Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gitár sound - házi stúdióban


DKK

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 151
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Hali!

Tud valaki valamit a blackstar cuccokról? Azt mondják, jó az emulált kimenet rajtuk. Van például erősítőjük, de torzító pedáljuk is van már 50 ezer magasságában. Azokon is van emulált kimenet ha jól tudom. Hallotta már őket valaki? Egy kimikrofonozott ládához képest vajon egészségesen szól?

Szia!

Nekem van Blackstar ht-20-asom, az emulált kimenete nem rosszabb mint a palmernek a jó drága hangfal szimulátora vagy mi, de max otthoni demózgatásra való szerintem. Én koppra kitekerve is kevésnek érzem a mélyet, meg olyan vékonyka hangja van az egésznek.

Természetesen mikrofonozva csak egy sm57-el sokkal jobb volt v30-as és t75-ös ládán is.

Egyébként, jó rock hangja van, sok mindent ki lehet tekerni belőle, de pl.: keményebb zenére nekem elég maszatos. Én csak crunch-ra használom.

Link to comment
Share on other sites

Kösz a választ Herkules! Ezek szerint ez se fogja kiváltani a kimikrofonozást, meg a jó öreg sm57-et. :)

Hát nem. Én sok analóg hangfal emulátort próbáltam, mindegyik másképpen szól, egyik rosszabb mint a másik. Ezeket maximum díszítésekhez, vagy kiegészítésnek lehet használni mikrofonozás mellé. Persze a vicc az, hogy a Blackstar azt írja a használatiban, hogy nem lehet egyszerre használni az emulált kimenetet és a hangfal kimenetet :)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Szerintetek ezen hogy lehetne javítani? Csak ingyenes pluginek, illetve 3db waves plugin, meg persze a gitár, és egy ableton live. (a basszusgitár még nem végleges, a mélyebb részeket újra kell venni valószínű, a többit én annak gondoltam)

Köszönöm a segítséget.

szerk.: valamiért a soundcloudra feltöltve valahogy dobozosabb lesz a hangja, ugyan azon hallgatom.

http://soundcloud.com/recis-1/nxs-groove

Link to comment
Share on other sites

Kicsit bekapcsolódva a fenti néhány oldalas eszmecserébe néhánykomment:

Nekem van egy tapasztalati elmletem, ami lehet, hogy tök hülyeség, de azért leírom:...:)

A csöves erősítőknek van az un. "mikrofoniás" tulajdonsága. Tehát, ha egy szétszedett, de működő erősítő csöveit enyhén megpöckölöd, akkor csengő-bongó hangot ad. Namármost, ha egy ilyen erősítőt zenekari környezetbe teszel, akkor az "hallja" a dobot, egyebet, és szinte maga az erősítő felveszi a ritmust, organikus módon önmagában részévé válik a zenének. (ebből fakad "az" az attack, stb.) Innentől kezdve a gitárhabgzásban már túl is vagyunk a fél sikeren. Ezért lehet az tapasztalat, hogy a "klasszikus" blues, rock, iskolateremtő, de egyben ősrégi felvételek hangzásának az alapját inkább az együttjátszás adja, amit persze a mindenkori felvételi technikával megpóbáltak rögzíteni, ami aztán vagy sikerült (minden összejött -ehhez általában jó zenészek kellettek: Beck, Page, Gilmour, a megfelelő dobosokkal!!!!), vagy nem. Amelyik sikerült, arra hivatkozik azóta is mindenki, igaz, ezek még full analóg láncok voltak. Egy 1958-as Link Wray, vagy Dick Dale felvétel gitárangzásától ma is lehugyozza az ember a lábát, pedig szegény Wray még késsel hasogatta be a hangszórókat, mert ugyebár a torzító és az ovredrive még nemigen volt feltalálva...:)

Ez a kérdéskör lehet a csöves/félvezetős/digitális gitárcuccok közötti "ősvita" egyik alapoka, és talán magyarázata is. Szerintem tehát a cél kell, hogy meghatározza a felvételi technikát, vagy másképp fogalmazva: a rendelkezésre álló technika determinálhatja magát a "célt" is. Ahogy változik a rendelkezésre álló (mindent magában foglaló) technika, úgy változik az előállítható hangzás is, ami előbb-utóbb sztenderd, talán még divatos is lesz...

