Jump to content
Ménemszól.hu

A zengetőkről


A/D

Recommended Posts

Rendkívül jó cikk a reverbekről. A Quantec próbálja elmagyarázni, hogy technikailag is érthető legyen, miért övék a legjobb módszer.

Azért nem vitatkozunk, mert mi összehasonlítottuk a mai legjobbakkal A/B-ben: a Bricasti M7 és a Lexicon PCM96 alázatosan szűkölt a Quantec Yardstick mellett BÁRMILYEN szempontból (mind hang, mind mérnöki szempontok alapján). Szóval mi hajlamosak vagyunk a Quantecnek hinni. Ennek szellemében itt egy cikk.

És ha már itt tartunk, találtam egy demót az ősrégi QRS-ről! :) A végén kivégzés: itt hallatszik mekkora zengési idő mellett ad ilyen transzparenciát! (Egyáltalán nem bántja a hangot)

Link to comment
Share on other sites

A Bricastiról is olvastam egy hasonló cikket. Ők is azt állítják, hogy az övék az igazi, a többi csak szimulál:-).

Quantec-et nem volt módomban eddig meghallgatni, sajnos.

Számomra inkább az a kérdés, hogy melyiket lehet jobban használni popzenében.

Az a tapasztalatom, hogy minnél jobb a felvett sáv, annál kevésbé kell szinezni lexikon féle zengetőkkel.

Ekkor biztosan a Quantec/Bricasti zengetés kell és abból is mértékkel.

A home felvételeknél viszont kell az a koszos, hosszan zengő mű-reverb, különben hallani az igazságot.

Link to comment
Share on other sites

A Bricastiról is olvastam egy hasonló cikket. Ők is azt állítják, hogy az övék az igazi, a többi csak szimulál:-).

Quantec-et nem volt módomban eddig meghallgatni, sajnos.

Számomra inkább az a kérdés, hogy melyiket lehet jobban használni popzenében.

Az a tapasztalatom, hogy minnél jobb a felvett sáv, annál kevésbé kell szinezni lexikon féle zengetőkkel.

Ekkor biztosan a Quantec/Bricasti zengetés kell és abból is mértékkel.

A home felvételeknél viszont kell az a koszos, hosszan zengő mű-reverb, különben hallani az igazságot.

A sztori ilyesmi: a Lexicon a 480 óta nem tudott olyan berendezést csinálni, ami meglépte volna a dicső elődöt. A Bricasti szereti magát úgy reklámozni, mint ex-Lexiconos fejlesztők, de ezek a Bricastis srácok még sehol nem voltak, mikor Dave Griesinger a 480-at megcsinálta. A Lexicon mit csinált a 480 után: 300, PCM80, PCM90, 960, PCM 96... Nagyon könnyen utánanézhettek: kizárólag a Lexicon marketingesei gondolták úgy, hogy ezeket össze lehet kapcsolni az előddel. A 480 jogai tudtommal nincsenek is a mai Lexicon (Harman) birtokában. A Bricasti Lexicon vérvonal említése egyébként is értelmezhetetlen, semmelyik Lexire nem emlékeztet.

A 480-nak már a megjelenésekor sem volt semmi köze sem volt a valósághű zengetéshez. Egész egyszerűen csak zenei volt. Aki csinálta, annak remek ízlése volt, és jól képzelte el a funkcióját a zenében. A vetélytárs Quantec viszont már akkor olyan élethű volt, mint amilyen az M7 mondjuk most (sőt, a Lexicon még csak a 224-nél járt, mikor a QRS megvolt). Ismét jegyzem, 30 év különbség van a QRS és az M7 algoritmusa között.

Van aki fel bírja fogni mit jelent 30 év a technológiában?

