Jump to content
Ménemszól.hu

Yamaha 2023 - októberben mutatják be a Montage utódját…


djuice

Recommended Posts

2 órája írta faceeasyg:

semmikepp sem azon hasalt el a remekmu.

Nálam igen. Főleg pl. mikor az egyen general midi Roland hangzás szólt bármelyik híresebb énekesünk alapjaként a rádióban, mert a 90-es évekre tipikusan olcsóbb volt kifizetni egy midi stúdiót, mint egy zenekart, újradolgozni a régi slágereket a modern kornak megfelelően. Ez persze már nem Montage M témakör itt, de ha azt nézzük, hogy mondjuk zenevázlatokhoz egy marha drága hangszer lesz és majd ott is ki kell cserélni a 90% hangszínt, az elég durva probléma szerintem!

4 órája írta Koródi Csaba:

masteringet egyszer sem vettem a számra

Ok, utómunkát említettél, ami akkor nekem nem jutott eszembe, ezért helyettesítettem a szinonímájával, de ha teljesen mást gondolsz alatta mint én, akkor értem hogy hol értetted félre amit közölni akartam. Nem lényeg…

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta Koródi Csaba:

Ne számolgass... zenélj

Ez tetszik az után hogy a 128 elementset pont te kezdted el itt logaritmálni meg gyököt vonni belőle, hogy az most hosszában lesz majd 128 vagy csak keresztbe, de nálad a pont, jó poénnak az egész! 😉

Link to comment
Share on other sites

10 perccel ezelőtt írta djuice:

mondjuk zenevázlatokhoz egy marha drága hangszer lesz és majd ott is ki kell cserélni a 90% hangszínt, az elég durva probléma szerintem!

Szerintem is az lenne, de ilyen szintu hangszereknel szerintem nem azert lesz lecserelve a hangszin, mert a hangszin nem jo, hanem mert pl rosszul lett valasztva/szerkesztve eredetileg, vagy mert vazlathoz eleg volt annyit kutakodni a csillio preset kozott, vagy mert elore van egy atlag template leprogramozva, ami a zeneszerzes idejere megteszi. Mar a motifok is tudtak ugy szolni, hogy ne az legyen a szuk keresztmetszet.

De persze en szintikent tekintek ra, nem varom el, hogy egy piano sound A/B-ben megkulonboztethetetlen legyen egy elotted levo igazi Steinway-tol, de mixben mar a Motif-ok zongorahangszinei is megalljak a helyuket. Ezeket az ujabbakat nem hallottam meg eloben, ugyhogy ezeket persze mittudomen. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

A véleményem nyilván nem annyira mérvadó, mert a hobbi zenészek közül is már a legutolsó között vagyok, mert ritkán ülök le a szintihez. Bár igaz, hogy az ilyen beszélgetések mindig meghozzák a kedvem. :)

12 órája írta Koródi Csaba:

Arra leszek kíváncsi, hogy az új Montage M a maga 128 elementes struktúrájával javít-e a kezelhetőségen, vagy tovább göngyölíti azokat az anomáliákat, amiket a PROGRAM struktúra kiírtásával idéztek elő maguknak :)

Nyilván nem néztem részletes videókat, pláne nem nyomogattam az új hangszert, de fejemet tenném rá, hogy nem fog javulni sőt változni sem a hangszer kezelése. Ha változik az a baj, ha nem változik az a baj. Az olyan felhasználók, akik elégedetten használták a (most már) korábbi verziókat, ők valószínűleg ugyanazt a kezelést várják el az új hangszertől is, hogy ne kelljen újratanulni mindent. Ráadásul szerintem ha megváltoztatták volna gyökeresen, akkor nem Montage-nek nevezték volna el.

Kezelhetőségnél nekem még egy problémám van. Arpeggiók keresésére/szűkítésére egyáltalán nem biztosít felületet. Reklámozzák, hogy milyen sok van a hangszeben, ami tényleg igaz is, csak hát ember legyen a talpán, mire végigpróbálgatja jórészét az ember, mire megtalálja az igazit.

Ma egyébként kerestem a lehetőséget, hogy hogyan lehet kikapcsolni a sustain pedált egy adott scene-ben, vagy akár fizikai kontrollerrel, pl. pedál vagy assign gombok segítségével megoldani a ki-bekapcsolást. Nem találtam ilyet. Max azt tudom elképzelni, hogy duplikálom a part-ot, az egyik parton ki van kapcsolva, a másikon be. És scenek segítségével meg tudom "kapcsolgatni" melyik part szóljon vagy ne. De végülis iszonyatosan sok paraméter van, biztos nem lehet mindent megoldani, amit szeretne az ember...

