Jump to content
Ménemszól.hu

A kicsik hatalmas összecsapása: Minibrute vs. Sub Phatty vs. MS-20mini vs. Boomstar vs. Minitaur vs. Bass Station II


A/D

Recommended Posts

Épp egy cikket "heggesztek" a monitorhangfalakról, de félbe kell szakítsam azt is, mert annyi kérdés érkezik a kis analóg (!) szintetizátorokról, hogy őrület. Plusz jövő héten itt vannak a további versenyzők: Mode Machines X0XB0X, SID, Dave Smith Prophet 12 és Mopho x4, MFB Microwzerg II aztán nemsokára a Nord Lead 4 is, plusz szeptember közepén elvihetik a Korg MS-20 minijüket akik lefoglalták (csak hozzánk fog érkezni ezutóbbi). Remélem senki nem lepődött meg, szóltunk, hogy szinti szaküzlet vagyunk :)

 

A cikk nem lesz annyira alapos, mint szoktam, de talán hasznos lesz, és sokak kérdésére választ ad.

 

Először is, a címben szereplő szintiket én DESKTOP kategóriának szoktam hívni. Monofón szintik egyszerűsített UI-vel de abszolút profi hanggal, melyek rendszerint új határokat feszengetnek.

 

Ne keverjük ide a Korg Volcákat és a hasonló ügyeket, mert azok egyértelműen a bohóc kategória mind hangminőségre, mind verzalitásra (vagyis hogy milyen széles hangszínpalettát tudnak lefedni).

 

Az írásomra jellemző lesz az, hogy amikor engem szintikről kérdeznek, általában azt várják tőlem, hogy kegyetlenkedjek, találjak fogást rajtuk, és ez nekem rendszerint sikerül is :) Most se lesz ez másképp, és akik kicsit önérzetesebbek, kérem becsukott szemmel olvassák a cikkemet. Az elhangzottakat nyugodtan ki lehet egészíteni, javításra javaslatot tenni stb. Azért lesz happy end :)

 

Nézzük sorba:

 

post-1-0-72679400-1377876424_thumb.jpg

 

ARTURIA MINIBRUTE

 

Elképesztő sikernek örvend ez a szinti, amit értek is, hiszen olyan hangzáspalettát nyújt, amit a többi nem,és van az a zene, amihez ez kell, ez az ideális.  Ezért akinek hangra ez tetszik, ne is gondolkodjon másban. (Ízlésről ne vitatkozzunk). Az ára rendkívül vonzó. A hangszer tervezésében közreműködött Yves Usson, egy ismert klónozó, DIY-er. A hangszer  különlegességei, a Steiner-Parker multimód szűrő, a metallizer funkció (ez egy wrapper-folder), ami véleményem szerint egészen kiemelkedően jó lett és hasznos is, és a hullámformái keverhetők az amúgy egy oszcillátoros hangszernek, az ultrasaw pedig ilyen elhangolt fűrész-hullámformákat csinál. Okos ötlet a csúszópotik alkalmazása a burkolóknál, amik vizuálisan sokkal jobban jelenítik meg ezt a funkciót és igaz ez a mixerre is. Fontos. Van benne arpeggio swing funkcióval, ami klassz és nagyon inspiráló!

 

Természetesen semelyik hangszer nem tökéletes, ez sem, tehát együtt kell élnünk ebben az esetben pár olyan dologgal, amit itt nem túl jól oldottak meg. Mikor a Minibrute-ot teszteltem, még csak a Moog Sub Phatty létezett a fentiek közül, így azzal hasonlítottam össze, és a hangzásbeli különbségeken túl az átgondoltságban, megvalósításban egyértelműen kijött az, hogy a Moog 50 éve gyárt szintit kézzel Amerikában (ami itt egyedileg behangolt hangszereket jelent), a Minibrute viszont Kínában készül tömegesen gépsoron. De ha eltekintünk ettől az összehasonlítástól, akkor is feltűnhet pár hátulütő: 

  • Lassú burkológörbék. Egész egyszerűen tranziensekben, perkusszív hangokban a hangszer nem meggyőző, nem képes pregnánsan induló, döbbenetet kiváltó dinamikára. Nem mértem meg, de a burkológörbék amplitúdója is mérsékeltnek tűnik hallásra.
     
  • A Minibrute-nak nincs memóriája, ami ebben a kategóriában elfogadható (vagy inkább elfogadható volt, mert a Bass Station II és a Sub Phatty de még a Minitaur is rendelkezik memóriával).
     
  • Sajnos a gombok nem küldenek és fogadnak MIDI jelet: kénytelen vagyunk manuálisan automatizálni. Még keyboard dinamika sincs, tehát mondjuk egy klasszikus leütésre hangosodás-halkulás, neadjisten filter nyitogatás az itt felejtőutca.
     
  • A Minibrute tekerő és poti kalibrációja elég trehány. Pl. sok poti első 60% hasznos tartománya be van zsúfolva a poti utjának 10%-os tartományába, emiatt időnként kissé körülményes a finomhangolás (soha nem fogtok ilyen figyelmetlenséget találni Moogokon pl.).
     
  • Számítógépes szerkesztő nincs hozzá. Ez többeket nem fog zavarani azért.
     
  • A Brute Factor tekerő a klasszikus Minimoog trükköt mímeli: a fejhallgató kimenetet köti vissza a mixer részhez, azt túlterheli, és ennek van egy hangzása. A probléma az, hogy a Minibrute esetében ez a trükk nem túl hasnzos: kb 12 óra állástól (a potiról van szó :) )már elég kezelhetetlen, kontrollálhatatlan lesz a hang. (A Sub Phatty is alkalmazza ezt a trükköt, de ott a mérnökök nem elégedtek meg ennyivel, ott jól megoldották ez. A mixer elemei korrigálják az effektust úgy, hogy végig használható és zenei, ráadásul ott még a multidrive is ügyeskedik az OTA-FET kombó torzítójával ami tényleg más dimenzió)
     
  • Egy oszcillátor! Szinkron, FM és ringmodulációt felejtsük el gyorsasággal. Ezek nagyot tudnának lendíteni pl. dobok perkusszív, és egyéb fura hangok szintetizálásában.
     
