Jump to content
Ménemszól.hu

Mitől magyar a zene?


A/D

Recommended Posts

Szerintem az a magyar mű, amit vagy huszárruhás fiúk és rakott szoknyás, fejkendős lányok énekelnek, és nádsíppal és bordás kereplővel kísérnek, vagy az ami a hányatott sorsú, a nagyhatalmak által üldöztetett, nemzetközi konspirációk áldozatául esett szeretett honfiakról és honlányokról szól, bármilyen nyelven, kivéve angolul és franciául valamint románul és szlovákul. 

 

De a viccet félretéve a dolog ott kezdődik, hogy sp és flur tomi is magyarul "énekelnek". Alapvetően támogatnám az ötletet, de kezdjük ott, hogy először is a kiadóknak kellene változtatniuk a rövidlátó üzletpolitikájukon, illetve a mindenkori kereskedelmi médiának kellene akár a tehetségkutató műsorokban tehetséges embereket preferálniuk és bemutatniuk. Amíg a hazai zenei piac arra épül, hogy "szépen énekelő" fiúkat és lányokat futtatunk három négy évig, akiknek nincs egy önálló szuverén gondolatuk a világról, pláne nem tudják segítség nélkül kifejezni, addig persze, hogy külföldi zene fog szólni a magyar rádiókban, abból se feltétlenül a legjobb. A másik fele pedig az, hogy rádióban komoly tartalommal bíró zene csak akkor megy, ha komolyzene az a muzsika. Egyébként a rádiózás háttérzajnak való, meg arra, hogy vicces műsorokat hallgassunk benne. A legtöbb embernek ez elég, valószínűleg a rádió is a piac igényeit próbálja kiszolgálni.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 54
  • Created
  • Last Reply

Én zöldfülű vagyok ezen a téren, de azért hozzá szólok egy kicsit a témához.

Vegyünk alapul egy instrumentális muzsikát és térjünk vissza a gyökerekhez. A tradicionális népzenékhez, azoknak a hangszereléséhez és DALLAMVEZETÉSÉHEZ. Mindennek megvannak a meghatározó elemei, hogy milyen nemzetiséghez tartozik. Azaz egy tradicionális zenéből meg lehet gyorsan különböztetni, hogy az Magyar-Koreai vagy esetleg indiai stb. Aztán a klasszikusnál is voltak jellegzetességek Pl egy Bartók Béla művet meg tudtunk különböztetni egy Chopin-től. Ugyan úgy a korszakoknak is megvolt egy jellegzetessége a zenében. Annó az országunk eléggé el volt szigetelve a kommunizmusban, nem voltak beengedve a nyugati dolgok. Azért néhány dolog beszivárgott, ami mézesmadzagnak számított, amire mindenki ki volt éhezve, mert az milyen különleges a megszokotthoz képest. Innentől kezdett elindulni a másolás, hogy színt vigyünk a régi dolgokba és modernizáltunk. Rendszerváltás után megjelentek a kereskedelmi rádiók amik teljesen háttérbe szorították a közszolgálati adókat. A kereskedelmi rádiók a „különlegesnek” számító külföldi slágerekkel próbálták magukhoz csalogatni a hallagató közönséget és a rádió teljes arculata egy egy külföldi adó sémájára épült, „mert az milyen modern” Ebből egy divathullám indult, ez volt az eladható és mindenki ilyet akart csinálni. A magyar előadók a háttérbe szorultak, sokkal kevesebb százalékban fordult elő magyar dal a rádiókban Csak a régi nagy zenekarok maradtak fönt akiket annó megszeretett a nagyközönség. Az új zenekarok meg nem nagyon kaptak lehetőséget, ha nem álltak közel a tűzhöz, mivel a rádiók nem merték és nem merik bevállalni az újdonságokat, mivel úgy vannak vele, ha valami működik azt nem szabad variálni. Ezért a kis zenekarok is igyekeznek sztenderdebb univerzálisabb zenéket csinálni, ami már sok külföldi elemet tartalmaz. pl angol szöveg, fekásabb dallamvezetés stb. De ezek csak utánzatok és nem AZ. És nincs nagy marketingjük, hogy ezt el lehetne adni. Sok ismerős kis zenekar, úgy áll a dalszerzésnek, hogy csináljunk ilyet meg olyat, mert az XY nótában is bejött… De nem sok esetben tesz jót a zenének, mert már az elején elvérzik. Főleg azért mert az adott téma abban az előjegyzésben nem is tud rendesen megszólalni amiben megírták. Persze a külföldiek sem olyan nagy ászok. Itt van pl Adele aki egy agyon elismert előadó, igen ám de sok cover-ben sokkal jobban is hallottam már a zenéit. Hogy mi magyarok mit tehetnénk, hogy különlegesek legyünk? Szerintem a médiáknak több lehetőséget kellene adni, hogy érvényesülhessünk. És nekünk nem a külföldi sztárokat kellene utánoznunk nagy beképzelt arcal, hanem olyat kell alkotnunk amit a külföldiek szeretnének másolni tőlünk. És a médialehetőségekben nem a tehetséggondozónak csúfolt valóságshow-kra gondolok, csak játszák a magyar klippeket a tv-k a rádiók meg a magyar dalokat nagyobb százalékban. ÉS ITT NEM ARRA AZ  5 Előadóra gondolok akit sztárolnak és tízpercenként azt játszák, hanem mindenkitől játszanak egy dalt. A napokban kapcsolgattam a tévét és teljesen kiábrándultam mikor meghallottam a Változzunk lézerré című giga slágert meg a sanyócaaaaa című dalt. Az elektronikus zenét is sokan fikázzák, nincs tekintélye mert az ilyen ultrakommersz vackokból meg a mulatós ereszd el a hajamból annyit lát a közönség, hogy megnyom egy gombot a laptopján vagy a szintetizátornak csúfolt LAGZISTATION-jén a fickó és már megy is a zene. Pedig itt mi fórumozók tudjuk, hogy sokszor több macera van egy villanyzenével mint egy akkusztikussal, mivel itt keményen tervezni kell akár a saját hangsínünket is stb. A dalból egyedül azelső adást néztem meg, őszintén borzalmas volt…

