Jump to content
Ménemszól.hu

Mitől magyar a zene?


A/D

Recommended Posts

A hét rendkívüli izgalmakat hozott. Kezdődöt a DAL 2013-mal, ami évekre elegendő témát adhat szociológusainknak és zeneiparban dolgozóinknak, aztán rögtön jött a hatvanötök nyilatkozata. A Velvet írt a hőbörgő celebekről, és egy jó cikk a Commentről itt.

 

Hogy miért lesz ebből cikk a Kugelblitzen: először is hiszek abban, hogy elég nagyszámú közösség jó gondolatokat tud kitermelni. Másodsorban a Ménemszól olvasóinak jó része nem érintett közvetlenül a témában, egyszerű partjelzőként, anyagi érdekeltség nélkül képviselhet egy másik szubjektív szempontot. És persze azokról sem feledkezhetünk meg, akiknek lételeme a vitatkozás ;)

 

Akárki is szól hozzá, kérem, ne legyen ellenséges. Gondolja végig mit mond. Nem hinném hogy egy ember kezében lenne a végső megoldás és több igazság is létezhet. Tételezzük fel, hogy akárki is nyilvánult meg az eredeti ügyben, jó hiszemből tette. Persze nincs okunk ilyet feltételezni, de nagyvonalúan mégis megengedhetjük magunknak, ami egyébként egyszerűsíti nagyban azt, hogy a megoldásra koncentráljunk :)

 

 

Röviden: van egy új törvény, ami kényszeríti a hazai rádiókat arra, hogy több magyar dalt játszanak. 35%-ot garantálni kell ebből a műsoridőből. A vita tárgya az, hogy mi számít magyarnak. 

 

 

37. Magyar mű:
a) azon mű, amely eredetileg teljes egészében magyar nyelven készült,
B) azon mű, amely eredetileg több nyelven készült, de időtartamát tekintve eredeti magyar nyelvű része hosszabb,

mint bármelyik másik nyelven készült része,
c) azon mű, amely eredetileg valamely, Magyarország által elismert nemzetiség nyelvén készült, ha tárgya az adott

nemzetiség magyarországi életével, kultúrájával van összefüggésben,
d) az olyan zenei műsorszám, amely magyar nyelven kerül előadásra, vagy amely Magyarország által elismert

valamely nemzetiség nyelvén kerül előadásra, ha az adott nemzetiség Magyarországhoz kapcsolódó kultúrájával van összefüggésben,

e) az olyan instrumentális zenei műsorszám, amely - elsősorban szerzője vagy előadója révén - a magyar vagy Magyarország által elismert valamely nemzetiség Magyarországhoz kapcsolódó kultúrájának részét képezi, vagy

f) azon filmalkotás, amely a mozgóképről szóló törvény értelmében magyarnak minősül.

 

38. Magyar zenei mű: magyar műnek minősülő szöveges vagy instrumentális zenei mű.

 

Ezellen a rendszer ellen 65 zenészünk emelt kifogást, itt olvasható ez. A beadvány pedig itt.

 

Az a társaság pedig, aki a fenti módosítást elérte, tiltakozik ezellen a beadvány ellen, érveik itt olvashatók.

 

Nem erőltetve a saját véleményem annyit megengedek magamnak hogy észrevegyem, hogy mindkét írás tartalmaz olyan kijelentéseket, amely tartalmaz önkényes feltételezés(eke)t (pl. minden magyar nyelvű produkciót automatikusan értékteremtőnek nyilvánítunk), melyeket alapul véve, azokat igazságnak tekintve építi fel a további érveit. De igazság van itt is és ott is. De ne ez legyen az alap, hanem jó legyen a cél.

 

Érdemes a legelejéről indulni, onnantól pl., hogy miért kell védeni a hazai popzene kultúrát, vagy hogy kell-e. Kell-e szabályozni ezt a rendszert vagy nem kell, és hogy ezzel mi a célunk végülis. Azt értem, hogy a zenészeknek mi a céljuk, de ne felejtsük el, hogy ők azért ebben az országban kisebbség, így másnak is jogosan lehet észrevétele a rendelkezéssel kapcsolatban (MALÉV probléma analógia?). Pl. többen hallgatnánk rádiót, ha ez a rendelkezés változtatna valamin? (Ezutóbbi kérdést úgy tudom én tettem fel először itt most, pedig egyáltalán nem gondolom mellékesnek)

 

Olyasmit is érdemes megvitatni, hogy kell-e nekünk ennyi megélhetési zenész, van-e elegendő olyan minőségű hazai produkció, akik a 35%-ot megtöltik és végül, hogy a külföldiekkel megmérettetett produkciók játszási helyzetét valóban rontja-e egyik vagy másik rendelkezés. A rádiós játszás nélkülözhetetlen egy produkció sikerének kivitelezésében, avagy csak bónusz?  (voltak olyan produkciók, amik rádiós támogatás nélkül lettek masszívan sikeresek?)

