Jump to content
Ménemszól.hu

A/D

Recommended Posts

Nagyon büszkék vagyunk a ZBH video team legfrissebb munkájára. Szerintünk ennyire tanulságos, jól lőtt videót keveset látni a neten. A zenész gyerkőcök ügyesek, a szólás pusztító még youtube-on keresztül is, és Silk sem lett normálisabb.

A Hubay Jenő Zeneiskolából jelentkeznek, és megmutatják pár akusztikus hangszer lehetséges mikrofonozását a helyi technikával, ami itt egy Prism Sound Orpheus hangkártya, Maselec MMA-4XR-es mikrofon előerősítő, AEA R84-es a ribbon mikrofon, Brauner VMX a csöves nagymembrános mikrofon, és DPA 4011 TL a kismembrános kondenzátor mikrofon.

Szerencsére egyre több levelet kapunk, hogy lenne kérdésetek a szerkesztőkhöz, ami nekünk nagy segítség, és a jövőben lehetővé teszi, hogy nagyobb rendszerességgel jelentkezzünk (most 2 hónap telt el az előző rész és eközött, pedig úgy fest, ez a legtöbbre értékelt sorozatunk, és igény lenne sűrűbb megjelenésre). Szóval ne adjátok fel ezt a jó szokást, írjatok nekünk, és mi megyünk!

Ha elég sokáig nézitek, azt is megtudjátok, miért ez az epizód címe :)

Akkor fotel, pattogatott kukorica, kóla / sör, és play...

[media=]http://youtu.be/6HCeyKWjX5o

Link to comment
Share on other sites

Egy hiányérzetem volt tisztelt Urak: hogyhogy nem került szóba a sztereofónia, mint úri huncutság egy zömében klasszikus produkciókat bemutató műsorban ? Az első nóta

( J.S. Bach g-dúr csellószonáta tétele ?) szólószonáta.

Ugye nem jelentetnétek meg mono változatban ? A három gyönyörű, de különböző mikrofon legalább egyik darabját

( én a 4011-re szavaznék ) ki kéne egészíteni egy párrá, hogy vagy egy ORTF, vagy egy A-B sztereo párként lehessen használni, mert még ha egy nem szerencsés térben is, de mégis térélményt ad.

( Egyébként úgy tűnik a Devich vér nem válik vízzé, vadászkutya legyek, ha a csellista nem rokona Devich Sándornak, a Bartók vonósnégyes megalapítójának.)

Egyébként gratula, szórakoztató kis múvit csináltatok.

Link to comment
Share on other sites

Srácok!

Csak gratulálni tudok! Végre egy agyon nagyon hasznos felvétel ami általánosan segíti akár az otthoni konyha felvételeket.

Az észrevételem a következő.

Mi lenne ha csinálnátok egy ugyanilyen videót, csak a halandó itthoni amatőr zenész megközelítésből.

Prism Sound Orpheus

Maselec MMA-4XR

AEA R84

Brauner VMX

DPA 4011 TL

Ezek nem túl sok háztartásban fedezhetők fel. Valami olyasmire gondoltam mint pl

EMU vagy FF hangkártya

AKG és/vagy AT mikrofonok (vagy egyéb elérhető áru termékek)

stb.

Tehát valami, ami otthoni környezetben sokkal általánosabb konfig.

Ami szerintem (rajtam kívül) érdekelheti az embereket.

Akusztikus gitár

Elektromos gitár erősítővel

Ének

Fúvós (trombita, szaxi)

Vonós (hegedű cselló)

Esetleg zongora, pianinó (tudom ez már komolyabb dolog)

Szájharmónika

Conga, és egyéb kisdob

Shaker

Basszus gitár erősítővel

stb.

Szóval próbáltam felsorolni azokat az általános hangszereket amikkel otthon játszani szoktak az emberekék

Remélem építő jellegű volt és adott néhány ötletet...

Link to comment
Share on other sites

Mi lenne ha csinálnátok egy ugyanilyen videót, csak a halandó itthoni amatőr zenész megközelítésből.

