Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Yamaha NS-10


snaper

Kérdés

Sziasztok.

Régóta gondolkodom egy pár ilyennek a "le-ebay-zésén", és érdekelne, hogy megéri-e a fáradtságot.

Mitől jó, mitől nem jó?

Jelenleg Mackie dobozaim vannak, szeretem őket, csak régi álom az NS-10.

Vannak-e esetleg alternatívái, esetleg más típusok az NS famíliából amik szóba jöhetnek...

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 59
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Kötelező cikk!

Én megint csak azt tudom mondani, egyetlen stúdió monitornak haszontalan NS10-et venni-használni. Az erre szánt pénzért sokkal jobb monitorokat lehet már vásárolni, ami sokkal szélesebb körű felhasználást enged meg. Ráadásul kevésbé leszel boldogtalanabb az ezeken készült végeredmények meghallgatásakor. :-)

Az "erdőben való eltévedés" esetére kell venni egy precíz monitor párat, illetve, ha erre nincs keret, akkor gyakorlatilag bármilyen közepes zárt HiFi hangfal jó ellenőrzés céljából.

Link to comment
Share on other sites

Kezdve és részemről itt lezárva az Off-fal...

rendben, Ti tapasztaltabbak meg tudtok győzni róla, hogy elég jó az ISA One. Volt hozzá szerencsém, SM7-tel használtuk, nem bírtam ki, belenéztem és találtam pl Lundahl trafót a bemeneten (1538), szóval biztos nem egy filléres cucc.... mondjuk nekem fura a "gőzőlős-vasaló-állomás" kinézete, dehát az UA is csinál ilyesmit (Solo), komolyan kell venni... ISA 110-kategória meg nem fenyeget egyelőre.

1073-nak más több helyen fellehető a lelkivilága, jópofa 3-tranyós fokozatokból építkezik, nyilván nem egy modern darab, de rendesen ki van találva. Rájöttem, hogy én szeretem a Neve-hangját, nem tudom reprodukálható-e alacsonyabb áron, valószínűleg a trafókat nehéz lesz kitalálni/helyettesíteni...

De vissza az NS10hez.

Köszi, nagyon jó kis cikk, tényleg.... jó, hogy ez így össze van szedve, érdemes lenne szélesebb körben is terjeszteni.

Szóval akkor megpróbálom összefoglalni (leginkább magamnak, mert majdnem biztos, hogy nem mindenki ért ezzel így egyet, de legalább úgy érzem, kezdek tisztábban látni a kérdésben)...

Szóval valakik, valamikor valamire létrehozták az NS10-et. Akkoriban bizonyos célokra megfelelt, bár műszaki korlátai azóta ismertek. Egy passzív, 2-utas zárt doboz (ami mint tudjuk, a legrosszabb hatásfokú sugárzásjavító eszköz), mezei 2-od rendű keresztváltóval. A doboza sem hiper-szofisztikált, valószínűleg a hangszórókészlete lehetett különleges/egyedi ugye...

Apropó woofer....igen, tényleg nagyon cool a fehér membrán (vagy inkább, kónusz és porvédő sapka! :o) - habár nekem a banánrostból (?) vagy miből gyártott fehér Fostex-ek is nagyon bejönnek - a hangjukon kívül a kinézetük miatt is... szóval igen. Ez is más volt, és beleakadt a szem egy-egy stúdiófotón....

Aztán a kult-csávók reklámereje... láttam én ezt annak idején többek közt Pici Bácsi mögött, Pierrot-nál, de külföldi bandák-producerek mögött meg főleg. Hát kell ennél nagyobb reklám érték? Mint mondjuk Paul McCartney hegedű-Hofnere...nem hiszem, hogy nélküle bárkinek is eszébe jutott volna pont ezt választani...oké, biztos egy nagyon jól megcsinált hangszer, de ő tette kultikussá.

Képzeljük azért el, amint manapság valaki (hiteles, nagynevű hangmérnök arc) éppen pzs-vel vagy klozetpapírral modifikálja a legújabb Genlec-et vagy mittudomén, óvszert húz az ATC magasa elé.... na ezt is csak egyszer ott és akkor és az a valaki tudta eljátszani, nem? Ennyit a "médzsik"-faktorról, meg hogy melyik guru mit tesz és mindenki megy utána, mint a jó nyáj.