  • Nem szép az Ultrasaw funkció. Nehezen beállítható, rögtön nagyon hamis érzetet kelt, szóval hacsak ez nem kifejezett célunk, akkor ez a paraméter általában nullán fog állni.

A sok negatívum ellenére emékeztetnék mindenkit: hangszert nem a hibái miatt nem veszünk meg, hanem a hibái ELLENÉRE a HANGJA MIATT. Next plíz!

 

post-1-0-92671800-1377876551_thumb.jpg

 

MOOG SUB PHATTY

 

Az amúgy szépségdíjat érdemlő Sub Phattyról nehéz írnom az előzőek fényében, mert furcsán fest, hogy alig találtam rajta kivetni valót. Ha röviden kell fogalmaznom, akkor úgy foglalom össze, hogy amikor az ember kifizet egy olyan számlát, amin a Moog, mint tétel megjelenik, akkor azt annak reményében teszi, hogy nem akar semmi meglepetést, átgondolatlanságból adodó hátülütőt, beégést, trükköt. A Sub Phatty ennek megfelel, sőt.

 

A Moog jellemzően tradícionális megoldásokban gondolkozik, jó oka van hogy ezt tegye. Első elkalandozásuk merészebb területekre a Little / Slim Phatty volt, a Sub Phatty pedig ezt folytatja. Egyre többször hallom azt a kritikát, hogy a most megjelenő hangszerek semmi újat nem tudnak a régiekhez képest. Hát...néha nem is kell, hiszen ami jó az jó. Hiába találnak ki robotgitárt pl. mégis a Tele meg a Strato a király a mai napig. De hogy épp a Moog lesz az, aki valóban innovál? Ki hitte volna... Nos, a Sub Phatty cáfolja a fenti kritikát, úgyhogy javasolt inkább alaposan utánaézni a dolgoknak! 

 

Tudniillik a Sub Phattynál csomó hasznos funkció el van rejtve a SHIFT gomb "mögé". Na nekem ez nem tetszik, de hát ez sem tökéletes ilyen értelemben (a hozzá tartozó kezelőszoftverrel ez megúszható). A SHIFT mode-ba úgy lépünk, hogy lenyomva tartjuk a BANK 4 gombot, és megnyomjuk az Activate Panel gombot. Ekkor minden Bank és Patch gomb kihúny, és az Activate Panel villog (azért írtam, hogy érzékeljük, miféle procedúra ez ami nehezít).

 

Ekkor olyan paramétereink lesznek hogy pl. Filter Envelope Delay lesz az Attackból, HOLD lesz a Decay gombból és yesss. Velocity to Filter Envelope Amount. Ugyanez az eőrsítő burkolójára. A zaj hangerejéből a külső jel hangereje lesz ÉS most valami fontosat is... 

 

Oscillator 2 Beat Frequency: lineáris konstans hangolást tesz lehetővé a két oszcillátor között. Miért is? Az oszcillátorokat el szoktuk hangolni néha egy kis kórus effektért, ekkor lesz egy ilyen "vibráló", periodikusan hullámzó érzetük, amit beat frequency-nek szoktak hívni. Ezzel más szintiken az a baj, hogy ennek a sebessége változik azzal, hogy fentebb vagy lentebb játszunk a skálán. Nos itt megoldható, hogy ez a sebesség konstans maradjon, továbbá nem "hamisodnak el" az ocszillátorok. Rendkívül hasznos, és sehol nem láttam még.

 

Oscillator Gate Reset: ez is hihetetlenül hasznos funkció: minden egyes billentyű leütésnél reseteli az oszcillátorok fázisát, ergó mindig tökéletesen ugyanúgy szólalnak meg a hangok! Ma modern, gyors elektronikus zenéknél, ha a szintiket staccatóban nyomjuk, akkor attól függően, hogy a négyszögjel ciklusa épp hol tart hol vékonyabban, hol vastagabban szólal meg a hang, ami mellesleg a kompresszor dolgát is rendesen megnehezíti. Na ez az effektus igény szerint teljesen eliminálható a Sub Phattyn. Zseniális.

 

LFO Gate Reset: gondolom ezt nem szükséges magyarázni.

 

Nem térek ki most a skálaparaméterezésre, a Legato Glide-ra, vagy hogy tud lineáris konstans sebesség, lineáris konstans idő és exponenciális görbéket a hajlításhoz. Gated Glide: a billentyű lenyomás és felengedés megállítja és elindítja az oszcik hangmagasságának változását. Sajnáljuk fiúk, ez is csak Sub Phatty júzereknek jár.

 

Filter Slope: A Sub Phatty szűrője kicsit eltér a hagyományos Minimoog szűrőtől pl. abban is, hogy nem csak 24dB/oktáv módban tud dolgozni, hanem billentyű lenyomásra játékunkkal tudjuk változtatni 1 pólusú (6dB/okt.), 2 pólusú (12dB/okt), 3 pólusú (18dB/okt) és 4 pólusú (24dB/okt) karakterisztika között. Ezek rendre az alsó C, C#,D,D# billentyűk lenyomására történnek ebben a módban (pl. bal kézzel váltogatjuk). Azért szenzációs, mert teljesen megváltoztatja a hangzás nyitottságának jellegét plusz a kisebb pólusú szűrők előszeretettel tudnak "visítani". Nagy hátrány viszont, hogy a szűrő csak aluláteresztő lehet, ez kompromisszum, de Moogokon általában csak aluláteresztő szűrő szokott lenni.

 

A modulációk menüből szintén re-routeolhatók, az LFO frekvencia tartománya elkapcsolható (ugyanígy az alsó billentyűk nyomogatásával), a burkológörbék ismétlésre állíthatók, Gate módok beállíthatók.  Vagy mondjam, hogy tud 14 bites CC üzeneteket?

