Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Yamaha NS-10


snaper

Kérdés

Sziasztok.

Régóta gondolkodom egy pár ilyennek a "le-ebay-zésén", és érdekelne, hogy megéri-e a fáradtságot.

Mitől jó, mitől nem jó?

Jelenleg Mackie dobozaim vannak, szeretem őket, csak régi álom az NS-10.

Vannak-e esetleg alternatívái, esetleg más típusok az NS famíliából amik szóba jöhetnek...

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 59
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

14 órája írta Wheel:

Szerintem a mikrofon a legfontosabb eleme a stúdiónak. Az előfok csak utána következik. Inkább drága mikrofon legyen és gyengébb előfok. Az előfok "hangja" kevesebbet tesz hozzá a hangzáshoz, mint a hang forrásai (hangszer és mikrofonok). 

Nana... egy behringerbe dugott U87 vs Isa+SM7? Szerintem nincs kérdés... :D 

Link to comment
Share on other sites

22 órája írta Herkules:

Nana... egy behringerbe dugott U87 vs Isa+SM7? Szerintem nincs kérdés... :D 

Na ez kezd érdekessé válni.....de ha már feldobtátok...

nem is tudom már hol láttam, de Wunder CM67-et párosítottak  Isa One-nal mint pre....hátttt...egy több mint másfél gurigás miksi egy tizedannyit érő előfokkal. Szerintem a CM67 tuti nem futja ki így magát. Talán az ISA az SM7-tel életszerűbb párosítás volna. Bár én a Shure-t is szeretem, rádióban sokat használtuk. Ha dinamikus stúdiómikit kéne választanom, vagy ez vagy az EV RE20 ill 27. Wunderhez vagy Neumannhoz hirtelen nem is tudom mite tennék. 1073? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 9/30/2017 at 7:11 írta Wheel:

Próbáld ki! Az U87 karaktere miatt az első verzió jobb lesz. A behringer nem a hangja miatt rossz. Azzal semmi jellegzeteset nem csinál. 

Biztos, hogy nem:D A Behringer pont a hangja miatt rossz, papírnehezéknek pl tök jó. Az U87 egy jó mikrofon, de csak a példa miatt írtam, mert szerintem az SM7 is bitang jó amúgy éneken, meg gitáron... Bármelyiket bedugod egy behringerbe vége.  

De ez asszem NS10 topic, úgyhogy befejeztem :D

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 30 September 2017 at 19:32 írta abstrax:

nem is tudom már hol láttam, de Wunder CM67-et párosítottak  Isa One-nal mint pre....hátttt...egy több mint másfél gurigás miksi egy tizedannyit érő előfokkal. Szerintem a CM67 tuti nem futja ki így magát.

értem az aggályodat, de az ISA One van olyan technikai színvonal mint a CM67. A párosítás itt nem technikai kérdés, pusztán ízlésbeli.

A klasszikus 67-est anno 1073-nel párosították, ezt szoktuk meg a felvételeken. Technológiai szempontból a 1073 inkább gyengébb mint az ISA one, és a felhasználási spektruma is sokkal szűkebb. Az embereknek viszont tetszik mikor meghallják hogy valamit csinál a hanggal, ami jópofa is, és ami tök más mint amit eddig hallottak.

Ekkor: 28 September 2017 at 21:17 írta abstrax:

dehát ennek kapcsán akkor hasonlóan hány és hány finoman szólva is nem tökéletes berendezés vált mégis legendássá vagy "túlhájpolttá" akár még életében akár az utókor által kikiáltva.

itt egy kis túlzott bálványimádást érzékelek. 

az adott berendezések azért lettek legendásak, mert sikeres felvételeket csináltak velük. 

az NS-10 nem tesz valamilyenné sem egy adott hangszert, sem egy adott felvételt. érthetőbb lenne, ha azzal érvelnél, hogy meg szeretnéd hallgatni, hogy anno a stúdióban adott felvételt hogy hallott a hangmérnök. Csakhogy ezzel az egyik probléma, hogy ezekben a stúdiókban az NS-10 csak segédhangfal volt, a sávolást, a felvételt, a masteringet nem ezen végezték akkor sem, hanem valami main monitoron. A hangmérnök a zenéknek hallotta egy csomó olyan részletét, ami sz NS-10-en nem jön át, de tudta hogy ott van. Nem tudom ezzel számolsz-e, de pl. észrevetted, hogy nem hallasz egyetlen olyan véleményt, hogy az NS-10 milyen részletes.  

NS-10 sztori itt: https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

"The Yamaha NS10 was designed by Akira Nakamura and launched in 1978, and it was as technically unremarkable then as it is now. "

az NS-10 jelentősége a kultúra és az ipar alakulásának inkább egy indikátora: a stúdióberendezések fejlődésével, a kreatív opciók révén megjelentek a sztárhangmérnökök, akik aztán szabadúszóként tudtak járni a stúdiók között, ahol épp volt munkájuk, és egy hordozható hangfal kellett nekik. 