A nagyok közül már csak Chris Moore (Ursa Major) és Wolfgang Schwarz (Quantec) aktív. (az Ursa Major zengetőjét, a Space Stationt pár évvel ezelőtt még lehetett kapni, most nem tudom mi van vele).

early%20reverberators%20%204.jpg

A képen balról jobbra: Chris Moore (Ursa Major), Tony Agnello (Eventide), Wolfgang Schwarz (Quantec), Dave Griesinger (Lexicon)

A véleményünk az, hogy a Bricasti M7 azért nem elég jó, mert ami fontos lenne, azt nem elég jól csinálja. Mást gondolnak arról, hogy milyen egy jó zengető. Mi popzene-hangmérnöki szempontból nyilatkozunk erről. A másik oldalon meg az, hogy mit kapsz a pénzedért. A két berendezés ugyanannyiba kerül, a Quantecnek komolyabb DSP-je (Yardstick: Texas, Bricasti: SHARC) és saját tervezésű tápegysége van, a Bricastinak egy vacak third party (így olcsóbb). A saját tápegységedet viszont 5 év múlva is megépítheted, mikor a third party már nem kapható. Ebből adódik a kérdés: mennyi időre tervezhették az M7-et? Ha belenézel, ahogy mi is tettük, akkor magad is rájöhetz, hogy az M7 nem hosszútávra készült. Erről mást nem mondanék, minthogy a ma kapható Yardstick már 2003-ban létezett. (2402/F, gyakorlatilag egy másik konfigurációjú változata a ma kaphatóknak, de ugyanaz). A Bricasti ekkor mint cég még nem létezett ha jól tudom. Az M7 ugyanilyen idős korára a tápegység és a felületszerelt alkatrészek miatt már valószínűleg működési hibákkal fog küzdeni, de ne legyen igazam. Vagy vegyétek egyszer a kezetekbe a két berendezést. Mikor megfogjátok a házát a Yardsticknek, mindent érteni fogtok. Ezzel csak azt mondom, hogy a két cégnek látványosan más ideája van arról, hogy mi fontos, és mi nem, és hogy mi a jó.

A reverbeknél fura, hogy a pro- és kontra vélemények mindig technikai aspektusokból indulnak ki. Az, hogy ki mit gondol a korai reflexiókról, a fázispontosságról, a hangzáshűségről mind másodlagos tényező lesz annak fényében, hogy milyen eredményt lehet a berendezéssel elérni. A Neve 1073 pl. alapvetően egy nagyon rossz előfok, ahogy a Marshall is egy nagyon rossz erősítő. Oszt valamiért ezeket szeretjük. Mutassanak felvételt, ahol az M7 jobban szól mondjuk éneken vagy dobon, mint a Yardstick. Mutassák meg embereknek (hiszen nekik készül a zene!), hogy melyiket hallják kellemesebbnek, mert az élethűség ehhez képest legfeljebb második szempont (pl. egy felvett zongora sosem fog úgy szólni mint egy igazi). Ezzel persze nem akarom azt mondani, hogy a Yardstick gyengébb lenne etekintetben. (Szerintem élethűbb egyébként). Ha úgy teszik fel a kérdést, melyik érthetőbb, ami már technikai aspektus, hanem élménybeli, akkor bizony adekvát válasz adható, és nem az M7 nyer. Az M7-tel ellentétben QRS nem csinál panorámahibát, nem csinál géppuska-delayeket. Én például utálom az ilyet. Eleve: a QRS térszimulátor, az M7 pedig zengető. Ha ezt valaki esetleg így jobban tudja értelmezni.

Vagy. A beállíthatóság. A Quantecen én még embert nem láttam paramétert állítani. El tudjátok ezt képzelni, hogy van egy zengető, amin kiválasztasz egy tetszőleges algoritmust és az jó? Iderakom hogy néz ki, látni fogjátok, hogy ezen nem lehet mit állítani: (oké, van hozzá editor ATARIra és PC-re (DOS), nem láttam még élő hangmérnököt használni).