Merthogy valószínűleg többen idegesek lennénk, ha a milliós stúdiómonitorainkat manapság ilyeténképpen kéne modifikálnunk, hogy szóljon végre valahogy....oké, az NS10 nem volt annak idején se nagy top-monitor, mondjuk minek felelt meg, egy 8030-nak, vagy egy kis Mackie-nek? A fontos részét meg megcsinálták a nagy Tannoy-okon meg JBL-eken. NS10 meg ezek szerint ott volt kis-kontrollnak, arány és majdani HiFi-ellenőrzőnek.

Félreértés ne essék: én nem vitatom sem a hangtechnika-történeti, sem a maga módján a műszaki jelentőségét. Megértem mostmár, hogy miért lett "etalon", vagy inkább munkaeszköz-igásló...amit nem a szépségéért vagy a megnyerő hangjáért szeretünk, hanem mert őszintén a pofádba képes vágni az igazságot. Ugyanakkor valószínű, hogy jól szimulálta egy "hifi-torony" közepes zárt dobozainak majdani viselkedését is.

Igen, valóban tanulságos lenne meghallgatni rajta akkori és azon készült felvételeket, hogy mire is gondolhatott a szerző....

Tehát akkor inkább kell venni egy nem belépő kategóriás, mai modern bi-ampolt, ár/érték arányban jól eltalált, racionálisan is indokolható precíz monitorpárat.

Mik jöhetnek itt számításba (a teljesség igénye nélkül, belekapkodva...): Yamaha HS-széria, Mackie HR, Focal Solo, Neumann KS, Event 20, Genelec 8040, Dynaudio BM, KRK Rokit, Adam A??? Van itt ebben a árkategóriában/mezőnyben Best Buy? Rendben, nyilván itt azért összemosódnak a kategóriák. Meg persze meg kéne mindenkinek hallgatni előtte.

Dehát akkor drága mulatság, és nem feltétlenül jó irány NS10-eket beszerezni márkás nagy erősítővel (Bryston), "kegyeleti okokból", hogy legyen már az is és azokon is csekkolni a mixet.

Még a (szerintem sokak által kétséges végeredményű) DIY-verzió sem volna olcsó (kérdés, h megéri-e befektetni legalább az eredeti hangszórókészletbe, amíg még egyáltalán van, kapható...)

Bryston, vagy hasonló kaliberű végfokkal az árak már a félmillás kategóriába vezetnek. Onnan meg nyilván lehet már csemegézni mostani darabokat is.

Arról mindenképp meggyőzött a cikk és az észrevételeitek is, hogy a dolog nem egyszerű....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Semmiképp nem ajánlom az NS10-et, szerintem borzasztó rossz hangfal, legalább is a most elérhető kínálattal összehasonlítva. Normális erősítő nélkül, mint fentebb említették, semmi értelme. Ebben az árkategóriában (fél milláig) egy KH120 szerintem a best buy. Ha meg van egy Brystonod pl, akkor nehogy egy NS10-et kössél rá, inkább egy kis ATC-t, fényévekkel jobb megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Én még annyit fűznék hozzá az NS10-hez, egyetértve az elhangzottakkal, hogy aki megtanult rajta dolgozni, annak több szempontból is kifejezetten jó munkaeszköz volt szerintem régebben. Soundokat önmagában nem lehetett rajta csinálni, az biztos, de ha azok már megvoltak, akkor az arányokat nagyon jól össze lehetett rajta rakni. Egy lemez keverésének általában két fázisa van. Az egyik, amíg a koncepciót kitalálja az ember, alapsoundok, alapeffektek, stb. Utána pedig össze kell kell rakni a dalokat részleteiben is. Ez utóbbiban kifejezetten hasznos volt az NS10, míg az elsőben nem sok hasznát lehetett venni. Bár annyiban azért igen, hogy amíg az NS10-en nem szólalt meg rendesen a mix, addig az valóban rossz volt, ha valami nem volt rajta érthető, akkor ott valami nem volt még rendben, de döntéseket nem nagyon lehetett rajta hozni, hogy akkor merre tovább. Ugyanakkor soha nem is volt main monitor, ahogy azt már írták többen is. Szóval a maga idejében jól el lehetett vele lenni szerintem. Főleg, hogy akkoriban nem nagyon volt értelmes és elérhető árú alternatíva. Én több, mint 20 évig használtam, nagyrészt a Genelec mellett és csak idén szereltem le, hogy átálltunk ATC-re. Ezek mellett egyszerűen nincs szükség arra, hogy átkapcsoljak másik monitorra. Először még fent hagytam az NS10-et, de mikor már két hónapja nem hallgattam bele, akkor leszedtük őket.

