Kovács Ákos Létrehozva November 25, 2011 Létrehozva November 25, 2011 Szerk: Ismertebb, híresebb felhasználókat listán kívül, külön topicban kértük, hogy nevezzék meg kedvenceinket. Ezt olvashatjátok most. Kedves mindenki! Köszönöm az újabb meghívást a Ménemszól blogra! Alább a jelöltjeim lesznek olvashatók a "2011 legjobb stúdióketyeréi" címre. A sorozat első darabja 2011. november 28-án, hétfőn kerül ki ide. Előre jelzem, hogy sajnos képtelen vagyok kategóriánként csupán egyetlen versenyzőt megnevezni, valamint csak olyan 2011-es terméket jelölök, amit használok is, tehát nem nyilvános álmodozás vagy bevásárlólista közreadása a cél. Számos eszközről már említést tettem A katona imája című lemez munkálatairól szóló ben a Kugelblitz rovatban, ezért néhány dolog óhatatlanul újra előkerül itt is. Viszont ehhez a dolgozathoz csináltam pár új hangmintát: akit érdekel, annak érdemes laptop-hangszórónál komolyabb hangrendszeren vagy esetleg fejhallgatóval meghallgatni őket. Az utóbbi egy évben a májusi nagykoncert és az abból készült ARÉNAKONCERT 2011 kiadványok (dupla CD, dupla DVD és Blu-ray) munkái mellett új stúdióanyagon dolgozom: egy alapvetően elektronikus, szintis retro-lemez rotyog a vegykonyhában. A hozzávalók között – paradox módon – jónéhány 2011-es újdonság is akad. A jelölteket az alábbi kategóriákba rendezem: 1. A legjobb hangfal, a legjobb zeneszerkesztő 2. A legjobb hardverszinti 3. A legjobb szoftverhangszer és effekt plug-in Köszönöm, üdv, Á. 1
Kovács Ákos Válaszolta November 27, 2011 Szerző Válaszolta November 27, 2011 Kedves mindenki! Fagyos az éjszaka, de már hétfőre jár. Íme a háromrészes bejegyzés első epizódja. (Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést.) Üdv, Á.
Kovács Ákos Válaszolta November 27, 2011 Szerző Válaszolta November 27, 2011 1. A legjobb hangfal, a legjobb zeneszerkesztő Adam S4X A régóta meglevő közeltéri Genelec monitorok mellé idén beruháztam egy nagyobb lehallgatórendszerbe is. Lepés Gábor barátommal, a stúdióm rezidens hangmérnökével hosszas tesztelés után döntöttünk az Adam S4X mellett: megdöbbentő teljesítmény, széles spektrumú, kerek megszólalás. A beruházás óta gyakorlatilag mindent ezen hallgatok, nem is túl halkan, úgyhogy a feleségem hirtelen elkezdte szorgalmazni, hogy új helyre költözzessem a stúdiót. Cubase 6 A kezdetek óta Cubase-felhasználó vagyok, de az idei NAMM Show alkalmával látott bemutató meggyőzött arról, amit már addig is sejtettem: nagyjából a program összes funkciójának húsz százalékáról tudok, és maximum tíz százalékát használom… A beépített szintik kevés méltatást kapnak, pedig baromi jók, a szerkesztési lehetőségek ezzel a verzióval megint bővültek, pl. a dobfelvételek sávjainak editálása tovább egyszerűsödött. Az új szolgáltatásokat még szinte nem is tudtam kipróbálni a gyakorlatban a folyamatosan zajló stúdiómunka miatt. Cubase-ben kevertük a tavaszi Utazó maxi anyagait, valamint a nemrég megjelent ARÉNAKONCERT 2011 kiadványok sztereó és 5.1 mixeit is. Vonós- és kürtrögzítés a Tom-Tomban, valamint basszus- és énekfelvételek az Utazó című maxihoz Cubase-ben az Akox2 Stúdióban: Folyt. köv. – A legjobb hardverszinti (benne 8 hangminta) 2
fullfleo Válaszolta November 28, 2011 Válaszolta November 28, 2011 Ha lehet kérdezősködni, engem érdekelne milyen alternatívák jöttek még szóba a hangfal vásárláskor.
Kovács Ákos Válaszolta November 28, 2011 Szerző Válaszolta November 28, 2011 Ha lehet kérdezősködni, engem érdekelne milyen alternatívák jöttek még szóba a hangfal vásárláskor. Lehet kérdezősködni, persze! Az egyik versenyző egy Genelec 1037 volt (talán C jelzésű, de erre nem esküszöm meg), a másik egy sokat tapasztalt, vertikális Adam 5-ös pár, korábbi modell, amilyennek már csak a továbbfejlesztett változatát gyártják. A Genelec komoly játékos, szerintem túlzóan komoly áron, a régebbi Adam a jelenlegi állapotában inkább állványnak volt jó, pl. normális hangfal vagy cserepes virágok alá. A szempontok sorrendben: minőség, teljesítmény, ár, kereskedői hozzáállás, helyben érvényesíthető garancia, szervízlehetőség. Egy vakteszten jól le lehet döbbenteni sok "hozzáértőt" az Adam S4X megszólalásával. Egy baja van, kissé talán túl jól szól, úgy értem, némileg behízelgő a hangja, de ezt eléggé meg lehet szokni! Üdv, Á.