"Actually, it might not have been the NS10. On both sides of the Atlantic it might have been the Acoustic Research AR18, and in the UK it might have been the Mordaunt-Short MS20: hi-fi speakers that offered similar technical characteristics and were occasionally to be found in studios (I was working at Mordaunt-Short in the early '80s and developed a 'pro' version of the MS20, but a lack of effective distribution scuppered its launch). But it was the NS10, thanks in part to its cool white cone and, it is often said, to Bob Clearmountain..."

És amit mindig is sejtettél, de valószínűleg abszurdnak tartottál: a fehér membrán miatt lett az NS-10 az ami, tehát befutásának nem elenyésző oka az esztétika, ami itt a másságot jelenti. A fehér membrán, a voodoo (papírzsebkendőt rak a magassugárzó elé) ez mind mind a hangmérnök saját brandesítése. Úgy érzem hogy Bob Clearmountainban a technikai megfontolásokon túl sztárságából adódóan volt egy tematizáló drive is. Ez azt jelentei, hogy tulajdonképp Bob Clearmountaint kellene megvenni, csak ugye....

Azt is tudjuk, hogy az NS-10-et az azt használó hangmérnökök soha nem használták stúdión kívüli zenehallgatásra.

 

Link to comment
Share on other sites

Kötelező cikk!

Én megint csak azt tudom mondani, egyetlen stúdió monitornak haszontalan NS10-et venni-használni. Az erre szánt pénzért sokkal jobb monitorokat lehet már vásárolni, ami sokkal szélesebb körű felhasználást enged meg. Ráadásul kevésbé leszel boldogtalanabb az ezeken készült végeredmények meghallgatásakor. :-)

Az "erdőben való eltévedés" esetére kell venni egy precíz monitor párat, illetve, ha erre nincs keret, akkor gyakorlatilag bármilyen közepes zárt HiFi hangfal jó ellenőrzés céljából.

Link to comment
Share on other sites

Kezdve és részemről itt lezárva az Off-fal...

rendben, Ti tapasztaltabbak meg tudtok győzni róla, hogy elég jó az ISA One. Volt hozzá szerencsém, SM7-tel használtuk, nem bírtam ki, belenéztem és találtam pl Lundahl trafót a bemeneten (1538), szóval biztos nem egy filléres cucc.... mondjuk nekem fura a "gőzőlős-vasaló-állomás" kinézete, dehát az UA is csinál ilyesmit (Solo), komolyan kell venni... ISA 110-kategória meg nem fenyeget egyelőre.

1073-nak más több helyen fellehető a lelkivilága, jópofa 3-tranyós fokozatokból építkezik, nyilván nem egy modern darab, de rendesen ki van találva. Rájöttem, hogy én szeretem a Neve-hangját, nem tudom reprodukálható-e alacsonyabb áron, valószínűleg a trafókat nehéz lesz kitalálni/helyettesíteni...

De vissza az NS10hez.

Köszi, nagyon jó kis cikk, tényleg.... jó, hogy ez így össze van szedve, érdemes lenne szélesebb körben is terjeszteni.

Szóval akkor megpróbálom összefoglalni (leginkább magamnak, mert majdnem biztos, hogy nem mindenki ért ezzel így egyet, de legalább úgy érzem, kezdek tisztábban látni a kérdésben)...

Szóval valakik, valamikor valamire létrehozták az NS10-et. Akkoriban bizonyos célokra megfelelt, bár műszaki korlátai azóta ismertek. Egy passzív, 2-utas zárt doboz (ami mint tudjuk, a legrosszabb hatásfokú sugárzásjavító eszköz), mezei 2-od rendű keresztváltóval. A doboza sem hiper-szofisztikált, valószínűleg a hangszórókészlete lehetett különleges/egyedi ugye...

Apropó woofer....igen, tényleg nagyon cool a fehér membrán (vagy inkább, kónusz és porvédő sapka! :o) - habár nekem a banánrostból (?) vagy miből gyártott fehér Fostex-ek is nagyon bejönnek - a hangjukon kívül a kinézetük miatt is... szóval igen. Ez is más volt, és beleakadt a szem egy-egy stúdiófotón....

Aztán a kult-csávók reklámereje... láttam én ezt annak idején többek közt Pici Bácsi mögött, Pierrot-nál, de külföldi bandák-producerek mögött meg főleg. Hát kell ennél nagyobb reklám érték? Mint mondjuk Paul McCartney hegedű-Hofnere...nem hiszem, hogy nélküle bárkinek is eszébe jutott volna pont ezt választani...oké, biztos egy nagyon jól megcsinált hangszer, de ő tette kultikussá.

Képzeljük azért el, amint manapság valaki (hiteles, nagynevű hangmérnök arc) éppen pzs-vel vagy klozetpapírral modifikálja a legújabb Genlec-et vagy mittudomén, óvszert húz az ATC magasa elé.... na ezt is csak egyszer ott és akkor és az a valaki tudta eljátszani, nem? Ennyit a "médzsik"-faktorról, meg hogy melyik guru mit tesz és mindenki megy utána, mint a jó nyáj.

