Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők 9. epizód: Otthon, édes otthon (2015. április)


A/D

Recommended Posts

A Hit Space bejelenti a Zenei Baleseti Helyszínelők legújabb, 9. epizódját, melyet a stúdióberendezések szerelmeseinek dedikálunk. A Hangerő Fia, S!LK készített magával interjút :)

 

 

Továbbá: szereplőket keresünk a következő epizódokhoz. Amennyiben úgy érzed, hogy megosztanád a módszereidet másokkal, kérdéseid vannak, jelentkezz szereplőnek!

 

 

Jó szórakozást!

Link to comment
Share on other sites

 

Ez végre tetszett!Valóban sok  jót hallottam!

Viszont!A bal felső részben,ki volt bontva egy nagy láda,amiben lehetett látni az alkatrészeket!

Mivel én kütyüző vagyok!Nem értem ennek a funkcióját!

Egyáltalán ha ilyen drága dolgok vannak itt ,akkor mi szükség van a bütykölésre?

Még egy ,számomra nem logikus dolog!

Ha megvannak a vasak,akkor miért kell plugint használni?-ugyanabból?

De én már azt hiszem semmit nem értek!Egyre jobban elveszek az egészben.

Olyan jó volt,amikor semmit nem tudtam!Csak csináltam.

De jelzem!Az előadás nagyon tetszett!Mivel csak konkrétumokat lehetett hallani!

Ilyet még kérnék,bármiből,ha lehet!

 
Link to comment
Share on other sites

Viszont!A bal felső részben,ki volt bontva egy nagy láda,amiben lehetett látni az alkatrészeket!

Mivel én kütyüző vagyok!Nem értem ennek a funkcióját!

Egyáltalán ha ilyen drága dolgok vannak itt ,akkor mi szükség van a bütykölésre?

 

Szerintem Te egy Eurorack modulárt láttál ott nem?

Link to comment
Share on other sites

Ha megvannak a vasak,akkor miért kell plugint használni?-ugyanabból?

Nem kell. Csak lehet, hogy egyszerűbb vagy olcsóbb. A jelszint teljes dinamikatartományban való rögzítéséhez szükséges annak a megfelelő erősítése preamppal és kordában tartása leveler-rel, gate-tel, kompresszorral, eq-val. Ezt nem lehet pluginnal. Ha ez megvan vagyis az utómunka, az már ízlés kérdése. Vagy így csinálod vagy úgy vagy esetleg kevered a kettőt. Függ a computer jelfeldolgozó "erejétől" és a rendelkezésre álló "vasak" tárházától - utóbbi a drágább. Amelyikből több van azzal egyszerűbb. Ha a megszokott hangzást keresed hardverrel nyomod, ha egy más hangzást keresel szoftvert használsz.

Link to comment
Share on other sites

Nekem nincs egy vasam sem, viszont ha jól gondolom, akkor ha minden sávra be akarunk tenni egy vasat, akkor annyi vas kell, ahány sáv. Ha nincs annyi vas, akkor kicsit macerásabb használni őket. Tehát ahogy a videóban is elhangzott, csak akkor kerül ki vasra egy-egy sáv, ha megéri azt az 5% különbséget. Pl van egy háttér hangszer. Annak semmi szüksége nincs komoly hangzásra, mert csak kiegészítésnek van ott. Persze értem én, hogy mindennek a legtökéletesebben kellene szólnia :D Na, de egyáltalán nem vagyok szakértő a témában.... :)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem több dolog keveredik itt...:) Ha a hangszereket kivesszük a képből, akkor alapvetően két fajta vasról beszélünk (ami lehet ugyanaz is, csak két különböző felhasználásban). Van olyan, ami a munka elején kell, meg van olyan, ami a végén. Ha a zene alapvetően analóg módon keletkezik, akkor valahogy digitális információt kell belőle csinálni. Ebben az esetben "vas" a legegyszerűbb hangkártya előfoka is, de ez a "vas" elfajulhat az előfok+processzor+A/D konverter szintig, ami sok elemből is állhat, és nagyon drága lánc is lehet, a lényeg az, hogy az analóg jel valahogy bekerüljön a DAW-ba. Silk filmjének az eleje erről szól, a különböző előfokok, stb. bemutatásával. Aztán, ha már a digitális tartományban vagyunk, akkor jönnek a pluginek, ahol tényleg nagyon meg kell azt gondolni, hogy kijövünk-e a gépből egy A/D-D/A konverziót beiktatva csak azért, hogy átküldjük egy vason, ér-e annyit a dolog, erről beszél Silk azzal a bizonyos 5%-al. Nekem az a meggyőződésem, hogy jó pluginekkel, erős géppel ez már nem okvetlenül szükséges, főleg egy elhúzódó keverési fázisban, ahol azért jó, ha minden beállítás total-recall, akár hetek múlva is. Azután, amikor kész a keverés, akkor jön a vasak második csoportja, amivel a "végét" csináljuk meg a dolognak, immáron csak L+R hangsávokkal. Ezek a mastering, meg esetleg a végeffekt vasak.

