Jump to content
Ménemszól.hu

Schwarzonator II, azaz ne tanuljunk meg zenélni


clinteastwood

Recommended Posts

hát nem egy besza-behu amit leművelt a videóban de az ötlet maga nagyon nagy én nem vagyok egy zongorista örülök ha a hármas akkordokkal elbíbelődöm pedig évek óta nyűvöm autodidakta módon szintén, nem rég neki feküdtem rendes szabályos akkordokat bemagolni de nem sokra megyek vele jobb az amit az ember saját kútfőből matekozik ki szerintem, mármint ha már meg van az a szint hogy amit kitalálsz az nem hamis és még tervezetten harmónikus is

ezt nem értem. miért kell bemagolni az akkordokat? zongin egy dúr akkordot lefogsz, az összes dúr akkordot tudod. moll, hetesek, hatosok, 9esek, 11esek dettó... valamit nem jól csinálsz szerintem.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 147
  • Created
  • Last Reply
grema, nem tudom, miért vetted ilyen "sértődősre" a figurát. Egyszerűen arról van szó, hogy meglehetősen visszatetsző, hogy egy olyan ember, aki egyáltalán nem tud zenélni, megalkot valamit, amivel másoknak is (akik szintén nem tudnak zenélni) azt sugallja, hogy "Öreg, semmi szükség arra, hogy bármilyen hangszeren bármit is elő tudj adni, elég, ha betöltöd ezt a programot, és összevissza rátenyerelsz a bill-re, és már zenész is vagy!" És ami a legszomorúbb: az egy dolog, hogy az úriember magát ettől zenésznek tartja. De az, hogy van egy kör, akik szerint ezzel a "teljesítménnyel" "legend", na EZ az igazán szomorú. Harvey Keitel örökbecsű szavai jutnak eszembe a ponyvaregényből...
Jelenleg nincs rá időm, hogy válaszoljak, a sértődősség nincs, csak nekem szimplán az visszatetsző, hogy úgy beszélsz valakiről, akinek a munkásságát szerintem nem egészen tudod a helyén kezelni, mintha épp most rántottad volna ki a valagadból. Szerintem ez még akkor sem lenne helyén való, hogy ha kétszer sikeresebb lennél nála, így meg pláne;)
Link to comment
Share on other sites

grema, azok alapján, amit az első posztban lévő videóból (és a többiből is) leszűrtem - úgy vélem -, nagyon jól sikerült megállapítani, mennyit ér az illető "zenészi / zeneszerzői" tevékenysége. (Semmit, ehhez képest "legend" lehet, de ez már egy másik történet!) Csak és kizárólag erről volt szó. Semmi másról.

Lehet, hogy világklasszis producer (a szó klasszikus értelmében), elképesztő üzleti géniusz, kimagasló tehetségű szobrász... Nem erről szólt a történet.

Link to comment
Share on other sites

Én is csúnya leszek és beledumálok. Én meg arra akarok kilyukadni, hogy ezek a H.Sch. alkotások a helyükön kezelve sem jók. Hagyjuk, hogy ki mennyire tud zenélni, hisz irányzatok százait próbálhatnánk meg egymáshoz hasonlítani... ahogy Merefo mondta: "Az szomorú, hogy a harmóniákhoz és dallamokhoz szokott öreg agyak lenézik a sokszor minimalizmusba hajló zenét..." és én épp ezen próbálok meg túllendülni, de ezek a H.Sch. automata + csavargatás projektek minimal music kategóriában sem esztétikusak szerintem.

A minimál zenében is hallottam már százszor jobbakat, sokkal érdekesebb és egyedibb hangszerelésekkel, úgy is hogy az alkotó tudta is, hogy mit akar lenyomni a billentyűzeten... mind szerkezetben, mind hangszínekben szalonképesebben tudta kifejezni magát és mindezt akár itt a Ti köreitekből is láttam, hallottam már. És még szívesen hallgatom is alkalmanként :thumbsu:

Ha valaki nem tud zenélni és ír egy automata programot, amivel minimal zenét csinál, ám legyen... van az a hangulat, amikor olyat hallgatok, de akkor legyen szíves sound design-ben olyat "producerkedni" (bár ez a producer szerintem olyan szó, mint a sztárok között a "celeb"), hogy az akkor minimal zenében nyújtson valamit a hallgatónak.