Merthogy valószínűleg többen idegesek lennénk, ha a milliós stúdiómonitorainkat manapság ilyeténképpen kéne modifikálnunk, hogy szóljon végre valahogy....oké, az NS10 nem volt annak idején se nagy top-monitor, mondjuk minek felelt meg, egy 8030-nak, vagy egy kis Mackie-nek? A fontos részét meg megcsinálták a nagy Tannoy-okon meg JBL-eken. NS10 meg ezek szerint ott volt kis-kontrollnak, arány és majdani HiFi-ellenőrzőnek.

Félreértés ne essék: én nem vitatom sem a hangtechnika-történeti, sem a maga módján a műszaki jelentőségét. Megértem mostmár, hogy miért lett "etalon", vagy inkább munkaeszköz-igásló...amit nem a szépségéért vagy a megnyerő hangjáért szeretünk, hanem mert őszintén a pofádba képes vágni az igazságot. Ugyanakkor valószínű, hogy jól szimulálta egy "hifi-torony" közepes zárt dobozainak majdani viselkedését is.

Igen, valóban tanulságos lenne meghallgatni rajta akkori és azon készült felvételeket, hogy mire is gondolhatott a szerző....

Tehát akkor inkább kell venni egy nem belépő kategóriás, mai modern bi-ampolt, ár/érték arányban jól eltalált, racionálisan is indokolható precíz monitorpárat.

Mik jöhetnek itt számításba (a teljesség igénye nélkül, belekapkodva...): Yamaha HS-széria, Mackie HR, Focal Solo, Neumann KS, Event 20, Genelec 8040, Dynaudio BM, KRK Rokit, Adam A??? Van itt ebben a árkategóriában/mezőnyben Best Buy? Rendben, nyilván itt azért összemosódnak a kategóriák. Meg persze meg kéne mindenkinek hallgatni előtte.

Dehát akkor drága mulatság, és nem feltétlenül jó irány NS10-eket beszerezni márkás nagy erősítővel (Bryston), "kegyeleti okokból", hogy legyen már az is és azokon is csekkolni a mixet.

Még a (szerintem sokak által kétséges végeredményű) DIY-verzió sem volna olcsó (kérdés, h megéri-e befektetni legalább az eredeti hangszórókészletbe, amíg még egyáltalán van, kapható...)

Bryston, vagy hasonló kaliberű végfokkal az árak már a félmillás kategóriába vezetnek. Onnan meg nyilván lehet már csemegézni mostani darabokat is.

Arról mindenképp meggyőzött a cikk és az észrevételeitek is, hogy a dolog nem egyszerű....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Semmiképp nem ajánlom az NS10-et, szerintem borzasztó rossz hangfal, legalább is a most elérhető kínálattal összehasonlítva. Normális erősítő nélkül, mint fentebb említették, semmi értelme. Ebben az árkategóriában (fél milláig) egy KH120 szerintem a best buy. Ha meg van egy Brystonod pl, akkor nehogy egy NS10-et kössél rá, inkább egy kis ATC-t, fényévekkel jobb megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Én még annyit fűznék hozzá az NS10-hez, egyetértve az elhangzottakkal, hogy aki megtanult rajta dolgozni, annak több szempontból is kifejezetten jó munkaeszköz volt szerintem régebben. Soundokat önmagában nem lehetett rajta csinálni, az biztos, de ha azok már megvoltak, akkor az arányokat nagyon jól össze lehetett rajta rakni. Egy lemez keverésének általában két fázisa van. Az egyik, amíg a koncepciót kitalálja az ember, alapsoundok, alapeffektek, stb. Utána pedig össze kell kell rakni a dalokat részleteiben is. Ez utóbbiban kifejezetten hasznos volt az NS10, míg az elsőben nem sok hasznát lehetett venni. Bár annyiban azért igen, hogy amíg az NS10-en nem szólalt meg rendesen a mix, addig az valóban rossz volt, ha valami nem volt rajta érthető, akkor ott valami nem volt még rendben, de döntéseket nem nagyon lehetett rajta hozni, hogy akkor merre tovább. Ugyanakkor soha nem is volt main monitor, ahogy azt már írták többen is. Szóval a maga idejében jól el lehetett vele lenni szerintem. Főleg, hogy akkoriban nem nagyon volt értelmes és elérhető árú alternatíva. Én több, mint 20 évig használtam, nagyrészt a Genelec mellett és csak idén szereltem le, hogy átálltunk ATC-re. Ezek mellett egyszerűen nincs szükség arra, hogy átkapcsoljak másik monitorra. Először még fent hagytam az NS10-et, de mikor már két hónapja nem hallgattam bele, akkor leszedtük őket.

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta deneverstudio:

Én több, mint 20 évig használtam, nagyrészt a Genelec mellett és csak idén szereltem le, hogy átálltunk ATC-re. Ezek mellett egyszerűen nincs szükség arra, hogy átkapcsoljak másik monitorra. Először még fent hagytam az NS10-et, de mikor már két hónapja nem hallgattam bele, akkor leszedtük őket.