Kovács Ákos Válaszolta December 4, 2011 Szerző Válaszolta December 4, 2011 Kedves mindenki! Pár perc és itt a hétfő. Fagyok és ködök után megjött az enyhülés, és vele a háromrészes bejegyzés második epizódja. Üdv, Á.
Kovács Ákos Válaszolta December 4, 2011 Szerző Válaszolta December 4, 2011 2. A legjobb hardverszinti 2011 2.1. Roland GAIA SH-01 Ortopéd műanyag kinézet, béna külső trafós kivitel: a Gaia kicsit olyan, mint egy játéknak álcázott fegyver vagy laza hájréteg alá rejtett acélos hasizom, esetleg sápatag programozóból előtörő tízdanos karatemester. Sehol egy LCD, mindenütt potméterek, 21 hullámforma, köztük a hírhedt SuperSaw, durva szűrők, detune, LFO. A szíve digitális, de a lelke (és a hangja) elég meggyőzően analóg. Szinte könyörög, hogy sanyargassuk, vinnyogtassuk. A gyárilag programozott kamu-dance hangokat hallva az ember rájön, hogy talán érdemes tiszta lappal indulni és legyártani a saját hangszíneket. A D-beam kontroller remekül működik és látványos is: ha koncerten hadonászással varázsoljuk a hangot, az komolyan javíthatja a csajozási esélyeket. Nem csak szinti és kontroller ez a kis játékzongorának kinéző vadállat, de audio/MIDI interface-ként is használható. Az idei arénakoncertünkön majdnem minden dalban hallatta a hangját. Saját minták helyett kényszerűségből a Future Music magazin nem túl jó minőségű hangjait csatolom illusztrációként, mert Kálló Peti hangszerész barátom pár napra elkobozta tőlem a Gályát. Ez két hónapja történt, és még nem hozta vissza… Talán ez se véletlen. Háztáji trance: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/001_Akos_FM227_RolandGAIA_TranceArp.mp3 Szeretne Prophet lenni a saját hazájában: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/002_Akos_FM227_RolandGAIA_AnaHorn.mp3 Apád nem volt üveges – GlassDistortion: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/003_Akos_FM227_RolandGAIA_GlassDistoRiff.mp3 “Hol a bomberdzsekim?”-arpeggio http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/004_Akos_FM227_RolandGAIA_AnaArp.mp3 2.2. Moog Slim Phatty Idén a NAMM Show-n kipróbáltam, aztán a Hit Space boltjában lendületből vettem egy Slim Phatty-t. Atom hang, atom kontroll, atom minden, őrülten melegszik, és őanalógsága tud rettentő hamis is lenni. Gyakran berántom a hangját szemplerbe, hogy polifón ügyekre is tudjam használni. A most készülő nóták majdnem mindegyikben megszólal, ódon analóg szintik, mintavevők és dobgépek mellett, teljes jogú partnerként. Az az overdrive...! Az a szűrő...!!! Hangmintákkal tele van az internet, ezért én inkább a saját hülyeségeimmel traktálnám a tisztelt olvasót. Doboljunk a szűrőn! http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/005_Akos_MoogSlimPhatty_PercFilter.mp3 Ez nem virtuális, hanem valódi analóg hörgés: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/006_Akos_MoogSlimPhatty_AnaGrowl.mp3 A filter része külső hangforrásokkal is használható. A szörnyeteg ketrecébe egy ártatlan dobloop-ot dob a szadista ápoló, majd kéjtől csillogó szemmel hallgatja a széttépett hangminta haláltusáját: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/007_Akos_MoogSlimPhatty_GrooveMangler.mp3 Oszcillátor már nem is kell: önmagától is begerjed a szűrő. (A törzsfejlődés korai szakaszaiban kialakult állatoknál nem ritka a hímnősség. Vö. hermafroditizmus, önmegtermékenyítés.) http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/008_Akos_MoogSlimPhatty_SelfOscillating.mp3 A befejező rész következik – A legjobb szoftverhangszer és -effekt plug-in (9 hangmintával) 2
