Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

4 csatornás hangfelvétel


ANOka

Kérdés

4 csatornás hangfelvevőn gondolkodok.

A cél az, hogy egy amatőr együttes által adott koncertet fel tudjak venni. 2 csatorna "direkt" mikrofonnal a kihangosított, teremben megszólaló hangot venné, 2 csatorna pedig a keverő "Rec Out" kimenetét. Így az egyik felvételből csak lehetne a másikba átkeverni, hogy elfogadható minőséget kapjunk. Vagy ha valamelyik forrás eredménye rosszul sikerül, akkor a másik csak jobb lehet.

Lehetséges jelöltek:

Keretösszeg: bruttó ~70 kHUF

A hangkártyákat Windows 7 alatt használnám laptopról. A laptopon van FireWire és USB egyaránt. Melyik interfész a stabilabb, vált be jobban PC alatt?

Melyik program használható 4 csatornás felvételre? Eddig csak az Audacity-t használtam, mivel annak a tudása 2 csatornán (sztereóban) számomra bőven elég volt. Egy Zoom H1 (v1) által felvett hangot normalizáltam és a felesleges részt kitöröltem belőle.

Nem tudom, hogy ez a program használható-e egyszerre 4 sávra, vagy ehhez már komolyabbat (pl.: Cubase) kell néznem.

Még1x: nem professzionális koncert felvételeket akarok készíteni, csak az amatőr videokamerás felvételeknél értelmesebb, élethűbb, kevésbé torz, doboz szerű hangot.

Várom az észrevételeket, tapasztalatokat.

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Eléggé eltértünk az eredeti kérdésemtől, melynek a lényege:

  • Cél hardver, vagy hangkártya?
  • Ha hangkártya, akkor Firewire vagy USB PC-hez?

(Ezt a csatorna számtól is függetleníthetjük.)

Hogy egy felvevő készüléket, vagy számítógép alapú rendszert használsz, aránylag könnyű eldönteni, ha számbavesszük az előnyöket és hátrányokat.

A felvevők előnye az általában kis méret, a stabilitás, a minőség állandó színtje. Az ára is alacsonyabb ( természetesen vannak profi gépek, de nem hiszem, hogy ezeket most érdemes ide kevernünk ). Hátránya a fejlesztés sem software-ben, sem hardware-ben ( pl. csatornaszám ) nem lehetséges.

Ha számítógépes rendszert használunk, akkor egy később is jól alakítható rendszerünk lesz, viszont helyszíni felvételeknél a kábelezések és egyáltalán a rendszer software-oldala egy bizonytalanságot fog hozni, ami a megismételhetetlenség folytán fatális hibához is vezethet. Stúdiófelvételeknél ez persze nem ennyire végzetes.

Helyszíni akusztikus felvételek készítése, ha azt később publikálni akarjuk, kényes téma - nem hiszem hogy a hely és terjedelem ennek taglalását lehetővé tenné. Ha csak saját részre készül, ahogy a fentebb írtakból kiderül, akkor persze más a helyzet - szerény véleményem szerint egy egyszerű kézi felvevővel is megoldható, könnyen kezelhető és relatív olcsó. Ezen is hallható, ha valaki hamisan énekel. A ZOOM-mal mi a probléma ?

Link to comment
Share on other sites

Zoom H4N tud szimultan rogziteni 4 csatornat. Pl. stereo atmo-t meg XLR/TRS-rol 2 bemenetet. Olvass utana. De ezenkivul van meg a piacon par ilyen rogzito Tascam. stb. Visszaolvasva a topicot boven eleg lesz az neked.

Köszönöm a javaslatot.

Megnézem azt a terméket is, amit te ajánlottál.

Ha megnézed az indító bejegyzésemet, akkor én a Tascam DR-40 -et néztem ki.

Link to comment
Share on other sites

Ez igy van. Talalkoztam mar 2 oras koncertfelvetelnel olyannal, hogy a vegen 10min! volt a kulonbseg. Nem kis melo szinkronba hozni.

Anoka:

Zoom H4N tud szimultan rogziteni 4 csatornat. Pl. stereo atmo-t meg XLR/TRS-rol 2 bemenetet. Olvass utana. De ezenkivul van meg a piacon par ilyen rogzito Tascam. stb. Visszaolvasva a topicot boven eleg lesz az neked.

Link to comment
Share on other sites

Hát ezt így nehéz elmondani. Egyszerűen hallod, hogy nem fázispontos és csúszik szét.

