Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Budget Csöves előfok / Channel Strip?


abstrax

Kérdés

Sziasztok Kedves Fórumtársak!

Home stúdióm fejlesztési irányain gondolkodom....

...és merült fel bennem a kérdés, hogy vajon milyen "jóáras" - belépő szintű, ámde használható - csöves miki/hangszer előfokot lenne érdemes választani.

Általában nem vásárolok új cuccokat, eddig 95%-ban mákom volt a kéz alatti, sokszor féláras cumókkal. Így itt is ebben gondolkodom első körben.

Igényeim: valamilyen (jellemzően 12AX7 vagy hasonló) csővel felépülő előfok, a mikin kívül feltétlen legyen alkalmas line-szintű jelek fogadására is.

Kvázi minden sávom áthaladna ezen, a szintiktől a gitárokon át az énekig....egyszer olvastam valakinek azt a munkamódszerét, hogy mindent átzavar egy csöves cumón, natúrban semmit nem rögzít...hmmm.

Jó lenne duál - vagy 2-csatornás kivitel (pl. Presonus Bluetube DP, vagy ART TPS II....), de mi van ha 2 egyforma szimplát veszek a sztereo hangszerekhez (megin pl. ART Tube MP széria, vagy Presonus Tubepre, Alesis Mic Tube Solo/Duo....stb....Behringerekkel érdemes foglalkoznipl. Mic800 vagy Ultragain Pro?)

Nyilván olcsó pénzért nem várhatok Channel Strip-szintű dolgokat, kompresszort, parametrikus EQ-t, stb....

Kíváncsi volnék, Ti mit javasolnátok kezdésképpen?

Minden építő véleményt/hozzászólást szívesen veszek és megköszönök előre is!

Üdv Néktek: Péter

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 57
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

3 órája írta upstream:

Egyébként aminek még van értelme, hogy a mixet egy analóg összegzőn küldöd át, és azt rögzíted. 

Igen, ezt szoktam is.
MÁS: Van amúgy ötlet mivel lehetne egy már kész mixet 'bájosabbá',[ értsd presence, felhangdúsabb hangzás, melegség, etc] tenné? 

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2017. 03. 31. at 21:26 írta Hobkins:

Ezt először is onnan kellene megközelíteni, hogy miért akarsz mindent átzavarni rajta? Mit vársz el majd az átzavart-felvett jeltől. Mert lényeges különbség, hogy mit szeretnél hallani akkor, ha átzavarod a jelet és miért "nem jó" az átzavaratlan jel, amit most rögzítesz. Nagyon széles a paletta, de nem mindegy, miért is akarod a cuccost. Ha csak valami torzítást szeretnél hallani, vagy azt az illúziót szeretnéd kelteni, hogy átzavartad egy eszközön a szintit és az milyen jó, mert vas, akkor nyugodtan vehetsz Behringert is, az érzés meg lesz, de nem hiszem hogy minőségben előrébb leszel. Vehetsz 2 db monó berendezést is ha aretálhatók a paraméterek, azt hiszem így mondják ezt hivatalosan, de lényeg, hogy kapcsolós paraméter állítási lehetőségek legyenek rajta, mert akkor azt valószínűleg be tudod egyformán állítani, de ez csak előfokra és EQ-ra vonatkozik. A sztereó kompresszor nem = 2db monó kompresszorral, az más tészta. Az én szerény véleményem az, hogy ha szimplán előfokról beszélünk, akkor felesleges bármennyi pénzt is beleinvesztálnod az alsó kategóriás dolgokba, mert az később feleslegesen kidobott pénz lesz. Csövesből meg olcsón jót venni... elég meredek dolog. Ha egy normális csőről beszélünk, annyiba kerül, mint egy Behringer MIC800 és lehet, hogy keveset is írtam. Lehet, hogy ezt most úgy érzed, hogy nesze semmi fogd meg jól, de én csak a buxtárcádat akarom megóvni ESTELEGES felesleges pénz kidobástól.