 

Akinél az egész zene a digitális tartományban keletkezik, annak elvileg az eleje-vasakkal nem kell foglalkoznia (leegyszerűsítve a dolgot, persze foglalkozhat vele, de ez egy más tészta, az már inkább a tökéletességre törekvés, sávolgatással, egyebekkel), a végére meg úgy sincs pénz, szinte sehol, azért szokás azt az anyagot elvinni egy erre specializálódott helyre.

Link to comment
Share on other sites

Aztán, ha már a digitális tartományban vagyunk, akkor jönnek a pluginek, ahol tényleg nagyon meg kell azt gondolni, hogy kijövünk-e a gépből egy A/D-D/A konverziót beiktatva csak azért, hogy átküldjük egy vason, ér-e annyit a dolog, erről beszél Silk azzal a bizonyos 5%-al.

Pontosan erre gondoltam. Értem én, hogy lehetőség szerint mindent át kellene tolni vason és nem pluginen, de az szerintem Magyarországon megfizethetetlen. Mármint az az időráfordítás, amivel jár.

Link to comment
Share on other sites

Pont azt írom, hogy szerintem NEM kell. A kiküldés-"kivasalás"-visszaküldés inkább hibakezelés, ha már nincs más út.

Más dolog az, ha digitálisan KELETKEZŐ zenét (pl egy szoftszinti hangja) kiküldesz egy outboardra, majd visszaveszed, hogy jobb legyen (jobb lesz), de ez a fentebbi irományomban az "elejének" számít. Ha már felvetted rendesen az adott sávot (legyen az akár analógból+outboardból származó, vagy akár digitálisból+outboardból származó), akkor a keverési fázisban már bőségesen elegek a pluginek.

Link to comment
Share on other sites

Ilyen már volt a történelemben egyszer, nem? Úgy kezdődött, á ezek a régi analóg szintik semmire sem jók, lecseréljük őket az új workstationökre...ekkor lehetett fillérekért hozzájutni MInikhez, TB-khez, Prophetekhez, Jupiter 8-akhoz, ARP 2600-akhoz és Moog Modularokhoz. Majd eltelt kicsit több mint 10 év...a többi már történelem :)

Link to comment
Share on other sites

Ilyen már volt a történelemben egyszer, nem? Úgy kezdődött, á ezek a régi analóg szintik semmire sem jók, lecseréljük őket az új workstationökre...ekkor lehetett fillérekért hozzájutni MInikhez, TB-khez, Prophetekhez, Jupiter 8-akhoz, ARP 2600-akhoz és Moog Modularokhoz. Majd eltelt kicsit több mint 10 év...a többi már történelem :)

?

 

Ezt nekem írtad?

Link to comment
Share on other sites

@NeoC: szerintem akkor is ugyanarról beszélünk, esetleg félreértetted amit írok :D

Lehet, hogy félreértettem, bár akárhogy olvasom vissza nem jövök rá, hogy mit?...:)

 

Én azt mondom: ha JÓL előkészítetted a sávodat, és úgy rögzítetted (ehhez szerintem uralkodóan vasak kellenek), akkor már nem lehet igény olyan drasztikus beavatkozásra a keverési szakaszban, amit pluginnel ne lehetne megoldani. Ha nem lehet megoldani, akkor nem jól készítetted elő, és akkor valóban jön a vas, amin keresztül kell küldeni.

