Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Ének felvétel, mikrofon elhelyezés, jelszintek.


Hobkins

Kérdés

Sziasztok!

Konkrétan ilyen témát még nem találtam, ezért bátorkodtam indítani egyet. Ha esetleg valahol mégis van, akkor kérném az erre jogosult hatóságot, hogy helyezze át a megfelelő helyre.
Arról szeretnék bővebb információt kérni, hogy nagy membrános kondi mikrofonokat miként kell elhelyezni az éneklő paciens előtt. Van-e valami meghatározott távolság a mikrofon és a popfilter, popfilter és a száj között. Ha van, mi határozza meg ezt a távolságot? A hang erőssége, esetleg a mikrofon tulajdonságai?


Az én konkrét esetem itthoni demozás, melynek eszközei:

  • AT4040
  • FF ISA ONE
  • EMU 1820m

Sajnos nincs semmi szigetelés, mezei szoba benne sok kacattal és egy szoba átlagos berendezéseivel.
Sok videón láttam már, hogy "elég nagy" távolság van a mikrofon és az éneklő egyén között (ez miért jó vagy rossz?). Gyakorlati tapasztalataim alapján ilyenkor elég nagy erősítést kell beállítani az előfokon. Nálam ezzel az a baj, hogy összeszedi a mikrofon az összes létező zajt is, amit nagyon nem szeretnék hallani a felvételben. Pl. számítógép ventijeinek zúgása, madárcsicsergés, stb.
A felvett éneknek mekkora a minimum/maximum jelszintje amit még viszonylag normálisan lehet processzálni? Tudom, hogy kellene egy vas leveller is, de csak UAD-2vel rendelkezem.
Az alap csomag mellett van egy NEVE 88RS is.
Minden hozzá szólást előre is köszönök! Ha lehet, akkor gyakorlati tapasztalatokat szeretnék kérni, javaslatokat az én lehetőségeimhez képest, és azt, hogy a normális "süketszobában" mit, miért, hogyan csinálnak a nagyok.
Köszönöm a videó linkeket is és a külföldi oldalakon található leírást is, de sajnos azokkal nem tudok mit kezdeni elenyésző angol tudásom miatt :).

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 68
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

de hát 5-8 cm szerintem bőven elég arra, hogy mondjuk egy c414-nél, vagy bármilyen más kondi mikrofonnál,  a szoba akusztikájából konkrétan semmi ne hallatszódjon a felvételben :)

Akkor nem értem minek szöszöl mindenki ennyit a szoba akusztikával otthon felvételhez.

 

Én 5-8 cm-nél közelebbre nem mennék vele, de persze ez mikrofonfüggő is.

Úgyis hallod, ha már nagyon mély.

A dinamikusat meg akár be is lehet kapni. 

Persze az is ugyanúgy mélyül közelebbről és ügyesen be kell EQ-zni, de ennél legalább

nem olyan gáz a rossz akusztikai környezet.

Ennyi erővel persze ki lehet próbálni közelről egy nagymembrános kondit is,

mert azt is lehet úgy EQ-zni, hogy jó legyen, de abban vélhetően jóval több lesz a szobahang.

Valamennyire amúgy mindenképpen meg kell csinálni a szobát.

Totál kezeletlen helységben felesleges bármit is felvenni, akárhogy bűvészkedsz a mikrofonokkal.

Link to comment
Share on other sites

Huh micsoda pergő vita lett a kis félkörszivacsról, de hát szerintem ezt nem is stúdiózásra találták ki, mi anno eszkábáltunk egy ilyet és próbatermi együttmuzsikáláshoz használtuk énekre, és működött a dolog, megfogott valamit a nagy ricsajból!  :thumbsu:

Link to comment
Share on other sites

 és kb. hány cm távolságnál szűnik meg a proximity effektus búgása kondi mikrofonnál?

 

Ja, de annál nagyobb lesz a proximity effektus és búgni fog, mint a veszett fene, ha túl közelről veszed.

Amúgy persze igen, rossz akusztikában tanácsos közelebbről venni, de csak óvatosan.

