Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

dob overhead poziciók


rootkiller

Kérdés

A tegnapi nap során fogtam a motyóm és kimentem dobolni egyet abból a célból hogy kipróbáljak néhány dob overhead és room pozicionálást. Összesen 6 overhead pozicionálást próbáltam ki valamint 2 terem/ambience beállítást. A teszthez egy pár Neumann KM184-et és az Apollo Twin hangkártyámat használtam, a mikrofonok minden esetben a lábdobközép-pergőközép tengelyre illeszkedtek. Ami számomra fontos hogy a pergő hogy szól az adott beállításnál mert talán ez a legfontosabb dobhangzás szempontjából, illetve fontos vizsgálati szempont a sztereó szélesség illetve a cinek szélessége. A hat beállításból három koincidens és három elosztott, a teremmikrofonozásból 1-1. Az overhead poziciók mind koppra húzott standard K&M állvány magasságában készültek

Overhead, koincidens: ORTF, X/Y, szűk ORTF: ORTF beállításban a cinek (lábcin-ride) egész szélesek, jól érzékelhető honnan szólnak, a szűkebb verzióban is némileg ez megmarad, ellenben élesebb, kevésbé tompa lesz a pergőnk. AZ X/Y esetében a lábcin szól határozottabban, szűk ORTF esetén a pergő, viszont az X/Y-t szűkebbnek érzem a 90 fokjával mint a kb 60 fokra nyitott ORTF-szerű beállítást.

Overhead, elosztott: A/B, szélesebb A/B, Glyn Johns:  Az A/B a képzeletben elfelezett dobcucc két felének közepán, a széles a dobcucc szélén elhelyezett mikrofont takar, a Glyn Johns meg a pergőtől kb 80cm távolságba elhelyezett mikrofonokat. Az A/B hasonló széles mint az ORTF, mégis más, a pergő viszont kevesebb. A széles A/B-nek nagyjából akkor van értelme ha főleg a cineket akarjuk megcsinálni vele, A Glyn Johns pergő soundja baromira nem tetszik, az oldalsó mikrofonba igen sok a lábdob ami nálam megborítja a stereot, és hülyén szól benne a kísérő is.

room/ambience - A/B, ORTF: az ORTF esetében kevesebb magasa lesz a pergőnek, és más a térérzet mint A/B esetén, de nem jól leírhat a differencia, csak más a sound.

Ha valakit érdekelnek a sávok, szívesen megmutatom.

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

18 órája írta deneverstudio:

Most tudtam csak megnézni.
Nekem ez a benyomásom:
-ORTF nagyon mono
-room nagyon room-os
-Glyn Johns csálé
-AB pont jó
-wide AB túl széles

Ezért szoktam mindig AB-t használni, de persze biztosan vannak olyan zenék, amihez meg másik illik jobban.
 

Tegnap az AB volt alkalmazásban, szerintem ez és a szűk ORTF a legjobb attól függően hogy milyen sound kell.

Link to comment
Share on other sites

De gáz, főleg hogy csupasz.
Így persze egyik sem szól jól, de a sztereo képbeni különbségeket jól hallani.
Rendes akusztikában nyilván egészen másképpen szólna.

Meg azért ez összefügghet a room mikrofonozással is.
Ha az teljesen oké és jól használható, akkor már lehet, hogy nem gond a szűk ORTF.
Ha nincs room mikrofon, vagy nincs értelme a roomot felvenni,
akkor mindenképpen az AB-t használnám.

Szoktam kapni ORTF-et is keverésre, de mindig túl monó lesz tőle a dob.
Legalábbis az én ízlésemnek. 

Link to comment
Share on other sites

Mostanában sokat agyalok a dob room kérdésen. Belehallgattam egy régebbi felvételbe múltkorában amit én csináltam. Volt terem szélességű (kb 9m széles terem) A/B room pár illetve ORTF is, ráadásul azonos típusú mikrofonnal (NT5). Az A/B -ban a stereo nagyon széles, mivel radikálisan más reflexiókkal illetve más szögből (60 fok eltérés kb) hallja a bal illetve a jobb mikrofon a dobot. Az ORTF teljesen más megközelítés, gyakorlatilag egy nagyzenekar főmikrofonozására alkalmas pár, sokkal szűkebb stereot ad, gyakorlatilag szinte mono benne a dobtól érkező direkt hang és a különböző oldalról érkező reflexiók teszik stereová.

Ha csak egyet lehetne kirakni, akkor elég nehezen tudnék dönteni, illetve érdekel, hogy más mit gondol erről a kérdésről és más hogy mikrofonoz termet dobolásnál :)

Link to comment
Share on other sites

Ha továbbgondoljuk a dolgot akkor nekem szimpatikus a Blumlein is, feltéve hogy van két 8-as mikrofon kéznél, akár ribbon, sőt!. Én MS-t nem szívesen használnék mert olyan "átverésnek" érzem már magát az elvet is, bár itt tök mindegy hogy melyik reflexió honnan jött, de a játék a fázisokkal nem igazán szimpi :)

Két hét múlva egyébként dobolunk és 20 csatornányi mikrofon van összeírva, ebből a nagy része a teszt miatt kerül fel. Lesz egy pár AT4050 ami vagy A/B room omni-ban, vagy blumlein room ugye értelemszerűen 8-asban, KM184 pár megy vagy ORTF vagy A/B pozicióba, lesz az A/B room alatt a földön egy pár Beta91A csempe leginkább kiváncsiságból, tippre baromi sok alja lesz, lábdobba biztos nem rakom felvételnél, lesz oda D112/Beta52A/D6 meg egy t.bone ribbon úgy tisztes távolságban, pergőre SM57 mellé tape-elt kismembrános (AT4041 vagy NT5), meg persze Gefell UM70S pár OH-nak A/B-ben :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...