Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Romulus

Kérdés

Üdvözlet!

Előszó: A fórumot végiglapozva nem találtam még ilyen összegző topikot a témával kapcsolatban. Persze akadnak hasonló foszlányok, de gondoltam nyitok egy új topikot, ha már van ilyen fórum- remélem nem köveznek meg érte, ha igen törölhető, de úgy hiszem sokaknak hasznos lehet.

A topic témája a mixing/mastering, mintahogyan az a címéből remekül ki is derül. Arra lennék kíváncsi ki milyen Dawot ajánlana, milyen plugineket használtok, mely vasakra esküsztök, ki milyen chaint használ, kinek mi a megfelelő headroom stbstb..

kinek mit jelöl maga mastering? és kinek mit jelent végső final mix?

Én lényegében törekszem a sosemlehetötkéletes mixre és EQ-COMP-LIMITER láncot használok.
kb 3db headroom-mal.

Waves pluginokat és Trackset cuccokat használok. Esetleg bármilyen alternatíva?
Uad kártyával kapcsoaltos tapasztalatok?melyiket érdemes?

egyelőre ennyi jut eszembe, ha esetleg a topiknak van létjoga akkor természetesen írok még ide konkrétabbakat, esetleg ábrák printscreenek stb.

jöhetnek ide videók is+bármilyen anyagok.
Ha lesz itt élet lesz aktivitás.

ÁVE!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 254
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Nem találtam jobbat, így ide írom a gondolataimat, végül is szorosan kapcsolódik a témához.

Tegnap -amikor már telel lettem egy nagyobb lélegzetvételű lemez editálásával-, kíváncsiságból felmentem a Grammy honlapjára és 2016-tól visszafelé kigyűjtöttem a legjobb hangmérnöki munkával díjazottak és az általuk elkészített lemezek listáját, majd  belehallgattam (Spotify  barátom segítségével) az albumokba. (Mindenkinek ajánlom, tanulságos!)

Többek között megragadt egy nagyon különlegesen és parádésan szóló album: Imogen Heap_Ellipse (2009). Utánanéztem, mindent a csaj csinált, a zenét, a felvételt, a keverést, a sound design-t, egyedül masterelni vitte el az anyagot egy ismerőséhez, de ott is "átvette az irányítást". Az album a szülőházában készült, technikai helységgé alakíttatta át  a szuterénben lévő gyerekszobáját, az ebédlő és más helyiségek lettek az akusztikus hangszerek felvételi helyei... Az átépítési folyamat is része volt az album születésének, az egész kb. két évig tartott.  A folyamat vége egy Grammy díj!

A művésznő ezt olyan eszközökkel és munkafolyamatokkal érte el, melyek említésekor itt a különböző fórum topikokban többen simán hidegrázást kapnak és "leszaroznak"! Figyelem majdnem mindegyik cucc itthon többszörösen fikázott kategória!:

Énekfelvétel a kontroll szobában  SE Electronics Reflexion segítségével.

mikrofon: Neumann TLM 103 (jujj..),  előfok: Avalon VT 737, a hangszereket a Focusrite Liquid 4P-n keresztül rögzítette. Gitárhoz Line6 PodXT dukált. Ja van neki "fos" TC Helicon Voicework plus és valmi Joemeek VC1 és SC2.2 is.

A keverést "in the box" csinálta, Pro Tools és Waves pluginekkel. Az automatizálást kézzel rajzolta meg pontonként. A deessing-et is!!!

(nem trollkodásnak szántam a bejegyzést) OK, tudom!: A nő valószínű véletlen beletalált valamibe, az ízléséhez és a zenei világához tökéletesen passzolnak a meglévő cuccai, jó az arányérzéke, tökéletesen ki tudja használni a lehetőségeit és ráadásul a munkamódszerei radikálisan eltérnek az átlagosan elfogadottaktól. De akkor is!

Hallgassatok bele (az 1. és a 4. track nagyot üt, de az egész úgy ahogyan van tök jó.

Itt van róla egy cikk: http://www.soundonsound.com/people/imogen-heap-recording-ellipse

 

Link to comment
Share on other sites

Reaperben keverek-masterelek, ez esik a leginkább kezemre, FL-ben komponálok 10+ éve.