:D  Ugyan ez...  Genelec mellett folyton ment, többet is mint a Genelec, felvétel közben is inkább az NS10-et hallgattam, de amióta ATC van én se kapcsoltam be, most, hogy szétbombáztam a stúdiót, lehet nem kerül már vissza... 

Link to comment
Share on other sites

46 perccel ezelőtt írta abstrax:

Na ez kezd érdekessé válni.....de ha már feldobtátok...

nem is tudom már hol láttam, de Wunder CM67-et párosítottak  Isa One-nal mint pre....hátttt...egy több mint másfél gurigás miksi egy tizedannyit érő előfokkal. Szerintem a CM67 tuti nem futja ki így magát. Talán az ISA az SM7-tel életszerűbb párosítás volna. Bár én a Shure-t is szeretem, rádióban sokat használtuk. Ha dinamikus stúdiómikit kéne választanom, vagy ez vagy az EV RE20 ill 27. Wunderhez vagy Neumannhoz hirtelen nem is tudom mite tennék. 1073? 

 

 

Például mi így vettünk fel, itt senki sem panaszkodott:

https://www.dropbox.com/home/Mic_Gear_Test

Na jó megint eltértünk a témától!

 

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta Wheel:

Ezen a főrumon több alkalommal is elhangzott, hogy a lehallgatás fontos eleme a stúdiónak, de közel sem a legfontosabb. A hangszertől érdemes elindulni a beruházásnál és az ott keletkező hang útját végig követve szépen eljutni a végtermékig. Szerintem a mikrofon a legfontosabb eleme a stúdiónak. Az előfok csak utána következik. Inkább drága mikrofon legyen és gyengébb előfok. Az előfok "hangja" kevesebbet tesz hozzá a hangzáshoz, mint a hang forrásai (hangszer és mikrofonok). A konverterek és számítógép dolgok pedig a sor végén vannak nálam. A muzsikust szándékosan kihagytam a sorból. Az mindezek felett áll és a hazai felvételek leginkább miattunk gyengélkednek a nyugati társaihoz viszonyítva.

Van igazság abban, amit írsz, de ez inkább csak a felvételre igaz szerintem. Jó monitor nélkül nem nagyon lehet döntéseket hozni és nem lehet jó mixeket csinálni. Keverésnél szerintem inkább fordítva van és ott pont a monitor az elsődleges.

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta abstrax:

Hát igen. Az Ákos-os ZBH óta piszkálja a csőrömet pl. az ATC. Mert ha a jó öreg Genelec, meg a nagy Adam-ok után ekkora frenetikus hatást tud kiváltani, az már valami...

Persze odafentről már lehetne azért válogatni... 8050 Genelec, Focal, Event, Sonic Egg?.... de szerintem ATC-t vennék. Dehát nekem egyelőre..... majd ha készülök a hatodik Grammy-díjamra...:o)

 

Ezen a főrumon több alkalommal is elhangzott, hogy a lehallgatás fontos eleme a stúdiónak, de közel sem a legfontosabb. A hangszertől érdemes elindulni a beruházásnál és az ott keletkező hang útját végig követve szépen eljutni a végtermékig. Szerintem a mikrofon a legfontosabb eleme a stúdiónak. Az előfok csak utána következik. Inkább drága mikrofon legyen és gyengébb előfok. Az előfok "hangja" kevesebbet tesz hozzá a hangzáshoz, mint a hang forrásai (hangszer és mikrofonok). A konverterek és számítógép dolgok pedig a sor végén vannak nálam. A muzsikust szándékosan kihagytam a sorból. Az mindezek felett áll és a hazai felvételek leginkább miattunk gyengélkednek a nyugati társaihoz viszonyítva.

Link to comment
Share on other sites

5 órája írta Wheel:

Ha ennyiért kellene stúdió monitort vennem, mindenképpen újat vennék. Szinte mindegy, hogy melyiket, mert egyformán jók és ezért a pénzért tényleg nagyon jókat lehet kapni. Az Alesis sem rossz. Pont olyan, mint a társai. Ezerszer többet ér egy hifi hangfal Quad erősítő rendszertől, stúdióban. Egy kategóriával magasabb szint bőven 1MFt felett lesz. Cserébe itt már nincs akkora versengés. Könnyebb a választás...és itt is mindegy, hogy melyiket :-). 

Hát igen. Az Ákos-os ZBH óta piszkálja a csőrömet pl. az ATC. Mert ha a jó öreg Genelec, meg a nagy Adam-ok után ekkora frenetikus hatást tud kiváltani, az már valami...

Persze odafentről már lehetne azért válogatni... 8050 Genelec, Focal, Event, Sonic Egg?.... de szerintem ATC-t vennék. Dehát nekem egyelőre..... majd ha készülök a hatodik Grammy-díjamra...:o)

 

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta AudioWorks Hangtechnika:

Az említett árszintek között több kategóriában sok jó monitor kapható.

Hali, hát igen ott van például az EMES-etek ugye...

egyszer azért szívesen meghallgatnám. Német cimborámnak van ha jól tudom Quartz-a, ő esküszik rá. 