 

Nincs vége: az oszcillátorok hullámformái morpholhatók. Na ilyet már láttunk pl. Moogon is, de itt szinkronmoduláció is van, ami a morphal együtt megintcsak olyan vizekre vezet bennünket, ahol még csak nagyon kevesen jártak.

 

Tessék elismerni, hogy ez bizony innováció a javából!

 

Viszont nem esett szó még a hangról: a SUB PHATTY Moog jegyeket visel, de sokkal szélsőségesebben modulálható, és az egyik legjobb torzítót kapjuk benne amit valaha építettek. A Multidrive a szűrő ELŐTT van, ami sokkal szerencsésebb mint a szűrő utáni megoldások. Egész más dolog egy frekvenciaspektrumban gazdag hangot torzítani, mint egy filteren átszűrt valamit. De itt igazából nem vesztegetném a szót, ezt ki kell próbálni, akkor jól mutatja magát. A napnál világosabb hogy itt sincs verseny: ( 

 

 

Szintén egy érdekes adalék, hogy minden eddigi analóg szintihez képest ő tartja a legpontosabban a hangolást. A bekapcsolás pillanatától kezdve tiszta. Az egész olyan érzetet ad, hogy rendkívül egyben van. Csak a szokásos: a Moog az Moog.
 

Szólítsa a következőt!

 

post-1-0-96923600-1377876673.jpg

 

MOOG MINITAUR

 

A Moog Minitaur a legolcsóbb Moog szintetizátor, és a nagy Taurust, a basszus szörnyet idézi. Nincs semmi sallang, ez tényleg egy basszus szinti minimális funkciókkal és a legszebb basszus hangokkal. Az oszcik nem is tudnak túl magasra menni, és nem túl organikus a sound, tehát pl. szőnyegekre akkor sem lehetne használni, ha polifónikus lenne és magasabbra tudna skálázni. Egy LFO van, hangmagasságot és / vagy szűrőt tud animálni. A külső számítógépes szerkesztő használata javasolt, a patch váltás és mentés is csak ezzel teljes. Engem kicsit idegesít, hogy a burkolóban a decaynek és a release-nek ugyanaz a gombja (kapcsolható hogy melyiket befolyásolja). Ezt leszámítva nagyon könnyen kezelhető és borzasztó nagy a sound.  Itt egyértelműen a lefedhető szónikus paletta a gyenge pont. De ha valakinek pont csak  nagyon jó basszusra van szüksége, akkor nagyobb szerencse nem is érhetné.

 

post-1-0-15341200-1377876701_thumb.jpg

 

STUDIO ELECTRONICS BOOMSTAR

 

Szerintem már sejtitek, hogy egy óriás monszterről lesz szó. Jogos! A Boomstar egy furcsa architektúra alapra épült hangszer 4 féle szűrő változattal. Nálunk a 4075-ös jelzésű ARP szűrős változat van, de valaki vett már SEM szűrőset is, és megígérte hogy kipróbálhatom, de sajnos nem tartotta be ígéretét :( Így marad az, hogy a 4075-öt elemzem, de van belőle még MOOG és TB303-as szűrőjű modell is. 

 

A Studio Electronicsnak két tényező biztosítja azt, hogy mindenkinél jobb hangszert építsenek ha arról van szó: az ízlésük és az igényességük. Nagyon durván vágják hogy milyennek kell lennie egy szintinek, ennek megfelelően az ATC-X, az SE1x és az OMEGA / CODE8 termékeik mindegyike klasszikus lett. Nem hibáznak a Regis testvérek és Tim Caswell tervező. 

 

Mivel többeket már szítb.sz az ideg a türelmetlenségtől, lelövöm a poént: szintézis lehetőségekben ez viszi a prímet. És a hangzáson is igencsak nehéz fogást találni. A performansz funkciókban gyengébb mint a Sub Phatty vagy a Bass Station II, viszont MIDI vezérelhető ellentétben a Minibrute-tal. A torzítója jó, de a Sub Phattyt ebben nem lehet megszorítani. A lehetőségeket jelentősen növeli, hogy kicsit kacsingat a félmodulárisok felé, van rajta ugyanis pár minijack kivezetés meg bevezetés. Nem megyek bele a teljes részletes funkció összehasonlításba (aki akarja olvassa el a termékleírást amit szintén én készítettem), legyen elég annyi, hogy messze ő tudja a legkomplexebb modulációs lehetőségeket, krosszmodulál oda-vissza, ringmodulál, filter nagyfrekis moduláció támogatott, tracking kapcsolható, mindenhol mod amount, envelope-ok precízek, gyorsak, drone funkcióval, invert funkcióval. Feedback és kétféle overdrive, két oszci szuboszcival, nagyfrekis pulzuszszélesség moduláció stb stb. Tényleg nem akarok terméket bemutatni, legyen annyi elég, hogy szintézis kérdésben övé a korona.

 

És hogy hogy szól? Így: #řŖŗř#ŹŪž!!!!!!!!! Memória nincs, MIDI vezérlés LFO szinkronnal támogatott. Házának kidolgozottságban nincs ott mint mondjuk a Sub Phatty, melynek minden millimétere emlékeztet, hogy ez a szerelem nekünk nagyon sokba fog kerülni. Azonban senki ne higgye azt, hogy ha ezt a hangszert választja, nem lesz indokolatlanul boldog tőle. Az lesz. Az egyik létező legjobb választás, ha analóg szintit szeretnénk.

 

 

post-1-0-78692200-1377876743.jpg

 

KORG MS-20 MINI

 

A Korg szülinapjára kijött egy klasszikus analóg. A megjelenés előtti hónapok olyasmi eufória volt, mint minkor C64-en a strippókerben nyerésre álltam. Nyilván lázban ég az egész zenésztársadalom, és szerintem ennek lehet valami köze ahhoz, hogy a plug-in a tökéletesnél gyengébben utánozza az eredetit, ha megengednek némi cinizmust. 