Hahó ismét! Utólag megint átolvasgatva és megrágva az általad írtakat, még az jutott eszembe, hogy: miért is írtad azt, hogy a sztereo kompresszor nem egyenlő 2 db mono-val? Ha 2db monoval csinálom a sztereo jelet, az nem kóser? Pontosan miben más a sztereo kompresszor? Valamit a különbségi jelekkel mahinál (M/S-dolgok?) vagy más a trükk? Köszi előre is!....

 

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta abstrax:

Hahó ismét! Utólag megint átolvasgatva és megrágva az általad írtakat, még az jutott eszembe, hogy: miért is írtad azt, hogy a sztereo kompresszor nem egyenlő 2 db mono-val? Ha 2db monoval csinálom a sztereo jelet, az nem kóser? Pontosan miben más a sztereo kompresszor? Valamit a különbségi jelekkel mahinál (M/S-dolgok?) vagy más a trükk? Köszi előre is!...

A sztereó kompresszor a bal és jobb csatornán mindig egyformán (egyszerre) avatkozik be a dinamikába - konkrétan: csökkenti -, viszont gyakran csak az egyik oldal jele kapcsolja be, amelyik átlépi a beállított küszöbértéket (amit akár különbözőre is állíthatunk csatornánként). Bizonyos monó kompresszorokat össze lehet kötni (link), és sztereó lesz belőle. :-) Hagnszercsoportokon érdemes alkalmazni, mert egységessé teszi a hangzást, kissé összegyúrja a mixet. Maszteringnél is ezt használják hangmérnökök, vagyis a beadandó anyag Master sávjára otthon NE rakjunk kompresszort.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 órája írta NLS:

Ezek amiket felsorolsz(ART,Presonus) "álcsöves" cuccok(starved plate-re keress rá) a cső csak pár voltot kap és a torzítását hozzákeverik egy sima tranzisztoros előerősítéshez,sokat nem kell várni tőlük.(legjobb kihagyni)
 

Hahó! Na utánanéztem ennek a starved plate-dolognak...nagyjából teljesen elkeserítő. Oké, hogy használják a "csöves" pedálokban (9-12V tápfesz vajon mit csinál egy csővel, megcsiklandozza?), szóval oké, melengetni kezdi a platet (az anódot?) de oké, csavarjuk fel akár 40-50 voltra....ééés? Bohócbicikli.... Levettem a polcról a John Linsley Hood könyvet. Jól felmérgelt ez a dolog, úgyhogy lassan ott tartok, hogy inkább építek egy igazi(bb) csöves előfokot. Igen, szívni fogok a 200-250 V-os tápfeszekkel, de megcsinálom. Végfok nem kell, az a macerásabb a kimenő trafó miatt, nekem most csak feszültségerősítés kell. Félvezetős cuccot sokat építettem, kíváncsi leszek mi sül ki ebből. Merthogy nincsenek sajna 100ezreim UA-ra meg Neve-ra vagy hasonlókra....meglátjuk. És köszönöm - egyébként Minannyiótoknak - a sok értékes hozzászólást!

Link to comment
Share on other sites

Egy darabig használtam egy Alesis Mic Tube Duo-t a DX7em melegítésére. Naívan azt gondoltam, hogy ad majd egy jó kis csöves analóg karaktert a digital szinti hangjához, de ez nem történt meg, ellenben borzasztó zajos lett tőle. Analóg filterek jobban beváltak nálam ilyen célra. 

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta _cutoff:

Egy darabig használtam egy Alesis Mic Tube Duo-t a DX7em melegítésére. Naívan azt gondoltam, hogy ad majd egy jó kis csöves analóg karaktert a digital szinti hangjához, de ez nem történt meg, ellenben borzasztó zajos lett tőle. Analóg filterek jobban beváltak nálam ilyen célra. 

Szia, köszönöm szépen, háttt....nem lettem boldogabb a hírtől...:o(

No igen, a DX7 annyira fémes annyira digitális, hogy komoly feladat "felmelegíteni" a hangját.....

