Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gitár sound - házi stúdióban


DKK

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a témát Zerobit tanácsára egy másik fórumról költöztetem ide, hátha szembejönnek errefelé olyan szakértők, akiknek már sikerült házi körülmények között vállalható minőségű gitár soundot készíteniük (jómagam finoman fogalmazva csak közepesen vagyok sikeres ebben). Ugyan így egy kicsit hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom összefoglalni a problémát, a korlátokat és az eddig beérkezett megoldási javaslatokat. Lehet, hogy a felvetés néhány pontja másoknak triviális lesz, de én nem vagyok nagy szakértő, így inkább leírok mindent.

Az alapprobléma:

Technikai hátterem:

- Logic, iMAC

- Hangkártya: M-audio Firewire Solo

- A felvétel a Firewire Solo normál guitar in-jén történik

- Az "előerősítés" annyiból áll, hogy meddig tekerem a Solo input potméterét :-)

- Amp designer-el és Amplitude 3-al próbálok gitár soundokat “készíteni”. Az ezek közül az Amplitube tűnik jobbnak.

- Próbálkozom double tracking-el (nem a felvett részt duplázom és panorámázom, hanem kétszer játszom fel az adott témát és ezt panorámázom)

- A sávokra (vagy külön BUS-ra) space designer-t, compressort, EQ-t szoktam tenni, ezzel kicsit tudok javítani a soundon

- 2 gitárral dolgozom, egy olcsóbb Ibanez GRG 270 és egy elvileg jobb minőségű Ibanez AF 105 jazz gitárral. Az előbbinek magas, az utóbbinak kifejezetten alacsony az alap jelszintje.

Az alapvető problémám, hogy bármilyen beállítással, EQ, compressor verzióval próbálkozom, a gitár soundot tompának, erőtlennek értékelem. Távol áll a stúdió minőségtől.

A probléma még tisztábban látszik, ha software instrument-ek is szólnak mellette (a midi szépen “csilingel”, az élő hang pedig erőtlennek tűnik). Próbáltam a logic gitár sound sablonját is, de ettől sem ájultam el…

Furcsa, hogy korábban ugyanezzel a külső hangkártyával, eszközökkel egy PC-n más DAW alatt elfogadható soundokat tudtam készíteni, de az is lehet, hogy az csak nem jöttek ki még igazán a hiányosságok.

Ha valaki, aki szokott élő gitárt rögzíteni Logic-ban leírná a módszerét, az nagy segítség lenne, de persze bármilyen tanácsot szívesen veszek.

Az eddigi megoldási javaslatok, észrevételek: - Zerobit, Broweny

- "Az Amp Designer egy vicc"... :-)

- "A Firewire Solo DI bemenete nagyon ergya, a hang már itt tönkre is ment menthetetlenül."

- "Előfokra lenne szükség?"

- "Felejtsük el a digitális megoldásokat, használjunk gitárkombót, erősítő szimulációs kimenetet"

- "Kitartóan próbálkozzunk EQ, compressor kombinálciókkal"

"A lényeg mindenesetre az, hogy a gitárnak már magától jól kell szólnia. Pluginekkel és egyéb eszközökkel már csak módosítani tudod. Pl. dinamikát valamibe tenni nem lehet, ahogy pl. hiába nagyítasz kétszeresére egy képet, további részletek nem jönnek elő. Ha kompresszort használsz, akkor dinamikát vesztesz, illetve ezzel párhuzamosan hangosodsz. Van aki ezt úgy értelmezi, hogy dinamikusabb. De ez tévedés. Valami akkor dinamikus, ha egyidejűleg vannak a hangnak alig észrevehető részletei, a hangos csúcsai meg “arconrúgnak”, konyhanyelven fogalmazva."

Kérdések, kieglészítések:

- A Firewire Solo-t nem feltétlenül szeretném egyből a kukába dobni, jó lenne ezzel valamilyen eredményt elérnem. Persze ha nincs más megoldás keresek jobb vasat, szívesen vennék erre vonatkozó tanácsokat is.

