Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gitár sound - házi stúdióban


DKK

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 151
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Általában nem szoktam feladni egy könnyen, de a gitár rögzítésbe totálisan beletört a bicskám és tippem sincs hogy hozhatnék össze egy vállalható hangzást.

Adott ma már mindenféle plugin, lényegében mehet a gitár line-inbe, a többi szoftveres dolog, (itt most az átlag amatőr+csóró magyar "munkakörnyezetről" beszélek)

de az istenért se megy. Guitar rig, amplitube, mindenféle plugin, stb stb. Lényegében évek óta ügyködök rajta.

Amit kell több sávban veszem fel, adott egy tisztességes gitár is aktív emg-kkel. A játékkal sincs probléma, rengeteget gyakorlok mostanában.

 

...és akkor van az hogy egy egyszerű tranyós Ibanez kombóval (bár az overdrive-ja szuper) + meg egy gagyi Behringer énekmikrofonnal szénné verem a szoftveres marháskodásaimat.

Viszont még ez is meglehetősen amatőr.

 

Lehet hogy csak a tapasztalatlanságom miatt érzem így, de asszem a vasak felé kell fordulnom.

Szoftverek elég rosszak... Meg az EMG is :D Cseréld le valami nagyjelű passzívra, rögtön érthetőbb lesz a hang... de a hibák is jobban kijönnek ;)

Link to comment
Share on other sites

"de az istenért se megy. Guitar rig, amplitube, mindenféle plugin, stb stb. "

 

Sajnos az összes hulladék, mint ahogy magad is rájöttél.

Ezek arra jók, hogy dalíráshoz gyorsan kéznél vannak.

Hangban a demó szintet se nagyon érik el.

Szomorú, hogy néha ismert jó gitárosok is osztják az észt, hogy ilyen szarokon kell gitározni

rendes cucc helyett.

 

A torzított gitár az egyik legösszetettebb sound, ezért ez lesz a legutolsó, amit sikerül jól szimulálni.

Iszonyat felharmónikustartalom van, amihez nagyon nagy részletgazdagság kell és minden apróság

szerepet kap a jó soundban. A gitáros, a pengető, a húr, a hangszer, az előfok, végfok, csövek, trafók, hangszórók, mikrofonozás, akusztika, stb.

Még akkor is nehéz igazán jó soundot csinálni, ha rendelkezésre áll egy csomó dög jó vas, igazi fej-láda, egyebek.

Hogy csak egy példát mondjak: fekete Metallica lemez.

Marhajó és egyéni gitársound. Legalább két hétig tököltek vele, mielőtt az első felvétel elindult volna.

És rendelkezésükre állt a világ összes profi cucca mind a zenekar részéről, mind a stúdió részéről.

Persze az összes cuccuk modifikált és még az sem mindegy, hogy melyik Mesa Mark IIC, mert a Kirk Hammetté

jobban szólt és a stúdióban mindig azt használta Hetfield is.

Ehhez képest ma "lemezek" tömkelege jelenik meg ilyen szánalmas Guitar Rig hanggal.

Tudom, hogy nagy a csóróság, de gyakran egyáltalán nem pénz kérdése a történet.

Link to comment
Share on other sites

"Meg az EMG is Cseréld le valami nagyjelű passzívra, rögtön érthetőbb lesz a hang"

 

Ez így nem teljesen igaz. Bizonyos soundok nem is létezhetnek nélküle.

Persze ne bluest akarjunk EMG81-en játszani, mert nem arra való,

de riff alapú metálhoz, ahol sok a tompított hang, nincs jobb megoldás.

Metallica Master, Justice, Black album nem létezik EMG81 nélkül,

meg az összes többi  reszelős, döngölős, speedes zene.

Állítólag amúgy jobban szólnak a régi EMG81-ek, mint a mostaniak.
Manapság sajnos csaknem minden hulladék anyagokból van, ez már sokszor kiderült.

Fejek, ládák, stb. Szinte mindenből a régi szól jól, ha jó állapotban van.

 

Az EMG amúgy egyáltalán nem olyan nagy jelű, mint amilyennek sokan gondolják.

A gitáromban eredetileg egy igazán nagyjelű passzív Seymour Duncan volt és borzalmas szólt.

Fröcsögött, hörgött, erőlködött, repült is a gitárból hamar. :)

Most EMG81 van benne és nagyságrendekkel jobban szól.

Valamire biztos jó volt amaz is, de nem az én dolgaimra.

Ha nem metalra kell, akkor persze előveszem a másik gitárt, amiben passzív elektronika van.
 

Link to comment
Share on other sites

A seymourok nagyrésze (kb mind) hulladék, minősíthetetlen anyagok, szerelés... ez van. Nekem az egyik gitáromban régi 81 van, de olyat ma már nem kapsz sehol... (Múltkor 40 ezret akartak érte adni :) ) Valóban jobb mint a mostaniak, de sokkal mosottabb a hangja mint a lundgren M6 nak. Az egy nagyon jó pickup. Gyors, agyontorzítva is definiált, érthető, jó sustain... nem nagyon lehet belekötni és elég metál :D 

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm a válaszodat Töfi!

