Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Romulus

Kérdés

Üdvözlet!

Előszó: A fórumot végiglapozva nem találtam még ilyen összegző topikot a témával kapcsolatban. Persze akadnak hasonló foszlányok, de gondoltam nyitok egy új topikot, ha már van ilyen fórum- remélem nem köveznek meg érte, ha igen törölhető, de úgy hiszem sokaknak hasznos lehet.

A topic témája a mixing/mastering, mintahogyan az a címéből remekül ki is derül. Arra lennék kíváncsi ki milyen Dawot ajánlana, milyen plugineket használtok, mely vasakra esküsztök, ki milyen chaint használ, kinek mi a megfelelő headroom stbstb..

kinek mit jelöl maga mastering? és kinek mit jelent végső final mix?

Én lényegében törekszem a sosemlehetötkéletes mixre és EQ-COMP-LIMITER láncot használok.
kb 3db headroom-mal.

Waves pluginokat és Trackset cuccokat használok. Esetleg bármilyen alternatíva?
Uad kártyával kapcsoaltos tapasztalatok?melyiket érdemes?

egyelőre ennyi jut eszembe, ha esetleg a topiknak van létjoga akkor természetesen írok még ide konkrétabbakat, esetleg ábrák printscreenek stb.

jöhetnek ide videók is+bármilyen anyagok.
Ha lesz itt élet lesz aktivitás.

ÁVE!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 254
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Nem a channel stripről van szó, (az korábban nem is létezett), hanem a jobb oldali EQ-ról, amit levágtál a képről.

Korábban nem lehetett változtatni a helyét, ez teljesen biztos.

Most a channel stripben ez az EQ van, vagy egy másik?

ez-az EQ van, lehet változtatni a helyét a channel strip-en belül, ill. a channel strip és a "pre-fader insert slot"-ok jelútbeli pozíciója felcserélhető (ahogy írtam #146-ban úgyvagyon 3-4 felcserélhető, C7.5.ben is benne van, alatta nemtudom megnézni)

Link to comment
Share on other sites

Értem. Hát ennek sincs túl sok értelme, de azért jobb az eddiginél.

Valójában az insert láncon belül kellene tudni tologatni az EQ helyét.

Annak lenne haszna.

Arra a channel stripes marhaságra meg szerintem semmi szükség nem volt.

Ilyenek helyett inkább a hibajavítással kéne foglalkozniuk.

Link to comment
Share on other sites

Ez már milyen?

 

Nem oda rakok effektet, ahova akarok?

 

No, ezek után nem csak "nem ismerem", hanem nem is akarom ismerni a Cubase-t.

 

A mostanában sokszor gucsmolt Logic fényévekkel előbb jár ezek szerint. Ott már a nyolc évcvel ezelőtti verzióban is oda tettem effektet, ahova akartam... És eldönthettem, hogy pre, vagy post....

Tökéletes DAW-ról még nem hallottunk, pedig csak néhány logikai lépést kellene megtenni mindegyiknek... A memóriagyártók titokban árat egyeztettek, ezek meg hibákat. :-D

Link to comment
Share on other sites

Amúgy én utoljára valamikor 13-14 éve, a Nuendo 2.2-nél láttam némi értelmet az egészben.

Az még mintha úgy készült volna, hogy beszéltek komoly hangmérnökökkel is.

Utána mindig elrontottak valami tök jól és kézenfekvően működő dolgot.

Minőségben persze sokat javult azóta. A "fejlesztések" között néha volt pár hasznos dolog is,

de ezeknek egy része olyan volt, hogy már a kezdetektől fogva úgy kellett volna lennie

(pl. effektek mozgatása az insert slotok között), egy része pedig sajnos a mai napig sem működik rendesen.

Pl. a multitrack editálás, vagy az intonátor rész.

Magyarán teljesen haszontalan dolgokat sóznak ránk egy vagyonért minden egyes új verziónál,

amit ugye kénytelen az ember megvenni, különben pl. nem tudunk 64-bites dolgozni.

Közben pedig az alap működésben állandóan megváltoznak olyan dolgok, amik aztán

őrületbe kergetik az embert a napi munka során, mert csak lassítanak, vagy épp teljesen ellehetetlenítik a munkát.

Ezekből egy kisebb könyvre valót össze tudnék írni sajnos.