Illetve ezért javasolják sokan az SM7B-t, mert otthon gyakran jobb eredményt produkál a kondiknál.

Dinamikusba amúgy is közelről kell énekelni, így eleve kevesebb lesz a rossz szobahang a felvételen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de annál nagyobb lesz a proximity effektus és búgni fog, mint a veszett fene, ha túl közelről veszed.

Amúgy persze igen, rossz akusztikában tanácsos közelebbről venni, de csak óvatosan.

Illetve ezért javasolják sokan az SM7B-t, mert otthon gyakran jobb eredményt produkál a kondiknál.

Dinamikusba amúgy is közelről kell énekelni, így eleve kevesebb lesz a rossz szobahang a felvételen.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok, azt szeretném kérdezni, hogy erre a sok akusztikai problémára, ami egy házi súdióban vetődik fel hang felvétel során, nem lehet az egy jó kompromisszumos megoldás, hogy akár az éneket, akár az akusztikus gitárt egésszen közelre helyezett mikrofonnal veszem fel? Azt vettem észre, hogy   minnél közelebb teszem a mikrofont, annál inkább eltűnik a szoba akusztikája.

Link to comment
Share on other sites

UAD2 kártyám volt, nem Apollo, de ez talán mindegy.

Ha nem akarsz rengeteg pénzt költeni, egyészen biztos, hogy a legjobb választás az UAD. 

A hardveres megoldás csak akkor ér valamit, ha felső kategóriás berendezéseket veszel. Itt nem nagyon van még elmegy szint, mert annál az UAD biztosan jobb, tehát nem érdemes arra költeni. Ezt úgy értem, hogy az olcsó harver sokkal rosszabb, mint az UAD.

Inkább a hangforrásra (hangszer, mikrofon, előfok) hasznos fordítani először.

Csináltam összehasonlítást, egyébként. Egy korábban felvett és UAD-al kevert dal sávjairól leszedtem mindent és újra kevertem a gépen kívül.

Nem lehet szabályos tesztnek tekinteni, mert nem az eredetileg használt plugineknek megfelelő berendezéseket használtam.

A különbség hangban nagyjából akkora, mint árban.

 

Na ez egy korrekt post. Adtam neked pontot. Én se fogalmazhattam volna pontosabban. :)

Link to comment
Share on other sites

UAD2 kártyám volt, nem Apollo, de ez talán mindegy.

Ha nem akarsz rengeteg pénzt költeni, egyészen biztos, hogy a legjobb választás az UAD. 

A hardveres megoldás csak akkor ér valamit, ha felső kategóriás berendezéseket veszel. Itt nem nagyon van még elmegy szint, mert annál az UAD biztosan jobb, tehát nem érdemes arra költeni. Ezt úgy értem, hogy az olcsó harver sokkal rosszabb, mint az UAD.

Inkább a hangforrásra (hangszer, mikrofon, előfok) hasznos fordítani először.

Csináltam összehasonlítást, egyébként. Egy korábban felvett és UAD-al kevert dal sávjairól leszedtem mindent és újra kevertem a gépen kívül.

Nem lehet szabályos tesztnek tekinteni, mert nem az eredetileg használt plugineknek megfelelő berendezéseket használtam.

A különbség hangban nagyjából akkora, mint árban.

Link to comment
Share on other sites

Az apollo LA2a-ja az AD konverzió után van, azaz semmilyen túlvezérlést nem fog meg.

Az apollo szintű technológai a home kategóriába lett elérhető, a PT HD rendszerekkel év tizedek óta szoftveresen dolgoznak, de nem tudják kikerülni a valódi analóg technikát mint pl az LA2a...

Link to comment
Share on other sites

Ég és föld:-)

Számomra az a legnagyobb előny a fizikai hardver használata során, hogy bármit csinálsz jó. Teljesen mindegy, hova tekered (na jó, a kompresszorral lehet rombolni is), jól fog szólni. Ezzel szemben a pluginnel nagyon sokat kell varázsolni, mire hasonlítani kezd az elvárt hangzásra. Az előfok és dinamika területén még csak megközelítő plugineket sem találtam, az eredeti berendezéshez hasonlítva. A modulációs és térszimulációs effektek területén jobb a helyzet. 