Tehát, ha valaki "Zeppelines" hangzást akar 2012-ben, akkor azt leginkább egy analóg technikás, együttjátszós stúdióban fogja elérni, ahol lehetőleg még egy laptop sincs a közelben. Természetesen ez egyre kevésbé megvalósítható, bár a mai ilyesmi zenéknél (BRMC pl.) ezt azért még ma is így csinálják. De pont a techológia változása hozza az újabb, modernebb hangulatú, maibb gitárhagzások felbukkanását. Ezeknél szerintem a legfontosabb az, hogy tökmindegy, hogy mivel, és hogyan állítod elő (sok-sok tapasztalat és kisérletezés kell ehhez), de a lényeg az, hogy jól szóljon. Egy házistúdióban nemigen van lehetőség arra, hogy a 100 wattos Marshall fejet betedd a lábadhoz, és a szomszéd tévézését is tiszteletben tartva alkoss, itt tehát teljesen más út kell, aminek a legelső mozzanata az az agyunkban, hogy "Nem, nem akarok úgy szólni, mint Page!!!! Máshogy, DE jól akarok szólni!!!" Cca 10 év egyedül, házistúdióban alkotás/tapasztalás után én az alábbiakat tudom tanácsolni, de azt azért vegyétek figyelembe, hogy nálam a gitár nem a metálzenékben megszokott fontossággal bíró hangszer, nálam a szintik hasonlóan fontosak.

- Igyekeztem "saját" hangzást kialakítani, ami nem a "mennydörgő", hanem inkább a hátérben, de jelentősen jelen lévő "üvöltő, de visszafogott vadállat" hangulatban van. Ez persze izlés kérdése.

- Fontos a JÓ gitár, viszont nem biztos, hogy a szinpadon, ládával is jó hangszer a megfelelő egy házistúdióba, mivel néha kezelhetetlenül nagy jelet adhat, amiből aztán semmi se lesz a végén.... Nekem egy Fender Strat (USA) jött be leginkább a variabilitása miatt, igaz a gyári PU-kat cseréltem egy hozzá való S/D szettre, aminek leginkább a gyári single PU-k zajosságának a csökkentése volt az oka. Szinpadra meg inkább a humbuckeres Gibsont viszem, de otthon még nem igazán tudtam jól rögzíteni azt, sosem szólt úgy, mint ládával. Tehát: pontos, viszonylag kisebb jelű, variábils hangzású, inkább single coil-os hangszer a jó otthonra.

- Fontos a JÓ előfok és A/D. Én erre egy UAD Solo610-et használok, ami egy Focusrite A/D-ba van dugva, de ez kiváltható szerintem a Focusrite ISA ONE-val, a DA konverteres verzióval.

Innetől fogva, "házistúdió szinten" készen is vagyunk a felvételi lánccal, hiszen a célunk az volt, hogy a JÓ gitárunk natúr jelét a lehető legkorrektebben (JÓ A/D) beküldjük a HDD-nkre, ahol aztán azt csinálunk vele, amit akarunk, pl:ű

- több sávra copyzva különböző láncokat építhetünk pluginekből, amiket aztán izlésesen összemixelünk. Egy sávon általában kevés, négy fölött viszont sok, de ez saját tapasztalat.

- a natúr jelet reampolhatjuk, ha olyan helyre kerülünk, ahol ennek a techikai feltételei adottak,

- a natúr jelet átküldhetjük mindenféle pedálokon, vas effekteken, kinek mije van otthon. Urambocsá', még egy erre alkalmas szintin is át lehet küldeni, ha éppen ezt álmodjuk...:)

- az fontos, hogy a reamp/külső gitáreffektlánc használatához kell valami ketyere, vagy odafigyelés, hogy a gitárjelszinthez tervezett erősítők, pedálok megbírkózhassanak azzal a jelszinttel, ami egy DAW-ból kijön, mivel az vonalszintű lesz alaphelyzetben. Ha nincs ilyenünk, akkor legalább húzzúk vissza a natúr kiküldött gitársáv jelszintjét -10dB körülre....