- Nem vagyok tökéletesen tisztában a preamp fogalmával. Ha ezen keresztül érem el a hangkártyám inputját számíthatok jelentős javulásra? Ha igen, milyen eszköz lenne megfelelő?

- A szoftveres modellezés a házi studiózás korlátai miatt lenne fontos, kevéssé megoldható egy társasházban egy csöves erősítőt bemikrofonozni. Nem utolsó sorban pedig több stílusban, több sounddal is próbálkozom, így örülök, ha nincsenek korlátaim.

- Azt gondolom, hogy a gitárjaim alapvetően jól szólnak. Megvannak a korlátaik, de normál felhasználással (kombóna tudtam már jó soundokat készíteni. A problémát nem itt keresném.

- A dolog azért is dühítő, mert inkább szeretnék zenélni, mint "a hangzással matekozni", viszont a sound hiányosságai nem kifejezetten támogatják az alkotói folyamatot.

A későbbiekben beillesztek majd hangmintákat is a probléma pontosabb érzékeltetésére.

Kérlek írjátok le milyen felszereléssel és módszerekkel szoktatok otthoni körülmények között jó minőségű gitár soundokat rögzíteni, hátha nem csak az én botladozásaimat segítik a hozzászólások, de esetleg összejöhet egy olyan tudásbázis is itt, ami másnak még jobban megkönnyíti majd a dolgát.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 151
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Igen. A jó gitársound igen lényeges eleme a hangszóró viselkedése. Nem véletlenül "legendás" pl a greenback hangszóró, stb. Magyarul a hangszóró véletlen, vagy tervezett "tökéletlensége" igen komoly tényező a feszes gitársoundban. És ennek a bemikrofonozása, tehát, hogy a hangszóró által leadott hang ismét csak módosított felvétele jól sikerüljön az egy következő művészet.

 

A klasszikus gitárhang tehát így néz ki, leegyszerűsítve: magának a gitárnak a natur jele, ami a pickupokból kijön + az erősítő áramköri jellegeiből fakadó "módosítása" ezen, majd a hangszórók tökeletlenségéből fakadó "módosítás", a hangszórókat fogadó láda akusztikai jellemzőiből fakadó "módosítás", és legvégül a bemikrofonozás technikájából fakadó "módosítás". Ez így együtt a gitársound, ami a kéz után előáll.

 

Tehát van egy gitárod, valamilyen natúr hanggal, aztán van egy erősítőd ami alapból háromszor "módosít" a hangon. Ez együtt lehet egy nagon is szerethető valami, de csak az adott pillanatban, koncerten, próbán, hiszen még nem rögzítetted, hanem élőben hallod, amikor a pillanatnyi tudatállapotod, pszichés állapotod is tényező. És ha mindezt fel is akarod venni, akkor egy negyedik módosítással tudod csak megtenni.

 

Nem teljesen felejtős egyébként a natúr gitárhangot felvenni (erősítő előtt, előerősítővel, akár a hangkártyáéval is), és utólag, vasakkal, vagy szoftokkal kisérletezgetni a szükséges módosítások elérésére, főleg, ha mint írod, nem konkrétan "kemény" zenéről van szó. Ez működhet egy társasházban is, és elméletileg összehozható egy vállalható gitárhang, ha a fent leírt 4x-es módosításokat + a teret jól összerakod. Nem könnyű, de nem is lehetetlen.

Link to comment
Share on other sites

Hello, én nem vagyok gitáros, nem is nagyon értek hozzá, de ha vonalból akarsz megoldani egy esetleges felvételt, lehet hogy el kéne gondolkodni a Plugin vagy program kérdésen, nem? Tudom én hogy nem olyan mint a vas hang, de például van egy jó program, amit hallottam egyszer ha jól tudom az a neve, hogy: Waves GTR 3 aszem.... Elég komolyakat hallottam róla és ha jól tudom Alapi István ezzel vette fel a legújabb Eddás és Szóló albumait, nem pedig vassal! Ha érdekel szerintem egy próbát megér....Ha Alapinak jó..... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Az az EDDA úgy is szól. Alapi kolléga amúgy sosem volt egy nagy gitársound gyártó bajnok. :)

Marhajó gitáros persze, de soundokban sosem remekelt.

