Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gitár sound - házi stúdióban


DKK

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 151
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Sokan tartják úgy, hogy a "rock" nem a szólógítáros virgagyereken, hanem a ritmusgitároson múlik. Két példa régmúltból: A Rolling Stones semmi lenne Keith Richards nélkül, illetve az AC/DC Malcolm Young nélkül. És mindkettő ugyebár ritmusgitáros.... Persze az igazán jó, szilaj, ilyen jellegű zenéket szerintem inkább a triók nyomják (Motörhead, ZZTop, LedZep, stb, stb. -hangszeres értelemben mondom, ha még énekel is valamelyik zenész, az már csak a bónusz), ahol értelem szerűen nincs ritmusgitáros meg szólós, hanem egy ember oldja meg, de hangulatában, és technikájában az olyankor INKÁBB ritmusgitáros, aki néha még szólózik is. Jó ritmusgitáros nélkül nincs feszes, jó zene. Szerintem.

Ha már itt tartunk, akkor Alapi István vagy Erős Attila hova tartozik? Mert zseniális és improvizatív szólókat nyomnak mindketten és halál pontosan kísérnek...

Link to comment
Share on other sites

Hát, ha elfogadod a fenti logikámat, akkor ők "ritmusgitárosok", akik ráadásul szólózni IS tudnak. Ez egy jó zenésznél gyakoribb, mint fordítva. Egy zseniális szólós lehet, hogy csapnivaló ritmusgitáros. Nem is "él meg" önmagában egy valamirevaló zenekarban, kell mellé egy ritmusgitáros.

Link to comment
Share on other sites

Udv,

 

Gitaredzett forumozokhoz inteznem talan amator kerdeseim...

 

Kisvasut kivitelezesen otletelek, es erdekelne, hogy 8-10 pedal meghajtasahoz milyen PSU kellene?

Minel univerzalisabb megoldas erdekelne, azaz, hogy a leheto legtobb pedalhoz illesztheto legyen (kulonbozo csatik, stb), mik valtak be masoknak, miegymas.

 

DAW-bol erkezo audio effektezesehez, ha jol ertem - feluletes vizsgalodas utan - valamifele reamp boxra lesz szukseg (?)

Ezekrol mit erdemes tudni, melyeket erdemes nezegetni, van-e olyan ami mondjuk tobb parhuzamos csatornat is kezel, kell-e egyaltalan, vagy eleg DAW-on belul gaint allitani?

 

Meg csak tajekozodom, szoval minden otlet, velemeny hasznos lenne!

 

Koszonom

Link to comment
Share on other sites

Udv,

 

Gitaredzett forumozokhoz inteznem talan amator kerdeseim...

 

Kisvasut kivitelezesen otletelek, es erdekelne, hogy 8-10 pedal meghajtasahoz milyen PSU kellene?

Minel univerzalisabb megoldas erdekelne, azaz, hogy a leheto legtobb pedalhoz illesztheto legyen (kulonbozo csatik, stb), mik valtak be masoknak, miegymas.

 

DAW-bol erkezo audio effektezesehez, ha jol ertem - feluletes vizsgalodas utan - valamifele reamp boxra lesz szukseg (?)

Ezekrol mit erdemes tudni, melyeket erdemes nezegetni, van-e olyan ami mondjuk tobb parhuzamos csatornat is kezel, kell-e egyaltalan, vagy eleg DAW-on belul gaint allitani?

 

Meg csak tajekozodom, szoval minden otlet, velemeny hasznos lenne!

 

Koszonom

Elem a legjobb megoldás. Az adapterek, az olcsóbb tápok zajosak, sokszor nem úgy szólnak.

Link to comment
Share on other sites

ujabb kerdes merult fel:

pod x3 digit kijaratat szeretnem illeszteni babyface digit bejaratahoz.

az x3-n van egy rca csati (spdif), a babyface-n pedig egy toslink csati (adat vagy spdif).

milyen kabel, vagy egyeb alakito szukseges kozejuk hogy ossze tudjam kotni oket, lehet-e egyaltalan?

 

koszi!

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok,

 

Érdeklődnék, használt-e már valaki közületek attenuator-t gitárerősítőhöz? Ha igen, melyik márkát, típust és milyen tapasztalatai vannak vele?