twozok Válaszolta December 5, 2011 Válaszolta December 5, 2011 Szia Ákos! Cubase-zel kapcsolatban szeretnék kérdezni tőled. Nekem az 5ös studio verzió van jogtisztán és olyan problémám akadt, hogy beragadnak a VSTi-k hangjai néha, ami stúdióban nem annyira gáz, de színpadon eléggé. A VSTi-k nem jogtiszták anyagi okok miatt (egyelőre), de egy újratelepítés után amíg csak a jogtiszta Cubase van fent a gyári VSTi-k is produkálják ugyanezt a hibát. Úgy használom a szoftvert, hogy egy dal egy projekt, vannak audio sávok és a VSTik instrument sávokon futnak, azokon élőben játszom. A Cubase hiányossága miatt kicsit körülményesen a mac iac driverével, a generic remote device-szal valamint egy külön midi sávval automatizálom az instrument sávok közti váltást a megfelelő időben kvázi ezzel kiváltva a sok vasat (kevesebb szinti kisebb turnébusz, kevesebb pakolás :-) ). A MIDI billentyűmön van Panic gomb, ami egy CC120# üzenetet küld baj esetén, így elhallgatnak a beragadt hangok, meg azok is amik nem ragadnak be lecsengéssel együtt. Nyilván érthető, hogy nem azzal szeretném a koncertet tölteni, hogy vadásszak az esetleges beragadó hangok után, inkább élvezném a zenélést. :-) Sajnos nem tudok jól angolul, így az ezzel kapcsolatos külföldi fórumokat nehezen olvasom, ha tudnál alternatívát a problémámra, ami ingyen van örömmel venném. Lepe a Balkan Fanatik-kal is ezt használja, de nála nem jött elő még ez a probléma feltehetően azért mert az én projektjeim komplexebbek az övénél (több sáv, több instrument, több automatizálás = nagyobb hiba lehetőség). Azt vettem észre, hogy amikor ezek a beragadások elkezdődnek akkor utána azoknál a projekteknél egyre sűrűbben jelentkeznek, mintha a dal születését követően az újramentéseknél egyszer csak elkezdené telepakolni ezekkel a bugokkal a projektet és minden további mentésnél továbbörökítené... Remélem tudsz segíteni, mert eddig senki sem tudott, vagy nem akart. Köszönettel: Szabó Tibor
Kovács Ákos Válaszolta December 6, 2011 Szerző Válaszolta December 6, 2011 Kedves Tibor! "Halló, tessék, Gelka! Mi a gond a készülékkel...?" Bár ennek a fórumnak teljesen más a tárgya, és nem is vagyok profi instruktor, röviden válaszolok. Jómagam soha nem találkoztam ezzel a problémával, pedig lassan húsz éve napi szinten használom a Cubase-t, igaz, hogy nem a hozzászólásban leírt módon. De a stúdióban eddig még csak egyetlen (rosszul megírt) szoftszinti volt hajlamos a beragadásra. Érdemes a kontroller által küldött jelmennyiséget átnézni, pl. az is okozhat gondot, ha dual módban marad valamiért, és a normál adathalmaz dupláját zúdítja a szekvenszer felé. Pesze az se lenne csoda, ha a crackelt VSTi-k nem működnének jól. Mindenképp érdemes lenne leellenőrizni a problémát jogtiszta szoftokal és hardverszintikkel is. Az instrumentek közötti váltás a Cubase-ben egyértelműen megoldható, barátunk a gépkönyv, ráadásul már létezik magyarul is. Ennyire specifikus gondok esetén szinte kizárólag a külföldi fórumokhoz lehet fordulni tanácsért, ott rengeteg ilyen és hasonló probléma kitárgyalásra kerül - amennyiben nem teljesen egyedi. Tapasztalatom szerint a teljesen egyedi probléma, olyan, ami senki másnál nem jelentkezik, az - kevés kivételtől eltekintve minden esetben - felhasználói hiba. Jogtiszta Cubase-tulajdonosoknak ott a steinberg.net, regisztrált felhasználóként rengeteg segítséget kaptam már tőlük. Ha minden kötél szakad, ilyen igények esetén érdemes kipróbálni az Ableton Live programját, már csak a neve miatt is... Remélem, ha nem is segítettem, legalább tudtam néhány ötletet adni. Mindenkit kérek, hogy ha hozzászólni van kedve, akkor rajta! De lehetőség szerint maradjunk a tárgynál. (2011 legjobbjai, idei hangszerek, a csatolt hangminták, említett eszközök, programok, stb.) A továbbiakban egyéni felhasználói problémák kitárgyalására ebben a fórumban nincs mód. Köszönöm, üdv, Á.