- a játékfilinghez azért kell az, hogy nagyjából halljuk is, amit felveszünk, tehát egy jelosztóval (ezt az UAD és a Focusrite is tudja) egyszerre vegyük fel a natúr, és a kb. "kívánatos" hangot valami villanyvasúton keresztül (én egy VOX Tonelab LE-t használok erre, de szemezgettem már POD-al is, de nem annyira jött be). Aztán a VOX-on keresztül felvett hangról általában a végén kiderül, hogy megy a kukába, csak ahhoz kellett, hogy valami mankót adjon játék közben. De az is előfurdult már, hogy a VOX-ba visszküldött jellel csináltam jó hangot, igaz MIDI-n keresztül meg kellett automatikáznom a VOX agyát....

Nem mellesleg bizonytalanabb kezű kollégák (én is...:D) a natúr jelet jó alaposan helyre tudják tenni ügyes kis alkalmazásokkal, pl a Logic Flex-je...:D Ahogy pl. a Rammstein is csinálja. Torzított, vagy effektezett jelet sokkal nehezebb, mert nem annyira egyértelmű a hullámforma vizuálisan.... De ez már 2012, ahol nem kell tudni ahhoz nagyon tudni gitározni, hogy gitárlemezeket csináljunk...:/ (ez persze nem igaz, csak egy keserű vélemény....)

Nohát hirtelen ennyi, talán használható.

MÁS:

Hangolás/hangzás: Igen befolyásolja, erősen. De EZT nem lehet áthangolás nélkül megvalósítani, hiszen a hangzásba beleszól a húrok feszessége, vastagsága is. Van egy olyan alapszabály, hogy minél vastagabb a húr, annál jobban szól (igaz annál jobb kézkondíció is kell hozzá) De ez azért inkább a gitár+fej/láda kombinációhoz igaz. A lehangolásnál ugyebár ugyanazt a húrfeszességet (és így attackot) vastagabb húrral tudod előállítani. De mindehhez az is kell, hogy MAGA a gitár elviselje ezt, és a PU-ja képes legyen közvetíteni a mélyebb hangokat, és statikailag is alkalmas legyen erre a gitár. Egy kis finom speed nyakú hangszerre én nem tennék 12-es húrokat, mert elgörbül az egész, vagy olyan lazára kell állítani, hogy már zörög minden érintő. Házistúdióba amúgy se használnék vastag húrokat, mert megint a kívánatos jelszint kérdés kerül elő... 9-10 a megfelelő. Szerintem.

Persze szokásos módon ellenpélda is van a lehangolás/vastagabb húr kérdéskörre, ugyebár itt van "mindenmetálatyja Tony Iommy a Black Sabbathból, aki a kézsérülése miatt 8-as húrokat engedett le egy hanggal (DGCFAD) így érve el a kezének elviselhető húrlazaságot a Gibsonján és ezzel fel is találta a hosszú attackos, menetelős, lomha, nyúlósan folyékony, kicsit tompa, sötét Sabbath-hangzást, ami egyébként a klasszikus metálnak annyira jól is áll.... Sokkal jobban mint az éles dzsidzsisikamika hangzás, amit pl. a mai metálhősök némelyike erőltet, teljesen feleslegesen, és a múfaj alapcéljával tökéletesen ellentétesen, semmit se értve az egészből, csak azt, hogy ha ördögszarvat villázunk a kezünkkel, akkor jó fejek vagyunk.... Na mindegy. Az tény, hogy Iommy hangzása valóban az az "üvöltő vadállat", ami erős cél lehet az erre fogékonyaknak, és nem is annyira nehéz előállítani, csak vékony húrok kellenek hozzá, és egy hanggal lejjebb tett gitár, meg egy sérül kéz, amivel óvatosan játszunk...:D Sötét, vésztjósló zenét így lehet csinálni.... Nem az atompontos, klinikailag steril 64 hang/sec virgával... Na mindegy, elkalandoztam.