 

Oké. A Korg MS-20 Mini őrületet két összefüggés táplálja: ki ne szeretne az életben egyszer félmoduláris vagy moduláris szintit? Nyilván megőrültünk hogy patchkábelekkel szeretnénk vessződni. De minden szintirajongó elfogadt a tényt, hogy ez számít királyságnak, ez tehát egy megkérdőjelezhetetlen alapvetés. Most tehát szinte bárki vehet magának egy igazi félmoduláris cuccot!

 

A másik az MS-20 hang. Az a szűrő és az az oszci. Ez kihozza a zenészekből a latin temperamentumot: vagy gyűlölik, vagy imádják, semleges, középút nincs. 

 

Az MS-20 mini azért nem felhőtlen. A kivitelén sokat spóroltak: műanyag ház, mini jackek, kis billentyűk. De ismétlem ez egy FÉLMODULÁRIS SZINTI AMI MEGFIZETHETŐ! Ha valaki jobbat szeretne, vehet használtan vintage-et.

 

Még egy dolgot érdemes tisztázni: pont úgy szól-e mint az eredeti? Csak mert a Korg azt mondta hogy igen. Nos ezt többen cáfolták, de itt van humán tévedési lehetősége is. Ha van olyan videó, ahol nagyon közeliek, akkor azt kell alapul vennünk: 

 

 

Most pedig nézzük meg mit kapunk a pénzünkért!

 

Az MS-20 Mini első hátulütője, hogy zajos mint a fene, ahogy az eredeti is. Ez nem high end hangszernek készült akkor sem, hanem "ügyesnek". A flexibilitás és a karakter próbálja palástolni ezt a hátulütőjét. A zajt a legtöbb esetben nem halljuk, máskor viszont igen. Az MS-20-at emiatt meg se próbáljuk pl. Moog funkciókra használni: ha az erősítő nyitva marad, a filter viszont rendesen szűr, akkor masszív zajt fogunk hallani. Ekként az olyan hangok mikor a Moogon pl. egy basszus hangon egy szűrő lezár így "hammmmmmm", ott az a "semmibe" tűnik el, itt meg zajba fade-el. Készüljünk tehát fel arra, hogy a release gombunk nem fog egyhamar elkopni, általában kis értékekre lesz állítva, vagy ha mégis feltekerjük, akkor a filter is nyitva fog maradni nagy valószínűséggel. 

 

A két filter független cutoffal és rezóval amúgy tényleg zseniális, és nagy részben adja a hangszer sava-borsát.

 

Most beszéljünk a félmodularitásáról. Szigorú értelemben ez a hangszer NEM félmoduláris. Vegyük észre, hogy az audio jel haladását nem változtathatjuk meg, pusztán a modulációs forrásokat variálhatjuk. CSALÁS! Igen. De a hangszer furcsa perveriziót vált ki az emberből: előhozza a bennünk nyugvó kreatív szellemet, és nagyon élevezetessé válik a folyamatok kompromisszumos átalakítása. Akármilyen hülyén hangzik, ez tényleg így van. Iszonyatosan idegesítő, hogy két burkolója van csak, ráadásul az egyik csak DAR, és nem használhatók tetszőleges konfigurációban (általában pont nem jó :( ). Viszont van okos Sample & Hold, egy komplett jelfeldolgozó blokk szűrővel, lehet ringmodulálni látástól vakulásig.

 

A hangszer műfajára jelemzően patch memóriáról, velocity érzékenységről kompjúter integrációról szó sem lehet. De ez olyan dolog, mint ahogy értelmetlen elvárás lenne, hogy mondjuk egy Forma 1-es kocsinak hat kereke legyen. Vagy....eh....

 

post-1-0-63996300-1377876460.jpeg

 

Na értitek a lényeget, az MS-20 Mini olyan élmény, amit minden szintisnek meg kell tapsztalnia, mégpedig személyes birtoklás módján, ami ilyen ár mellett teljesen elképzelhető!

 

Ha nem lenne még semmilyen moduláris vagy félmoduláris cuccom (benne ms-20 szűrővel), én is vennék egyet, tuti. Ezzel csatlakozom az MS-20 mini rajongók táborához.

 

(Megjegyzés: hamarost megérkezik az MFB Microzwerg II, aminek félmoduláris szintiként lesz még az MS-20 Minihez egykét szava! )

 

post-1-0-44716800-1377876774_thumb.jpg

 

NOVATION BASS STATION II

 

Íme a felforgató elem. A Minibrute inspirálta, de a Novation úgy gondolta, hogy ennél tud jobbat is. Ami a paramétert és a tálalást illeti, ezt bőven sikerült is megoldani. A hangja persze tök más a kettőnek.

 

A Bass Stationben számos dolog meglepően jó: tetszik, hogy a hangja eredeti, nem hasonlít máshoz. Még azok a funkciók is, amiket elvileg máshonnét hoztak...na szóval se a 303 se a régi Bass Station szűrőjét nem sikerült hitelt érdemlően lemásolni, és mégis jó az eredmény! De hasonlót már láttunk: az Empirical Labs Distressor volt a legbénább, legrosszabb 1176 utánzat, az eredetire kicsit sem hasonlított, a vége pedig az lett, hogy önálló kategória lett, saját hangzásának köszönhette hírnevét, ma meg már klasszikus. Na a Bass Station II is ilyen: utánzatnak förtelem, de amúgy a hangja beleköthetetlen! Most jöhetne, hogy összehasonlítjuk a Mooggal, hogy nem olyan vastag, de megint megismétlen: ez a hangszer egy egyéniség. Nem akar másra hasonlítani. Azt akarja, hogy szerető tulajdonosa új vizekre kalandozzon vele a zenélésben!

