Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Master lánc plug-inekkel


Hobkins

Kérdés

Sziasztok!

Remélem, nem baj, hogy új témát nyitok a kérdésnek, de már több helyen olvastam, hogy inkább legyen új téma, hogy másnak is hasznos legyen, és könnyen megtalálja, ha éppen az adott témáról szeretne olvasni.

Kíváncsi lennék, hogy van-e írott szabály arra, hogy milyen tagokból és milyen sorrendben kell állnia egy master láncnak.Mik a kötelező darabok, esetleg mivel lehet bővíteni a láncot és azt mi után érdemes insertelni. Konkrét példákat is szívesen olvasnék, hogy ki mit, hogyan és milyen sorrendben használ. UAD és Waves plug-inek előnyben, mivel ezeket ki is tudnám próbálni.

Minden hozzászólást előre is köszönök!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Hááát, a "Tankönyv/tapasztalati" mastering lánc elméletileg ilyen, legalábbis az én tapasztalataim szerint, ami nem jelenti azt, hogy így is használom, de ez esetleges, és trackfüggő. Lagjobb, ha "semmi" sincs rajta...:)

Tehát:

1:

Gainer - ezzel le tudod húzni a DAW számítási metódusaiból fakadó esetleges túlvezérlést. Ez jó keverésnél elvileg nem áll fenn, de, ha mondjuk néha clippelne be valami egy kicsit, akkor inkább ezt, mint egy limitert. Max -2-3 dB lehet, ha ennél többet akarna clippelni, akkor újra kell keverni.

Ez bármi lehet, én a Logic gainerjét használom, ez monokompatibilitás ellenőrzésre is jó.

2:

Multimeter, spektometerrel és goniometerrel. (A "mastering" előtti hangkép ellenőrzésére)

3:

A közvélekedés szerint ide valami multiband compress kell (pl. Precision Multiband UAD-ból, vagy C4 a Wavesből) Én speciel sosem használok ilyet, kivéve, ha szofthangszerekkel dolgozom. Akkor kell(het).

4.

Mastering EQ, az utolsó hangkép csinosításra, ha kell ilyesmi. Mondjuk legyen UAD Cambridge, de a Logicé jobb sztem.

5.

Vagy ide teszel valami reverbet, de csak nagyon kicsi bekeverési aránnyal, vagy inkább egy külön insert láncba. Ez utóbbi a sokkal jobb megoldás, mert azzal tényleg, sávonként tudsz "térbe helyezni". Ide inkább nem, de ha mégis, akkor ide.

6.

Limiter, csak a biztonság kedvéért, de sokat nem vághat, max 1-2 dB-t. Legyen mondjuk UAD Precision Limiter. De jobb, ha ez nem dolgozik, csak az abszolut csúcsoknál, ha véletlenül vannak ilyenek. Célszerű a kimenetét -0,3 dB-rá állítani, nem kell, hogy "nullán koppanjon" a track.

7.

Multimeter-2 (a módosított hangkép ellenőrzésére)

Szerintem ennyi, de jó keverésnél szinte az összes elem elhagyható....:)))) Mondjuk az 1: gainer (vagy: 6: Limiter, de inkább az 1.) és a 7: multimeter kivételével, ha a reverb inserten van.

Szigorúan: SZERINTEM.

Link to comment
Share on other sites

Hááát, a "Tankönyv/tapasztalati" mastering lánc elméletileg ilyen, legalábbis az én tapasztalataim szerint, ami nem jelenti azt, hogy így is használom, de ez esetleges, és trackfüggő. Lagjobb, ha "semmi" sincs rajta... :)

Tehát:

1:

Gainer - ezzel le tudod húzni a DAW számítási metódusaiból fakadó esetleges túlvezérlést. Ez jó keverésnél elvileg nem áll fenn, de, ha mondjuk néha clippelne be valami egy kicsit, akkor inkább ezt, mint egy limitert. Max -2-3 dB lehet, ha ennél többet akarna clippelni, akkor újra kell keverni.