Link to comment
Share on other sites

Mindebből persze az következik, hogy ha valaki valamilyen okból egyszerre rögzít sok sávot, akkor annyi vas kell neki, ahány sávval ezt teszi. És így tényleg kezd elszaladni a ló beruházás ügyileg, mert már egy együtt játszó rockzenekar rögzítése is csillagászati árú berendezés-igényt jelent. Így vagy az van, hogy rendelkezésre áll ez a minőségi előfok mennyiség a stúdióban (ez részben minősíti a stúdiót), vagy megpróbálják a lehető legnatúrabban rögzíteni az egészet, és akkor tényleg jön a sávonkénti, vagy legalább kettesével történő kiküldés, visszavétel, amolyan "reamp" jelleggel.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...úgy látom kissé félreérthetö a "mondanivaló". Mindenki elnézését kérem, nem mindig sikerül pontosan kifejeznem magam a kamerák elött.

Szóval, az igazság az, hogy a vasak a királyság. Persze tömérdeg pénz, plussz munka és persze kényelmetlenség a velejáró, viszont a sound az büntet. Ezt azért csak in the box meglépni igen körülményes, s csak speckó esetekben mondhatom, hogy kvalitásban egyenrangú a dolog. Viszont. Ahogyan NeoC nagyon helyesen kifejtette, ha a felvétel megfelelöen elö lett készitve, akkor "nem lehet szükség" akkora mértékü bevatkozásra hangzásilag, hogy a kifinomultabb pluginekkel ne lehetne legalább 95%-os végeredményt elérni. Ergo, egy "okos" hangmérnök tökéleteset utómunkázhat akár tisztán in the box pluginekkel is, hiszen tudományosan felvette az anyagot, amin "nincs mit" nagyon "keverészni", hogy elérje a kivánt szintet. Amennyiben a sávokon igazán "komoly" beavatkozás (értsétek: sarkalatos EQ és kompresszió beállitások stb) szükségesek, ott nagyon jó, ha van pár über vasad a biztonság kedvéért. :D

Link to comment
Share on other sites

 

Én köszönöm a kommenteket!

De most olvasva,eljutottam odáig,hogy rá kellett jöjjek!!

Az "előfokozás" mennyire fontos! S ez az amit eddig nem nagyon tartottam annyira fontosnak.

De a nagy problémám pontosan itt kezdődik!

Nem tudom mi a jó!!!!

Hol lehetne ezzel kapcsolatban,bővebben,magyarul,hallani valamit!

Mert itt is hallottam,sok jó dolgot!

De szerintem egy misét megérne kimondottan a jó felvétel elérése!!! - címmel egy előadást!

De ha van ilyen,és elkerülte a figyelmem,akkor bocs!Végig néztem az ZBH előadást!

Számomra ez az utolsó volta leglényegebbre törő!S emiatt tetszett!

Én ilyet szivesen hallgatnék még!

A többi is jó volt,de túl sok volt benne a nem lényeges,s nehéz volt kiszűrni az "igazságot"!

Ami egy két mondatban elmondható lett volna!

Én így érzem!Remélem ezzel nem sértettem meg a Mestert!- mert én már a fülét is irígylem!!Mert olyat hall,amit én én sokszori visszahallgatás után sem nagyon hallom!

Úgyhogy bocsánat előre is,ha netán sértő szavakat írtam volna!

De azért olvasok itt,mert okosodni akarok!Még mielőtt meghalok!Ugyanis a "Rout 66" utat járom!

Ez nem mentség számomra!

Link to comment
Share on other sites

Röviden az "előfokozás" fontosságáról:

Jó felvételből lehet szart csinálni, de szar felvételből jót csak igazán nehezen vagy sehogy!

Videó felvételnél egyik riport alany rákérdezett, hogy miért állítgatjuk annyit a lámpákat, sokszor csak nagyon picit állítva a fényeken, és nem nagyon akarta megérteni a fentebbi mondatot.

Link to comment
Share on other sites

Viszont mi van akkor, ha a megrendelőnek temérdeknyi pénze van és a lehető legjobbat akarja. Akkor sem érdemes "kimenni" azért az esetleges 5% miatt?

A mai világban a pénz irányít mindent, a zenei produkciókat is; (Azért olyanok, amilyenek.) De a keverés metódusa - szerintem - leginkább stílusfüggő (és nem (csak) a zsánert értem ez alatt).

A jó plug-inek jól működnek egy szűk tartományon belül, ellenben a 80-as évek hangulatát (pl. effektszerű használat) nem tudják megidézni, ahhoz vas kell.

Önmagában a soksávú digit keverésnek is más hangja van, mint az analógnak. Közeledik, közeledik, de... :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...