Van, hogy 34-40 másodpercenként igazítani kell, van, hogy percekig kibírja együtt.

Videónál úgy szoktuk csinálni, hogy látom egymás alatt a kamera hangot és a felvett hangot.

Így könyen észrevehető, hogy hol kezd feltűnő lenni a csúszás.

Tehát nem várjuk meg, amíg nagyon hallható, hanem ha már látszik, akkor korrigálunk.

Mondjuk két hangot így nem lehet igazán jól összerakni, mert ugye folyamatos csúszás van

de video alatt hangot cserélni igen.

Tehát ha fel akarod venni a bulit pultról is és mikrofonnal is, akkor azt leginkább egy 4 sávos cuccal tudod megtenni.

A kettőből aztán valamit össze lehet mixelni.

Link to comment
Share on other sites

Azt nem hiszem, hogy két különálló eszköz felvételét normálisan össze lehet szinkronizálni bármilyen programban. Vagy ha igen, rengeteg macerát és időt igényel.

Esetleg a klasszikus filmforgatós módszerrel? (Csapó a képen csap, az összes hangsávon hallható kattanást ad ki, és ott van a kezdő szinkronpont).

Link to comment
Share on other sites

A ZOOM-mal mi a probléma ?

Csak annyi, hogy az két csatornás. Így vagy a keverő jelét veszi, vagy a terem hangjait.

Mivel ez élő szereplés, csak a végén derül ki, hogy melyik szólt jobban.

Azt nem hiszem, hogy két különálló eszköz felvételét normálisan össze lehet szinkronizálni bármilyen programban. Vagy ha igen, rengeteg macerát és időt igényel.

Link to comment
Share on other sites

Akinek (nem) inge...

Persze, profi szinten szét lehet választani a hangfelvételt és a hangosítást de nálam nem ez a cél. A hangosítási keverés végeredményét akarnám rögzíteni két forrásból:

  1. Ami a keverőpulton áthalad is megy a hangfalak felé
  2. Ami a teremben megszólal a hangfalakon, vagy azokon kívül

Nincs sem időm, sem erőm, hogy az egyes mikrofon jeleket külön-külön rögzítés után kevergessem. Ez nem célom!

Egyébként ne izgulj, nem fogunk találkozni, nem járok összejövetelekre.

Link to comment
Share on other sites

Az egész nem stúdiózásra, hanglemez felvételre van kihegyezve, hanem arra, hogy a fellépést és annak a feeling-jét rögzítsük, visszahallgassuk, tanuljunk a hibáinkból.

Szóval értem én, hogy ezen az oldalon inkább "stúdió buzik" :) vannak, de én nem vagyok az. Az élő hangot akarom felvenni és azon normalizáláson kívül mást nem igazán akarok szerkeszteni. Nem az a cél!

Szerintem ha tanácsért fordulsz valahova, akkor ne buzizd le azt, aki válaszol neked. Még akkor se, ha nem azt a tanácsot kapod, amit szeretnél és amit már eleve eldöntöttél. Egyébként lehet, hogy meglep, de a stúdióbuzik is a fellépéseket és fellépések "feelingjét rögzítik.

Elég hosszú klasszikus zenei tanulmányok után ma is aktív ( jó, kicsit aktív ) blues zenész vagyok és jó pár olyan cd hangmérnöke, amin általad is ismert előadók szerepelnek.

Ha véletlenül valaha találkoznánk, kérlek ne mutatkozz be az álneveden, mert lehet, hogy megjegyzem.

Link to comment
Share on other sites

Az egész nem stúdiózásra, hanglemez felvételre van kihegyezve, hanem arra, hogy a fellépést és annak a feeling-jét rögzítsük, visszahallgassuk, tanuljunk a hibáinkból.

Szóval értem én, hogy ezen az oldalon inkább "stúdió buzik" :) vannak, de én nem vagyok az. Az élő hangot akarom felvenni és azon normalizáláson kívül mást nem igazán akarok szerkeszteni. Nem az a cél!

Link to comment
Share on other sites

Tisztán nem is kamarakórus, csak létszám szempontjából/jobb nem lévén ahhoz hasonlítottam. A kizárólagos, saját szerepléseinken mindenki külön mikrofonnal hangosítva van.

A hangszerek szintén.

Egy Zoom H1 amatőr szinten nem számít jó minőségűnek?