 

Na, akkor lehet offolni...

post-1-0-01925000-1362500385.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 54
  • Created
  • Last Reply

Tegnap óta figyelem, de nem sok post érkezett mégiscsak az "amatőrök" vannak itt töbségben? őket ez meg nem nagyon érdekli

( teszem azt tudnak egyáltalán róla?) . Én abban hiszek a jó bornak nem kell cégér, a közízlést meg nem lehet rendeletekkel szabályozni, csak még nehezebbé teszik a média amúgy sem egyszerű helyzetét. A legnagyobb cél közönség amúgy is csak még jobban elfordul (ha nem tetszik neki amit hall vagy lát) a rádiótol vagy a tv-től az internet felé. Én már nem vagyok fiatal(XXXX) de a rádiót egyáltalán nem halgatom a tv-ben meg csak az ismeretterjesztős dolgokat nézem esetleg, hát akkor a fiatalok. Talán csak a még idősebbek halgatnak rádiót vagy aki autózik, egy időben teherautóztam de engem már a végén a rádió is zavart a sok süketelés közben csak fizetett hátszeles zenék , utolsó rádiós, jó zenei élményeim a Csiszár féle apukám világa volt, de azóta az is megqrvult.

 

                                                                                                                                                                                 _end of transmission 

Link to comment
Share on other sites

Az irány alapvetően nagyon helyes lenne, mert való igaz az, hogy MO-on (akár a környező országokat alapul véve is) sokkal-sokkal kisebb mértékben játszanak a hazai rádióadók magyar zenéket. Most azt ne fejtegessük, hogy ehhez köze lehet a "Merjünk kicsik lenni", meg a "Nem kell ez a 'mélymagyarkoás'" típusú romboló ideológiáknak is.

Maradjunk szigorúan a "támogatás"-nál.

Ízlések és pofonok különbözőek, és több vita is volt már itt a fórumon is, hogy azért valamennyire objektív kategóri-e a minőség. Én úgy gondolom, hogy igen, és talán pontosan ez a "rákfenéje" a dolognak, amit A/D is pedzeget.

Van-e tényleg elegendő számú magyar alkotás, amivel kitölthető ama bizonyos 35% úgy, hogy ne egyfolytában (minőségi besorolás NÉLKÜL, csak a példák kedvéért) Lagzi Lajcsit, vagy Ákost, Bangó Margitot vagy LGT-t, Tankcsapdát vagy Republokot, Kós Jánost vagy Zoránt, esetleg Kárpátiát vagy Bikinit, P-Mobilt, Hobót vagy Neoton Familiát stb.stb.stb. kelljen hallgatni.

Egyéb iránt a fenti felsorolás kapcsán jutott eszembe egy állandó "vesszőparipám": egy-két tematikusabb adót leszámítva minden kereskedelmi rádióban "ugyanaz a cukros víz folyik". Nincs olyan széles skálája a tematikus adóknak, mint pl. Denverben tapasztaltam 1999-ben: volt hard-rock adó, country-rock, jazz, pop-disco... és ha valamelyik irányzatot kedvelted, akkor nagyjából minden nóta belefért az ízlésedbe. A Kansas rajongóknak nem kellett Abbát hallgatniuk és viszont. De ez más téma, csak "bedobtam".

Ha elkezdem magamban felsorolni azokat a magyar előadókat, akiket ismerek, akkor azt mondom - egyelőre tematikus cspoprtosítás nélkül, tehát "egy masszának tekintve" - van elegendő magyar produkció. Akár a 60-70-es évekkel kezdve (csak amik éppen eszembe ötlenek):

- Mini

- Metro

- Kex

- Korál

- Generál

- Gemini

- Skorpió

- LGT

- Omega

- Hobo Blues Band

- Piramis

- P-Mobil

- Karthago

- Máté Péter

- Katona Klári

- Cserháti Zsuzsa

- East

- Solaris

...

