Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Billentyűs hangszerek valós idejű effektezése


ANOka

Kérdés

Üdv Mindenkinek!

Már régóta foglalkoztat ez a dolog: hogyan, mivel, (stb.) lehet effektezni egy billentyűs hangszert élő fellépés során?

Ugyebár a gitárosoknak ott van n+1 fajta effekt pedál (torzító, wah-wah, stb.), amivel kedvük szerint átvariálhatják a hangot. De a "szegény" billentyűsök hogyan, milyen eszközökkel (vas/szoftver) tudnak hasonló dolgokat előállítani?

Az világos, hogy a hangszer és az erősítő közötti jel útjába kell betenni a cuccot. De mit? Ki csinált már ilyet? Mely effektek szóltak jól/váltak be? (Ízlések és pofonok...)

Ezzel a témával kapcsolatban várnám az okosságokat, véleményeket.

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Ilyen nincs, mint jeleztem. Felre ne ertsd, nem vitatkozom, csupan megemlitettem egy masik aspektust, ami eddig nem merult fel: a hangminoseget.

Ugy latom hogy kompromisszumot kell kotni.

Vagy egy "jobb" minosegu specialis (mondjuk egyfele) effektet veszek ezert a penzert vagy egy univerzalis csodat.

Dehat ez evidens, amit nyilvan Te is es a tobbiek is tudnak. A kerdes az, hogy mennyire hitvany az emlitett multieffekt hangja, mert lehet, hogy itt meg eppen megfelel ill. ANOkanak kene kiprobalnia elesben, O tudna errol nyilatkozni.

Egyebkent en is gondolkodom eletem elso vas effekt vasarlasan. Egy Eventide Space-t neztem ki. Jo lenne egy ilyen minosegu mindent tudo multieffekt a 410 fontert, de nem letezik. ;)

Igen, igen természetesen én sem vitázni akarok ;-). Sőt épp az a jó magában a fórumban mint olyanban, hogy mindenki más aspektusból közelíti meg a tanácsadást. Nekem csupán az a tapasztalatom, hogy a fórumokon ha valaki elmondja, mit szeretne, miért és mennyiért, tanácsot kér, akkor általában 2-3 szor, de nem ritkán tízszer is drágább cuccokat ajánlanak neki, mondván, hogy minden más vacak. Csak ezt a dolgot szeretném egy kicsit visszaterelni normál keretek közé... és nem utolsó sorban azt is figyelembe véve, hogy a kérdező mire használná az eszközét.

Én lennék a legboldogabb, ha olyan jól menne a zenészeknek, de nem hiszem el, hogy a mai zenészfiatalság ott tartana, hogy megtehesse azt, hogy százezres stúdióeszközöket vegyen a kis zenekarába és minden mást leszarozzon.

Na látod, az Eventide Space, már egy egészen érdekes elgondolás, azzal lehetne mit kezdeni egy harmonikával is, de sajna középárfolyamon is olyan 105 ezer Ft-ba kerül és csupán céleszköz, tehát nem multi. Egyébként tetszik.

Ennek kapcsán jutott még eszembe, hogy delay-ekkel, tap-delayekkel is nagyon jó hatásokat lehet elérni egy harmonikán, de annak feltétele, hogy a zenekar élőben is taktra játsszon.

Tetsuo: nekem épp ellenkezőleg, csak vas effektjeim voltak (vannak) és csak egyszer adtam ki több pénzt egyetlen céleszközre... annó kb. 70 ezer Ft-ot egy BOSS RT-20-ra, ami semmi másra nem jó, csak orgonára, de tény, hogy a minőség tekintetében nem bántam meg egyetlen kiadott forintot sem. És ez épp azt támasztja alá, amit írtál, hogy érdemes esetleg multi helyett egyetlen jó minőségű céleffektet választani. Azonban ehhez szerintem sok évet kell zenélni élőben, kialakítani az igényeket és pontosan tudni kell, hogy mi az, amire szükségünk van... az útkeresés és a kísérletezések idején szerintem igencsak nehéz lenne épp a megfelelő céleszközt kicsippenteni a sorból.

Ha már az árakat említettük, hogy csak egy példát mondja arra, hogy mennyire nem szükségszerű elszállni: a kedvenc effektem az Alesis Microverb III, amit 7 ezer Ft-ért vettem egy bolhapiacon és évek óta elégedett vagyok vele... még soha nem jutott eszembe lecserélni egy Lexicon-ra csak azért, mert nem adtam ki érte elég sok pénzt. Amúgy ezen a Microverb-en van kapcsolópedál csatlakozás is, tehát élőben is alkalmazható, igaz csak ki-be módon.