Link to comment
Share on other sites

14 órája írta djuice:

Ez tetszik az után hogy a 128 elementset pont te kezdted el itt logaritmálni meg gyököt vonni belőle, hogy az most hosszában lesz majd 128 vagy csak keresztbe

Hmm, mondjuk hogy jogos..., de ott ugyebár a címben szereplő hangszer specifikációját próbáltuk értelmezni és nem az én játékdinamikámat elemezgetni :) Szép, költői túlzás a logaritmálás és a gyökvonás, de azért ugye tudjuk, hogy csak sima összeadásról volt szó és az sem mindegy, hogy az akár keresztben, akár hosszában de 128-at vagy 2048-at jelent-e összesen. Ennek azért kicsit nagyobb jelentősége van a topikot illetően, mint annak, hogy az én játékdinamikámat centizgessük a dinamikalayerek-hez... főleg hogy ahogy említettem is, egy ennyi element-el rendelkező hangszernél kicsit átszabjuk az elementek dinamika értékeit és megjavul az egész sáv.

De hidd el, mindenki cserél hangszínt egy már rég feljátszott MIDI sávon, anélkül, hogy újra játszaná az egészet.

 

14 órája írta djuice:

Ok, utómunkát említettél, ami akkor nekem nem jutott eszembe, ezért helyettesítettem a szinonímájával, de ha teljesen mást gondolsz alatta mint én, akkor értem hogy hol értetted félre amit közölni akartam.

Oksa, akkor itt csak fogalmi eltérés van. Az utómunka és a mastering között nem csak én gondolok különbséget, hanem tényleg két külön világ. Az utómunka az még vastagon az editálás, amikor a zenekar elmegy haza, befejezi a technikusnak való okoskodást és a technikus végre nekiállhat kigazolni és összefésülni az egész felvételt... ilyenkor lesznek a jelszintek rendbe téve, a felvételekről levágva a nemkívánatos koszok, megvalósítva a normális illesztések, ha valahol pontatlan a csörgő, akkor odavágni egy olyan részt, ahol pontos, ha ugyanaz a motívum több helyen szerepel, akkor a legjobb beillesztve mindenhova, az ugyanabból a szólóból feljátszott 20 verziónak a legjobb részei összevágva egy jó szólóvá stb. stb. Ugyanez történik a mi szinti muzsikánkban is, csak mi nem megyünk haza mint a zenekar :) Ha ezzel elkészül az ember, akkor van egy végleges állapot... én ezen a ponton adom ki az anyagot szerzői kiadásban, más pedig még csak ezután viszi el szakemberhez masteringelni :) 

 

15 órája írta djuice:

ha azt nézzük, hogy mondjuk zenevázlatokhoz egy marha drága hangszer lesz és majd ott is ki kell cserélni a 90% hangszínt, az elég durva probléma szerintem!

Megakadtál ennél a 90%-nál. Igaz az egyetlen példában amit becsatoltam, én ennyit kicseréltem, de azt is leírtam, hogy amikor az ember elkezdi, még nem tudni, hogy 10 vagy 90% fog lecserélődni, és bőven benne van a pakliban, hogy csak 10%, vagy annyi sem, vagy az is benne van a pakliban, hogy a hangszeren belül kerül lecserélésre másik hangszínre. Az én zenéimben például jellemzően a csere oka az, hogy a vázlathoz képest a statikus PCM szinti hangszíneket organikusan változó analóg vagy VA hangszínekre szoktam cserélni. Mondhatnók, hogy a MODX-ben erre kíváló lehetőség lett volna az FMx hangmotor használata, de azt inkább hagyjuk, még mindig nincs elég fizika diplomám hozzá... ellenben az új Montage M-ben az ANx hangmotor ezt a kérdést várhatóan tökéletesen meg fogja oldani.

Faceeasyg mondata szerintem jól körvonalazza a dolgot:

14 órája írta faceeasyg:

Szerintem is az lenne, de ilyen szintu hangszereknel szerintem nem azert lesz lecserelve a hangszin, mert a hangszin nem jo, hanem mert pl rosszul lett valasztva/szerkesztve eredetileg, vagy mert vazlathoz eleg volt annyit kutakodni a csillio preset kozott, vagy mert elore van egy atlag template leprogramozva, ami a zeneszerzes idejere megteszi. Mar a motifok is tudtak ugy szolni, hogy ne az legyen a szuk keresztmetszet.

Szerintem az egyik kulcselem a csillió preset. Amikor fel akarok valamit játszani 10 perc alatt, akkor nem fogok előtte 110 percig hangszínt keresgélni.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 órája írta idioty:

fejemet tenném rá, hogy nem fog javulni sőt változni sem a hangszer kezelése. Ha változik az a baj, ha nem változik az a baj.