Link to comment
Share on other sites

Ha én volnék a metálos arc, akkor megjegyezném, hogy nagyon sok mindent hallgatok, de metalt szinte alig. :)

Abből bőven elég a színpadon és a stúdióban! :)

Adott esetben még az is megeshet, hogy tesztene az ürge produkciója.

Nekem inkább elvi problémáim vannak ezzel az egésszel.

Valójában már rohadtul elegem van abból, hogy az énekes nem tud énekelni, mert majd megcsinálják autotune-nal,

a dobos nem tud dobolni, mert majd leprogramozzák, a zongorista nem tud zongorázni, stb.

Szükségtelen folytatni a sort, mert gondolom értitek.

És itt nem arról szó, hogy "elveszik a zenész munkáját".

Ez annál sokkal rosszabb.

Itt nem az van, hogy a gépsor mellé már nem kell ember, mert automata lett.

Ezen a traumán már nagyon régen túlesett a zenésztársadalom a hangfelvétel feltalálásával. :)

A gond az, hogy ezek a figurák szentül hiszik, hogy ők most zenélnek és hogy ők zenészek

és ezt másokkal is elhitetik. Főleg ezzel a cuccal, ami direkt kamuzáshoz készült.

Szerintem alapvető fogalmi zavarok vannak manapság.

Ők inkább "effekt audió-élmény" előállítók, amit ebben a formában teljesen el is fogadok,

de ennek az égvilágon semmi köze a zenészséghez.

Ettől még persze lehet jó és érdeklődésre számot tartó a produkció, ez ízlés kérdése.

Photoshopban is össze lehet rakni egész jó dolgokat, de azért mindenki érzi,

hogy Michelangelo, vagy Dali egy más történet.

Az is elég visszataszító tud lenni, amikor a Photoshop lovagok megpróbálják magukat

festőművésznek beállítani, amikor nem azok.

Ettől még persze némelyik csinál nagyon jó dolgokat és némelyik valóban tud festeni igaziban is.

Szóval a fő bajom, hogy manapság szinte semmiről nem lehet eldönteni,

hogy igazi, vagy kamu és ez a "találmány" csak tovább ront a helyzeten.

Link to comment
Share on other sites

Nahjó! Akkor írok személyes véleményt, mert látom mindenki írt! És úgy látom mindenkinek igaza van!

sound design szempontjából tényleg nem nagy szám, mert st germain shure thing óta nem is nagyon tudok mondjuk jobbat...

A többi elektronikus zenéhez, amiket szeretek meg nem is akarom hasonlítani mert teljesen elmarad

De amellett legalább igényes, igényesebb mint a mostani pop technok a rádióban

Ismerem az érzést is az ellenszenvet okozza. De ezen túl kell tudni lépni. Mert az élet ilyen. Nem sok ember elismeréséért zenélek. Hanem a saját mércém alapján. Így már nincs is ez rossz érzés.

A másik, hogy már egy jó ideje kevés a zongoratudás ahhoz hogy egy zenét megírj, kár ezen vitatkozni, már rég nem csak arról szól a dolog.

A macska teljesen meglepett :)

Link to comment
Share on other sites

Idegesítő hogy nem tudod mi igazi mi kamu...

Egyáltalán nem számít, ha nem tudod mivel készült. Minden hangszer, szer mint eszköz. Egy gitárhangminta jól szól a michael jacksonban, és oda pont sampler gitár a jó akkor az nembaj. Sőt egy olyan felvételen megszoktuk hogy az az oda való. Egy más stílushoz meg inkább az élő.

Ezeknek az eldöntéséhez csak ízlés kell.

senki ne féltse a tudását hogy ez az ember lerombolja, mert a tudás fabatkát ér, minden új felfedezésnél

Link to comment
Share on other sites

Az igazi és kamu között csak a jó ízlés tud dönteni. A közízlés sosem reprezentatív ilyen szempontból, mert a közösség igényeit és lehetőségeit használja.

Amúgy elképzelem hány feltörekvő hangszeres zenekar megy be a stúdióba, úgy hogy a gitárt utána kell játszani, a dobot leprogramozni. Így érthetően mondjátok zenésznek azt, aki hangszeren zenél. Az én filozófiám szerint mindenkinek zenélnie kellene, és a gyengék elkullognának az érdeklődés hiányában. Az elektronikus tánczenészek meg lehetnének tánc-zajászok, sajnos a dolog terminológiájában van fejletlenség.

