Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gitár sound - házi stúdióban


DKK

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 151
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Igen. A jó gitársound igen lényeges eleme a hangszóró viselkedése. Nem véletlenül "legendás" pl a greenback hangszóró, stb. Magyarul a hangszóró véletlen, vagy tervezett "tökéletlensége" igen komoly tényező a feszes gitársoundban. És ennek a bemikrofonozása, tehát, hogy a hangszóró által leadott hang ismét csak módosított felvétele jól sikerüljön az egy következő művészet.

 

A klasszikus gitárhang tehát így néz ki, leegyszerűsítve: magának a gitárnak a natur jele, ami a pickupokból kijön + az erősítő áramköri jellegeiből fakadó "módosítása" ezen, majd a hangszórók tökeletlenségéből fakadó "módosítás", a hangszórókat fogadó láda akusztikai jellemzőiből fakadó "módosítás", és legvégül a bemikrofonozás technikájából fakadó "módosítás". Ez így együtt a gitársound, ami a kéz után előáll.

 

Tehát van egy gitárod, valamilyen natúr hanggal, aztán van egy erősítőd ami alapból háromszor "módosít" a hangon. Ez együtt lehet egy nagon is szerethető valami, de csak az adott pillanatban, koncerten, próbán, hiszen még nem rögzítetted, hanem élőben hallod, amikor a pillanatnyi tudatállapotod, pszichés állapotod is tényező. És ha mindezt fel is akarod venni, akkor egy negyedik módosítással tudod csak megtenni.

 

Nem teljesen felejtős egyébként a natúr gitárhangot felvenni (erősítő előtt, előerősítővel, akár a hangkártyáéval is), és utólag, vasakkal, vagy szoftokkal kisérletezgetni a szükséges módosítások elérésére, főleg, ha mint írod, nem konkrétan "kemény" zenéről van szó. Ez működhet egy társasházban is, és elméletileg összehozható egy vállalható gitárhang, ha a fent leírt 4x-es módosításokat + a teret jól összerakod. Nem könnyű, de nem is lehetetlen.

Link to comment
Share on other sites

Hello, én nem vagyok gitáros, nem is nagyon értek hozzá, de ha vonalból akarsz megoldani egy esetleges felvételt, lehet hogy el kéne gondolkodni a Plugin vagy program kérdésen, nem? Tudom én hogy nem olyan mint a vas hang, de például van egy jó program, amit hallottam egyszer ha jól tudom az a neve, hogy: Waves GTR 3 aszem.... Elég komolyakat hallottam róla és ha jól tudom Alapi István ezzel vette fel a legújabb Eddás és Szóló albumait, nem pedig vassal! Ha érdekel szerintem egy próbát megér....Ha Alapinak jó..... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Az az EDDA úgy is szól. Alapi kolléga amúgy sosem volt egy nagy gitársound gyártó bajnok. :)

Marhajó gitáros persze, de soundokban sosem remekelt.

Szomorú, hogy ilyen baromságokra sarkalja a többi gitárost.

A Wawes szimulátora pontosan ugyanolya fostalicska, mint az összes többi.

Komoly felvételen, Igényes gitráros ilyeneket nem használ, max demózni otthon.

Link to comment
Share on other sites

Az az EDDA úgy is szól. Alapi kolléga amúgy sosem volt egy nagy gitársound gyártó bajnok. :)

Marhajó gitáros persze, de soundokban sosem remekelt.

Szomorú, hogy ilyen baromságokra sarkalja a többi gitárost.

A Wawes szimulátora pontosan ugyanolya fostalicska, mint az összes többi.

Komoly felvételen, Igényes gitráros ilyeneket nem használ, max demózni otthon.

Én ezt csak ötletnek dobtam fel, és Alapi csak egy példa volt semmi más szándékom nem volt vele! Pl, nem egy koncert volt ahová nem hozta magával a nagy cuccait, hanem simán laptopról ment a gitár, és szerintem jól szólt, vagyis úgy mondanám nem szólt "fostalicskaként". Úgy szólt mint, egy normálisabb cucc, nem a világbajnok, de nem volt azért rossz, ezt ki merem jelenteni.

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm a hozzászólásokat. Most már úgy gondolom az attenuator-ral nem lesz szebb az életem; marad a mikrofonozás, ahogy ezt már az elején Töfi is erősen emlegette.