Jó reggelt, felkelt a nap, ahogy látom....:D

Link to comment
Share on other sites

Na tessék, lehet megint vitatkozni:

A legendás gitársoundjáról híres Def Leppard gitárosa, Phil Collen felfed egy meglepő titkot 12:30 környékén...

aki esetleg nem értené a szöveget: az új lemez gitárjait a Native Instruments Guitar Rig4-es pluginjével vette fel !!! csak a GR4 és egy Mac... és még meg is tréfált egy vájtfülűt, aki egy teszt hallatán azt mondta: "na itt azért hallani az igazi erősítőt !"- mire Phil: "Ez a GR4 volt..."

Link to comment
Share on other sites

Előbb nem ártanan tisztázni, hogy miféle új lemezről is van szó és mikori ez a video felvétel.

Csak mert utoljára 2008-ban jelent meg stúdiólemezük, ami ugye már régen nem új.

Újon most sem dolgoznak tudtommal, max csak néhány új dalon, ami meg inkább demo, mint lemez.

A GR4-et még nem próbáltam amúgy, de a szimulátorok is folyamatosan fejlódnek.

Bizonyos soundokra némelyik egész jól használható, bizonyos soundokra meg egyáltalán nem jó

egyik sem.

Link to comment
Share on other sites

Nekem idáig a digit cuccokból a Kemper Profiler jött be:

http://kemper-amps.com/page/render/lang/en/p/184/do/Kemper_Profiling_Amplifier___KPA___Guitar_Amplification_Redefined.html

Axe-fx-el is dolgoztam egy ideig, de ott elég bonyolult jó hangzást beállítani(főleg metálra) a kemperrel meg egyből lehet dolgozni, saját erősítőket is le tud modellezni, a honlapjukon a közösség már egy elég nagy erősítőbázist osztott meg egymással. Itt egy gyors hangminta kicsit sok gain volt rajta, Dizel Herbert+valami régi Marshall modell együtt:

http://s2s.hu/noiselab/haunted_kemper3.mp3

Link to comment
Share on other sites

Hangmesteren már meghallgattam, de továbbra is szkeptikus vagyok :)

Digit hangja van sokszor, főleg a mélyebb riffelősebb témáknál, igaz nem annyira zavaró mint mondjuk egy Line6, de most mosottabbnak, zizisebbnek érzem némelyik témánál, mint amikor elősször hallgattam.

Szerintem ez egy jó mixben derülne ki igazán, hogy mennyire marad érthető a gitár. Most az az érzésem, hogy egy ütős dobsound mellett nem szólna ki rendesen.

Ettől függetlenűl sokkal jobbnak tűnik nekem mint eddig bármi, amit próbáltam, igaz az Axe Fx-et nem ismerem.

Na meg továbbra is szívesen hallgatnék egy A/B tesztet is.

A GR4-el kapcsolatban vagyok csak igazán szkeptikus, mert szerintem meg van az a pénz... ráadásul az, hogy azzal vette fel, az nem azt jelenti, hogy az is szól a lemezen. Meg minek az a sok cucc a rack-ben? Csak egy laptopot kéne vinni és még a roadot is ki lehetne rúgni :)

Mondjuk nem hallgatok Def Lepardot, nem ismerem sem a jelenlegi, sem a régi soundjukat, úgyhogy még igaz is lehet...

Link to comment
Share on other sites

"hogy azzal vette fel, az nem azt jelenti, hogy az is szól a lemezen."

Pont erre akartam én is kilyukadni az előbb.

Ha jól sejtem, ebből a lemezből még egy hangot sem hallottunk és mire megjelenik,

addig akármivel reampolhatják, stb.

Amit eddig hallottam szimulátort az többnyire sívít, herseg, maszatol, dinamikátlan, stb.

Pont ugyanaz a gány, mint a szoftszintik többsége, csak ezekkel más a baj.

Néha kapok olyan elektronikus zenét keverni, ahol kivételesen

minden sáv vasból jön és hát össze sem lehet hasonlítani a jól ismert szoftveres sávokkal.

