Jump to content
Ménemszól.hu

Hangszínkészítés szintetizátoron kezdőknek


A/D

Recommended Posts

Nagy fába vágtam a fejszémet. Legalábbis nekem nagy. Azt tapasztaltam, hogy szintetizátor programozásban, hangszínkészítésben kicsit mintha lemaradnánk a világtól.

Ezt olyanokból tudom, hogy számos olyan ügyfelünk, aki külföldi megjelenésekből él meg nem tudja pontosan mi az a burkológörbe, vagy az igényes ügyfeleink közül többeknek olyan fogalmak hiányoznak mint a CV és GATE. Szerintem ez kb olyan hendikepp, mint ha valaki nem tudja mi az a MIDI és hogy működik: senkit nem akarok megsérteni vagy lenézni ezzel a megjegyzésemmel, csak szeretném ha megváltozna, mert a világ nagyobb és jelentősebb részén ezek egyre inkább népműveltség szinten vannak.

Bizonyára emlékeztek a Patchlab videó sorozatunkra, amiben tippeket adunk hangszínkészítéshez. Ha leszámítjuk azt, hogy a korábbi részek tárgyalása nem elég kimerítő, a megértésük kb lehetetlen az alapvető ismeretek nélkül: ezért van az, hogy itthon főleg olyan feedbackeket kapunk hogy bocs, de ezt nem értem, külföldről meg teljesen másféléket. Hasonlóan teljesen más, intenzívebb részvétet tapasztaltunk bécsi, brnói megjelenéseinkkor. Ott az emberek egy kirakott szintetizátor előtt képesek órákat eltölteni, itthon pedig nagyjából a leggyakoribb az, hogy valaki felveszi a fülhallgatót, és vagy nem érti mi történik, vagy nem tetszik neki amit hall pl. nincs rá ötlete, de végülis nagyrészt azonnal odébbál. Én mindenesetre optimistaként se látom jónak ezt.

Vegyétek észre azokat a trendeket, hogy manapság a zenére is kihat az a trend, hogy minden optimalizált: egyre kevesebb a gyári hangszín, már nem a zenét igazítják adott presetekhez, hanem a zenéhez gyártják pont azt a hangot, ami oda kell. Ezért villanyzene kérdésében ez ma már nem megúszható. Az élvonalban legalábbis, de tudjátok rólunk, hogy mi kezdetektől fogva oda pozícionáljuk a megoldásainkat, és az ügyfeleink is hasonló álmokat kergetnek.

Hétpróbás kiállítóként sikerült számos alkalommal elérnem azt, hogy kis csoportokat pár perc alatt kiműveltem a témában, és láttam rajtuk hogy valamit megértettek belőle, melyet általában verbálisan is megerősítettek, hogy most többet tanultak az egész szintetizátor programozásról mint eddig. A legfontosabb, hogy láttam, hogy elindult valami, sikerült felkeltenem az érdeklődésüket. A kiállítások legfontosabb tapasztalatai alapján álltam neki elkészíteni ezt a videót egyedül (az ebből adódó szokatlanul alacsony képminőségért ezúton is elnézést kérek, mivel épp elég nehéz volt a feladat, nem volt célom mindent tökéletesre megcsinálni, így is több mint nettó 70 órám van benne). Szóval ez egy teljesen eredeti tartalom, valószínűleg újszerű megközelítés. És igen, azt hiszem ez az első videó amiben én szereplek személyesen :)

Azért nem mondunk le a személyes kvázi oktatásról sem, a mostani titkos nagyprojektünk után szervezünk itthon workshopokat a témában.

A lényeg pedig az, hogy valójában tökegyszerű dolgokról van szó. Amiért ez itthon még nem divat kizárólag annak tudható be (szerintem), hogy nincsen népműveltségi szinten ez a tudás, vagyis nincs meg az a kritikus tömeg, ami elég ahhoz, hogy egymás között terjedjenek az efféle ismeretek. Merthogy ugye az ilyen zenei-produceri ismereteket leginkább egymástól lesitek el (még azok is, akik külföldi e-learningben nyomulnak is elég gyakran eszmecserélnek társaikkal, szóval ez mindenütt ott van). Mi egyértelműen azt szeretnénk, ha mindez a tudás olyan evidencia lenne, mint pl. a MIDI. És akkor onnantól kezdve ezt szépen el lehet bonyolítani a végtelenségig, ahol előjönnek már az egyedi ötletekből adódó teljesen egyedi hangzások, ritmusok, dallamok is.