...

...

Link to comment
Share on other sites

Nemzetközi versenyen az a baj, ha nagyon MAGYAR a zene.

Értem ezalatt: hogy kevés friss fül és ötletgazda van itthon, aki világraszólót tud készíteni.

Szerintem fordítva kellene hozzáállni: nem magyar hangzású zenéket kell készíteni (a régiskolai agy copy módon), hanem új hangzásokat fejleszteni és abban maximumra vinni a kompozíciót és az ELŐADÁSMÓDOT!

Menjenek haza gyakorolni azok a csillagok, akik nem értik mitől tetszett a Bye a közönségnek! 

A magyar zenéből, csak az eredetiség veszett ki konkrétan. Vagyis én 1-2 napi trackben észlelem mostanában ezt csak.

Friss füleket, friss agyakat szeretnék és azt, hogy ne a románokat, angolokat, amerikaiakat másoljuk :D:D :D, hanem saját stílus fejlesszünk az EREDTISÉGIGI!

Link to comment
Share on other sites

nekem bejönnek a cls kiadó http://cls.hu indie pop/rock bandái, az akkor gáz mostantól :P ?

Tiszta Hangok válogatás :
http://www.deezer.com/hu/album/1365434

 

de Maszkura és a Tücsökraj külön rulez :D http://www.deezer.com/hu/artist/1514315 főleg az ide illő száma : "Jó Itt, Magyarországon" : http://www.deezer.com/track/14816542

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez egy nehezen eldönthető kérdés. A gond a "friss füllel" az, hogy a rádiók feltétel nélkül játszák a külföldi sztárok jó vagy rossz dalait, de a magyar dalokat keményen szortírozzák. Ha nem illik be a külföldi trendbe és egyedi, akkor gyakorta nem játszák (saját tapasztalat, sokadik rádiós dal után mondom). Byalexet az életbe nem játszotta volna a ClassFm, ha nem nyeri meg a Dalt!!!! Sehol nem hallotta volna senki! 

Ha van egy kényszer a rádióknak, hogy magyar dalt kell játszani, akkor kénytelen lesz egyedibb dalokat beválogatni (remélhetőleg nem mi dalszerzők kényszerülünk tovább qu..vluni :):)) a lényeg, hogy nehéz a rádiókkal és kell valami segítség a magyar zenének a millió dolláros külföldi, marketingelt produkciókkal szembe! Így talán van esély, hogy fejlődik a magyar pop zene és elő tudunk majd állítani 100 év múlva valami nemzetközit (ez valahol pénz kérdése is)

Szerintem..... persze lehet nem van ez így-e:)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem nagyon sok tehetséges magyar zenész van, de ezen a picike piacon baromi nehéz érvényesülni.

Főleg pénz és rádió támogatás nélkül.
Ha már pénz nem jut a zene támogatására, akkor legalább a rádiós játszással kaphatnának némi lehetőséget.

Érdemes megnézni, hogy a skandináv országok mennyi pénzt raknak a zenélés támogatásába.

Nagyjából 10 évente elő is állnak egy-egy komoly világsztárral.

Nekünk is lehetnének igazi sztárjaink.

Nem vagyunk sem rosszabb zenészek, sem rosszabb zeneszerzők, csak a seggünk kilóg a gatyából

állandóan és ilyen luxuskiadásokra egyhamar biztosan nem lesz pénzünk.

Akkor viszont legalább annyi segítséget kapjon a magyar zenész, hogy eljuthasson a közönséghez pl. a rádión keresztül.

Link to comment
Share on other sites

A valasz nem egyszeru es talan nincs is jo valasz arra, hogy tenyleg elo kell-e irni kotelezo magyar kvotat a sugarzott zenere.

A tema alap lehet kulonfele eszmerendszerek utkozesehez, pl. eme forumon. :)

 

Sokan abbol indulunk ki, hogy a kozizles a profitorientalt media (es talan politika) hatasara folyamatosan romlik. (Nem. Az izles nem teljesen szubjektiv, hiszen van esztetika tudomanya es objektiv szeperzek, ami a termeszet erzekelesere vezetheto vissza.)