(Én monitor helyett egyelőre még ott tartok, hogy az Audio-Technica miksimnek örülök, csinálgatom vele a felvételeket, ilyen preamp olyan EQ, jót ajánlottál.)

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 órája írta A/D:

az NS-10 biztos az audio történelemnek egy fontos része volt? megváltoztatta a világot mint mondjuk úgy, mint a Pro Tools, vagy mint a Minimoog?

vagy a mérnöki hivatás csúcsát hivatott reprezentálni mint mondjuk egy Fairlight vagy egy Neve pult?

a hiányával egy pótolhatatlan űr keletkezett volna? 

én attól tartok, hogy jó eséllyel hallgatni sem fogod szeretni. A Hit Space-ben egyébként meghallgathatod komoly erősítővel, nem kell zsákbamacskát venned.

az audio történelem birtoklása címnek számos más tárgy eleget tesz, ami örömet is okoz. Mondjuk egy vintage Roland D50, egy E-mu Emax, egy DX-7. Vagy ha pénztárcád engedi, akkor egy Neve 1073 :)

 

 

Szia, elgondolkodtatóak a kérdéseid, igen....

Lehet, az NS10 csak jókor volt jó helyen... dehát ennek kapcsán akkor hasonlóan hány és hány finoman szólva is nem tökéletes berendezés vált mégis legendássá vagy "túlhájpolttá" akár még életében akár az utókor által kikiáltva.

No majd kíváncsi lennék rá a Péterfyben - tiszetességes végfokkal, valamikor láttam egy videón Silk háta mögött, azt hittem csak valami múltidézés, vagy ilyesmi....

Még szerencse, hogy figyel a kis szentélyemben többek közt egy D50, meg DX7 és most épp nincs itt az Emax, de azt hiszem a szintis részével értelek...:o)

1073 egyelőre nincs, klónozási-kísérletek vannak, de nyilván pl. más trafókkal sosem lesz ugyanaz mint az eredeti...

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta abstrax:

 

Tőled is kérdezném tisztelettel: ....szerinted akkor mit? Mondjuk mint fentebb írtam 200 "pisztolyorrú Mátyás"-ig :o))).

Ha ennyiért kellene stúdió monitort vennem, mindenképpen újat vennék. Szinte mindegy, hogy melyiket, mert egyformán jók és ezért a pénzért tényleg nagyon jókat lehet kapni. Az Alesis sem rossz. Pont olyan, mint a társai. Ezerszer többet ér egy hifi hangfal Quad erősítő rendszertől, stúdióban. Egy kategóriával magasabb szint bőven 1MFt felett lesz. Cserébe itt már nincs akkora versengés. Könnyebb a választás...és itt is mindegy, hogy melyiket :-). 

Link to comment
Share on other sites

18 órája írta abstrax:

pontosan ez a birtokolni egy darabot az audio-történelemből duma....

az NS-10 biztos az audio történelemnek egy fontos része volt? megváltoztatta a világot mint mondjuk úgy, mint a Pro Tools, vagy mint a Minimoog?

vagy a mérnöki hivatás csúcsát hivatott reprezentálni mint mondjuk egy Fairlight vagy egy Neve pult?

a hiányával egy pótolhatatlan űr keletkezett volna? 

én attól tartok, hogy jó eséllyel hallgatni sem fogod szeretni. A Hit Space-ben egyébként meghallgathatod komoly erősítővel, nem kell zsákbamacskát venned.

az audio történelem birtoklása címnek számos más tárgy eleget tesz, ami örömet is okoz. Mondjuk egy vintage Roland D50, egy E-mu Emax, egy DX-7. Vagy ha pénztárcád engedi, akkor egy Neve 1073 :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ez egyre érdekesebb kezd lenni!...:o)

PropaneB: nekem az NS10 ha jobban meggondolom inkább sport meg "birtoklási vágy" beteljesedése, és kevésbé a kőkemény munka/pénzkereset lenne...

Mondjuk hobbinak meg tényleg nem olcsó. Ha sajnos a DIY verziónál is "csak"' másfélszer drágább a gyári (de mondom: kétségeim vannak utóbbiak lepattantságára vonatkozólag...) - szóval számoljuk még hozzá a combos végfokot - és egyébként ne felejtsük el a minőségi hangfalkábeleket sem! - nos, akkor már tényleg lehet h másban kéne gondolkozni.

No akkor íme az off-topic kérdés: jó, összeszedek 180-at...ne is..2 kilót. Mit vegyek? 50-ért lőttem az aktív Alesiseket. Tudom h max. belépő szint. Vegyek új Yamit (HS-széria FEHÉR-membránnal?), vagy Mackie MR-t? Esetleg M-Audio-t? Sajnos sztem Neumann már ebbe nem férne bele használtan sem (arra pl. kíváncsi volnék, mármint a KH-kra pl)...Hmmmm.