 

Ehhez pedig leginkább az szükséges, hogy minél szélesebb skáláját produkálja az elérhető hangzásoknak. Ebben pedig ver mindent, talán csak a Boomstart nem. Viszont ennek patch memóriája, full midi-je van, és egy csomó olyan funkciója, ami minden más szintinél alkalmasabbá teszi színpadi produktumokhoz. Az egyik ilyen hogy van benne egy zseniális lépéses szekvenszer rest és legato funkciókkal. Kapunk arpeggiatort is (ez van a Minibrute-ban de nincs a Sub Phattyban és a Boomstarban sem) és ez is tud swingelni. A Minibrute-val ellentétben ez viszont pattern arpeggiator!

 

Shift funkcióval a billentyűk extra funkciót tudnak kapcsolni. A potik egyértelműen jobban kalibráltak mint a Minibrute esetében, kicsit kár viszont, hogy a két burkolónak egy potisora van - kapcsolhatjuk épp melyiket állítjuk. Itt két LFO van az egy helyett, delay és slew funkcióval. Kétféle szűrő  is rendelkezésre áll, egy 12/24dB-s aluláteresztő egy sztenderd és egy savasabb karakterrel, és ez is multimód. A Bass Station II oszcillátorainak hullámformája nem keverhető, ugyanakkor itt két oszcillátorunk + egy szub osczillátorunk van, és azzal, hogy lehet szinkron, ring és FM modulálni, messze túlmutat lehetőségekben a Minibrute-on. (A Sub Phatty esetében a szub oszci kizárólag négyszög lehet, itt lehet szinusz és kétféle pulzus). Van még kétféle desktruktív blokk, egy overdrive és egy torzító tök más hanggal plusz nagyfrekis szűrőmoduláció. A szerkezet full MIDIs és van memóriája is. Nekem viszont láthatóan nincs, most írom le másodszor. Na mindegy. Valaki találjon róla mostmár negatívat is (ne valami alibit, hogy műanyag háza van, ami mellesleg élőben rohadtjól néz ki), mert jelenleg úgy tűnik, hogy ezt a hangszert bizony nagyon kitalálták, és lehetetlen lesz ezen túl nem számolni vele. Ebben pl. minden hang BassStation II:

 

 

Foglaljuk össze hát...

 

Hihetetlenül szerencsések vagyunk, rengeteg jó szinti jelenik meg, újak, megfiztethetőek, előre mutatnak, inspirálnak. Mindegyikben van bőven olyasmi, amire nagyon rá lehet kattanni, és megszámlálhatatlan dal elkészítéséhez adhatnak kezdőlökést. A desktop szintik létjogosultságát az adja, hogy sokféle van belőlük, és mindenki választhat magának olyat, ami funkcióban, hangban a legközelebb áll hozzá, és nem kell megfizetni olyasmit, amire nincs szüksége. (ebből a szempontból a Sub Phatty kicsit kilóg úgy érzem, őt mondanám egy no compromise, minden ízében high end cuccnak). Ezért természetesen megmarad a nagyobb gépeknek is a jelentősége. Elég nagy ez a világ, minden belefér, sőt, még ennél is több...Izgatottan várjuk a jövő hetet! :)

 

Hadd emlékeztessek mindenkit, hogy a cikkben szereplő összes szinti nálunk bizony kipróbálható mind. Várunk minden érdeklődőt a VII. Péterfy Sándor utca 9-be. És ne higgyétek, hogy nem mutatjuk ezeket meg nagyon szívesen! 

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 97
  • Created
  • Last Reply

Úgy raktam ki a postot, hogy még nem volt kész, most is írom át a szöveget, embeddelem a média elemeket, javítom a hibákat. Idő hiányában elég messze lesz a tökéletestől (ezért mindenkitől előre is elnézést), de köszi hogy szóltál, mindjárt "érthetőbbé" teszem :)

Link to comment
Share on other sites

Jó cikk.

/Hogyhogy nem készül több videó? Termékbemutató, tanácsadás stb.?

 

Köszi. Ezt is képtelenség volt összehozni, hónapokig szívtunk az új webshopunkkal, én egész szünet alatt dolgoztam napi 12-16 órákat, bent aludtam a cégnél, stb. Röstellem, hogy nem készült se írás, se videó se semmi. Még csinálok két cikket aztán egy ideig pihi, most kezdjük magunkat utólérni, úgyhogy egyre gyakoribbak lesznek a befejtős posztok.

Link to comment
Share on other sites

az ms-20:) en meg soha  nem hallottam ket egyforma ms-20ast. tovabba valoban, zajos es egy hulladekszar az egesz tapintasa, pont mint az osszes tobbie, undorito a kisebb billentyu, a ESP pedig felbecsulhetetlen, nalam az elmult 20 ev legnagyobb ajandeka, csak ennyit szerettem volna, de en elfogult vagyok:)

Link to comment
Share on other sites

mondjuk engem nemzavar hogy az enyem zajos a shermanemben olyan zaj van a vcaban hogy azutan ez igazan elhanyagolhato:D dehat venni kell ilyen curtis chippes csodakat, pl dsi tokjo, de semmi karaktere, ahogy a dark energynek sincs, de nekem ez a novation se nagyon karakteres,  mondjuk ezt meg nem probaltam, szoval ez csak hirtelen :) a minibruteban gyonyoru a steiner vcf, es a franc se gondolta volna, hogy tudnak ilyet epiteni, yusynthes ur segitett..

sub phatty, hat en orulok, hogy tuladtam a little phattyn, de azert rohadjon meg a moog, hogy ilyet csinal az lp utan ilyen aron:) 

sajnalom nalam ez ugy van hogy vagy inspiral, es tetszik a hangja vagy nem.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon jó lett ez a cikk. http://www.ucapps.de/midibox_sid.html Erre lennék kíváncsi mit mondotok, nekem nagyon bejön, pedig magát a c64et kimondottan utállom. Nekem van egy Atari 7600-am, arra lennék kíváncsi hogy lehetne bele hegeszteni midi-t.