Ez az ötlet bennünk is felmerült, de ha visszanézed a ZBH-kat, eddig mindig abból főztünk, ami a helyszínen volt. Tehát ha valakit az érdekel, hogy vehet fel akusztikus hangszert low end cuccon, a kézenfekvő megoldás tán az, hogy jelentkezik a műsorba, és akkor azzal próbáljuk megoldani a feladatot. Hiszen ez a lényege, nemde? ;)

De egyébként szélesítjük a palettát, rengeteg szuper ötletünk támadt, jelentkező viszont lehetne még több, bár most olyan 2-3 részre van anyagunk. De utána... :)

Link to comment
Share on other sites

Kicsit zeneiparosi.

Hangszer iránykarakterisztika?

Mic iránykarakterisztika?

A helyiség hatása? Mi az, hogy közeltér?

Na, pl. miért kattog a fuvola közelről, és miért nem kattog, ha a Zeneakadémián hallgatom, az 5. sorból? Én tudom a választ, de ebból a videóból sajna ilyesmi nem derül ki.

A gyakorlat nélküli elméletnek semmi értelme, az elmélet nélküli gyakorlat viszont hosszadalmas szopás, bizonytalan eredménnyel.

Remélem, senkit sem sértek mindezzel.

Tius

Link to comment
Share on other sites

Kicsit zeneiparosi.

Hangszer iránykarakterisztika?

Mic iránykarakterisztika?

A helyiség hatása? Mi az, hogy közeltér?

Na, pl. miért kattog a fuvola közelről, és miért nem kattog, ha a Zeneakadémián hallgatom, az 5. sorból? Én tudom a választ, de ebból a videóból sajna ilyesmi nem derül ki.

A gyakorlat nélküli elméletnek semmi értelme, az elmélet nélküli gyakorlat viszont hosszadalmas szopás, bizonytalan eredménnyel.

Remélem, senkit sem sértek mindezzel.

Tius

Muti! Fölösleges alapfogalmakat tisztázni, ha valaki nem tudja de érdekli, úgyis utánanéz, ilyenekkel nem kell rabolni az időt, van is sok más érdekesség . :)

Link to comment
Share on other sites

Kicsit zeneiparosi.

Ha figyelmesen megnézed a videót, és odafigyelsz, hogy a kérdező mit kérdez, akkor világosan kitűnik, hogy az általad hiányolt kérdésre a házigazda nem kíváncsi, ahogy te sem (írtad, hogy tudod). Ez analóg a másik kedvencemmel, a fórumon ezerszer előbukkanó problémával a "mit vennék én a helyedben, ha arra valaha is szükségem lenne, de nincs", ami logikai jellegéből adódóan nem fog soha értelmes párbeszéddé alakulni (nem az kérdezte hogy mi az az iránykarakterisztika, aki nem tudja). Igen, azt is belevehettük volna, hogy elmagyarázzuk mi az hogy dB röpke 10-15 perc erejéig feszített tempóban, csak mert ez is elhangzik, és biztos van akit érdekel, leszámítva persze a kérdezőt, aki miatt az egész műsor létrejött. Mert ugye ez nem egy enciklopédia, nem egy hangmérnökképző, hanem kvázi egy FAQ, némi szórakoztató jelleggel. És számomra az igazi döbbenet az, hogy a hozzászólás még pontot is kap (igaz, csak egyet), pedig meg mertem volna esküdni, hogy azért ez a kiindulási alap mindenki számára világos, ahogy az is, hogy konstruktív javaslatoktól /kritikáktól lesz jobb a műsor.

De másképp is megközelíthetem a problémát: a fogalmak tisztázása az, amit BÁRHONNAN BÁRKI megtudhat, egy sima netes google-zésből, vagy elmész suliba. Amit NEM tudhatsz meg, az pedig az, amit egy eleven, gondolkodó, kompetens hangmérnök azon KÍVÜL tud: a miértet! Ez se könyvben, se a neten nincs! Ahogy a rajz vs. videó közti különbség egy hangszer bemikrofonozásáról is más dimenzió. Ez az, amit leginkább tapasztalattal tudsz megszerezni, amitől több leszel. A műsor leglényegesebb mondanivalói egyértelműen a megközelítésbeli különbségek (naturisztkus vs. alkalmazott zene), illetve a valóság-felvétel realizmusának viszonya. Ezek tízezerszer fontosabb és érdekesebb (!!!) gondolatok, és ez már nincs a tankönyvekben. Ott az van, amit te kérdeztél, amit MINDENKI TUD. Hosszan elemezhetném a kérdést, de szerintem lényegtelen, mert akinek hasznos volt a műsor, vagy akár csak egy jót nevetett, vagy tetszett nekik a gyerkőcök előadása, azok úgyse fogják feszengetni, hogy miért nincs a videóban szó az Eiffel toronyról, az pedig képtelenség, hogy mindenki legnagyobb kérdéseire egyetlen műsorban válaszoljunk.

