Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Master lánc plug-inekkel


Hobkins

Kérdés

Sziasztok!

Remélem, nem baj, hogy új témát nyitok a kérdésnek, de már több helyen olvastam, hogy inkább legyen új téma, hogy másnak is hasznos legyen, és könnyen megtalálja, ha éppen az adott témáról szeretne olvasni.

Kíváncsi lennék, hogy van-e írott szabály arra, hogy milyen tagokból és milyen sorrendben kell állnia egy master láncnak.Mik a kötelező darabok, esetleg mivel lehet bővíteni a láncot és azt mi után érdemes insertelni. Konkrét példákat is szívesen olvasnék, hogy ki mit, hogyan és milyen sorrendben használ. UAD és Waves plug-inek előnyben, mivel ezeket ki is tudnám próbálni.

Minden hozzászólást előre is köszönök!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

http://izotope.fileb..._With_Ozone.pdf

Ez ugyan egy bizonyos software használatáról szól, de véleményem szerint sok megállapítása általánosan használható.

Természetesen található a neten nagyon sok cikk erről a népszerű témáról - ezt azonban tényleg szakemberek írták.

Köszönöm szépen! Biztosan hasznos lesz valamire, csak még hasznosítani nem tudom az angol tudás hiánya miatt.

Link to comment
Share on other sites

Hááát, a "Tankönyv/tapasztalati" mastering lánc elméletileg ilyen, legalábbis az én tapasztalataim szerint, ami nem jelenti azt, hogy így is használom, de ez esetleges, és trackfüggő. Lagjobb, ha "semmi" sincs rajta...:)

Tehát:

1:

Gainer - ezzel le tudod húzni a DAW számítási metódusaiból fakadó esetleges túlvezérlést. Ez jó keverésnél elvileg nem áll fenn, de, ha mondjuk néha clippelne be valami egy kicsit, akkor inkább ezt, mint egy limitert. Max -2-3 dB lehet, ha ennél többet akarna clippelni, akkor újra kell keverni.

Ez bármi lehet, én a Logic gainerjét használom, ez monokompatibilitás ellenőrzésre is jó.

2:

Multimeter, spektometerrel és goniometerrel. (A "mastering" előtti hangkép ellenőrzésére)

3:

A közvélekedés szerint ide valami multiband compress kell (pl. Precision Multiband UAD-ból, vagy C4 a Wavesből) Én speciel sosem használok ilyet, kivéve, ha szofthangszerekkel dolgozom. Akkor kell(het).

4.

Mastering EQ, az utolsó hangkép csinosításra, ha kell ilyesmi. Mondjuk legyen UAD Cambridge, de a Logicé jobb sztem.

5.

Vagy ide teszel valami reverbet, de csak nagyon kicsi bekeverési aránnyal, vagy inkább egy külön insert láncba. Ez utóbbi a sokkal jobb megoldás, mert azzal tényleg, sávonként tudsz "térbe helyezni". Ide inkább nem, de ha mégis, akkor ide.

6.

Limiter, csak a biztonság kedvéért, de sokat nem vághat, max 1-2 dB-t. Legyen mondjuk UAD Precision Limiter. De jobb, ha ez nem dolgozik, csak az abszolut csúcsoknál, ha véletlenül vannak ilyenek. Célszerű a kimenetét -0,3 dB-rá állítani, nem kell, hogy "nullán koppanjon" a track.

7.

Multimeter-2 (a módosított hangkép ellenőrzésére)

Szerintem ennyi, de jó keverésnél szinte az összes elem elhagyható....:)))) Mondjuk az 1: gainer (vagy: 6: Limiter, de inkább az 1.) és a 7: multimeter kivételével, ha a reverb inserten van.

Szigorúan: SZERINTEM.

Link to comment
Share on other sites

Hááát, a "Tankönyv/tapasztalati" mastering lánc elméletileg ilyen, legalábbis az én tapasztalataim szerint, ami nem jelenti azt, hogy így is használom, de ez esetleges, és trackfüggő. Lagjobb, ha "semmi" sincs rajta... :)

Tehát:

1:

Gainer - ezzel le tudod húzni a DAW számítási metódusaiból fakadó esetleges túlvezérlést. Ez jó keverésnél elvileg nem áll fenn, de, ha mondjuk néha clippelne be valami egy kicsit, akkor inkább ezt, mint egy limitert. Max -2-3 dB lehet, ha ennél többet akarna clippelni, akkor újra kell keverni.

Ez bármi lehet, én a Logic gainerjét használom, ez monokompatibilitás ellenőrzésre is jó.

