Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Romulus

Kérdés

Üdvözlet!

Előszó: A fórumot végiglapozva nem találtam még ilyen összegző topikot a témával kapcsolatban. Persze akadnak hasonló foszlányok, de gondoltam nyitok egy új topikot, ha már van ilyen fórum- remélem nem köveznek meg érte, ha igen törölhető, de úgy hiszem sokaknak hasznos lehet.

A topic témája a mixing/mastering, mintahogyan az a címéből remekül ki is derül. Arra lennék kíváncsi ki milyen Dawot ajánlana, milyen plugineket használtok, mely vasakra esküsztök, ki milyen chaint használ, kinek mi a megfelelő headroom stbstb..

kinek mit jelöl maga mastering? és kinek mit jelent végső final mix?

Én lényegében törekszem a sosemlehetötkéletes mixre és EQ-COMP-LIMITER láncot használok.
kb 3db headroom-mal.

Waves pluginokat és Trackset cuccokat használok. Esetleg bármilyen alternatíva?
Uad kártyával kapcsoaltos tapasztalatok?melyiket érdemes?

egyelőre ennyi jut eszembe, ha esetleg a topiknak van létjoga akkor természetesen írok még ide konkrétabbakat, esetleg ábrák printscreenek stb.

jöhetnek ide videók is+bármilyen anyagok.
Ha lesz itt élet lesz aktivitás.

ÁVE!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 254
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

"A Nexust felejtsd el. 128-256kbit-es sample-k mozognak ki belőle."

 

Az vicces. És ezt honnan lehet tudni amúgy?

A bővítmények is ilyen ótvarok, vagy csak a gyári presetek?

Szoktam keverésre kapni Nexusból jövő sávokat is és nem mind tűnt alapból rossznak,

de persze sok esetben elég kontúrtalan maszatok szoktak lenni.

Manuel Schleis mondta saját fórumán (www.vengance-sound.com), aki a Vengeance-Sound feje, hogy rengeteg preset elég lo-fi, és nem mind high-end, főleg azok, amelyek külsős XP-k. Persze 100-as egyenesre húzott velocityvel meg rommá effektezve az se rossz. 

 

Romulus:

Egyébként, ezt a minden VST kuka véleményt :D Azért cáfolnám. Jó részük valóban az, de a Reveal Sound Spire, vagy az U-He Diva példának okáért elég erős... Nem tudom ismered-e. 

   

A Sylenth meg a többi valóban elég ergya hozzá képest, tény.

 

Diva:

Ő inkább analog style kreálmány lenne, de VA-ban is erős:

 

Analog feel:

 

Link to comment
Share on other sites

"ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)"

 

Ez szerintem sem igaz így.

Van egy csomó megoldandó feladat a hangmérnöki munka során, amit az egyik pluginnel elég jól meg lehet csinálni,

a másikkal meg sehogy, vagy csak rosszul, mert egyszerűen rossz.

Egy rakás plugin van, ami inkább csak grafikailag működik és nagyon nem azt csinálja, ami a dolga lenne.

Link to comment
Share on other sites

a limiteres dologra nem tudok magyarazatot, az mp3 "hangereje "viszont a tomorites sajatossaga miatt lesz mas. mivel jelentos mennyisegu adatot kidob a tomorito, ezert a hang reprodukalasa sem annyira all kozel az eredetihez, mint egy wav vagy aiff eseteben. ez okozhat ilyen-olyan problemat a hullamformaban.

 

 

 

Sziasztok,

 

Egy érdekes jelenségre lettem figyelmes, amivel még nem találkoztam, vagy csak nem figyeltem fel eddig rá. Ha Cubase-ből (5-ös verzsön) sima WAV-ba renderelem ki a masterelt zenét, akkor a vég-limiter margin beállítását csak akkor hajlandó betartani a rendszer, ha real-time módban renderelek. Ha nem real-time a rendering típusa, akkor 1-2 dB-lel simán túl ugrálja a peak megadott értéket. De tovább megyek... Ha MP3-ba renderelek, akkor tök mindegy real-time, vagy normál a rendering típusa, mindig túllépi a kirenderelt anyag a margin beállításaimat. Először a limiter-re gyanakodtam, de aztán visszapakoltam azt a WAV-fájlt, aminek tökéletesen, konstansan -0,1dB volt a peakek maximális értéke, hogy abból rendereljek MP3-t, és láss csodát, akkor is felszaladt a peak +1-2dB környékére. Ezt már végképp nem értem... Nincs semmilyen beavatkozás a visszatöltött sávba, ergo ugyanannak kellene kijönnie, mint ami bement, csak MP3 formátumban. De nem az jön ki. Ki tudja, hogy miért? Mert én nem.... :D

 

Hálás köszönet a helpért! :)

Link to comment
Share on other sites

 "Egyet értek, hogy teljesen ugyan annak kell lennie, és még sem ezt tapasztaltam, hanem, amit CR3P is írt :(

Majd valamikor kipróbálom én is. Lehet, hogy programhibába botlottál.