De elég belegondolni, ha 1MFt költségből össze lehetne állítani egy setupot pluginekből - jobb esetben DSP segítségével - akkor minek költenének a stúdiók több tízmilliós nagyságrendben erre? 

 

Csináltál side-by-side összehasonlítást az Apolloval? Nagyon érdekelne konkrét beszámoló (esetleges hanghullám fájlok, ha esetleg :) ). Nekem elsősorban ezért tetszik az Apollo, mert a számomra nem megfizethető hardver felvételi láncot tudnám helyettesíteni pluginekkel otthon, meg nyilván az AD/DA miatt is. Én elsősorban a Waves ugyanazon hardwer emulátorait használom, API, LA2A, 1176, Pulltec, Helios ..., stb. és nagyon hamar megtalálom a hangzást mióta megtanultam hogyan kell őket kezelni :), de szerintem ez mindennel így van (vasakat is beleértve).

 

Nyilván nekem sem kétséges hogy a vasak szuperek, de én vagyok benne biztos, hogy - abban az esetben ha az Apollo szintű technológia elérhető lett volna régebben is - nem álltak volna-e át bizonyos dolgokkal szoftverre... Ez csak találgatás, nem megmondás :)

Link to comment
Share on other sites

Ajaj. most nézem, hogy miket írtam: DIMIKUS meg NAGYMEBRÁNOS mikrofon...ez teljesen kész van:) elnézést, közel 36 órája nem aludtam...

@Hobkins: Ha segített a videó, örülök neki, ezért készült. Nem szeretném telespam-elni a fórumot, de talán érdemes csekkolnod ezt a videót is: itt a SHure Sm7B-t hasonlítottuk össze az AKG c214-essel. Dinamikus vs Kondenzátor: ugyanaz az énekes, ugyanaz az akusztika, ugyanaz az előfok/kompresszor. Ez egy picit idejétmúltabb, (amatőrebb) videó, amit tavaly készítettünk:

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

A/D: Igazad van. Én is kipróbálom. Irány a Hitspace. Pár hónapja akartam kézi EV-ket összehasonlítani Shure-okkal és akkor mondta a magyar forgalmazó, hogy el tudja vinni az egyik üzletbe ha van rá igény. Rosszul emlékeztem. Bocs. Áttehetnétek a broadcast kategóriába is a Shure-t.

Link to comment
Share on other sites

Nem feltétlenül kell leválasztani gipszkartonnal egy részt.

Én személy szerint fából csináltam talpas kereteket és 5cm vastag rockwool HD-t rakta bele. Aztán ezt feledtem vászonnal. A talpat csináld úgy, hogy lecsavarozható. Csak akkor kell elővenned, amikor felveszel. Körbe rakod az énekes körül (olyan formában ahogy neked kényelmes) és amikor kész vagy, akkor elrakható a cucc. Ha ügyesen alakítod ki a keretet, abban az esetben, mikor nem ének felvétel van, felakasztható a falra, és akkor a keverésnél a szoba akusztikát javítja.

http://weeklycreations.com/wp-content/uploads/2012/03/Sound-Panels-1.jpg (Az enyém esztétikusabb, csak nincs róla képem)

Ilyeneknek csinálsz egy "H" lábat ami akár lécenként is szétszerelhető (az elkészítéstől függ) és akkor szuper mobilis lesz. Ha az oldalába a keretnek több furatot raksz akkor a gyapot rész magassága is állítható, így ha pl ülve gitárt veszel fel, akkor lejjebb engeded. Ha éneket állva, akkor feljebb tolod, stb...

KB egy tartó keret 1500-200 forint + a gyapot (attól függ milyen típus és vastag)

Aztán ha nagyon akarod, akkor nem vászonnal borítod be a felső oldalát, hanem 1-2-3cm vastag akusztikus szivaccsal. így még jobb lesz a hangelnyelés. (körbe ragasztó a fa kereten.)