Wheel: totál igazság....azért lehetett sztenderd, mert mindenki berakta magához (alig láttam olyan régi stúdiófotót, amin ne feszített volna ott....igaz, nem is mindig fő monitornak, de mondjuk egy Auratone mellett...kisebbe, ellenőrizni...)

Milyen jól eltaláltad, mert mellesleg Bogarazom is...:o) No igen....azt csak szerelemből lehet, racionálisan semmiképp....

Igen, sokszor csorgattam a nyálam a falakba beépített vagy másképp, de "odatervezett" böszmenagy Tannoyokra meg hasonlókra - főképp külföldi stúdiófotókon....hmmm.

Tőled is kérdezném tisztelettel: ....szerinted akkor mit? Mondjuk mint fentebb írtam 200 "pisztolyorrú Mátyás"-ig :o))).

Link to comment
Share on other sites

10 órája írta abstrax:

Hogy miért is szeretnék én NS10et? Pontosan nem is tudom....lehetne helyette sok más is. De...pontosan ez a birtokolni egy darabot az audio-történelemből duma....

 

 

 

Az NS10 legfőbb előnye az volt, hogy minden stúdióban megtalálható (volt). A fejlettebb zeneiparral rendelkező országokban a felvételeket és az utómunkákat is erre specializálódott szakember irányítja (producer). A felvétel és keverés nem törvényszerűen ugyanott történik. Ezek a szakmunkások sok produkción dolgoznak és bármelyik stúdióba ment, volt egy biztos pont, az NS10. Ma már a legtöbb helyen csak dísz és emlék. Eljárt felettük az idő. Az alsó kategóriás stúdió monitorok is nagyságrendekkel jobbak. 

Nem a legjobb hasonlat, de egy régi, a maga idejében modern és megbízható autót sem vennének meg az emberek napjainkban  (pl. bogárhátú VW) csak azért, mert a maga idején sok tekintetben felülmúlhatatlan volt. 

Birtokolni egy darabot az audio történelemből szép dolog, de akkor vegyél eredetit :-). Biztos vagyok benne, hogy nem fogod használni. 

Egyébként a Genelec is hasolnó okokból terjedt el annyira, mint az NS10. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a komolyabb stúdiókban mindig van nagy lejátszó rendszer is. Sok esetben egyedi tervezéssel az adott helyiségbe. Sávozni és főleg editálni pedig elég volt az NS10.

Link to comment
Share on other sites

OK értem, de:

- 180-200 ezer forint környékén kapsz azért kettő darab használható aktív monitort, amit sokkal jobban fogsz élvezni "cincogás" közben, mint azt a hangfalat, amit összeraksz és lesz valamilyen, ráadásul ha sikerül megközelítőleg olyat csinálni ,amilyen az eredeti NS10, akkor annak a hangját nem fogod annyira élvezni, mint egy akármilyen aktívat használtan ennyiért. Éppen te mondtad, hogy a munkahelyeden volt NS 10 és a nagyobb erősítővel sem jött meg a "wow" élmény. Ez ugyanúgy kódolva van a te projected végén is!

Amennyiben összejön -és még meglesz az enyém- akkor "összenézheted" a végeredményt nálam.

-  A bennfentes erősítő sorsa még kérdéses, fogsz értesülni róla, ha értékesítésre kész lesz... Van már belőle beta darab, nemsokára tesztelem az NS 10-zel és egy ATC-vel, azután meglátjuk. Nálam "bakancslistás" darab lesz, ha tényleg olyan jó, mint ahogy állítják róla.

- Az NS 10-est a korábbi Genelec-eim (1030A, 8040BPM) mellé vettem, mert remek a Genelec-en sávozni, meg zenét hallgatni, de be tud vinni az erdőbe rendesen. Az Ns 10-en sokáig lehet fáradás mentesen dolgozni, plusz az arányokat jól lehet ellenőrizni rajta. Ha ezen valami eltűnik, nem értelmezhető a mixben, akkor ott valami nagyon nem stimmel. Erre használtam.

Most egy KH310-et használok, ami remek ár-érték arányú aktív monitor, már most hallom miket lőttem mellé a Genelec-en készült felvételeknél. Ez jó! Sok mixet kell megcsinálnom a következő hónapokban, úgyhogy lesz tapasztalat velük rendesen. Felvételek készítésénél is nagyon klasszul teljesít, nálam ezek egy jó darabig szolgálni fognak. Elképzelhető, hogy nem lesz szükség az NS 10 eddigi funkciójaira.

Tavaly óta ebből élek, próbálok megélni :-). Nálam sokfajta műfaj megfordul, (Pop, Rock, Punk, Rockabily, Jazz, Funk, Népzene, Crossover, Klasszikus zene.....mindenféle) ahol akusztikus, elektro-akusztikus  és persze elektronikus hangszereket kell rögzíteni és utána összerakni.

 

Link to comment
Share on other sites

Hogy miért is szeretnék én NS10et? Pontosan nem is tudom....lehetne helyette sok más is. De...pontosan ez a birtokolni egy darabot az audio-történelemből duma....