Úgy emlékszem Ákos írta valamilyen interjújában, hogy náluk sohasem szól "natúrban" a hnagszerek hangja (sem hw szintik, sem a vst-k)...mindig átengedik valamilyen vason - előfok, kompresszor, szűrők/EQk?.....

Ezen meggondolásból képzeltem én úgy, hogy ez jó ötlet lehet....de igen, sajnos el tudom képzelni, hogy kellően bezajosíthatja a jelet....

Link to comment
Share on other sites

Ezt először is onnan kellene megközelíteni, hogy miért akarsz mindent átzavarni rajta? Mit vársz el majd az átzavart-felvett jeltől. Mert lényeges különbség, hogy mit szeretnél hallani akkor, ha átzavarod a jelet és miért "nem jó" az átzavaratlan jel, amit most rögzítesz. Nagyon széles a paletta, de nem mindegy, miért is akarod a cuccost. Ha csak valami torzítást szeretnél hallani, vagy azt az illúziót szeretnéd kelteni, hogy átzavartad egy eszközön a szintit és az milyen jó, mert vas, akkor nyugodtan vehetsz Behringert is, az érzés meg lesz, de nem hiszem hogy minőségben előrébb leszel. Vehetsz 2 db monó berendezést is ha aretálhatók a paraméterek, azt hiszem így mondják ezt hivatalosan, de lényeg, hogy kapcsolós paraméter állítási lehetőségek legyenek rajta, mert akkor azt valószínűleg be tudod egyformán állítani, de ez csak előfokra és EQ-ra vonatkozik. A sztereó kompresszor nem = 2db monó kompresszorral, az más tészta. Az én szerény véleményem az, hogy ha szimplán előfokról beszélünk, akkor felesleges bármennyi pénzt is beleinvesztálnod az alsó kategóriás dolgokba, mert az később feleslegesen kidobott pénz lesz. Csövesből meg olcsón jót venni... elég meredek dolog. Ha egy normális csőről beszélünk, annyiba kerül, mint egy Behringer MIC800 és lehet, hogy keveset is írtam. Lehet, hogy ezt most úgy érzed, hogy nesze semmi fogd meg jól, de én csak a buxtárcádat akarom megóvni ESTELEGES felesleges pénz kidobástól.

Link to comment
Share on other sites

9 perccel ezelőtt írta abstrax:

sajnos el tudom képzelni, hogy kellően bezajosíthatja a jelet....

Sajnos csak a fenntebb említett alesisről tudok nyilatkozni. Az zajos volt. El tudom képzelni, hogy van olyan budget csöves ami mérsékeltebb zajszinttel bír, majd biztos írja valaki, ha talált használhatót. 

Link to comment
Share on other sites

Ezek amiket felsorolsz(ART,Presonus) "álcsöves" cuccok(starved plate-re keress rá) a cső csak pár voltot kap és a torzítását hozzákeverik egy sima tranzisztoros előerősítéshez,sokat nem kell várni tőlük.(legjobb kihagyni)
 

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta abstrax:

...és merült fel bennem a kérdés, hogy vajon milyen "jóáras" - belépő szintű, ámde használható - csöves miki/hangszer előfokot lenne érdemes választani.

Semmilyet. Kamu az összes. Csövesből csak komolyat érdemes.
Akármelyik pluginnel jobb csőhangot csinálsz, ha mindenáron az kell.
Sokkal többre mész, ha veszel például valamilyen ISA előfokot.
Van belőle 1,2,4,8 sávos verzió.
 

Link to comment
Share on other sites

47 perccel ezelőtt írta NLS:

Ezek amiket felsorolsz(ART,Presonus) "álcsöves" cuccok(starved plate-re keress rá) a cső csak pár voltot kap és a torzítását hozzákeverik egy sima tranzisztoros előerősítéshez,sokat nem kell várni tőlük.(legjobb kihagyni)
 

Volt egy ilyen Presonus előfokom, a csöves része egy torzító volt, igazából ingyen jött, sose vennék ilyet, el is adtam a gecibe miután meggyőződtem róla hogy más 12ax7-ekkel sem szól jobban.