Link to comment
Share on other sites

Pont azt mondom, hogy Erdős mocsokságai mellett is jobb volt akkoriban,

meg még pár évvel a rendszerváltás után is.

Volt olyan pl. hogy egy-egy tehetséges zenekart behívtak a rádióba és tök ingyen profi stúdió felvételeket készítettek nekik.

Ilyenről ma nem tudok.

Aztán, ha nem is nagyon gyakran, de rock-metál dolgok is szólhattak a rádióban.

Ma nagyrészt ki van tiltva, ami totál érthetetlen, mert amúgy meg rengeteg ember hallgat ilyeneket is.

 

Mondjuk pont nem magyar zene, de 84-ben pl. leadták a teljes Ride lemezt a Metallicától, ami akkor brutál keménynek számított.

Ez ma teljesen elképzelhetetlen. Ilyenekre gondolok, hogy akkoriban sokkal jobban működtek a dolgok.

Ma egy rock-metál zenekarnak esély sincs, hogy eljusson a közönséghez, akármilyen jók is, mert soha

nem fogják játszani a rádiók. Ha meg magyar, akkor főleg nem.

Nyilván nem kell éjjel-nappal metálnak szólni a rádióban, de nekem senki ne mondja, hogy heti pár órában nem lehetne magyar rock-metál csapatokat bemutatni.

Az MR2 viszonylag rendszeresen behív bandákat a 8-asba, stúdiókoncertre, felveszik, keverik, stb.

Vagy legutóbb pl. az egyik banda szimfónikus változatát kevertem, amit a Magyar Rádió Szimfónikus Zenekara kísért.

És nem akarom bántani a Rádiót - egykori munkahelyem - de ami ott rádiófelvétel címén futott, az munkaidőben zajlott, a mai stúdiókban megszokott szöszölés teljes mellőzésével, kiváló, de mennyiségében szerény technikával. (Kiváló mikrofonpark, jó stúdió, jó analóg felvételi lánc, analóg magnó, egy-két kompresszor, egy zengető és csókolom.)

Igaz, így is készültek ott Omega, Presser, stb lemezek, de a névtelen bandák kaptak 4 órát, aztán sikerült, ahogy sikerült.

Link to comment
Share on other sites

erdő péterről meg csak annyit hogy ha a drága évikéje nem lett volna a szerelme akkor a neoton simán eltünt volna ahogy az akkor népszerű Kati és a kerek perec nevű popegyüttes.