Tehat ezt az izlesromlast legalabb meg kellene allitani, jobb esetben visszaforditani. Tanitani, muvelni kene az atlagpolgart, szepen, lassan, mindenkit a maga szintjen. Erre tokeletes lenne a televizio, a radio stb., de ehelyett pont az ellenkezojet teszik.

Persze a tanitas tenyleg tanitas legyen, aktualpolitika-mentes.

 

Ha este nyolckor a Big Brother es az akciofilm helyett minden csatornan szinvonalas oktatomusor lenne elerheto, komoly marketinggel, osszekapcsolva sulival stb. akkor az emberek arrol beszelnenek, arra kattannanak ra.

Ehhez paradigmavaltas kell, amit egy EU-n beluli kormany nem tud vegrehajtani, valoszinuleg egy EU-n kivuli sem.

 

Alapvetoen ugy gondolom, hogy a magyarsagtudat erositese is a fentieknek egy kicsiny szelete lenne, idealis esetben.

A baj az, hogy a patriotizmus, az egeszseges hazaszeretet es egyeb tarsadalmi kozossegek ereje nagyobb mertekben gyengult, mint a "joizles".

Visszacsinalni :) egy-ket torvenymodositassal nem lehet.

A jelenseg, egy osszetett globalis folyamat aktualis allapota csupan, amit ilyenforman nem lehet megallitani. Ezt valoszinuleg tudjak a torvenyhozok is. ;)

 

Ezenfelul, pusztan gazdasagi szempontbol lehet valami haszna, a magyar eloadokat tekintve, ugye. A Rihanna meg a tobbiek Idoru-hatasat kismertekben csokkentheti...

Link to comment
Share on other sites

Magyarország nagyszerű hely, számtalan lehetőség van arra, hogy zenéléssel foglalkozzon az, akit komolyan, vagy hobbi szinten érdekel a dolog.

Mindannyian látjuk, hogy milyen aktuális hirdetési felületek vannak. Úgy gondolom, hogy aki manapság komoly munkát fektet egy alkotói folyamatba, és figyelemre méltó produkciót hoz létre, az megkaphatja a megfelelő figyelmet. Az internetes közösségeknek és megosztóoldalaknak hála szinte bárkihez eljuttatható egy alkotás.

 

ByeAlex-et már több mint egy éve ismerem a rádióból, és a "Csókolom" elég alaposan felbosszantott. A koncepciót értem, egyszerű együgyű, őszinte, nyers kompozíció, levegős hangszereléssel. A szövegről ne beszéljünk, kevés ember van itthon aki rendesen tud magyarul. Oké, szóval ebbe beletörődtem, nekem is elég gyengén megy. Furcsa, de nehéz előre megjósolni, hogy mi fogja megragadni egy több nemzetből álló közönség figyelmét.

 

Megvan az az élmény, hogy szilveszteri szabadtéri bulin a tömeg egy kis csoportja, feltehetően spanyolok, hangosan dúdolni kezdik a Seven Nation Army jellegzetes gitártémáját és mindemellé a lábukkal adják az ütemet, mire a környezetükben lévő összes ember rázendít az ismert gitárdallamra ? Hátborzongató, és egyben nagyon kellemes érzés. Hozzá kell tennem, hogy a szabadtéri bulin a színpadon éppen átszerelés zajlott, és csak a konferáló közhelyes helyzetjelentése volt hallható.

 

Sokat lehetne pufogni, de nem látom értelmét. Úgyhogy akkor térjünk is a tárgyra. Tekintsük a közmegegyezést:

Magyar népzenei elemeket tartalmazó zenemű nem feltétlenül magyar zene. Magyar népi hangszereket felvonultató zenemű nem feltétlenül magyar zene. A magyar dalszöveggel írt zene, többnyire magyar zenének tekinthető.

 

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de amíg beszélhetünk arról, hogy van aki rendesen meg tudja szólaltatni a következő hangszereket, addig én elégedett vagyok: Citera, cimbalom, tekerőlant, kaval, tilinkó, hosszú furulya, ütőgardon, koboz, doromb, duda.

 

A gondolatmenetem végére meg csak annyit, hogy egyetértek azzal, miszerint a családi-, és köz-oktatásnak döntő szerepe van a kultúrált viselkedés és az ízlés kialakításában.

