Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

A/D converter vs. audio interface


Guest loszmenem

Kérdés

Guest loszmenem

Nagyon kispályás vagyok még audiotechnikában megint rá kellett jönnöm. Miért van különválasztva az A/D converter és az audio interface. Az interface-ben van A/D converter, de akkor mi nincs az A/D converter-ben? Feltehettem volna úgy is a kérdést, hogy mi a különbség a kettő között. Néhol egy kategóriában vannak néhol külön. Más porton csatlakoznak a számítógéphez ? Az interface ami USB-vel vagy Firewire-el csatlakozik? Nem tom.

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Engem főleg az érdekelne, hogy pl. a hangkártya és a konverter között mivel célszerű közlekedni sok sávon.

AES/EBU, vagy optikai. Az AES/EBU rohadt drága, de atom stabil összeköttetés van. Ha netán jobban is szól,

akkor megérné átállni. Az optikai iszonyat szar, labilis csatlakozással rendelkezik, de legalább olcsó.

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

Silk! Ha lesz lakossági kérdezz felelek, nekem feltétlenül szóljatok. Nem a leadom az anyagot iskolarendszer mintáján alapuló gyorstalpaló érdekelne, hanem az x számú kíváncsi ember felteszi a kérdéseit összejövetel. Mondanám, hogy vennék órát de szerintem ha többen lennénk többet hallanánk. Van rá igény?

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem
Utánanéztem a palinak aki DAD-ról írt. Elég komoly "nevekkel" dolgozik 20 éve. Seattle-ben van stúdiója. A következőt írta:

"Prism is alright, the best Prism is the AD2 Dream

Mytek is fine. I've heard good things from Mytek, especially DSD

Weiss, now you're getting close to the holy grail

DAD AX24 is the best I've heard. I use them, as well as EMM Labs in my mastering room."
 
Link to comment
Share on other sites

Engem főleg az érdekelne, hogy pl. a hangkártya és a konverter között mivel célszerű közlekedni sok sávon.

AES/EBU, vagy optikai. Az AES/EBU rohadt drága, de atom stabil összeköttetés van. Ha netán jobban is szól,

akkor megérné átállni. Az optikai iszonyat szar, labilis csatlakozással rendelkezik, de legalább olcsó.

Nos, én meg az optikát kedvelem jobban.

Először is, nincs földhurok. Nem csak a hálózati 50Hz-től mentesülünk, hanem a számítógépes rendszerekbe gyakran bekeveredő digitális ziziktől is, amik ugye baromira nem tesznek jót az átvitt jelnek.

Másodszor, az üvegszál nem szedhet össze antennaként sem más induktív zavarokat.

Harmadszor, hosszú idejű használat után sem jönnek be az árnyékolás romlásából és a dielektrikum öregedéséből származó bajok, amik aztán ronthatják az impulzus átvitelt.

Ha jó az optikai kábel (különösen a végek!) akkor nem lesz gond. Kritikus persze a kábel meghajtó áramköre és a fogadó oldali áramkör. Viszont ma már ezeknél (audio) sokkal nagyobb sebességű adatáramlásra is megvannak a tökéletes, nem túl drága meghajtó és fogadó alkatrészek, feltételezzük, hogy a minőségi stúdiótechnikai eszközökbe ilyeneket építenek be. Amikkel eddig én találkoztam, nem lehetett rájuk panasz.

Link to comment
Share on other sites

Nálam sajnos elég sok baj volt az optikaival a csatlakozásnál.

Vagy ment, vagy nem, kihagyott, hibázott néha. Nagyon hisztis volt, hogy milyen kábeleket dugunk bele.

Az egyik fajta kábel nem akart bepattanni a helyére, aztán addig erőltette valaki, amíg szétbaszta a fogadó részt

és kontaktos lett. Szóval én inkább szabadulnék tőlük, mert nem bízom bennük.

Most úgy tűnik rendben van, amióta kicseréltük az Apogee-n a csatlakozót.

Link to comment
Share on other sites

Nálam sajnos elég sok baj volt az optikaival a csatlakozásnál.

Vagy ment, vagy nem, kihagyott, hibázott néha. Nagyon hisztis volt, hogy milyen kábeleket dugunk bele.

Az egyik fajta kábel nem akart bepattanni a helyére, aztán addig erőltette valaki, amíg szétbaszta a fogadó részt

és kontaktos lett. Szóval én inkább szabadulnék tőlük, mert nem bízom bennük.

Most úgy tűnik rendben van, amióta kicseréltük az Apogee-n a csatlakozót.

Igen, az optikai kábeleknél a végekre és a csatlakozókra kell nagyon vigyázni. Az a legjobb, hogy ha összedugjuk, és ott marad békében évekig. Garantáltan nem lesz semmi baj velük :)

Link to comment
Share on other sites

Igen, úgy elvannak. Ezeket néha szét kellett szedni és abból lett a baj.