Ez bármi lehet, én a Logic gainerjét használom, ez monokompatibilitás ellenőrzésre is jó.

2:

Multimeter, spektometerrel és goniometerrel. (A "mastering" előtti hangkép ellenőrzésére)

3:

A közvélekedés szerint ide valami multiband compress kell (pl. Precision Multiband UAD-ból, vagy C4 a Wavesből) Én speciel sosem használok ilyet, kivéve, ha szofthangszerekkel dolgozom. Akkor kell(het).

4.

Mastering EQ, az utolsó hangkép csinosításra, ha kell ilyesmi. Mondjuk legyen UAD Cambridge, de a Logicé jobb sztem.

5.

Vagy ide teszel valami reverbet, de csak nagyon kicsi bekeverési aránnyal, vagy inkább egy külön insert láncba. Ez utóbbi a sokkal jobb megoldás, mert azzal tényleg, sávonként tudsz "térbe helyezni". Ide inkább nem, de ha mégis, akkor ide.

6.

Limiter, csak a biztonság kedvéért, de sokat nem vághat, max 1-2 dB-t. Legyen mondjuk UAD Precision Limiter. De jobb, ha ez nem dolgozik, csak az abszolut csúcsoknál, ha véletlenül vannak ilyenek. Célszerű a kimenetét -0,3 dB-rá állítani, nem kell, hogy "nullán koppanjon" a track.

7.

Multimeter-2 (a módosított hangkép ellenőrzésére)

Szerintem ennyi, de jó keverésnél szinte az összes elem elhagyható.... :)))) Mondjuk az 1: gainer (vagy: 6: Limiter, de inkább az 1.) és a 7: multimeter kivételével, ha a reverb inserten van.

Szigorúan: SZERINTEM.

Köszönöm!Nagyon hasznos! Remélem, mások is írnak még hasonló "szerintemeket", mert legalább mindenki átláthatja a különböző munkamódszereket. Megpróbálom majd ezeket Cubase-ban,sajnos nem Logic felhasználó vagyok.

Link to comment
Share on other sites

Tracks master;)

ha nem,akkor meg elso slot master stereo,-eq,-comp,-ha akarsz szalagoznii akkor magneto, vagy hasonlo egyszeru tema(de nem kotelezo) aztan limiter es clipper,utobbi ha szukseges csak duplan ranezni.

mindenbol minimal.vannak olyan compok amiknel nagyon atjon a valtoztatas altalaban olyan 1-1.5os ratio szep dinaikat csinal ugy hogy nem fossa el magat a mix.

egyene valogatja,meg hogy mennyi idod van vele gorcsolni.

Link to comment
Share on other sites

Tracks master;)

ha nem,akkor meg elso slot master stereo,-eq,-comp,-ha akarsz szalagoznii akkor magneto, vagy hasonlo egyszeru tema(de nem kotelezo) aztan limiter es clipper,utobbi ha szukseges csak duplan ranezni.

mindenbol minimal.vannak olyan compok amiknel nagyon atjon a valtoztatas altalaban olyan 1-1.5os ratio szep dinaikat csinal ugy hogy nem fossa el magat a mix.

egyene valogatja,meg hogy mennyi idod van vele gorcsolni.

Köszi! Valami konkrét típust tudnál írni erről a "bizonyos comp-ról"?