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta deneverstudio:

Én több, mint 20 évig használtam, nagyrészt a Genelec mellett és csak idén szereltem le, hogy átálltunk ATC-re. Ezek mellett egyszerűen nincs szükség arra, hogy átkapcsoljak másik monitorra. Először még fent hagytam az NS10-et, de mikor már két hónapja nem hallgattam bele, akkor leszedtük őket.

:D  Ugyan ez...  Genelec mellett folyton ment, többet is mint a Genelec, felvétel közben is inkább az NS10-et hallgattam, de amióta ATC van én se kapcsoltam be, most, hogy szétbombáztam a stúdiót, lehet nem kerül már vissza... 

Link to comment
Share on other sites

Előbb hallgasd meg, utána jöhet az álmodozás:) Nekem annyi a tapasztalatom vele,hogy nagyon jó végfok kell alá, hogy rendesen szóljon.(az drágább lesz mint a hangfalpár) Nekem az NS40m nagytestvére amúgy jobban bejött. Ha érdekel tudok itthon egy ns10m párat jó állapotban ami eladó lesz.

Link to comment
Share on other sites

Az NS10-hez nagyon komoly Bryston 4BSST Pro kell. Jó látod, a 60W-os hangfalhoz 300Wattos erősítő. Ha ez nincs, akkor úgy fogsz nézni, mint azok, akik nem értik, mitől jó az NS10. Viszont ez már árban is 1M felett van.

1M-ért pedig milyen hangfalat vennék: Neumann O300 illetve Quested 2108. (a kettő közül nem tudom melyiket, mert egymás mellett még nem hallottam őket, de a boltban levő összes cuccot ebben az árkategóriában leiskolázták)

Link to comment
Share on other sites

Az NS10-hez nagyon komoly Bryston 4BSST Pro kell. Jó látod, a 60W-os hangfalhoz 300Wattos erősítő. Ha ez nincs, akkor úgy fogsz nézni, mint azok, akik nem értik, mitől jó az NS10. Viszont ez már árban is 1M felett van.

1M-ért pedig milyen hangfalat vennék: Neumann O300 illetve Quested 2108. (a kettő közül nem tudom melyiket, mert egymás mellett még nem hallottam őket, de a boltban levő összes cuccot ebben az árkategóriában leiskolázták)

Sokan Alesis RA 300/500 típusú végfokkal használják. Gyakorlatilag úgy semmi értelme?

Link to comment
Share on other sites

Sokan Alesis RA 300/500 típusú végfokkal használják. Gyakorlatilag úgy semmi értelme?

Az RA egy elég gyenge erősítő még általános mércével mérve is. Ha jó lenne, akkor az NS10-et ezzel látnátok a stúdiókban, de ez nem létező kombináció. Csak azok használják így, akik utánozni próbálják a nagy stúdiókat, és odáig jutnak el, hogy NS10. Természetszerűleg a Yamahának a saját, NS10-hez tervezett erősítője is alkalmatlan.

Mellesleg az NS10 + Alesis erősítőpárosnál jobb megoldás pl. egy pár Genelec 8030. Tehát vagy megveszi az ember az NS10+Bryston kombót, és akkor az, vagy vesz egy eleve jó hangfalat, pl. a Genelec. Vagy szeretne nagyon jót, akkor meg az említett O300 ill. a Quested :) Azért írom, mert ez utóbbi kettőbe már elég nehéz belekötni, itt érzi azt az ember, hogy "na, azt hiszem nem kötöttem kompromisszumot".

Próbáltuk még a Focalt is, óriási csalódás volt, küldtük vissza azonnal a teszt-szállítmányt.

Link to comment
Share on other sites

Az RA egy elég gyenge erősítő még általános mércével mérve is. Ha jó lenne, akkor az NS10-et ezzel látnátok a stúdiókban, de ez nem létező kombináció. Csak azok használják így, akik utánozni próbálják a nagy stúdiókat, és odáig jutnak el, hogy NS10. Természetszerűleg a Yamahának a saját, NS10-hez tervezett erősítője is alkalmatlan.