 

Master:

Az UAD-2-es Manley Massive Passive elvérzett a kezem alatt a NI/Softube Passive Eq-jával szemben, abban igazi mojo lakik, az UAD-os meg erősen utánzat szagú (nekem/nálam (2 évig lakott nálam külföldet addig megjárt kolléga sima Massive-Passive EQ-ja)). Ugyanígy használom a NI/Softube Variable MU (ez is Manley emu) compressorát, a Vengeance-Sound Multiband Compressorát, a Brainworx BX_Digital V2-es M/S EQ-ját, ami szituációtól függően váltakozik a fenti Manley emulációval (M/S terén). Finalizernek Brainworx BX_XL van használatban.

 

Mix:

Nagy barátom a Fabfilter Pro-Q1-2, a Duende (DSP!) Channel Strip, és Bus Compi, valamint az SPL Vitalizer MK2. Minden más szitutól, esettől, megoldatlan problémától függően jön elő.

 

van abban különbség, hogy reaperben teszed-e vagy pl cubaseben v logicban esetleg protools?

nekem ezek a brainworx cuccok elég üszökül szóltak. Slate Digital mastering processor is hasonló szerintem az is fura azért bár ki tudja...

ezek a multiband compressorok is igazából elég szörnyűek tudnak lenni. ezek a NI dolgok viszont elég érdekesnek tűnnek!

Limiterekből melyiket érdemes még kipróbálni?

Link to comment
Share on other sites

Reaperben keverek-masterelek, ez esik a leginkább kezemre, FL-ben komponálok 10+ éve.

 

Master:

Az UAD-2-es Manley Massive Passive elvérzett a kezem alatt a NI/Softube Passive Eq-jával szemben, abban igazi mojo lakik, az UAD-os meg erősen utánzat szagú (nekem/nálam (2 évig lakott nálam külföldet addig megjárt kolléga sima Massive-Passive EQ-ja)). Ugyanígy használom a NI/Softube Variable MU (ez is Manley emu) compressorát, a Vengeance-Sound Multiband Compressorát, a Brainworx BX_Digital V2-es M/S EQ-ját, ami szituációtól függően váltakozik a fenti Manley emulációval (M/S terén). Finalizernek Brainworx BX_XL van használatban.

 

Mix:

Nagy barátom a Fabfilter Pro-Q1-2, a Duende (DSP!) Channel Strip, és Bus Compi, valamint az SPL Vitalizer MK2. Minden más szitutól, esettől, megoldatlan problémától függően jön elő.

Link to comment
Share on other sites

Az LA2A és a 1176 első verziója szerintem sem volt túl jó. Én UAD1 időkben nem is használtam őket.

Amióta viszont újraírták őket, nagyon jók lettek. Persze így sem vas, de sokkal közelebb vannak hozzájuk,

mint a régi verziók. UAD1 alatt nem volt elegendő DSP teljesítmény, hogy ezeket gazdaságosan lehessen futtatni,

UAD2 alatt viszont bőven van rá kapacítás. A Farchildra ugyanezt tudom mondani. A régit szinte soha nem használtam,

míg az ú verziót kifejezetten szeretem.

Link to comment
Share on other sites

Páran lehet, hogy megköveznek, de pl nálam az UAD1-es kártya LA2A-ja bizonyos énekhangoknál elvérzett, a tc native szebben szólt a fülemnek ahol tényleg tiszta hangot akartam hallani. Korábban az 1-es kártyámhoz (amihez rengeteg plugin meg is van) akartam venni egy izmosabb 2-est, de lemondtam róla a korábban leírt ok miatt.

Link to comment
Share on other sites

Akkor azt hiszem meg is vagyok...forrás: http://www.uaudio.com/blog/mid-side-mic-recording/

"...Meanwhile, on the right channel of the Side mic, that same signal causes an out-of-phase negative polarity. That negative polarity combines with the Mid mic in the right channel, resulting in a reduced level on the right side. ..."