2:

Multimeter, spektometerrel és goniometerrel. (A "mastering" előtti hangkép ellenőrzésére)

3:

A közvélekedés szerint ide valami multiband compress kell (pl. Precision Multiband UAD-ból, vagy C4 a Wavesből) Én speciel sosem használok ilyet, kivéve, ha szofthangszerekkel dolgozom. Akkor kell(het).

4.

Mastering EQ, az utolsó hangkép csinosításra, ha kell ilyesmi. Mondjuk legyen UAD Cambridge, de a Logicé jobb sztem.

5.

Vagy ide teszel valami reverbet, de csak nagyon kicsi bekeverési aránnyal, vagy inkább egy külön insert láncba. Ez utóbbi a sokkal jobb megoldás, mert azzal tényleg, sávonként tudsz "térbe helyezni". Ide inkább nem, de ha mégis, akkor ide.

6.

Limiter, csak a biztonság kedvéért, de sokat nem vághat, max 1-2 dB-t. Legyen mondjuk UAD Precision Limiter. De jobb, ha ez nem dolgozik, csak az abszolut csúcsoknál, ha véletlenül vannak ilyenek. Célszerű a kimenetét -0,3 dB-rá állítani, nem kell, hogy "nullán koppanjon" a track.

7.

Multimeter-2 (a módosított hangkép ellenőrzésére)

Szerintem ennyi, de jó keverésnél szinte az összes elem elhagyható.... :)))) Mondjuk az 1: gainer (vagy: 6: Limiter, de inkább az 1.) és a 7: multimeter kivételével, ha a reverb inserten van.

Szigorúan: SZERINTEM.

Köszönöm!Nagyon hasznos! Remélem, mások is írnak még hasonló "szerintemeket", mert legalább mindenki átláthatja a különböző munkamódszereket. Megpróbálom majd ezeket Cubase-ban,sajnos nem Logic felhasználó vagyok.

Link to comment
Share on other sites

Tracks master;)

ha nem,akkor meg elso slot master stereo,-eq,-comp,-ha akarsz szalagoznii akkor magneto, vagy hasonlo egyszeru tema(de nem kotelezo) aztan limiter es clipper,utobbi ha szukseges csak duplan ranezni.

mindenbol minimal.vannak olyan compok amiknel nagyon atjon a valtoztatas altalaban olyan 1-1.5os ratio szep dinaikat csinal ugy hogy nem fossa el magat a mix.

egyene valogatja,meg hogy mennyi idod van vele gorcsolni.

Link to comment
Share on other sites

Tracks master;)

ha nem,akkor meg elso slot master stereo,-eq,-comp,-ha akarsz szalagoznii akkor magneto, vagy hasonlo egyszeru tema(de nem kotelezo) aztan limiter es clipper,utobbi ha szukseges csak duplan ranezni.

mindenbol minimal.vannak olyan compok amiknel nagyon atjon a valtoztatas altalaban olyan 1-1.5os ratio szep dinaikat csinal ugy hogy nem fossa el magat a mix.

egyene valogatja,meg hogy mennyi idod van vele gorcsolni.

Köszi! Valami konkrét típust tudnál írni erről a "bizonyos comp-ról"?

Link to comment
Share on other sites

nekem az Uad 88RS compja iszonyat jol dolgozik ezen aration,mehetek ala is fole is de csak ott hozza minden trekken azt a kis boostot amit hianyolok.

igaz mostanaban nincs nagyon idomzenelni mas fajtakat is probalgattam termeszetesen,de azok tul szineznek..

nem kovetem a plugineket,megvannak a bevallt dolgok,a boseg meg csak tobb idot kivan,meg idopocsekolas szoval nem is nyulok mashoz.

az EQja is kiraly master savra 4 szint szabalyzo es eleg nagy a lefedett terulet,siman at tudsz burkolni egyikbol a masikba,konnyu vele dolgozni.

ha nincs ido akkor Tracks.de az meg tulmasszazza az egeszet ha mindent hasznalsz amit igy hirtelen mondani tudok rola,ellenberger meg mindig a legjobb ALL IN ONE master megoldas

egy meglatas ha elfogadod,probald ne tulspilazni a keveres- mastering dolgot,mert a szar trekk akkor is szar marad.

jo hangszinek,es OSSZEFERHETOSEG szamit a legtobbet a keveresben.lehet ezt sokaktol nem hallod,de ha okosan csinalod,szepen el tudod helyezgetni a hangszineket,anelkul hogy egymasnak bekavarnanak.na akkor lesz faxa mixed.

keverd be a mely magasat a vokalhoz,minden mast csak utana,ez lehet akar a komplett dobszett,mivel ott minden freki megvan,szepen huzd szet hogy nagy tartomany maradjon a tobbinek,hidd el sokkal jobban fog szolni minden.

