Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Ének hibák, intonáció, hogyan tovább?


Blank

Kérdés

Sziasztok!

Az imént láttam egy topicot az intonációs problémákról, de mivel a kérdésem kissé off, inkább új témát nyitottam - legfeljebb valamelyik admin jól fenéken billent.

Mint abszolúte amatőrnek talán még megengedett a tinikori naivitás, amit húsz éve magamban hordok éspedig: azt hittem, hogy ha egy énekes felénekel egy sávot, akkor ott nem kell intonációs hibákat javítgatni. Ahogy azonban a másik topicban olvastam, ez eléggé hétköznapi dolognak tűnik profi körökben is. Néhány éve egy-két muzsika erejéig módomban állt egy amerikai énekesnő felvételeivel dolgozni és valahogy minden feltűnően könnyen ment és passzolt a hangszerekhez. Legalábbis az én fülemnek biztosan. Aztán ezen felbuzdulván idehaza is feladtam pár hirdetést és elkezdtem énekeseket pecázni. Azóta csak dől a probléma, egyszerűen nem bírjuk a nótákat készre tenni, mert ahány felvétel, annyi hiba és a hajam elmúlik, hogy nincs egy olyan take, ahol ne kellene beavatkozni. Márpedig beavatkozni (értem ezalatt, hogy intonációs és ütemproblémákat javítani) nem tudok szakszerűen, így aztán szépen lassan kezd beletörni a bicskám a vokális számokba és kényszerülök instrumentális vonalon maradni, pedig nagyon szeretnék már kitörni belőle.

Na már most, tudom én, hogy gagyi a setup-om, nincs stúdióm se, se la2a, csak egy focusrite pro40 és egy bluebird kondi mikrofon meg pár plugin, de mit tudok segíteni az énekeseknek, hogy legalább a felvételeken ami elkerülhető hiba, azt elkerüljék? Van, hogy zongorával adok segédsávokat, vagy épp ahogy kérik, de még így is van, hogy egy-egy résznél fél vagy akár egész hangokat is félremennek. Én magam egy boci boci tarkát sem bírok elénekelni, de énekeseknél ez ennyire nehéz ügy és nekem irreálisak az elvárásaim? Persze mindegyik énekes köti az ebet a karóhoz, hogy hát autotune-ról szó sem lehet (na, nem mintha ahhoz értenék), de mégsem dobhatom vissza a labdát, hogy akko' tanulj meg énekelni, mert ezek szerint nem olyan egyszerű ez a sztori.

És egy kis technikai off is: Előfordul, hogy az énekes kicsit eltávolodik a hév során a mikrofontól és emiatt a felvétel során nem kívánt hangerőingadozások tapasztalhatóak. Mivel lehet ezt amatőr(!) körülmények között milliós vasak nélkül elkerülni? Már kérdezni sem merem, mert Silk sokszor elmondta, hogy ha a felvétel szar, szúrhatok én rá bármit, jobb nem lesz, max kevésbé lesz még szarabb. Értem én, de mi az az eszköz, amivel relatíve homebudget módon javítani lehetne a problémán?

Előre is köszönök szépen minden infót!

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

További okoskodások:

Jó énekes, na az nagy kincs. És persze olyan énekes, akinek stúdió tapasztalata is van, az még nagyobb...

Van, hogy adott egy jó hangú énekes, de tapasztalatlansága okán zavarban van, nem jól hallja magát, nem is igazán tudja mit kellene hallania, ilyenkor még a saját szintjén sem-tud jól teljesíteni. Egy recording engineer-nek az is a feladata, hogy megfelelő körülményeket teremtsen, nemcsak technikailag, hanem a szakmaiságával a kisugárzásával is.

Ismerd meg a saját rendszeredet, mielőtt feladod a fejhallgatót az énekes fejére, hallgass bele, mit fog hallani, "énekelj" bele a mikrofonba. Már itt egy csomó időt és kényelmetlenséget meg lehet spórolni. Énekeltesd a mikrofon előtt, úgy is meg kell hallgatnod hogyan énekel, hogyan kezeli a hangokat, milyen az énektechnikája. Ha megvan a mikrofon "sweet point-ja", akkor mondd el neki, hogy attól ne nagyon térjen el (ahogy Hobkins is említette) a popfilter egy jó "távtartó" :). Előfordul, hogy pl.: refrénnél sokkal hangosabban kezd énekelni, ilyenkor, ha nem sikerül eltalálni a távolságot, vegyétek fel külön ezeket a részeket.

