknek, akik hálásak is ezért. Ők vannak többen jelenleg. Akinek nem tetszik, kérjük nézzen más videókat.

Link to comment
Share on other sites

"E-mu Sampling CD-n Kurzweil minta? Nem értem."

Igen, volt valami kiadó ami szintiket mintázott be, de nem Emu kiadás volt, csak Emu formátum, s azon volt. De pl. van a NiceByte is egy rakás kiadással egy-egy szinti mintáival... http://www.nicebytes.com/samples/synth-line-samples

A többiről megtartom a véleményem magamnak és nem kommentálom tovább. Mindenki tudja mi az igazság aki figyel.

(amúgy emlékszem a Kraftmusic mintájára is pont én is kértem 1x, demózzátok élőben a cuccokat video formájában, végül is pár év alatt magatok is eljutottatok ahhoz amit a hangosfilm adta lehetőségek nyújtanak reklám gyanánt, talán olyan egyéniségekkel mint Kaltenecker még hitelesebb lenne! hajrá youtube!)

Link to comment
Share on other sites

Azért vicces dolog ez az ortodox márkafüggőség... Nekem sosem volt ilyenem bár mindig volt favoritom. Sokáig hittem a Korgokban ma már ez jelentősen enyhült. A Yamahákat általában jól használható cuccoknak tartottam bár komoly Yamahám még sosem volt csak játszottam rajta néha. Kurzweil nem volt mindenhol és az én hangszerparkomban sem. Így elég pártatlan módon tudtam életemben először leülni egy kurzhoz amikor kijött a PC3X. Közel sem dobtam el az agyam. Szerintem a Rhodes hangszínei csapnivalóak(mégegyszer: szerintem.... na mondjuk mivel "vas" Rhodes-okkal foglalkozom tehát nehéz nekem jó Rhodes mintát csinálni), az orgonákat, különösen a leslie-t hagyjuk. Az orchestral cuccok gyönyörűek, mindig is azok voltak, amennyire hallottam őket eddig felvételeken, koncerteken. Éreztem hogy vastagok a hangok de ez egy kritérium csak, nem több aminek megfelel a kurz. Számomra sokkal fontosabb a "játszhatóság" ami egy megfoghatatlan dolog. Dobálózik itt mindenki hangminőséggel, mintaméretekkel, konverterekkel és mindennel de a lényeg megítélése nem lehet más mint totál szubjektív dolog. Nekem a kurz - tudatában minden legendának és hírnek - nem szimpatikus hangszer. Továbbmegyek, a nyersség amit általában az USA hangszerekkel azonosítanak, nem tartozik a számomra inspiráló dolgok közé. Láthatjuk hát hogy én inkább a "japános" hangvilág felé húzok. Nem azért mert a gyári presetek agyon vannak vizezve (a Tritonban is rendre "megszárítottam" őket), hanem mert valamiért jobban kézreállóak valahogy. A Yamaha különösen. Nagyon szemezek a MOX8-cal és tervezem is a megvételét. Nem próbáltam még de nagyon bíztatónak tűnik. Meglátjuk. Mindenesetre értelmetlen ez a vagdalódzás. Gyanítom hogy minden gyártó tud mellényúlni és nagyot alkotni. Továbbmegyek: biztos hogy mind meg is tette már.

Link to comment
Share on other sites

Még annyit hogy természetesen én sem tartom teljesen haszontalannak a modellek objektív (!) vesézgetését, összehasonlítását csak kicsit már zsibbaszt a Kurz- illetve a Yamahafetisizmus (eddig nagyjából ezt a kettőt figyeltem meg billentyűstáborokban).Amúgy szerintem nem lehet pozitíve megideologizálni azt hogy a Kurz tizenéve alig fejleszt hangmintát. Tény hogy akkor az a mintakészlet komoly dolog volt és ki is állta az idő próbáját. Sőt nemrég volt nálam Kurz 250, aminek a zongorahangszíne nyolcvanas évek elején(!) ufójelenség lehetett, mert még most is dög. De akkor sem értem hogy ha ennyire tudnak miért nem lépnek tovább. Ezt csinálta a Roland is a kilencvenes évektől, ugyanazzal a mintatárral nyomtak mindent, én akkora herótot kaptam tőle hogy tizenéve nem is veszem szintiszámba a Rolandokat (pedig tudom hogy fejlődtek azóta, csak megutáltam őket valahogy).