Az meg a Steinbergnél igazán nem nehéz.

amúgy ez még Cubase 5-ben volt! 7-essel még nem próbáltam

Link to comment
Share on other sites

Annyiban "sztenderdebb", hogy az AIFF Mac sztenderd, mig a WAV Windows, és a stúdiókban általában Mac-ek mennek, vagy legalábbis mentek, amikor ezeket bevezették. A Logic is pl az AIFF-ot ajánlja fel az installálásakor default mentési formátumként, amit át kell állítani WAV-ra, ha inkább abban akarsz menteni.

Link to comment
Share on other sites

Megtennétek, hogy megírjátok ide, hogy a 7-es is produkálja-e a jelenséget! ...Mert ha nem, akkor van értelme upgrade-elnem! Hálás köszönet! :D

Kipróbáltam, a 7-es nem produkálja ezt a jelenséget! Teljesen ugyan úgy szól a wav és az AIF is! És véletlenül adtam egy pontot :)

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 01. 20. at 16:42 írta mohawk:

Nem pancserség... (magánvélemény következik) szerintem a sub nem egy jó megoldás,

De elég drágák azok a monitorok amik tisztességesen le tudnak menni a mai basszusra épülő zenék mélyeire, úgyhogy van amikor sokat segít egy jól belőtt sub, hogy az ember rendbetegye a mélyeket.

Egyetértek veled! :D Sajnos egy jobb kocsi ára körül mozog egy komolyabb monitor, ami képes lemenni olyan mélyre, ahol a subok vannak. Szerencsére nekem van lehetőségem meghallgatni az anyagom (ha szükséges) nagy stúdióban, nagy spektrumú hangafalakon. Hát szoktam néha sírni, hogy mennyire túlnyomom a mélyeket az otthoni kis közeltéri moncsikon. ;) Köszönöm a segítséget! :P

Link to comment
Share on other sites

bocs, ha félreérthetően fogalmaztam, ezt úgy értettem, hogy nyilván vannak hardverek vagy pluginek, amik erre vagy arra a feladatra a legalkalmasabbak.

 

vitázni pedig azon felesleges, hogy X hardver vagy plugin a legjobb, a többi semmit nem ér. amolyan vallási háború, mint a mac vs. pc.

 

az megint más kérdés, hogy milyen árkategóriáról beszélünk, mert azért a home-pro-audio messze nem éri el a tényleges proaudio szintet.

 

Azt hiszem értem mire gondolsz. (Különbséget teszel valódi stúdió technika és otthoni "Pro", illetve "gagyi" technika között.) 

Azonos kategórián belül van értelme megvitatni  az adott cuccok teljesítményét, tapasztalatokat cserélni.

De akkor is a helyén kell kezelni a dolgokat. Aki ezt nem veszi tudomásul az becsapja magát. (pl. az általad említett mac-pc "háborúnak" valóságos alapja van (volt?) ezt éveken át a saját bőrömön tapasztaltam, csakúgy, mint az outboard-ok, sőt a plug in-ek közti minőségi különbségeket is!)

Ez is ez komoly üzlet, amit gerjesztettek, mivel a mai (igazából a 90-es évek óta) technológia elérhető közelségbe hozta egy egyszerű felhasználónak, hogy megfelelő stúdió körülményeken kívül képessé válhat egyszerűen többsávos, több hangszeres felvételeket készíteni, amit azután MINDENKI számára közzé tud tenni a világhálón, ami remek, mert kiélheti az alkotási vágyát. (Régebben is megvolt ez, csak akkor más körülmények között sokkal nehezebb volt...erről is sokat lehet és kell filozofálni...) Ezeket az eszközöket használják a zenei iparban dolgozók is, a munkájukat mobilabbá, könnyebbé teszi, demókat készítenek, stb... DE ettől még a végső anyagot megfelelő helyen, eszközökkel és szakemberekkel készítik el. Minden más, amit mutogatnak a net-en az nagyrészt marketing, hogy a gyártók minél több embernek el tudják adni a terméket.