Hogy megragadjam az alkalmat és egy gyakorlati tanácsot adjak ANOka-nak: bármilyen effektet is választasz, szempont legyen, hogy ne legyen, vagy minimális legyen az alapzaja... nagyon meg kell fülelni, ki kell rakatni hangosításra, nem elég fülesben beleszeretni valamibe. A zenekari hangképben talán annyira nem szembetűnő, hogy az ember Alesis-t, vagy TC-t használ a színpadon, de ha búg-súg, az már nagyobb baj.

Apropó ezt a TC M300-at 350-et például olyannyira reális elgondolásnak találom, hogy én is elgondolkozok a beszerzésén :-)

Link to comment
Share on other sites

Számomra manapság az ár/érték arány a döntő.

Tudom, hogy vannak olyan profi cuccok, amiknek jó hangja és az ára is az egetek veri. De nekem a használat szempontjából erre nincs szükségem. (Nem stúdiózok.) Ugyanakkor az ultra gagyit is kerülöm, mert "nem vagyok annyira gazdag, hogy szart vegyek"! :)

Link to comment
Share on other sites

Ilyen nincs, mint jeleztem. Felre ne ertsd, nem vitatkozom, csupan megemlitettem egy masik aspektust, ami eddig nem merult fel: a hangminoseget.

Ugy latom hogy kompromisszumot kell kotni.

Vagy egy "jobb" minosegu specialis (mondjuk egyfele) effektet veszek ezert a penzert vagy egy univerzalis csodat.

Dehat ez evidens, amit nyilvan Te is es a tobbiek is tudnak. A kerdes az, hogy mennyire hitvany az emlitett multieffekt hangja, mert lehet, hogy itt meg eppen megfelel ill. ANOkanak kene kiprobalnia elesben, O tudna errol nyilatkozni.

Egyebkent en is gondolkodom eletem elso vas effekt vasarlasan. Egy Eventide Space-t neztem ki. Jo lenne egy ilyen minosegu mindent tudo multieffekt a 410 fontert, de nem letezik. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ezt nem ertem. Azt nem nezned meg, mit csinalna egy Lexicon MX200 csodaval? :S

/Bar, a Vermonanak ebben az arban max huros zengetoi vannak, ami talan nem a legjobb egy harmonikanak.

Bocsi! Csak próbáltam kb. 55 ezer Ft körül olyan Vermona eszközt keresni ami egy harmonika es pár modul hangját megfelelően és sokrétűen tudja effektezni és valamilyen módon lehet távirányítani, pedállal léptetni élő szituációban egy amatőr könnyűzenei csapatban. Bevallom tanácstalan maradtam a böngészés ellenére.

Link to comment
Share on other sites

Arra azért kíváncsi lennék, hogy mondjuk a "Most múlik pontosan" című szám alatt mit kezdene a zenész kollega a kezében egy tangóharmonikával és egy Vermona analóg cuccal :-D

Ezt nem ertem. Azt nem nezned meg, mit csinalna egy Lexicon MX200 csodaval? :S

/Bar, a Vermonanak ebben az arban max huros zengetoi vannak, ami talan nem a legjobb egy harmonikanak.

Link to comment
Share on other sites

Bar szerintem, ebben az arban az univerzalis effektprocik hangja eleg ocska... :S

Inkabb vmi specialis egyedi effektet vennek, mondjuk a pedalok kozul vagy vmi analog Vermonat.

Logikus és helytálló megállapítás ami az árakat illeti, de ne akarjunk minden kezdő próbálkozáshoz százezres tételeket ajánlani. Azért 50 alatt is van élet, főleg ha nem stúdióban gondolkozik az ember, hanem olyan hangosításban, ami lehet, hogy eleve nem mutatna akkora különbséget egy 20 ezres Behringer és egy 200 ezres Lexicon között. Sajna ez van, meg kell említeni, mert magyarországon azért a hangosítás sincs mindig a toppon.

Arra azért kíváncsi lennék, hogy mondjuk a "Most múlik pontosan" című szám alatt mit kezdene a zenész kollega a kezében egy tangóharmonikával és egy Vermona analóg cuccal :-D

Link to comment
Share on other sites

Offtopic:

Első hallásra (honlapjukon A Rackák világa intro) számomra túl dzsesszes, blues-os a stílusuk. Profik, de nekem nem ez a kedvenc műfajom.

Tökre igazad van, a honlapjukon csak ilyen zenék vannak, azt nem is néztem. Azt akartam neked bemutatni, hogy hogyan keverednek a zenéjükben az akusztikus hangszerek és a modern eszközök, illetve az akusztikus hangszerekre alkalmazott effektek... ez sajna a honlapjukról számomra sem derült volna ki... én pár korábbi stúdiólemezüket szoktam hallgatni, ott van azért technikai kavarás is a virgán kívül :-)

Link to comment
Share on other sites

A TC effektet láttam már úgy használni azthiszem pont az M300 volt hogy midi pedálal vezérelték....