twozok Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 Köszönöm a választ és, hogy kivételt tettél. üdv: Szabó Tibor
A/D Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 A Cubase hiányossága miatt kicsit körülményesen a mac iac driverével, a generic remote device-szal valamint egy külön midi sávval automatizálom az instrument sávok közti váltást a megfelelő időben kvázi ezzel kiváltva a sok vasat (kevesebb szinti kisebb turnébusz, kevesebb pakolás :-) ). A MIDI billentyűmön van Panic gomb, ami egy CC120# üzenetet küld baj esetén, így elhallgatnak a beragadt hangok, meg azok is amik nem ragadnak be lecsengéssel együtt. A kérdést ugyan nem nekem címezték, de egy komment...A dolog nyilván az idézetben szereplő rész miatt bukik meg. Először is, szögezzük le, hogy a szekvenszer szoftverek NEM erre lettek kitalálva. Általában úgy működnek, hogy az a sáv, ami élő (és egy virtual instrument sáv pont ilyen), az egy megkülönböztetett valami, más erőforrásigénye van, időzítések mások, stb, szóval technikailag egy kihívás a többi statikus sávhoz képest, és nem láttam még olyat, hogy ezt bármi elég jól kezelte volna, leszámítva az erre kitenyésztett dedikált hosztokoat, pl. a Logic esetében a Main Stage-t, de ilyen appok Windows alá is vannak. Ákos, pl. te használsz színpadon virtual instrumentet számítógépről? Nekem nem úgy tűnt, de javíts ki. Én ezt biztos hogy vassal oldanám meg, ott nincs buffer, latency, egér, progress bar és egyéb buktatók. Ha viszont mindenképp ragaszkodsz az elképzelésedhez, akkor a sávváltások között kell szétnézni. Egyrészt minden választható sávnak live módban kellene lennie, függetlenül attól, hogy melyik van kiválasztva (Cubase-ben sajnos nincs jártasságom, a Logicból indulok ki, feltételezem ott is ugyanez a helyzet). Továbbá ügyelni kell arra, hogy ha az ember sávot vált, akkor a váltás ELŐTT kimenjenek az épp tartott hangok note off-jai: szerintem itt van a kutya elesve, hogy ezt talán nem veszitek figyelembe. Viszont ha ezt megoldjátok is jól, még mindig nem garantált, hogy ez szakadás és problémamentesen fog működni, mint mondtam azért, mert nem erre lett kitalálva.
Popular Post wakeman Válaszolta December 6, 2011 Popular Post Válaszolta December 6, 2011 Sziasztok! Egy gyors tapasztalat-megosztás a "laptop a színpadon" offhoz: Én MacBookon MainStage-et (az elsőt) használtam, aminek a nagy hátránya az volt, hogy minden patchbe külön be kellett hívni a VSTi-ket, tehát egy projecten belül akár 10-szer is szerepelt ugyanaz a hangszer, így elég hamar tele lett a memória... Főleg, hogy egy régebbi típusú, már akkor is alacsony teljesítményűnek számító Macet használtam, így miután a zenekari repertoár (Sound Circus, ) kinőtte a RAM-ot, egy gyorsabb, Windows alapú Dellre váltottam. Szétnéztem a Windowsos lehetőségek között, és a brainspawn Forte nevű progija tűnt a legjobb megoldásnak. Ez úgy működik, hogy egy virtuális racket hozol létre VSTi-kből, beállítasz egy komplex hangszínkiosztást, majd egy "Scene"-be (patch) "lefényképezed" a beállításokat, és ezek között a Scene-ek között váltasz. Sokkal erőforráskímélőbb (minden VSTi-nek csak egyszer kell szerepelnie a rackben), azonban voltak vele stabilitási problémáim. És az kellemetlen, amikor két szám között újra kell indítani a gépet. Idén nyáron a billentyűse lettem, ami újabb kihívásokkal szembesített: a zenekar élő hangzása is komplex effekt-arzenálokon, rengeteg elektronikán és sávon alapul. Ugyan a dalok egy szál gitáron is remekül megszólalnak, de ha már lúd, legyen kövér - ebből meg két kézzel lehetetlen mindent bejátszani élőben. Így azt a megoldást alkalmaztuk, hogy a szekvenszerből levettük a bejátszott sávokat, vokódert, stb., és a