A videóban valószínűleg lesznek hibák, ezért ide a Ménemszólra rakjuk ki először, később tesszük fel csak más közösségi csatornákra. A feedbackek alapján amit tudunk korrigálunk.

Nem húzom tovább az időt...

 

Screen Shot 2016-02-25 at 16.55.55.png

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 188
  • Created
  • Last Reply

Még kb. kétmillió hibát tudnék benne kijavítani, de megúntam. Kirakom végre a videót így ahogy van. Úgy érzem, hogy tartalom és szemléletesség szempontjából elértem azt, amit szerettem volna, azt pedig remélem, hogy ez elég lesz a küldetés teljesítéséhez. Biztosan megmondani nem tudom, mert sajnos annyi időt foglalkoztam vele, hogy már teljesen képtelen vagyok objektíven megítélni bármely dimenzióját. Crossing fingers...

ps: a rajtam levő póló random volt, ahogy szokták mondani, freudi: "Presets are for the weak" ;)

Link to comment
Share on other sites

41 perccel ezelőtt írta A/D:

Még kb. kétmillió hibát tudnék benne kijavítani, de megúntam. Kirakom végre a videót így ahogy van. Úgy érzem, hogy tartalom és szemléletesség szempontjából elértem azt, amit szerettem volna, azt pedig remélem, hogy ez elég lesz a küldetés teljesítéséhez. Biztosan megmondani nem tudom, mert sajnos annyi időt foglalkoztam vele, hogy már teljesen képtelen vagyok objektíven megítélni bármely dimenzióját. Crossing fingers...

ps: a rajtam levő póló random volt, ahogy szokták mondani, freudi: "Presets are for the weak" ;)

Köszönjük szépen a videót! Nekem speciel nagyon tetszik, klassz anyag! :)

Link to comment
Share on other sites

33 perccel ezelőtt írta Blank:

Köszönjük szépen a videót! Nekem speciel nagyon tetszik, klassz anyag! :)

nagyon szívesen, és váljék egészségedre!

szintén sokat segít, ha szóltok hogy esetleg mi nem érthető, azt ki tudom fejteni részletesebben is. azt is sejtem, hogy a magyarázat néha kicsit gyors, de szerencsére mivel ez videó, bármikor megállítható, visszatekerhető, így mindenki a saját tempójában tudja majd értelmezni.

ezen túl lesznek majd a közeljövőben workshopok, de hogy érdemben lehessen kreatív hangszínkészítésről beszélni (lásd Andrásunk Patchlab videóit), a többségnek tisztában kell lennie olyanokkal mint pl. a burkológörbe. persze bármit szívesen elmondunk az elejétől is ha kell :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jó és érthető az anyag, de aki nem villamos oldalról érkezik annak azért sok a levegőben lógó fogalommal kell birkóznia már az elején, azt persze értem, hogy valahol meg el kell kezdeni és nem lehet Coulomb-nál, mert akik ezt nézik zenélni akarnak elsősorban, de valamiféle fogalomtár nem ártana valahogy, de azt nem tudnám én se azt hogy... tényleg nagy az a fa na.

Respect, hogy felvállaltad.

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta buckaroo:

Jó és érthető az anyag, de aki nem villamos oldalról érkezik annak azért sok a levegőben lógó fogalommal kell birkóznia már az elején, azt persze értem, hogy valahol meg el kell kezdeni és nem lehet Coulomb-nál, mert akik ezt nézik zenélni akarnak elsősorban, de valamiféle fogalomtár nem ártana valahogy, de azt nem tudnám én se azt hogy... tényleg nagy az a fa na.

Respect, hogy felvállaltad.

néhány dolgot szándékosan nem magyarázok el, hanem érzékeltetem. pl.  nem kezdek el fourierezgetni a spektrumnál, hanem érzékeltetni próbálom hogy kábé mi ez. nagyon sokat gondolkodtam ezen hogy holgy oldjam meg ezt dramaturgilag, de úgy érzem,hogy az elhangzottak és látottak alapján elképzelhető. olyan ez, mint mikor nem tudod egy külföldi szövegben minden szó jelentését, de azért kb érzed hogy miről lehet szó. azért csináltam, mert ha alacsony szintre megyek, akkor csalódottan feladják, és bezárják a videót. ez az újszerű.

ha viszont valaki nem tudja vagy nem érzi hogy mi az a villamos feszültség vagy jel és elektromos zenével szeretne foglalkozni...hát azt mondom, hogy valahol meg kell húznunk a határt.

Link to comment
Share on other sites

Szintén csatlakozom az előttem szólókhoz, remek kezdeményezés!!