Csöves előfokból nagyjából ilyeneket érdemes venni hogy Universal Audio 610, Manley bármi és egyéb aranyárban mért eszközök.

Csöves mikrofonból szintén az a helyzet hogy másfél millánál kezdődnek a különböző legendás csöves miksik replikái amiért érdemes pénzt adni már, talán 1-2 Rode mint a Classic II kivétel, meg persze az NLS/NLP replikák, mert azok igen jók!

A trafó is kényes kérdés, trafós eszközt se szabad venni szart, akkor inkább sima egyszerű naturális preamp meg konverter és rendes pluginek.

Egyébként egy egyszerű "budget" analógizáló ötlet, egyik havernál láttam: Fogott két 1:1 áttételű Lundahl trafót és szimplán ráforrasztott mindkét kivezetésre 1-1 kábelt. Olyan 150€ a két trafó plusz kell szimmetrikus némi dugó meg kábel igény szerint.

14712132_1318582148175239_89007566464525

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta Hobkins:

Ezt először is onnan kellene megközelíteni, hogy miért akarsz mindent átzavarni rajta? Mit vársz el majd az átzavart-felvett jeltől. Mert lényeges különbség, hogy mit szeretnél hallani akkor, ha átzavarod a jelet és miért "nem jó" az átzavaratlan jel, amit most rögzítesz. Nagyon széles a paletta, de nem mindegy, miért is akarod a cuccost. Ha csak valami torzítást szeretnél hallani, vagy azt az illúziót szeretnéd kelteni, hogy átzavartad egy eszközön a szintit és az milyen jó, mert vas, akkor nyugodtan vehetsz Behringert is, az érzés meg lesz, de nem hiszem hogy minőségben előrébb leszel. Vehetsz 2 db monó berendezést is ha aretálhatók a paraméterek, azt hiszem így mondják ezt hivatalosan, de lényeg, hogy kapcsolós paraméter állítási lehetőségek legyenek rajta, mert akkor azt valószínűleg be tudod egyformán állítani, de ez csak előfokra és EQ-ra vonatkozik. A sztereó kompresszor nem = 2db monó kompresszorral, az más tészta. Az én szerény véleményem az, hogy ha szimplán előfokról beszélünk, akkor felesleges bármennyi pénzt is beleinvesztálnod az alsó kategóriás dolgokba, mert az később feleslegesen kidobott pénz lesz. Csövesből meg olcsón jót venni... elég meredek dolog. Ha egy normális csőről beszélünk, annyiba kerül, mint egy Behringer MIC800 és lehet, hogy keveset is írtam. Lehet, hogy ezt most úgy érzed, hogy nesze semmi fogd meg jól, de én csak a buxtárcádat akarom megóvni ESTELEGES felesleges pénz kidobástól.

Nem, ez egyáltalán nem "neszesemmi", mert sajnos voltak ilyen félelmeim, hogy ez lesz...

Alapvetően igen, "analogizálni" szeretnék kicsit, illetve jó értelemben "homogenizálni" az ilyen-olyan szintimodulok stb. hangját....most némelyik úgy kilóg a mixből, hogy öröm (ki)hallgatni...

2 db mono cuccon gondolkodtam is....de 1.) mi biztosítja, hogy ezek valóban kvázi egyformák lesznek (pl. frekimenetük közel pariban lesz, stb.), illetve 2.) ha innen-onnan be is szerzek 2 egyforma típusú cuccost, még kérdés, hogy a csövek pl. mennyit mentek, melyiket lenne érdemes cserélni, vagy inkább mindkettőt azonnal cserével indítani?....