Nem néztem végig a videót, így nem tudom kiderül-e pl,

hogy ritmusgitárról beszél, vagy a szólókról.

Mert nagyon nem mindegy.

Szólóra egész jó soundokat össze lehet hozni a szimulátorokból,

de a torz ritmussal komoly gondok vannak még.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Tudna valaki írni arról, hogyha "reampoltatni" szeretnék gitárt, akkor felvételnél mire kell figyelni, mit lehet elküldeni? Most úgy néz ki, hogy egy Ibanez gitárból kapásból egy EMU0202-be megy be, és kész. Ezzel vajon lehet valamit kezdeni ilyen téren?

Illetve körülbelül mennyibe kerülhet egy ilyen művelet (számonként érdekelne, bár minden számra ugyan az a hangzás kéne kb. ez lehet módosít valamit), esetleg vállal ilyet valaki akire (metál stílus miatt is) rá lehet bízni?

Mennyire van ennek összességében jó eredménye? (hiszem a dob, basszus, szinti és ének itthon készülne, csak a gitár nem). Mi kell ahhoz, hogy illeszkedjen a mixbe? (el kell küldeni a dobot, bassszust mindent, vagy elég csak az irányzat, és inkább a gitárhoz igazítani a többit)?

Eddig csak szoftveresen (és nem a méregdrága fizetősekkel, hanem inkább ingyenes) ilyet sikerült összehoznom, nem hiszem hogy sokak kedvelnék a stílust, de a hang a lényeg (és azt is hozzá kell tenni, hogy 6 tagú az együttes, és nagyon nehéz olyat csinálni, ami 3-4 embernek más-más (otthoni, olcsó) "lehallgatáson" egységesen tetszik, nekem pl. máshogy tetszene a hangzás, mint itt van, főleg a dob és basszus, de egyenlőre ez lett "megszavazva"). Vannak ennél sokkal poposabb, jazzesebb zenéink is, talán ez a "legbrutálabb" az összes közül.

http://soundcloud.com/recis-1/nino

Az esetleges véleményeket is nagyon szívesen fogadom, de elsősorban a reamp érdekelne. Köszönöm.

Link to comment
Share on other sites

Önmagában a reampolt gitárral szerintem nem sokra mész, de persze a semminél az is jobb.

Igazából manapság az az általánosan elterjedt megfejtés, hogy ha túl akarsz lépni az otthon

elérhető minőségen, akkor odaadod egy hozzáértőnek a teljes anyagot keverni.

Ez lehetek épp én is. :)

Vagy valamelyik másik nagyobb stúdió.

Otthon általában a legalapvetőbb dolgok is hiányoznak egy jó mixhez.

Demózni persze oké, de nyugati lemez szintű megszólalás nem nagyon lesz belőle.

A vonaljelhez minél jobb felvételi lánc ajánlott, de azzal is lehet már dolgozni amit

az EMU-val felveszel.

Link to comment
Share on other sites

Reampnál a jeszintre nagyon oda kell figyelni, (mint egyébként mindennél) ne klippeljen, de -6 dB alá ne menjen a legalacsonyabb jelszint. Főleg, hogy az olcsóbb konverterek nem szólnak túl jól alacsony jelszinten. A jó kábel szintén sokat dob a végeredményen, nem a klotz-neutrikra gondolok :)

Ja, és vissza is kell hallgatni a tiszta gitárjelet, mert torzítva sokszor nem jönnek ki apróbb hibák, amik a végén a mixben csúnyán fognak szólni.

Link to comment
Share on other sites

mit kellene ezen tisztázni ? nem tudom mikori a felvétel, de látjuk-halljuk, hogy ezt mondta koncert előtt, a saját élő cucca mellett. Ez azért elég súlyos kijelentés ahhoz, hogy az ilyesmire érzékeny és kényes gitártársadalom előtt egy olcsó kis szoftvert promotáljon némi pénzért, úgyhogy nem gondolnám, hogy marketingfogás. ( Mondjuk a live setupban sincsenek erősítőfejek, csak a JMP1, szóval nála látszik, hogy ez ilyen irány...)

