Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Dob felvétele


rootkiller

Kérdés

Szevasztok!

 

Ilyen témával még nem találkoztam. Mivel én magam dobos vagyok, így ez a téma kiemelt módon érdekel, jó lenne okosodni:

  • ki mit mivel
  • milyen pozicióban
  • mibe dugja bele
  • subkick
  • lábdob dinamikus/kondi
  • lábdob mikrofon kinn/benn
  • tamokra állvány/csiptető
  • overheadnek kismembrános/nagymembrános

Hirtelen ennyi minden jutott eszembe.

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 1

Ez mind igaz, azt az egyet leszámítva, hogy csak a kezdők editálnak dobot hetekig.

Kellő gyakorlattal egy dobvágás és triggerelés kb. 2 nap. Komplikált dobnál mondjuk 3.

Persze ahhoz azért megfelelőlen fel is kell venni, hogy jól vágható legyen.

Szerkesztette Cserfalvi Töfi Zoltán
Link to comment
Share on other sites

  • 1
Ekkor: 2017. 02. 20. at 12:53 írta PropaneB:

Még egy kérdés: Hol, illetve kiktől lehet megfelelő mikrofonokat bérelni?

KM184 bérelhető, bár jellemzően nagy tételben szokták operett/musical/stb dolgokra, 2500-3000 forint / nap / db a rental ára. Például a Mohai Gyurinál lehet bérelni, vagy MS Rent, de ott van a Delta Classic ahol nagyon durván jó világ van: DPA-k, Schoeps-ek, Shure KSM-ek, C414 meg stb.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Szia,

 

én demó szinten a lentebb részletezett sajátosságokkal dolgozom. Kihangsúlyozom a "demó"-t, mert egyrészt nem teszem magam a profi stúdiók mellé sem tudásban-felkészültségben, sem technikai adottságok tekintetében, másrészt főleg olyan zenekarokkal dolgozok, akik a pálya elején vannak, keresik önmagukat. Nyilván ez nem mindenkire igaz általánosan - volt már szerencsém kiforrott, céltudatos, felkészült zenészhez is -, de tendenciának elfogadható. Nekem nincs dobom, így azt veszem fel, amit a dobos hoz. A pálya elején még nem mindenkinek van jó dobja, ebből adódnak rendkívül furcsa helyzetek és dobhangok. Csak hogy egyet említsek: vettem már fel olyan pergőt, aminek olyasmi hangja volt, mintha egy gumilabdát ütögetnél, ráadásul a pergő sávon sokkal hangosabb volt a lábcin, mint a pergő, még úgy is, hogy izoláltam a pergőmikrofont. Egy ilyen pergőhanggal tulajdonképpen lehetetlen bármit is kezdeni. Ilyen esetekben gyakran csalok, és igénybe veszem valamelyik dobhang lecserélő programot, kizárólag lábdobnál és pergőnél, viszont mindig bekeverem az eredeti dobhangokat is. Hogy ez utóbbiban mi motivál, azt bonyolult elmondani, de az mindenképpen igaz rám, hogy kicsit oldschool vagyok, és jobban érdekel a dobos+dob egysége, "együttállása", mint a tökéletes megszólalás. De persze ez utóbbira is törekszem. Csak nem érem el. :)

 

Preampok: Focusrite ISA 828

                  Universal Audio 4-710D

 

Ezzel van 12 jó minőségű előfokom, amiknek a saját AD konvertereit is használom. A 4-710D-ben - amin főként a lábdob és pergősávok futnak - van mind a 4 csatornán egy-egy butított 1176 style kompresszor, amiket szintén használok a felvételkor egy finom, 2-3 dB gain redukcióval. Az overhead-ek, tamok, cinek, szobamikik az ISA-n mennek. 