Nézd az M350 újjonan kerül kb 50-55 ezerbe. Használtam 40-ért is beszerezhető. M300 meg akkor kb 30 ért... Ezért újjonan Báhingert kapsz....

Nekem volt ilyen effektem M300.... Jó cucc szinpadra mert külön van a Reverb és az effektek. Azaz 1U ba 2 effekted van. És egy picike reverbet mindig elbir a hangszer térhangzás növelése miatt :)

Ha jól olvastam a leirásba a harmónikád szetereo jelen jön ki.... A gitár pedálok ugye Mono-k ha úgy akarod használni akkor vehetsz azt is. De az gitára van ez meg amit én mondok mindenre jó mert tele van beálitási lehetőséggel.

Én még merem neked javasolni azt is hogy ugroj bele újjonan tuti nem fogod megbánni.....

A Lexicon Mx200 se rossz cucc csak drágább és én pl TC párti vagyok. Most is TC effektet használok csak nagyobbat.

Link to comment
Share on other sites

ANOka: Én is szoktam tangóharmonikázni, úgyhogy tudom értékelni a hangszeredet és azt is, aki jól tudja kezelni. A hangszered valóban komolyabb minőségű effektezést érdemel, ehhez nem fér kétség.

Mélyen tisztelem a fentebb hozzászóló zenésztársaink szakértelmét és azt is tudom, hogy mindenki magából indul ki, de én a sorok között azt is elolvastam, hogy Te egy magyar slágereket, népdalokat játszó amatőr bandában zenélsz így nem látom igazán realitását egy moduláris VA engine-nek :-D

A hangszered símán megérdemelné az említett TC Electronic effekteket is. Én mondjuk a helyedben kitűznék olyasmit következő lépcsőfoknak. Először azonban ki kell találnod, kísérletezned, inspirálódnod, hogy mit szeretnél elérni... ehhez pedig nyilván érdemes alacsonyan tartani a tanulópénzt. Ugyanakkor azért az általam említett AX3G-nél érdemes lenne kicsit komolyabbat keresni :-) Ha pedig már az AX5G-t említetted:

[url= az AX5G jobban tetszik...

...saját tapasztalatból azt tudom mondani, hogy ebben az árkategóriában nem érdemes olyan pedált választani, ami egybe van építve a paraméter pedállal. Hiába KORG, azért ez az AX5G eléggé vékonyka műanyag dolog, könnyen széttiporja, leharcolja az ember. Érdemes olyat keresni, amin van külön pedál csatlakozó... hiszen az AX3G-n például ott a paraméter pedál helye, így egy különálló és jóval masszívabb pedált taposhatunk, míg az effektünket megóvjuk. De mint említettem, érdemes ezeknél az AX-oknál komolyabbat keresni, csak ezt tudom példának felhozni, mert nekem ez van itthon.

Végeredményben első körben bármit kipróbálhatsz, amit a tanuló szakaszban megengedhetsz magadnak anyagilag, technikai akadálya nincsen. Aztán ha már nagyobb célokat tűzöl ki magad elé, akkor olyan típust kell kiszemelni, ami vezérelhető távirányító pedálokkal, hiszen játék közben mindkét kezed foglalt :-)

Ami az inspirációt illeti, lehet hogy amúgy is ismered, de én például Ferenczy Gyuri és a Rackajam zenéit ajánlanám megfigyelésre :-)

Link to comment
Share on other sites

Hogy kicsit részletesebben leírjam: egy analóg keverő aux buszain keresztül küldöm el a jelet a többi hangszerből. Mivel ez egy moduláris VA szinti, elég komoly effektezési lehetőséggel bír és szintinek se utolsó. A láncban megtalálható még egy Korg Monotron is, az analóg szűrő miatt :-)

Ha egyébként bármilyen külső effektet használsz (kórus, reverb, flanger) vedd figyelembe hogy ezek különféle fázis problémákat generálhatnak a hangképben.

Link to comment
Share on other sites

Egyenlőre fogalmam sincs, hogy mit akarok elérni! :) Inkább arra vagyok kíváncsi, hogy mit lehet elérni.

Bármit el lehet érni! :) Hidd el, a "hogyan?" sokkal érdekesebb :)

Általában szokott lennie a zenészeknek ötlete arra, hogy mit szeretnének elérni. Vagy az ember elkezd kisérletezni, pl. ahogy a Beatles tette. De ha mindenképp szeretnél inspirációt, akkor -> youtube.

Link to comment
Share on other sites

Ajálom neked a TC Electronic M300 vagy 350 effektet. Használtan olcsón megkapható újjonan se horror. Más gyártónak is van pl Lexicon.

Báhingert nem javaslom meg ezeket a szutyok márkákat .... bár attól is füg milyen hangszered van ha mondjuk egy komoly akkor abba lehet effektezni. Ha meg valami olcsóbb akkor lehet jó a báhinger is....