Link to comment
Share on other sites

Tökéletes DAW-ról még nem hallottunk, pedig csak néhány logikai lépést kellene megtenni mindegyiknek... A memóriagyártók titokban árat egyeztettek, ezek meg hibákat. :-D

 

Hja. Valszeg a Logicban is direkt nem javítják ki az audio szerkesztéskor a grafikát, mer' hát ugye a PT-t is meg köll venni valakinek….:)

 

Megjegyzem én elég jól elvagyok vele, sőt a tranziens-detect is elég, amennyit tud. Lehet, hogy pontos a kezem, vagy inkább újrajátszom, ha szar….:D

 

Igaz, nem abból élek, hogy mások műveiből kell elfogadhatót barkácsolnom.

Link to comment
Share on other sites

Hja. Valszeg a Logicban is direkt nem javítják ki az audio szerkesztéskor a grafikát, mer' hát ugye a PT-t is meg köll venni valakinek….:)

 

Megjegyzem én elég jól elvagyok vele, sőt a tranziens-detect is elég, amennyit tud. Lehet, hogy pontos a kezem, vagy inkább újrajátszom, ha szar…. :D

 

Igaz, nem abból élek, hogy mások műveiből kell elfogadhatót barkácsolnom.

 

Vagyis dehogynem, de más területen…:)))

Link to comment
Share on other sites

Eszerint, a mastersávon kívül nem sok haszna van a postfader insertnek(ott is csak "biztonsági" limiternek - ami logikus is.., bár, a dithert nem értem, hogy miért számít, hogy a fader előtt, vagy után van, de nem számít). A lényeg az, hogy nincs semmi különleges alkalmazási módja.

 

Köszönöm a téma kimerítő kivesézést! :)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Egy nagyobb anyag keverésénél tartok, amit "megörököltem"...

Az eredeti project-ben a gitársávoknál létezik egy-egy GTR MS_St elnevezésű sztereo sáv, ami a nevéből következtetve elvileg MID/SIDE technikával lett rögzítve. Sajnos nem fogom már megtudni a forrás rögzítőjétől, hogy valóban MS mikrofonozást használt, vagy ez egy sima L/R csatorna.  Az eredeti project-ek insertjeinél nincs MS decoder, és a dolgot bonyolítja, hogy a doboknál létezik ORTF és Room csatorna is, melyek sáv elnevezésükben nincs MS, tehát valószínüleg valóban ORTF, illetve A+B mikrofonozással vettek fel...

Kérdés: Ha a jelenlegi "sztereo" sávot elkülönítem L, illetve R sávokra meg tudom-e -és ha igen akkor hogyan- állapítani így utólag hogy valóban MS technikával vették fel az említett sávokat (az R csatornán elvileg egy fektetett 8-as karakterű mikrofon jele kell hogy legyen, 90 fokban az L csatorna jelével...)

Link to comment
Share on other sites

Készítettem a mixben egy reamp-elt M+S felvételt az egyik eredeti mono sávról . Megnéztem a rögzített hullámformákat: egymás alatt 180 fok fáziseltérést látok a két minta között.

Az eredeti, kérdéses sáv "lebontott" L/R csatornái viszont fázisban vannak, de a két hullámforma jellege különbözik egymástól (gondolom két különböző jelleggörbéjű mikrofonnal rögzítették). Ha matematikailag nézzük, akkor ezek szerint az eredeti felvétel nem M/S, igaz?

Kérem egy ehhez komolyabban értő szakember erősítse (vagy cáfolja) meg a következtetésemet...:)

Előre is köszönet!!!

Link to comment
Share on other sites

Akkor azt hiszem meg is vagyok...forrás: http://www.uaudio.com/blog/mid-side-mic-recording/

"...Meanwhile, on the right channel of the Side mic, that same signal causes an out-of-phase negative polarity. That negative polarity combines with the Mid mic in the right channel, resulting in a reduced level on the right side. ..."

Google a jóbarátom :)

Link to comment
Share on other sites

Akkor azt hiszem meg is vagyok...forrás: http://www.uaudio.com/blog/mid-side-mic-recording/

"...Meanwhile, on the right channel of the Side mic, that same signal causes an out-of-phase negative polarity. That negative polarity combines with the Mid mic in the right channel, resulting in a reduced level on the right side. ..."