Link to comment
Share on other sites

Mivel többen is felhozták ByeAlexet, szeretném megosztani a véleményemet a nyertes dal kapcsán, már csak azért is, mert van egy elemzés az indexen arról, hogy ByeAlex szokatlan, furcsa, más.

Nos való igaz, hogy sok mindenben furcsa, szokatlan más volt az említett produkció, viszont pont a lényegét tekintve (tudniillik hogy ez egy DAL lett volna), abban aztán az égegyadta világon SEMMI egyedi, SEMMI szokatlan, SEMMI furcsa nem volt. Maga A DAL pontosan ugyanolyan "tucat cukros víz", mint bármelyik másik az adott "csokorban".

Ezért én mélységesen szomorú vagyok. Akár itt ezen a fórumon is (meg korábban a hitspace-en is) volt többtucat olyan zene, ami sokkal-sokkal egyedibb / érdekesebb / szokatlanabb volt, mint ByeAlex dala. (Illetve úgy mondanám, azok valóban egyediek, szokatlanok, újak, frissek, érdekesek...)

Félreértés ne essék, ByeAlex dala profi munka. Egy profin elkészített gipsz kerti törpe.

Link to comment
Share on other sites

Sajna, például Belgiumban is van ilyen. A kint alkotó electro-industrial zenészekkel beszéltem ez ügyben még tavaly ősszel, akiket ezért egyáltalán nem játszanak, mert angol szövegeik vannak. Ott 60%(!) a kvóta, nem is hallgatják a rádiókat , mert a lakkzi lajcsikhoz hasonló zenék mennek flamandul!. Szerintem ránk is ez vár, plusz faktorsztárdalok. Persze vannak jó magyar dalok  /rohadt sok - tudom/, de ezzel a rijanát meg a lédí gagát nem fogják tudni visszaszorítani. Inkább a külföldi „nagy neveket” játsszák le a maradék játék időbe a rádiók, mint azt a magyar csapatot, akik angolul végre sikeresen összerakott egy faja kis számot - és nagy nehezen majdnem le is játszották őket – de most már mégse.

 

Ami tényleg jó lenne, az a különböző stílusokra meghatározott FM rádiók, amit országszerte lehetne fogni, valszeg kiesne jó néhány zenei stílus, érzésem szerint, ha van az embereknek választási lehetőségük.

Annyit még hozzá, hogy 9 Ft-ot kapsz egy szám után, ha lejátszásra kerül a zenéd a rádióba –ha lejelentik.

Link to comment
Share on other sites

Sok orszagban van ilyen, ha jol tudom, Ángliaban is.

Mondjuk en alapbol kivagyok a mai popzenetol, de hogy egy radio kb. 50 szamos repertoarbol dolgozzon honapokig, az orjito. Es kotelezo hallgatnom.

Siman olni tudnek, foleg 3 agysejtu kollegakat... na mindegy.

Jo lenne mondjuk olyan musor is, amikor pl. szakerto musorvezeto muveszettorteneti szempontbol bemutatna egy-egy iranyzatot, komolyabban beszelgetne az eloadokkal stb.

Allami penzen finanszirozni studiot es a tehetsegesebbeknek csucsszinvonalu eszkozket biztositani stb.

A magyar zenet nem csak a magyar nyelv, hanem az egyeb motivumok teszik magyarra. Mondjuk azt meg oktatni kene kicsit komolyabban, altalanosban.

 

Bar kuruc cikk, nincs zsidozas, igerem. A "magyar" zenerol szol:

http://kuruc.info/r/6/105637/

Link to comment
Share on other sites

Mocsok egy rendszer volt a szocializmus, de valamiért ezek a dolgok mégis sokkal jobban működtek akkoriban, mint most.

Ebbe beleértem, mind a zenés rádiózást, mind a tehetséggondozást, meg úgy az egész "zeneipart".

Leszámítva persze azt a ganéj Erdős Pétert a lemezgyárban, aki rengeteget ártott a magyar pop-rock zenének.

Link to comment
Share on other sites

Talán ilyeneket kéne a dalon indítani nem?... jó dal, jó szólás mi kell még? Itt van, csak körül kell nézni.

Egyébként a 9 ft sok pénz, főleg, ha a te dalaid szólnak egész nap...

Nem vagyok benne biztos, hogy Erdős Péter féle helyzet rosszabb volt mint a mai. Az a két ember tök jól eléldegél ebből az egészből, akiknek a dalai indulnak a dalon... és még az egyik zsűritag is... micsoda véletlen.