 

Ilyenkor sajnálom hogy az évek alatt nem szedtem össze egy normális erősítőt, nem építettem vasutat stb. Pont a szoftveres megoldások miatt spóroltam ezeken "me ez a jövő". Nos, úgy néz ki tévedtem. :)

Azt hiszem kezdetnek a karácsonyi ajándék magamnak egy kis csöves kombó (opcionálisan +1 dist/od pedál) lesz. :)

A többit meg majd meglátom.

Link to comment
Share on other sites

Még egy gond van amúgy ezekkel a szoftveres szarságokkal. Sokszor volt már, hogy aki csak ilyeneken gyakorol,

az nem tudta rendesen megszólaltatni az igazi erősítőket itt a stúdióban.

Nemcsak kezdőknél, hanem volt, hogy egy nagyon jó gitárosnál is probléma volt és ő maga is észrevette a dolgot.

Ezekkel sajnos nem lehet rendes hangképzést tanulni.

Én a vas Line6 erősítőt is azért nem bírom elviselni, mert nincs meg a hangok legeleje.

A hang talán legfontosabb része az a tranziens, amikor a semmiből felépül.

Egyszerűen nem érzem a közvetlen összeköttetést a kezem és a megszólaló hang között.

Nem meglepő, mivel nincs is ugyebár a szimulátor miatt.

 

Aztán ha ebbe még belekeveredik egy számítógép is, ami mindig késik valamennyit, akkor aztán tényleg erdő van.

Főleg virtuózabb dolgoknál, ahol néha csak 40-50ms telik el két hang között.

Abba nem fér bele semennyi latency sem, ha precízen akar játszani az ember.

Link to comment
Share on other sites

 

Aztán ha ebbe még belekeveredik egy számítógép is, ami mindig késik valamennyit, akkor aztán tényleg erdő van.

Főleg virtuózabb dolgoknál, ahol néha csak 40-50ms telik el két hang között.

Abba nem fér bele semennyi latency sem, ha precízen akar játszani az ember.

Az Uad Apollókal némiképp áthidalható ez a probléma. 1-2 ms közötti késéssel lehet monitorozni csatornánként négy uad plugint, pl erősítő szimulátort is. A minősége azonban ezeknek is kuka szvsz. Reamphoz azonban jó lehet, bár nyilván a végeredmény szempontjából fontos hogy a feljátszásnál is inspiráló legyen a sound. Pedálokról (pl:wah) pedig nem beszélhetünk, de otthoni körülmények között azért hasznos lehet. 

Link to comment
Share on other sites

Na igen... line6 és társain nem lehet megtanulni rendesen játszani, 0 dinamika, 0 attack stb.

 

Ami a szoftveres dolgokat illeti, nálunk a teremben egy i5ös mac mini-n fut a cab IR úgy egész jó latancy-t értünk el, de semmi más nincs a gépen, csak a TwoNotes! Ez azért otthonra persze luxus, de lehet ilyet is :D Persze nálunk is cél a hardware de az nagyon nem olcsó játékszer...

 

Reamphoz is latecy mentes monitorozás a jó. Amúgy én pl simán 512es bufferrel reampolok, mert az ugye, hogy hová rögzíti a daw időben a felvételt azt be lehet állítani, a monitorozáshoz nem sok köze van, illetve sok értelmét egyébként sem látnám uad pluginekkel együtt reampolni :D

Link to comment
Share on other sites

Erősítőknél az emulált kimenetekről mi a vélemény? (mivel eszembe jutott h nincs hangoskodás...)

Használhatóak vmennyire? Tehát az erősítő közvetlenül menne az interfészbe.

Esetleg vmi használható emulátor? (nem szoftveres)

 

Ilyeneket néztem am: Laney Cub széria, Blackstar Ht1, Bugera G5 (mindegyik fej, az uccsó 2-ben emulált láda kimenet is van)

Link to comment
Share on other sites

Nem ismerem őket, de a sokkal komolyabb, drágább speaker emulátorok is rosszak szoktak lenni.

Persze nyilván erősen fejlődőben van ez is, mint sok minden,

de inkább digitális vonalon várható előbb-utóbb áttörés szerintem, ezekkel az IR dolgokkal.

Analóg vas szimulátorok régóta vannak, de eddig senkinek sem sikerült jót csinálni,

így ezen a vonalon nem várható már semmi csoda szerintem.

Ezekben a fejekben vélhetően nem digitális van, hanem valami analóg dolog a kókányabb fajtából.

 

Ami élőben jól szólt UDO-nál, az egy Digitech rackes multieffektben volt.

Arra azt mondtam, hogy ott élőben kifogástalan, de lemezfelvételnél

már valószínűleg az is elvérzik, ha az igazi mellett nézed.