zenekarvezető-dalszerző-gitáros gépén futott a ProTools, enyémen a Forte, és én kezeltem mindkettőt. A SZIN-es koncert után rájöttünk, hogy ez így nehezen működik, túl sok elemből áll a rendszer, egyszerűsíteni kéne. Így új megoldás után kellett kutatnom, ami stabilabb, mint a Forte és szekvenszert is kezel. A választás az Ableton Live-ra esett, aminek egyetlen hátránya, hogy a hangszínváltás alapból nem megoldott. Szerencsére kifejlesztették hozzá a Kapture nevű plugint, aminek hála a fortéhoz hasonlóan "fotózni" lehet a beállításokat, és hozzá lehet őket rendelni a clip-halmazokhoz, így egyetlen gombnyomásra tudok szekvenszert indítani, dobosnak metronómot (audio clipek) és hangszínt váltani (midi clip, ami a Kapture "fotóit" váltja). Ehhez a segítségemre van a HitSpace-ben vásárolt Novation Impulse 61, így hozzá se kell nyúlnom a géphez koncerten. A Live profizmusa döbbenetes: ide-oda mozgathatod a patcheket a különböző projectek között, ha vmiért elszállna gép, megőrzi az utolsó beállításokat stb. (Hányszor vertem a fejem a falba, amikor órákig dolgoztam egy koncert előtt a Fortéval, és jött egy fagyás - úszott minden... szerencsére már nem kell félnem ettől). Egyelőre tökéletesen elégedett vagyok ezzel a rendszerrel, a fekete pont a Windows, ami sajnos bármikor bekavarhat - és meg is teszi. Summa summarum: a VSTi-s rendszer nagy előnye a mobilitás (az összes hangmintám mindig a táskámban figyel, bármikor előkaphatom egy jam sessionhöz, bármilyen MIDI-s billentyűt rádughatok pillanatok alatt), a nagy részletességű minták, a széles plugin-választék, testreszabhatóság. A hátrány a latency (bár egy jó hangkártyával nem probléma a vokóder és a real-time vokál-effektezés sem), a rengeteg munka és ami a leginkább zavaró: az instabilitás, a félelem, hogy bármikor beüthet a krakk. Nem biztos, hogy megéri. Aki szereti a VSTi-s rendszer testreszabhatóságát, az inkább nézzen körül a VSTi-hangmodulok között, bár a stabilitásért nagy árat számolnak fel (egy jó teljesítményű Macről nem is beszélve). Én ha tehetném, egy Nord Stage 2 + Nord Wave kombóba invesztálnék, ez hozná a megszokott magas minőséget és választékot, de sajnos egyelőre nem tehetem - sem anyagilag, sem hurcibálás tekintetében. Esetleg egy kimaxolt Korg M3 modul jó választás lehet, de sosem fog úgy szólni, mint az 1-2GB-os zongora- és EP-minták. Úgyhogy amíg én vonatozom a cuccomat keresztül a fél országon, és nem lesz lóvém egy minőségi hardver-rendszerre, addig marad a VSTi, az összes hibájával együtt. Remélem, hogy tudtam valamit segíteni. Üdv, Kővágó Zsolt UI/ON: Köszi Ákos ezekért a remek írásokért! Nagy örömmel és érdeklődéssel olvasom a példákkal illusztrált hangtechnikai beszámolóidat. Gyakorlatilag anno az Andante (és az utána megismert Bonanza Banzai) miatt kezdtem el zenélni, ezért lettem szintis. 4
A/D Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 Priceless post! Köszönet érte! (Egy apróság: én még mindig nem hallottam meggyőző szoftveres zongorát, de a leírtakkal tökéletesen egyetértek, és megszívlelendőnek gondolom)
Bendi Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 twozoknak: szerintem az lesz a gond, hogy a MIDI NOTE-ON "kimey" a kontrollerből, majd megtörténik a track váltás, és az előzőleg aktív track nem kap MIDI NOTE-OFF jelet. mindenkinek: Az általam eddig hallott összes VSTi zongora sokkal-sokkal kevésbé különbözik egymástól, mint az összestől egy igazi. Magyarul, annyival jobb egy igazi zongora, hogy - szerintem - semmi értelme kutakodni a különböző VSTi (meg RTAS, AU) szoftver zongorák között. Amelyik éppen kéznél van, azt kell használni. Ha meg tényleg jó zongora kell, oda kell menni egy valódi jó zongihoz egy jó stúdióban, és azt kell felvenni...