Erről sem hallottam még :) Köszi az ötletet !

Link to comment
Share on other sites

Nem feltétlenül kell leválasztani gipszkartonnal egy részt.

Én személy szerint fából csináltam talpas kereteket és 5cm vastag rockwool HD-t rakta bele. Aztán ezt feledtem vászonnal. A talpat csináld úgy, hogy lecsavarozható. Csak akkor kell elővenned, amikor felveszel. Körbe rakod az énekes körül (olyan formában ahogy neked kényelmes) és amikor kész vagy, akkor elrakható a cucc. Ha ügyesen alakítod ki a keretet, abban az esetben, mikor nem ének felvétel van, felakasztható a falra, és akkor a keverésnél a szoba akusztikát javítja.

http://weeklycreations.com/wp-content/uploads/2012/03/Sound-Panels-1.jpg (Az enyém esztétikusabb, csak nincs róla képem)

Ilyeneknek csinálsz egy "H" lábat ami akár lécenként is szétszerelhető (az elkészítéstől függ) és akkor szuper mobilis lesz. Ha az oldalába a keretnek több furatot raksz akkor a gyapot rész magassága is állítható, így ha pl ülve gitárt veszel fel, akkor lejjebb engeded. Ha éneket állva, akkor feljebb tolod, stb...

KB egy tartó keret 1500-200 forint + a gyapot (attól függ milyen típus és vastag)

Aztán ha nagyon akarod, akkor nem vászonnal borítod be a felső oldalát, hanem 1-2-3cm vastag akusztikus szivaccsal. így még jobb lesz a hangelnyelés. (körbe ragasztó a fa kereten.)

Link to comment
Share on other sites

most fogunk bejelenteni masszív áresést Shure és AKG termékekre, csak jelzem. Remek videó!

 

Loszmenem: nálunk ezek mind vannak. Bocs, Heil volt, de tudunk szerezni (a Pannóniának szállítottunk). Az SM7b ára nálunk 120 alatt várható, ami egyébként önmagában is nagyon versenyképes az olcsó kondikkal.

Link to comment
Share on other sites

Guest loszmenem

A dinamikus mikrofon megoldás lehet. Shure, EV esetleg Rode vagy Heil ha ki tudod próbálni őket Magyarországon ráadásul egy helyen. Mert amit egy órája hallottál a város egyik felén lévő üzletben azt elég nehéz összehasonlítani a város másik felén lévő üzletben levővel, bár nem lehetetlen ha rögzíted, meg elviszed ugyanazt a cuccot mindenhova és használsz referenciaként egy jelszint generátort. Meg az is kérdés melyik éri meg. kb. 150 ezerért egy mikrofon vagy kb. ennyiért megoldod az akusztikát. Az én véleményem az hogy itthon utóbbival jobban jársz.

Link to comment
Share on other sites

A tapasztalatom az, hogy kezeletlen helyiségben sok gond van/lehet a nagymebrános mikrofonokkal énekfelvételnél. Érdemes meggondolni egy dimikus mikrofon beszerzését, nyilván más lesz a sound, de talán kevésbé számít az akusztika ebben az esetben. Ezt a videót nemrég készítettük, esetleg segít...

Köszi! Jó és hasznos videó, gratula hozzá! Ezen az alternatíván már gondolkodtam, talán érdemes még egyszer átgondolni a dolgot :)

Link to comment
Share on other sites

A tapasztalatom az, hogy kezeletlen helyiségben sok gond van/lehet a nagymebrános mikrofonokkal énekfelvételnél. Érdemes meggondolni egy dimikus mikrofon beszerzését, nyilván más lesz a sound, de talán kevésbé számít az akusztika ebben az esetben. Ezt a videót nemrég készítettük, esetleg segít...

Link to comment
Share on other sites

"Én a fenti metál páldában nem hallom az ének sávok akusztikáját:-), pedig nagyon füleltem."

 

Pont erről beszélek, hogy ne legyen rajta az a förtelmes panellakás hang, mert azzal nem lehet mit kezdeni.

