Jump to content
Ménemszól.hu

Nem azt hallod


A/D

Recommended Posts

"Tehát pro gyakorlatilag az utolsó 10-20 évben értelmezhető..pedig ugye nagyon nem ez a helyzet, mert analog studiok is voltak anno (hogy valami hasznosat írjak, érdemes megnézni a Sound City c. Dok filmet). "

 

Ennek így se füle, se farka.

Az hogy valami pro kategória, az teljesen független attól, hogy analóg vagy digitális.

Komoly helyeken pl. ma is analóg, vagy részben analóg keverés van.

A szalagos rögzítés meg ma is zseniálisan tud szólni, azoknál a műfajoknál,

aminek ez jót tesz, csak sajnos már szinte senki nem tudja megfizetni.

Ma már amúgy régen nem attól szól jól, vagy rosszul egy felvétel, hogy digitálisan van felvéve, vagy netán szalagra.

 

Régen a pro audio anyag a mesterszalag volt, a konzumer pedig a bakelit és a magnókazetta.

Ma mondjuk a 24/44, 24/96 és a 24/192 a pro, a 16/44 (CD), vagy az mp3 a konzumer.

Formátumokról beszélek.

De ha úgy nézzük, hogy a master fájl általában 16/44-es wav, akkor mára igazából

eléggé összemosódott  a pro és konzumer formátum.

Sőt, adnak ki DVD audio-t 24/96-ban, vagy 24/192-ben is.

Tehát a digitális korszakban igazából kikerültek a pro formátumok is a népek kezébe.

Már csak ezért is indokolt lenne, ha a hifisták is a pro studio technika felé kacsingatnának

alátétek és kövek helyett.

 

Vannak persze professzionális felhasználásra készült CD, vagy bakelit lejátszók, amik stúdió körülmények között

is jól használhatók, amikor nagy ritkán szükség van rájuk, de ilyenekkel ti valószínűleg gyakrabban találkoztok.

Még az is lehet, hogy a tiétek is ilyen, ami otthon van.

Ezekre akár mondhatjuk is, hogy pro készülékek a maguk kategóriájában, de maga a lejátszott formátum még konzumer marad.

Szerkesztette Cserfalvi Töfi Zoltán
Link to comment
Share on other sites

Pro vonalon EMT lemezjátszók lehettek...EMT hangkarral és EMT hangszedővel.   

 

 

Azért eddig sikerült eljutnom :) Inkább olyasmire gondoltam, amit hifisták nem ismertnek, mivel nem ilyen körökben mozognak. Olyasmikre gondoltam, mint amiket Cserfalvi Töfi Zoltán linkelt pl A/D-DA átalakítót, csak LP vonalon. Nekem sem annyira jött be az EMT vonal, bár tudom, hogy van aki csak erre esküszik.

Link to comment
Share on other sites

"Tehát pro gyakorlatilag az utolsó 10-20 évben értelmezhető..pedig ugye nagyon nem ez a helyzet, mert analog studiok is voltak anno (hogy valami hasznosat írjak, érdemes megnézni a Sound City c. Dok filmet). "

 

Ennek így se füle, se farka.

Az hogy valami pro kategória, az teljesen független attól, hogy analóg vagy digitális.

Komoly helyeken pl. ma is analóg, vagy részben analóg keverés van.

A szalagos rögzítés meg ma is zseniálisan tud szólni, azoknál a műfajoknál,

aminek ez jót tesz, csak sajnos már szinte senki nem tudja megfizetni.

Ma már amúgy régen nem attól szól jól, vagy rosszul egy felvétel, hogy digitálisan van felvéve, vagy netán szalagra.

 

Lehetséges, hogy rosszul fogalmaztam.

Úgy értettem, hogy a régi zenék gyakorlatilag nem elérhetőek digitálisan, masteren a beszerzésük viszont a lehetetlen kategória. Innentől viszont az egyszerű hifistának nem marad csak a "konzumer" lehetősége. Tehát az otthoni hallgatása ezeknek a zenéknek "pro módon" nem lehetséges. Ezért írtam a 10-20 éve van csak pro frázist.

Tehát kénytelen az emberfia megfelelő, ne adj isten highend cd futóművet és komoly LP lejátszót vásárolni. (Az más kérdés, hogy nekem egyébként örömet okoz az is, ha egy szép albumot a kezembe veszek -dedikáltatok ne adj isten-, azzal szemben, hogy "nézegessem a biteket a képernyőn".)

Link to comment
Share on other sites

Igen, értem.

Sok régi felvétel valóban nem hozzáférhető CD-n és ilyenkor természetesen a bakelit marad.