twozok Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 Sziasztok! Új topicban folytatnám elvégre ez Ákos blogja, akik írtak kommentet az én bejegyzésemre itt olvashatják a bővebben kifejtett problémám: Köszi :-) Szabó Tibor
Peter Szedlacsek Válaszolta December 6, 2011 Válaszolta December 6, 2011 Kedves Ákos! A véleményed érdekelne a bizonyos szőke Virus TI nevű fenevadról, amely a Linkin Parktól a RedOne által brutalizált (Sean Kingston, Lady Gaga, J.Lo feat kopasz elcsúszott szájú ürge) produkciók mögött megtalálható. Ezzel az elmebajos géppel volt szerencsém élőben találkozni a Hangfoglaláson a Hitspace standnál (köszönöm srácok a lehetőséget, pacsi), finoman ismerkedtem vele, ahogy azt első randin szokás. De valahogy nem értettük meg egymást, pedig lelkem rajta, fél évig háttérképem volt, user gájdot is álmomból fújom. A szőke bombázó mellett (ha jól emlékszem két racknyivel fentebb) egy kevésbé dekoratív barna kis Gaia bújt meg (Általad hallottam róla, de egy biccentésnél többet akkor nem váltott ki belőlem). Gondoltam meghallgatom mit suttog és bizonyhát vonyított az, hálásan vette a közeledést minden gombján. Néztem is nagyot, hogy most akkor mivan itt kérem? Itt a címlapcsaj, szőke, gyönyörű, minden nagy produkciónak megvolt már, én meg mint buta lúzer most tényleg beleszeretek ebbe a Gaiába? Sajnos, a bőszült tömeg cibált le másfél óra elteltével róla.. Azóta nem tudom eldönteni, hogy most mi a helyzet. Gaia tényleg ennyire profi ennyi pénzért? Te mint a világ dolgaiban jártas gondolkodó, kérlek véleményezd a Szőke vs Barna ténykérdést, mert közeledik a Karácsony és nem tudom melyik legyen Kellemes ünnepeket! Üdv, Péter 1
Kovács Ákos Válaszolta December 6, 2011 Szerző Válaszolta December 6, 2011 Ákos, pl. te használsz színpadon virtual instrumentet számítógépről? Nekem nem úgy tűnt, de javíts ki. Kedves Ádám! Eddig színpadon csak hardverszinti volt, úgyhogy ezzel a gonddal nem találkoztam. A most készülő elektronikus produkciónk 2012-es élő előadásain biztosan lesz valós idejű szofthangszer-vezérlés, de valamiért nem félek ettől. Lehet, hogy csak azért, mert még nem próbáltam. MacBookPro, hardverkulcsos Cubase, alá a szoftok, midi kontrollerrel hajtva élőben, nótánként váltott lovak, tempótérkép. Nem vagyok hajlandó előre félni! (Ha lesz tapasztalatom, szívesen megosztom.)
Kovács Ákos Válaszolta December 6, 2011 Szerző Válaszolta December 6, 2011 A szőke bombázó mellett (ha jól emlékszem két racknyivel fentebb) egy kevésbé dekoratív barna kis Gaia bújt meg. Itt a címlapcsaj, szőke, gyönyörű, minden nagy produkciónak megvolt már, én meg mint buta lúzer most tényleg beleszeretek ebbe a Gaiába? Azóta nem tudom eldönteni, hogy most mi a helyzet. Gaia tényleg ennyire profi ennyi pénzért? Te mint a világ dolgaiban jártas gondolkodó, kérlek véleményezd a Szőke vs Barna ténykérdést, mert közeledik a Karácsony és nem tudom melyik legyen. Világdolgokban jártas mélygondolkodóként odanyilatkoznék, hogy én sose a szőkéket szerettem. Juhász Gyula teljesen más állásponton volt, de ő mondjuk viszonylag ritkán szintizett. (Ha akad szőke, aki nagyon meg akarna győzni rögzült preferenciám tarthatatlanságáról: fürdőruhás képeket "Koros popróka" jeligére a kiadóba kérnénk - lehetőleg nőktől.) Gondoljunk csak a házibulik vége felé megtáltosodó kis barnákra, akik lelkesedésükkel minden szöszke kirakati ragyogást elhomályosítanak. (Ezt valami könyvben olvastam egyébként, de biztos igaz.) Így aztán a TI-t sem ismerem sajnos, de biztos vagyok benne, hogy klasszis hangszer. Egy régebbi Virus B ül az asztalomon, az elég bitang - bár nem győzöm folyton kikapcsolni az effektszekciót a gyári preseteknél, mert valamiért mindig ezzel akarják eladni a hangjaikat a drága fejlesztők... A Gaia más géposztály, árban is, de a gyári hangokat itt is rommá effektezték. Pedig nagyon nagy dörrenést lehet kicsavarni belőle - a teljesítményhez képest humoros pénzért. (Plusz a potierdő, a D-beam kontroller, a hangkártyaság - de ezeket már írtam.) Ne hallgass senkire, rám se, csak a füledre. Minden marketingduma érdektelen: ingyenes VSTi-kkel is lehet olyan atom hangot előállítani, hogy leszakad a fejed, és eszedbe sem jut, hogy nem vas szól. (Ne csak dumáljak, mondjak példát? Tessék: Phutura) Egy drágább hardverrel nehezebb mellélőni, ez igaz, de csak az számít, amit hallasz. Amit magyarázni kell, az rég rossz. A közönséget marhára nem érdekli, hogy milyen holmi szól: ez a hangszerbuzulás csak nekünk izgalom. Egy hangszer meg akkor jó, ha inspirál. (Persze van, akit a drága cuccok inspirálnak.) Ádáméknál meg tudod hallgatni mindkét szörnyeteget - csodálkoznék, ha sok hely lenne Magyarországon, ahol egyszerre próbálhatod ki őket. A személyes véleményemet fent megírtam, szerintem a csatolt hangminták is elég meggyőzőek, bár a srácok a Future Music tesztosztályán nem erőltették meg magukat, csak (jó zajosan) feltettek pár preset-varázslást a Gaia hangjaiból. Én tuti a Gályát választanám, ár-teljesítmény arány okán például. De ehhez talán nem árt tudni, hogy 18 éve Roland endorser vagyok, valamint nem próbáltam még ezt a Vírust, csak amit a gyerekek hoztak haza az iskolából. Na, attól hanyatt is estem, de tényleg. 3
Kovács Ákos Válaszolta December 11, 2011 Szerző Válaszolta December 11, 2011 Kedves mindenki! Harmatozzatok, egek, onnan felülről! Az adventi hajnalban rorátéra induló hangmérnökök és szobazenészek korai csemegéje lehet a harmadik, egyben befejező bejegyzés. Üdv, Á.
