Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Ének felvétel, mikrofon elhelyezés, jelszintek.


Hobkins

Kérdés

Sziasztok!

Konkrétan ilyen témát még nem találtam, ezért bátorkodtam indítani egyet. Ha esetleg valahol mégis van, akkor kérném az erre jogosult hatóságot, hogy helyezze át a megfelelő helyre.
Arról szeretnék bővebb információt kérni, hogy nagy membrános kondi mikrofonokat miként kell elhelyezni az éneklő paciens előtt. Van-e valami meghatározott távolság a mikrofon és a popfilter, popfilter és a száj között. Ha van, mi határozza meg ezt a távolságot? A hang erőssége, esetleg a mikrofon tulajdonságai?


Az én konkrét esetem itthoni demozás, melynek eszközei:

  • AT4040
  • FF ISA ONE
  • EMU 1820m

Sajnos nincs semmi szigetelés, mezei szoba benne sok kacattal és egy szoba átlagos berendezéseivel.
Sok videón láttam már, hogy "elég nagy" távolság van a mikrofon és az éneklő egyén között (ez miért jó vagy rossz?). Gyakorlati tapasztalataim alapján ilyenkor elég nagy erősítést kell beállítani az előfokon. Nálam ezzel az a baj, hogy összeszedi a mikrofon az összes létező zajt is, amit nagyon nem szeretnék hallani a felvételben. Pl. számítógép ventijeinek zúgása, madárcsicsergés, stb.
A felvett éneknek mekkora a minimum/maximum jelszintje amit még viszonylag normálisan lehet processzálni? Tudom, hogy kellene egy vas leveller is, de csak UAD-2vel rendelkezem.
Az alap csomag mellett van egy NEVE 88RS is.
Minden hozzá szólást előre is köszönök! Ha lehet, akkor gyakorlati tapasztalatokat szeretnék kérni, javaslatokat az én lehetőségeimhez képest, és azt, hogy a normális "süketszobában" mit, miért, hogyan csinálnak a nagyok.
Köszönöm a videó linkeket is és a külföldi oldalakon található leírást is, de sajnos azokkal nem tudok mit kezdeni elenyésző angol tudásom miatt :).

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 68
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Na ez a téma engem is érdekel. Nekem egy at2020-as van, és nagyon közelről kell énekelni bele, hogy "stúdiósan" szóljon. (Úgy értem, hogy visszhang meg zaj mentesen) Így viszont brutál sok mély lesz benne, amit alig tudok ki-eq-zni, sehogy nem szól végül egészségesen a mixben, inkább ez amolyan voiceoverre való hang. Na meg így felveszi a szájcsattogás zajt, amikor az énekes nyála "csattog" a szájában, hát ettől a fajta hangtól a falnak megyek. Szóval gondolom kell egy bizonyos távolság, ahonnan már egészségesen szól az ének, ehhez viszont egy normális süketszoba elengedhetetlen. Persze nekem is sima szobám van, úgyhogy nincs tapasztalatom e téren. Várom én is a tapasztaltak hozzászólását. Hogyan is lehet normális éneket csinálni?

Link to comment
Share on other sites

Neeee misztifikáljátok már ezt a szivacsot, mert a rá való igény gyártók által mesterségesen gerjesztett és nem oldja meg azt, amire a marketing eszközével szimpatikussá tették. Bullshitgomb ki! Tegyétek fel azt a nyomorult mikrofont egy többszintes könyvespolc elé, még minden második könyvecskét ki is húzogathattok és free :)

Bele a lecsóba :D Így is kell! Csak leírtam mások tapasztalatát is. Éljenek a könyvespolcok :D Most már csak be kell egyet szereznem :D Viccet félre téve... ki fogom próbálni ezt a könyvespolcozást, illetve térbeni elhelyezést. De ezért IS jó ez az oldal, mert ki lehet tárgyalni mindent részletesen, és az információ másnak is hasznos lehet.