Kicsit off, de miközben hasonlítgatom magamban ezeket a vasakat, folyamatosan a pluginekre gondolok.... Használom őket megelégedéssel (és jó hardverekkel), csak közben az is nyilvánvaló hogy nem jó hír a kevésbé innovatív "vasgyártóknak" és kereskedőiknek a rendszeresen megjelenő zseniális mintatárak, szoftszintik elterjedése. Na de hagyjuk. On.

Link to comment
Share on other sites

Még annyit hogy természetesen én sem tartom teljesen haszontalannak a modellek objektív (!) vesézgetését, összehasonlítását csak kicsit már zsibbaszt a Kurz- illetve a Yamahafetisizmus (eddig nagyjából ezt a kettőt figyeltem meg billentyűstáborokban).Amúgy szerintem nem lehet pozitíve megideologizálni azt hogy a Kurz tizenéve alig fejleszt hangmintát. Tény hogy akkor az a mintakészlet komoly dolog volt és ki is állta az idő próbáját. Sőt nemrég volt nálam Kurz 250, aminek a zongorahangszíne nyolcvanas évek elején(!) ufójelenség lehetett, mert még most is dög. De akkor sem értem hogy ha ennyire tudnak miért nem lépnek tovább. Ezt csinálta a Roland is a kilencvenes évektől, ugyanazzal a mintatárral nyomtak mindent, én akkora herótot kaptam tőle hogy tizenéve nem is veszem szintiszámba a Rolandokat (pedig tudom hogy fejlődtek azóta, csak megutáltam őket valahogy).

Kicsit off, de miközben hasonlítgatom magamban ezeket a vasakat, folyamatosan a pluginekre gondolok.... Használom őket megelégedéssel (és jó hardverekkel), csak közben az is nyilvánvaló hogy nem jó hír a kevésbé innovatív "vasgyártóknak" és kereskedőiknek a rendszeresen megjelenő zseniális mintatárak, szoftszintik elterjedése. Na de hagyjuk. On.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ezzel szemben a Yamaha lágyabb, magasai jobban átjönnek, lehet picit dinamikátlanabb a Kurz Steinway mintájánál, de egyrészt ez adódik abból, hogy a Yamaha nem fog mást csak Yamaha modelt lesamplingelni. A Yami zongiknak is teljesen más az alsó regisztere mint másoknak. Nekem pl a leghitelesebb a Bösendorfer. Ott van bronzos vaskosság a hangban, a Steinwayek csak kolompolnak hozzá képest.

Valójában szerintem nem Steinway vs Yamaha kérdésről van szó, hanem arról, hogy a Kurznál nem egy sima mérnök vette fel a mintát, hanem valami ultra producer csávó, aki tudta, hova kell rakni a mikrofont és mit kell felvenni és hogy és MIÉRT. Mindkettő zongorahang gyárilag processzált, és az előbbi illetve ez a tény adja elsősorban a különbséget, nem pedig azt hallod, hogy a Bösen vagy a Yamaha miben más, mert ez a faktor elenyésző az előbbiekhez képest.

Honnan tudjuk az szól-e épp???

Az szól.

De nézzük a fölső regisztert is! Ott meg egyértelműen a Yaminak hallatszik hogy sokkal dinamikusabb és természetességgel teli a hangja (pl. sound board zajok, kalapács-mechanika-faanyag hangok, reflexiók, amit ízlésesen vett a mikrofon), itt a Kurznál ha meghallgatod, csak egy koppanó szinuszt hallassz, szóval pro-kontra. :)

Érdekes az, hogy ugyanarról a hallott anyagról mennyire eltérő véleménnyel tudunk lenni. Ehhez csak annyit mondanék, hogy ha ez lenne a helyzet (hogy konkrétan hibás a minta), a Kurz zongoráját ennyi idő alatt már szétszedte volna a kritika, de tudjuk, hogy nem ez történt.