Nézd, én nem dolgozom rajtuk, nekem ez egyelőre hobbi. Bár egyik szakmám szerint hangmérnök is lennék, életem és munkáim jó részét nem ebben töltöttem el. Szerttem volna egy normálisabb home-stúdiót, ahol kedvemre cincoghatok....most egyelőre ennyi a terv.

Sajnos vagyok olyan makacs meg marha, hogy 120-ért inkább összekínlódom, és akkor az enyém, egy db ilyen van, stb. 180 az pont 60-nal több, mint amit számoltam, inkább elköltöm plusszban erölködőre. 

Nagyon felcsigáztál ezzel a bennfentes készülő erősítővel, ez valami kisszériás custom cucc, vagy importálni fog valaki valami királyságot? Vagy ez még nagy titok?....

Te egyébként mire-hogyan használod? Profi vagy és ebből élsz, vagy komoly hobbista-műkedvelő?

Miket keversz rajta? Említették Neumannt, ezek a KH aktívak volnának?

És köszönöm a sok hasznos infót!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Az első kérdés: miért szeretnél venni egy pár NS10-est?

Ha nincs hozzá kellően jó erősítő, akkor sajnos nem domborít sehogyan. Akkor elmondhatod, hogy van egy pár belőle, néhány "hozzáértő" hűházik és kész. :-)

Felvetetted, hogy építesz egy párat, 120 000Ft körül jönne ki neked (a belefektetett munkaórákat nem számoljuk...kérdés megéri-e nem beleszámolni?)

Noresz ép most árul egy párat 180 000Ft-ért. Inkább tedd valahogyan hozzá a maradékot és vedd meg az eredetit, -miután meghallgattad persze-, ha mindenképpen birtokolni szeretnél egy párat a stúdió történelemből.

Nekem van egy jól működő pár, már évek óta. Sajnos nekem sincs hozzá megfelelő erősítőm, de volt nálam egy ATC gyári sztereó erősítő (P2-es), ami egy pár ATC 12Pro-t hajtott. Persze hogy kipróbáltam vele az NS 10-eseket és egy másik világ nyílt meg.

Például az ATC passzív monitorai kevésbé érzékenyek a kompromisszum mentes erősítőre. Egy igen jó HiFi erősítővel is megveri az NS10-et! Ráadásul egy bennfentes információra hivatkozva elmondhatom, hogy készül igen jó végfok, ami 100 000Ft környékén lesz elérhető és akkor nem kérdés, hogy inkább egy pár ATC az NS 10-zel szemben.

Félreértés ne essék: az NS10 nagyon jó hangfal, sztenderd lett, mert régen nem volt ehhez hasonló kicsi, könnyen hordozható, zárt doboz, ezért mindenki ezt vette (komoly erősítővel) és megszokták. Én is szeretem, megszoktam, de ha lenne erre pénzem, az előzőekben leírt kombinációt venném. Ha kellően sokat használtam már az új Neumann-jaimat és egy idő után nem kell átkapcsoljak az NS10-re, akkor valószínűleg én is megválok tőlük és veszek jó kis 500-as cuccokat :-)

Talán véletlen, hogy nem gyártják?

Az A100-ast meg tényleg hagyd! Az NS 10 eredetileg egy HiFi doboz volt, ez volt a "hozzá készült" erősítő, de nem ettől lett az, ami.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Gondolkodtam sokat az NS10-eken....

Anno decibel, mikor a Rádió1-ben dolgoztam, ott volt 1 párunk valamelyik gyártóban. Már akkor is ismertek voltak legendák róla, de megmondom őszintén elsőre őrült csalódás volt - igaz, valami Marantz hifi erölködővel volt szegény hajtva....szóval ráfogtuk, hogy ez a baja. Majd kipróbáltuk a szerintem mai napig low-budgetileg közkedvelt Alesis RA150-nel is, de nem hozta azt a "hűha"-faktort, amit vártunk tőle...

Az A100-akkal még nem hallottam, de gyanítom abba is bele lehetne kötni (hiába az volt kvázi a hozzávaló akkoriban). Nemrég kíváncsiságból beszereztem mindkét fentebb említett erölködő kapcsirajzát.  RA150 mondjuk - kapcsolástechnikailag - elég tisztességes diszkrét cuccnak látszik, de gondolom nem véletlenül kerül végül annyiba amennyibe. Hallottam még az RA-t a saját M1 passzívjukat hajtva....khmmmm. (Megj.: most épp M1 Active MkII van otthon egyelőre, tudom hogy ICs, meg minden, de a Roland MA-k után így is felüdülés....sajnos még nincs sem Genelec-em, sem ATCm...:)

Szóval az A100 az meg olyan, mintha műszakilag kissé "alulról" közelítené a kérdést, ahogy emlékszem ICs az eleje és tranyós a vége, 70W?-nak írják talán/csatorna, de nem gondolnám, hogy sokkal különb, mint az átlag olcsóbb végfok, vagy jobb hifi erősítő (viszont a nagy műszerei tényleg szépek...).