Link to comment
Share on other sites

Neeee misztifikáljátok már ezt a szivacsot, mert a rá való igény gyártók által mesterségesen gerjesztett és nem oldja meg azt, amire a marketing eszközével szimpatikussá tették. Bullshitgomb ki! Tegyétek fel azt a nyomorult mikrofont egy többszintes könyvespolc elé, még minden második könyvecskét ki is húzogathattok és free :)

Link to comment
Share on other sites

Nem rég értem haza a Hit Space-ből a vadi új Sony MDR 7506 fülesemmel és meg kell mondjam, meglepően jó. Azt hiszem felénekléshez nagyon jó választás volt. Éppen a sorban előttem lévő úri ember is pont ilyen félkör alakú szivacsról beszélt, jobban mondva erről a gyári félkör alakú szivaccsal bélelt "izéről". Az ő tapasztalata, idézem "rap-nél nem vettünk észre semmit, de a vokálnál igen, selymesebben szól" Egy AT2020-al próbálták.
Azt hiszem erre is igaz lehet a mondás: puding próbája az evés. Nyilván itt is sok mindent befolyásolhat, hogy milyenek a körülmények és milyen a felvételi lánc.
Minden esetre nagyon örülök, hogy ennyien írtatok és mindenkinek köszönöm a hozzászólásokat!!!

Link to comment
Share on other sites

@Silk: Értem, de érdekelt volna a tapasztalatod, a konkrét negatívumokkal alátámasztva. Azt remélem nem gondoltad komolyan, hogy elfogadható ez a válasz, azok után, hogy én részletesen elmondtam a tapasztalataim -javíts ki, ha nem- korrekt hangvételben, kellő részletességgel.

@Töfi: Akusztikus gitárra nem használom, ott nekem se igazán feküdt, bár konkrét tesztet ezzel kapcsolatban nem csináltam.

@Horváth János: Lehet tényleg nem értünk egyet. Szerintem a Shure Sm 7B sokkal jobban használható akusztikailag kezeletlen, „becsicsergős, ventilátor-zajos” helyen, mint mondjuk egy AKG C214 (vagy a Hobkins által használt AT) ugyanazzal a set-up-pal. Ezért ajánlottam Hobkins-nak pl. a SHURE SM7B-t. Elnézést, rohanóban vagyok, most nincs időm mindent visszaolvasni, lehet én nem voltam pontos, vagy passz:)...Az hogy „elméletileg tévtannak minősíted...stb” vagy máshogy látod, azt pedig elfogadom.

Link to comment
Share on other sites

@Horváth János: Gyakorlatilag egyet értek veled és lehet picit rosszul is fogalmaztam. Elsősorban úgy értettem az akusztika dolgot, hogy akkor lehet jobb a dinamikus, ahogy Silk is írta talán, amikor beszűrődő madárcsicsergés, számítógép ventilátor stb. van a közelben, szóval zajosabb a hely; elsősorban ilyen értelemben véve írtam, hogy kezeletlen a szoba.

Szerintem pont nem értünk egyet, csak még nem tudod, mert én lehettem pontatlan:)

Azt mondom, hogy egy ideális dinamikus ugyanannyi csicsergést vesz fel - azonos karakterisztika és gain mellett ( tehát jobban feltekert gainszabályozóval), mint egy kondi, mert nem okos, nem tudja, hogy a csicsergést nem szabad felvennie:)

Link to comment
Share on other sites

Akinek tetszik a szivacs, lelke rajta. Szerintem, a saját szavaimmal élve: fos. Én soha nem használnám. Részemröl a vita lezárva. :D

 

Akusztikai érzékenység vs kondi vs dinamikus témához meg annyit, hogy ezt mikrofon típusa válogatja. Vannak olyan kondik, amik messze érzéketlenebbek az akusztikai körülményekre, mint a dinamikusok, és vica versa. Szóval itt inkább konkrét típusonként kell ezt vizsgálni. A Shure SM7-ese jó érzéketlen, buta miksi, nem véletlenül használják annyian broadcastra. (Rádió studiók, ahol egy studióban beszélget több ember, közvetítések, ahol megy a háttér zaj stb.) Persze zenei studiókban is hasznos, megvan a helye. Aki anyagi korlátok miatt nem engedhet meg magának többet, annak szerintem kiváló alternatíva énekre is, a drágább kondik helyett.