qrs1.jpg

Mi úgy rugaszkodtunk a dolognak neki, hogy felvesszük a Bricasti képviseletet, de mikor behoztuk, óriási csalódás volt. Nagyon precíz, de olyan "semmilyen". (Aki a TC M6000-el csinált értékelhető felvételt, az feltétlen mutassa meg, még nem jöttünk rá mire lehet jó). A Lexicon PCM96-ból sajnos rögtön kettőt hoztunk mikor megjelent, mert bedőltünk a marketingnek: a német Ebayen végezték igen gyorsan. A Pannónia Stúdiónak van Yardstickje, a mai napig el vannak tőle ájulva. Mi csak azért nem cseréltük le a QRS XL-t, mert a Yardstick még nem tudta a többi effektet, nevesen a cikkben említett fázispontos és monókompatibilis (!!!!!!!) kórust, phasert, flangert. Kizárólag egy zengető programot tartalmazott, ami nehezen védhető, ha ár-érték szóba kerül. De nem lehet elvenni a babért tőle, sajnos n i n c s v e t é l y t á r s a.

+1: a Yardstick Ethernetről, web böngészőből szerkeszthető. Láttam, befoscsi :) Őrültek! :)

RMX16: jó, de ma már nem divatos. Nagyon 80-as évek, amikor minden szanaszéjjel volt zengetve. Inkább érdekes :)

A QRS-hez manapság viszonylag jó áron hozzá lehet jutni, olyan 5-600k-ért nagyon szerencsés esetben, de megéri a 800k-t is simán. A Yardsick kicsit 1mila felett van, a digit only változat, de ott jön jópár extra "bells & whistle" (pl. lehet hozzá majd venni új algoritmusokat online, illetve a TCP/IP-s editor). Ami a kész röhej, hogy a 30 éves QRS a mai napig szervíz nélkül működik, pedig felfoghatatlan mennyiségű alkatrész van benne. (Viszont! nincs benne SMD, mint az M7-ben, amiket megnézek majd, mikor pár év múlva az elég hőt termelő SHARC DSP és a táp majd kiszárít, oszt lehet az egész panelt kidobni a kukába). Felfogjátok ép ésszel, hogy egy 30 éves digit cuccot biztonsággal megvehettek, mert működni fog? :)))

QRS & YARDSTICK ALL THE WAY! :):thumbsu:

ui: mi valszeg 2013-ban lecseréljük a QRS-t Yardstickre. Csak arra várunk, hogy kijöjjenek az új algoritmusok. A fejlesztés sajnos nem tolvajtempóban zajlik :)

Link to comment
Share on other sites

Így már érthető, hogy miért idegesít a TC6000 hangja és miért nem találja a helyét a PCM96 a mixemben:-).

Utóbbit jobbnak tartom, pedig a TC6000-nél nem nagyon van drágább megoldás. Aztán a rengeteg paraméterbe fullad bele az ember, miközben a zenére nem marad energia és figyelem.

Persze a plugin megoldásoknál ezek is jobbak.

Jókor jött a bejegyzésed, mert éppen a Bricastival levelezek, hogy hol lehet kapni az M7-t éppen:-).

Érdekes, hogy sehol. Sokadik levelemre tanácsolták, hogy várjak kicsit, mert minden készüléküket visszahívták a kereskedőktől és az újak már úton vannak...vajon mért?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Leírom a gyengébbek kedvéért érthetöen és profin indolkolva:

 

Bricasti fos, mert fos a hangja.

TC fos, mert teljesen fos a hangja.

Pluginek mind iszonyat fosok, mert iszonyat fos a hangjuk.

Lexiconból igazán csak a 480 király, a többi nagyjából fostaliga, de nem akkora fos mint pölö a TC vagy a Bricasti.

AMS RMX nem fos, de már rohadtul nem divatos, s valószínüleg nem is lesz. (Amúgy eléggé katyvasz amit csinál, de vicces. Inkább effektus, mint zengetés, de egy korszak alaphangja.)

Eventide nem fos, de a zengetöi szintén inkább az effektus kategória a Quentec-hez képest. (Igazából a többi algoritmusa az amitöl király gépnek tartják, nem a zengetö.)

 

Aki ezzel nem ért egyet, annak meg:

1. fos a hallása

vagy:

2. fos az izlése

esetleg a kettö együtt

 

Amúgy ma elég fos napom volt...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Az Eventide Space tenyleg csak effekt, legalabbis szintihez, dobokhoz ternek nem vmi elethu. Bar gondolom itt a magasabb kategoria volt emlitve.