Régen, még '95 táján amikor mindenki full digitális cuccokat akart használni, és ez is volt anno a menő, nekem (akkor azt hittem hogy) elavult, "gagyi" analóg keveőm EQm stb volt, szalagos magnóra masztereltem és úgy írtam át aztán CDre. Zajosabb volt, "hisszegett", bajom volt vele...irígyeltem, akinek volt DATja. Érdekes, hogy aki MA meghallgatja azokat a felvételeket, mind kérdezi, hogy Úristen, mivel csináltad te ezket, annyura "analógos"! Na ja, mert analóg cuccokon készült talán csak a legvégén konvertálódott ár digitbe....na ez volt az én AAD lemezem...:o)

Sajnos látom az Universal Audio, Neve, stb. igényesebb cuccokat és nem vagyok róla meggyőződve, hogy az én eddigi itthoni eszközparkomhoz aránylik egy ilyen árú cumó. Mert akkor mindennel szinte(ke)t kéne ugranom ugye.

Mindenesetre meggyőzött a válaszod, hogy a dolog nem ilyen egyszerű...és főleg nem bír olcsó lenni.

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta _cutoff:

Sajnos csak a fenntebb említett alesisről tudok nyilatkozni. Az zajos volt. El tudom képzelni, hogy van olyan budget csöves ami mérsékeltebb zajszinttel bír, majd biztos írja valaki, ha talált használhatót. 

Igen. értem....de sajnos ahogy olvasgatom, a többi ilyen kaliberűtől sem várhatunk sokkal másabb eredményt....

Analóg filterekről írtál, hogy nálad jobban beváltak....tudnál példát hozni ilyenre? Sherman Filterbank, ilyesmik?

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta NLS:

Ezek amiket felsorolsz(ART,Presonus) "álcsöves" cuccok(starved plate-re keress rá) a cső csak pár voltot kap és a torzítását hozzákeverik egy sima tranzisztoros előerősítéshez,sokat nem kell várni tőlük.(legjobb kihagyni)
 

Hát...na bummm! Akkor ez a gáz velük!....hogy a cső csak majdnem dísznek van, de hülye is vagyok, hát nem feltűnő, hogy adapteres-külső tápos (9-12Volt?) motyóval hogy a francban csinálják meg a csőves elektronikákhoz szükséges nagyobb feszeket??? Oké a fűtés az még mehet 6-12 Voltokról...de a+120-150-200Voltok? Valami belső DC-DC transzverterre gondoltam még....de nem hiszem. Ezek a csövek csak pislákolnak ettől, nem izzanak. Hát hol a fenében jöhet ki ténylegesen egy combos "vintage" hang ezekből.

Igazad van, ez majdnem biztosan kamu....placebo "csőhatás"....:o(

Link to comment
Share on other sites

50 perccel ezelőtt írta deneverstudio:

Semmilyet. Kamu az összes. Csövesből csak komolyat érdemes.
Akármelyik pluginnel jobb csőhangot csinálsz, ha mindenáron az kell.
Sokkal többre mész, ha veszel például valamilyen ISA előfokot.
Van belőle 1,2,4,8 sávos verzió.
 

Mint most rádöbbentem/rádöbbentettetek, igen.....sajnos valószínűleg létezik egy ilyen "pszeudo-megoldás", hogy azt hidd zsírosítja a hangod egy 12AX...

Ti Szolnokon különben mit használtok mostanában?

Link to comment
Share on other sites

42 perccel ezelőtt írta rootkiller:

Volt egy ilyen Presonus előfokom, a csöves része egy torzító volt, igazából ingyen jött, sose vennék ilyet, el is adtam a gecibe miután meggyőződtem róla hogy más 12ax7-ekkel sem szól jobban.

Csöves előfokból nagyjából ilyeneket érdemes venni hogy Universal Audio 610, Manley bármi és egyéb aranyárban mért eszközök.

Csöves mikrofonból szintén az a helyzet hogy másfél millánál kezdődnek a különböző legendás csöves miksik replikái amiért érdemes pénzt adni már, talán 1-2 Rode mint a Classic II kivétel, meg persze az NLS/NLP replikák, mert azok igen jók!

A trafó is kényes kérdés, trafós eszközt se szabad venni szart, akkor inkább sima egyszerű naturális preamp meg konverter és rendes pluginek.