Ettől függetlenül tök jó, hogy van ilyen és igen is van létjogosultsága, mert klassz dolgok tudnak születni, csak a helyén kell kezelni mindent és akkor nincs is vita, pláne nem "háború" :)

42 éves vagyok, elég sok tapasztalatot halmoztam fel az évek során. Én is csaptam be magam, illetve engem is csaptak be akarva, akaratlanul. Én is ki voltam akadva, amikor "magas lóról", lekezelve beszéltek velem a "szakértők", akik láttak már közelről komolyabb berendezéseket is (ritkán találkozom azért ilyennel még ma is). Egyszer írok erről bővebben valahol, hátha érdekel ez valakit, hogy okulhasson...:)

Link to comment
Share on other sites

bocs, ha félreérthetően fogalmaztam, ezt úgy értettem, hogy nyilván vannak hardverek vagy pluginek, amik erre vagy arra a feladatra a legalkalmasabbak.

 

vitázni pedig azon felesleges, hogy X hardver vagy plugin a legjobb, a többi semmit nem ér. amolyan vallási háború, mint a mac vs. pc.

 

az megint más kérdés, hogy milyen árkategóriáról beszélünk, mert azért a home-pro-audio messze nem éri el a tényleges proaudio szintet.

Link to comment
Share on other sites

propane: milyen pluginekkel dolgozol és hogyan épül fel a lánc?

 

Most csak a ""mastering láncról" lol beszélnék (létezik topic ,ahová le lehet írni az egész setup-ot -"az én kis stúdióm" azt hiszem ez a címe, ezzel nem fárasztanék most senkit...:) UAD1 plug in-eket használok. Precision EQ-Buss Compressor-Limiter, illetve néha amennyiben az anyag kívánja akkor valamilyen más UAD EQ, vagy Comp,de időnként van hogy a Midas pult Eq-ját használom, mert az olyan nagyon viccesen színes. :) Számomra az otthoni mastering egyfajta fából vaskarika, de sajnos megkerülhetetlen, mert egy "sima" mix már nem felel meg a kor technikai követelményeinek.

 

a végeredmény a lényeg, egy kellemes és hallgatható zene. és ez nem csak a mixtől, hanem a zenei kompozíciótól is nagyban függ.

 

Ezzel teljesen egyetértek.

 

ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)

 

Ezzel vitatkoznék, (na azzal persze nem, hogy nem kell vérre menő vitát folytatni) mert "sajnos" tudomásul kell venni, hogy a stúdió technikában az igazán komoly berendezések, -amikkel kompromisszum mentes, minőségi munkát lehet végezni-  nagyon-nagyon sok pénzbe kerülnek és vannak tények, amikről nincs értelme vitatkozni... és ez nem sznobizmus. Minden egyéb csak önámítás, a részmegoldások megmagyarázása önmagunk megnyugtatására. (Van tapasztalatom hidd el...)

 

Link to comment
Share on other sites

propane: milyen pluginekkel dolgozol és hogyan épül fel a lánc?

 

én pl. egyáltalán nem használok maximizert, mert nem a hangerő a lényeg számomra. az is igaz, hogy csak magamnak csinálom a zenéket, nem pedig megrendelésre.

régebben volt dolgom pl waves ultramaximizerrel, abban benne volt a limiter és nem kellett még a lánc végére egy újabb. ozone és hasonló kompakt megoldások szintén tartalmazzák a limiter funkciót, bár én ezeket nem szeretem, mert hiába tesznek bele mindent egy pluginbe, valahogy sosem sikerült őket úgy beállítani, hogy jónak halljam az eredményt (vagy az is lehet, hogy bennem van a hiba :) ).

 

általában a toneboosters plugineket használom keverésnél, nekem ezek jöttek be leginkább. nem mondanám, hogy masteringet is csinálok, mert egy-egy zenénél nem választom külön a mixing-masteringet.

ha albumról van szó, ott persze jobban odafigyelnék rá, a számok egymáshoz képesti hangzása is fontosabb ilyenkor.

 

voxengo overtone eq ingyenes és olyan szépen kihozza a magas tartományt mindenből, ahogy még semmi más plugintől nem hallottam. fontos szereplője a mixeimnek.

 

master tracken eq és utána limiter. semmi több, talán a limiter elé még megy szaturáció, ha szükséges.

hangszercsoportok külön buszokon, általában mindegyiken van eq+komp és esetleg szaturáció, ha szükséges.