Szoval szomoru, hogy a hangoknak teret adni aranyaron lehet.

Viszont erdekes, hogy sokan a szinti sajat zengetojet vagy inkabb vmi mas termegoldasat hasznaljak a sztereo kimeneteken, ami ugye nem lehet egy Yardstickkel egy szintu.

Link to comment
Share on other sites

Quantec-böl tökmind1 melyik model. A proci és az algoritmus ugyanaz. Annyi a különbség, hogy a nagyobbak tudnak 5.1-ben is terezni, illetve az analog verziok mindig drágábbak a konverterek miatt. Még ide azért elmondanék egy tanulságos kis mesét, hogy lássa a nép, miben hiszünk mi a Hitsapce-ben és miben nem.

Szóval ugye zengetök...

Anno sikerült beszereznünk egy Quantec QRS/XL-t. Ennek baromira örültünk. Ádika különösen, mivel életében elöször akkor szembesült egy valóban world-class zengetövel szemtöl szemben elöször. Én ismertem már, mert korábban sokat dolgoztam vele.

Aztán szereztünk kölcsönbe egy 480-ast is. Ádika azt egyböl jobban szerette, mivel a klasszik 80-as évek popzengetése, az a jó nagy gennyes pop plate az abban van, s akkor azt bírta a legjobban szeretni, mivel azt kilométerekröl fel lehet ismerni egy felvételen, akkora stílusa van. A Quantec az szelídebb, csak hosszas használat után jössz rá, hogy szinte minden komoylabb felvételen használták/használják. Én pont ezért bírom jobban, mint a 480-ast. Mindenhova jó. Na szóval...nem is erröl akartam itt értekezni. Tehát adva volt a lecke. Zengetöt a népnek. Igen ám, de ugye egyik gép se kapható már. Nosza rajta, keressünk érdembeli utódot. Biztos vannak jobb gépek is, hiszen a digit az digit, s azóta eltelt 20-30 év. Elsö körben persze a két nagyot nézegettük. Lexiconéknál a 960-as volt a menö épp. Én arról tutira tudtam, hogy fostaliga, s hogy semmi köze a 480-as zsenialitásához, meg a fos hangjához képest rohadt drága is, mivel anno mikor megjelent kipróbálgattam. De pont akkor reklámozták a PCM96-ot, hogy ez aztán. Rendeltünk is kettöt. Nézegettük, szépnek szép volt, de hideg és érzéketlen zengetöinek semmi köze se volt a 480-as bájához. Tehát kuka. Aztán jött a Bricasti M7. Azt én egyböl hallottam hogy szemét, a többieknek kellett fél óra legalább, de csak azért, mert nem mertek hinni a fülüknek szerintem. Ekkor nagyon megijedtünk. Hiszen a dolog elég faramuci. Digitális gépekröl, azaz ALGORITMUSOKRÓL/PROGRAMOKRÓL beszélünk! A 21. században vagyunk, messze túl a 16 biten, s mégse sikerül megcsinálni, amit egy öskövület digit cuccos? Elég érdekes ugye? Ezek után persze hirtelen rettenetes fentartásaink lettek az új generációs gépekkel szemben. Már nem hittünk semmiféle marketing maszlagnak. Egyetlen gyártó maradt, amit még nem próbáltunk, a Quantec. Iszonyatosan féltünk, hogy a Yardstick pontosan ilyen "döglött digit szar" lesz, mint az új Lexik meg a Bricasti. Aztán berendeltünk egyet. (Ez nem kis kockázat, mert a gép közel 2 mila, s ezt csak úgy pacekra...) Ekkor jött a rettenetes szembesítés. Eredeti Quantec QRS vs Yardstick. Hát igen, az új gép kicsit másképpen szólt, pedig ugyanazt a presetet használtuk, ugyanolyan paraméterekkel. A Yardstick iszonyat high-end minsöségben szólalt meg a régebbi QRS-hez képest. A jó kis öreges vintage preseteknél ez persze nem volt elöny, csak a szép tiszta természetes tereknél. De nekünk nagyon kelletek volna ezek a vintage plate és room zengetök, úgy ahogy a QRS-böl szólnak. Ekkor fedeztem fel, hogya Yardstick már 192KHz-en megy, és mindent upsamplingel, s így a lehetö legmagasabb technikai színvonalon tolja. A QRS persze ehhez képest föleg 8K felett csak zajolt. Ekkor akadtam rá a Yardstick menüjében a következö opcióra: Simulate original QRS konverters. Na ezt tettem ON-ra. Innentöl fordultunk le a székröl, ugyanis egy az egyben megszólalt belöle az original QRS. Nem hasonlított, az volt. Bitröl bitre. Áll leesett. Azonnal szexuális izgalom, hiszen ez azt jelentette, hogy még választhatok is, hogy brutál high-end minöségü konverzió, vagy a vintage bájos. Perfekt! Ahova élethű terek kellenek, megy az új tökéletes metódus, ahová meg a "szépítsünk, soundoljunk reverbbel" dolgok kellenek, kapcsolunk vintage-be!

