Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Master lánc plug-inekkel


Hobkins

Kérdés

Sziasztok!

Remélem, nem baj, hogy új témát nyitok a kérdésnek, de már több helyen olvastam, hogy inkább legyen új téma, hogy másnak is hasznos legyen, és könnyen megtalálja, ha éppen az adott témáról szeretne olvasni.

Kíváncsi lennék, hogy van-e írott szabály arra, hogy milyen tagokból és milyen sorrendben kell állnia egy master láncnak.Mik a kötelező darabok, esetleg mivel lehet bővíteni a láncot és azt mi után érdemes insertelni. Konkrét példákat is szívesen olvasnék, hogy ki mit, hogyan és milyen sorrendben használ. UAD és Waves plug-inek előnyben, mivel ezeket ki is tudnám próbálni.

Minden hozzászólást előre is köszönök!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Sziasztok!

Egyébként a "Cytomic - The Glue" az SSL Bus Compressor-ának a lemodellezése.

Tény és való, ha a legélethetűbb SSL Buss emulációt akarod, akkor azt az UAD-nál kell keresni:)

Majd én is leirom a saját mastering láncomat (most nem otthonról irok)

Nekem is lenne egy kérdésem.

Szerintetek trance-hez melyik Buss Compressor való?

SSL Buss vagy Neve 33609 esetleg Fairchild 670?

szerintem a precision :)

Link to comment
Share on other sites

Kétezer valahányban meg kellett csinálnom valakinek egy Celine Dion alapot a One Heart c. lemezről. Szenvedtem vele, ugyanis rémületesen meg van csinálva. Aztán utánanéztem, hogy kik készítették, milyen eszközökön csinálták a lemezt, s ekkor találkoztam Vladimir Meller nevével, aki mint masztering hangmérnök vett részt a munkálatokban. Azt tapasztaltam, hogy ez az ember maximálisan odafigyel a ZENÉRE. Olyan hangosak a számok, amilyennek kell lenniük. A belső dinamika megmarad a munkáiban. Sőt! Nem azt csinálja, hogy "átengedem ezen-azon egyféle beállítással, asztá' jóvan", hanem felszeleteli a dalt, úgy, mint Verze, Refrén, Bridge, s ezeket mind külön-külön processzálja más-más beállításokkal. Hol a kompresszor, hol a limiter dolgozik jobban. Ez úgy néz ki -mondjuk- egy hangeditáló programban figyelgetve, és hallgatgatva:

, hogy a jel megvastagszik a refrénben. és nem ( csak ) azért, mert, mondjuk több a hangszer, meg a vokál, meg a sztereóbb események jönnek be, hanem az ember átállította a cuccokat ezen a részen úgy, hogy szinte "berobban"!.... Nem részletezem, mert ezt igazából hallani kell. Pl. a Red Hot Chili Sdadium Arcadium lemezén.

Ezzel a bejegyzéssel "csak" az emberi oldaláról szerettem volna megközelíteni a dolgot.

Néhány link :http://masteringworkshop.com/studio.php

http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/20tips.478.htm

Link to comment
Share on other sites

Nekem is lenne egy kérdésem.

Szerintetek trance-hez melyik Buss Compressor való?

SSL Buss vagy Neve 33609 esetleg Fairchild 670?

szinten trance-hez keresem, semmiképpen nem vagyok mérvadó, csak érdekességkép ami nekem bejött, ez sorrend is a láncban:

---eq szekció--

TG12412 (Abbey Road)

TG12414 (Abbey Road)

Flux Epure II

SPL Ranger

Brainworx Digital

--sztereó/monó váltó, fázisproblémák javítása stb.

Brainworx bx control v2

--kompresszor szekció--

Flux Alchemist Multiband Compressor

SSL Stereo Bus Compressor

--és a limiter szekció--

FluxPure Limiter II

UAD : nem akaródzok vásárolni (Flux-ból is csak Dongle-m van, csak a demókat nézegettem), félek h onnan nincs visszaút, ha megvettem már bebeszélném magamnak h az a legjobb...annyiért :D (bár olvastam, h kaució ellenében kipróbáltató lenne, gondolkozom rajta, de még messze nem aktuális ), Flux: ezek is iszonyat drágák, de nekem bejövősek lennének

Link to comment
Share on other sites

Szóval az én mastering láncom trance zenéhez:

Sok láncot tanulmányoztam, próbálgattam, de nekem ez vált be.