Igen, sajnos szerintem sem fognak teljesen visszakozni erről a vonalról. Nyilván van sok jó hozadéka az új struktúrának... például az, hogy ha valahol megváltoztatok egy PROGRAM hangszínt, akkor az nem fog az összes Performance-ban megváltozni, de én ezt eddig a világ életben a hasznomra hajtottam, hogy csak egy helyen kellett rendbe tennem egy hangszínt és mindenhol megjavult... szóval ja, ha változik az a baj, ha nem, akkor az.

De azért remélem, hogy bármi módon, de kitaláltak valami megoldást a hangszínek és Performance-ok viszonyára, vagy a USER hangszínek könnyebb elérésére, mert bár én YAMAHA párti vagyok, engem a MODX-nél elveszítettek sajnos :(

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2023. 10. 25. at 9:15 írta Koródi Csaba:

Arra leszek kíváncsi, hogy az új Montage M a maga 128 elementes struktúrájával javít-e a kezelhetőségen, vagy tovább göngyölíti azokat az anomáliákat, amiket a PROGRAM struktúra kiírtásával idéztek elő maguknak

Szerintem a 128 element értelmetlenül és kezelhetetlenül sok. A 8 is csak néha volt kevés nekem. A Sample Robottal szoktam mintázgatni, és ha nagyon mélyen akarom megcsinálni az adott patch-et, akkor lesz 10-12 velocity layer, de ez a mértékű habzás tényleg ritka. Ezeket a velocity layereket a SR elementenként exportálja, de a Montage formátumába értelem szerűen csak az első nyolcat tudja exportálni, a maradékot egy másik .X7U file-ba exportálom. Aztán az összes elementet a John Melas Editorban egyetlen waveformba fésülöm össze egy gombnyomással, aztán az eredetileg 12 element ott van 1db elementre redukálva, normálisan kezelhető módon.
Lehet, hogy azt akarták megoldani vele, hogy ne partokban layerezzünk mondjuk egy zongorát, ami egy érthető törekvés, mert akkor egyszerű single part instrumentként is lehet normálisan használni egy hangszerelésben. De erre sztem 16 element bőven elég lenne, és akkor már a billentyűfedél lecsukása/felnyitása is benne van. A 128 element, ha csak oda van hányva és nem lehet csoportokba szervezni, áttekinthetetlenül sok.
Aztán hogy a User/Library területeken lévő performance-ok továbbra sincsenek számozva, botrány. Érdekes módon a John Melas Performance Editor a USER terület 640 programhelyét 5*128 régióra osztja. És még így is nehéz követni, hogy melyik programhelyen van az éppen szerkesztett performance: nem egyszer megesett, hogy mivel nem tudtam hanyas programhelyen van a szerkesztett performance, és eggyel elmatekoztam, rámentettem egy másikra.
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 órája írta Koródi Csaba:

Szerintem az egyik kulcselem a csillió preset. Amikor fel akarok valamit játszani 10 perc alatt, akkor nem fogok előtte 110 percig hangszínt keresgélni.

Tapasztalat... A MotifES-em tobb mint 4 eve van meg, es kizart, hogy a Voice-ok 10%-anal tobbet hallottam volna belole... Ha akarok valami hangszint, azt MS-1 (SH-101), Grandmother vagy miniFreak-en hamarabb kikeverem nullarol. OK, hogy nem feltetlenul vegleges (altalaban az :D  ) de 5 masodperc alatt megvan. Persze, nekem nem kell zongora soha, ha meg kene, azt megtalalom gyorsan a Motifban (A-01 ;) ) ...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 órája írta idioty:

Arpeggiók keresésére/szűkítésére egyáltalán nem biztosít felületet.

Bizony, ez a Motifok óta nagy probléma! Csak legalább letölthetőek lennének az oldalukról, hogy egy DAW-ban vagy akármiben szelektálhasd. Azt nem tudom, esetleg midi fájlként kimenthetőek-e csak ezen adatok. (?) :unsure:

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

2 órája írta djuice:

Bizony, ez a Motifok óta nagy probléma! Csak legalább letölthetőek lennének az oldalukról, hogy egy DAW-ban vagy akármiben szelektálhasd. Azt nem tudom, esetleg midi fájlként kimenthetőek-e csak ezen adatok. (?) :unsure:

Próbáltam kicsit keresgépni ezzel kapcsolatban a neten, de nem találtam sok infót. Ellenben találtam 3 részes videósorozatot az arpeggiókkal kapcsolatban:

https://www.yamahasynth.com/learn/events/tech-talk-modx-arpeggios-part-i

https://www.yamahasynth.com/learn/events/tech-talk-arpeggios-ii

https://www.yamahasynth.com/learn/events/tech-talk-arpeggios-part-iii

Az elsőben elhangzik a legfontosabb segítség az arpeggió keresésről, hogy nézzük meg a datalist-et, mert abban le van írva, hogy mi micsoda. Khm. szóval ez a nagy keresést elősegítő megoldás, hogy nyálazgassuk a datalistet, ahol max látjuk az elnevezéseket, hosszt, azaz csupa olyan apróságot, amely egyáltalán nem nyújt segítséget.