Google a jóbarátom :)

Akkor ez ér egy pontot, ha segített. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Egy nagyobb anyag keverésénél tartok, amit "megörököltem"...

Az eredeti project-ben a gitársávoknál létezik egy-egy GTR MS_St elnevezésű sztereo sáv, ami a nevéből következtetve elvileg MID/SIDE technikával lett rögzítve. Sajnos nem fogom már megtudni a forrás rögzítőjétől, hogy valóban MS mikrofonozást használt, vagy ez egy sima L/R csatorna.  Az eredeti project-ek insertjeinél nincs MS decoder, és a dolgot bonyolítja, hogy a doboknál létezik ORTF és Room csatorna is, melyek sáv elnevezésükben nincs MS, tehát valószínüleg valóban ORTF, illetve A+B mikrofonozással vettek fel...

Kérdés: Ha a jelenlegi "sztereo" sávot elkülönítem L, illetve R sávokra meg tudom-e -és ha igen akkor hogyan- állapítani így utólag hogy valóban MS technikával vették fel az említett sávokat (az R csatornán elvileg egy fektetett 8-as karakterű mikrofon jele kell hogy legyen, 90 fokban az L csatorna jelével...)

Link to comment
Share on other sites

A 2-es a jó, de buss kompresszor nélkül valószínűleg nem fog menni.

Ha gondold szívesen megmutatom, hogy mit lehet belőle kihozni.

A próba ingyen van, aztán el lehet dönteni, hogy kéritek-e.

Köszönöm Töfi, beszélek velük!

 

Mindenki: Továbbra is várom a téma kivesézését a fent leírtak szerint! :-)

Link to comment
Share on other sites

Akkor azt hiszem meg is vagyok...forrás: http://www.uaudio.com/blog/mid-side-mic-recording/

"...Meanwhile, on the right channel of the Side mic, that same signal causes an out-of-phase negative polarity. That negative polarity combines with the Mid mic in the right channel, resulting in a reduced level on the right side. ..."

Google a jóbarátom :)

Link to comment
Share on other sites

propane: milyen pluginekkel dolgozol és hogyan épül fel a lánc?

 

én pl. egyáltalán nem használok maximizert, mert nem a hangerő a lényeg számomra. az is igaz, hogy csak magamnak csinálom a zenéket, nem pedig megrendelésre.

régebben volt dolgom pl waves ultramaximizerrel, abban benne volt a limiter és nem kellett még a lánc végére egy újabb. ozone és hasonló kompakt megoldások szintén tartalmazzák a limiter funkciót, bár én ezeket nem szeretem, mert hiába tesznek bele mindent egy pluginbe, valahogy sosem sikerült őket úgy beállítani, hogy jónak halljam az eredményt (vagy az is lehet, hogy bennem van a hiba :) ).

 

általában a toneboosters plugineket használom keverésnél, nekem ezek jöttek be leginkább. nem mondanám, hogy masteringet is csinálok, mert egy-egy zenénél nem választom külön a mixing-masteringet.

ha albumról van szó, ott persze jobban odafigyelnék rá, a számok egymáshoz képesti hangzása is fontosabb ilyenkor.

 

voxengo overtone eq ingyenes és olyan szépen kihozza a magas tartományt mindenből, ahogy még semmi más plugintől nem hallottam. fontos szereplője a mixeimnek.

 

master tracken eq és utána limiter. semmi több, talán a limiter elé még megy szaturáció, ha szükséges.

hangszercsoportok külön buszokon, általában mindegyiken van eq+komp és esetleg szaturáció, ha szükséges.

1 vagy maximum 2 sáv kap speckó reverbet és delayt, de ide nem szoktam sem eq-t, sem kompresszort tenni.

a sávok pedig külön-külön is kapnak különböző effekteket, amire éppen szükség van az adott hangzáshoz. ez nagyon változó, nincs bevált recept.

 

úgy indítom a keverést, hogy kirenderelek minden hangszert wavba (24 vagy 32 bit), aztán bekerülnek egy új projektbe.