 

Mikrofonok:

 

lábdob: AKG D112, dinamikus - nekem ez jött be a legjobban. Subkick nem, mert nincs. A mikrofonpozíció változó, keresni kell, de általában oda vagy arrafelé néz a mikrofon, ahol az ütő üti a bőrt

pergő felül: Shure SM57 vagy Audix i5, néha mindkettő - a dobosok jobban szeretik az SM57-et, én viszont az i5-öt.. :) A pergő széle és közepe közötti hangbéli különbség itt is arra ösztökél, hogy keressem a megfelelő pozíciót

pergő alul: SM57, Audix i5, AKG C414B-ULS, Heil PR30 - pergőfüggő, stílusfüggő, applikációfüggő

lábcin: AKG C451EB vagy Shure SM7B - utóbbit nagyon imádom rockban/metálban

overheads: 2 db AKG C414B-ULS (nagymembrán) vagy 2 db AKG C451EB (kismembrán). Főleg "spaced pair"-ban, néha XY. 

tamok: Sennheiser MD421 - nagyon szeretem. Brutál. Van nekem "U" és "N" verzió. 

szoba: RODE NT1000 pár. Kábé 4 méterre a dobtól (vagy amennyit a szoba dimenziói indokolttá tesznek), kábé mellmagasságban. 

cinek közelről: ez applikációfüggő, főleg azt használom, ami "marad". AKG C451EB, AKG C1000, Heil PR30 (ez dinamikus, de nagyon zsír) 

 

Minden mikrofon állványon van. Nagyon sok múlik a pozicionáláson, a mikrofonok és dobtestek távolságán, a szoba "hangján", kialakításán. 

 

Nem én vagyok az első, aki kimondja, de jó dobhangot "előállítani" (most jobb szó nem jutott eszembe) kib.szottul nehéz. :) Legalábbis ezen a szinten, ahol én állok. Millió tényezős a dolog, de szentül hiszem, hogy ott kezdődik a történet, hogy dobos-dob-dobhangolás..... Aztán minden apró technikai előrelépés - a stúdió részéről - hozzátesz egy picit, merthogy az SM57 jobb mikrofon, mint a Yukamasi, és az ISA828 jobb előfok, mint a Behringer. 

 

Remélem, hasznos volt számodra ez a bejegyzés. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

És még ami még ugyanilyen fontos: az akusztika. Ez kb. annyira fontos, mint a jó dob, a jó dobos, technika. Legalább is számomra óriási szint ugrás volt a dob soundban , amikor elkezdtünk  dob felvételhez egy jó akusztikájú műv.házat bérelni. A világvégén, találtunk egy belülről teljesen fa burkolású, parkettás, fa lépcsős, fa gerendás, ferde mennyezetű, nagy belmagasságú műv házat. Többet ér mint a jó cucc. Ha ez nincs, akkor inkább legyen műdob, az is jobban szól egy béna dobfelvételnél, még ha mű is. Azt legalább sokkal egyszerűbb szerkeszteni. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ha én egyszer stúdiót építenék, az biztos fából lenne belül, lehozatnám a legdrágább mahagónit, és nem lenne benne párhuzamos, és nagyon magas lenne. :) 

Véletlenül adtam egy plusz pontot, bocsi :) Csak azért írtam, hogy az olcsó Jánosok, (mint pl én) is nagy előre lépést tehetnek, dob soundban, ha keresnek valahol olcsón egy jó akusztikájú termet. Ki lehet fogni. Szimpla jóindulatból írtam!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nálam a következő a tervezet:

 

Zenekari próbaterem, relatív sok tojástartóval, illetve kerülnek majd még fel különböző textíliák a sarkokba. Jelen pillanatban a költségvetéshez képest nincsen jobb sajnos. Ebből kell megoldani, villany dobot nem szeretne a zenekar. Mikrofonok tekintetében azok kerülnek használatra amikkel hangosítunk.

 

Lábdob:

  • Yamaha Subkick
  • Shure Beta 52A
  • Audix D6
  • Sennheiser e901 (ha sikerül kölcsön kérni)

Pergő:

  • Shure SM57 felül és alul is

Tamok:

  • Audix D2 illetve D4 a 16"-ra

Overhead, lábcin, ride:

  • Sennheiser e914
  • Avantone CK-1 x3

A hangkártya ebben az esetben egy Allen & Heath Qu16 pult lesz.

 

Majd meglátjuk mi lesz a dologból. A dob egy aránylag jó hangú középkategóriás darab, a cinek meg abszolút felső kategória lesz. Bőrözéssel és hangolással nem lesz gond, úgy gondolom hogy a megütés sem lesz amatőr.