Google a jóbarátom :)

Akkor ez ér egy pontot, ha segített. ;-)

Link to comment
Share on other sites

kérdés:

ki mit gondol az egyes sávok normalizálásáról egy projekten belül a keverés fázisa előtt?(sokan csinálják)

 

Valóban sokan csinálják… Ezért szól úgy sok minden, ahogy.

 

Egyetértek, rendes jelszinttel kell felvenni a dolgokat, ha meg nem sikerül, akkor újra kell venni. Egyébként egyáltalán nem jó az sem, ha minden "koppon" van, (normalizálás) jobb, ha van egy kis levegő felette. Inkább legyen halkabb egy kicsit az adott sáv, minthogy overload legyen, végülis egy hanganyag ízléses elkészítéséről szól a mixelés. Azért van a fader, hogy hangosítsuk, meg halkítsuk, amit kell, és ehhez nem kell az, hogy azonos jelszíntű sávokkal dolgozzunk.

Link to comment
Share on other sites

Készítettem a mixben egy reamp-elt M+S felvételt az egyik eredeti mono sávról . Megnéztem a rögzített hullámformákat: egymás alatt 180 fok fáziseltérést látok a két minta között.

Az eredeti, kérdéses sáv "lebontott" L/R csatornái viszont fázisban vannak, de a két hullámforma jellege különbözik egymástól (gondolom két különböző jelleggörbéjű mikrofonnal rögzítették). Ha matematikailag nézzük, akkor ezek szerint az eredeti felvétel nem M/S, igaz?

Kérem egy ehhez komolyabban értő szakember erősítse (vagy cáfolja) meg a következtetésemet...:)

Előre is köszönet!!!

 

Ha én értek félre valamit, vagy ne adj' Isten teljesen fogalmatlan vagyok, akkor bocsánat, de

 

"Készítettem a mixben egy felvételt" Hogy mi? Hogy kell mixben felvételt készíteni? :D

 

"Az eredeti kérdéses sáv lebontott L/R csatornái..." Hát nem mono volt? :D

 

"Ha matematikailag nézzük, akkor ezek szerint az eredeti felvétel nem M/S, igaz?" Tökmindegy, hogy matematikailag vagy fizikailag nézed. M/S felvételnél pont, hogy nagyon eltérő lesz a két rögzített sáv karaktere, egyrészt mert teljesen más a két mikrofon funkciója (az M direkt a hangforrásra irányul, míg az S inkább az oldalról beérkező hangokat, a környezetet veszi), ráadásul általában nem is ugyanolyan mikrofonnal rögzítik a két sávot. 

 

Bocsánat a kötekedésért. Lehet, teljesen alaptalan... akkor kövezzetek meg nyugodtan :)

Link to comment
Share on other sites

1. "Készítettem a mixben egy felvételt" Hogy mi? Hogy kell mixben felvételt készíteni? :D: A meglévő keverés alatt álló sávok mellé rögzítesz továbbiakat is pl. ének, vokál, stb...

 

Egy-egy gitár téma több mikrofonnal van felvéve (Az erősítő elé 3 db lett felrakva + valamilyen room mikrofon pár -ez volt a problémás)

A gitár tiszta jele is (az esetleges későbbi "reamp" miatt) szerencsére rögzítve lett, ezért ezt a jelet kivezettem egy erősítőbe, ami elé felraktam egy M/S mikront. Ennek a 2 mikrofonnak a jelét belevettem a mixbe (nem tudom máshogy mondani...)

2. "Az eredeti kérdéses sáv lebontott L/R csatornái..." Hát nem mono volt? :D: sztereó, összegzett csatornaként kaptam meg, ezt szét lehet szedni két külön mono csatornára. Ezt a két jelet vizsgáltam. M/S, XY, ORTF, AB, stb. két mono jelből "áll össze", ez nem mono, hanem 2csatorna!

 

3.  Tökmindegy, hogy matematikailag vagy fizikailag nézed. : Nem tök mindegy, mert pont az M/S mikrofonpár Side által rögzített jele 180 fokkal tér el  Mid által rögzített jeltől. Egyébként készítettem ORTF, XY és AB felvételt is, ezeknél mindkét jel fázisban van...