Mert ezzel készítettem keverőn keresztüli felvételt és olyat is, hogy simán kiraktam a terem végére. Eddig nekem a keverőn keresztüli felvételek tetszettek jobban, de egy hangtechnikusi ismerősöm a terem végébe történő kirakást preferálja, mivel az (elvileg) felveszi azokat a hangokat is, amik nincsenek hangosítva.

Fel is vette: azokat a nézőket is, akik az eszköz előtt beszélgettek.

Tehát nem is kamarakórus és vannak hangszerek is. Ok.

Látatlanban nem szeretnék abba belemenni, hogy ezt hogy kell felvenni.

Az én véleményem az, hogy 8 csatornánál kevesebbet felvenni tudó eszközt nem szabad megvenni. Egy 8 csatornás interfésszel lehet 4-et felvenni, de fordítva soha. És itt végül is néhány tízezer forintos különbségekről van szó, nem milliókról.

( Lesz még következő - más produkció is, az unakatestvéred zenekara két héten belül jelentkezik, a hangtechnikusod is meggondolja magát, elkezd normálisan dolgozni, pl: 1 közeli sztero pár a kórusnak, 4 mikrofon a zenekarnak, 1 sztereo főmikrofon pár távolabbra, stb.)

Link to comment
Share on other sites

Tisztán nem is kamarakórus, csak létszám szempontjából/jobb nem lévén ahhoz hasonlítottam. A kizárólagos, saját szerepléseinken mindenki külön mikrofonnal hangosítva van.

A hangszerek szintén.

jó minőségű sztereo elég

Egy Zoom H1 amatőr szinten nem számít jó minőségűnek?

Mert ezzel készítettem keverőn keresztüli felvételt és olyat is, hogy simán kiraktam a terem végére. Eddig nekem a keverőn keresztüli felvételek tetszettek jobban, de egy hangtechnikusi ismerősöm a terem végébe történő kirakást preferálja, mivel az (elvileg) felveszi azokat a hangokat is, amik nincsenek hangosítva.

Fel is vette: azokat a nézőket is, akik az eszköz előtt beszélgettek.

Link to comment
Share on other sites

Egy szót sem írtam zenekarról.

Amatőr bandát, amiben zenélek inkább kamara kórusnak mondanám. 6 énekes 3-4 zenész.

Bocsáss meg, hogy az amatőr együttest félreértettem. Mondjuk egyszerűbb lenne elsőre is úgy nevezni az együttesedet, ahogy most mondanád: kamarakórus. Oda meg nem kell 4 csatorna, jó minőségű sztereo elég bőven, kamarakórust nem szokás hangosítani, tehát nem kell a keverőpultos elmélet. Viszont kell egy jó mikrofonpár.

De ok, költs el 4 csatornára teljesen értelmetlenül 70 000 forintot, nekem mindegy.

( Amikor majd rájöttél, hogy hülyeséget csináltát, korrekt dolog lenne dobni nekem egy mail-t:) )

Link to comment
Share on other sites

Ha már a bővíthetőséget emlegette Horváth János, akkor a Saffire Pro 24 pont egy jó középút, mert nem sokkal fáj többe mint a PRO14, alapból 4 analóg bemenet van azon is, de van rajta SPDIF, és van ADAT be/ki is mint a PRO40-en, szóval bővíthető szükség esetén.

Link to comment
Share on other sites

A jobb hangkártyák mellé általában csomagolnak valamilyen kezdő szoftverpakkot, melynek része valamelyik "nagy" DAW csökkentett vagy lebutított (LE, Lite) verziója, így a többsávos felvétel is megoldott. Vagy megveheted pl. a Reaper-t vagy a Zynewave Podium-ot, talán az a legolcsóbb (ezek ráadásul könnyen, gyorsan elindulnak, ami felvételnél nagy előny).

Link to comment
Share on other sites

4 ch zenekarozáshoz kidodbott pénz. Hidd el, miután megvetted, rá fogsz jönni, akkor is, ha most azt hiszed, hogy elég. A koncertfelvétel után majd megjön az étvágy és egyáltalán nem biztos, hogy "ha valamelyik forrás eredménye rosszul sikerül, akkor a másik csak jobb lehet". Lehet rossz és rosszabb is.

110 körül van a Saffire pro 40 és ezt majd, amikor még jobban rájöttél, hogy igazam volt, tovább tudod bőíteni újabb 8 csatornával.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...