Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Romulus

Kérdés

Üdvözlet!

Előszó: A fórumot végiglapozva nem találtam még ilyen összegző topikot a témával kapcsolatban. Persze akadnak hasonló foszlányok, de gondoltam nyitok egy új topikot, ha már van ilyen fórum- remélem nem köveznek meg érte, ha igen törölhető, de úgy hiszem sokaknak hasznos lehet.

A topic témája a mixing/mastering, mintahogyan az a címéből remekül ki is derül. Arra lennék kíváncsi ki milyen Dawot ajánlana, milyen plugineket használtok, mely vasakra esküsztök, ki milyen chaint használ, kinek mi a megfelelő headroom stbstb..

kinek mit jelöl maga mastering? és kinek mit jelent végső final mix?

Én lényegében törekszem a sosemlehetötkéletes mixre és EQ-COMP-LIMITER láncot használok.
kb 3db headroom-mal.

Waves pluginokat és Trackset cuccokat használok. Esetleg bármilyen alternatíva?
Uad kártyával kapcsoaltos tapasztalatok?melyiket érdemes?

egyelőre ennyi jut eszembe, ha esetleg a topiknak van létjoga akkor természetesen írok még ide konkrétabbakat, esetleg ábrák printscreenek stb.

jöhetnek ide videók is+bármilyen anyagok.
Ha lesz itt élet lesz aktivitás.

ÁVE!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 254
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

^Mind2 jó példa rá.

 

Nekem is lenne egy kérdésem: M/S EQ, azon belül a basszus monoba tétele.

Csak egyes trackeknél szoktátok használni, vagy akár masterre is mehetne gond nélkül?

Nem látok semmilyen okot hogy miért ne lehetne, viszont még sose láttam ilyet master chainbe.

 

Van esetleg vmi amiről nem tudok? Talán banális, gagyi kérdés, de ez van. THx!

Link to comment
Share on other sites

^Mind2 jó példa rá.

 

Nekem is lenne egy kérdésem: M/S EQ, azon belül a basszus monoba tétele.

Csak egyes trackeknél szoktátok használni, vagy akár masterre is mehetne gond nélkül?

Nem látok semmilyen okot hogy miért ne lehetne, viszont még sose láttam ilyet master chainbe.

 

Van esetleg vmi amiről nem tudok? Talán banális, gagyi kérdés, de ez van. THx!

Akkor mondhatjuk, hogy nem igazán használunk ilyen effekteket a maszter sávon (legalábbis klasszikus érelemben nem).

A basszus monóba tétele..

miért nem monó alapból?

vagy van a utility nevű plugin abletonban.

Vagy van a waves Center megoldása..

Egyébként szerintem nyugodtan lehet használni maszternél is sokszor indokolt  mert szélesebbé teheti a zenét..?

Amúgy folyhatna valami kis diskurzus erről az M/S dologról, hogy kevesebb legyen a pixel..

 

Link to comment
Share on other sites

^Mind2 jó példa rá.

 

Nekem is lenne egy kérdésem: M/S EQ, azon belül a basszus monoba tétele.

Csak egyes trackeknél szoktátok használni, vagy akár masterre is mehetne gond nélkül?

Nem látok semmilyen okot hogy miért ne lehetne, viszont még sose láttam ilyet master chainbe.

 

Van esetleg vmi amiről nem tudok? Talán banális, gagyi kérdés, de ez van. THx!

 

Én szerintem egy fontos dolgot érdemes lenne tisztán látni:

 

Sokszor keverik, a mono-sztereo, és a MID/Side fogalmakat. A klasszikusan, és köznyelven sztereo keverés-mastering vonalán az anyagnak van mid, és side komponense, amit fel lehet fogni monónak, és side-nak. Namost: elektronyikus zenében nem csak, és kizárólag mono lehet egy synthbass pl, de MID-centrikusnak kell lennie, hogy legyen koncentrált ereje. Ugyanúgy, ahogy bármilyen más basszusnál is bármilyen zenében a 2 komponens muzsikától függően, de megférhet valamilyen arányban. Természetesen az egész "kevert jel" (2 komponens) teljes egészét x Hz alatt mono-ba lehet tenni, és ajánlatos is. 