Tett is érte erdős hogy ez megtörténjen,mivel elcsábította Bardóczy-t,meg Végvárit a kerek perecből,és ellehetetlenítette a csapatot az új tagokkal is.

erdős nagy úr volt,ott hízlalta a seggét a Vörösmarty téren,mellette meg ottvolt az ori ami egy komplett bűnszövetkezet volt.

erdős,meg az ori főnöke minden szinten jóban voltak,úgyhogy akik nem tetszett nekik az nem igen juthatott lemezhez,rádió és tv felvételhez,illetve normális fellépési lehetőségekhez.

De mostmár csak tehetségkutatónak hazudott profitorientált showműsorok futnak,én ál-tehetségkutatóknak hívom ezeket

Elhitetik totál átlagos,vagy átlag alatti hangga rendelkező emberekkel hogy atom tehetségesek,aztán a média a későbbiek folyamán dobja őket ha csökken a nézettségük.

Futtatja,hakniztatjan egy ideig ezeket az embereket,majd mikor már unalmassá váltak akkor eldobja őket.

 

Magyarországon olyan hogy valódi zeneipar nem nagyon van.

A szakma televan képmutató,nagyképű,fél vagy negyedtehetségű emberekkel,tudnék neveket mondani,de inkább nem teszem,jobb a békesség.

Az aranylemez 2 ezer,valamikor szakmai presztizs volt az arany,platina,és gyémántlemezek birtoklása

Mára csak arany (2000) és platina (5000) kategóriák vannak.

 

Ráadásul a magyar popzene,az 90%-ban borzasztó gagyi.

Link to comment
Share on other sites

erdő péterről meg csak annyit hogy ha a drága évikéje nem lett volna a szerelme akkor a neoton simán eltünt volna ahogy az akkor népszerű Kati és a kerek perec nevű popegyüttes.

Tett is érte erdős hogy ez megtörténjen,mivel elcsábította Bardóczy-t,meg Végvárit a kerek perecből,és ellehetetlenítette a csapatot az új tagokkal is.

erdős nagy úr volt,ott hízlalta a seggét a Vörösmarty téren,mellette meg ottvolt az ori ami egy komplett bűnszövetkezet volt.

erdős,meg az ori főnöke minden szinten jóban voltak,úgyhogy akik nem tetszett nekik az nem igen juthatott lemezhez,rádió és tv felvételhez,illetve normális fellépési lehetőségekhez.

De mostmár csak tehetségkutatónak hazudott profitorientált showműsorok futnak,én ál-tehetségkutatóknak hívom ezeket

Elhitetik totál átlagos,vagy átlag alatti hangga rendelkező emberekkel hogy atom tehetségesek,aztán a média a későbbiek folyamán dobja őket ha csökken a nézettségük.

Futtatja,hakniztatjan egy ideig ezeket az embereket,majd mikor már unalmassá váltak akkor eldobja őket.

 

Magyarországon olyan hogy valódi zeneipar nem nagyon van.

A szakma televan képmutató,nagyképű,fél vagy negyedtehetségű emberekkel,tudnék neveket mondani,de inkább nem teszem,jobb a békesség.

Az aranylemez 2 ezer,valamikor szakmai presztizs volt az arany,platina,és gyémántlemezek birtoklása

Mára csak arany (2000) és platina (5000) kategóriák vannak.

 

Ráadásul a magyar popzene,az 90%-ban borzasztó gagyi.

Azt azért tegyük helyre, hogy Erdős Péternek a magyar könnyűzenét osztották ki, ami nemzetközileg annyira nem vetett hatalmas hullámokat. A Hungaroton nevét azonban világszerte ismerték, ami a komolyzenei kiadványainak volt köszönhető. Lehet Bors Jenőt nem szeretni, Landler unokázni, de azt nem lehet tőle elvitatni, hogy minden pénzt megszerzett a Hungarotonnak azért, hogy a magyar komolyzenei kiadványok versenyképesek legyenek külföldön és ez sikerült is neki. 1983-84-ben a világ első cd kiadványai között Hungaroton cd is volt, a cd-k az akkor legkorszerűbb és legdrágább Sony PCM 1610 konverterekkel készültek és a DAE 1100 digitális montírozóval lettek összerakva.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...