Most kisérletezem azon, hogy a Precision Buss Compressor helyett az UAD SSL Buss compresszort vegyem meg vagy a Neve 33609-t...

1.)UAD Precision Buss Compressor

2.)UAD Pultec EQ

3.)UADPrecision EQ

4.)UAD Precision Multiband

5.)Precision Maximizer

6.)bx_control V2 (ez az 1 nativ)

7.)UAD Precision Limiter

Link to comment
Share on other sites

Szóval az én mastering láncom trance zenéhez:

Sok láncot tanulmányoztam, próbálgattam, de nekem ez vált be.

Most kisérletezem azon, hogy a Precision Buss Compressor helyett az UAD SSL Buss compresszort vegyem meg vagy a Neve 33609-t...

1.)UAD Precision Buss Compressor

2.)UAD Pultec EQ

3.)UADPrecision EQ

4.)UAD Precision Multiband

5.)Precision Maximizer

6.)bx_control V2 (ez az 1 nativ)

7.)UAD Precision Limiter

Hmmmm....

Szerintem a maximizer után nem kell limiter, mert a maximizer tud olyat is.

Link to comment
Share on other sites

Egyébként én is nagyon birom a Massive Passive EQ-t.

De, úgy vettem észre, hogy a Precision EQ után érdemes bekötni.

Nálam önmagában nem álta meg a helyét. De, lehet hogy valamit rosszul csináltam.

Azóta jobb zenén dolgozom, majd azon is kipróbálok mindent:)

Én, szeirntem most megveszem az SSL Bundle-t, aztán majd a következő akcióban ezt a Massive Passive-t is;)

Link to comment
Share on other sites

Végig olvastam ezt a nem túl hosszú topikot, és egy kicsit kakukktojásnak érzem magam, mert az én effektláncom eléggé gyér az itt felsoroltakhoz képest. Elsőnek biztos, hogy egy EQ-t inzertálok, ha szükséges, mivel ha ezt a limiterek vagy a kompresszorok után kötném be, akkor simán túlvezérelhetném a tracket valamilyen frekvencia kiemeléssel. Hiszen az EQ-val történő emelés a hanghullám amplitúdójának növekedésével jár, ami egy korábban limitált és jól felhúzott hang esetében túlvezérléssel fog járni azokon a pontokon, ahol a csúcsok éppen elérik nullát kijövet a limiterből, ergo kidobhatod a limitert kukába, hiszen a főfunkcionalitását ölted meg! Zárójelbe jegyzem meg, hogy furcsállom is, hogy némely effektlánc írójának nem lett "leordítva a feje a nyakáról" az EQ hibás helyre történő elhelyezése miatt! ;) Az EQ után mindig limiter jön, ami minden esetben benne az effektláncban, sőt egy-egy jobban sikerült keverés után kb. ennyi az effektlánc önmaga. Ezt követi, ha kell egy multiband harmonic exciter, és e mögött van egy kompresszor. Hogy a kompresszor az multiband, vagy valamilyen "sima" kompi az ízlés kérdése. Én jómagam sosem használok multiband kompit, mert béna vagyok hozzá, hogy jól belőjem, vagy mert már keveréskor figyelek arra, hogy a frekvencia-menet a számomra megfelelő minőségű( mély/magas arány egyensúlyban) legyen, így csak már rontani tudok rajta egy multiband kompival, hogy melyik az igaz azt még nem derítettem ki. Vagy rohadt béna vagyok, vagy vérpofi! :P Végül, ha szükséges, de ilyen millióból egyszer, ha van, hogy valamilyen imager, azaz sztereóhangkép bütykölő cuccost alkalmazok, ha nagyon szűk a sztereó tér. De, ha én csinálom a downmixet, akkor biztos, hogy erre nincs szükség, mert a sztereó tér mindig rendben van, amit zárójelben jegyzem meg, hogy a kompresszorok jól szétbass....nak! Mellesleg szerintem a hangos zene titka sosem a masteringben rejlik, hanem a downmixben! ;) De megkockáztatom, hogy ebben AD és Silk is egyetértene velem, még ha a többiben nem is!