Az átgondolt kritikák reményében maradok tisztelettel,

A/D a műsor és az epizód ötletgazdája.

ui: nekem már feltűnt, hogy Silk sztorizós-mesélős tanításai miatt az emberek gyakran észre sem veszik, mennyi fontos dolgot tanulnak tőle. Nevetnek rajta, de mikor hazamennek, egy csomó dolgot már attól a perctől kezdve másképp csinálnak!

Link to comment
Share on other sites

Jó volt a műsor gratulálunk! Szeretjük! :) Nem kell annyira felfújni a dolgot. Kinek ez kinek az!

Nekem pl a felvételek túl naturálisak voltak itt ott. Hiányoltam a szaxofon levegő hangját, amit megszoktam kedvenc jazz memories collection lemezemről.

Persze ez a játékostól is függ tudom, csak kiegészítésképp említem

Gyakorlatiasságban annyit lehetett volna még, hogy zengető is van. Mert ilyen nyers felvételt senki nem hallgat.Az ilyen hangszereket eleve valami jó IR terekkel monitoroznám venném fel. Hamár a szoba teljesen dead, akkor biztos jót tenne hallgatás szempontjából is.

[media=]

Link to comment
Share on other sites

igazából jó kis praktikákat mutattok azoknak akiknek van 2,5millája ezekre a mikrofonoka. Általános hazsnálatra ez nem sok segítésget jelent. Pl. Ribbon mikrofon sehol nincsen, szinházakban elóadó termekben tuti. és a felső kategóriás tobbi mikrofonból sincs. Legtöbb esetben sm57 és azzal el van intézve. Na ezekkel lenne kihívás ugyanezt megcsinálni.. De továbbra is ki szeretném emelni az a tényt hogy a felvételekből Semmit nem mutattatok meg , hogy milyen lett Keverés nélkül. Tehát az nem derül ki hogy milyen lett az egész, illetve hogy mitől lenne jobb mint a hagyományos felvételek. Leszámítva a több milliós felszerelést ami nagyon keveseknek adatik meg.!.

Tényleg megoszhatnátok a felvételeket, mert sok esetben nem tartottam szerencsésnek a mikrofon pozíciókat. pl a bőgőnél.. saxofont is 1 klipsz AT mikrofonnal tökéletesen le lehet keverni, nem kell túlbonyolítani, meg nincs is rá lehetőség , hacsak nem stúdió felvételek készülnek.. 1 emberrel. de mivel általában multitrack a felvétel, igy megint csak haszontalan lenne ilyen mikrofonokkal mahinálni, mert mindenki más is beleszólna, főleg ilyen távolságokról...... felvételeket mutassátok meg nekünk... Köszi!

Link to comment
Share on other sites

Megy a sírás már, hogy nincs pénz. Azért szem előtt kell tartani, hogy nem kezdők számára készül ez a TV, alapfogalmakkal, SM57ekkel, electret clipsmic-okkal. Aki normális felvételt akar készíteni, meg ebből él, illetve a szakmában aktívan tevékenykedik, már rendelkezik olyan apparátussal, kapcsolati tőkével, hogy ne szoruljon a fent említett siralmakra. Ha nem más, van honnan kölcsönözzön egy U87et stb. Ha egy egész zenekart akar felvenni akkor sem adja alább, mert megteszi majd a clipsmic, mert tudja, hogy nem igazán. Persze, ha csak elektromos zenéhez készít mintát ott má kevésbé számít, úgyis szét lesz ölve a gyenge mic hibája effektekkel.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Nagyon jól szórakoztam a videó nézésekor. Segítek egy kicsit a korábbi hozzászólóknak a tapasztalatok összefésülésében, mert én ilyen okoskodó, de jóindulatú figura vagyok.