Link to comment
Share on other sites

Pont azt mondom, hogy Erdős mocsokságai mellett is jobb volt akkoriban,

meg még pár évvel a rendszerváltás után is.

Volt olyan pl. hogy egy-egy tehetséges zenekart behívtak a rádióba és tök ingyen profi stúdió felvételeket készítettek nekik.

Ilyenről ma nem tudok.

Aztán, ha nem is nagyon gyakran, de rock-metál dolgok is szólhattak a rádióban.

Ma nagyrészt ki van tiltva, ami totál érthetetlen, mert amúgy meg rengeteg ember hallgat ilyeneket is.

 

Mondjuk pont nem magyar zene, de 84-ben pl. leadták a teljes Ride lemezt a Metallicától, ami akkor brutál keménynek számított.

Ez ma teljesen elképzelhetetlen. Ilyenekre gondolok, hogy akkoriban sokkal jobban működtek a dolgok.

Ma egy rock-metál zenekarnak esély sincs, hogy eljusson a közönséghez, akármilyen jók is, mert soha

nem fogják játszani a rádiók. Ha meg magyar, akkor főleg nem.

Nyilván nem kell éjjel-nappal metálnak szólni a rádióban, de nekem senki ne mondja, hogy heti pár órában nem lehetne magyar rock-metál csapatokat bemutatni.

Link to comment
Share on other sites

Abszolút egyetértek! Igazából a megoldás egy országos rock rádió lenne, mert szerintem is elég sokan hallgatnak itthon rockot/metált, nézd meg pl a Dürer kert programját...

Arról nem is beszélve, hogy milyen új hullámos metálbandák hódítanak kint, az más kérdés, hogy a 90-es évek ugrálós-riffelős őrületét kezdik visszahozni, mint a machine haed, pantera, biohazard, de nagy siker van a 16-20 évesek között. Talán így itthon is változik majd a dolog. Remélem...

Link to comment
Share on other sites

Miért baja az, hogy Magyarországon törvénnyel védik a magyar nyelvet?

 

Mért lepődünk meg azon, hogy 65, nagyrészt más nemzetiségű zenész farkast, diszkriminációt, antiszemitizmust, magas koleszterint és egyéb baromságokat kiált?!

 

Én személy szerint örülök, hogy csak ennyien, és csak olyanok írták alá, akiktől nem vártam mást.

Egyedül Novák Péter nevén lepődtem meg. Elszomorít.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alapvetően nem azzal van baj, hogy a magyar nyelvet vagy a magyar zene-szövegeket próbálják védeni, hanem, hogy ezt kirekesztően tennék. Vagyis, hogy tudatosan bizonyos kritériumok mentén akarják háttérbe szorítani az összes olyan zenét / zenészt ami / aki nem fér bele bizonyos keretbe, kategóriába, amit fölülről megfogalmaznak. Ezzel az a baj, hogy mindig lesznek kivételek. Valaki mindig rosszul fog járni és még csak az sem biztos, hogy aki rövid távon hasznot húz mindebből, az hosszú távon is profitál majd.

 

Ami miatt pedig különösen kényes az ügy, az a művészi szabadság és a kultúra kérdése. Ezek ugyan is szubjektív és széles körben demokratikusan értelmezett fogalmak. Azt, hogy mi része a magyar zene kultúrának, "zenei kánonnak" ha úgy tetszik nem a politika, hanem zenészek közössége, a különböző műhelyek, egyetemi és akadémiai koponyák határozzák meg konszenzus alapján sokszor nem teljes egyetértésben, de egymás véleményének elfogadásával, folyamatos párbeszéd mellett.

 

Egy ilyen folyamatot nem lehet diszkriminatívan szabályozni. Nem lehet azt mondani, hogy ami nem fér bele egy skatulyába, az nem magyar zene, mert maguk a kategóriák is folyamatosan változnak alakulnak, mint ahogy a népzenére vagy a népi kultúrára sem őskövületként, hanem élő kultúraként kell tekinteni és az életbentartásán munkálkodni.