És hogy konkrétumot is mondjak, hogy kb mit képzelek el, azt a Superior Drummer 3 szoftverben tökéletesen megvalósították:

Röviden: lejátszok egy "ritmikát" egy adott billentyűn mondjuk, vagy akár az érintőképernyőt tapizgálva, mint a tempo esetén és kidob egy arra illeszkedő listát. Biztos vagyok benne, hogy ezzel sem lenne 100%-osan lefedve minden, de lehet, hogy már az is nagy segítség, ha nem több 100-at, hanem csak 20-30 típust kellene kipróbálnunk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egyáltalán nem titok.

Kipróbáltam sok hangszert, többek között a yamaha psr sx700at, ami egy klasszikus arranger (genos leszármazott)(nálunk ezeket lagzis hangszernek hívják), és rájöttem hogy sokkal jobban megfelel az elképzeléseimnek mint az modx.

Az modx-ben sok hang szebb, hangszerkesztés az sx700ban gyakorlatilag nincsen, viszont az én kreatív flowmhoz az sx700 jobban illeszkedik. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Szodike:

viszont az én kreatív flowmhoz az sx700 jobban illeszkedik

Ezzel egyet tudok érteni. Ismerem ezeket és ha a zenélés fontos cél szemben a menüben bújkálással és elements hegyekkel, ezek sokkal konyhakészebbek egy ötletet megvalósítani és jóval profibban ellátottak célgombokkal, funkciókkal. A hátrány egyedül a kevés part szám, ill. hogy a seq része sem használható ki 8-16 multi-part performance beállitásra, valamint a kevéske flash memória terület, amibe user sample tölthető.
Az árához képest az SX700 viszont elég sokat is tud amivel el lehet azért boldogulni, hobbi szinten mindenképp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Az a cél, hogy egy dal "vázlatát" (ha jön az ihlet) minél gyorsabban el tudjam készíteni és oda tudjam adni az énekesnőnek és a szövegírónak, amivel ők is már boldogulnak, ami már az ő fülüknek is "emészthető".

Ha ugyanezt nekiállok a számítógépen összereakosgatni cubase-ben vagy bármi másban, akkor sokkal több munka, és lehet hogy mire eljutok valahova, addigra meg már elszállt a múzsa :D 

Később úgyis tudok változtatni a hangszerelésen, és így a többiek is tudnak gondolkozni, gyakorolni, nem kell várniuk napokat (heteket) mire egy normális demó elkészül.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta Szodike:

minél gyorsabban el tudjam készíteni és oda tudjam adni az énekesnőnek és a szövegírónak

Akkor meg pláne, hogy egy pendrivera rögtön wav-ban felvehető nekik bármi 2 gombnyomásra a PSR-ekkel manapság. Ezt nem értem meg a workstationökben amúgy, hogy mire sávonként a semmiből indulva beállítgat, kiválogat csak 4-5 hangszínt meg effektet, arányokat az ember hogy elkezdjen egy dalt, addig valóban csak gépészkedett, a szerzői munka meg sehol vagy elillan az ötlet.
(Mondjuk egyfajta kifogás is ez, mert olyan zenésznek, aki nem is ismer elektronikus hangszert távolról sem és Cubaset stb., aztán hirtelen jön a villamoson a gondolat, már akár mire hazaér meg is van fejben a mű, hogy gyorsan lekottázza. Én sokszor ezért a telefonra dudorászok fel dallamfoszlányokat, hogy ne vesszen ködbe útközben akárhol.) :) 

Szerkesztette djuice
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Szerintetek miért nem lehet még az új Montage-t itthon kapni? A dedikált csoportokban azt látom, hogy már Latin-Amerika és Ázsia is Montage M-ben fürdik, talán már az Antarktiszon is van, ehhez képest itthon, és állítólag teljes Európában nincsen.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta turorudi:

állítólag teljes Európában nincsen

Régen sem volt nagy marketingjük. Talán még az Atlantisz-Yamaha volt az utolsó főképviselet, ami promózta is a márkát és hírleveleket küldött, meg bemutatókat rendezett. De talán ide írhatsz érdeklődő üzenetet a kaphatóság okán. https://inquiry.yamaha.com/country/?act=200&lcl=hu_HU

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...