Amúgy ezen felbuzdulva kipróbáltam a GR5-öt tegnap, és kb 6 órán át gitároztam, sound-okat gyártottam... eszméletlen kreatív cuccok vannak benne és elég jól is szól is első blikkre...

Link to comment
Share on other sites

Azért kellene tisztázni, hogy melyik lemezről van szó, mert pl. szeretnék belehallgatni, ha már erről van szó.

Az erősítőfejek sokszor másik rackben szoktak lenni, de az ilyen rackes cuccokhoz többnyire inkább rackes végfokot szoktak

használni. A legalján kapasból ott van egy Mesa 20/20 végfok, meg kicsit feljebb van két házi gyártmányú végfonak tűnő

cucc is.

Link to comment
Share on other sites

Engem is érdekel mostmár, hogy melyik lehet az a bizonyos album, meghallgatnám.

Mondjuk van palmer PDI-09 speaker simulator is a rackben, amit ha jól emlékszem pont a Def Leppard-hoz kötnek, hogy ők mennyit használták-használják. Én egyszer próbáltam, nekem nagyon nem tetszett. Szóval ízlések és pofonok...

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

próbáld ki a kevesebb gain-kompresszor kombót.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok,

Új vagyok ezen a fórumon. Azért regisztráltam elsősorban, mert van egy számomra nagyon komoly probléma, amire nem találtam sehol sem választ, hiába is kutattam a netet keresztül-kasul. Magamról annyit tudnék elmondani, hogy 11 éve gitározom és körülbelül 3 éve próbálkozom az itthoni felvételekkel. Nem hiszem, hogy az esetemmel összefüggésben lenne, de azért leírom: E-MU 1212m kártyát használok a felvételekhez. Egy Line6 POD XT Pro S-PDIF kimeneti jelét rögzítem vele. A helyzet a következő: Mikor ritmusgitárt rögzítek és feljátszom két sávra ugyanazt a témát, majd szétpanorámázom 100 %-osan jobb és bal oldalra a teltebb hangzás érdekében (mivel ezt a módszert olvastam a legtöbb helyen), az egyszerűbb, kvintelős témáknál sikerül szinte majdnem tökéletesen egyforma sávot produkálnom, viszont a bonyolultabb, tizenhatodokban pengetett, komplexebb témáknál - bármennyire is igyekszem - nem sikerül ugyanazt a hasonlósági szintet elérnem. Mindez kb. 130-140 bpm környékén történik. Sok modern metálmuzsikát hallgatok és igencsak jellemző a legtöbbjükre a szinte már gépies, feszes riffelés. A nyugati lemezeket hallgatva felmerül bennem a kérdés, hogy vajon én vagyok hihetetlenül amatőr és századik próbálkozásra sem tudok egy 10 másodperces darabkát ugyanúgy kétszer reprodukálni, vagy pedig használnak ezeknek a lemezeknek a készítésekor olyan kozmetikázó eljárásokat, amitől ezek a hanganyagok ennyire precízek. Azt tudom, hogy bevett szokás a dobokat kvantálni, de gitárra hasonló praktikát sehol sem olvastam.

Azért írom ide a soraimat, mert láttam, hogy itt több neves stúdiós szakember is írogat és biztosan találkoztak már hasonló problémával a munkáik során. Tudom, hogy nem szokás az ilyen praktikákat megosztani mindenféle amatőr otthoni hangbuherátorral, hiszen a stúdiós ebből él. Ezért legalább csak egy megerősítést, illetve kiigazítást kérnék tőletek a gondolatmenetemmel kapcsolatban.

Tisztában vagyok vele, hogy most páran lebecsmérlően olvassák a soraimat, esetlegesen "gyakorolj többet" és "szerencsétlen amatőr" gondolatokkal a fejükben, de inkább megkockáztattam ezt a lehetőséget és szeretnék végre ezektől a dilemmáktól megszabadulni.

Nagyon szépen köszönöm előre is a válaszaitokat!