 

Atari 7600, olyan nincs is (vagy 2600, vagy 7800, bár végül is mindegy). Abba minek akarsz MIDI-t szerelni? Hangja nincs sok, programozni pedig rémálom (a 2600-asban van összesen 128 bájt RAM, a programfuttatáshoz pedig EPROM-ot kell égetni... stb. - ez még csak a kezdet). Ennek ellenére vannak olyan őrültek a világon, akik immár megcsinálták (többek között) ezt (is), ld. pl.: Atari 2600 Synthcart (egy MIDI Interface-t meg házilag kell forrasztani hozzá - mondjuk ez a része neked bizonyára nem is lenne gond). De akkor meg már inkább nézd meg ezt (igaz, ez C64-re van, de jóval komolyabb): MSSIAH.

 

A Mode Machines cég cuccaira én is kíváncsi lennék majd, ha meglesznek az összefoglalható (és megírható) első tapasztalatok...

Link to comment
Share on other sites

Atari 7600, olyan nincs is (vagy 2600, vagy 7800, bár végül is mindegy). Abba minek akarsz MIDI-t szerelni? Hangja nincs sok, programozni pedig rémálom (a 2600-asban van összesen 128 bájt RAM, a programfuttatáshoz pedig EPROM-ot kell égetni... stb. - ez még csak a kezdet). Ennek ellenére vannak olyan őrültek a világon, akik immár megcsinálták (többek között) ezt (is), ld. pl.: Atari 2600 Synthcart (egy MIDI Interface-t meg házilag kell forrasztani hozzá - mondjuk ez a része neked bizonyára nem is lenne gond). De akkor meg már inkább nézd meg ezt (igaz, ez C64-re van, de jóval komolyabb): MSSIAH.

 

A Mode Machines cég cuccaira én is kíváncsi lennék majd, ha meglesznek az összefoglalható (és megírható) első tapasztalatok...

2600az :) bocs

Link to comment
Share on other sites

Kedves A/D! 

Ez egy nagyon jó átfogó cikk lett, köszönöm szépen! Én még mondjuk belevettem volna a Telemark v2 és a Leipzig-et is ha már a Sub Phatty és Boomstar magasságáig elmentél szerintem ők is ebbe a palettába tartoznak. Az egyetlen egy "bajom" nekem ezekkel az az hogy nem poly szintik sajnos. Nem értek az analóg szintik építéséhez, de valóban olyan drága lenne ezeket pl poly verzióban is megcsinálni? Sőt mostani felhozatalban nincs is ilyen :/
Pedig én nagyban várom ezeknek is a reneszánszát. Egy Minitaurt már újítottam ebből a palettából még korábban de szívesen ráugranék egy 200.000 ig bezárólag új analóg szintire ha tud poly is lenni. Mert szerintem ettől a szőnyegezéstől 2:05-nél vagy 03:40-nél nem csak nekem libabőrözik a mindenem :P

Említetted hogy szeretsz kötekedni a szintikkel :) érdekelne hogy a Volca Bass vagy Keys dobozkáival milyen tapasztalatod van mik a gyengéi amire érdemes figyelni mert már méretéből adódóan is itthoni prüntyögésre tervezték, ami egyébként nem baj és gondolkoztam bennük is akár.

303 alternatívának a Boomstar kicsit drága lenne akkor már inkább a Volca legalábbis nekem, jaj és majd elfelejtettem a legfontosabbat, a Volca seqencere átköthető hogy a Minitaurt hajtsa meg?

Köszönöm

Üdv

 

B Ügynök
 

Link to comment
Share on other sites

RE: CELL Studio 08.10

 

Helló! Bár nem nekem szólt a kérdés, de mivel van  tapasztalatom,  pár sort írnék. A volca-kal semmi baj, esetleg annyi, hogy kissé korlátozott szinti funkciókkal rendelkeznek, de maga az osci és a szűrő jó. A 150 ezer alatti mfb szintiket pl. simán verik hangban, kivéve hogy viszonylag kevés a belenyúlási lehetőség (lfo, burkológörbék) . Az biztos, hogy pl. a beharangozott csoda NL4 új digitális szűrői nem fogják megközelíteni mondjuk a volca keys szűrőjét és ez nem vitatéma, hanem majd ha lesz rá lehetőség, össze kell hasonlítani. A volca ár/érték arányban verhetetlen, és midi keyboarddal is lehet használni, így 43 ezerből van egy 3 polis analog szintetizátorod!

Link to comment
Share on other sites

Mindenekelőtt köszi a cikket, és alig várom a hangfalasat is.

A Volcák hangminőségével kapcsolatos negatív véleményedre én is kíváncsi lennék bővebben. A "verzalitás" kérdése nem vitás (személy szerint a Bass-ben leginkább egy Accent paramétert, és négyszögjelet látnék még szívesen), de nekem eddig (sajnos csak a videók alapján) az jött le, hogy azért azt a keveset, amit tudnak, azt elég jól tudják. Btw a kimenetek mennyire zajosak?

Szerk.: most akkor jól látom, hogy mégiscsak van sqarewave a Bass-ben?

Itt legalábbis azt írja: http://www.x0xclones.com/korg-volca-bass-analogue-bass-machine/

Link to comment
Share on other sites

A polifónikus verziók azért lennének drágák, mert a kezelő felület kivételével minden analóg részből (oszcillátor, szűrő burkolók, stb) annyit kéne bele pakolni, ahány hang polifóniát szeretnénk, tehát két hangnál már mindenből duplán lenne belül.

 

200 HUF környékén a DSI Tetra szerintem az egyetlen analóg polifónikus (sőt multitimbrális) szinti, ami nagymértékben editálható hangzást biztosít. A DSI-n kívül nem is jut eszembe hirtelen más gyártó, aki poli analóg szintiket gyárt. 

Link to comment
Share on other sites

emzéperiksz: Természetesen van négyszög is a bass-ben

Köszi, ez felettébb megnyugtató!

