Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0
Pityu

Monitor vezérlő

Kérdés

Üdv,

 

Silk egyik videójában arról beszél, hogy igen javasolt a házi stúdiókba (is) egy passzív hangerőszabályzó vagyis monitor vezérlő is.

Ugyanis ha a hangkártyáról közvetleül van meghajtva a hangfal (bár itt nem tér ki rá, hogy passzív vagy aktív hangfalről van szó, vagy mindegy..?),  ezért ha a windowsban állítgatva van a hangerőszabályzó, akkor az bitszámot fog csökkenteni és annál kevesebb bit fog kimenni a hangkártyán.

Magyarul, ha halkabban akarom visszahallgatni a zenét, akkor ahogyan csökkentem a hangerőt, úgy csökken a bitszám is vele együtt vagyis a visszahallgatás nem lesz tökéletes és így a keverés sem.

Na. :)

A kérdésem, hogy akkor a külső hangkártyán és a win-ben vagy osx-ben a volume max.-ra legyen feltekerve és a passzív hangerőszabályzón állítsam csak a hangerőt a megfelelő szintre? Jól értem ennek a lényegét vagy működését?

Szívesen olvasnék róla, más ezt hogy oldja meg otthoni körülmények közt?

 

Szerkesztette Pityu

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
9 órája írta Pityu:

Magyarul, ha halkabban akarom visszahallgatni a zenét, akkor ahogyan csökkentem a hangerőt, úgy csökken a bitszám is vele együtt vagyis a visszahallgatás nem lesz tökéletes és így a keverés sem

Talán annál a srácnál el is magyarázza, hogy a dinamika be fog szűkülni, mert a digit hangerőszabályzás pc-n belül ezt okozza, súlyosan függve még attól is, hogy milyen hangkarid van és annak milyen a dinamikaátfogása. Nem ilyen drasztikus, de próbálj ki egy 16 bit, 44,1-et visszajátszani jelenlegi rendszereden, azonos hangerőn 8 bit, 44,1-en. Nyilván az drasztikusabb, ha a freki is le van osztva, mert simán vágja a magasakat, de minden esetre ha hangerőben is megfelelően van visszahallgatva a téma, akkor lehet igazából a halkabb zenei részleteket is kivenni. Ha eleve halk a visszahallgatás (és még keverni is így akarsz, hogy pl. éjfélkor ne kopogjon le a szomszéd), az eleve halott ügy, az csak szórakozáshoz vagy háttérzenének elég, nem dolgozni vele.

Szóval attól függően mid van, hangerőt ringyówzban maxra mindig, aztán vagy a külső hangkaridon szabályozz vagy a falakat megküldő erősítőn! Amúgy ez hangszeren belül is ugyanígy érvényes például midi dalok keverésnél vagy hangszíneknél, sőt ha DAW-ban is mondjuk mindennel csak fél hangerőzik vki! Sokszor van, hogy pl. egy hangszín a szintiben teljesen süket egy másikhoz képest, így oda kell neki tekerni a hangerőt és ha szerkesztésben belemegy az ember, látja, hogy kb 40 es értéken van a 127 ből az erősítés na erre is mit szóljunk?! :(

Nekem otthon egy Yamaha surround erősítőm van Sony falakkal amin zenét, filmet, tv-t vagy hangszert hallgatok. Távvezzel simán kényelmes "odatekerni" neki, ha az szükséges. Nekem drága studio moncsikra nem futja, meg nincs is hova tenni, de ez nekem így maxira megfelel. Amúgy is ez egy 200 ezres rendszer, amit töredék áron megvehettem ismerőstől, úgyhogy nekem a fél milla / monitor nem is hiányzik, teljesen jó így is a hangképem, van gyári mérő miksi is a sethez, úgyhogy a szobát is helyre rakja automatikusan hangképben. Nyilván nem egy pro rendszer, de házilag teljesen korrekt, még a rádiós hangmérnök ismerősöm szerint is. Na szóval ebből az a lényeg, hogy nekem a hangerőszabályzó sem kérdés így, de pc-ből mindig csutkán engedem ki a jelet, hogy ne ott múljon már rögtön az elején a dinamikán.

Aki nem ért egyet vele az cáfolja, de Silk is ezt magyarázta valahogy. (Ugye hogy van miket tanulni mégis azokból a videókból!!!) :D

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ezt eddig is rendben volt, nem a technikai háttérre voltam kíváncsi, azt elmondta Silk is. 