Link to comment
Share on other sites

nekem az Uad 88RS compja iszonyat jol dolgozik ezen aration,mehetek ala is fole is de csak ott hozza minden trekken azt a kis boostot amit hianyolok.

igaz mostanaban nincs nagyon idomzenelni mas fajtakat is probalgattam termeszetesen,de azok tul szineznek..

nem kovetem a plugineket,megvannak a bevallt dolgok,a boseg meg csak tobb idot kivan,meg idopocsekolas szoval nem is nyulok mashoz.

az EQja is kiraly master savra 4 szint szabalyzo es eleg nagy a lefedett terulet,siman at tudsz burkolni egyikbol a masikba,konnyu vele dolgozni.

ha nincs ido akkor Tracks.de az meg tulmasszazza az egeszet ha mindent hasznalsz amit igy hirtelen mondani tudok rola,ellenberger meg mindig a legjobb ALL IN ONE master megoldas

egy meglatas ha elfogadod,probald ne tulspilazni a keveres- mastering dolgot,mert a szar trekk akkor is szar marad.

jo hangszinek,es OSSZEFERHETOSEG szamit a legtobbet a keveresben.lehet ezt sokaktol nem hallod,de ha okosan csinalod,szepen el tudod helyezgetni a hangszineket,anelkul hogy egymasnak bekavarnanak.na akkor lesz faxa mixed.

keverd be a mely magasat a vokalhoz,minden mast csak utana,ez lehet akar a komplett dobszett,mivel ott minden freki megvan,szepen huzd szet hogy nagy tartomany maradjon a tobbinek,hidd el sokkal jobban fog szolni minden.

Link to comment
Share on other sites

nekem az Uad 88RS compja iszonyat jol dolgozik ezen aration,mehetek ala is fole is de csak ott hozza minden trekken azt a kis boostot amit hianyolok.

igaz mostanaban nincs nagyon idomzenelni mas fajtakat is probalgattam termeszetesen,de azok tul szineznek..

nem kovetem a plugineket,megvannak a bevallt dolgok,a boseg meg csak tobb idot kivan,meg idopocsekolas szoval nem is nyulok mashoz.

az EQja is kiraly master savra 4 szint szabalyzo es eleg nagy a lefedett terulet,siman at tudsz burkolni egyikbol a masikba,konnyu vele dolgozni.

ha nincs ido akkor Tracks.de az meg tulmasszazza az egeszet ha mindent hasznalsz amit igy hirtelen mondani tudok rola,ellenberger meg mindig a legjobb ALL IN ONE master megoldas

egy meglatas ha elfogadod,probald ne tulspilazni a keveres- mastering dolgot,mert a szar trekk akkor is szar marad.

jo hangszinek,es OSSZEFERHETOSEG szamit a legtobbet a keveresben.lehet ezt sokaktol nem hallod,de ha okosan csinalod,szepen el tudod helyezgetni a hangszineket,anelkul hogy egymasnak bekavarnanak.na akkor lesz faxa mixed.

keverd be a mely magasat a vokalhoz,minden mast csak utana,ez lehet akar a komplett dobszett,mivel ott minden freki megvan,szepen huzd szet hogy nagy tartomany maradjon a tobbinek,hidd el sokkal jobban fog szolni minden.

Köszönöm szépen az infót! Mástól is hallottam már azt, hogy inkább arra figyeljek oda, amit te is írtál. És van benne valami :)

Link to comment
Share on other sites

Kompresszorok közül még érdemes kipróbálni a Cytomic - The Glue cuccát és a PSP- Olde Timer-t. Mindkettő szépen dolgozik, szinte 0 az aliasing( kevés plugin mondhatja ezt el magáról), featur-ben is hozzák az elvárásokat és a 100 dodó-s ár sem rossz ma sztem.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Egyébként a "Cytomic - The Glue" az SSL Bus Compressor-ának a lemodellezése.

Tény és való, ha a legélethetűbb SSL Buss emulációt akarod, akkor azt az UAD-nál kell keresni:)

Majd én is leirom a saját mastering láncomat (most nem otthonról irok)

Nekem is lenne egy kérdésem.

Szerintetek trance-hez melyik Buss Compressor való?

SSL Buss vagy Neve 33609 esetleg Fairchild 670?

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Ez a topic tűnt legalkalmasabbnak arra, hogy a kérdésemet feltegyem ... tulajdonképpen egy olyan speciális mastering hangzást szeretnék elérni, ami leginkább az FM és az internetes rádiók körében népszerű és leginkább a "kásás" szóval tudnám leírni.