Az okos elektronikus zene a technológián nyugszik, és a hibákból kovácsol előnyt, főleg mivel annyira sarkas is. Szüksége van könnyítésekre, egyszerűsítésekre és új eszközökre, hogy működjön.

Link to comment
Share on other sites

Én is csúnya leszek és beledumálok. Én meg arra akarok kilyukadni, hogy ezek a H.Sch. alkotások a helyükön kezelve sem jók. Hagyjuk, hogy ki mennyire tud zenélni, hisz irányzatok százait próbálhatnánk meg egymáshoz hasonlítani... ahogy Merefo mondta: "Az szomorú, hogy a harmóniákhoz és dallamokhoz szokott öreg agyak lenézik a sokszor minimalizmusba hajló zenét..." és én épp ezen próbálok meg túllendülni, de ezek a H.Sch. automata + csavargatás projektek minimal music kategóriában sem esztétikusak szerintem.

A minimál zenében is hallottam már százszor jobbakat, sokkal érdekesebb és egyedibb hangszerelésekkel, úgy is hogy az alkotó tudta is, hogy mit akar lenyomni a billentyűzeten... mind szerkezetben, mind hangszínekben szalonképesebben tudta kifejezni magát és mindezt akár itt a Ti köreitekből is láttam, hallottam már. És még szívesen hallgatom is alkalmanként :thumbsu:

Ha valaki nem tud zenélni és ír egy automata programot, amivel minimal zenét csinál, ám legyen... van az a hangulat, amikor olyat hallgatok, de akkor legyen szíves sound design-ben olyat "producerkedni" (bár ez a producer szerintem olyan szó, mint a sztárok között a "celeb"), hogy az akkor minimal zenében nyújtson valamit a hallgatónak.

Schwarz zenéje a minimalista tánczenei színtéren pont attól számít exkluzívnak, hogy alapvetően szakított a szétdizájnolt hangfoszlányokkal dolgozó minimalista hagyományokkal és becsempészett klasszikus értelemben vett perkusszív elemeket zongorát vonósokat stb. stb. Nyilván ebből következett az, hogy megpróbálja behozni az élő hangszert is a fellépéseibe és megpróbál a szettjein belül is organikusabban dolgozni, variálni a vázlatokkal elektronikával stb. Mivel a dj-live fellépések valamint a zeneírás remixkészítés elég sok időt tud elvenni az ember szabadidejéből, főleg ha megy a szekér(neki végülis megy) valószínűsíthető hogy annyi ideje nincs vagy nem volt az emberünknek, hogy komolyabb szinten belevesse magát a zongoratanulásba, viszont szüksége volt valamire amivel ezt tudja valamelyest kompenzálni. Sztem ez a program nem azért készült, hogy azt higgyék az emberek ,hogy ő tud zongorázni, arra ott van Bugge, hanem azért, hogy az a viszonylag kevés harmónia akkord stb amit a zenéiben használ, egyszerűen, hibátlanul és viszonylag interaktívan tudjon megjelenni a zenéjében élőben. Egy egyszerű szerkezetű zenében, ahol szinte mindennek stimmelnie kell, nem nagyon engedheti meg az ember, hogy hibázzon, mert ha 5 hangból már 1-2nem passzol az már elég sokat el tud venni a zenei élményből.

Az hogy nem tetszenek a hangszínek szerintem maximálisan ízlés kérdése, nekem sem tetszenek azok a hangszínek amiket bendi használ, mert a 90es évekbeli pornófilmek gagyi aláfestőzenéi jutnak róla eszembe, de nyilván neki tetszik, ezért használja, nincs is evvel semmi baj.

Schwarzot illetve a munkásságát mellesleg a "szakmabeli"(gondolok itt az elektronikus zenei szcénára) emberek általában elismerik, ezért is számít ő valamiféle "legend"-nek, nyilván ezt elsősorban a saját közegében lehet értelmezni. Ez olyan minthogy a "falu bikája" lehet, hogy meg sem közelíti az ország legerősebb embereit, És lehet is erre hivatkozni, hogy x-hez meg y-hoz képest elég gyengusz a paraszt, de ha ott vagy a faluban és esetleg elkap és jól elver, az biztosan tud fájni.