Amúgy én is nagyon szeretem a bakeliteket. Komoly gyűjteményem van pl. régi Iron Maiden ritkaságokból,

jó néhány személyesen dedikáltatva velük, miközben sohasem volt bakelit lejátszóm. :)

Nekem sajnos kimaradt az életemből és magnókazettákkal kellett beérnem, utána meg jött a CD formátum,

ami messze nem olyan feelinges dolog, mint a nagyméretű gyönyörű  bakelit borítókat kézben tartani, dedikáltatni, stb.

Ez nylván egy egész más vetülete a történetnek és nincs köze a szakmai részéhez.

Link to comment
Share on other sites

Tehát kénytelen az emberfia megfelelő, ne adj isten highend cd futóművet és komoly LP lejátszót vásárolni.

LP esetében oké, de a CD hiba mentesen digitalizálható wav formátumba (ahogy korábban Töfi is írta, a digitalizálás CD-ről egészen más téma mint az audió cd lejátszása (itt nincs egyszeri olvasás, interpoláció stb), tökélesetesn visszanyerhető a CD-re került eredeti 16/44-es master wav). itt ugye működhet a was file+high end konverter megoldás.

 

az nyilván megint más tészta, amikor valami CD-n sem érhető el :)

Szerkesztette bunni (kao:be)
Link to comment
Share on other sites

Hááát...LP lejátszókhoz nem értek. Azt tudom, hogy Neumann vágógép a király, minden komolyabb helyen az volt. Én sose dolgoztam vele, de ha a világ pro fele azt használta, gondolom megvolt rá a jó oka.

 

CD to Master WAV kérdés...sose fog menni, illetve néhány bit különbség mindig lesz. Ez abból adódik, hogy a CD nem használ semmiféle hibajavító kódot. Helyette egy általános matematikai hibajavító eljárást (dupla Reed-Solomon kódot) használ. Akit ennek a hibaszázaléka és matematikája érdekel, ebböl elég jól meg lehet érteni:

http://hscc.cs.nthu.edu.tw/~sheujp/lecture_note/rs.pdf

Érdekességként elmondom, hogy két CD se egyforma, szektoronként 14-20 hibás bit a maximálisan megengedett az AES/EBU ajánlás szerint. (Legalábbis 1996-ban ennyi volt, de persze ki tudja ezt ki tartotta/tartja be?!?) Tehát van némi minimális különbség mindig, amit persze ki lehet mutatni tesztekkel is.

 

Master: ez alapjában a gyártásra elökészített anyagot takarja, azaz azt a változatot, amit a produkció PUBLIKUSNAK itél meg, illetve amit publikálni szeretne. Nagyon régen ez tényleg semmi mást nem jelentett, mint egyszerü gyártás elökészítést, de az idök folyamán feladatává vált a különbözö emberi tényezök miatti "kilengések" tompítása, hangzás egységesítése, mi több mára már egyfajta "müvészeti ág" vált belöle, szubjektív tényezökkel.

 

Halkan megjegyezném, hogy én az esetek nagy többségében kedvenc anyagaimból készítek kizárólag magamnak szánt mastert is. Természetesen az én teljesen privát igényeimnek megfelelöen. :)

Ne kérjetek tölem semmi ilyet, hiszen a zenék tulajdon joga felett nem rendelkezem, ergo senkinek semmit nem adhatok át a jogtulajdonos engedélye nélkül. Persze aki eljön...annak megmutathatom. :D

 

Különben milyen jó ötlet! Megkérdezem már majd egy-két arra érdemes produkciótól hogy nem akarnak-e olyan verziót, ami kizárólag az audio elit igényei szerint készült, highend rendszerekre szánt "übermaster", sokkal dinamikusabb és transzparensebb mint a digitális gagyi médiákra optimalizált "normál" változat!

 

CD-lejátszóból ezt hallottam, s nem találtam hibáját:

http://www.weiss-highend.ch/jason/jason.html

Link to comment
Share on other sites

"Különben milyen jó ötlet! Megkérdezem már majd egy-két arra érdemes produkciótól hogy nem akarnak-e olyan verziót, ami kizárólag az audio elit igényei szerint készült, highend rendszerekre szánt "übermaster", sokkal dinamikusabb és transzparensebb mint a digitális gagyi médiákra optimalizált "normál" változat!"

 

Szerintem már régóta ezt kellene tenni minden megjelenő anyaggal.

 

CD vs. wav ügyben korábban én is azt gondoltam amit te, pont amiatt, amit írtál. 

Egészen addig amíg nem csináltam pár nulltesztet és legnagyobb meglepetésemre teljes kioltás volt.

Ha lesz egy kis időm, újra elvégzem.