Link to comment
Share on other sites

@Hobkins: Újfent köszönöm a pozitív szavakat és igen készülőben, illetve tervben van több más teszt/review videó, csak az időnk kevés...

@A/D: Köszönöm, megtisztelsz!

@Silk: Sokszor és sokban egyetértek veled, de nem mindenben. Azt írtad: „Ugyanígy nagyon rossz hatása van a most divatos mikrofon köré tudományos szivacs csillapításnak is! „

Én nem tapasztaltam ezt a nagyon rossz hatást...Bár az nem egészen világos, hogy a speciális/gyári vagy házi szivacs-panelekre gondolsz...Én a gyári/speciálisat használom -nagy- megelégedéssel.

Régebben a visszatérő énekeseim is gyakran kérték, hogy tegyem fel a szivacspanelt, ugyanis előfordult, hogy épp egy másik felvevő helyen használtuk, így nem volt kéznél. Kérdeztem miért hiányzik? Ilyenkor azt mondták, hogy jobban érzik magukat tőle...(?) Intimitást, pozitív értelemben vett zártságot,”védelmet” ad nekik, talán picit jobban megszűnik a külvilág is: az pedig tudjuk, ebben a szituációban nagyon fontos.. Hogy a hangra, nagyon konkrétan milyen hatással van, -több teszt után is nehéz pontosan válaszolnom. Gyakorlatilag mix-ben alig hallottunk különbséget, illetve vaktesztben is nehéz volt megmondani, melyik készült szivacspanellal és melyik nem, de a szivacsos verziókat valahogy konkrétabbnak, határozottabbnak, hülyén fogalmazva „stúdiósabbnak” éreztük. Erre fel írtam, hogy nekem furának hat az, hogy szerinted „nagyon rossz hatás”-sal van a felvételre.

Az én meglátásom az, hogy sokkal fontosabb, hogy egy adott énekes, akivel éppen projektelek, el tud-e lazulni, bele tudja-e helyezni magát a dalba vagy sem. Biztosan ti is tapasztaljátok, hogy egészen máshogy éneklik fel a vokalisták ugyanazt track-et, függően a lelki állapotuktól, ill. egyéb érzelmi stb. dolgoktól. Szóval ha neki(k) így jó, és a A SZIVACS:):) adja meg a már említett intimitást stb. akkor az ki fog hatni a felvétel egészére is. Sok tucat(több száz) felvétel után én gyakorlatilag - ha csak tehetem- mindig felteszem. Én így hallom összességében jobbnak a végeredményt, de elfogadom mások véleményét, tapasztalatát is.

@Horváth János: Gyakorlatilag egyet értek veled és lehet picit rosszul is fogalmaztam. Elsősorban úgy értettem az akusztika dolgot, hogy akkor lehet jobb a dinamikus, ahogy Silk is írta talán, amikor beszűrődő madárcsicsergés, számítógép ventilátor stb. van a közelben, szóval zajosabb a hely; elsősorban ilyen értelemben véve írtam, hogy kezeletlen a szoba.

Link to comment
Share on other sites

A tapasztalatom az, hogy kezeletlen helyiségben sok gond van/lehet a nagymebrános mikrofonokkal énekfelvételnél. Érdemes meggondolni egy dimikus mikrofon beszerzését, nyilván más lesz a sound, de talán kevésbé számít az akusztika ebben az esetben. Ezt a videót nemrég készítettük, esetleg segít...