Egyébként egy egyszerű "budget" analógizáló ötlet, egyik havernál láttam: Fogott két 1:1 áttételű Lundahl trafót és szimplán ráforrasztott mindkét kivezetésre 1-1 kábelt. Olyan 150€ a két trafó plusz kell szimmetrikus némi dugó meg kábel igény szerint.

14712132_1318582148175239_89007566464525

Köszi ismét, abszolút kezdtek meggyőzni....de ez a trafós ötlet ez zseniális!

Ez milyen már!!!! Analógosítani akarsz barátom? Nah küldd csak szépen át a jeledet 2 trafón....majd azok legömbölyítik neked! Itt veszteség ott torzítás, és voilá! máris kész a jó kis millás effektus! 

Esküszöm ki fogom próbálni!

Habár most hirtelen csak 1:1-es HF miki? trafóim vannak itthon. Vagy várjálcsak! régi Studer asztalból is kallódik itt egy-kettő! Na azzal. Majd megírom mit hallottam...:o) Köszi a tippet!

Link to comment
Share on other sites

Igen, mi is mindig felvesszük a vonaljelet, mert még bármi előfordulhat a keverésnél! :-)
Persze a cél az, hogy ne kelljen reampolni azon, amit mi veszünk fel.
Más a helyzet a hozzánk küldött anyagoknál általában. Ott jót szokott tenni.

Link to comment
Share on other sites

13 perccel ezelőtt írta rootkiller:

Ez nagggyon ígéretesnek tűnik! Köszi! Trükkös a kicsike....dupla triódás fokozat, de ecc81-gyel (aka 12AT7) és nem a popular 12ax7/ecc83-mal...hmmm. Azonkívül bemeneti, sőt kimeneti trafók! Milyen szép gömbölyítő megoldások lehetnek ezek....225V izzasztja a csövet...nem 12....alapból bíztatóbb. Hát....igen, valami ilyesmi kéne azt hiszem...

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta abstrax:

Ez nagggyon ígéretesnek tűnik! Köszi! Trükkös a kicsike....dupla triódás fokozat, de ecc81-gyel (aka 12AT7) és nem a popular 12ax7/ecc83-mal...hmmm. Azonkívül bemeneti, sőt kimeneti trafók! Milyen szép gömbölyítő megoldások lehetnek ezek....225V izzasztja a csövet...nem 12....alapból bíztatóbb. Hát....igen, valami ilyesmi kéne azt hiszem...

Ez még a kifizethető kategória úgy gondolom a 300€ nettó árával. Gabo fórumtársnak úgy tudom van ilyen, nekem van MP573-am, EQ573-am és CP5176-om, csak ajánlani tudom a cuccot.

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta abstrax:

Ez nagggyon ígéretesnek tűnik! Köszi! Trükkös a kicsike....dupla triódás fokozat, de ecc81-gyel (aka 12AT7) és nem a popular 12ax7/ecc83-mal...hmmm. Azonkívül bemeneti, sőt kimeneti trafók! Milyen szép gömbölyítő megoldások lehetnek ezek....225V izzasztja a csövet...nem 12....alapból bíztatóbb. Hát....igen, valami ilyesmi kéne azt hiszem...

Szia!

Igen, mi használunk két ilyet nagy örömmel az Echo Hangstúdióban. 

Ha gondolod hozzál felvételt, vagy hangszert és átkergetjük rajtuk, aztán eldöntöd, hogy mit adnak hozzá.

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta gabo:

Szia!

Igen, mi használunk két ilyet nagy örömmel az Echo Hangstúdióban. 

Ha gondolod hozzál felvételt, vagy hangszert és átkergetjük rajtuk, aztán eldöntöd, hogy mit adnak hozzá.

Szia! Húúú, ez nagyon jól hangzik! S bár most igencsak el vagyok sajna havazva, valamikor azért élnék is a lehetőséggel. Holtig tanul a jó pap is, és az igazság az, hogy annyi hamis tant olvastam a csöves-cuccok-misztikumáról, hogy itt lenne az ideje rendbetenni a dolgot... és még egyszer köszönöm a szíves felajánlást!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...