Mellesleg az NS10 + Alesis erősítőpárosnál jobb megoldás pl. egy pár Genelec 8030. Tehát vagy megveszi az ember az NS10+Bryston kombót, és akkor az, vagy vesz egy eleve jó hangfalat, pl. a Genelec. Vagy szeretne nagyon jót, akkor meg az említett O300 ill. a Quested :) Azért írom, mert ez utóbbi kettőbe már elég nehéz belekötni, itt érzi azt az ember, hogy "na, azt hiszem nem kötöttem kompromisszumot".

Próbáltuk még a Focalt is, óriási csalódás volt, küldtük vissza azonnal a teszt-szállítmányt.

Ha jól tudom, itt a fórumozók között is van, aki ezzel a párosítással használja az NS10-et.. De természetesen elhiszem, hogy csak a méreg drága erősítővel lehet elérni a megfelelő hatást.

Link to comment
Share on other sites

Én lassan 20 éve dolgozom NS10-en. Most jobb híján épp egy RA hajjta, ami hát tényleg olyan amilyen, de azért lényegesen jobb, mint egy drágább, profinak tartott HIFI erősítő. Silknél pedig ugye lehet hallani Brystone-nal, ami tök más világ ez tény. Ugyanakkor nekem pl. eszembe nem jutna soundokat csinálna rajta, mert azt szerintem még Brystonnal is elég nehéz. Főleg ha a mai vastag, iszonyat mélyre menő dolgokra gondolunk, mert hogy igazi mélye nem lesz neki, akármivel hajtjuk. Persze szélesedik a hangkép a Brystone-nal, meg tényleg állat tiszta és precíz, de egy komolyabb gitársoundot szerintem szinte képtelenség megcsinálni rajta. A legtöbb stúdióban van mellette más is, amin jobban lehet soundokat gyártani. Pl. Genelec, vagy akármi. Ha pl. van kéznél egy Genelec 8050, vagy 1031,1032, ami már valahogy kezd szólni, akkor mellé kiváló egy NS10.

Szerintem az NS10-et két dolog miatt miatt szeretik a szakemberek és azért vált sztenderddé. Az egyik, hogy akár 10-12 órát is lehet rajta dolgozni úgy, hogy nem süketül meg az ember teljesen, a másik pedig, hogy az aránybeli, vagy soundbeli hibákat jól megmutatja. Az nem biztos, hogy a soundbeli hibákat jól meg lehet rajta oldani, de ami szar, azt általában megmutatja. Kivéve persze a legalsó és legfelső tartományban, mert hogy ott nem szól. Ahol szól, az viszont nagyon hasznos tud lenni, akkor is, ha kenyérpirítóval hajtjuk. :) Aztán persze idővel az ember vesz hozzá jobb erősítőt és akkor örül. A hangzásbeli hibákat leginkább úgy mutatja meg, hogy ami NS10-en nem érthető, nem hallható rendesen, azzal valami gáz van és meg kell fejteni. Én leginkább akkor használom az NS10-et, amikor már a soundok 99%-ban rendben vannak és csak apróbb arányokat állítunk, kevergetünk, csiszolgatunk, koncepciókkal kísérletezünk, stb. Addig pedig Genelec 1032, Sennheiser HD580 és HD 650 füles, meg még többféle HIFI cuccon is ellenőrzésre kerülnek a soundok.

Magát az NS10 hangját jellemzően amúgy nem szeretik a zenészek és egy hangmérnöknek is jó darabig szokni kell, mire jól tud vele dolgozni. Én első hangfalnak inkább mást választanék.

Link to comment
Share on other sites

Jó dolog az NS10, bár nem régóta dolgozok vele. Előtte (behringereztem) ami botrányosan gáz volt. Igaz mielőtt az NS10-el el kezd keverni az ember, előtte azért szokni kell, egy darabig inkább csak zenehallgatásra célszerű használni, hogy megismerjük mi hogyan is szólal meg rajta. Ha ez megy ismerjük a jellegzetességét akkor már el lehet kezdeni kevergetni. Én egy egszerű hifi erölködővel hajtom, mert az van. Hogy miért is studio sztenderd ez a monitor? Gondlom abban az időben mikor az megjelent nem volt akkora választék mint mostanában, elterjedt mindenütt, mert ez volt. És ugye mindent nagyrészt azon kevertek és ugye úgy keverték, hogy jól álljon neki. És nagyrészt ezzel a keveréssel szoktuk meg a slágereket. Szerintem ezért van mindig elterjedve. Vannak azért manapság olyan zenei vonalak, hangszerelések, ahol azért inkább mást célszerű használni, de jellegzetes gitáros énekes pop és rockfelvételeken elég jól használható. Próbáltam tuc-tuc elektronikus zenét is csinálni rajta, hát az nem igazán ment. Ott nekem a Genelec jobban működött. De mégegyszer, szerintem bármi lehet, jó csak meg kell tanulni vele dolgozni és nem mindegy ire használjuk.