Szoktam ezen meditálni és elméletileg tévtannak kell minősítenem azt az általános elképzelést, miszerint a kondi érzékenyebb lenne a rossz akusztikára. Nem olyan okos a dinamikus mikrofon, hogy csak a számunkra kellemes összetevőket rögzítse:) Két lényegi különbség van, az érzékenység és az iránykarakterisztika, ezek alapján lehet célszerűbb egy dinamikus a rossz akusztikában, de nem minden dinamikus ab ovo a működési elve szerint. A tér adott pontján a direkt és reflektált összetevők aránya nem a mikrofontól függ, hanem a hangforrástól és a visszaverő felületek anyagától, távolságától. Két különböző működési elvű mikrofon a tér ezen pontján kb. ugyanazt fogja hallani, ha hasonló a karakterisztikájuk és a gainjüket azonos output levelre szabályozzuk.

Valami hasonlót kell gondolnom az élő felhasználásnál a gerjedékenységről is, különösen miután régebben gyakran, míg ma újra egyre sűrűbben játszanak kondik a színpadokon.

Link to comment
Share on other sites

Jelszintezés, értsd gain management:

Az A/D konverteren ajánlott a -6dBFs maximum peak betartása. Ezen határ betartása mellett persze maximális rms jelszint a cél. Ez a gyakorlatban kompresszor nélkül akár -40-50dBFs is lehet, cucc és énekes kérdése.

Köszönöm! A -40-50 kicsit meglepett. 

Link to comment
Share on other sites

Jelszintezés, értsd gain management:

Az A/D konverteren ajánlott a -6dBFs maximum peak betartása. Ezen határ betartása mellett persze maximális rms jelszint a cél. Ez a gyakorlatban kompresszor nélkül akár -40-50dBFs is lehet, cucc és énekes kérdése.

Link to comment
Share on other sites

Mikrofon és távolság/popfilter kérdéskörhöz:

Kondi mikihez az esetek 99%-ban dukál a popfilter. 1-2 eset van azért, mikor nem szokás, de az benneteket ezen a szinten semmiképp se érint. Popfilter és popfilter között lehetnek drasztikus különbségek, csak szólok.

Általában a mikrofon kapszulától 5-10cm távolságra szokás elhelyezni.

Énekelési távolság nagyon függ az énekes/mikrofon/elöfok/müfaj négyesétöl. DE...nagymembrános kondikba azért 40-50cm-nél meszebbröl nem éneklünk! (általában 10-20cm, de ehhez jó cuccok kelenek, az olcsók itt elvéreznek hamar)

 

Akusztika...

Érdekes, de pont az ének az egyik legkevésbé akusztika függö dolog a felvételeknél. (A másik ilyen a villamos gitár.)

Elég, ha nincs külsö zaj, a szoba nem kong, és megfelelöen nagy tér áll rendelkezésre. Panelban tökéletes hangcsillapítás a könyvekkel teli szekrény a falak elött pölö, egy vastagabb padlószönyeg, ablakokon vastag függöny (nehezebb anyagú, pölö sötétitö). Klasszik szocreál parketta is nagyon frankó. Ezek jó "teret" adnak a hangnak. Kerüljétek a kicsi feléneklö dobozokat!!! Iszonyat rosszul szólnak. Ugyanígy nagyon rossz hatása van a most divatos mikrofon köré tudományos szivacs csillapításnak is! Másik megfontolandó tipp, a szobában a mikrofon pozícióját úgy alakítsuk ki, hogy az énekes mondjuk a könyves szekrény felé énekeljen, és mögötte is az legyen, és a távolság 2/3-ánál álljon. (A kisebb távolság legyen a háta mögött) Oldalt tök mindegy mi van, csak ne legyen 50%-nál nagyobb a visszaverödés. Persze ez azért nem egy "label sound" setup, de azért kiindulásnak jó.

 

Utolsó jótanács. Ne akarjunk azért otthon Jackson lemezt felvenni. :)

A kiinduló kérdéssel kapcsolatban és a  konkrét adatok tekintetében azt hiszem eddig a legkimerítőbb választ kaptam :) Köszönöm! Gyakorlatilag akkor az akusztikát enyhe "sufni tuninggal" meg lehet oldani, a többi elég összetett és főleg pénz kérdés berendezés szempontjából. Esetleg ha pár szót még kérhetnék a jelszintekről, megköszönném.