Nagyon jók ezek a videós bemutatók, de egyrészt lehetnének precízebbek, ha már meccsre szánják őket, amúgy meg biztos vagyok ha élőben próbálja ki valaki fog változni a benyomásai alapján a véleménye, csakúgy mint ha valaki arról mesél milyen jót úszott a tóban, ha magunk ugrunk a vízbe teljesen más lesz az összkép, mint ahogy mondták.

A videó azoknak szól, akik kb így próbálnak hangszert. Van akinek ennyi elég, mert tudják hogy mit akarnak hallani (kizárásos alap? csak olyan hangszert akarsz összehasonlítani, ami tetszik, de gyakoribb az, hogy az egyik egyáltalán szóba se jöhet. Ott nincs mit tesztelni! És itt most a Kurz és Yam zongorája eléggé elüt ízlésben és funkcióban is!). Én támogatom azt, ha valaki módszeresebben akar hangszert próbálni, de a másik csoportot sem hibáztatom. Szerintem egyik se követ el hibát, és mint mondtam, mindkét hangszert meg lehet venni, miért is ne.

Így nincs kedvem százezreket 20 éves soundokra kiadni, pláne ha csak ilyenek. Esetleg több bővítő kártya még segítene ha volna hozzá, szintén új, részletes mintákkal csak ugye ezt a Yamaha alapból hozza. :)

Én nagyon elégedett vagyok a régi hangszereim pár kilobájtos, részletet nélkülöző hangjaival. Az EIII pl. úgy vágja agyon az összes létező Yamahát, beleértve a hiperszuper gigabájtos mintáival az új csodákat, hogy annál kínosabb jelenséggel még nem is találkoztam. És gyanítom, akik szeretik a Rhodes, Hammond, Moog hangokat, szintén hasonlóan vélekedhetnek ezekről az új műanyag, szuperrészletes, sokgigabájtos, kérész életű csodákról. A Kurz zongorája nem egy zongora, hanem egy hangszer, egy önálló kategória önálló zenei funkcióval. Olyasmi mint mondjuk a Moog. Ekként mint hagyomány beszélünk róla, nem pedig az a kérdés, hogy mennyire élethű, mert etekintetben mindkét hangszer sajnos siralmas. Kíváncsi vagyok, a Mox hangjai mikor érik el ezt a státuszt, mikor lesz belőle kult hangszer! Az én hangszereim fele vintage ,és nem a nosztalgia miatt :) Veled ellentétben nálam a PC3k szóba se jöhetett volna, ha nincs benne triple strike piano, mert pop-pianora én ennél jobbat még nem találtam, beleértve a rendkívül népszerű Nordokat sem. (mondjuk ezt a kérdést lehetne újra evaluálni, mert jött egy kazal új zongorahang oda).

Link to comment
Share on other sites

Nézd vagy inkább, ide hallgass! :DDD

Sok igazi zongorát, pianínót és egyéb hangszert hallottam, próbáltam már. Ne beszélj már arról, hogy engem mennyire vezet meg ez a videó, mert fogalmad sincs semmiről velem kapcsolatban e tekintetben és fogalmam sincs, hogy egyáltalán mi köze ennek a videóhoz. Az pedig, hogy milyen definiálásokkal illetsz dolgokat, nem más, mint önigazolás. Nekem annak tűnik. Például én a yamaha zongorahangját (ebben a videóban) sosem nevezném lágynak, egyszerűen nem is jutna eszembe, inkább maszatolos, erőtlen, műanyagnak. (Egy zongora szerű hang miért lenne már lágy, kinek, minek? Én még nem hallottam olyan zongorát, aminek ha rácsaptam egy hangjára az "lágyan" szólalt meg.)

Én konkrétan e videóra reagáltam, az ebben a videóban számomra pregnánsan kiugró különbségekre és ha döntenem kéne ez alapján, akkor biztosan tudnám, mit válasszak.

Ez a videó olyan, mint egy gyorsulási, hiába jobb esetleg papíron az egyik kocsi, ha elront valamit a pilóta vagy a szerelő és épp azon a futamon alulmarad. Vagy talán egy Pimp verseny, ahol nincs abszolut győztes, esetleg a legtöbb szavazatot kapott. Semmi értelme megfejteni, de jópofa dolog elmélázni rajta és leosztályozni megfejtés nélkül is. Sokaknak lehet elég arra, hogy megmozduljanak és meghallgassák valamelyiket érdemben is.