Elsőként: a mikrofonok áráról nem érdemes beszélni. Utána lehet nézni, és ki fog derülni, hogy ezek valóban nem filléres eszközök.

De nem ez a lényeg. Hanem például az, hogy hallhatjuk, hogy mire jó egy szalagmikrofon, egy kismembrános kondenzátormikrofon, valamint egy elektroncsöves nagymembrános stúdiómikrofon.

Én is egy zeneiskolában ténykedem, már jó pár éve, és amit a kedves mentoraimtól és a saját hibáimból tanultam, az az, hogy az első és legfontosabb, a terem hangzása, és annak a figyelembe vétele, hogy mi a különbség az emberi hallás és a mikrofonok által érzékelt hangesemények között.

Készítettem már olyan felvételt ami abszolút nem világszínvonalú és nem labori körülmények között sterilizált dolog, hanem egyszerűen csak egy hallgatható dokumentum.

Természetesen mindig abból indul ki az ember, amennyi ráfordítási lehetősége van.

Inspirációként ajánlom figyelmetekbe a Black Lion Audio történetét és munkásságát.

Ami az sm57-et illeti: Egy jó előerősítő és egy sm57 csodákra képes. Nyilván ez egy alacsony érzékenységű dinamikus mikrofon, korlátozott átvitellel, ami a hangszerek részleteit, levegősségét nem úgy közvetíti mint egy kondenzátor mikrofon. De elképesztő sok mindent meg lehet vele oldani. Sokáig én is alábecsültem, de nagyon jó ár-érték arányú eszköz. A kicsivel drágább Beyerdynamic M 88, vagy a Sennheiser MD 421 is jó mikrofonok.

Aki multifunkcionális kismembrános kondenzátor mikrofont keres olcsón: sennheiser E 614, E 914, és bármelyik hasonló beyerdynamic mikrofon, valamint a AKG 451B is jó választás.

A nagymembránosok közül CAD audio, AKG 414, Audio Technica AT4040, Microtech Gefell-től bármi (igaz ez már elég drága kategória).

Rengeteg hasznos dolog van a neten. Akit ez valóban érdekel, az felejtse el a panaszkodást és a számonkérősdit.

Ami nincs fenn a nagybetűs neten: Tarnóczy Tamás és Pap János könyvei. Zenei akusztika, Teremakusztika, A hangszerakusztika alapjai, Hang-Ember-Hang.

További jó zenélést, mikrofonozást!

Link to comment
Share on other sites

Nekem is tetszett ez a rész. Amit nagyon meghallgattam volna, az a különböző mikrofonok külön sávjai, hogy hallhassa az ember keverés előtt a mikrofonok "hibáit" és előnyeit. Nem lehetne valahova feltenni? A ribbon hangja érdekelne nagyon.

Link to comment
Share on other sites

én nem sírok,. gondom nincs a videóval meg az anyaggal...

a legtöbb helyen még mindig alap cuccok vannak., csak ennyit mondtam :D nem kell félre érteni.

nem is clips mikrofonra értettem, audio-technica saxofon microfonja pl, ami hibátlan erre a célra.. amúgy is a legtöbb mikrofon rengeted haszontalan tartományt felvesz, ami fölösleges az adott hangszerhez....

Link to comment
Share on other sites

"a legtöbb helyen még mindig alap cuccok vannak"

Kérdés, hogy mit értesz "hely" alatt?

Ahol nincs egy tisztességes mikrofon és előfok az akusztikus hangszerek felvételére és mégis ezzel foglalkoznak, az nem stúdió, hanem próbaterem. Ott valóban nincsenek ilyen drága cuccok.

Az SM57 amúgy valóban egy nagyon jó és sok mindenre használható mikrofon, de stúdióban inkább a Silk-féle megoldás a megszokott, amit persze lehet kicsit olcsóbb mikrofonokkal is csinálni.

