Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Visszahangosítás


zamadam

Kérdés

Sziasztok!

A problémám, hogy egy MIDI sequencerrel szerzett (MIDI) zenémet felvettem wavba, de a recording levelt le kellett vinnem, hogy a hangos részek ne torzuljanak be a felvételen. Az eredmény tehát egy halk wav file lett. Hogyan tudnám ezt torzulás nélkül visszahangosítani (és elmenteni) úgy, hogy a számítógépem alaphangereje mellett is normális hangerővel hallgathassam ezt a wav file-t?

Köszönöm a válaszokat.

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

És ezek tényleg képesek jó minőségben visszahangosítani a fájlt?

Ha csak arról van szó, hogy a (túl halkan rögzített) hangfelvételt szeretnéd utólag visszahangosítani a fájlban, akkor egyszerűen be kell tölteni akármelyik editáló szoftverbe (a fentieken kívül pl. a Sound Forge), majd ott normalizálni kell rajta. Ez az égvilágon semmit sem változtat a hangminőségen. (Annyit ad hozzá a hangerősséghez, hogy a maximális csúcsok elérjék a 0dB-t.)

Ha ez nem elég, akkor rá kell tolni egy kis kompresszort... azzal viszont óvatosan (inkább ne).

Link to comment
Share on other sites

Ha csak arról van szó, hogy a (túl halkan rögzített) hangfelvételt szeretnéd utólag visszahangosítani a fájlban, akkor egyszerűen be kell tölteni akármelyik editáló szoftverbe (a fentieken kívül pl. a Sound Forge), majd ott normalizálni kell rajta. Ez az égvilágon semmit sem változtat a hangminőségen. (Annyit ad hozzá a hangerősséghez, hogy a maximális csúcsok elérjék a 0dB-t.)

Ha ez nem elég, akkor rá kell tolni egy kis kompresszort... azzal viszont óvatosan (inkább ne).

Neked is köszönöm a válaszodat, ezt is kipróbálom.

Link to comment
Share on other sites

Sajnos sehogyse jó! Mindenkitől bocs, ha már kicsit katatónnak tűnök, de elképzelhető, hogy a helyzet a következő?:

A MIDI fájlom tök jó nagy dinamikatartománnyal is. Amikor felveszem wavba optimális halk résszel, akkor a hangos bezörög.

Tehát: nem lehet nagy dinamika tartományú wavot felvenni úgy, hogy ha ezt lejátszom a számítógép alaphangerejével, akkor az egész pont olyan hangos legyen és (viszonylag) tiszta, mint a MIDI fájl? Csak nem van ez!

Link to comment
Share on other sites

Zamadam:

1) átírod a MIDI-t úgy, hogy optimális legyen az eredmény. végülis a felvétel és a hangszer hangja nem különböz(het), tehát ez a dinamikaprobléma fennál felvételkor, akkor lejátszáskor is. Vagy rosszul gondolom? Vigyázz: a velocity a játékmódot kell reprezentálja, a MIDI CC-hez pedig nem nyúlsz. Tehát nem a velocityvel állítod be a hangerőt.

2) Multitrackben veszed fel a zenét és külön a problémás sávot. Ha lehet, 24 biten, hogy legyen elég tartalék a dinamika rögzítésére (nem tudom a SB képes-e erre, csak leírom, hogy ez lenne a megfelelő)

3) most jön a hangerő beigazítása: vagy kézzel automatikát írsz neki (ahol túl halk, ott megnyomod a hangerejét a sávnak), vagy rábízod az egész anyagot egy master kompresszorra, ami csökkenti a dinamikatartományt. Ez utóbbi (a kompresszor) akkor is működik, ha egy végleges sztereó anyagot masszírozol (értelemszerűen ekkor a 2. pont nem játszik)

+kiegészítésnek: a hangkártyának van a szoftverben egy felvételi szint szabályzója. semmiképp se használd! legyen 0 dB. az egy digitális fokozat, de a szoftver pontosabban számol. tehát úgy kell beállítani a rendszert, hogy az SB kontrol panelén nem emelsz bejövő szintet, és a hangszert úgy állítod be, hogy a leghangosabb résznél ne verje túl a bemenetet.