Nézd, az alsó fertály karakteressége megvezeti azokat akik nem nagyon hallottak még élő zongorát testközelből! Jól meg van ütve a Kurz az hallatszik, teljesen más a minta, a mikrofon elrendezettsége amivel felvették (szetreo kép), ott egy Steinway hallatszik a hangja alapján és elég vaskos.

Ezzel szemben a Yamaha lágyabb, magasai jobban átjönnek, lehet picit dinamikátlanabb a Kurz Steinway mintájánál, de egyrészt ez adódik abból, hogy a Yamaha nem fog mást csak Yamaha modelt lesamplingelni. A Yami zongiknak is teljesen más az alsó regisztere mint másoknak. Nekem pl a leghitelesebb a Bösendorfer. Ott van bronzos vaskosság a hangban, a Steinwayek csak kolompolnak hozzá képest. Szóval 1 hallott hang alapján megítélni hangszereket nem feltétlen ésszerű, csak ha valaki becsukott szemmel eligazodik az eredeti hangszerek közt is. Meg hát a kijelzőről sajnos nem sokat látunk, hogy épp milyen preset szól csak úgy vaktában. Az MOX-be került több zongora minta is és köztük egy nagy mintaméretű, prémium kategóriás is, ami az elődökben nem volt még. Honnan tudjuk az szól-e épp??? Lehet csak egy átlagos régebbi sound tőlük. A Kurz a triple strike-kal mozog, ez olyan ujjlenyomat, amit 9687 felvételből azonnal leszűr aki ismeri vagy dolgozott már Kurzokkal.

De nézzük a fölső regisztert is! Ott meg egyértelműen a Yaminak hallatszik hogy sokkal dinamikusabb és természetességgel teli a hangja (pl. sound board zajok, kalapács-mechanika-faanyag hangok, reflexiók, amit ízlésesen vett a mikrofon), itt a Kurznál ha meghallgatod, csak egy koppanó szinuszt hallassz, szóval pro-kontra. :)

Nagyon jók ezek a videós bemutatók, de egyrészt lehetnének precízebbek, ha már meccsre szánják őket, amúgy meg biztos vagyok ha élőben próbálja ki valaki fog változni a benyomásai alapján a véleménye, csakúgy mint ha valaki arról mesél milyen jót úszott a tóban, ha magunk ugrunk a vízbe teljesen más lesz az összkép, mint ahogy mondták. Meg hát ki mire használja! Aki VAST-zni akar, meg ügyes szinti hangokat kicsikarni, annak én is azt mondom vegye a Kurzit. Jómagam akkor gondolkodnék el esetleg egy PC3K6-7 tipuson, ha min. 256MB sample RAM-mal és új hangmintákkal jönne ki, mert nálam főleg akusztikus minták a felhasználtak meg pár hammond, rhodes. Így nincs kedvem százezreket 20 éves soundokra kiadni, pláne ha csak ilyenek. Esetleg több bővítő kártya még segítene ha volna hozzá, szintén új, részletes mintákkal csak ugye ezt a Yamaha alapból hozza. :)

Link to comment
Share on other sites

Vlad, ha olyan sok zongorával találkoztál volna és nam csak mentegetésként mondanád, akkor tisztában lennél vele, hogy minden zongoramárkának a Blüthnertől a Yamahán át a Steinwayig vagy Bösendorferig teljesen eltérő a hangképe. Ehhez zongoraszakértőnek sem kell lenni csak egy jó fülnek és hallgatni pár CD-t hozzá, mondjuk célszerűen szóló klasszikus v. jazz zongorakoncerteket ha élőben nem megy.

Az hogy valaminek lágy a hangi karaktere az alatt nem a dinamikai játékmódot kell érteni, hisz a vak is látja, a videón durva fortissimóval van megütve az az alsó regiszterbeli hang. Ennek ellenére a Kurz ott markánsabb, a Yamaha lágyabb. De ha te ezt nem látod át, arról én mit tehetek???