Link to comment
Share on other sites

"Különben milyen jó ötlet! Megkérdezem már majd egy-két arra érdemes produkciótól hogy nem akarnak-e olyan verziót, ami kizárólag az audio elit igényei szerint készült, highend rendszerekre szánt "übermaster", sokkal dinamikusabb és transzparensebb mint a digitális gagyi médiákra optimalizált "normál" változat!"

 

Szerintem már régóta ezt kellene tenni minden megjelenő anyaggal.

 

CD vs. wav ügyben korábban én is azt gondoltam amit te, pont amiatt, amit írtál. 

Egészen addig amíg nem csináltam pár nulltesztet és legnagyobb meglepetésemre teljes kioltás volt.

Ha lesz egy kis időm, újra elvégzem.

A fáziskioltós nullteszt nem fogja kimutatni, vagy csak nagyobb hibákat, mivel a különség olyan kicsi, hogy gyakorlatilag beleveszik a dither zajba. Szóval ott van az, csak nem hallod. Szóval az eredmény "hallhatatlan" az esetek 99.99% százalékában. Viszont ha csinálsz egy szimpla adat összahsonlítást egy computer progival, több eltérést is fogsz tapasztalni.

Persze az egésznek a gyakorlatban 10-20 bit hibánál szektoronként (egy szektor azt hiszem 65536 bit) nagy jelentösége nem lesz. A probléma csak elméleti, mert a gyakorlatban ez zéró különbség. Nagyon ritka esetben, bizonyos "szerencsétlen" helyeken talán füllel is kiszúrható, de ennek rettenetesen kicsi az esélye.

Link to comment
Share on other sites

Különben milyen jó ötlet! Megkérdezem már majd egy-két arra érdemes produkciótól hogy nem akarnak-e olyan verziót, ami kizárólag az audio elit igényei szerint készült, highend rendszerekre szánt "übermaster", sokkal dinamikusabb és transzparensebb mint a digitális gagyi médiákra optimalizált "normál" változat!

 

 

Jó ötlet! :goodjob: Maximálisan támogatom! (Jelentene az előadók számára ez plusz költséget? Ha igen, akkor sajnos gondolom, hogy mennyien indulnának el ilyen irányba...)

Link to comment
Share on other sites

Ne kérjetek tölem semmi ilyet, hiszen a zenék tulajdon joga felett nem rendelkezem, ergo senkinek semmit nem adhatok át a jogtulajdonos engedélye nélkül. Persze aki eljön...annak megmutathatom. :D

 

 

Szia Silk!

 

Ez a megmutatás hol történhet, engem ugyanis érdekel, hogy szól egy igazi master

 

cables@freemail.hu

Link to comment
Share on other sites

Úgy látom, hogy pont elég lesz nekem is experimentális alapon érvelnem.

Eddig életemben 2x bírták felcseszni az agyam HIFI-s amatörök a hülyeséggel.

Az egyik esetben "basszus köveket" eröltették volna rám, hogy mennyire jó lesz az nekem a hangfalakra. Meg hogy tegyek valami hawai speciális fonott akusztikai szönyeget a falra. Ezt most itt nem fejteném ki, hogy ezekre mit reagáltam...

A másik esetet viszont leírom tanulságképpen.