Lábdobra fura lehet a két dinamikus mikrofon, de azt gondolom mivel lehetőség lesz rá odatenni mind a kettőt így értelmetlen kihagyni, lehet később játszani hogy melyik hangja a megfelelőbb az összképbe, na meg amúgy is lábdobhang-fetisiszta vagyok. A kondihoz ragaszkodnék legkevésbé mivel teteje van elég a D6-nak, de persze ez is beleférne a 16 csatornába, tehát igazából "enni nem kér". Pergőre mostanában az jött be hogy a mikrofonpár azonos EQ-val van használva, tulajdonképpen élőben linkelve és a gain adja a különbséget. Tamokra az van ami van, valamilyen szinten szerencsésebbnek is gondolom hogy mondjuk nem cápával kell dolgozni (abból is tudna esetleg kettő jönni). Lehetséges egyébként hogy nem fogok klasszikus értelemben overheadet használni hanem a kressekre fókuszálok hyperkardioid kapszulával, lehet modellezni mert idő van rá. Teret meg értelmetlen venni egész egyszerűen.

 

Ha valakinek van konstruktív javaslata azzal kapcsolatban hogyan lehetne a meglévő körülményekből és eszközökkel jobbat csinálni akkor szívesen várom hogy írjon. Arra viszont nem vagyok kíváncsi hogy ki legyek osztva hogy "szar lesz" meg "baromság" meg "alkalmatlan". Azt gondolom hogy jelen esetben sokkal többet fog számítani az összképbe az a tényező hogy van idő megcsinálni az egészet és addig csinálni ameddig még úgy érzem tudunk többet kihozni az anyagból, mintha bevonulna a zenekar egy közepes stúdióba és egy hét alatt az első hangtól az utolsó masterig minden elkészülne mondjuk kétszázezer forint körüli összegért. Helyben a Smici van akinek vannak jobb mikrofonjai illetve vasai, de a terem nála sem olyan szintű mint a Pannónia vagy a Supersize, vagy pedig a Fidó aki egy jó szakember de vas ügyileg gyengébb a Smicinél, és a terem is hasonló.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

"Ebből kell megoldani, villany dobot nem szeretne a zenekar."

 

Ez megesik, csak ilyenkor nem árt előre elfogadni, hogy ha fél évig kevergetitek, akkor is demo marad.

Még ez sem baj persze, ha az a cél. Akkor szokott csak gond lenni, amikor a zenekar mutogatja a tízmilliókból készült

amerikai lemezt, hogy valami ilyesmire gondoltak. Akkor kiderül, hogy fényévekre a cél és az adott anyagból elérhetetlen.

 

Rögtön ott elbukik a dolog, hogy egy akusztikus hangszert akarsz felvenni egy teljesen alkalmatlan akusztikában.

Egy EP-t egy nap alatt vígan fel lehet úgy ütni, hogy vágható legyen, de legyen kettő, hogy jusson idő hangolgatni, stb.

1-2 napra pedig nem egy elérhetetlen összeg sem a Pannónia, sem a Supersize, ha valaki komolyan gondolja a dolgot.

Ha meg kevesebből kell megoldani, akkor nálam pl. 40-60eFt-ból simán fent lenne a dob és lényegesen jobban szólna, mint így fog.

Itt azért mégiscsak ISA 828, SSL VHD Pre+Apogee lenne, meg U87-ek, stb, Más kategória.

De szerintem Smicinél is sokkal jobban fel tudjátok venni, mint a próbateremben, ha ő van közelebb nektek.

 

Teret természetesen értelmetlen venni, mivel nincs, de attól még 2 méterre simán lehet értelme egy "room" mikrofon párnak.

Lehetőleg nagymenbrános kondi. Tamokra meg sokkal jobba a cápa, ha van.

Overheadre is érdemesebb nagymembránosat rakni szerintem és mindneképpen rakjál overheadet, mert különben

szétesik az egész a mixben.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Véletlenül adtam egy plusz pontot, bocsi :) Csak azért írtam, hogy az olcsó Jánosok, (mint pl én) is nagy előre lépést tehetnek, dob soundban, ha keresnek valahol olcsón egy jó akusztikájú termet. Ki lehet fogni. Szimpla jóindulatból írtam!