általában minden sávból kapásból lehúzok 2-3dB-t, hogy legyen a tetején elég hely. master sáv hangerejéhez nem nyúlok, annak nem az a funkciója :)

 

nem szoktam nagyon megtolni a végét, szeretem a szép és szellős hullámformák látványát :) a fésű hülyén is néz ki, meg olyan torzulások lehetnek a túltolt trackben, amik mondjuk az én hangcuccomon nem, de máshol símán hallhatók lesznek.

 

ha meg sound designt csinálok, akkor ott vagy -20 vagy -16LUFS a vége, megkövetelik mostanában mindenhol ezt a végeredményt. így ide nem is nagyon kell maximizer.

 

szerintem nem az a lényeg, hogy mit hogyan csinálsz és milyen plugint teszel egy adott helyre. nincs semmi kőbe vésve, mint azt mindannyian tudjuk :)

a végeredmény a lényeg, egy kellemes és hallgatható zene. és ez nem csak a mixtől, hanem a zenei kompozíciótól is nagyban függ.

ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)

Link to comment
Share on other sites

Kérdés:

Az egyik zenekar a sírba visz, hogy a végső hangzó anyag nem elég hangos nekik (most ne menjünk bele a hangossági háború témába), ezért kénytelen vagyok a láncba betenni egy maximizer-t. Szerintetek mi a helyes sorrend, ha használom? (Ez most egy "in the box" "mastering", plugin-ekkel :) )

1: EQ-Limiter-Maximizer

2: EQ-Maximizer-Limiter

Nekem technikailag a 2-es megoldás tűnik logikusnak, vagy más?...

(Megjegyzem nem szívesen master-elek itthon, mert 1. nagyon amatőr vagyok ebben, 2. Nincsenek erre való, megfelelően jó minőségű eszközeim, 3. Sokkal jobb, ha ezt egy erre felkészült szakértő/stúdió végzi el megfelelő tapasztalattal, berendezésekkel, ízléssel, stb. Higgyétek el, ha megfelelő helyre viszitek többszörösen megéri!) 

 

Továbbá ennek kapcsán hasznos lehet, ezért beszéljük itt meg: ki mit és milyen sorrendben használ a mastering láncban (vas és/vagy Plug-in "mindegy"...)

 

Én: DAW-D/AC-Összegző keverő-EQ-A/DC-EQ-(néha Buss Compressor)-Limiter-Dithering-Mixdown(44.1,16bit)

 

Mindenképpen kérem, hogy az erre igazán hivatottakat is nyilvánuljanak meg, hogy okuljon mindenki! :)

Nagyon köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Készítettem a mixben egy reamp-elt M+S felvételt az egyik eredeti mono sávról . Megnéztem a rögzített hullámformákat: egymás alatt 180 fok fáziseltérést látok a két minta között.

Az eredeti, kérdéses sáv "lebontott" L/R csatornái viszont fázisban vannak, de a két hullámforma jellege különbözik egymástól (gondolom két különböző jelleggörbéjű mikrofonnal rögzítették). Ha matematikailag nézzük, akkor ezek szerint az eredeti felvétel nem M/S, igaz?

Kérem egy ehhez komolyabban értő szakember erősítse (vagy cáfolja) meg a következtetésemet...:)

Előre is köszönet!!!

Link to comment
Share on other sites

propane: milyen pluginekkel dolgozol és hogyan épül fel a lánc?

 

Most csak a ""mastering láncról" lol beszélnék (létezik topic ,ahová le lehet írni az egész setup-ot -"az én kis stúdióm" azt hiszem ez a címe, ezzel nem fárasztanék most senkit...:) UAD1 plug in-eket használok. Precision EQ-Buss Compressor-Limiter, illetve néha amennyiben az anyag kívánja akkor valamilyen más UAD EQ, vagy Comp,de időnként van hogy a Midas pult Eq-ját használom, mert az olyan nagyon viccesen színes. :) Számomra az otthoni mastering egyfajta fából vaskarika, de sajnos megkerülhetetlen, mert egy "sima" mix már nem felel meg a kor technikai követelményeinek.

 

a végeredmény a lényeg, egy kellemes és hallgatható zene. és ez nem csak a mixtől, hanem a zenei kompozíciótól is nagyban függ.