Végezetül egy-két példa a szerintem "robotikus gitározásra", azoknak a fórumozóknak, akik nem jártasak ezekben a stílusokban, illetve nem szeretik ezt a fajta zenét.

Ebben a példában pedig egy árva hangról van szó, de a pengetés tökéletes:

http://youtu.be/7AseSEwT3Ys?t=3m23s

Link to comment
Share on other sites

Nos...

Néhány amcsi anyag brutál módon van gépiesre editálva. Lásd pl Joey Sturig munkáit (Asking Alexandria), szinte olyan néha mintha samplerből, midivezérléssell szólna a gitár. Ettől függetlenül azt kell mondjam, hogy sokkal többet kell gyakorolnod, mert ha széthullik a jobb meg a bal oldal akkor bizony pontatlan vagy, sokkal precízebben kell játszanod!

Azt azért tudni kell, hogy ezen zenekarok nagy része élőben is pusztít, atom pontos, ellentétben a magyar metál zenekarok 99%-ával... Ez nélkülözhetetlen a jó gitárszóláshoz.

Link to comment
Share on other sites

Hát igen, meg kell tanulni rendesen ritmusgitározni. Ezt nem lehet megúszni. Elhiszem, hogy ez így most nem tetszik, de amíg az ember saját magával sem tud pontosan és tisztán együtt játszani, addig nem tud ritmusgitározni. Ezt minél előbb belátod, annál jobb, mert akkor van lehetőség a fejlődésre. :)

Lehet persze valamennyire editálgatni és szoktuk is, de ahhoz is el kell játszani legalább 90 %-osan. Ha más nem akkor ütemenként. A profi ritmusgitározáshoz be kell vágni elölről hátulról pl. az összes korai Metallicát, azokból el lehet ezt sajátítani. Hetfielden kívül még a Daver Mustain aki nagyon jó ebben, vagy a Jeff Waters az Annihilatorban.

A korai Metallica lemezeken többnyire három gitár van atompontosan feljátszva és semmi editálás, hiszen akkor még csak szalagos magnó volt.

Egyébként sok nagyon jó gitárosnál probléma, hogy csak szólózással foglalkozik, a ritmusjáték, pedig tragikusan rossz,

pedig ez legalább ugyanolyan fontos.

Sokat kell takjelre gyakorolni és lehetőleg fejhallgatóval. Attól sokat tisztul a játék, mert a fülesben jól hallod, hogy mennyire koszos és pontatlan amit csinálsz. Feljátszani is úgy érdemes, hogy fülesben egyik odalra az egyik sáv, ami persze már pontos és akkor jól hallod ha eltérsz tőle.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon szépen köszönöm mindkettőtöknek a gyors és korrekt választ! Kicsit megnyugtatott az általatok leírt dolog. A gyakorlás pedig természetesen mindenekelőtt való az én számomra is, hiszen lehet bármilyen atompontos is a lemez, ha élőben leblamálja magát az ember. A kétoldali különbségre visszatérve saját megítélésem szerint körülbelül "90 százalékos" tehát elvileg nüansznyi problémák vannak, csak amikor visszahallgatom a nótát rettentően tud zavarni. De rágyúrok mégjobban.

Még egyszer nagyon szépen köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Sokan tartják úgy, hogy a "rock" nem a szólógítáros virgagyereken, hanem a ritmusgitároson múlik. Két példa régmúltból: A Rolling Stones semmi lenne Keith Richards nélkül, illetve az AC/DC Malcolm Young nélkül. És mindkettő ugyebár ritmusgitáros.... Persze az igazán jó, szilaj, ilyen jellegű zenéket szerintem inkább a triók nyomják (Motörhead, ZZTop, LedZep, stb, stb. -hangszeres értelemben mondom, ha még énekel is valamelyik zenész, az már csak a bónusz), ahol értelem szerűen nincs ritmusgitáros meg szólós, hanem egy ember oldja meg, de hangulatában, és technikájában az olyankor INKÁBB ritmusgitáros, aki néha még szólózik is. Jó ritmusgitáros nélkül nincs feszes, jó zene. Szerintem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...