Link to comment
Share on other sites

Egyébként nincsenek hatalmas igényeim. (nem is bírnám pénzzel)

Konkrétan annyi lenne a lényeg hogy ha megosztanék itt-ott egy két saját számot, ne a vállalhatatlan gitár hangzás rontsa el az egészet. (a többi rész full elektronikus)

Nyilván ez ember függő is, de képzem magam folyamatosan. Am amint megengedhetem magamnak úgyis szakemberhez fordulok. (lehet pont hozzád. :) )

 

Alaposan ledemózom neten ezeket a 100k alatti kis erősítőket és meglátom. A csöves hangzás mindenképp kell. Ez az egy biztos.

Egy tranyós erősítő is szólhat jól, de nem az én világom.

 

Köszönöm az eddigi válaszaidat, nagyon hasznosak voltak. ;)

Link to comment
Share on other sites

Szívesen. :)

Demó szinten amúgy el lehet lenni valamennyire szimulátorokkal is.

UAD-on az ENGL egész elfogadható, kisebb torzításokra pedig a Chandler kifejezetten jó lett.

Natívban meg az Amplitube3-ból ki lehet tekerni valami elfogadhatót.

Van benne egy láda, ami nem olyan ótvar, mint a többi és akkor elmegy.

Az olcsó erősító, olcsó mikrofon, olcsó előfok, olcsó konverter, nem biztos,

hogy azonnal megveri a szimulátorokat amúgy.

Link to comment
Share on other sites

Erősítőknél az emulált kimenetekről mi a vélemény? (mivel eszembe jutott h nincs hangoskodás...)

Használhatóak vmennyire? Tehát az erősítő közvetlenül menne az interfészbe.

Esetleg vmi használható emulátor? (nem szoftveres)

 

Ilyeneket néztem am: Laney Cub széria, Blackstar Ht1, Bugera G5 (mindegyik fej, az uccsó 2-ben emulált láda kimenet is van)

Emulált láda kimenettel még nem találkoztam ami jó lett volna, Blackstar Ht-5, 20, Ht-Dual, nagyon rossz, Palmer még rosszabb... ezek ilyen freki kompenzált baromságok, közük nincs a láda hanghoz. Ahogy Töfi is mondta az RI cab-ok fogják meghozni a változást... azonban ezekhez is kell némi hozzáértés, mert pl. sok letölthető IR minta teljesen használhatatlan, szarul mikrofonozott láda minta. Analógban láda és mikrofon a tuti megoldás :D

Link to comment
Share on other sites

Megoldás lehet még egy rackes elő és végfok (pl öreg ada mp1-et (pár kedvenc bandám használta, nem hiszem hogy bajom lenne vele) elég jó áron kapni már)

Vagy ha az előfokba be van építve egy gyenge végfok, (ha jól olvastam az ENGL e530 ilyen pl.) az is jó megoldás lehet.

Viszont így még mindig nem megoldott a cab kérdése. Akkor úgy néz ki ehhez marad az Amplitube.

 

Am csöves előfok+tranyós végfok nagy marhaság? Fordítva? :)

Link to comment
Share on other sites

szamomra, aki inkabb billentyus mint gitaros, ezek a cuccok egesz jok:

http://amtelectronics.com/products/

 

M2+CN1 van nalam es egy ezen a lancon keresztulkuldott plugin gitar hangjaval is elegedett vagyok.

 

tofi, te mar hallhattal peldat az M1 hangjara, a multkor atkuldott gitarsavok abbol jonnek. gitaros jobaratom hasznalja, felveteltol elkezdve koncertekig, mindenhol.

Link to comment
Share on other sites

Nem lepődnék meg, ha jobban járnál vele így. :)

Valvestateból én még csak úgy tudtam elfogadható hangot rögzíteni,

ha a csöves előfokát átkötöttem egy rendes csöves végfokra és rendes ládára.

A saját tranyós végfokján és ládáján elég rossz volt.

Na jó, nem volt tragikus, de pont úgy szólt, mint amennyi az ára egy komoly nagy cucchoz képest.

A cabsim szerintem a kettő között lesz, ha ügyesen megcsinálod, tehát ez előnyére válhat,

de ez csak megérzés. Próbáld ki szerintem!

Link to comment
Share on other sites

Szia!

Nekünk volt régebben 1960, 1990 6262 és V22.

Nem rosszak ár/érték arányban.

Azonban amikor meglett a Marshall Class 5 a Vox AC30, akkor kapásból hallottuk, hogy ezek csak az árukhoz képest nem rosszak. A tényleges hangjuk nem túl jó összevetve egy normálisabbb csöves fejjel/kombóval.

Azt már nem is említem, hogy milyen a különbség egy kézzel készített point to point módon elkészített csöves erősítővel összevetve.

Otthonra a Bugerák közül a V22-t javaslom, mert talán azt ki tudod valamennyire tekerni! :-)

Link to comment
Share on other sites

Köszi az infót!

 

 

Marad az ENGL e530. Felemeltem a limitemet 150k-ra. (közvetlenül az interface-be, cab sim meg Guitar Rig/Amplitube) Jó lett vna kihagyni a PC-t a soundból (gyakorlásra vagy felvételre értem), de ez van ha nem lehet hangoskodni.

 

Köszönöm mindenkinek a segítséget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...