Mennyire színezi a hangot, stb? Érdemes-e ebben gondolkodnom, ha egy egészen elfogadható gitártfelvételt szeretnék otthon megoldani?

A mikrofonozás sajnos nálam kilőve, az erősítőmet pedig nem igazán szeretném kihagyni a feljátszáskor.

 

Az apparát, amihez kellene: Orange Rockerverb 50 MKII combo + Focusrite Forte

 

Előre is köszönöm a jellemzéseket, tippeket, tanácsokat.

Link to comment
Share on other sites

Ööö....nem igazán. Inkább egy teljesítmény "visszafojtó"-ra. PL ilyenre, ami után közvetlen mehet a jel a hangkártya bemenetére, anélkül, hogy az megzakkana a nagy hangerőtől. Viszont a nagy hangerő érzet megmarad.

Szokták ezt szobában való gyakorlásra is használni, pláne, ha valaki a csöves erősítőjét tökig kitekerve szeretné használni, anélkül, hogy lebontja a szomszédja és közte lévő falat.

A szimulációkat kerülném, épp ezért keresnék más megoldásokat ;)

Link to comment
Share on other sites

Csak akkor ennek mi köze ehhez?

"A mikrofonozás sajnos nálam kilőve, az erősítőmet pedig nem igazán szeretném kihagyni a feljátszáskor."

Pont erre szokták használni a hangfalszimulátort, azért gondoltam, hogy azt keresel.

 

Teljesítménycsökkentőt Silk fog tudni jót ajánlani.

Amit én próbáltam olcsóbbat, az teljesen szar volt, szóval olcsó megoldás nem lesz rá.

Link to comment
Share on other sites

Akkor rosszul fogalmazhattam. Lényeg, hogy az erősítőbe dugott gitár jelét szeretném felvenni. Az a jel pedig elég nagy. Úgy tudom, hogy nem is célszerű ilyen esetben közvetlen ráküldeni a hangkártyára (nyugodtan javíts ki, ha rosszul tudom).

Ezért gondoltam erre az attenuatoros okosságra. Nem tudom, a halkításon kívűl mennyire mászik bele a hangba és kenheti szét azt. Erre várnék egy-két tapasztalatot.

És igen, biztos vagyok benne, hogy nem olcsó :)

Link to comment
Share on other sites

a ladat (es annak mikrofonozasat) szeretne elkerulni... az amp pedig maradna... az amp es a hangkartya line/mic bemenete koze keres valamit ami csillapitana (ha ez szukseges egyaltalan)

gondolom csak a ladat szeretne szimulalni egy jobb IR-rel, es igy jobb lehet az eredmeny, mint amikor ampot is szimulal.

Link to comment
Share on other sites

Van egy gitárom és van egy erősítőm. Mindkettőt szeretem, külön-külön is, együtt depláne. Tehát adott egy sound, amit felszeretnék venni normális minőségben, otthon. Az erősítő hangerejének kb 40%-nál kezd "szép" hangja lenni. És a probléma itt kezdődik: ekkora hangerőnél se a hangkártyámat és nem mellékesen a szomszédokkal való kapcsolataimat sem szeretném szétcseszni. Ez utóbbi miatt kerülném a mikrofonozást.

 

8-10%-os hangerő, amit még a hangkártyával fel tudok venni torzítás nélkül. Azon a beállításon pedig egy feszes ritmus nem "úgy" szól. Stúdióban is kb 60-70%-os hangerőn vettünk fel a gitársávokat, s abszolút nem kemény zenéről volt szó.

 

Szóval szeretném megőrizni egy nagyobb hangerőn felvett gitár határozottabb hangzását.

Link to comment
Share on other sites

De a gitár vonalból általában szarul szól. Kivéve persze, ha direkt vonalhangra van valamiért szükség.

Néha az kell, de minden egyéb esetben pont a mikrofonozás a lényeg.

Miért akarod azt kihagyni?

 

Társasházban lakom és szeretném kizárni a "hangoskodást".

"De a gitár vonalból általában szarul szól" - Ha jól értelek, akkor bármit is teszek az erősítő és a hangkártya közé, megmarad a gyenge vonalhang? Na, erre pont nem gondoltam, pedig lokikus.

Köszi!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...