Namost azt mondjátok, hogy Bryston.... Az egy állat, főleg a 4B, én már 2-esenek is örülnék, de iszonyat drága, nem tudom ebben mennyi a hype-faktor, vagy tényleg ennyire jók. Kapcsolásilag és kivitelezésre marha komolynak tűnnek, sajnos soha nem hallottam az NS10ekkel.... nem hajtja brutálisan túl ezeket a szegényeket egy ilyen kaliberű vas?

Szóval kérdéseim...vagy felvetéseim...

NS10. Nézegettem a használt árait (itthon és külföldön), megyünk szépen felfelé, miközben az állapotuk (külsérelmi nyomok – pl. fóliázás a sarkokon, nem is beszélve a driver-ek állapotáról…) is sok esetben hagynak kívánnivalót maguk után.

Amit szívesen kipróbálnék, az az, hogy istenbizony-vigyázok-rá alapon kölcsönkérek egy gyárit, és szépen lemérném-lemásolnám amennyire lehetséges. Gondolok itt elsősorban magának a zárt doboznak a megépítési trükkjeire, anyaga,  belső térfogat halálpontosan, milyen csillapítóanyagot használnak, illetve az állítólagos – a 2 sugárzót elválasztó, kör alakban kivágott? – belső elválasztásra…. azt gondolom, hogy ha más felületkezeléssel is, de maga a famunka reprodukálása nem ördögtől való bonyás feladat.

Ha igaz, akkor a mai napig kapható a 2 gyári hangszóró hozzá (utolsó infóm nettó 52 font/db magas is mély is a StudioSpares-nél pl.). UK-ban az áfa tudtommal 20%, tehát 125 fontból (ca. 45 rongy) megáll a készlet/db (plussz nyilván a szállítás, ami mondjuk. 20 font (7-8 e Ft) lehet…). Szóval van 90 egypárezerből egy sztereo szett meg megcsináljuk szépen a dobozt.

Jöhet a hangváltó. Rajz abból is van fent, nyilván nem mindegy a tekercsek-kondik milyensége, utóbbival (is) jópár DIY NS10 fórum foglalkozik. De tételezzük fel, hogy összeáll a dolog, és sikerül a crossovereket is összehozni (nem tudom, számoljunk rá 10-15ezret darabonként, akkor már biztosan nem kínai vackokból építjük után).

Létezhet, hogy így akkor (asztalosmunkára most nem számolok semmit, az menne) úgy 110-120e körül megállna egy utánépített pár? Oké, nem a gyári…mi is? A hangváltó. Síma mezei 2-od rendű váltó, nem űrtechnika. Doboz? Állítom meg lehet jóra csinálni azt is.

És akkor mindez új hangszórókkal (amiket nyilván járatni kell majd, amíg megjön rendesen a hangjuk), egyedi felületkezeléssel (!) kivitelezve…akit ez meghat.

Nekem különben gyanús ez az NS10 keresztváltó…..cáfoljatok meg, de szerény elektronikai ismereteimmel én úgy gondolnám, hogy egy másodrendű váltónál a tweetert fordított polaritással illenék bekötni…. próbálta ezt már valaki NS10 tulaj csak poénból megfordítani, hogy szólna úgy? Mi is papírzsepiztük anno meg minden, dehát…. így most elvileg a keresztezési frekin majdhogynem kioltás van, míg fordított tweeterrel kevésbé rossz, pár dB-t kiemel, de talán mégiscsak ez a technikailag korrektebb. Habár a hangját aki megszokta/megtanulta, az valószínűleg így gyári állapotában tette.

A másik az erősítő kérdése. Érzésem szerint egy Bryston-t más kaliberű hangsugárzókhoz szánhattak. Fura dolog, hogy egy ilyen nagyágyúval tudna csak tisztességesen megszólalni ez a doboz. Én mondjuk egy pár ATC-t (SCM7-11-12, urambocsá’ STM19-20 mondjuk) tartanék pariba velük.

Nincs a Bryston-oknak valami hozzáférhetőbb (értsd: olcsóbb és majdnem olyan jó :o) alternatívája? Megintcsak kövezzetek meg a DIY hülyeségeim miatt, de esetleg egy 180-200W/channel épített MOSFET-végfok? Egy Bryston-t már nyilván nehéz dolog lekopizni…esetleg ilyenek fordultak meg a fejemben, hogy Quad405? Vagy valami halandók számára hozzáférhetőbb, vagy itthon kivitelezhetőbb megoldás.

Végülis a végén marad ugyanaz a történet: Mitől olyan jó az NS10? Mi tette ennyire etalonná vagy a szakmában széles körben elfogadottá? Mi a francnak erőlködik a Genelec meg társai a halálpontosan tervezett és kikalkulált reflex-portokkal meg a bi-ampinggal meg az alternatív doboz és hangszórómembrán-anyagokkal, ha a Yamaha ezt már a ‘80as években megugrotta (és mi még ma is ragaszkodunk hozzá valamiért)?

Ne haragudjatok ezért a hosszúra nyúlt és talán több ponton is dilettáns és spekulatív ömlengésért.

Kíváncsi vagyok a véleményetekre, tapasztalataitokra…

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...