Később esetleg gyakorlatiasabb dolgokra is ki lehetne térni, mint pld. bizonyos hangszínek felépítése, elkészítése az alapoktól. Akár moduláris cuccon is vagy bármi más vason.

Ez az anyag a moduláris dolgokról, azok felépítéséről szólt "csak", ami valljuk be a hobbi szintis embereknek nem túl sok mindent jelent, max. mint érdekességként megtekinteni, de gyakorlati jelentősége egy amatőr felhasználónak nem nagyon van.

Mindenesetre jó anyag, gratulálok hozzá! :)

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Pityu:

Ez az anyag a moduláris dolgokról, azok felépítéséről szólt "csak", ami valljuk be a hobbi szintis embereknek nem túl sok mindent jelent, max. mint érdekességként megtekinteni, de gyakorlati jelentősége egy amatőr felhasználónak nem nagyon van.

Nem tudom, Ádám készít-e még videót; 2., 3., ...500. részt is lehetne, de tényleg ez az alap ahhoz, amit te is szeretnél. Innen indul. A magyarnyelvű videó vagy könyvalapú oktatás valószínűleg nem rentábilis, így senki sem lépi meg - sajnos.

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta Pityu:

 

Ez az anyag a moduláris dolgokról, azok felépítéséről szólt "csak", ami valljuk be a hobbi szintis embereknek nem túl sok mindent jelent, max. mint érdekességként megtekinteni, de gyakorlati jelentősége egy amatőr felhasználónak nem nagyon van.

én ezzel nem értek egyet, szerintem igenis van gyakorlati haszna. 

Ahogy Ádám is elmondta a videóban, a hagyományos fix szintik, és a szoftverek is ugyanezen az elven működnek. Amiért a modulár platformot választotta az alapok bemutatásához, az az, hogy ott vizuálisan jobban szemléltethető a jelút (kábelek), és az, hogy a lánc egyes elemei hogyan különülnek el és mi a szerepük.

A gyakorlati jelentőség pedig ott van, hogy ha nem preset hangszínekből szeretnél dolgozni, akkor ahhoz, hogy a saját elképzelésedet meg tudd valósítani, érdened kell, hogy mit csinál egy envelope, mi a szerepe a VCA-nak, mi történik amikor változtatod a pulzusszélességet, hogyan működik egy oscillator, nagyvonalakban mit történik a hanggal akkor amikor átküldjük egy filteren azon kívül, hogy halljuk, hogy tyííííuuuuuuu. Ha ezekkel nem vagy tisztában, akkor csak random tekergeted a potikat, és ugyan egy idő után hallás után is meg fogsz tudni csinálni elég sok mindent, viszont ott ahol összetettebb szintézisre lesz szükség csak sötétben fogsz tapogatózni. Másrészt ha csinálsz egy hangot ami már majdnem jól szól, vagy majdnem az amit keresel de mégsem tökéletesen, akkor ha nem érted pontosan, hogy mi történik a szintetizátorodban, akkor nem fogod tudni, hogy azokat a nüanszokat vagy apróbb "fűszereket" hol keresd, hogyan add hozzá vagy vedd el a végeredményből. Ha nem érted, hogy az egyes állomásokon mi történik a hanggal, nem fogod tudni, hogy mit keresel.

Szóval ezek az alapok... kísérletezgetéssel, tapasztalati úton is rá lehet jönni sok mindenre, csak jelentősen több időbe és erőfeszítésbe kerül, ha fogalmunk sincs róla, hogy mi micsoda.

Link to comment
Share on other sites

Igazad van, egyetértek. Csak arra próbáltam utalni, hogy szerintem meglehetősen kevesen vannak azok, akik ennyire az alapoktól kezdik a hangszín szerkesztést. Tudom, hogy vannak, akiknek ez okoz mámorító örömöt de abban egyetérthetünk talán, hogy Ők vannak kevesebben :) De lehet ebben is tévedek :):)

Valóban nagyon hasznos az alapok megismerése és ez a videó ebben sokat segíthet.

Link to comment
Share on other sites

ezzel nem tudok vitatkozni mert nem tudom, hogy kik vannak többen, viszont ha nem az alapoktól kezded egy hang előállítását, hanem valamilyen presetből indulsz ki, akkor is értened kell az alapokat. Tudnod kell, hogy az adott preset miért úgy szól ahogy, mi hozható ki belőle, és hogy a kívánt változás eléréséhez milyen paraméterekhez kell hozzányúlni.

megint csak azt mondom, itt is lehet tapasztalati úton próbálkozni, de sokkal több idő lesz mire eljutsz A-ból B-be, ha azt sem tudod, hogy jobbra vagy balra kell indulni.