Én is felfigyeltem az optikai gyalázásra, tudniillik, mint szegény ember én is gyakran használom.  Tehát, ha jól értem, a fő gond az, hogy vagy megy, vagy nem - csatlakozó, stb. Olyan nincs, hogy az adatátvitel -  ha egyszer működik a lánc - maga lenne bizonytalan. Vagy átér az adat, vagy nem. Jól gondolom ?

Link to comment
Share on other sites

Nálam olyan volt sajnos, hogy ugyan ment, de hibázott és voltak benne néha pattanások.

Tehát nem látható nagyobb szünetek, hanem csak kis sérülések.

Ezeket persze nehéz kiszúrni, ha felvétel közben nem hallgatja az ember.

Oké, hogy szar volt a csatlakozó, de azóta én nagyon fázom ezektől.

Link to comment
Share on other sites

Az optikai átvitelnél kétféle hiba lehet. Az egyik az, hogy a fogadó oldalon levő érzékelő nem kap elég fényt, emiatt a komparálási szint tartománya elmegy, és leáll a kommunikáció. A másik probléma pedig, ami apró sercenésekben, pattanásokban nyilvánulhat meg az az, hogy kiesik a szinkron. Ez pedig clolck kérdés.

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

Ha két ugyanolyan A/D konvertert akarok használni aminek van egy word clock IN-je és egy OUT-ja akkor az egyik OUT-ot a másik IN-re kötöm és az előző lesz a master. Ezt ezekkel a paraméterekkel csak párban lehet alkalmazni, vagy el lehet osztani az OUT-ot párhuzamosan egy harmadik A/D konverterhez? Vagy ha hármat akarok már mindenképpen kell egy külső master clock?

Link to comment
Share on other sites

Ha két ugyanolyan A/D konvertert akarok használni aminek van egy word clock IN-je és egy OUT-ja akkor az egyik OUT-ot a másik IN-re kötöm és az előző lesz a master. Ezt ezekkel a paraméterekkel csak párban lehet alkalmazni, vagy el lehet osztani az OUT-ot párhuzamosan egy harmadik A/D konverterhez? Vagy ha hármat akarok már mindenképpen kell egy külső master clock?

Alapvetően az egész rendszeredet össze kell szinkronizálni. Egy darab master lehet, a többi mind slave. Célszerűen a számítógépből jó a mastert hozni, vagy ha nem, akkor valami erre specializált eszközből, ami akár egy A/D konverter is lehet. Ebben az esetben viszont a számítógépet kell slave üzemmódba tenni, külső órajel fogadásra. Van olyan digi csatlakozás, amin az órajel is átmegy úgy-ahogy (spDif, AES), de pl az ADAT-on nem. De alapvetően minden ilyesmit érdemes WorldClock kábelekkel összefűzni a masterrel, akár fogadja magán a jelkábelen a clockot, akár nem. Persze a fogadó felületet ilyenkor WC Sync-re kell állítani.

A WC fűzése nem a sidechainhoz hasonló (mint pl. a FW "fűzés"), hanem a "T" csatlakozókkal kell megoldani. Tehát a példa kedvéért: hangkártya WC/O > BNC-BNC kábel > BNC T csatlakozó , további BNC-BNC kábelekkel a perifériákba, vagy akár úgy is, hogy a T egyik fele megy az outboard1-be, a másik fele meg egy további T dugóba, és így tovább.

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

Köszi. Van még egy kérdésem. Láttam két tesztet ahol mérték a jitter-t meg a THD-t külsó órajel generátorral is meg belsővel is. Pl. a saját minden esetben verte az Antelope külsőt. Még a Behringeré is. Másik tesztben egy Prism dScope-pal ugyanez a helyzet. A kérdés ebből kiindulva: Ha az egyik A/D konverter clock-ját használom master-ként akkor a "master clock" konverteren kisebb lesz a jitter és a zaj mint a többin vagy azon is rosszabb lesz?

Link to comment
Share on other sites

Alapvetően az egész rendszeredet össze kell szinkronizálni. Egy darab master lehet, a többi mind slave. Célszerűen a számítógépből jó a mastert hozni, vagy ha nem, akkor valami erre specializált eszközből, ami akár egy A/D konverter is lehet. Ebben az esetben viszont a számítógépet kell slave üzemmódba tenni, külső órajel fogadásra. Van olyan digi csatlakozás, amin az órajel is átmegy úgy-ahogy (spDif, AES), de pl az ADAT-on nem. De alapvetően minden ilyesmit érdemes WorldClock kábelekkel összefűzni a masterrel, akár fogadja magán a jelkábelen a clockot, akár nem. Persze a fogadó felületet ilyenkor WC Sync-re kell állítani.

A WC fűzése nem a sidechainhoz hasonló (mint pl. a FW "fűzés"), hanem a "T" csatlakozókkal kell megoldani. Tehát a példa kedvéért: hangkártya WC/O > BNC-BNC kábel > BNC T csatlakozó , további BNC-BNC kábelekkel a perifériákba, vagy akár úgy is, hogy a T egyik fele megy az outboard1-be, a másik fele meg egy további T dugóba, és így tovább.

 

A sima T-elosztó nem korrekt, különösen többszörös elosztás esetén.