Erről a zenész nem zenész dologról meg annyit, hogy a szekvenszeres, sampleres, számítógépes zeneszerzés, zenekészítés a 80as évek óta elég stabilan működik, a Schwarzhoz hasonló embereket, akik általában inkább producerek mint hangszeren játszó "zenészek" kb. a 90es évek vége óta e-musician-nak, computer musician-nak hívják világszerte. Lehet rajta vitatkozni, lehet nemtetszést kifejezni, lehet háborogni, de szerintem már rég késő.

Link to comment
Share on other sites

Az igazi és kamu között csak a jó ízlés tud dönteni. A közízlés sosem reprezentatív ilyen szempontból, mert a közösség igényeit és lehetőségeit használja.

És mi az, hogy jó ízlés? Hogyan méred, hogy kinek az ízlése jó, vagy sem?

Link to comment
Share on other sites

A művész saját mércerendszere, értékékítélete, az alkotás eredetiségét, értékét tekintve, hogy sz@rt se csinált az alkotó óráiban tegnap, vagy zseniálisat alkotott. A téma tükrében alkalmazza mindenki a saját szubjektív rendszerét a fent említett előadók megítélésében. A közizlést most kizártuk. A jó ízlés szubjektíven mérhető elég nagy szórással, feltéve ha sikerül közös mércét felállítani két egyed között, egyébiránt adott művészeti ágban a művészeti kifinomultság értékének közelébe helyezhető alkotott érték.

Link to comment
Share on other sites

"Az igazi és kamu között csak a jó ízlés tud dönteni."

Hát igen, csak ma már egy laikus sajnos nem tudja, hogy átkúrják.

A programozott dobot pl. ma már a legnagyobb rutinnal rendelkező

hangmérnökök sem mindig tudják megkülönböztetni az élőtől, ha mindkettő profin van megcsinálva.

Én is csak azért ismerem fel többnyire, mert éjjel-nappal ezen dolgozom mindkét verzióban.

Éneken is általában meghalljuk az intonátort, de egy laikus csak nagyon ritkán.

A legtöbb ember még azt sem veszi észre ha az orra előtt playbackel egy énekes

és simán bekajálja, hogy élő a produkció.

Ezt mondjuk simán betiltanám.

Ha nem tud énekelni, akkor takarodjon el dolgozni és legyen hasznos tagja a társadalomnak, nem ? :)

Link to comment
Share on other sites

A művész saját mércerendszere, értékékítélete, az alkotás eredetiségét, értékét tekintve, hogy sz@rt se csinált az alkotó óráiban tegnap, vagy zseniálisat alkotott. A téma tükrében alkalmazza mindenki a saját szubjektív rendszerét a fent említett előadók megítélésében. A közizlést most kizártuk. A jó ízlés szubjektíven mérhető elég nagy szórással, feltéve ha sikerül közös mércét felállítani két egyed között, egyébiránt adott művészeti ágban a művészeti kifinomultság értékének közelébe helyezhető alkotott érték.

De ha a jó ízlés szubjektíven mérhető elég nagy szórással, akkor alapjában véve ez sem tud reprezentatív lenni, illetve tud, de objektív mércét nem tudsz felállítani vele. Tehát az hoy mi igazi és mi kamu a gondolatmeneten tovább menve megint csak tök szubjektív, ennek következtében még mindig ott tartunk ahol a part szakad, se nem tudjuk, hogy mi a jó ízlés, se nem tudjuk, hogy mi az igazi és mi a kamu. Azt tudjuk, hogy semmit sem tudunk :D Másrészt meg hogyan számolható, mérhető a művészi kifinomultság értéke egy adott művészeti ágban?

Szerintem a köz mint olyan nem hagyható ki teljesen ebből a dologból.

Link to comment
Share on other sites

A Vangelises videóban láttátok a súlyokat amivel a billentyűk le vannak nyomva? :)

Egy mai változatban LFO-val (led flashing object) vezérelt macskát használnék.

Mint minden művészeti formánál szerintem a legfontosabb a témához tisztelettel közeliteni, annyi minden a felfedezni való van amit nem tudhatunk. Lehet valaki képzetlen zseni vagy fantáziátlan ámde képzett zenész is.

A minimallal kapcsolatos dolgokat egyébként Silk egészen frappánsan megfogalmazta a lakossági hangmérnök simogatón, akit érdekel nézze vissza a videót pár posttal korábbról.