Szóval "komoly" HIFI üzlet. Mondom bemegyek már, mert érdekel azért, hol tartanak technikailag, miken fogják gazdagék hallgatni a munkáim. Beszélgetek kivételesen kedvesen és normális hangon az eladókkal. Egy idö után, mikor rájöttek, hogy egy "igényesebb" potenciális vásárlóval van dolguk, neki álltak isteníteni nekem egy végfokot, hogy az mennyire tökéletes és blablabla. Teljesen kézségesen marketingeltek, mondták, hogy most azonnal hallanom kell, bemutatják satöbbi. Mondom rendben, halljuk a csodát. Átmentünk egy másik helységbe. Már eleve itt rettentes elesés volt a teljesen kezeletlen, vagy pontosítsunk ahogy késöbb kiderült, rosszul kezelt akusztikai viszonyok miatt. A szoba kábé úgy szólt, mint egy 3 forintos 8 bites ótvar zengetö. Aztán ránéztem a hangfalakra, amikböl volt vagy 3 darab oldalanként, de a legnagyobb hangsugárzó benne volt vagy 6 colos. Mindez egy agyon dizájnolt, inkább dísztárgyra hajazó gyönyörü könnyüfa dobozban, aminek a súly volt mondjuk 5 kiló hangszóróstól. Persze rajta a szokásos kövek stb... Típusra nem emlékszem sajna. Vizsont ott trónolt egy batár nagy csöves erösítö, amit ezen szándékoztak bemutatni. Adakékként arról a fajtáról beszélünk, ahol vörös ledekkel alulról meg vannak világítva a csövek, amik nagyon gusztusos módon jól ki vannak pakolva a doboz tetejére, hogy szép legyen, meg lássa a paraszt, hogy ez bizony mennyire csöves. Ha jól emlékszem Marantz volt. Aztán CD tiszotgatás után szertartáson berakták a lemezt a lejátszóba, s lesajnáló mosollyal az arcukon figyelték a hatást. Hááát...kábé úgy szólt összeségében mint anyámnál a konyhában a 30 éves kétkazettás Blaupunkt magnó. Ami nem rossz azért, és pont megéri az árat amit leperkálsz érte. Viszont az a végfok több mint 1 milát kóstált, a 100e Ft-os hangfal kábelekkel. Hangszórók árára már nem emlékszem, de a komplett rendszer jóval több millió forint fölött volt. Gondolom látták az arcomon a döbbenetet...meg aztán 2 perc múlva én is kábé lesajnálkozó arckifejezést ölthettem. Finoman jeleztem, hogy ez a hangzás nem az én világom. Erre nekem álltak mind a hárman oltogatni és lesajnálni, s azt ajánlották, menjek el fül orr gégészetre, mert biztos problémák vannak a hallásommal. Nagyon meg voltak sértödve, hogy azt mertem mondani nem tetszik a cucc. Mutogatták mindenféle zenékkel, már sík idegböl. Aztán mivel nem váltottam arcszínt, elövették a "nagyágyút", amit pont ilyen hülyéknek tartogattak, mint én, hogy majd ezen tuti meg fogom hallani az igazat, mert azért ugye a külföldi zene az külföldi zene, van aki nem bírja az angolt. (Cak jazz-eket mutogattak.) Erre berakták nekem a legvégén referenciának a Váczi Eszter Quartettet...Amivel ugye nagy baj nincs, csak annyi, hogy én vettem fel, kevertem és mastereltem. Ergo, van némi fogalmam arról, mit is akartam hangképnek. :D Pont ugyanúgy (rosszul) szólt vele a cucc, mint elötte. Mondjuk ez profi tulajdonság, ennyi pénzért legalább konzekvens a rendszer. Kacagtam egy nagyot, megköszöntem a lehetöséget, s elsétáltam. Utána kábé 3 napig gondolkodtam azon, hogy feladom a szakmám...

Kösz Silk, meg mentetted a becsületemet :D

Jót röhögtem azon hogy te masterelted.

 

Link to comment
Share on other sites

Szubjektív véleményem, techno is meg csörömpöl is és dj cucc is, én technics lemezlejátszók mellet azt hallom amit egyébként is hallani kéne.

Igen volt rá módom összehasonlítani wavot EP-vel.

Azt már nem tudom, hogy mi igaz abból az urbánus legendából, hogy dj lejátszón le lehet-e játszani klasszikus "nem DJ" lemezeket. Erről tud-e valaki valamit?

Link to comment
Share on other sites

Szubjektív véleményem, techno is meg csörömpöl is és dj cucc is, én technics lemezlejátszók mellet azt hallom amit egyébként is hallani kéne.

Igen volt rá módom összehasonlítani wavot EP-vel.

Azt már nem tudom, hogy mi igaz abból az urbánus legendából, hogy dj lejátszón le lehet-e játszani klasszikus "nem DJ" lemezeket. Erről tud-e valaki valamit?

Kihagytam, nem LP-ről lett felvéve a wav :)

Link to comment
Share on other sites

Használnak highendisták is technics 1200 MK2. Jó a ritmikája és sokan szeretik...

Nem mondom hogy ugyanaz, nem is lehet de hallásra ugyanazt hallani mint amit kell. Szerintem itt ez a lényeg. Jobb sose lesz. Riaa-val lehet még játszani, láttam olyan riaa korrektort, hogy 10 ponton csinálta a korrekciót, de szerintem már ez is erőltetett. Nekem egyenlőre a lenco megteszi, amire kell.

Link to comment
Share on other sites

Nem mondom hogy ugyanaz, nem is lehet de hallásra ugyanazt hallani mint amit kell. Szerintem itt ez a lényeg. Jobb sose lesz. Riaa-val lehet még játszani, láttam olyan riaa korrektort, hogy 10 ponton csinálta a korrekciót, de szerintem már ez is erőltetett. Nekem egyenlőre a lenco megteszi, amire kell.

Használtam öreg Lencot L75öst. modifikált volt a szentem...Jó volt. De ezt hifi fórumba kivesézhetjük:-D    

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...