 

Ezzel teljesen egyetértek.

 

ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)

 

Ezzel vitatkoznék, (na azzal persze nem, hogy nem kell vérre menő vitát folytatni) mert "sajnos" tudomásul kell venni, hogy a stúdió technikában az igazán komoly berendezések, -amikkel kompromisszum mentes, minőségi munkát lehet végezni-  nagyon-nagyon sok pénzbe kerülnek és vannak tények, amikről nincs értelme vitatkozni... és ez nem sznobizmus. Minden egyéb csak önámítás, a részmegoldások megmagyarázása önmagunk megnyugtatására. (Van tapasztalatom hidd el...)

 

Link to comment
Share on other sites

bocs, ha félreérthetően fogalmaztam, ezt úgy értettem, hogy nyilván vannak hardverek vagy pluginek, amik erre vagy arra a feladatra a legalkalmasabbak.

 

vitázni pedig azon felesleges, hogy X hardver vagy plugin a legjobb, a többi semmit nem ér. amolyan vallási háború, mint a mac vs. pc.

 

az megint más kérdés, hogy milyen árkategóriáról beszélünk, mert azért a home-pro-audio messze nem éri el a tényleges proaudio szintet.

Link to comment
Share on other sites

bocs, ha félreérthetően fogalmaztam, ezt úgy értettem, hogy nyilván vannak hardverek vagy pluginek, amik erre vagy arra a feladatra a legalkalmasabbak.

 

vitázni pedig azon felesleges, hogy X hardver vagy plugin a legjobb, a többi semmit nem ér. amolyan vallási háború, mint a mac vs. pc.

 

az megint más kérdés, hogy milyen árkategóriáról beszélünk, mert azért a home-pro-audio messze nem éri el a tényleges proaudio szintet.

 

Azt hiszem értem mire gondolsz. (Különbséget teszel valódi stúdió technika és otthoni "Pro", illetve "gagyi" technika között.) 

Azonos kategórián belül van értelme megvitatni  az adott cuccok teljesítményét, tapasztalatokat cserélni.

De akkor is a helyén kell kezelni a dolgokat. Aki ezt nem veszi tudomásul az becsapja magát. (pl. az általad említett mac-pc "háborúnak" valóságos alapja van (volt?) ezt éveken át a saját bőrömön tapasztaltam, csakúgy, mint az outboard-ok, sőt a plug in-ek közti minőségi különbségeket is!)

Ez is ez komoly üzlet, amit gerjesztettek, mivel a mai (igazából a 90-es évek óta) technológia elérhető közelségbe hozta egy egyszerű felhasználónak, hogy megfelelő stúdió körülményeken kívül képessé válhat egyszerűen többsávos, több hangszeres felvételeket készíteni, amit azután MINDENKI számára közzé tud tenni a világhálón, ami remek, mert kiélheti az alkotási vágyát. (Régebben is megvolt ez, csak akkor más körülmények között sokkal nehezebb volt...erről is sokat lehet és kell filozofálni...) Ezeket az eszközöket használják a zenei iparban dolgozók is, a munkájukat mobilabbá, könnyebbé teszi, demókat készítenek, stb... DE ettől még a végső anyagot megfelelő helyen, eszközökkel és szakemberekkel készítik el. Minden más, amit mutogatnak a net-en az nagyrészt marketing, hogy a gyártók minél több embernek el tudják adni a terméket.

Ettől függetlenül tök jó, hogy van ilyen és igen is van létjogosultsága, mert klassz dolgok tudnak születni, csak a helyén kell kezelni mindent és akkor nincs is vita, pláne nem "háború" :)

42 éves vagyok, elég sok tapasztalatot halmoztam fel az évek során. Én is csaptam be magam, illetve engem is csaptak be akarva, akaratlanul. Én is ki voltam akadva, amikor "magas lóról", lekezelve beszéltek velem a "szakértők", akik láttak már közelről komolyabb berendezéseket is (ritkán találkozom azért ilyennel még ma is). Egyszer írok erről bővebben valahol, hátha érdekel ez valakit, hogy okulhasson...:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...