A legnagyobb baj, hogy megfejteni kell az anyagot, mert nem tudom megkérdezni a felvétel készítőjét hogyan vette fel az anyagot, milyen mikrofonozást használt (úgy azért sokkal egyszerűbb lenne...:-)  ) Ráadásul az elnevezés is zavaros, pl.: "Gtr1 MS St" érted?! Mindegy is, mert már megfejtettem :)

 

M/S felvételnél pont, hogy nagyon eltérő lesz a két rögzített sáv karaktere, egyrészt mert teljesen más a két mikrofon funkciója...: Ez természetes, csak azt a tényt rögzítettem, amit a vizsgált jeleknél láttam.

 

Bocsánat a kötekedésért. Lehet, teljesen alaptalan...

Nem vettem kötekedésnek...:):D

Link to comment
Share on other sites

Aki ilyen fájlokat küld keverésre, azt addig kell ütni, amíg mozog.

Mostanában kétszer is kaptam ilyen sztereo gitársávokat és tök ellenfázisban volt a két oldal.

Értelmezhetetlen volt az egész.

Nem sikerült lenyomoznom, hogy ki, miért és hogyan csinálta ezeket a rettenet dolgokat,

de lett volna hozzá egy-két keresetlen szavam, az biztos.

Az egyik fele ment a kukába, a másikból meg összekínlódtunk valami hangot.

Az meg sem fordult a fejemben, hogy netán M/S lenne. Mi a fenének?

Az nagyon nem erre való.

Link to comment
Share on other sites

"Aki ilyen fájlokat küld keverésre, azt addig kell ütni, amíg mozog.

Mostanában kétszer is kaptam ilyen sztereo gitársávokat és tök ellenfázisban volt a két oldal.

Értelmezhetetlen volt az egész.

Nem sikerült lenyomoznom, hogy ki, miért és hogyan csinálta ezeket a rettenet dolgokat,

de lett volna hozzá egy-két keresetlen szavam, az biztos..."

 

Hát pont ez az!

A végén én is kidobtam, mert tökéletesen értelmezhetetlen, logikátlan.

Csakis azért foglalkoztam jóval többen az elvártnál, mert én egy ilyen típusú "barom" pali vagyok és megpróbálok válaszokat találni...:) (Nem mellesleg egy barátom anyaga, ami ráadásul nem is rossz, sőt...plusz már elköltött rá kb 1 millió forintot, utána szépen megszűnt a stúdió, ahol eddig készült. No comment.) 

"...Az meg sem fordult a fejemben, hogy netán M/S lenne. Mi a fenének?...":

Nekem is csak azért fordult meg a fejemben, mert - ahogy azt korábban már írtam - a sávok elnevezésében ellentmondásokat tapasztalok ("Gtr2_MS_St", sőt van "Drums ORTF" és "Drums Room MS" elnevezésű sáv is) tehát feltételezem, aki a felvételeket készítette volt valami fogalma hogy létezik ilyen. Persze azután lehet, hogy tudomása ugyan volt, csak soha nem foglalkozott behatóbban ezekkel a mikrofonozási technikákkal, csak egyszerűen ráírta a tévhiteit (?) a sávokra, mert ettől (is) "professzionálisabb érzetet kelt az anyag (ez szigorúan csupán feltételezés a részemről...:) )

De az biztos, hogy minden gitár csoporthoz sztereó jelet venni, az több, mint furcsa és akkor finom voltam és nőies... Ráadásul az általuk készített pre mixb-en MINDEGYIKET felhasználták... ( Gitárt sztereóban utoljára én az Alapi DV Mark cuccából -mert ő az egyik endorser és jól jött neki egy ilyen felvétel- és a barátom AXE Fx Ultrájából rögzítettem)

 

Egyébként 12 számot kaptam meg, a sávok tele vannak fázishibákkal ("kick" vs "kick sub" 180fok!, "Bass Ribbon" vs "Bass line" 180 fok!, a korábban kitárgyalt sztereó gtr sávok csatornái össze/vissza...stb) rengeteget tudnék mesélni....

Iszonyat meló, rengeteg idő (ez szinte megfizethetetlen), pont az ilyen topic-okban kellene minden érintett figyelmét felhívni -okulás végett- az ilyen és ehhez hasonló jelenségek kitárgyalásával!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...