1 vagy maximum 2 sáv kap speckó reverbet és delayt, de ide nem szoktam sem eq-t, sem kompresszort tenni.

a sávok pedig külön-külön is kapnak különböző effekteket, amire éppen szükség van az adott hangzáshoz. ez nagyon változó, nincs bevált recept.

 

úgy indítom a keverést, hogy kirenderelek minden hangszert wavba (24 vagy 32 bit), aztán bekerülnek egy új projektbe.

általában minden sávból kapásból lehúzok 2-3dB-t, hogy legyen a tetején elég hely. master sáv hangerejéhez nem nyúlok, annak nem az a funkciója :)

 

nem szoktam nagyon megtolni a végét, szeretem a szép és szellős hullámformák látványát :) a fésű hülyén is néz ki, meg olyan torzulások lehetnek a túltolt trackben, amik mondjuk az én hangcuccomon nem, de máshol símán hallhatók lesznek.

 

ha meg sound designt csinálok, akkor ott vagy -20 vagy -16LUFS a vége, megkövetelik mostanában mindenhol ezt a végeredményt. így ide nem is nagyon kell maximizer.

 

szerintem nem az a lényeg, hogy mit hogyan csinálsz és milyen plugint teszel egy adott helyre. nincs semmi kőbe vésve, mint azt mindannyian tudjuk :)

a végeredmény a lényeg, egy kellemes és hallgatható zene. és ez nem csak a mixtől, hanem a zenei kompozíciótól is nagyban függ.

ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)

Link to comment
Share on other sites

A 2-es a jó, de buss kompresszor nélkül valószínűleg nem fog menni.

Ha gondold szívesen megmutatom, hogy mit lehet belőle kihozni.

A próba ingyen van, aztán el lehet dönteni, hogy kéritek-e.

Köszönöm Töfi, beszélek velük!

 

Mindenki: Továbbra is várom a téma kivesézését a fent leírtak szerint! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kérdés:

Az egyik zenekar a sírba visz, hogy a végső hangzó anyag nem elég hangos nekik (most ne menjünk bele a hangossági háború témába), ezért kénytelen vagyok a láncba betenni egy maximizer-t. Szerintetek mi a helyes sorrend, ha használom? (Ez most egy "in the box" "mastering", plugin-ekkel :) )

1: EQ-Limiter-Maximizer

2: EQ-Maximizer-Limiter

Nekem technikailag a 2-es megoldás tűnik logikusnak, vagy más?...

(Megjegyzem nem szívesen master-elek itthon, mert 1. nagyon amatőr vagyok ebben, 2. Nincsenek erre való, megfelelően jó minőségű eszközeim, 3. Sokkal jobb, ha ezt egy erre felkészült szakértő/stúdió végzi el megfelelő tapasztalattal, berendezésekkel, ízléssel, stb. Higgyétek el, ha megfelelő helyre viszitek többszörösen megéri!) 

 

Továbbá ennek kapcsán hasznos lehet, ezért beszéljük itt meg: ki mit és milyen sorrendben használ a mastering láncban (vas és/vagy Plug-in "mindegy"...)

 

Én: DAW-D/AC-Összegző keverő-EQ-A/DC-EQ-(néha Buss Compressor)-Limiter-Dithering-Mixdown(44.1,16bit)

 

Mindenképpen kérem, hogy az erre igazán hivatottakat is nyilvánuljanak meg, hogy okuljon mindenki! :)

Nagyon köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Egy nagyobb anyag keverésénél tartok, amit "megörököltem"...

Az eredeti project-ben a gitársávoknál létezik egy-egy GTR MS_St elnevezésű sztereo sáv, ami a nevéből következtetve elvileg MID/SIDE technikával lett rögzítve. Sajnos nem fogom már megtudni a forrás rögzítőjétől, hogy valóban MS mikrofonozást használt, vagy ez egy sima L/R csatorna.  Az eredeti project-ek insertjeinél nincs MS decoder, és a dolgot bonyolítja, hogy a doboknál létezik ORTF és Room csatorna is, melyek sáv elnevezésükben nincs MS, tehát valószínüleg valóban ORTF, illetve A+B mikrofonozással vettek fel...

Kérdés: Ha a jelenlegi "sztereo" sávot elkülönítem L, illetve R sávokra meg tudom-e -és ha igen akkor hogyan- állapítani így utólag hogy valóban MS technikával vették fel az említett sávokat (az R csatornán elvileg egy fektetett 8-as karakterű mikrofon jele kell hogy legyen, 90 fokban az L csatorna jelével...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...