Egyáltalán érdemes vásárolni egy ilyen hangerőszabályzót, aktív monitorok esetén vagy elegendő tényleg annyi, hogy a winfosban vagy osx alatt a hangerő max-ra legyen tolva?

És a külső hangkari hogy lép a képbe? Ott is csutkán a hangerő poti? Mindenen csuta csak az aktív monitor hangfalakon szabályozzam a megfelelő szintre?

Ez eddig okés is lenne ha így kell, de akkor is jól jöhet egy ilyen ketyere, ne kelljen már állandóan felállni és a hangfal hátulján molyolni a hangerő potival..

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 órája írta Pityu:

ne kelljen már állandóan felállni és a hangfal hátulján molyolni a hangerő potival..

Nem, hát azt feltekered egy jó szintre és bedobsz elé egy kavarót akkor, vagy ha mondjuk desktop hangkarid vann pl. több i/o-val magad előtt, akkor ott meg vagy oldva ebben az ügyben. Minek tovább bonyolítani?

Jellemzően Silk ott arra a csókára specializálva mondja, hogy ne a pc-n hangerőzzön senki, de a másik meg az, hogy a pro felállásban ahol rackekben vannak a cuccmókok, nyilván ott is akkor előnyös egy monvezérlő. Hangfalakhoz nem ugrálunk tekergetni sehol. :) 

13 órája írta Pityu:

A kérdésem, hogy akkor a külső hangkártyán és a win-ben vagy osx-ben a volume max.-ra legyen feltekerve és a passzív hangerőszabályzón állítsam csak a hangerőt a megfelelő szintre? Jól értem ennek a lényegét vagy működését?

Ezt jól érted.

3 órája írta Pityu:

Ezt eddig is rendben volt, nem a technikai háttérre voltam kíváncsi, azt elmondta Silk is. 

És a külső hangkari hogy lép a képbe? Ott is csutkán a hangerő poti? Mindenen csuta csak az aktív monitor hangfalakon szabályozzam a megfelelő szintre?

Ha olyan a hangkarid, akkor az a hangerőszabi is egyben. Ha nem, akkor jöhet a vásárlás... :) 

Mellesleg az analóg rendszerekben is van egy megfelelő munkapont (tartomány) ahol a legdinamikusabb a rendszer, hisz a fizika digitál-analóg is érvényes, tehát sutyorogva nem igen lehet normálisan zenélni. A master volume ha külön eszköz ha nem, úgy kell szabályozzon, hogy a legjobban átfogja a teljesítményt (tehát szabályzásilag legyen kiegyenlített mindenütt, nem az hogy 5000W-ot tudj vele 0-tól kicsavarni és már 10%-nál bömböljön minden), de nyilván itt más-más eredmény lehet más-más eszközökön (skálázottság stb.) ezt össze kell hangolni mikor már egybe van a cájg. Nem feltétlen maxira tolva minden kütyün, hisz torzításba is viheted, ahogy pl. több szintinél sem mind egyformán kell feltolni a mastert, hogy a kavaró ne peakeljen kivezérlésben.

Szerkesztette djuice
  • Like 1
  • Thanks 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Én a kérdés/leírás alapján feltételezem, hogy nincs külső hangkártya a láncban...

Szerkesztette wolf

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

De van, csak Én láma vagyok ezekben a monitorozási történetekben és nem írtam le elsőre.

Van egy desktop hangkarim, vagyis a történet megoldódott, nem kell külön hangerőszabályzó..! 😜

Köszi Nándi!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ekkor: 2019. 11. 16. at 8:08 írta Pityu:

Van egy desktop hangkarim, vagyis a történet megoldódott

Ööö... Tegnap még eszembe volt mihez kapcsolódóan akartam ezt ide beszúrni, de holnapra hátha eszembe jut, hogy addig is el ne felejtsem. :D 

 

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ekkor: 2019. 11. 16. at 8:08 írta Pityu:

De van, csak Én láma vagyok ezekben a monitorozási történetekben és nem írtam le elsőre.

Van egy desktop hangkarim, vagyis a történet megoldódott, nem kell külön hangerőszabályzó..! 😜

Köszi Nándi!

Szia!