Vannak e célra eszközök - ilyen volt korábban pl. M-Audio CT-4 - nyilván vannak ma is megfelelő modellek.

Link to comment
Share on other sites

Köszi. Van még egy kérdésem. Láttam két tesztet ahol mérték a jitter-t meg a THD-t külsó órajel generátorral is meg belsővel is. Pl. a saját minden esetben verte az Antelope külsőt. Még a Behringeré is. Másik tesztben egy Prism dScope-pal ugyanez a helyzet. A kérdés ebből kiindulva: Ha az egyik A/D konverter clock-ját használom master-ként akkor a "master clock" konverteren kisebb lesz a jitter és a zaj mint a többin vagy azon is rosszabb lesz?

 

Ezt nem tudom megmondani....

 

Jómagam az RME Hammerfall rendszerem (ami a topiccím szerinti "audio interface" csak) kiegészítő WC kártyáját használom masternek, tehát a logika szerint így a számíógép a master ezen kártya miatt, és változóan 3-4 db WC-t igénylő perifériám van. A rendszer a fenti módszer szerint T dugókkal van szinkronizálva, illetve az RME-nek 2db WC kimenete van, tehát a két kimenet van duplázva a T-kkel. Az RME RayDat összes bemenete használva van (ADAT-ok, AES, sPDif), és semmiféle szinkronprobléma nincs, és jittert, zajt sem érzékeltem soha. Igaz mérni nem mértem. Az RME rendszereket egyébként elég jónak tartják ilyesmi szempontból, tudomásom szerint.

Szinkronizálási szempontból talán evidens, hogy a legjobb paraméterekkel rendelkező berendezést (vagy célgépet) kell masternek kiválasztani, de a végső jitteresség, zaj szerintem inkább a konverterek minőségétől függ, nem a szinkonjeltől.

Link to comment
Share on other sites

OK, igazad van, célhardver kell a komplex rendszerekre vetitve. A mondanivalóm lényege a "párhuzamos" kötésen volt. Néhány berendezés esetén (3-4) viszont azért elég a T-dugó az én tapasztalataim szerint.

 

Jó minőségű kábel és kis távolság esetén persze működik.

Link to comment
Share on other sites

Az audio interfesz (hangkartya) a szamitogephez csatlakozik (usb, fw, pcie) ujabb ki- bemeneteket adva a rendszeredhez.

Az A/D es D/A konverterek a szamitogeped meglevo ki, be, digit es/vagy analog jaratait alakitjak. Azaz ezek nem a szamitogeppel kommunikalnak, hanem az audio interfesszel.

Vannak olyan konverterek amik egyben audio interfeszkent is tudnak mukodni.

Link to comment
Share on other sites

A/D konverter: analóg jel digitálissá alakítására képes eszköz.

 

Audio interfész: olyan csatoló, mely a számítógép sztenderd buszrendszeréhez képes illeszteni valamilyen audió jelfolyamot.

 

Amennyiben az audio jelforrás analóg természetű, A/D konverterre van szükség a számítógéphez történő illesztésre. 

Ha az audio jel digitális, akkor is kell audio interfész, de nem szükséges A/D konverter bele.

 

Az A/D konverter tehát lehet része az audio interfésznek, ahogy mondjuk a kerék része az autónak. 

 

Az audio interfészt hang-csatolónak, hang-illesztőnek is lehetne nevezni, így talán érthetőbb.

Link to comment
Share on other sites

Képzelj el egy külső hangkártyát, ami mondjuk FW-n keresztül kapcsolódik a számítógéphez és van neki mondjuk 2 db audio I/O-ja. Ez A/D-D/A konverter és audio interfész is egyben. A/D, mert van neki 2 db analóg audio inputja. D/A, mert van neki 2 db analóg audio outja, és interfsz, mert mindezt FW csatolón keresztül csatolja a számítógéphez.

 

Aztán képzelj el egy sima külső konvertert, aminek csak analóg audió injei vannak, és van neki pl. egy ADAT, vagy sPDif (digitális) kimenete. Ez CSAK egy A/D konverter. (vagy fordítva D/A)

Ehhez kell egy digitális audio interfész, ami általában PCIe kártyaként épül be a gépbe, és digitális I/O-i vannak.

 

Aztán a legmezeibb szinten van az "alaplapi hangkártya", ami egy 3,5-es sztereo jackdugó párként (I/O) jelenik meg a számítógépen. Az ott egyben egy A/D-D/A konverter+audio interfész. Ha van a gépen pl egy sPDIF I/O, akkor az ott csak egy "alaplapi" audio interfész.

 

Remélem érthető voltam.

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

Értem és köszönöm a megtisztelő válaszokat. Ezeket nagyjából eddig is tudtam, csak azt nem értem, hogy pl. a PrismSound ADA-8XR miért van az A/D converter kategóriában (vintageking.com) mikor ott van a Firewire kimenet rajta és az Apogee Symphony I/O meg miért van az audio interface kategóriában mikor kb. ugyanazt tudja.

 
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...