Link to comment
Share on other sites

Zamadam:

1) átírod a MIDI-t úgy, hogy optimális legyen az eredmény. végülis a felvétel és a hangszer hangja nem különböz(het), tehát ez a dinamikaprobléma fennál felvételkor, akkor lejátszáskor is. Vagy rosszul gondolom? Vigyázz: a velocity a játékmódot kell reprezentálja, a MIDI CC-hez pedig nem nyúlsz. Tehát nem a velocityvel állítod be a hangerőt.

2) Multitrackben veszed fel a zenét és külön a problémás sávot. Ha lehet, 24 biten, hogy legyen elég tartalék a dinamika rögzítésére (nem tudom a SB képes-e erre, csak leírom, hogy ez lenne a megfelelő)

3) most jön a hangerő beigazítása: vagy kézzel automatikát írsz neki (ahol túl halk, ott megnyomod a hangerejét a sávnak), vagy rábízod az egész anyagot egy master kompresszorra, ami csökkenti a dinamikatartományt. Ez utóbbi (a kompresszor) akkor is működik, ha egy végleges sztereó anyagot masszírozol (értelemszerűen ekkor a 2. pont nem játszik)

+kiegészítésnek: a hangkártyának van a szoftverben egy felvételi szint szabályzója. semmiképp se használd! legyen 0 dB. az egy digitális fokozat, de a szoftver pontosabban számol. tehát úgy kell beállítani a rendszert, hogy az SB kontrol panelén nem emelsz bejövő szintet, és a hangszert úgy állítod be, hogy a leghangosabb résznél ne verje túl a bemenetet.

Kedves Administrator,

nagyon köszönöm, hogy ilyen mélyrehatóan válaszoltál. Az első ponthoz hozzászólva pont az a problémám, hogy a MIDI kristálytiszta, csak miután ezt felvettem wavba, lejátszáskor éppen maga a wav fájl torzul be a hangos részeknél. Márpedig a MIDI dinamikatartományát szeretném megőrizni. A válaszod többi részét még emésztem.

Link to comment
Share on other sites

Ez a technikai probléma már egyszer februárban ugyanígy lement:

Rengetegen próbáltunk segíteni akkor is és azóta is. Tuti hétszentség, hogy itt a hangkártyával, vagy a jelszintek beállításával van a probléma. Érdemes lenne a már februárban megadott válaszoknak maradéktalanul utánajárni. Ott lesz a megfejtés és nem feltétlenül a felvétel utólagos hangosításánál. Természetesen utólag is érdemes Normalizálni a felvételt, de ez nem lehet maga A megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Ez a technikai probléma már egyszer februárban ugyanígy lement:

Rengetegen próbáltunk segíteni akkor is és azóta is. Tuti hétszentség, hogy itt a hangkártyával, vagy a jelszintek beállításával van a probléma. Érdemes lenne a már februárban megadott válaszoknak maradéktalanul utánajárni. Ott lesz a megfejtés és nem feltétlenül a felvétel utólagos hangosításánál. Természetesen utólag is érdemes Normalizálni a felvételt, de ez nem lehet maga A megoldás.

Bocsi, tudom, hogy előhozakodtam már akkor is a problémámmal, de vagy az értelmi képességeimmel van baj, vagy a hard- és/vagy szoftveremmel, de eddig nem sikerült rájönnöm a megoldásra. Ha mindazonáltal mindez zavarő, akkor ígérem, egyszer és mindenkorra lejövök a kérdésről.

Link to comment
Share on other sites

Nem zavaró, sőt szívesen segítünk, de február óta sem derült ki, hogy mit hogyan csinálsz mivel (milyen Sound Blastered van? mivel írod és játszod le a MIDI fájlokat?) és miért nem sikerül beállítani a felvételi szinteket. Mindenki próbál segíteni, de igazából úgy tűnik, hogy az említett megoldások nem kerülnek beszerzésre vagy kipróbálásra, akkor pedig hiába ötletelgetünk. A/D nagyon korrekt választ adott, de a válaszából kitűnik, hogy velünk együtt Ő sincs tisztában a technikai háttereddel, mert nem osztottad meg velünk azóta sem. Így nehéz lesz segíteni. ​Remélem nem csinálsz pl. olyat, hogy a hangkártya audio kimenetét külsőleg átkötöd a bemenetére... mert igazából még ez sem derült ki eddig.