Szomorú, hogy ilyen baromságokra sarkalja a többi gitárost.

A Wawes szimulátora pontosan ugyanolya fostalicska, mint az összes többi.

Komoly felvételen, Igényes gitráros ilyeneket nem használ, max demózni otthon.

Link to comment
Share on other sites

Az az EDDA úgy is szól. Alapi kolléga amúgy sosem volt egy nagy gitársound gyártó bajnok. :)

Marhajó gitáros persze, de soundokban sosem remekelt.

Szomorú, hogy ilyen baromságokra sarkalja a többi gitárost.

A Wawes szimulátora pontosan ugyanolya fostalicska, mint az összes többi.

Komoly felvételen, Igényes gitráros ilyeneket nem használ, max demózni otthon.

Én ezt csak ötletnek dobtam fel, és Alapi csak egy példa volt semmi más szándékom nem volt vele! Pl, nem egy koncert volt ahová nem hozta magával a nagy cuccait, hanem simán laptopról ment a gitár, és szerintem jól szólt, vagyis úgy mondanám nem szólt "fostalicskaként". Úgy szólt mint, egy normálisabb cucc, nem a világbajnok, de nem volt azért rossz, ezt ki merem jelenteni.

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm a hozzászólásokat. Most már úgy gondolom az attenuator-ral nem lesz szebb az életem; marad a mikrofonozás, ahogy ezt már az elején Töfi is erősen emlegette.

(Nem maradt más: szomszéd-korrumpálás vagy lakótömbi - csoportterápia)

 

Szimulátorok: ismerem és használom is némelyiket: IK Multimedia - Ampli Tube, NI - Guitar Rig. Az effektek megismeréséhez kíváló és tök jól el lehet velük játszadozni, de valahogy mégse adja azt amire vágyom. És ha van már valamim, um. gitár+erősítő+pedálok, akkor inkább azokkal játszom.

 

Köszi mégegyszer!

Link to comment
Share on other sites

Élőben én is hallottam már szimulátort jól szólni, de akkor ki volt rakva egy csöves végfokra és le volt mikrofonozva.

Az teljesen más történet, mint amikor a fejet, a ládát, a mikrofont és a mikrofon előfokot is

szimulálni akarod. Meg egy élő koncert amúgy is merőben más szituáció, mint egy lemezfelvétel.

Link to comment
Share on other sites

Élőben én is hallottam már szimulátort jól szólni, de akkor ki volt rakva egy csöves végfokra és le volt mikrofonozva.

Az teljesen más történet, mint amikor a fejet, a ládát, a mikrofont és a mikrofon előfokot is

szimulálni akarod. Meg egy élő koncert amúgy is merőben más szituáció, mint egy lemezfelvétel.

Ezzel mindent el is mondtál, amit tudni érdemes a témáról:-).

Az összes szimulátornak műanyag hangja van felvételen. Hangszerelni és demo felvételekhez viszont kiváló megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nagyjából. :)

Még annyit fűznék hozzá, hogy ahol huszadrangú dolog a gitár, ott azért meg tud állni

a maga kis műanyag lábán a szimulátor is, de ahol a főszerep a gitáré, ott felejtős.

 

Kb. ahhoz tudnám hasonlítani, hogy pl. egy világhírű zongoraművészt leültetsz egy digitális zongorához.

Baltával fogja szétverni. :)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem nem kifejezetten gitáros zenében a koncerten is játszó, és otthon (társasházban) is alkotó zenésznek egy útja van:

- imádja a gitárja+erősítője hangját, csőhangerőn, koncerten, vagy próbán.

- kidolgoz egy MÁSIK gitárhangzást, hosszas kisérletezéssel, vasakkal, vagy pluginekkel, ami vagy emlékeztet a pure hangzására, vagy nem annyira, de megfelelően illeszkedik a home stúdiós környezetbe, az általa készített zenékbe, stb.