-- A 98.4 Roxy hangzása tipikusan ilyen volt (csak a rádió búcsúparty-adását találtam most hirtelen a Youtube-on), a beszéden különösen jól hallható:

http://www.youtube.com/watch?v=GQEtIHjLYeA

-- Illetve pl. a Slinky.fm-nek volt ilyen jellegzetes hangzása (ha valaki hallgatta és emlékezne rá) meg rengeteg (főleg rádióból rögzített) DJ-szetnek, tudok feltölteni hangzásmintát igény szerint.

Nekem elsőre úgy tűnik, hogy ez valamiféle moduláció vagy valami sztereó fázis-torzítás (és nem a rádió műsorszórásával kapcsolatos vagy vételi hiba, mert pl. a Magyar Rádió adásai nem szólnak így).

Főleg a magasok és a közepek "kásásodnak", de eddig sehogy sem tudtam rájönni, hogy milyen effekt vagy effektsor lehet (próbálkoztam különböző frekvencia-, amplitúdó-, ring stb. modulációkkal ill. a legkülönfélébb sztereó enhancerekkel, vitalizerekkel... de nem tudtam megközelíteni sem)...

Valaki tudna ebben segíteni?

Köszi előre is!

ht.

Link to comment
Share on other sites

Helló,

Tudomásom szerint a rádiók sok esetben egy komplex vas "adásprocesszorral" küldik ki a jelet, ami jellegében leginkább egy brutál kompresszor. Többen tartják pl a TC Finalizerét "FM rádió standardnak", de van egy másik is, aminek most -hajnali 05:06.-kor- nem jut eszembe a neve, talán Orbit, de nem biztos, valami "O" betűs. Biztos tudja itt valaki....:D

A TC Finalizert én is szeretem, stabil része a setupomnak, hallgass bele a tevékenységembe, minden trackem "mastere" a TC-n készül(t), ahol egy presetet beállítottam réges-rég, és azon tolom át digitálisan a dawom L+R végjelét.

Link to comment
Share on other sites

Rádióval nincs tapasztalatom, de a "nagy" TV toronyban voltam sulis gyakorlaton, Aphex Dominator 700 v 720 van a végen borzasztóan beletolva a pirosba. Az ok egyszerű, a jobban kompresszált jelnek nagyobb a sugárzási távolsága,+az adók végcsöveivel is spórolnak így.

Link to comment
Share on other sites

Az adók teljesítményét mérik és komolyan büntetnek, ha túllépik az előírt értékeket.

A cél viszont az, hogy ha kapcsolgatod a csatornákat, mindenki a saját adását szeretné hangosabbra. A másik funkció, hogy a reklám hangosabb legyen a műsorfolyamban. A harmadik pedig, hogy az élő adásokat csak késlelteve küldhetik ki és archiválni is kell.

Erre használják az adás processzorokat. Persze ezeken felül sokkal több funkciót is ellátnak.

Ilyen effektről külön nem tudok, de a hangmérnököknek ezt a brutális dinamika szabályzást figyelembe kell venni mastereléskor. Elképzelhető, hogy a TC-ben a radio loudness inkább ezt a célt szolgálja.

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm a hozzászólásokat! Időközben rákerestem és a dolog lényege nem a kompresszióban, hanem az ún. fázisforgatóban (phase rotator) van - ez (ha jól értelmezem) egy vokóder-szerű effekt, ami az input jelet frekvenciákra bontja (a filterek száma változtatható), és azok fázisait egymáshoz képest eltolja, így egy jobban kompresszálható output lesz a vége... és ha a fázisforgatás után tényleg brutális kompressziót/limitert kap a jel, akkor jön létre ez a "kásás" hangzás (pláne ha az effektsorban van még valami sztereó enhancer)... már próbálgatom különböző pluginekkel és meglehetősen "rádiószerű" eredményt lehet kapni :)

Mégegyszer köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...