Nem lehet pl. azt mondani, hogy mostantól ne hordjon senki Adidas melegítőt csak matyó himzéses gatyát. De ha mégis, mi történik, ha az Adidas kihoz egy 3 csíkos nacit matyó mintával? A korábbi kategória, ami a gyártót addig diszkriminálta máris értelmét veszti a művészet pedig pont így reagál a korlátokra. Ha ezeket a korlátokat tartani akarják, értelmetlen szélmalom harcba megy át az egész és máris nem a művészek támogatásáról vagy a kultúra megőrzéséről szól a dolog, hanem "jó magyar szokás" szerint arról, hogy ki kinek a pereputtya és ki mit tesz zsebrea a sikerekért cserébe.

 

Szerintem a legjobb, ha a "piacra", vagyis az egyes rádiókra, illetve a hallgatókra bízza az ember a dolgot, hiszen ők a fülükkel szavaznak. Ha azt akarjuk, hogy a fiatalok hallgassanak magyar zenét (márpedig ők is szeretnének jó magyar zenéket hallgatni), akkor biztosítani kell, hogy elérjen hozzájuk a minőségi magyar zene, legyen az bármilyen stílusú. Mert ha valaki utálja az elektroniks zenét akkor se fogja hallgatni, ha nincs más a rádióban és ugyan így fordítva is, ha valaki baromira nem kíváncsi a Csík zenekarra, akkor betesz inkább egy cd-t. Ezért kell a flexibilitás, az alkotói szabadság megőrzése és inkább támogatni / létrehozni kéne olyan csatornákat, ahol csak kifejezetten magyar zene, vagy tematikus adások vannak, semmint hogy ráerőltetni valamilyen műsorstruktúrát minden adóra. Ez szerintem egy meddő hozzáállás, aminek kb. az lehet az analógiája (ne adj Isten a következő lépése), hogy "söpörjük ki a külföldi cd-ket a lemezboltokból és legyen az összes egy polcra száműzve a sarokba, míg a többi polc roskadozzon magyar lemezektől..." nyilván egy polcnak lenne csak folyamatos forgalma egy idő után, úgyhogy baromira nem azt érnék el vele az eladók, amit szerettek volna.

Link to comment
Share on other sites

...

Nem lehet azt mondani, hogy ami nem fér bele egy skatulyába, az nem magyar zene, mert maguk a kategóriák is folyamatosan változnak alakulnak, mint ahogy a népzenére vagy a népi kultúrára sem őskövületként, hanem élő kultúraként kell tekinteni és az életbentartásán munkálkodni.

 

Szerintem a leendo torveny csupan az angol nyelven eneklo, eloado konnyuzeneszek oriasi elonyevel szemben probal egy kis segitseget adni a magyar nyelven eneklo/eloado muveszeknek.

A 35% mindenkeppen pozitiv, vagyis a hatrany elleni diszkriminacio, ha mar ezt az elcsepelt, hipokrita szot hasznaljuk, hiszen az altalad lerajzolt kategorianak 65% jut.

Ha egy magyar eloado muve mondjuk kivul esik a "magyar" kategorian, akkor bizonyos, hogy neki nincsenek nyelvi korlatok, ami miatt Magyarorszagra szukulne a piac, tehat, ove az egesz vilag.

Ha egy magyar eloado mondjuk nemetul enekel (vagy nemetul horgo, sikito, modern performanszot ad elo, tok mindegy), akkor amugy sem jatszanak a dalat, vagy ha igen, akkor meg igy is, hiszen a 65%-ban van helye.

 

Viszont, velemenyem szerint nem igy, vagy nem csak igy kene tamogatni a magyar zenet, mint azt mar irtam, ha jol emlexem. :)

Link to comment
Share on other sites

"Ha egy magyar eloado muve mondjuk kivul esik a "magyar" kategorian, akkor bizonyos, hogy neki nincsenek nyelvi korlatok, ami miatt Magyarorszagra szukulne a piac, tehat, ove az egesz vilag."

 

Ez így nem egészen igaz, legalábbis a gyakorlat teljesen mást mutat. Egy magyar zenekarnak kint csaknem lehetetlen befutni, itthon pedig angol nyelvű zenével sajnos még nehezebb boldogulni, mint magyarral.

Pedig világszínvonalú csapatok is vannak köztük. Persze sok módon lehet támogatni a zenét, nem biztos, hogy rádióval a leghatékonyabb, de az is biztos, hogy így az angolul éneklő magyar zenekarok teljesen kikerülnek a rádióból, mert a 65%-ba szinte biztosan nem rakják be őket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...