Link to comment
Share on other sites

nekem az Uad 88RS compja iszonyat jol dolgozik ezen aration,mehetek ala is fole is de csak ott hozza minden trekken azt a kis boostot amit hianyolok.

igaz mostanaban nincs nagyon idomzenelni mas fajtakat is probalgattam termeszetesen,de azok tul szineznek..

nem kovetem a plugineket,megvannak a bevallt dolgok,a boseg meg csak tobb idot kivan,meg idopocsekolas szoval nem is nyulok mashoz.

az EQja is kiraly master savra 4 szint szabalyzo es eleg nagy a lefedett terulet,siman at tudsz burkolni egyikbol a masikba,konnyu vele dolgozni.

ha nincs ido akkor Tracks.de az meg tulmasszazza az egeszet ha mindent hasznalsz amit igy hirtelen mondani tudok rola,ellenberger meg mindig a legjobb ALL IN ONE master megoldas

egy meglatas ha elfogadod,probald ne tulspilazni a keveres- mastering dolgot,mert a szar trekk akkor is szar marad.

jo hangszinek,es OSSZEFERHETOSEG szamit a legtobbet a keveresben.lehet ezt sokaktol nem hallod,de ha okosan csinalod,szepen el tudod helyezgetni a hangszineket,anelkul hogy egymasnak bekavarnanak.na akkor lesz faxa mixed.

keverd be a mely magasat a vokalhoz,minden mast csak utana,ez lehet akar a komplett dobszett,mivel ott minden freki megvan,szepen huzd szet hogy nagy tartomany maradjon a tobbinek,hidd el sokkal jobban fog szolni minden.

Köszönöm szépen az infót! Mástól is hallottam már azt, hogy inkább arra figyeljek oda, amit te is írtál. És van benne valami :)

Link to comment
Share on other sites

Kompresszorok közül még érdemes kipróbálni a Cytomic - The Glue cuccát és a PSP- Olde Timer-t. Mindkettő szépen dolgozik, szinte 0 az aliasing( kevés plugin mondhatja ezt el magáról), featur-ben is hozzák az elvárásokat és a 100 dodó-s ár sem rossz ma sztem.

Link to comment
Share on other sites

Miért gondolod hogy ez így nem működhet?

Idézem magam: "Elsőnek biztos, hogy egy EQ-t inzertálok, ha szükséges, mivel ha ezt a limiterek vagy a kompresszorok után kötném be, akkor simán túlvezérelhetném a tracket valamilyen frekvencia kiemeléssel. Hiszen az EQ-val történő emelés a hanghullám amplitúdójának növekedésével jár, ami egy korábban limitált és jól felhúzott hang esetében túlvezérléssel fog járni azokon a pontokon, ahol a csúcsok éppen elérik nullát dB-t kijövet a limiterből, ergo kidobhatod a limitert kukába, hiszen a főfunkcionalitását ölted meg!"

Abban az esetben működhet a limiter utáni EQ, ha a limiter kimeneti szintjét (out ceiling), vagy az EQ kimeneti szintjét annyival visszavesszük, amennyivel az EQ megnöveli a hangnyomást. Példa, ha az EQ összességében 4 dB-lel növeli a hangnyomást, akkor ennyivel kell visszavenni az EQ kimeneti gain-ját, vagy -4 dB-re kell állítani a limiter out ceiling-jét, de miért csinálna bárki is ilyet? Amikor ezzel a limiter főfunkcionalitását hugyozza le!? :)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Egyébként a "Cytomic - The Glue" az SSL Bus Compressor-ának a lemodellezése.

Tény és való, ha a legélethetűbb SSL Buss emulációt akarod, akkor azt az UAD-nál kell keresni:)

Majd én is leirom a saját mastering láncomat (most nem otthonról irok)

Nekem is lenne egy kérdésem.

Szerintetek trance-hez melyik Buss Compressor való?

SSL Buss vagy Neve 33609 esetleg Fairchild 670?