Én a Melodyne-t használom intonációs korrekciókra. Ez is beletúr a hangba, de talán ez a legjobban elviselhetőbb (eszi a magas tartományt pl.) 

Az Autotune nem úgy kell használni, hogy realtime rá a sávra, mert azzal belemész egy jó nagy erdőbe. Korrigálni kell egy általánosat, utána végighallgatni a track-et.

A Cubase 6.5-ben például egész klassz a Vari Audio, ami egy Melodyne koppintás. Mindent nem tud, meg nem is mindig jó, de néha kisebb utólagos korrekcióra teljesen jó.

Sajnos napjainkban minden énekfelvétel ki van vasalva, ezt mára megszokták a hallgatók és ezért zavarja már minden "tökéletlen" éneksáv. Ha tehetem hozzá sem nyúlok az éneksávhoz, csak ha nagyon muszáj, mert vérzik a szívem a jó minőségű tracket szétk.rni., de az biztos, hogy az ilyen szitu nagyon ritka. Járt nálam (többek között) pl. Tóth Vera,  Farkas Zsófi, Torzsa Gabi...na őket felveszed és az úgy jó, ahogy van. Persze lehet találni hibákat, lehet egyenesíteni, de az el van énekelve normálisan.

De leírom a legfontosabb tanácsomat: Ha találtál egy klassz énekesnőt, aki eltalálja a hangokat, akkor "nemlétező" eszközökre kár költeni, azt a pénzt költsd el egy megfelelő stúdióidőre, ahol kompromisszum mentes, hibátlan alapanyagot kaphatsz a pénzedért! Sőt, jobb helyeken, vagy ismeretség révén találhatsz jó énekesnőt, aki nem is sok pénzért fel is énekli, amit elképzeltél. Ezt most tök komolyan mondom.

Link to comment
Share on other sites

Épp most írta Blank:

Klassz kütyünek tűnik. :) Köszönöm a tippet, körbeszimatolok UAD vonalon, de félek, húzós lesz, mert a nyolc sáv minimum kell sajna, így is alig férek el rajta. :/

Igazán nincs mit. UAD téren most királyság, hogy június 30-ig akció van. Octo egész jó áron van.
https://hitspace.hu/universal-audio-uad-2-octo-core.html

Link to comment
Share on other sites

7 perccel ezelőtt írta Herkules:

Ha van énekes, otthonra SM7 (örök darab) azonnal működik, különösebb eqzás nélkül. Szivacsot leveszed, popfiltert raksz elé és működik. 5-600 ezres mikrofonokkal sokszor többet kell bajlódni éneken, csak jó preamp kell hozzá... mondjuk mindenhez :)

ha nem jó az énekes, akkor gyakorolni kell... ezeket a tune cuccokat arra találták ki, hogy egy jó énekest "segítsen", egy faszán feelingben elkapott take-et ne kelljen kukázni egy kis hiba miatt. De amint kicsit erősebben kell belenyúlni, azonnal hallható mind. 

Egy gyengébb énekest 20x annyi ideig kell énekeltetni, hogy egyáltalán közelebb kerüljön az igazsághoz. Azzal sosem fog jól szólni az ének, főleg ha egy amerikai lemezhez nézed... ott elképesztő mennyiségű sávot énekelnek egymásra, egy átlagos hallgató észre sem veszi, hogy egy refrénben simán 3-4 szólam szól 10+ sávon és erre tolják rá a"vokált"... ez viszont csak jó énekesekkel megy.