Link to comment
Share on other sites

Azért egy dolgot szeretnék "jegyzőkönyvbe rögzíteni" a jó ízlés és az ízléstelenség bizonyos kereteken túl (vagy belül, attól függ, honnan nézzük), igenis objektív kategória.

(Mint ahogy a penetráns bűz mindenki számára penetráns bűz.)

Mert abban azért - gondolom -, mindenki egyetért, hogy a 3+2, vagy Lagzi Lajcsi nem éppen a "jó ízlés" szinonímái... (Attól függetlenül, hogy szigorúan zenész-szakmai szempontból képzett, jó "szakik".)

Link to comment
Share on other sites

Pont a 3+2 meg a Lajcsi kőprofi és kimagaslóan igényes a műfaj átlagához képest! :)

Nézz egy kis Fásy-mulatót és rögtön megtanulod értékelni Lajcsiékat! :)

Na igen pont ez lenne a lényeg, hogy ezeket a dolgokat legpontosabban a saját környezetükön belül lehet mérni. A sramli zenét ugyanúgy lehet élvezni, mint a sikítósmetált, vagy egy komolyzenei darabot, vagy egy elektronikus tánczenét, csak tudni kell helyén kezelni mindegyiket. Lajcsiékat nem viszem a Zeneakadémiára, Ravel-t nem viszem a Kiskunborzasztói falunapra, Henrik Schwarzot nem viszem a Slayer koncertre előzenekarnak, Slayer koncertet meg nem szervezek egy technofesztiválra, mert mindegyik elsősorban a saját környezetében képvisel igazán komoly értéket. Persze lehet átfedéseket létrehozni stílusok között, de általában annak érdemes különleges alkalmat teremteni, és külön figyelmet szentelni.

Link to comment
Share on other sites

Na igen pont ez lenne a lényeg, hogy ezeket a dolgokat legpontosabban a saját környezetükön belül lehet mérni. A sramli zenét ugyanúgy lehet élvezni, mint a sikítósmetált, vagy egy komolyzenei darabot, vagy egy elektronikus tánczenét, csak tudni kell helyén kezelni mindegyiket. Lajcsiékat nem viszem a Zeneakadémiára, Ravel-t nem viszem a Kiskunborzasztói falunapra, Henrik Schwarzot nem viszem a Slayer koncertre előzenekarnak, Slayer koncertet meg nem szervezek egy technofesztiválra, mert mindegyik elsősorban a saját környezetében képvisel igazán komoly értéket. Persze lehet átfedéseket létrehozni stílusok között, de általában annak érdemes különleges alkalmat teremteni, és külön figyelmet szentelni.

grema, ezzel most félremagyarázol dolgokat.

Pont az a lényege az egész polémiának, hogy többünk szerint Henrik Schwarz semmilyen környezetben, semmilyen koordinátarenszerben semmilyen (zenei) értéket nem képvisel. Sem zenészi, sem zeneszerzői, sem "zenedesigneri" értelemben. Ez - többünk szerint - nem ízlés kérdése, nem szubjektív.

Az íztelen, hideg, szétfőzőtt krumplileves semmilyen "környezetben" nem képviles értéket.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez az egész olyan, mint amikor a kortárs festő fest egy citromsárga kört, meg egy narancssárga négyzetet, majd hátradől. A galériája megnyitóján pedig 10 percet mesél arról, hogy ez egy naplementében sétáló teve, az azonos tónusú színek az együvé tartozást, a közös sorsot jelképezik, az eltérő formák pedig a különbözőséget, a 2 dimenziós objektumok pedig hogy egy idősíkban léteznek.

A saját közönsége számára azonnal kirajzolódik a teve és elismerően bólogatnak.

De nem azt ünneplik, hogy milyen szép tevét rajzolt, még csak azt sem, hogy milyen szép négyzetet, hanem hogy ez a koncepció csak neki jutott eszébe.

És mivel ennyire nyitott a kép értelmezése, ezért a hozzáértők még további vonatkozásokat képesek hozzá társítani, amiket a saját közönsége mind bekajál és ezzel lehetőséget teremt az alkotónak, hogy onnantól kezdve csak ilyeneket kelljen festenie és mégis elfogadják tőle.

Aztán ír egy programot amibe beírja a teve és naplemente szavakat, a program meg kiad egy citromsárga kört és egy narancssárga négyzetet, mi pedig legyünk kedvesek a helyén kezelni :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...