Erre gondoltam normális akusztika alatt, de félreérthető voltam.

A lényeg, hogy ez a legfontosabb. Ha ez nincs rendben, akkor nem csak nagyon ronda lesz,
hanem általában a szövegérthetőségnek is annyi.

Amúgy ez minden más hangszernél ugyanilyen fontos, csak éneknél a legszembetűnőbb.

Link to comment
Share on other sites

Az a tapasztalatom, hogy a jó akusztika kevésbé fontos az ének felvételhez - ezen a szinten - mint pl. a hangszerek felvételénél (zongora, dob, akusztikius gitár). Elsősorban azért, mert úgyis zengetni kell valamivel. Azt sem árt tudni, hogy e legtöbb home stúdió nem rendelkezik a jó akusztikához elengedhetetlen belmagassággal, tehát ezen a vonalon nem lehet javítani dolgot.

Én a fenti metál páldában nem hallom az ének sávok akusztikáját:-), pedig nagyon füleltem.

 

A téma indító leírásból inkább azt gondolom, hogy a hangszigetelés a nagyobb baj. Azon segít kicsit a mikrofon és az énekes közötti távolság csökkentése és a kompresszor mellőzése, minimalizálása. Na meg az Anomália által említett akusztikai árnyékolás. Van rá gyári termék, bár én még nem próbáltam:

http://www.seelectronics.com/se-reflexion-filters/

Van forgalmazója Mo-n is, google segít, de az elv a lényeg.

Link to comment
Share on other sites

Ez egy tipikus home-stúdiós probléma. Ha éneket veszünk fel, manapság már lehet kapni egy "mikrofon köré helyezhetö hangfogót", én speciel itthon megcsináltam szivaccsal az eredeti tervek szerint, és még jól is néz ki azmellett hogy hatásos! Legtöbb helyen már ezt alkalmazzák. Ha jool tudom ilyen 200-300 EUR között kaphatóak szakboltokban...
Pop-filter mindenképpen kell, ez alap egy stúdió kondenzátoros miki mellett. A miki-pop-filter és pop-filter-énekes távolságokban nincs szabály!
Ezt mindenkinek el kell találnia, és mondhatjuk hogy énekes és dalfüggö ez a dolog is, nembeszélve a preamp minöségéröl és a miki minöségéröl. Nálam a "legtöbb esetben az énekes a pop filtertöl olyan 10-12 cm-re énekel, a filter a mic-töl pedig olyan 10cm-re helyezkedik el.
A szoba akusztikája pedig a másik dolog. Sok hangelnyelö cuccnak kéne lenni, és hallás szerint kiszámoltam hogy hova kell a szobában elhelyezni az akusztikai szivacsokat (tehát nem kell az egész szobát beborítani vele) ez jobbára akusztikus hagszerek felvételéhez kell.
Sarkallatos pont, ha ezek megvannak, hogy hova helyezzük el a szobában a mikrofont, tehát addig tapsolunk, és éneklünk amíg a felvételböl eltünik a szoba hangja valamennyire. Igazából nem kell süketnek lennie a szobának, mert az sem mindíg jó. De jó beállításokkat, elöfokkat micivel, énekessel és tesztelésekkel nagyon jó eredményt lehet elérni....

Link to comment
Share on other sites

Normális akusztika nélkül nincs normális ének, akárhogy csűritek-csavarjátok.

Akárhová rakod a mikrofont, valami baja lesz, pont ahogy leírtátok.

Egy próbateremben akusztikai elemekkel és némi hangszigeteléssel
meg lehet oldani elfogadhatóan, de panellakásban, kezeletlen falakkal, beszűrődő zajokkal nem.

Sok ilyen felvétel érkezik ide keverésre. A nagy részük igen rossz.

Eddig messze ez volt a legjobb:

Ez tulajdonképpen megveri a legtöbb home stúdiót is, ügyesen felvették az éneket.

Úgy rémlik, hogy a próbatermet tették alkalmassá a dologra, de lehet, hogy rosszul emlékszem.

Az biztos, hogy nem egy sima lakószoba, mert az használhatatlan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...