Klassz így belesni a kulisszák mögé, érdekes amit írtok. :) Abszolúte elhiszem, de a vokál téma mindig Voodoo volt számomra. Van egy-két felvétel, ami annyira naturális és egyben briliáns, rommá hallgatom évek óta és nem tudom megfejteni, hogy mit és hogyan csinálhattak. :) 

Azt hogy kell értenem, hogy sok sávot énekelnek egymásra? Szimultán egymás mellett ugyanazt az éneksávot többször felvéve játsszák? Hogy nem lesz abból egy katyvasz? Tudom, zöld vagyok, de tényleg nagyon érdekel. :)

Link to comment
Share on other sites

Ha van énekes, otthonra SM7 (örök darab) azonnal működik, különösebb eqzás nélkül. Szivacsot leveszed, popfiltert raksz elé és működik. 5-600 ezres mikrofonokkal sokszor többet kell bajlódni éneken, csak jó preamp kell hozzá... mondjuk mindenhez :)

 

ha nem jó az énekes, akkor gyakorolni kell... ezeket a tune cuccokat arra találták ki, hogy egy jó énekest "segítsen", egy faszán feelingben elkapott take-et ne kelljen kukázni egy kis hiba miatt. De amint kicsit erősebben kell belenyúlni, azonnal hallható mind. 

Egy gyengébb énekest 20x annyi ideig kell énekeltetni, hogy egyáltalán közelebb kerüljön az igazsághoz. Azzal sosem fog jól szólni az ének, főleg ha egy amerikai lemezhez nézed... ott elképesztő mennyiségű sávot énekelnek egymásra, egy átlagos hallgató észre sem veszi, hogy egy refrénben simán 3-4 szólam szól 10+ sávon és erre tolják rá a"vokált"... ez viszont csak jó énekesekkel megy.

Link to comment
Share on other sites

18 perccel ezelőtt írta PropaneB:

De leírom a legfontosabb tanácsomat: Ha találtál egy klassz énekesnőt, aki eltalálja a hangokat, akkor "nemlétező" eszközökre kár költeni, azt a pénzt költsd el egy megfelelő stúdióidőre, ahol kompromisszum mentes, hibátlan alapanyagot kaphatsz a pénzedért! Sőt, jobb helyeken, vagy ismeretség révén találhatsz jó énekesnőt, aki nem is sok pénzért fel is énekli, amit elképzeltél. Ezt most tök komolyan mondom.

Köszönöm szépen a tippeket és a tanácsokat. Nagyon szeretném, ha végre már találnék egyet. Másfél éve keresek eredménytelenül és egy halom ötlet várná a megvalósítást. :) Arról nem is beszélve, hogy sokkal költséghatékonyabb lenne, mert hiába volna itt nekem egy kupac vas, mikor jó eséllyel háttal ülnék le nekik. :)

Link to comment
Share on other sites

Majdnem minden nagy membrános mikrofonnak van egy ú.n. sibillence hatása, amit "parasztosan" úgy lehet megfogalmazni, hogy "tolja a magasokat rendesen". Pont abban a tartományban, ahol a zöngés hangzókat kelti az énekes(-nő).

Ráadásul a mixben az EQ-t nagy szeretettel itt jól meg is tekerjük, ami ezt csak fokozza. Elsősorban ezért is hallod rögtön a különbséget egy igazán jó (drága) mikrofon és egy olcsó között. Persze ez a jobb mikrofonok esetében még pont a "bájos" tartományban van (szeretjük :) ), de alacsonyabb kategóriáknál bántó /szörnyen bántó/ fos kategóriákra bontható. 

Ezeket De esser-rel lehet kezelni, ami egy olyan sidechain kompresszor, ami bizonyos frekvenciákra érzékenyen beavatkozik, mérsékli azokat.  Vannak ilyen plugin-ek is, de ezt - rengeteg vesződés árán- manuálisan is meg lehet csinálni: megkeresed a zavaró hangzókat, beállítasz egy inzert EQ-t arra a frekvenciára, ahol a zavaró hang "megindul", annál a pontnál bekapcsolod egy pillanatra, majd kikapcsolod (automatizálás). Volt, aki nem bízta de esser-re ezt a dolgot és így csinált végig egy teljes lemezt!

Majdnem minden nagy membrános mikrofonnak van egy ú.n. sibillence hatása, amit parasztosan úgy lehet megfogalmazni, hogy "tolja a magasokat rendesen". Pont abban a tartományban, ahol a zöngés hangzókat kelti az énekes(-nő).