A zajosságról is tudnál nyilatkozni? A monotronok ugyebár igen zajosak, a monotribe-nak pedig úgy olvastam, hogy a fejhallgató kimenete igen zajos, a vonal viszont pöpec. Itt, ha jól tudom egy fejhallgató kimenet van, azért is kérdem.

Link to comment
Share on other sites

Lett volna drágább 10-20 ezer Forinttal és ne lett volna zajos...

 

Ha valakit zavar az MS-20 zajossága, akkor a szintetizátort nem megfelelően használja. A zaj nem az olcsó alatrészek miatt van, hanem a dizájn miatt. Ahogy ezt már megtárgyaltuk, kinyitott szűrőnél nem hallod a zajt, és a cikkben írtam is, hogy az AR burkoló miatt ez nem is lesz annyira jellemző.

 

Így ez szerintem ez csomó keresése a kákán.

 

mondjuk engem nemzavar hogy az enyem zajos a shermanemben olyan zaj van a vcaban hogy azutan ez igazan elhanyagolhato:D

 

Tökéletesen egyetértek. Ahogy a Shermant se használjuk HIFI hangokra, az MS-20-at használni clean soundokra annyit tesz, hogy a hangszert nem arra használjuk, amire való, vagy ami annak jól áll. Az MS-20 nem egy univerzális, sokoldalú szinti, annak ellenére sem, hogy nagyon sokféle hangszínt lehet vele készíteni. Akárhány MS-20 videót megnézel, mindegyikben nagyon egy irányba mutat a hangszínkészítés, ami a karakteréből adódik (én amúgy bírom!)

 

Nagyon jó lett ez a cikk. http://www.ucapps.de/midibox_sid.html Erre lennék kíváncsi mit mondotok, nekem nagyon bejön, pedig magát a c64et kimondottan utállom. Nekem van egy Atari 7600-am, arra lennék kíváncsi hogy lehetne bele hegeszteni midi-t.

 

Ha a C64-et utálod, a MIDIbox felvetését sem értem. A SID chip használata egy külön "tudományág". A hangszínek készítése a chip regisztereinek gyors animálása, pl. hullámformák gyors egymásutáni cseréje. A Midibox ezt nem tudja, tehát a lényeg pont kimarad (A Mode Machines SID-je viszont igen). Nyilván nem szeretnénk mindenkivel megkedveltetni a SID-et, akinek van ehhez affinitása, az viszont tudni fogja, hogy neki ez kell. A SID minden idők legjobb számítógépes hangchipje egyébként, ez nem lehet vita tárgya. A 2600 hang szempontjából egy vicc.

 

Én még mondjuk belevettem volna a Telemark v2 és a Leipzig-et is ha már a Sub Phatty és Boomstar magasságáig elmentél szerintem ők is ebbe a palettába tartoznak.

 

Ezen sokat gondolkodtam, valójában a Sub Phatty az, aki éppen hogy beleillik a sorba. A Telemark és a Leipziget azért nem gondolnám ideillőnek, mert a desktop szintik mellett azok egyszerűsége is a műfaj jellemzője. A Tele és a Leipzig egyértelműen az advanced felhasználóknak lett kitalálva, amatőröknek, kezdőknek nem fog sok örömet ígérni. Főleg CV vezérléssel érzik magukat jól. A 70-es évek autentikus dizájnjait követve a hangolásuk is időnként masszív küzdelem. Ez nem azt jelenti, hogy nem elég jók, sőt. De ezek tényleg réteg szintik.

 

Az egyetlen egy "bajom" nekem ezekkel az az hogy nem poly szintik sajnos. Nem értek az analóg szintik építéséhez, de valóban olyan drága lenne ezeket pl poly verzióban is megcsinálni? Sőt mostani felhozatalban nincs is ilyen :/

 

Itt már valaki mondta a Tetrát, illetve a DSI Mopho X4-et lehetne említeni, ami nagy sebességgel tart az üzletünk felé!

 

Pedig én nagyban várom ezeknek is a reneszánszát. Egy Minitaurt már újítottam ebből a palettából még korábban de szívesen ráugranék egy 200.000 ig bezárólag új analóg szintire ha tud poly is lenni. Mert szerintem ettől a szőnyegezéstől 2:05-nél vagy 03:40-nél nem csak nekem libabőrözik a mindenem :P

 

Nekem semmi bajom a PolySix-szel, de ez a videó jobb, mint maga a szintetizátor :) A csávó zseni!

 

Említetted hogy szeretsz kötekedni a szintikkel :) érdekelne hogy a Volca Bass vagy Keys dobozkáival milyen tapasztalatod van mik a gyengéi amire érdemes figyelni mert már méretéből adódóan is itthoni prüntyögésre tervezték, ami egyébként nem baj és gondolkoztam bennük is akár.

 

A Volcák nem high end szintetizátorok, aranyos kedves játékok, amik ideig óráig elszórakoztatják az embert. Nem mindenki azért vesz hangszert, mert grandiózus tervei vannak, pl. sokan csak a saját szórakoztatáskra játszanak. Szóval sokfélék vagyunk, sokféle dologra, sokféleképp használjuk a hangszereket.

 

Értelemszerűen ebbe a tesztbe nem vehettem be őket, mert teljesen értelmetlen összenézni őket jóval drágább, profibb szintetizátorokkal. Ha mondjuk egy SCI Pro One-val hasonlítom őket össze, akkor mindenki felszisszen, hogy normális-e vagyok, de higgyétek el, hogy a teszt többi alanyával ugyanez a reláció. Két oldalt megtölteni azzal, hogy miért gyengébb hangban egy olyan árú ketyere, ami csoda, hogy annyi pénzért hangot ad ki, fölösleges.

Link to comment
Share on other sites

303 alternatívának a Boomstar kicsit drága lenne akkor már inkább a Volca legalábbis nekem, jaj és majd elfelejtettem a legfontosabbat, a Volca seqencere átköthető hogy a Minitaurt hajtsa meg?