Link to comment
Share on other sites

Egyenlőre fogalmam sincs, hogy mit akarok elérni! :) Inkább arra vagyok kíváncsi, hogy mit lehet elérni.

Egy kis amatőr együttesben vagyok tag, ahol leginkább ilyen (régi) magyar slágereket énekelgetünk játszunk. Talán a "classic pop" stílushoz - ha van ilyen egyáltalán - tudnám hasonlítani azt, amit jelenleg képviselünk.

Meg persze van egy kis magyar népdal is újraértelmezve, dobbal, ritmussal megtámogatva.

Az a lényeg, hogy nekünk tetsszen/-ik amit csinálunk, de mindig igyekszünk újítani, minden számot egy kicsit másképp, egyedileg előadni.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, értem. Hát nálam a "billentyűs hangszer" nem zárta ki a szintit és nem feltételezte egyértelműen a harmónikát :-) Persze, mindenkinek a saját szemszöge felé billen az evidencia.

De amúgy minden egyéb tekintetben ugyanaz az eljárás, főleg a hangmodulok miatt.

Szerintem egy kicsit írd még körül, hogy milyen hatást szeretnél elérni, mi a célod az effekttel, elég széles a paletta és az elvárások egész más megoldásokat kívánnak meg.

Link to comment
Share on other sites

Kösz a gyors reagálást.

Én direkt billentyűs hangszert írtam, nem pedig szintit, mivel én (leginkább) egy Roland FR-7-es harmonikát használok. Persze manapság a legritkább esetben harmonika hangszínnel, inkább a beépített zenekari hangszínekkel.

Illetve van még további két Roland hangmodulom, ami(ke)t szintén ezzel vezérlek MIDI-n keresztül.

Egyébként első körben én is olcsóbb effektekben (vas) gondolkodom.

Link to comment
Share on other sites

Nem kell megijedni a gitáros effektektől... amióta szintizek, azóta akasztok gitáreffekteket a hangszereimre. Alapvetően a cél is meghatározza a lehetőségeket... hogy zúzni akarsz, vagy csak finomítani a hangzáson.

Ami nekem állandóan rajta van a keverő effekt send-jén, az egy Alesis Microverb III... erre bármelyik szintimből, vagy modulomból tetszőleges mértékben adhatok, ezzel határozom meg az alapvető térbeli elhelyezkedését az adott hangszíneknek. Persze ennek sztereó a bemenete, tehát alapvetően alkalmas billentyűsre.

Ezen kívül a szintijeim AUX kimenetére egy KORG AX3G-t használok a zúzáshoz, vagy ha épp egy agyonphaser-ezett szőnyeg kell. Ennél azért vannak jobb megoldások is, pl. olyan Rack-es multieffekt, ami akár MIDI-vel is automatizálható. Nekem az AX3G azért vált be, mert van hogy gitárra is használom, így egy pedállal tudom be a két felhasználást... persze ez csak a legócsóbb dolog a kísérletezések idejére, lehet ennél magasabb szintet is lőni.

Nekem nincsenek analóg szintijeim, de ha mégis kéne valami erősebb szóló hangzás, akkor a szinti AUX-ából egy KORG monotron-ba küldöm a jelet, majd onnan az AX3G-be, aminek már természetesen sztereó a kimenete... ezzel már egész jó szűrőcsavargatásokat és bonyi delay-es phaser-es hangzásokat lehet kihozni akár egy tök olcsó, gagyi szintiből is.

Az orgonákra meg egy BOSS RT-20 padlóeffektet használok, bár ez erre is lett kitalálva, mert átkapcsolható keyboard-ra.

Biztos kapsz még komolyabb válaszokat is komoly, meg drága cuccokról, megfontolandó tanácsokat rackek építéséről és mastering-ről, de én maradi és kísérletező vagyok, ja és soha nem költök sokat a cuccokra, mindig olcsó és gagyi dolgokkal operálok, ami könnyen elérhető :-)

Úgyhogy én azt tudom mondani, hogy nem kell megszeppenni semmitől, még gitáros cuccoktól sem... szerintem az egyik alapvető feltétel az legyen, hogy legyenek a szintinek a sztereó főkimeneten kívül AUX (vagy SUB) kimenetei, amire külön kiküldhetsz XY előre programozott hangszínt és azon bármilyen effekt lehet... még akár egy BOSS MetalZone is :-) Ja, fontos, hogy a hangszín tisztán jöjjön ki a szintiből, még véletlenül sem érvényesüljön rajta semmilyen reverb, vagy delay, mert az tud csúnya lenni, ha tovább mondjuk egy torzítón :-)

Pár éve már csináltam a témában egy próbafelvételt, itt egy vacak hangmodulra tettem rá az AX3G-t... hallható először effekt nélkül, aztán az effekttel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...