 

Nagyon jól meg lehet érteni a kérdést a Brainworx bx_digitalv2 pluginjén keresztül, ha az ember figyelmesen áttekinti. natív, UAD, és TDM vonalon is hozzáférhető.

bx_digital_v2.png

Link to comment
Share on other sites

Udv Mindenkinek! Elolvastam az osszes hozzaszolast, es nagyon tetszik a forum!
Sok kerdes volt, hogy az UAD pluginok milyenek, megeri-e hasznalni oket.
UAD-2-t hasznalok, es ket db. Solo kartyaval hajtom a cuccokat. Elotte kiprobaltam nagyon sok plug-in-t a keveresekhez, de a Waves bizonyult a legkezenfekvobbnek, es a legsokretubb csomagnak a piacon. Roviden, ha van egy waves 9-es csomagod, akkor gyakorlatilag az osszes savra tudsz talalni mindent, amit szeretnel.
Mikor megvettem az UAD-t azt tapasztaltam, hogy:
1. Az olyan effektek, amik nem annyira a zene szinezesere valok, mint pl. a kompresszor, azoknak sokkal jobban hallhato a mukodesuk. Egy Teletronix LA-2A eneken nalam sokkal tobbet nyujtott, mint barmilyen Waves compressor.
Az osszes UAD pluginom egyebkent osszehasonlitottam a Waves-es megfelelojevel, es nagyon sok elteres volt: igazabol itt nem lehet nagyon realisan nezni, hogy pl a 2 Pultec kozott kozotti kulonbseg melyik gyarto hatranya, mert sajnos nem volt alkalmam meghallgatni a vas Pultec-et, es azzal osszehasonlitani mindkettot. De visszaterve a kompresszorok nalam biztos nyerobbek, mert a celjeimat jobban tudom teljesiteni az UAD-val.
2. Azok az effektek amik talan "szinezoknek" mondhatok, mint pl. egy reverb, sokkal finomabbak es nehezebb kicsit hasznalni oket. Mig a Wavesbol batran raengettem valamit, az UAD-nal nem tudom olyan mertekben, mert elb....az egesz zenet.
3. Nagyon zsebbenyulos azoknak, akik karacsonyfadiszkent hasznaljak az effekteket, es raaggatnak a savokra sokat, mert a DSP hamar megtelik... Gondolkozom is egy 3. kartyan, ami mar Duo lesz.
Amiket irtam az csak az en velemenyem, es nezopontom, ha erdekel valakit, erdekel, ha nem, akkor ne csufoljatok ki! :D  

Link to comment
Share on other sites

2. Azok az effektek amik talan "szinezoknek" mondhatok, mint pl. egy reverb, sokkal finomabbak es nehezebb kicsit hasznalni oket. Mig a Wavesbol batran raengettem valamit, az UAD-nal nem tudom olyan mertekben, 

Én pont az ellenkezőjét tapasztaltam ennek. Azaz, hogy sokkal könnyebb használni, beállítani az Uadokat az általam eddig használt natívokkal szemben. Pl. Reverb: Fő bajom a natívoknál az szokott lenni, hogy nem lehet őket jól beállítani. Ha sok van szétmos mindent, mégsem ül bele a mixbe, ha kevés akkor meg "nyers" marad. A kettő közötti rész nem létezik, csupán kompromisszum. Pl. ezért szeretem az emt 140-et. Nem kell belőle sok, és megbolondítja pl az éneket, de nem maszatol össze mindent, és nem sound-idegen. Vagy ott van a Cooper time cube. Soha nem hallottam a natívokat, hogy így belesimultak volna a mixbe. Pikk-pakk és kész, nem kell sokat vacakolni, hogy beleerőszakolódjon a keverésbe. Az viszont biztos, hogy sokkal kevésbé universal-isak stílusok tekintetében az uadok. Viszont, ahova illeszkednek ott a legjobbak. (Persze nagy általánosságban, és szoftverek tekintetében.)