Tanulság: aki tud, most is tud. Lehet gyártani most is jó és igazságos zengetöt, csak nem a marketingesekre kell költeni, hanem a megfelelö mérnökökre. A Quanteces arc (Wolfgang Schwarz), nemcsak fejleszti a gépet, hanem imádja. Ez az élete. Szabad idejében is ezzel tököl, s nem mondjuk Flash-játékokat fejleszt a facebookra. :)

Link to comment
Share on other sites

Ezt a szinti beépített zengetö felvetést meg nem nagyon értem...

Amennyiben azt szeretnéd feszegetni, hogy ezek mennyire jók, íme az én meglátásom.

FOS mind. Legalábbis Quantechez sose tedd.

Másfelöl viszont ha az a kérdés, hogy melyik szintiben a legjobb, a válasz gyors és pontos:

Kurzweil.

Ebben van egy elég jól sikerült multiFX proci, ami annyire jó lett, hogy még külön is dobozolták és árulták is.

Nem azt mondom, hogy egy kategória a Quantec/Lexi480-as szinttel, de egy TC-t megszorongat rendesen már, alatta meg simán rá is ver a legtöbbre.

Link to comment
Share on other sites

Tényleg pöpec a Quantec, de ennyi pénzért (töredékéért) már veszek egy tanyát valahol az Alföldön és két stúdióhangfallal, meg egy térmikrofonnal olyan tereket modellezek magamnak "on-air", amilyet tetszik....:))))

Értjük a poént, de azért megjegyzem, hogy a Quantec monó kompatibilis, a tanya meg nem :) (Néha sajnos a mű-terek nyerőbbek! :) )

Link to comment
Share on other sites

 Ahova élethű terek kellenek, megy az új tökéletes metódus, ahová meg a "szépítsünk, soundoljunk reverbbel" dolgok kellenek, kapcsolunk vintage-be!

 

010 Classical Piano - Yardstick vs. Vintage QRS http://www.quantec.com/index.php?id=sound_clips&no_cache=1&download=klavier_dry_qrs1982_diff_only__yardstick2498_diff_only_.wav&did=56

 

00:01 - Piano (dry)

00:09 - 1982 QRS (diffuse only)

00:17 - 249x Yardstick (diffuse only)

 

http://www.quantec.com/index.php?id=sound_clips

Link to comment
Share on other sites

Én meg azt vettem észre, hogy egy jó tér mikrofon böven üti a Quantec-et árban. :) Aztán kell még elöfok, konverter, erösítö, hangfalak. Hááát...szóljatok ha sikerült. :))))

 

Én dolgozok saját mikiken/moddolásokon, itt egy sztereó térsáv saját mikikkel nagy térben:

http://www.mediafire.com/download.php?4enf5mc1ge3849u

Ha érdekel tudok adni tesztre is, hadd gyűljön a tapasztalat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...