 

Alternatívának egyértelműen a XOXBOX-ot javaslom. A Volca Bass nem autentikus, ahogy a Boomstar 3003 sem az. Viszont a Boomstar bármire használható, a Volca meg prüntyögésre. A Volca Bass sequencerének nincs kimenete. Úgy tudom, csak szinkront képes kezelni.

 

 

Helló! Bár nem nekem szólt a kérdés, de mivel van  tapasztalatom,  pár sort írnék. A volca-kal semmi baj, esetleg annyi, hogy kissé korlátozott szinti funkciókkal rendelkeznek, de maga az osci és a szűrő jó.

 

Semmi baj nincs velük, de hangminőségben ne várjunk csodát.  Távol álljon tőlem, hogy bárkinek elvegyem a kedvét a Volcáktól, nagyon jó terméknek gondolom őket, de ha komoly, jóval drágább szintikkel próbáljuk  őket összehasonlítani, akkor óhatatlanul az lesz a verdikt, hogy "nadehát nem szólnak olyan jól". Még jó!

 

A 150 ezer alatti mfb szintiket pl. simán verik hangban, kivéve hogy viszonylag kevés a belenyúlási lehetőség (lfo, burkológörbék) .

 

Én nem ismerem az MFB-nek a szintijeit, de az 522-es dobgépük nem is említhető egy napon a Volca Beats-szel. Nem tudok olyan szituációt elképzelni, hogy olyan ember, aki mindkettőt hallotta másképp gondolja ezt.

 

Az biztos, hogy pl. a beharangozott csoda NL4 új digitális szűrői nem fogják megközelíteni mondjuk a volca keys szűrőjét és ez nem vitatéma, hanem majd ha lesz rá lehetőség, össze kell hasonlítani. A volca ár/érték arányban verhetetlen, és midi keyboarddal is lehet használni, így 43 ezerből van egy 3 polis analog szintetizátorod!

 

Komolyan meg kell kérdeznem, hogy te hallgattad már élőben a Volca Keyst? Szerintem itt el lettek nézve a nagyságrendek. Az overall kvalitása miatt nem is értem, hogy a szűrő milyen változót képvisel egy ilyen összehasonlításban. Nem azt mondom, hogy ez nem jópofa karakter, de azért furcsa összehasonlítani egy szinte mindenre jó másik szintivel, még ha az digitális is. Szóval amit mondasz akkor lenne igaz, ha a Volca egy teljesen sztenderd profi szinti lenne, de aki ezt gondolja, az valamit nagyon benézett.

 

Egyébként a Volca Beatset összenéztük  Nord Drummal, mert ugye árban azért közelítenek. Hát.... jujj. Na.

 

A Volcák hangminőségével kapcsolatos negatív véleményedre én is kíváncsi lennék bővebben. A "verzalitás" kérdése nem vitás (személy szerint a Bass-ben leginkább egy Accent paramétert, és négyszögjelet látnék még szívesen), de nekem eddig (sajnos csak a videók alapján) az jött le, hogy azért azt a keveset, amit tudnak, azt elég jól tudják. Btw a kimenetek mennyire zajosak?

 

A véleményem a Volcák hangjáról nem negatív. De ha felmerül az, hogy a cikkben szereplő többi hangszer hangjával összehasonlítsuk, akkor ott helyre kell tenni a dolgokat. Minden hangszert az árához képest nézünk, és hogy mire jó.

 

Én nem szeretnék a Volcák ellen kampányolni, nem is célom. Úgy gondolom, hogy mindenki el tudja dönteni, milyen minőségű hangszerre tud és hajlandó áldozni.

 

...és hogy tovább borzoljam a kedélyeket, a hétvégén Waldorfék táviratoztak, hogy kész a Pulse 2....

Link to comment
Share on other sites

Üdv!

Mint felhasználó szólnék hozzá. A Volca család minden darabját birtoklom kb. másfél hónapja. Az eltelt időben "szárazon" és mindenféle effektus masinán átzavartam őket. A zaj szerintem nem probléma. (annyi amennyi kell). Én már régóta együtt élek a szintikből jövő súgás,búgás,zaj,fütyülés és valahány név a naptárban kérdéssel. Steril hangszerekkel nagyon ritkán találkozom( ez digitál és analóg szintikre egyaránt vonatkozik) ami egy eszközben megfog az a karaktere, illetve hogy én mire tudom használni. Ha meg van a helye akkor marad ha nem akkor megy. Ez vonatkozik minden árkategóriájú hangszerre(akár legendákra is). A Volca-ák jól teljesítenek és maradnak. A zajpara hamar elfelejtődik ha zenélni kezdesz.

Link to comment
Share on other sites

RE:  A/D  13.00                                                                                                                                                                                                          Persze, Persze, persze, azért javasolnám annak, aki foglalkozik a gondolattal, hogy 43 ezer Ft-ért midi in- analog szintihez jusson (sequencerrel!!!) az hallgassa meg. :)

Link to comment
Share on other sites

RE: A/D 13.00

Persze, Persze, persze, azért javasolnám annak, aki foglalkozik a gondolattal, hogy 43 ezer Ft-ért midi in- analog szintihez jusson (sequencerrel!!!) az hallgassa meg. :)

Ahogy látom A/D az ár/érték arányát nem firtatta a Volcáknak.

Az azonban még továbbra sem tiszta, hogy most akkor a komplexitástól, "fícsöröktől", sokszínűségtől, szintézis lehetőségektől eltekintve mitől szólnak sokkal komolyabban az ezen cikkben hozott szintik.

Volcáknak szar az oszcillátora? Egy nyers (szűretlen) jel sem szól olyan jól rajta, vagy túl zajos, esetleg könnyen elhangolódik...? Vagy szarok a burkolók, vagy a filterben találni kivetni valót (az egyéni ízlésfaktoron túl is)? Vagy ugyanazt amit a Volcákból ki tudsz hozni elő tudod állítani a többiekkel is, akár még jobb minőségben is?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...