Link to comment
Share on other sites

12 perccel ezelőtt írta Pityu:

Csak arra próbáltam utalni, hogy szerintem meglehetősen kevesen vannak azok, akik ennyire az alapoktól kezdik a hangszín szerkesztést. Tudom, hogy vannak, akiknek ez okoz mámorító örömöt de abban egyetérthetünk talán, hogy Ők vannak kevesebben :) De lehet ebben is tévedek :):)

mondjuk 100 szintetizátorosból idehaza 95 nem tudja mi az a burkológörbe. 99 pedig nem tudja, hogy a moduláris szintetizátorok relevánsak és jelenleg ott történik "a dolog". 

nem követnék el olyan hibát, hogy egy több mint nettó 70 óra munkát igénylő (ennyiből is csak közepes képminőségű) videót kezdő szintézisből megcsináljak a saját szórakoztatásomra.

Link to comment
Share on other sites

15 órája írta A/D:

néhány dolgot szándékosan nem magyarázok el, hanem érzékeltetem. pl.  nem kezdek el fourierezgetni a spektrumnál, hanem érzékeltetni próbálom hogy kábé mi ez. nagyon sokat gondolkodtam ezen hogy holgy oldjam meg ezt dramaturgilag, de úgy érzem,hogy az elhangzottak és látottak alapján elképzelhető. olyan ez, mint mikor nem tudod egy külföldi szövegben minden szó jelentését, de azért kb érzed hogy miről lehet szó. azért csináltam, mert ha alacsony szintre megyek, akkor csalódottan feladják, és bezárják a videót. ez az újszerű.

ha viszont valaki nem tudja vagy nem érzi hogy mi az a villamos feszültség vagy jel és elektromos zenével szeretne foglalkozni...hát azt mondom, hogy valahol meg kell húznunk a határt.

Igazad van.

Link to comment
Share on other sites

51 perccel ezelőtt írta A/D:

mondjuk 100 szintetizátorosból idehaza 95 nem tudja mi az a burkológörbe. 99 pedig nem tudja, hogy a moduláris szintetizátorok relevánsak és jelenleg ott történik "a dolog".

Ez szinte bizonyos, ahogy az is, hogy annál a 95-99-nél a videó megnézése után sem fog változni a helyzet attól tartok :)

Erre próbáltam utalni és nem a munkádat kicsinyíteni, ez gondolom világos? :geek:

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 02. 25. at 16:54 írta A/D:

Még kb. kétmillió hibát tudnék benne kijavítani, de megúntam. Kirakom végre a videót így ahogy van. Úgy érzem, hogy tartalom és szemléletesség szempontjából elértem azt, amit szerettem volna, azt pedig remélem, hogy ez elég lesz a küldetés teljesítéséhez. Biztosan megmondani nem tudom, mert sajnos annyi időt foglalkoztam vele, hogy már teljesen képtelen vagyok objektíven megítélni bármely dimenzióját. Crossing fingers...

ps: a rajtam levő póló random volt, ahogy szokták mondani, freudi: "Presets are for the weak" ;)

EZ AZ! hiánypótló! Nagyon jó ötlet, biztos vagyok benne, hogy nagyon népszerű video lesz.  

Link to comment
Share on other sites

Mivel fél életemet szintetizátorok mellett éltem le, ezért én csak annyit fűznék hozzá, hogy Alan Wilder RULEZ! :)

(Amúgy tisztességgel megcsinált "trivia" videó, grat, de nem tudom, hogy azon a bizonyos 95-99%-on ez vajon mennyit segít. Lehet, hogy öreg vagyok, és kiábrándult... :) Én ezt a tudást kb. már a commodore 64-es használati útmutatóból összeszedtem gyerekfejjel, és azóta ugye a mindenki által elérhető internet, amin ez a videó is elérhető, mindenki számára elérhetővé tenné ezt a tudást. Szóval aki ezt nem tudta eddig, az nem akarta tudni, nincs mentség.)

Mindenesetre respekt, hogy megpróbálsz értelmet verni a lustákba/agyatlanokba.

Visszaolvasva, igen negatív lett a hozzászólásom, dehát öreg vagyok és kiábrándult. :) Szóval koncentráljatok a "grat"-ra, meg az Alan Wilder RULEZ-ra!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 02. 26. at 11:09 írta Tetsuo:

Nem tudom, Ádám készít-e még videót; 2., 3., ...500. részt is lehetne, de tényleg ez az alap ahhoz, amit te is szeretnél. Innen indul. A magyarnyelvű videó vagy könyvalapú oktatás valószínűleg nem rentábilis, így senki sem lépi meg - sajnos.