Link to comment
Share on other sites

Maradok inkább a gyakorlatiasságnál. Ha szétnézel külföldi fórumokon, mindenki azt mondja kezdj egy sm57-el mert az a legáltalánosabb standard mikrofon mindenhol. Nekem is van és célnak megfelelő citera felvételeket készítettem vele. Pedig ott tényleg kéne a kondenzátoros.

Egy ilyen száraz szobában ahol nincs akusztika "kissé" felesleges ilyen mikrofonparkal dolgozni.

Szerintem egy átlagos hallgatónak nem nagyon tűnne fel melyik mikrofonnal vették fel. Főleg a ahol nincsenek 8-10khz körül repkedő felharmónikusok. Itt meg nem nagyon voltak, néztem.

Hamarabb elvéreznek a zenék a keverés eq-kompi tudás és egyéb dolgoktól.

Nagyon jó tanácsok elhangzottak pedig. Kopogó regiszterek, hangszermechanika stb elkerülése.

Másik nagy probléma hogy fülhallgatóval nem illik egy ilyen drága előláncot monitorozni. Mert tudjuk hogy a füles becsap minden téren. Megoldást kéne találni egy lehallgató rendszerre hangfalakról.

Inkább azokat kellene jól átrágni. Mégha szóló felvételről is van szó. Eq- és compresszor, tér. És itt is látom hogy minden volt csak egy alap, monitorozás egy felvételi eq, kompi zengető nem volt.

Elvesztünk a technika ördögében.Kockulás rulz!

Link to comment
Share on other sites

AD-ék olyan sokszor elmondták már: ez a műsor arról szól, hogy odahívják őket valahova hogy a helyszínen adott eszközök lehetőségeinek jobb kihasználásáról adjanak pár ötletet. Ha ott drága mikrofonok vannak, akkor azzal dolgoznak, ha olcsóbbak, akkor azzal... ha van monitorozás használják, ha nincs, akkor nem visznek oda csak hogy benne legyen a videóban (ne vicceljetek már! :) ). Amire kíváncsiak a kérdezők, arról mindent elmondanak, de nem fogják kioktatni zenei alapfogalmakról.

Szerintem a videó lényegretörő. Én élveztem. Remélem valaki majd odahívja a Helyszínelőket egy olyan zenei környezetbe, ahol az SM57 lehetőségeit is meg lehet próbálni kiaknázni... de szerintem ez ügyben nem egy ilyen videót kell szapulni (főleg hogy arról senki nem tehet, hogy a kérdezőnek milyen mikrofonparkja van), hanem AD-éknak írni, hogy őt látogassák meg legközelebb és rögzítsenek, zengessenek, monitorozzanak ami belefér. Én arra is rendkívül kíváncsi leszek :)

Nem vagyok egy nagy hangtechnikai guru, ezért javítsatok ki ha tévedek, de szerintem egy akusztikus hangszer hangját nem a rögzítésekor zengetik, hanem a mix készítésekor... asszem :)

Link to comment
Share on other sites

Igaz, hogy lehet jó felvételt csinálni SM57-tel is, sőt sokszor pont arra van szükség, de szerintem sosem felesleges jó mikrofonokkal és előfokokkal dolgozni. Amikor a mic+pre+konverter láncon bemegy a cucc a gépbe, ott lényegében minden eldőlt, bár abban teljesen igazad van, hogy az EQ+comp használattal és keveréssel még nagyobb gondok szoktak lenni.

Nálam sokféle felvétel megfordul keverésre. Van nagyon olcsó cuccal, nagyon rossz akusztikában felvett és van drága cuccal, profi akusztikában felvett anyag is. Mindkettőből csinálunk hallgatható anyagot, de a profi felvételnél csaknem tökmindegy, hogy hogyan tekergetem, szinte mindenhol jól szól. A rossz felvételeket meg ugyan jelentősen feljavítjuk, de azokból sosem lesz tényleg profi anyag. Azokon mindig hallatszik az "olcsó" hang. Akusztikus hangszerekre pedig ez hatványozottan igaz. A dob, ének, cselló, hegedű, fúvósok, stb. nagyon érzékenyek arra, hogy mivel és hogyan vannak felvéve.