 

Tudom, hogy jóindulatból írtad! :) Én legtöbbször egy alacsony, de nagy pincében veszek fel dobot, hadd ne mondjam, ez milyen akusztika... Őszintén irigyellek azért a művházért! Mifelénk nincs ilyen, így ha tehetném, tényleg olyan stúdiót építenék, amilyet leírtam. :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ferenc Ferdinánd tervezetéhez: 

 

(1) a tojástartós próbaterem-megoldást nem ismerem, nem tudok róla sem pozitívat, sem negatívat mondani. Olvasni ilyet is, olyat is. Ami viszont nálam működik, és viszonylag kevés anyagi ráfordítással megoldható, azok ilyen egyszerűbb akusztikai panelek kőzetgyapotból. Egy bála néhány ezer Ft, van benne asszem 10 db 60x100-as, 5 centi vastag tábla. Lécből egy keret neki, rá valami használt textília, és van 10 panel, amiket a falakra, esetleg a dob köré el lehet helyezni. 

(2) eleve egy jó tényező a "van idő". Mindent ki lehet próbálni, kísérletezni. Én jó munkát kívánok neked hozzá!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ferenc Ferdinánd tervezetéhez: 

 

(1) a tojástartós próbaterem-megoldást nem ismerem, nem tudok róla sem pozitívat, sem negatívat mondani. Olvasni ilyet is, olyat is. Ami viszont nálam működik, és viszonylag kevés anyagi ráfordítással megoldható, azok ilyen egyszerűbb akusztikai panelek kőzetgyapotból. Egy bála néhány ezer Ft, van benne asszem 10 db 60x100-as, 5 centi vastag tábla. Lécből egy keret neki, rá valami használt textília, és van 10 panel, amiket a falakra, esetleg a dob köré el lehet helyezni. 

(2) eleve egy jó tényező a "van idő". Mindent ki lehet próbálni, kísérletezni. Én jó munkát kívánok neked hozzá!

Ilyesmit találtam ki hogy régi pokrócokat meg akár szőnyeget kell felfúrni a falra-plafonra.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ez egy jó kérdés, külföldit tudnék mondani, de hogy élő dob?

 

Sziasztok,

 

tudnátok nekem ajánlani olyan friss magyar rock, metál lemezeket, ahol végig élő dob szól? Semmi dobhangcsere, spékelés, trigger, csak a felvett dob. Érdekel, hogy hol tart itthon ez a dolog. Köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Itthoniból amúgy leginkább Road, Depresszió, Tankcsapda,

de nem tudom biztosan, hogy semmi nincs triggerelve bennük.

Ha jól meg van csinálva és saját magával van visszatrigerelve,

akkor szinte képtelenség megmondani.

Sokszor még az idegen hangot is nagyon nehéz, annyira jól meg lehet ma már csinálni.

Sokszor persze rögtön ki lehet szúrni, de nem mindig.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Itthoniból amúgy leginkább Road, Depresszió, Tankcsapda,

de nem tudom biztosan, hogy semmi nincs triggerelve bennük.

Ha jól meg van csinálva és saját magával van visszatrigerelve,

akkor szinte képtelenség megmondani.

Sokszor még az idegen hangot is nagyon nehéz, annyira jól meg lehet ma már csinálni.

Sokszor persze rögtön ki lehet szúrni, de nem mindig.

 

Az, hogy saját magával van visszatriggerelve miért jó? Illetve alapvetően miért jó az hogy triggereljük? Miért jó az hogy olyat csinálunk amivel távolabb kerül a dolog attól amilyennek természeténél fogva kéne lennie? Sterilebb, pontosabb, dinamikátlanabb, gépiesebb.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Röviden: csak. :)

Amúgy meg könyvet lehetne írni a témáról.

A lényeg, hogy jól szóljon. A kutyát nem érdekli, hogy ezt ki hogyan éri el.

Trükkök, segédeszközök mindig is voltak, mindig is lesznek.

Sokszor olyan dolgok is bindzsizve vannak, amit mindenki nagyon természetesnek gondol.

A pergők nagyon sok esetben már a 80-as években is triggerelve voltak,

szóval több évtizedes technológiáról van szó.

 

Ennyire erővel azt kérdezhetnénk, hogy miért rakunk torzítót a gitárra.

Csak. Mert úgy szól jól és kész.

Persze csak amikor szükséges.

Nyilván nem jazz felvételt kell triggerelni, de a rock-metal zenéknek mindig is része volt

az ütős dobsound és sok esetben ez csak triggerekkel érhető el.

Enélkül nem létezne pl. Pantera sound, de komplett műfajok sem tudnának rendesen megszólalni.

Más műfajoknak meg persze nem áll jól, mert nem úgy szoktuk meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...