Popular Post Kovács Ákos Válaszolta December 11, 2011 Szerző Popular Post Válaszolta December 11, 2011 3. A legjobb szoftverhangszer és effekt plug-in 20113.1. Native Instruments Kontakt Ahogy korábban is írtam, a Kontakt nagy rajongója vagyok. Egyszerűen brutális. A legutóbbi kiadás az 5-ös verziószámot viseli, egy halom új szűrőtípust kapott, emellett már régi mintavevők hangját is tudja utánozni, került bele egy agyasabb EQ és kompresszor, de a csomag eddig is annyira izmos volt, hogy nehéz rajta javítani. Gondolom, mindenki ismeri a Kontakt szintetizátorokat megszégyenítő hangmanipulációs képességeit, de engem minden alkalommal lenyűgöz. HitSpace Ádámtól a most készülő lemezhez kölcsön kaptam egy antik Clavia dogépet, jónéhány hangot “mintavételeztem” belőle. Az egyik felvételen a kikapcsolás kattanó hangja is megmaradt. Én is bekattantam, és a magam szórakoztatására kezdtem a reccsenetből használható hangszínt gyártani. A féloldalas négyszögjelet gyalulgattam, loop-oltam, ez lett belőle: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/009_Akos_Kontakt_GenericWave.mp3 Aztán kapott normális burkológörbét, szűrőt, effektet, combfixet – és láss csodát, pár perc alatt a rút kiskacsából így lett dögös MILF… azaz, akarom mondani, használható, egyedi szintiszőnyeg (kicsit elkalandoztam): http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/010_Akos_Kontakt_SynthEngine.mp33.2. Rob Papen PUNCH Aki nem mintákra akarja építeni a dobhangzást (és még gyűjtenie kell a Tempest-re), annak jól jöhet egy olyan komolyabb dobszinti-program, mint a Punch. Persze mintákat is lejátszik, de nem ez a lényege. Szokatlan felhasználói felület, izmos hangok, belső effektek, minden paraméter automatizálható. Az alábbi példában a zajgenerátorral előállított lábcin-szerű hang szűrőjét a velocity vezérli. Emellett a bélmozgás hangjaira emlékeztető ütőhangszereket külön kimeneten a beépített ismétlő gondjaira bízzuk – a delay természetesen a nóta tempójához igazítható, de attól független is lehet. A hangminta második körében a komplett dobszett hangológörbéjét huzigáltam. Ilyenkor a szintetikus hangok hangolódnak, a mintaalapúak meg nem. Durva ez a Punch, tényleg üt: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/011_Akos_PUNCH_Groove.mp33.3. UAD Ahogy azt korábban is megírtam, az UAD megjelenése óta otthon csak a legritkább esetben használok outboard-ot. Néhány kivétellel minden plug-in megvan, az elmúlt tíz évben nem jött ki olyan anyag a kezem alól, amelyen ne szólt volna UAD, a stúdióalbumoktól az 5.1 koncertfelvételeken át a prózai lemezekig. A Neve-csomag eszméletlen, 1176 nélkül nincs dobmix nálam, a Moog filter a legunalmasabb szoft-szintit is felpörgeti. A zengetők, az EQ-k, a Fatso és a brutál szalagos delay… Sajnos minden iszonyat jó, amit kihoztak eddig. (Nem, nem támogatnak, teljes áron vettem a kártyákat és a plug-ineket is, ahogy a Cubase-zel, a Native dolgaival és a Punch dobszintivel is történt.) Az idei újításokból nekem a Studer-féle magnómodellezés jött be a legjobban – ha sok sávra pakolja az ember, könnyű elszédülni a forgó magnótekercsek látványától. (Ezt persze le is lehet állítani.) Itt az előző Punch-dobfelvétel, de ezúttal Studer A800 is szól a csatornán. (A nem éppen ordító különbség csak normális lehallgatással észlelhető.) Nem EQ, nem kompresszor, de kicsit mindkettő. Nem lehet egyértelműen leírni – talán: olyan, mint egy szalagos magnó –, egyberántja a hangot, az meg jó neki! http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/012_Akos_PUNCH_GrooveWithUADStuderA800.mp33.4. GForce impOSCar 2 Az impOSCar 2-t idén nyáron vettem, amikor még csak az OSX alá megírt verzió létezett. Az már eleve sugall valamit, ha egy 140 angol fontba kerülő szoftszintihez