Link to comment
Share on other sites

"Nem vagyok egy nagy hangtechnikai guru, ezért javítsatok ki ha tévedek, de szerintem egy akusztikus hangszer hangját nem a rögzítésekor zengetik, hanem a mix készítésekor... asszem :)"

Nem! Egy akusztikus hangszer, akusztika nélkül semmilyen. Logikus, még a nevében is benne van! Mivan azokkal a gurukkal akik külön akusztikai szobát építenek parkettával stb meg rezgő chamber-eket?! Felveszik a a teret.

És mivel itt szóló hagszerekről van szó és a naturalitásról itt főleg így kéne monitorozni. A könnyűzenében van az az eljárás amiről írsz. Mert ott egymásra kell pakolni hangszereket, és vigyázni kell a dinamikára.

Miről szól itt ez a hozzászólás és az egész fórum részleg, ha nem a viskurzusról.És egymás tapasztalatainak értelmezéséről.Itt mindenki tanul, fejlődik. Aki nem kiváncsi úgyse olvas! Teszi amit tud.

Ha arra válaszolnak amiről szól a kérdés, és arról nem esik szó hogy mi az igazi problem...akkor miért "zenebaleseti helyszínelők" ?

Ez olyan mint amikor a balesetben az orvosnak a páciens mondja meg hogy mi a baja

Engem megerősített és örülök annak hogy láttam a videók nagy részében, nem pénz kérdés a zenei hangzás tényezője.

Pl a saját környezetemre lefordítva, azok a hibák amikor az ember elfogult egy kissé a mikrofonokkal kapcsolatban és elveszik, a részletekben, nálam olyan amiért az összes hangcuccom márkafeliratait leragasztottam fehérrel. Mert egy kapa az kapa..egy eszköz. így is rengeteg dologra kell figyelni, a szem így is elveszi az érzékelésből sok százalékot a fülről, nem kell az a márka is.

Kiegészítettem a hiányosságokat, ami alapvetőbb tényező egy jó felvételhez, mint a mikrofon.

-jó lehallgató rendszer (amit jól is ismersz)

- jó viszonyítási alap (jó zenei anyag mércének) (Chesky teszt lemezek stb, fültréning mire kell figyelni)

aztán jöhet a felvétel

Hallani hogy egy jó szóló anyagot egy jó akusztikájú helyen veszik fel, ha nincs ilyen akkor lehet pótolni egy IR reverb-el. Abban az esetben ha egy felvétel ennyire közeli egy zenében, nem szokott ennyire szakaszosan steril lenni (kell az a kompi na, pláne ezeknél ultradinamikus csúcstechnikáknál), meg akkor szokott lenni egy hátsó hangszer is mint kiegészítő.

Amellett mivel a fül egy koncerten hangos és intim környezetben van a hangszerrel, ezt a hangulatot kompresszorral szoktuk megtenni hogy ne legyen a lecsengése már annak a szép klasszik nilon gitárnak meg a többinek olyan dead silence.

Ez a saját tapasztalatom a videóval kapcsolatban. Nekem igaz.Nektek majd eldöntitek. Egy része az igazságnak. A többiek teszik a többit hozzá.

Nem kekeckedünk. Tanulunk!

Link to comment
Share on other sites

Tényleg nem vagyok technikus, de azt azért tudom mi az akusztikus tér és a zengetö között a különbség. A video elején el is hangzott, hogy a terem akusztikája nem jó, ezért igyekeznek a lehetö legkevesebbet felvenni belöle.

Ugyanakkor épp te írtad, hogy "Gyakorlatiasságban annyit lehetett volna még, hogy zengető is van." Kukuljak meg, ha az akusztikus térre gondoltál és nem egy zengetöre (ami egyébként nem volt a helyszínen).

De nem ez a lényeg, mert a többiben maximálisan egyetértek veled. A fórum az információcserére, a kérdezésre és válaszok keresésére való. Csak az igazságérzetem mindig megszólal, ha ehelyett konkrét kérdés vagy információmegosztás nélkül az megy, hogy ezért nem jó, meg azért nem ér semmit a másik egész napos, lelkes munkája, plusz a sok-sok órányi vágás és utómunka.

Infó jöhet, azt szeretjük! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...