Pedig ez nem ennyire bonyolult folyamat. Ha a hangkártya belső hangját veszed fel a belső mixerével egy normális belső programmal, még ha nem állít el benne az ember semmit (azaz minden 0db-en áll), akkor is normálisan kéne hogy felvegye. Ahogy februárban Bendi is írta, az SB-Audigy MIDI synthi-jeit veszi fel real-time daw-ba és soha nem volt vele problémája. De egy 10 évet én is letoltam egy fapados SB Live Value hangkártyával és már az első felvételnél sem volt semmi olyan probléma mint amit említesz, pedig még country zenekar soksávos demóját is kevertem vele WIN98-on.

Ha gondolod, küldd el nekem a MIDI fájlodat és az SF2 bankokat amiket használsz és megnézem, hogy szól az nálam. Plusz írd le a hangkártyád és a programjaid típusát, mire mit használsz, plusz készíts pl. képernyőfotót a keverőbeállításokról. Egyszerűen alapból működnie kéne normális esetben 0db-en.

Link to comment
Share on other sites

Nem zavaró, sőt szívesen segítünk, de február óta sem derült ki, hogy mit hogyan csinálsz mivel (milyen Sound Blastered van? mivel írod és játszod le a MIDI fájlokat?) és miért nem sikerül beállítani a felvételi szinteket. Mindenki próbál segíteni, de igazából úgy tűnik, hogy az említett megoldások nem kerülnek beszerzésre vagy kipróbálásra, akkor pedig hiába ötletelgetünk. A/D nagyon korrekt választ adott, de a válaszából kitűnik, hogy velünk együtt Ő sincs tisztában a technikai háttereddel, mert nem osztottad meg velünk azóta sem. Így nehéz lesz segíteni. ​Remélem nem csinálsz pl. olyat, hogy a hangkártya audio kimenetét külsőleg átkötöd a bemenetére... mert igazából még ez sem derült ki eddig.

Pedig ez nem ennyire bonyolult folyamat. Ha a hangkártya belső hangját veszed fel a belső mixerével egy normális belső programmal, még ha nem állít el benne az ember semmit (azaz minden 0db-en áll), akkor is normálisan kéne hogy felvegye. Ahogy februárban Bendi is írta, az SB-Audigy MIDI synthi-jeit veszi fel real-time daw-ba és soha nem volt vele problémája. De egy 10 évet én is letoltam egy fapados SB Live Value hangkártyával és már az első felvételnél sem volt semmi olyan probléma mint amit említesz, pedig még country zenekar soksávos demóját is kevertem vele WIN98-on.

Ha gondolod, küldd el nekem a MIDI fájlodat és az SF2 bankokat amiket használsz és megnézem, hogy szól az nálam. Plusz írd le a hangkártyád és a programjaid típusát, mire mit használsz, plusz készíts pl. képernyőfotót a keverőbeállításokról. Egyszerűen alapból működnie kéne normális esetben 0db-en.

A hangkártyám SoundBlaster X-Fi Titanium, a program, amit használok zeneszerzésre: Anvil Studio 2012. Ezzel játszom le a zenémet, miközben felvételre eme program audióexportáló funkcióját, Creative Smart Recordert vagy Creative WaveStudiót használok. A hangfontokat nem látom jónak elküldeni, mert 244 MB-osak összesen.

Link to comment
Share on other sites

Nnna, ez már kiindulási alap. :)

A SoundBlaster X-Fi elég jó hangkártya, bár nekem egy alap X-Fi-vel meggyűlt a bajom, mert nem volt ASIO kompatibilis, bár úgy tudom a Titánium már az.

Az Anvil Studio szerintem nem egy nagy eresztés (letöltöttem a 2012-est, majd megnézem otthon), de attól függetlenül a Creative Wave Studio-nak normális felvételt kéne készítenie belőle. Már csak a mixer, az EAX és a SoundFont Manager - beállításoknál kéne körülnézni.