(Nem maradt más: szomszéd-korrumpálás vagy lakótömbi - csoportterápia)

 

Szimulátorok: ismerem és használom is némelyiket: IK Multimedia - Ampli Tube, NI - Guitar Rig. Az effektek megismeréséhez kíváló és tök jól el lehet velük játszadozni, de valahogy mégse adja azt amire vágyom. És ha van már valamim, um. gitár+erősítő+pedálok, akkor inkább azokkal játszom.

 

Köszi mégegyszer!

Link to comment
Share on other sites

Élőben én is hallottam már szimulátort jól szólni, de akkor ki volt rakva egy csöves végfokra és le volt mikrofonozva.

Az teljesen más történet, mint amikor a fejet, a ládát, a mikrofont és a mikrofon előfokot is

szimulálni akarod. Meg egy élő koncert amúgy is merőben más szituáció, mint egy lemezfelvétel.

Link to comment
Share on other sites

Élőben én is hallottam már szimulátort jól szólni, de akkor ki volt rakva egy csöves végfokra és le volt mikrofonozva.

Az teljesen más történet, mint amikor a fejet, a ládát, a mikrofont és a mikrofon előfokot is

szimulálni akarod. Meg egy élő koncert amúgy is merőben más szituáció, mint egy lemezfelvétel.

Ezzel mindent el is mondtál, amit tudni érdemes a témáról:-).

Az összes szimulátornak műanyag hangja van felvételen. Hangszerelni és demo felvételekhez viszont kiváló megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nagyjából. :)

Még annyit fűznék hozzá, hogy ahol huszadrangú dolog a gitár, ott azért meg tud állni

a maga kis műanyag lábán a szimulátor is, de ahol a főszerep a gitáré, ott felejtős.

 

Kb. ahhoz tudnám hasonlítani, hogy pl. egy világhírű zongoraművészt leültetsz egy digitális zongorához.

Baltával fogja szétverni. :)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem nem kifejezetten gitáros zenében a koncerten is játszó, és otthon (társasházban) is alkotó zenésznek egy útja van:

- imádja a gitárja+erősítője hangját, csőhangerőn, koncerten, vagy próbán.

- kidolgoz egy MÁSIK gitárhangzást, hosszas kisérletezéssel, vasakkal, vagy pluginekkel, ami vagy emlékeztet a pure hangzására, vagy nem annyira, de megfelelően illeszkedik a home stúdiós környezetbe, az általa készített zenékbe, stb.

Ez a kettő nem okvetlenül ugyanaz (mint a fenti topic tanúsítja nem is nagyon lehetséges ez mikrofonozás, nagy hangerő nélkül), de nem is okvetlenül cél, hogy ugyanaz legyen. A home stúdiós gitárhangzásnak az a lényege (sztem, hogy megálljon egy mixben, és úgy kell felvenni magát a gitárhangot, hogy lehetőleg a legtöbb későbbi utómunkát (reamp, stb.) meg lehessen vele csinálni. Tehát lehetőleg a gitár natúr hangja legyen rögzítve, után dolgozzanak a gépek, hol így, hol úgy, ahogy tetszik később.

Link to comment
Share on other sites

no azért a reampnál vigyázni kell... Sokszor, az a probléma, hogy ezek a digit kütyük dinamikája kb nulla. Arról nem is beszélve, hogy pl metálnál 10x annyi gaint használnak mint amennyi valójában kellene.

 

Így az emberünk úgy hallja, hogy mekkora király gitáros, miközben úgy penget mint egy kislány... ahogy rákerül egy erősítőre, csak pislog, hogy "ez MI"?

 

 

Szóval ilyen esetekben tessék csak visszahallgatni a tiszta gitárjelet... sok meglepetés lesz :D

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok! Gitárhangzással kísérletezem, kérdésem: egy 30w-os csöves erősítőt (4, 8, 16 ohm kimenetek) ráköthetek 1 azaz egy db Celestion G12M Greenback hangszóróra (1976-os gyönyörű, hibátlan darab, 8 ohm, 25w, 96db)? Előre is köszi a segítséget!

Link to comment
Share on other sites

Sztem necces, mert nagyobb az erősítő teljesítménye, mint a hangszóróé.

Persze kérdés, hogy valóban 30 wattot lead-e az erősítő, vagy csak ráírták. Meg az persze full hangerőn igaz.

Én rá merném kötni, de az én vagyok. És nem tekerném ki teljesen. A greenback-ek, azért elég sokat bírnak.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok! Gitárhangzással kísérletezem, kérdésem: egy 30w-os csöves erősítőt (4, 8, 16 ohm kimenetek) ráköthetek 1 azaz egy db Celestion G12M Greenback hangszóróra (1976-os gyönyörű, hibátlan darab, 8 ohm, 25w, 96db)? Előre is köszi a segítséget!