Van azért 1 ilyen: A szintetizátor a zenei gyakorlatban, szerző: Kruza Richárd-Banay Gábor. Könyv.

 

Link to comment
Share on other sites

35 perccel ezelőtt írta xinu:

Van azért 1 ilyen: A szintetizátor a zenei gyakorlatban, szerző: Kruza Richárd-Banay Gábor. Könyv.

 

csak egy apró megjegyzés, amellett hogy köszi az infót. 1985-ben az elektronikus zene nem népművészeti és nem hobby kategória volt. szoftverek a kanyarba sem.  A mai relevanciája érdekes volna, megnézném a könyvet. Arról nem beszélve, hogy ma sok dolgot videó alapján tanulunk meg. Én pl. a szoftvereket e-learning videókból, ami után olvasom a gépkönyvet. írott anyagból csak tudományos értekezéseket olvasok vagy SOS cikkeket.

a nem rentábilissal egyetértek. és ennek a fő okát abban látom, hogy ennyire nagyon keveseket érdekel a dolog.

onnan tudod, hogy még a kérdéseket is lustán teszik fel. ilyen mutass valamit, hátha érdekel, hátha tanulok valamit stílusban. a figyelemfelkeltés a legnehezebb rész, onnan lehetne piaca. 

Link to comment
Share on other sites

Igen 1985-ben még a digitális kor kezdete volt. A könyv is főleg az analóg vasak programozását tárgyalja. 

Természetesen ki lehetne adni egy 2016-os verziót amibe digitális vasak + szoftverek is be vannak mutatva. Csak magyar nyelven nem ismerek más köynvet a fentin kívül... Én azért 3x elolvastam gyakorlatiasan, hogy közben kipróbáltam azt ami le van írva főleg arturia modularon :D

A véleményem másik fele: Nemtom mitől jó ez az eurorack-es, modulozós, legózós analógozás?! Sztem primitív az egész! Monofón, nincs preset, no save patch stb.

Na én sem gyári presetet használok csak ha van sok akkor abból jó kiindulni!

az analóg kábelezésekkel szemben is sokkal jobb a digitális mátrix szerkesztése!

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 perccel ezelőtt írta xinu:

Igen 1985-ben még a digitális kor kezdete volt. A könyv is főleg az analóg vasak programozását tárgyalja. 

Természetesen ki lehetne adni egy 2016-os verziót amibe digitális vasak + szoftverek is be vannak mutatva. Csak magyar nyelven nem ismerek más köynvet a fentin kívül... Én azért 3x elolvastam gyakorlatiasan, hogy közben kipróbáltam azt ami le van írva főleg arturia modularon :D

A véleményem másik fele: Nemtom mitől jó ez az eurorack-es, modulozós, legózós analógozás?! Sztem primitív az egész! Monofón, nincs preset, no save patch stb.

Na én sem gyári presetet használok csak ha van sok akkor abból jó kiindulni!

az analóg kábelezésekkel szemben is sokkal jobb a digitális mátrix szerkesztése!

 

 

miért lenne primitív? épp az hogy végtelenül komplex tud lenni. eleve sokkal rafináltabb modulok vannak mint bármely szintiben.

lehet polifón is, itt a hangközöket lehet generálni ha arról van szó. nincs megszabva az, hogy ezen keyboarddal kell játszani, sőt, jellemzően nem keyboarddel használják.

layerezni viszont sokkal jobban lehet mint bármi más szintivel.

presetek nem kellenek. épp ez a lényeg. ha nincs még összekötve sem semmi abból tud csak igazán újszerű dolog kisülni: minden alkalommal más irányba mehetsz. ha valami tetszik, felveszed audioba és kész. jó az, nem? :)

viszont ha a modulárt a fix szintikkel hasonlítod össze, akkor sosem fogod látni mire jók. ezek papíron rokonok meg működési evlük hasonlít, valójában olyan köztük a különbség mint mondjuk egy gitár meg egy általad ismert szinti között. teljesen másra valók és teljesen másképp használjuk őket. ezért is nemigen fogsz olyat találni hogy modularon lemodelleznek fix szintiket: nincs értelme. mondom, ez egy másik hangszer és másra való.

a legnagyobb innováció, az újszerű hangzások most egyértelműen azon a platformon születnek. nagyon inspiráló másképp (is) gondolkodni.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...