A hangkártyám SoundBlaster X-Fi Titanium, a program, amit használok zeneszerzésre: Anvil Studio 2012. Ezzel játszom le a zenémet, miközben felvételre eme program audióexportáló funkcióját, Creative Smart Recordert vagy Creative WaveStudiót használok. A hangfontokat nem látom jónak elküldeni, mert 244 MB-osak összesen.

Link to comment
Share on other sites

Nnna, ez már kiindulási alap. :)

A SoundBlaster X-Fi elég jó hangkártya, bár nekem egy alap X-Fi-vel meggyűlt a bajom, mert nem volt ASIO kompatibilis, bár úgy tudom a Titánium már az.

Az Anvil Studio szerintem nem egy nagy eresztés (letöltöttem a 2012-est, majd megnézem otthon), de attól függetlenül a Creative Wave Studio-nak normális felvételt kéne készítenie belőle. Már csak a mixer, az EAX és a SoundFont Manager - beállításoknál kéne körülnézni.

Az utolsó mondatodban javasolt "körülnézést" csak egy kicsit később tudom megejteni, de hálás vagyok a megértésetekért és sajnos (némi snapshot kíséretében) még I'll be back.

zamadam

Link to comment
Share on other sites

Az utolsó mondatodban javasolt "körülnézést" csak egy kicsit később tudom megejteni, de hálás vagyok a megértésetekért és sajnos (némi snapshot kíséretében) még I'll be back.

zamadam

Annyit fűznék még hozzá hogy: mivel eddig úgy vettem ki a szavaidból, hogy saját szerzeményekről van szó, érdemes lenne megfontolnod amit AD a második pontjában említett. Vagyis multitrack-ben vedd fel a zenédet, azaz sávonként rögzítsd audióba. Ne egy összegzett felvételt készíts, hanem vedd fel külön-külön a sávokat és akkor tulajdonképpen már egy kezdő masterelési folyamatba is belekezdesz, amit saját zenék esetében érdemes elkezdeni megtanulni. Ehhez persze kelleni fog egy másik program amire gondolom többen tudnának megfelelőt javasolni, én spec Cubase-t, vagy Samplitude 12-t használtam erre a célra.

Mára már nem használok számítógépet a zeneszerzéshez, vagy felvételhez, hanem inkább közvetlenül a hangszereimből veszem fel az audio sávokat egy KORG SOS multirecorderrel. Akár egy ilyen, vagy ehhez hasonló eszköz beszerzésén is érdemes lehet elgondolkozni, hiszen nem kerül többe, mint egy jó szoftver (sőt a komolyabb szoftverek árának a töredéke)... ugyanakkor tökéletesen felvesz mindent standard wav fájlba és még a bemeneti jelszintet is mutatja, illetve állíthatod úgy hogy ne vezéreljen túl a felvétel közben... plusz akármennyiszer játszhatsz még hozzá újabb sávokat vagy akusztikus hangszereket akár a saját beépített sztereo mikrofonjával. Persze ez is csak egy (nálam bevált) tipp, de amúgy enélkül is hibátlanul kéne mennie annak az SB Titániumnak.

Link to comment
Share on other sites

Ja igen és mégvalami: a Topik-címben használt "Visszahangosítás" mint folyamat eleve hibás elgondolás, hiszen valami "hangosat" halkan felvéve, aztán "visszahangosítva" a halkan felvett zene mellett felvételre kerülő zajt pontosan ugyanolyan mértékben hangosítod "vissza" mint magát a zenét... (sőt tulajdonképpen a zajt olyan mértékben hozzáhangosítod a zenéhez, ahogy amúgy nem lenne jelen). Mert ha rendes, 0dB-es jelszinttel érkezik a zene, akkor a zajszint jelentősen alulmarad(na) a zenei felvétel hasznos részéhez képest.

Mondok egy példát: a zene 0dB-el jön, a hangkártyád pedig -70dB-es jel/zaj-értékű. Ha így használod, akkor ezek az értékek a normalizálással tulajdonképpen így maradnának. Ha viszont lehalkítod a zenédet mondjuk -30dB-el és felveszed a zenét, akkor a normalizálás során a zenédet és a zajt is felhangosítod 30dB-el. Természetesen minél halkabban veszed fel a zenédet, annál rosszabb lesz ez az arány.