Azt azért meg kell vizsgálni, hogy a hangkártya miként szabályoz. Ha nem VCA-s, mint az UA Apollok, vagy ugyanúgy csak a biteket szabályozza  (szoftvert vezérli) , akkor kell az a passzív hangerő szabályozó. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
15 perccel ezelőtt írta Pityu:

Áh, semmi extra.. Az Én szintemen nem játszik sajnos a professzionális cucc.. Egy ilyenem van:

https://www.roland.com/hu/products/ua-4fx/

 

Na most aztán, hogy ez is csak a biteket szabályozza-e? Majd a hozzáértők megmondják :)

Esélyes, hogy nem a biteket szabályozza, mert nincs szimmetrikus kimeneted, sima RCA aljzatokon jön ki a hang, ha jól látom, és így lényegesen egyszerűbb megoldani, egy teljesen analóg hangerőszabályozót. De azt gondolom, hogy amire ez a hangkártya való, nem hiszem, hogy ezen múlna bármi is. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 órája írta Hobkins:

Esélyes, hogy nem a biteket szabályozza, mert nincs szimmetrikus kimeneted, sima RCA aljzatokon jön ki a hang, ha jól látom, és így lényegesen egyszerűbb megoldani, egy teljesen analóg hangerőszabályozót.

Ez hogy van összefüggésben?

Másrészt szerintem ami pl. hangkarikon van DAW/MIX szabályzó, az nyúl digitálisan a dolgokhoz, bár ott sem kizárt azért az analóg átkeverés (kvázi mint ha egy kavarón a mastert vagy egy kérdéses aktív csatorna meg a monitor/füles potiját tekergetnénk együtt...).
Na de mindegy is! Ha gyorsan mozgatja a potit és realtime a hangerőváltozás, akkor analúg, ha van pici latency, akkor a szabályzókörök és digitalizáció hajszálnyi késése okán ergo: digitál. :)  Mellesleg utóbbinál nem tud recsegni a hangerő sok év után sem (ellenben ami Roland szintiken pl. elég gyakori, ezt tapasztalom!) és lehet sokkal olcsóbb meg egyszerűbb megoldani a gyártónak digitálban szabályozni, mint analóg szabályzó kört építeni (növelve alkatrészek számát és a méreteket - de ez utóbbi csak saját fikció!).

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
13 órája írta djuice:

Ez hogy van összefüggésben?

Másrészt szerintem ami pl. hangkarikon van DAW/MIX szabályzó, az nyúl digitálisan a dolgokhoz, bár ott sem kizárt azért az analóg átkeverés (kvázi mint ha egy kavarón a mastert vagy egy kérdéses aktív csatorna meg a monitor/füles potiját tekergetnénk együtt...).
Na de mindegy is! Ha gyorsan mozgatja a potit és realtime a hangerőváltozás, akkor analúg, ha van pici latency, akkor a szabályzókörök és digitalizáció hajszálnyi késése okán ergo: digitál. :)  Mellesleg utóbbinál nem tud recsegni a hangerő sok év után sem (ellenben ami Roland szintiken pl. elég gyakori, ezt tapasztalom!) és lehet sokkal olcsóbb meg egyszerűbb megoldani a gyártónak digitálban szabályozni, mint analóg szabályzó kört építeni (növelve alkatrészek számát és a méreteket - de ez utóbbi csak saját fikció!).

Szia! 

 

Ugy van összefüggésben, h. egy mezei asszimetrikus kimenet analog szabalyozasa cirka 300Ft-os potibol megoldhato. Ugyanez szimmetrikus kimenetnel meg 3000Ft-bol sem. 4pályás potik nen olcsok. A mezei sztereo potit beleilleszteni az asszimetrikus analog aramkorbe (szerintem) lenyegesen olcsobb, egyszerubb, mint digitalisan szabalyozni.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 órája írta Hobkins:

Szia! 

 

Ugy van összefüggésben, h. egy mezei asszimetrikus kimenet analog szabalyozasa cirka 300Ft-os potibol megoldhato. Ugyanez szimmetrikus kimenetnel meg 3000Ft-bol sem. 4pályás potik nen olcsok. A mezei sztereo potit beleilleszteni az asszimetrikus analog aramkorbe (szerintem) lenyegesen olcsobb, egyszerubb, mint digitalisan szabalyozni.

Ha már a témánál vagyunk, azt esetleg meg tudjátok mondani, hogy a Focusrite Clarett 8Pre-n a monitor szabályzó digis vagy analóg elven működik?

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ekkor: 2019. 11. 19. at 14:00 írta Blank:

Ha már a témánál vagyunk, azt esetleg meg tudjátok mondani, hogy a Focusrite Clarett 8Pre-n a monitor szabályzó digis vagy analóg elven működik?

Engem is érdekelne.. :) 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...