A tetejénél pont a Yamaha van előnyben a Kurzzal szemben, erre is írtam, hogy a Yamaha zongoráknak jóval másabb a hangi karaktere mint a Steinwaynek vagy a többinek, ha tetszik igen azoktól alul erőtlenebb kissé, viszont a felső lágyékuk pregnáns, ahogy hallatszik is! Ennél nem sok köze van az adott szintinek a befolyásolásban hacsak a természetesség rovására direkt nincs másképp effektezve, vagy filter, ADSR eszközökkel módosítva (ami persze megintcsak effekt, nem klasszikus értelemben). Szóval ott alapból a normál hangszerről vett hangminta fogja tükrözni ezeket a vonásokat, ahogy ez hallható is. De nem fejtegetem tovább ha nem érdekel, attól még ez úgy is így van, a fizika törvényeit ui. egyenlőre nem mi írjuk, max kitalálni próbálhatjuk... :)))

Attól hogy neked a Kurz tetszik, másnak tetszhet pont így a Yamaha is. (lásd: szőke csaj vs. barna csaj kérdéskör!)

abban igazad van hogy a vita jó arra hogy másokat ösztönözzünk, ne egy videó alapján döntsenek, hanem próbáljanak sokat!

Mellesleg azt te se gondold akkor hogy én ma jöttem le a falvédőről, mert ebben is nagyot tévedsz. Pár zongora restaurálásánál, koncertre hangolásánál voltam már jelen, s nem mint néző! :))))

Link to comment
Share on other sites

Most meg azzal kezded, hogy hazudok. Mekkora arc vagy. :DDD

Eltekintve az egész maszlagtól, a KONKRÉT videóban jelöld meg, hogy hol pregnánsabb a yamaha hangja szerinted és akkor van mirõl vitázni.

Vlad, ha olyan sok zongorával találkoztál volna és nam csak mentegetésként mondanád, akkor tisztában lennél vele, hogy minden zongoramárkának a Blüthnertől a Yamahán át a Steinwayig vagy Bösendorferig teljesen eltérő a hangképe. Ehhez zongoraszakértőnek sem kell lenni csak egy jó fülnek és hallgatni pár CD-t hozzá, mondjuk célszerűen szóló klasszikus v. jazz zongorakoncerteket ha élőben nem megy.

Az hogy valaminek lágy a hangi karaktere az alatt nem a dinamikai játékmódot kell érteni, hisz a vak is látja, a videón durva fortissimóval van megütve az az alsó regiszterbeli hang. Ennek ellenére a Kurz ott markánsabb, a Yamaha lágyabb. De ha te ezt nem látod át, arról én mit tehetek???

A tetejénél pont a Yamaha van előnyben a Kurzzal szemben, erre is írtam, hogy a Yamaha zongoráknak jóval másabb a hangi karaktere mint a Steinwaynek vagy a többinek, ha tetszik igen azoktól alul erőtlenebb kissé, viszont a felső lágyékuk pregnáns, ahogy hallatszik is! Ennél nem sok köze van az adott szintinek a befolyásolásban hacsak a természetesség rovására direkt nincs másképp effektezve, vagy filter, ADSR eszközökkel módosítva (ami persze megintcsak effekt, nem klasszikus értelemben). Szóval ott alapból a normál hangszerről vett hangminta fogja tükrözni ezeket a vonásokat, ahogy ez hallható is. De nem fejtegetem tovább ha nem érdekel, attól még ez úgy is így van, a fizika törvényeit ui. egyenlőre nem mi írjuk, max kitalálni próbálhatjuk... :)))

Attól hogy neked a Kurz tetszik, másnak tetszhet pont így a Yamaha is. (lásd: szőke csaj vs. barna csaj kérdéskör!)

abban igazad van hogy a vita jó arra hogy másokat ösztönözzünk, ne egy videó alapján döntsenek, hanem próbáljanak sokat!

Mellesleg azt te se gondold akkor hogy én ma jöttem le a falvédőről, mert ebben is nagyot tévedsz. Pár zongora restaurálásánál, koncertre hangolásánál voltam már jelen, s nem mint néző! :))))

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...