Link to comment
Share on other sites

Ja igen és mégvalami: a Topik-címben használt "Visszahangosítás" mint folyamat eleve hibás elgondolás, hiszen valami "hangosat" halkan felvéve, aztán "visszahangosítva" a halkan felvett zene mellett felvételre kerülő zajt pontosan ugyanolyan mértékben hangosítod "vissza" mint magát a zenét... (sőt tulajdonképpen a zajt olyan mértékben hozzáhangosítod a zenéhez, ahogy amúgy nem lenne jelen). Mert ha rendes, 0dB-es jelszinttel érkezik a zene, akkor a zajszint jelentősen alulmarad(na) a zenei felvétel hasznos részéhez képest.

Mondok egy példát: a zene 0dB-el jön, a hangkártyád pedig -70dB-es jel/zaj-értékű. Ha így használod, akkor ezek az értékek a normalizálással tulajdonképpen így maradnának. Ha viszont lehalkítod a zenédet mondjuk -30dB-el és felveszed a zenét, akkor a normalizálás során a zenédet és a zajt is felhangosítod 30dB-el. Természetesen minél halkabban veszed fel a zenédet, annál rosszabb lesz ez az arány.

Dehat itt nem audiorol, hanem MIDIrol volt szo, ha jol ertettem felre.

Link to comment
Share on other sites

A hangkártyám SoundBlaster X-Fi Titanium, a program, amit használok zeneszerzésre: Anvil Studio 2012. Ezzel játszom le a zenémet, miközben felvételre eme program audióexportáló funkcióját, Creative Smart Recordert vagy Creative WaveStudiót használok. A hangfontokat nem látom jónak elküldeni, mert 244 MB-osak összesen.

Szerintem az Anvil mondjon le. :)

Látom, hogy korábban írtad, hogy a "What U Hear" csatornáról veszel fel. Az jutott eszembe, hogy nem lehet véletlenül, hogy a hanganyagod duplán (sőt esetleg többszörösen) visszakeveredik ide valahogy? A "What U Hear"-ben minden benne van, ami a gépen hallható. Mondjuk ha a felvevő proggi netán úgy van beállítva, hogy a hangfelvételt ő is visszajátssza közben, máris beindulhat némi furcsa gerjedés. A jellel együtt önmagát is újra felveszi és visszajátsza... stb. (Ráadásul kisebb-nagyobb latencyvel, ami még torzabbá teheti.)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem az Anvil mondjon le. :)

Látom, hogy korábban írtad, hogy a "What U Hear" csatornáról veszel fel. Az jutott eszembe, hogy nem lehet véletlenül, hogy a hanganyagod duplán (sőt esetleg többszörösen) visszakeveredik ide valahogy? A "What U Hear"-ben minden benne van, ami a gépen hallható. Mondjuk ha a felvevő proggi netán úgy van beállítva, hogy a hangfelvételt ő is visszajátssza közben, máris beindulhat némi furcsa gerjedés. A jellel együtt önmagát is újra felveszi és visszajátsza... stb. (Ráadásul kisebb-nagyobb latencyvel, ami még torzabbá teheti.)

Teljesen jó fej vagy Te is, hogy segíteni próbálsz. Mi több, csak kapkodom a fejem a sok segítőkész válasz között (de tényleg). Lehet, hogy visszajátssza közben. Megpróbálom más programmal lejátszani. Cubase-re mondjuk most nem telik, de felmérem a terepet. Ha más nem, legalább egy kicsit kikupálódtam nálatok akusztikából.

Link to comment
Share on other sites

Megpróbálom más programmal lejátszani.

Ez nem Program kérdése, hanem a MIXER beállításaidé. Ha az Anvil-ból a Creative Midisynth van megcímezve midi kimeneti eszközként, akkor játssza a zenét az SB-be betöltött Sound Fontokkal. A Creative mixerben a REC paraméter alatt ez esetben elég kiválasztani A MIDI-t a felvétel forrásaként.

Arra a felvetésemre nem válaszoltál, hogy ugye a felvételhez nem kötötted be a hangkártyád kimenetét a bemenetébe zsinórral, hogy a kijövő MIDI hangot felvedd wav-ban? Ha úgy tettél volna, akkor egyrészt felesleges, másrészt akkor a felvétel forrásának az Audio IN-t kell(ene) beállítani.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...