Link to comment
Share on other sites

Érdeklődnék mi a vélemény a következő kérdésről (talán másnak is hasznos lehet):

A vokálok általában monóban kerülnek rögzítésre majd editálás során kapnak végső formát (pan, reverb, stb)..
A kérdésem arra irányulna mi a teendő sztereó vokál esetében? (keverésnél)
A magam részéről úgy oldanám meg, hogy sztereó pluginokat alkalmazok a monó pluginok helyett (de mondjuk hasonló szellemben), ha egyáltalán megoldható így ez a kérdés, vagy lényeges-e egyáltalán..

Elnézést a kérdés egyszerűségéért de hátha kapok érdekes támpontokat:)

(Olykor a basszus sem mindig mono ha olyan a hangminta...)



 

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

 

Milyen funkcionális különbség van abban, ha egy insert effekt a fader után van kötve, s nem elé? Ill, mikor szokás így routolni? Egy Cubase demo projectben látom, hogy az enhancer a fader után van bekötve(insert7), de nem értem a funkcionális különbséget. Milyen esetekben érdemes így használni az adott effektet? Talán a gyári eq miatt(mert az az utolsó insert a fader előtt)? De annak is csak akkor van jelentősége, ha használnám a gyári eq-t.

 

Üdv

Szabolcs

Link to comment
Share on other sites

Ha a fader után van egy effekt, akkor a fader állása is befolyásolja a rájutó jel mértékét, míg, ha a fader előtt van, akkor az effekt a hangerőszabályozás nélküli jelszinten dolgozik. Ennek pl egy compressor esetén lehet valami értelme.

 

Nem ismerem a Cubase-t, de feltételezem, hogy a gyári EQ-ja is bárhova tehető a láncban. Ha meg nem, akkor az elég gáz….

Link to comment
Share on other sites

a Studio EQ plugin tudtommal ugyanaz mint a Channel Strip EQ, az meg rakható az utolsó 2slot-ba(azok meg post-fader slot-ok), szal. a következő a jelút tudtommal

1. fázis kapcsoló
2. bementeti hangerő
3. 1-6 insert-ek (pre-fader insert slot-ok)
4. channel strip(itt az EQ szabadon pakolható) Cubase 5-ben itt csak EQ van
5. pre-fader send-ek
6. csatornafader
7. 7-8 insert-ek (post-fader insert slot-ok)
8. post-fader send-ek
9 panorámázás

3-4 felcserélhető egymással (kis bumszli a tab-on), 7-es pont sztem (szal a post-fader insert-ek) különösen jók: végső limitálásra, hangerő maximalizálásra, dithering-re (mixing ill. mastering fázisban)

Link to comment
Share on other sites

Ez már milyen?

 

Nem oda rakok effektet, ahova akarok?

 

No, ezek után nem csak "nem ismerem", hanem nem is akarom ismerni a Cubase-t.

 

A mostanában sokszor gucsmolt Logic fényévekkel előbb jár ezek szerint. Ott már a nyolc évcvel ezelőtti verzióban is oda tettem effektet, ahova akartam... És eldönthettem, hogy pre, vagy post....

Link to comment
Share on other sites

Post fader insertnek eleve csak a master buszon van értelme, ami ugye nullán áll.

A sima sávokon semmi haszna, sőt kifejezetten szopatják vele a népet így, hogy az EQ rossz helyen van

és nem állítható.

Az alap EQ ugyanis a pre insertek után van, így pl. nem lehet normálsan limitert használni,

mert annak meg ugye EQ után kellene lennie.

A post fader insertben viszont semmi értelme a limiternek, mert vagy nem fog semmit, vagy letorzul,

attól függően, hogy éppen hogy áll a hangerő.

A lényeg, hogy annak pre fadeben kell lennie.

Marad az, hogy insertbe rakunk akármilyen EQ, amit akarunk.

Általában amúgy is ez van, főleg ha UAD-ozik az ember, de egy csomó szituban

simán jó lenne a gyári is, ha jó helyen lenne a láncban.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...