Ráadásul a mixben az EQ-t nagy szeretettel itt jól meg is tekerjük, ami ezt csak fokozza. Elsősorban ezért is hallod rögtön a különbséget egy igazán jó (drága) mikrofon és egy olcsó között. Persze ez a jobb mikrofonok esetében még pont a "bájos" tartományban van, de alacsonyabb kategóriáknál bántó, szörnyen bántó, fos kategóriákra bontható. 

Ezeket De esser-rel lehet kezelni, ami egy olyan sidechain kompresszor, ami bizonyos frekvenciákra érzékenyen beavatkozik, mérsékli azokat.  Vannak ilyen plugin-ok is, de ezt manuálisan is meg lehet csinálni, rengeteg vesződés árán: megkeresed a zavaró hangzókat, beállítasz egy inzert EQ-t arra a frekvenciára, ahol a zavaró hang "megindul", annál a pontnál bekapcsolod egy pillanatra, majd kikapcsolod (automatizálás). Volt, aki nem bízta de esser-re ezt a dolgot és így csinált végig egy teljes lemezt!

Van élet az UAD előtt is :) Próbálgasd a meglévő hangszerkesztőd saját pluginjeit, van egy csomó ingyenes VST is, és lehet találni más fórumokon más "kipróbálós" verziókat is. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 perccel ezelőtt írta Hobkins:

Igazán nincs mit. UAD téren most királyság, hogy június 30-ig akció van. Octo egész jó áron van.
https://hitspace.hu/universal-audio-uad-2-octo-core.html

Kártyák sajna nálam nem játszanak, Macbook van, arra kell rádugóznom, szóval külső kütyü jöhet csak szóba. :/

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta Hobkins:

UAD mindenképpen. Az olyan befektetés, amit nem bán meg az ember, de ha egyszer veszel, az előbb-utóbb mindig kiköltekezés, mert meg kell venni a plug-ineket. Kipróbálsz valamit, és az esetek több mint felében azt érzed, hogy kell. A néhány százezer az már egy vas levellerre is elég. Én erre gyúrok:

https://hitspace.hu/inward-connections-inwopt1a.html

Klassz kütyünek tűnik. :) Köszönöm a tippet, körbeszimatolok UAD vonalon, de félek, húzós lesz, mert a nyolc sáv minimum kell sajna, így is alig férek el rajta. :/

Link to comment
Share on other sites

6 perccel ezelőtt írta Blank:

Néhány százezer forint még a belefér kategória, csak oda nem tudok egyelőre eljutni, hogy legyen egy komolyabb UAD és vas leveler kombó, mert amit művelünk, az nettó amatőrködés. Ráadásul mivel a szintik érdekelnek, úgyis arra költöm minden zsebpénzem. Panellakásba 20nm-en ilyen LA vasakat bepakolni meg szvsz széllel szembe pisálás, vagy ahogy egy korábbi topicban olvastam, audi a cigányputri előtt. Pláne, hogy az ilyesmi cumókat megvenni nem elég, kitanulni meg sok-sok év kell hozzá. Ugyanakkor ennek ellenére is zavar, hogy nagyon gyérül szól az anyagunk és leginkább a vokálon hallatszik, hogy "húdegáz", szóval klassz lenne fejlődni, de merre és hogyan?

UAD mindenképpen. Az olyan befektetés, amit nem bán meg az ember, de ha egyszer veszel, az előbb-utóbb mindig kiköltekezés, mert meg kell venni a plug-ineket. Kipróbálsz valamit, és az esetek több mint felében azt érzed, hogy kell. A néhány százezer az már egy vas levellerre is elég. Én erre gyúrok:

https://hitspace.hu/inward-connections-inwopt1a.html

Link to comment
Share on other sites

3 perccel ezelőtt írta Hobkins:

Felvétel előtti levelling jó minőségben az egy érdekes kérdés home körülémynek között. Nehéz...Vannak olcsóbb alternatívái az LA-nak, kérdés, hogy az neked milyen drága.