Link to comment
Share on other sites

Lehet, hogy tud azért univerzálisabb széleskörben használható cucc is lenni az NS10, de kell egy pár év mire minden rezdülését kiismered. Nekem akkusztikusabb pop-rock-os dolgoknál nagyon jól működik, csak elektroniukssal nem az igazi, bár ez a mélye miatt van így mivel teljesen vödör hangja van. Amit érdekesnek találok, hogy itthon elég sok mindenki be van sózva az NS10-re mert elég sztenderd darab, de meg említenék két másik sztenderd cuccot, amiről itthon sem fórumon, sem pedig zenész körökben nem beszél senki, pedig azért a külföldi nagystúdiókban ott állnak az NS10 mellett. Az egyik a Bowers&Wilkins Nautilus800 a másik pedig főleg monó csekkolásnál láttam az Auratone 5c. Ezekről a darabokról valahogy itthon nem beszélnek, pedig nem kevesebb helyen vannak mint az NS10-es monitorok. Itthon inkább az Adam, Genelec ami népszerű, bár nem annyira baj, mert én Genelecpárti vagyok nagyon, csak kicsit fúrcsa, hogy ilyenek mellett meg elmegyünk.

Link to comment
Share on other sites

"Magyarul egy kiegészítőcucc, amit még a brystonnal is csak egy bizonyos munkarész megoldására tudsz használni."

Hát egyfelől igen, de attól meg megbolondulnék, ha Genelec-et kellene hallgatni 10-12 órán át, akármilyen jó is. Szóval, amikor az van, hogy beül mellém keverni egy zenekar egész napra, netán még jól belenyúlva az éjszakába, akkor nélkülözhetetlen az NS10, ha van hozzá Bryston, ha nincs. Tehát aki ebből él, mint én és tényleg éjjel nappal ezt csinálja, annak érdemes megvenni. Otthonra, hobby zenélésre inkább mást válasszon szerintem.

Link to comment
Share on other sites

Nekem kb.5 éve van NS-10m és Yamaha A100a erősítővel használom. Meg vagyok elégedve, nagyon szeretem, de a Zizi lemez keverésekor volt 2-3 hónapom megtanulni, h hogyan szól az NS10 Brystonnal...... /Hitspace/. A különbség tényleg hallható. Itthon már nem szólt úgy ugyanaz a session, ugyanazzal a hangfallal... Keverésnél, hangminta válogatásnál csak ezt használom. Van egy pár MR-8 is, de azt csak a mélyek/magasak ellenőrzésére és arra hogy tudjam jó hangosan hallgatni a zenét:)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ég és föld egy bármilyen erősítő vs. Brystonnal hajtott NS-10 (bár a Metropolban hallottam valami custom gyártásű (magyar) végfokkal és meglepően jól szólt). Nekem van NS-10, random erősítőkkel hajtva (nem gagyi hifisekkel), de nem az igazi. Az a helyzet, hogy Brystonra, meg sajnálom még egyenlőre(kb. 800 euro körül már lehet lőni az ebayen hibátlan 230V-os 2B valamiket). Én mivel ezt hobbiból csinálom (értsd: nem ülök napi szinten hossza órákat hallgatózva), többnyire a Genelec 1037-et hallgatom, de ha sokat kell akkor van egy Dynaudio BM5 méretű szett, azt imádom hallgatni, baromi kényelmes, de az keveréshez nem nagyon jó. NS-10 mixelésnél azért eléggé jó.

Link to comment
Share on other sites

Akkor lehet, hogy azt láttam itt az aprón anno. Nem azért kérdeztem, mert venni szeretnék mostanában (mindenesetre akit érdekelne, annak fontos infó), elsősorban a két modell közötti műszaki tartalom eltérése érdekel.

Van neki mindkét a100 modellje, vágja a témát. Én az idézett gs fórumban szintén ajánlott Nelson Pass által tervezett Adcomot használtam, az a Bryston alatt mindent levert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...