Link to comment
Share on other sites

Kétezer valahányban meg kellett csinálnom valakinek egy Celine Dion alapot a One Heart c. lemezről. Szenvedtem vele, ugyanis rémületesen meg van csinálva. Aztán utánanéztem, hogy kik készítették, milyen eszközökön csinálták a lemezt, s ekkor találkoztam Vladimir Meller nevével, aki mint masztering hangmérnök vett részt a munkálatokban. Azt tapasztaltam, hogy ez az ember maximálisan odafigyel a ZENÉRE. Olyan hangosak a számok, amilyennek kell lenniük. A belső dinamika megmarad a munkáiban. Sőt! Nem azt csinálja, hogy "átengedem ezen-azon egyféle beállítással, asztá' jóvan", hanem felszeleteli a dalt, úgy, mint Verze, Refrén, Bridge, s ezeket mind külön-külön processzálja más-más beállításokkal. Hol a kompresszor, hol a limiter dolgozik jobban. Ez úgy néz ki -mondjuk- egy hangeditáló programban figyelgetve, és hallgatgatva:

, hogy a jel megvastagszik a refrénben. és nem ( csak ) azért, mert, mondjuk több a hangszer, meg a vokál, meg a sztereóbb események jönnek be, hanem az ember átállította a cuccokat ezen a részen úgy, hogy szinte "berobban"!.... Nem részletezem, mert ezt igazából hallani kell. Pl. a Red Hot Chili Sdadium Arcadium lemezén.

Ezzel a bejegyzéssel "csak" az emberi oldaláról szerettem volna megközelíteni a dolgot.

Néhány link :http://masteringworkshop.com/studio.php

http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/20tips.478.htm

Link to comment
Share on other sites

Nekem is lenne egy kérdésem.

Szerintetek trance-hez melyik Buss Compressor való?

SSL Buss vagy Neve 33609 esetleg Fairchild 670?

szinten trance-hez keresem, semmiképpen nem vagyok mérvadó, csak érdekességkép ami nekem bejött, ez sorrend is a láncban:

---eq szekció--

TG12412 (Abbey Road)

TG12414 (Abbey Road)

Flux Epure II

SPL Ranger

Brainworx Digital

--sztereó/monó váltó, fázisproblémák javítása stb.

Brainworx bx control v2

--kompresszor szekció--

Flux Alchemist Multiband Compressor

SSL Stereo Bus Compressor

--és a limiter szekció--

FluxPure Limiter II

UAD : nem akaródzok vásárolni (Flux-ból is csak Dongle-m van, csak a demókat nézegettem), félek h onnan nincs visszaút, ha megvettem már bebeszélném magamnak h az a legjobb...annyiért :D (bár olvastam, h kaució ellenében kipróbáltató lenne, gondolkozom rajta, de még messze nem aktuális ), Flux: ezek is iszonyat drágák, de nekem bejövősek lennének

Link to comment
Share on other sites

Szóval az én mastering láncom trance zenéhez:

Sok láncot tanulmányoztam, próbálgattam, de nekem ez vált be.

Most kisérletezem azon, hogy a Precision Buss Compressor helyett az UAD SSL Buss compresszort vegyem meg vagy a Neve 33609-t...

1.)UAD Precision Buss Compressor

2.)UAD Pultec EQ

3.)UADPrecision EQ

4.)UAD Precision Multiband

5.)Precision Maximizer

6.)bx_control V2 (ez az 1 nativ)

7.)UAD Precision Limiter

Link to comment
Share on other sites

Kompresszorok közül még érdemes kipróbálni a Cytomic - The Glue cuccát és a PSP- Olde Timer-t. Mindkettő szépen dolgozik, szinte 0 az aliasing( kevés plugin mondhatja ezt el magáról), featur-ben is hozzák az elvárásokat és a 100 dodó-s ár sem rossz ma sztem.

Köszi! Van ennek valami letölthető DEMO verziója?

Link to comment
Share on other sites

Szóval az én mastering láncom trance zenéhez:

Sok láncot tanulmányoztam, próbálgattam, de nekem ez vált be.

Most kisérletezem azon, hogy a Precision Buss Compressor helyett az UAD SSL Buss compresszort vegyem meg vagy a Neve 33609-t...

1.)UAD Precision Buss Compressor

2.)UAD Pultec EQ

3.)UADPrecision EQ

4.)UAD Precision Multiband

5.)Precision Maximizer

6.)bx_control V2 (ez az 1 nativ)

7.)UAD Precision Limiter

Hmmmm....

Szerintem a maximizer után nem kell limiter, mert a maximizer tud olyat is.

Link to comment
Share on other sites

Egyébként én is nagyon birom a Massive Passive EQ-t.

De, úgy vettem észre, hogy a Precision EQ után érdemes bekötni.

Nálam önmagában nem álta meg a helyét. De, lehet hogy valamit rosszul csináltam.

Azóta jobb zenén dolgozom, majd azon is kipróbálok mindent:)

Én, szeirntem most megveszem az SSL Bundle-t, aztán majd a következő akcióban ezt a Massive Passive-t is;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...