Ez a kettő nem okvetlenül ugyanaz (mint a fenti topic tanúsítja nem is nagyon lehetséges ez mikrofonozás, nagy hangerő nélkül), de nem is okvetlenül cél, hogy ugyanaz legyen. A home stúdiós gitárhangzásnak az a lényege (sztem, hogy megálljon egy mixben, és úgy kell felvenni magát a gitárhangot, hogy lehetőleg a legtöbb későbbi utómunkát (reamp, stb.) meg lehessen vele csinálni. Tehát lehetőleg a gitár natúr hangja legyen rögzítve, után dolgozzanak a gépek, hol így, hol úgy, ahogy tetszik később.

Link to comment
Share on other sites

no azért a reampnál vigyázni kell... Sokszor, az a probléma, hogy ezek a digit kütyük dinamikája kb nulla. Arról nem is beszélve, hogy pl metálnál 10x annyi gaint használnak mint amennyi valójában kellene.

 

Így az emberünk úgy hallja, hogy mekkora király gitáros, miközben úgy penget mint egy kislány... ahogy rákerül egy erősítőre, csak pislog, hogy "ez MI"?

 

 

Szóval ilyen esetekben tessék csak visszahallgatni a tiszta gitárjelet... sok meglepetés lesz :D

Link to comment
Share on other sites

 

Aztán ha ebbe még belekeveredik egy számítógép is, ami mindig késik valamennyit, akkor aztán tényleg erdő van.

Főleg virtuózabb dolgoknál, ahol néha csak 40-50ms telik el két hang között.

Abba nem fér bele semennyi latency sem, ha precízen akar játszani az ember.

Az Uad Apollókal némiképp áthidalható ez a probléma. 1-2 ms közötti késéssel lehet monitorozni csatornánként négy uad plugint, pl erősítő szimulátort is. A minősége azonban ezeknek is kuka szvsz. Reamphoz azonban jó lehet, bár nyilván a végeredmény szempontjából fontos hogy a feljátszásnál is inspiráló legyen a sound. Pedálokról (pl:wah) pedig nem beszélhetünk, de otthoni körülmények között azért hasznos lehet. 

Link to comment
Share on other sites

Na igen... line6 és társain nem lehet megtanulni rendesen játszani, 0 dinamika, 0 attack stb.

 

Ami a szoftveres dolgokat illeti, nálunk a teremben egy i5ös mac mini-n fut a cab IR úgy egész jó latancy-t értünk el, de semmi más nincs a gépen, csak a TwoNotes! Ez azért otthonra persze luxus, de lehet ilyet is :D Persze nálunk is cél a hardware de az nagyon nem olcsó játékszer...

 

Reamphoz is latecy mentes monitorozás a jó. Amúgy én pl simán 512es bufferrel reampolok, mert az ugye, hogy hová rögzíti a daw időben a felvételt azt be lehet állítani, a monitorozáshoz nem sok köze van, illetve sok értelmét egyébként sem látnám uad pluginekkel együtt reampolni :D

Link to comment
Share on other sites

Erősítőknél az emulált kimenetekről mi a vélemény? (mivel eszembe jutott h nincs hangoskodás...)

Használhatóak vmennyire? Tehát az erősítő közvetlenül menne az interfészbe.

Esetleg vmi használható emulátor? (nem szoftveres)

 

Ilyeneket néztem am: Laney Cub széria, Blackstar Ht1, Bugera G5 (mindegyik fej, az uccsó 2-ben emulált láda kimenet is van)

Link to comment
Share on other sites

Nem ismerem őket, de a sokkal komolyabb, drágább speaker emulátorok is rosszak szoktak lenni.

Persze nyilván erősen fejlődőben van ez is, mint sok minden,

de inkább digitális vonalon várható előbb-utóbb áttörés szerintem, ezekkel az IR dolgokkal.

Analóg vas szimulátorok régóta vannak, de eddig senkinek sem sikerült jót csinálni,

így ezen a vonalon nem várható már semmi csoda szerintem.

Ezekben a fejekben vélhetően nem digitális van, hanem valami analóg dolog a kókányabb fajtából.

 

Ami élőben jól szólt UDO-nál, az egy Digitech rackes multieffektben volt.