 

Link to comment
Share on other sites

Mikrofon és távolság/popfilter kérdéskörhöz:

Kondi mikihez az esetek 99%-ban dukál a popfilter. 1-2 eset van azért, mikor nem szokás, de az benneteket ezen a szinten semmiképp se érint. Popfilter és popfilter között lehetnek drasztikus különbségek, csak szólok.

Általában a mikrofon kapszulától 5-10cm távolságra szokás elhelyezni.

Énekelési távolság nagyon függ az énekes/mikrofon/elöfok/müfaj négyesétöl. DE...nagymembrános kondikba azért 40-50cm-nél meszebbröl nem éneklünk! (általában 10-20cm, de ehhez jó cuccok kelenek, az olcsók itt elvéreznek hamar)

 

Akusztika...

Érdekes, de pont az ének az egyik legkevésbé akusztika függö dolog a felvételeknél. (A másik ilyen a villamos gitár.)

Elég, ha nincs külsö zaj, a szoba nem kong, és megfelelöen nagy tér áll rendelkezésre. Panelban tökéletes hangcsillapítás a könyvekkel teli szekrény a falak elött pölö, egy vastagabb padlószönyeg, ablakokon vastag függöny (nehezebb anyagú, pölö sötétitö). Klasszik szocreál parketta is nagyon frankó. Ezek jó "teret" adnak a hangnak. Kerüljétek a kicsi feléneklö dobozokat!!! Iszonyat rosszul szólnak. Ugyanígy nagyon rossz hatása van a most divatos mikrofon köré tudományos szivacs csillapításnak is! Másik megfontolandó tipp, a szobában a mikrofon pozícióját úgy alakítsuk ki, hogy az énekes mondjuk a könyves szekrény felé énekeljen, és mögötte is az legyen, és a távolság 2/3-ánál álljon. (A kisebb távolság legyen a háta mögött) Oldalt tök mindegy mi van, csak ne legyen 50%-nál nagyobb a visszaverödés. Persze ez azért nem egy "label sound" setup, de azért kiindulásnak jó.

 

Utolsó jótanács. Ne akarjunk azért otthon Jackson lemezt felvenni. :)

Link to comment
Share on other sites

Ajaj. most nézem, hogy miket írtam: DIMIKUS meg NAGYMEBRÁNOS mikrofon...ez teljesen kész van:) elnézést, közel 36 órája nem aludtam...

@Hobkins: Ha segített a videó, örülök neki, ezért készült. Nem szeretném telespam-elni a fórumot, de talán érdemes csekkolnod ezt a videót is: itt a SHure Sm7B-t hasonlítottuk össze az AKG c214-essel. Dinamikus vs Kondenzátor: ugyanaz az énekes, ugyanaz az akusztika, ugyanaz az előfok/kompresszor. Ez egy picit idejétmúltabb, (amatőrebb) videó, amit tavaly készítettünk:

Ismét csak gratulálni tudok a videóhoz, ez is hasznos, még ha nem is éppen teljesen a kiinduló témához kapcsolódik, de mindenképpen "kézzel fogható" a két mikrofon közötti különbség :) . Szerintem csináljatok még ilyet és ehhez hasonló videókat. Akár egy egész sorozatot is a felvételtől kezdve a keverésen keresztül a masterig. Még ha nem is rendelkezik mindenki ezekkel az eszközökkel, mert lássuk be az átlagos home stúdiókban nem igazán találunk UA6176-ot és talán ilyen kaliberű mikrofonokat sem, de mindenképpen hasznos lehet, mert nem tudni, hogy kinek milyen tapasztalata/tudása van a stúdió technika területén, és bármi lehet segítség. Köszönöm, hogy megosztottad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...