saját hardver-vezérlőt terveznek, amit aztán sorozatban gyártanak, és meg is vásárolható – alig 750 fontért. Nagyon pöpec, baba, atom, über! Minden poti automatizálható, tehát a meglevő MIDI-vezérlőnkkel is remekül együttműködik. Egymilliárd gyári hangszín, mind kifogástalan és azonnal dalírásra ingerlő, de persze rommá csavarni az igazi. Az unison mód letaglózó, a basszusoktól rezeg a gatyakorc, minden arpeggio preset szinte egy kész nóta. Hogy hogyan lehet “vas-hangot” kicsavarni egy szoft-hangszerből, nem tudom, de zseniális. Doc Martens-basszus: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/013_Akos_impOSCar2_BomberBass.mp3 “Rádfeküdnék”-analóg pad: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/014_Akos_impOSCar2_AnaPad.mp3 80’s Multifilter (füstszűrős): http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/015_Akos_impOSCar2_80sFilter.mp3 Krémes, selymes, puha, de tüzes. És lüktet! Ilyen az ideális… arpeggio: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/016_Akos_impOSCar2_80sArp.mp3 A vége a kegyelemdöfés: a szintetizátor motorján át lehet küldeni bármilyen hangot, tehát az impOSCar 2 inzert effektként is használható! Az alábbi csak egy gyors példa – a Slim Fatty által már kibelezett hangminta az áldozat ismét –, de így is egyértelmű, hogy multieffektként működik a hangszer: a rezonáns szűrő, a kórus és a delay mellett érdemes figyelni, ahogyan a Gate (kapu) változó szabályozza az effektig eljutó hang hosszát. Le lehet savazni mindent a kezdő tranziensig, a füstös delay-csíkot húzó pergőt meg egyetlen potirándítással átengedjük a kapun. Magyarország portásország! „Hová lesz a séta?” http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/017_Akos_impOSCar2_FX.mp3 * * *„Milyen típusú terméket tervezel vásárolni a következő évben?” Ennél durvább kérdés nincs, mert meglódul a fantázia. 2012-ben sok mindent tervezek vásárolni, kezdem egy WunderBar keverőasztallal, folytatom a Dave Smith-féle Tempest-tel, meg egy kazal CM-7 mikrofonnal, építek köréjük egy házat, és kiírom, hogy stúdió. Az udvarra kell majd egy leszállópálya, mert persze egy űrsiklót is tervezek vásárolni. Hogy mindezt miből? Azt még nem terveztem meg. Köszönöm a lehetőséget és a figyelmet! Üdv, Á. 5
SR.Music Válaszolta December 12, 2011 Válaszolta December 12, 2011 Ultrabrutál király vagy esküszöm! Lenyűgöztél ahogy kell mert zseni vagy, Komolyan!
Tetsuo Válaszolta December 13, 2011 Válaszolta December 13, 2011 Ultrabrutál király vagy, esküszöm! Lenyűgöztél, ahogy kell, mert zseni vagy. Komolyan! Köszi!
Thomas Smith Válaszolta November 13, 2013 Válaszolta November 13, 2013 (szerkesztve) 3.4. GForce impOSCar 2Az impOSCar 2-t idén nyáron vettem, amikor még csak az OSX alá megírt verzió létezett. Az már eleve sugall valamit, ha egy 140 angol fontba kerülő szoftszintihez saját hardver-vezérlőt terveznek, amit aztán sorozatban gyártanak, és meg is vásárolható – alig 750 fontért. Nagyon pöpec, baba, atom, über! Minden poti automatizálható, tehát a meglevő MIDI-vezérlőnkkel is remekül együttműködik. Egymilliárd gyári hangszín, mind kifogástalan és azonnal dalírásra ingerlő, de persze rommá csavarni az igazi. Az unison mód letaglózó, a basszusoktól rezeg a gatyakorc, minden arpeggio preset szinte egy kész nóta. Hogy hogyan lehet “vas-hangot” kicsavarni egy szoft-hangszerből, nem tudom, de zseniális. Koszi Akos. Teljesen rakattantam most erre. Annyira jo a felulete es olyan jol szet lehet csavarni mindent. Ez a time gomb meg orulet. A kedvencem meg a Spectrasonics Omnisphere es szeretnem majd az Alchemy 1.5-t.amirol BT ezt mondta: The best synth I have ever used in my entire life.' - BT. http://www.camelaudio.com/Alchemy.php Szerkesztette November 13, 2013 space51
Recommended Posts