Néhány százezer forint még a belefér kategória, csak oda nem tudok egyelőre eljutni, hogy legyen egy komolyabb UAD és vas leveler kombó, mert amit művelünk, az nettó amatőrködés. Ráadásul mivel a szintik érdekelnek, úgyis arra költöm minden zsebpénzem. Panellakásba 20nm-en ilyen LA vasakat bepakolni meg szvsz széllel szembe pisálás, vagy ahogy egy korábbi topicban olvastam, audi a cigányputri előtt. Pláne, hogy az ilyesmi cumókat megvenni nem elég, kitanulni meg sok-sok év kell hozzá. Ugyanakkor ennek ellenére is zavar, hogy nagyon gyérül szól az anyagunk és leginkább a vokálon hallatszik, hogy "húdegáz", szóval klassz lenne fejlődni, de merre és hogyan?

Link to comment
Share on other sites

6 perccel ezelőtt írta Blank:

Próbálkozom, csak nagyon nem az igazi. Sok plugint kipróbáltam, köztük az CW féle LA2A-t is, de hiába a sok tutorial, nem érzem még, hogy mi a helyes út, zömmel kompresszálás után rosszabb az eredmény. :)

És mit lehet az ellen tenni, amikor az F betűk egy kicsit szelesebbek, sistergősek? Van ugyan popfilter a mikrofonon, mégis amolyan szélzajszerű sistergés is megjelenik. Ez énektechnikai kérdés, vagy a mikrofon elhelyezése a problémás? Vagy ez ennél összetettebb?

A pop filter túlnyomó többségben a P-B hangzókat csökkenti, nem az F-eket. Ez több dolog lehet. Akár beszéd hiba, artikulálatlanság, de mikrofon hiba ugyanúgy. Az énekes nem értem minek távolodik el..Nem színpadon van, nem kézi mikrofonba énekel. A pop filter egy jó távtartó is, hogy na "öcsém" vagy "jányom" ide álljál, ide énekeljél, és ne mocorogjál.
Felvétel előtti levelling jó minőségben az egy érdekes kérdés home körülémynek között. Nehéz...Vannak olcsóbb alternatívái az LA-nak, kérdés, hogy az neked milyen drága.
De az már egy jó dolog, ha van egy feléneklőd, vagy egy olyan akusztikailg kezelt helyiség, ahol éneket veszel fel, és felvételnél gondosan ügyelsz arra, hogy ne legyen peak. Azt simán lehet utólag is processzálni szofttal. Jó, nem olyan lesz mint a vas, de szegény ember vízzel főz. De ha már felvétel előtti vas, és nem egy milliós tétel, akkor vannak utánzatok is harmad áron, én nem tudok nyilatkozni, hogy milyenek az LA klónok, állítólag még nem hallottak jót. Én ezzel csak azért nem vitatkozom, mert még semmilyent sem hallottam, tehát jobb, ha csendben maradok, de más a véleményem :D 500-as modulokban van olcsóbb kivitelű leveller, amivel lehet jól dolgozni, de még az is drága. Buxtárca függő minden. De ha vékony a keresztmetszet, akkor ügyeskedni kell felvételnél. És egy fontos dolog, amit már előttem jól leírtak: JÓ énekes csak NAGYON KEVÉS van. Az, hogy szóba sem jöhet autotune, megértem....van annál jobb szoft is erre :D 

Link to comment
Share on other sites

45 perccel ezelőtt írta deneverstudio:

Az énekben mindig nagy hangerőingadozások vannak, ez teljesen normális egy bizonyos mértékig.
Utólag is tudod kompresszálni, ha nincs LA2A vasad. Általában kell is, elég rendesen.

Próbálkozom, csak nagyon nem az igazi. Sok plugint kipróbáltam, köztük az CW féle LA2A-t is, de hiába a sok tutorial, nem érzem még, hogy mi a helyes út, zömmel kompresszálás után rosszabb az eredmény. :)

És mit lehet az ellen tenni, amikor az F betűk egy kicsit szelesebbek, sistergősek? Van ugyan popfilter a mikrofonon, mégis amolyan szélzajszerű sistergés is megjelenik. Ez énektechnikai kérdés, vagy a mikrofon elhelyezése a problémás? Vagy ez ennél összetettebb?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...