Summa summarum:

 

Master FX:

1. EQ

2. Limiter

3. Exciter

4. Kompresszor

5. Imager

Link to comment
Share on other sites

Elsőnek biztos, hogy egy EQ-t inzertálok, ha szükséges, mivel ha ezt a limiterek vagy a kompresszorok után kötném be, akkor simán túlvezérelhetném a tracket valamilyen frekvencia kiemeléssel. Hiszen az EQ-val történő emelés a hanghullám amplitúdójának növekedésével jár, ami egy korábban limitált és jól felhúzott hang esetében túlvezérléssel fog járni azokon a pontokon, ahol a csúcsok éppen elérik nullát kijövet a limiterből, ergo kidobhatod a limitert kukába, hiszen a főfunkcionalitását ölted meg! 

nem master láncra vonatkozik, csak az érdekesség kedvéért :

Before or after the EQ?

....So the wisdom is this: for compression-related equalization, we should put an equalizer

before the compressor. Any other equalization should be done after the compressor. This

includes equalization that alters the tonality of an instrument or one that compensates for

the tonal alterations cause by the compressor.... All but compression-related equalization should be done

after the compressor.

- Roey Izhaki : Mixing Audio Concepts, Practices and Tools , nem akarom az egész fejezetet becitálni (a szerző engedélye nélkül :)  ), 331. oldal aljától

 

Link to comment
Share on other sites

Nekem a bevált master lánc elég minimalista:

  1. Ableton Spectrum Analyzer,
  2. sMexcoscope oscilloscope
  3. és a legvégén egy Ableton Limiter -0.3dB ceil és 0 dB gain-nel.

És ez a folyamat végén is 0dB gain-en marad! :) De erősen gondolkodok, hogy még a lánchoz csapok egy mono és egy sztereo ellenőrző plugint.

Link to comment
Share on other sites

Miért gondolod hogy ez így nem működhet?

Idézem magam: "Elsőnek biztos, hogy egy EQ-t inzertálok, ha szükséges, mivel ha ezt a limiterek vagy a kompresszorok után kötném be, akkor simán túlvezérelhetném a tracket valamilyen frekvencia kiemeléssel. Hiszen az EQ-val történő emelés a hanghullám amplitúdójának növekedésével jár, ami egy korábban limitált és jól felhúzott hang esetében túlvezérléssel fog járni azokon a pontokon, ahol a csúcsok éppen elérik nullát dB-t kijövet a limiterből, ergo kidobhatod a limitert kukába, hiszen a főfunkcionalitását ölted meg!"

Abban az esetben működhet a limiter utáni EQ, ha a limiter kimeneti szintjét (out ceiling), vagy az EQ kimeneti szintjét annyival visszavesszük, amennyivel az EQ megnöveli a hangnyomást. Példa, ha az EQ összességében 4 dB-lel növeli a hangnyomást, akkor ennyivel kell visszavenni az EQ kimeneti gain-ját, vagy -4 dB-re kell állítani a limiter out ceiling-jét, de miért csinálna bárki is ilyet? Amikor ezzel a limiter főfunkcionalitását hugyozza le!? :)

Link to comment
Share on other sites

Kompresszorok közül még érdemes kipróbálni a Cytomic - The Glue cuccát és a PSP- Olde Timer-t. Mindkettő szépen dolgozik, szinte 0 az aliasing( kevés plugin mondhatja ezt el magáról), featur-ben is hozzák az elvárásokat és a 100 dodó-s ár sem rossz ma sztem.

Köszi! Van ennek valami letölthető DEMO verziója?

Link to comment
Share on other sites

http://izotope.fileb..._With_Ozone.pdf

Ez ugyan egy bizonyos software használatáról szól, de véleményem szerint sok megállapítása általánosan használható.

Természetesen található a neten nagyon sok cikk erről a népszerű témáról - ezt azonban tényleg szakemberek írták.

Köszönöm szépen! Biztosan hasznos lesz valamire, csak még hasznosítani nem tudom az angol tudás hiánya miatt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...