Nyugodtan rákötheted. Gyári combókban is találsz ilyen párosítást. Az Ohmos illesztésre figyelj! 

Link to comment
Share on other sites

szevasztok,

 

a kérdésem a következő:

adott egy Duet és egy Sansamp PSA1 pre.

a natúr, már rögzített gitárjelet szeretném áthúzni a PSA-n reamp célból. jó lenne tudni, hogy ebben az esetben szükséges-e reamp box, vagy a Duet kimeneti jelszintjének 'instrument' illesztése elég-e a boldogsághoz?

 

mint mindig, most is köszi!

Link to comment
Share on other sites

Egész jónak tűnik ez a hangfal szimulátor, de ugye ott van előtte az igazi ENGL 530 előfok,

ami egy nagyon jó kis előfok és a torzítás abból jön.

Az pedig 90%-ban meg is határozza a hangot.

Azt már nehéz elrontani.

Az előfokok szimulációja még sehol sem tart sajnos, de ilyen hibrid megoldást már

láttam élőben nagyon jól szólni.

Eddig amúgy még a vas hangfalszimulátorok is elég ótvarul szóltak,

mostanában kezdenek használhatóak lenni.

Ez most így első nekifutásra nem rossz, de meg kéne nézni élesben, mikrofonozott láda mellett.

Demózni persze biztosan jó.

Link to comment
Share on other sites

Igen, azon vagyok, engem is nagyon érdkel mit tud láda mellett, csak még nem volt időm rá... Létezik vas is belőle műterheléssel, a Gojira pl azzal tolja élőben meg stúdióban EVH 5150-el. Persz az nem két fillér... 

 

Ezek csöves cuccok amik itt szólnak és nem is rosszak, viszont messze jobb az eredmény mint egy pod és nem sokkal dágább :)

Link to comment
Share on other sites

Általában nem szoktam feladni egy könnyen, de a gitár rögzítésbe totálisan beletört a bicskám és tippem sincs hogy hozhatnék össze egy vállalható hangzást.

Adott ma már mindenféle plugin, lényegében mehet a gitár line-inbe, a többi szoftveres dolog, (itt most az átlag amatőr+csóró magyar "munkakörnyezetről" beszélek)

de az istenért se megy. Guitar rig, amplitube, mindenféle plugin, stb stb. Lényegében évek óta ügyködök rajta.

Amit kell több sávban veszem fel, adott egy tisztességes gitár is aktív emg-kkel. A játékkal sincs probléma, rengeteget gyakorlok mostanában.

 

...és akkor van az hogy egy egyszerű tranyós Ibanez kombóval (bár az overdrive-ja szuper) + meg egy gagyi Behringer énekmikrofonnal szénné verem a szoftveres marháskodásaimat.

Viszont még ez is meglehetősen amatőr.

 

Lehet hogy csak a tapasztalatlanságom miatt érzem így, de asszem a vasak felé kell fordulnom.

Link to comment
Share on other sites

Töfi: Teljesenegyet értünk! :D Ezért is posztoltam mert amivel ezt felvettük, egy viszonylag olcsó setup és messze jobban használható mint bármilyen erősítőszimulátoros szoftver, pedál akármi.

Persze a preampot meg kell venni, nem lehet letölteni, meg ez a Two Notes cab simulator sincs torrenten, szóval pénzbe kerül... de még így is ki lehet hozni egy használt jó preampal, hangkártyával együtt durván 120-150 között! Ha azt nézem hogy mennyi egy pod hd újonnan vagy akár használtan... és mekkora a különbség soundban, akkor simán megéri.

Mi az egyik teremben teljesen átálltunk erre és nagyon pozitívak a visszajelzések. Persze előre beállított láda setupok vannak, nem a zenekarok tekergetik, mert annak nem lenne jó vége :D

 

Basszusra én most amúgy stúdióban is Madman Powerbass-t használok, ez egy kis pedál kifejezetten vonal felvételre. 1 perc alatt lehet mix kész jazz soundot és másik egy perc alatt Death metál soundot, vagy akár agyon torzított Rage A.T.M. basszust tekerni. Nagyon jó cucc.. és egyszerű mint a faék :D A sansamp és társai köszönő viszonyban sincsenek ezzel!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...