Arra azt mondtam, hogy ott élőben kifogástalan, de lemezfelvételnél

már valószínűleg az is elvérzik, ha az igazi mellett nézed.

Link to comment
Share on other sites

Egyébként nincsenek hatalmas igényeim. (nem is bírnám pénzzel)

Konkrétan annyi lenne a lényeg hogy ha megosztanék itt-ott egy két saját számot, ne a vállalhatatlan gitár hangzás rontsa el az egészet. (a többi rész full elektronikus)

Nyilván ez ember függő is, de képzem magam folyamatosan. Am amint megengedhetem magamnak úgyis szakemberhez fordulok. (lehet pont hozzád. :) )

 

Alaposan ledemózom neten ezeket a 100k alatti kis erősítőket és meglátom. A csöves hangzás mindenképp kell. Ez az egy biztos.

Egy tranyós erősítő is szólhat jól, de nem az én világom.

 

Köszönöm az eddigi válaszaidat, nagyon hasznosak voltak. ;)

Link to comment
Share on other sites

Szívesen. :)

Demó szinten amúgy el lehet lenni valamennyire szimulátorokkal is.

UAD-on az ENGL egész elfogadható, kisebb torzításokra pedig a Chandler kifejezetten jó lett.

Natívban meg az Amplitube3-ból ki lehet tekerni valami elfogadhatót.

Van benne egy láda, ami nem olyan ótvar, mint a többi és akkor elmegy.

Az olcsó erősító, olcsó mikrofon, olcsó előfok, olcsó konverter, nem biztos,

hogy azonnal megveri a szimulátorokat amúgy.

Link to comment
Share on other sites

Erősítőknél az emulált kimenetekről mi a vélemény? (mivel eszembe jutott h nincs hangoskodás...)

Használhatóak vmennyire? Tehát az erősítő közvetlenül menne az interfészbe.

Esetleg vmi használható emulátor? (nem szoftveres)

 

Ilyeneket néztem am: Laney Cub széria, Blackstar Ht1, Bugera G5 (mindegyik fej, az uccsó 2-ben emulált láda kimenet is van)

Emulált láda kimenettel még nem találkoztam ami jó lett volna, Blackstar Ht-5, 20, Ht-Dual, nagyon rossz, Palmer még rosszabb... ezek ilyen freki kompenzált baromságok, közük nincs a láda hanghoz. Ahogy Töfi is mondta az RI cab-ok fogják meghozni a változást... azonban ezekhez is kell némi hozzáértés, mert pl. sok letölthető IR minta teljesen használhatatlan, szarul mikrofonozott láda minta. Analógban láda és mikrofon a tuti megoldás :D

Link to comment
Share on other sites

Megoldás lehet még egy rackes elő és végfok (pl öreg ada mp1-et (pár kedvenc bandám használta, nem hiszem hogy bajom lenne vele) elég jó áron kapni már)

Vagy ha az előfokba be van építve egy gyenge végfok, (ha jól olvastam az ENGL e530 ilyen pl.) az is jó megoldás lehet.

Viszont így még mindig nem megoldott a cab kérdése. Akkor úgy néz ki ehhez marad az Amplitube.

 

Am csöves előfok+tranyós végfok nagy marhaság? Fordítva? :)

Link to comment
Share on other sites

szamomra, aki inkabb billentyus mint gitaros, ezek a cuccok egesz jok:

http://amtelectronics.com/products/

 

M2+CN1 van nalam es egy ezen a lancon keresztulkuldott plugin gitar hangjaval is elegedett vagyok.

 

tofi, te mar hallhattal peldat az M1 hangjara, a multkor atkuldott gitarsavok abbol jonnek. gitaros jobaratom hasznalja, felveteltol elkezdve koncertekig, mindenhol.

Link to comment
Share on other sites

Köszi az infót!

 

 

Marad az ENGL e530. Felemeltem a limitemet 150k-ra. (közvetlenül az interface-be, cab sim meg Guitar Rig/Amplitube) Jó lett vna kihagyni a PC-t a soundból (gyakorlásra vagy felvételre értem), de ez van ha nem lehet hangoskodni.

 

Köszönöm mindenkinek a segítséget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...