Jump to content
Ménemszól.hu

Nem azt hallod


A/D

Recommended Posts

Valaki mondta nekem, ne vegyek dj lemezlejátszót nem dj lemezhez mert darálja a lemezt...

A tuerot és az antiskatinget be lehet/kell állítani a lemezjátszón. Otthoni hallgatásra a lemezkímélés miatt kis tunyomóerot míg klubokban a biztosabb barázdakovetés miatt, az ildomos homokágy használata mellett, nagy nyomóerot használunk, hiszen bpm-re és ritmusra kell állítaní a lemezt, visszaporgetni a kezdéshez stb.

Scratch-bravúrkodás esetén még extrém súlyokat is rakunk (pl. pénzérme) a hangszedo tetejére, ekkor a lemez - konnyen hallhatóan - egyre sz@rabb lesz :).

Sok DJ-porgeto nem igen alkalmas a gyenge tueros finomságokra, de a Technics SL-1200 lemezjatszó meglepoen jó otthoni lemezhallgatásra is, persze a High Endtol messze van.

A nehéz lendkerék szuper, de a direkt meghajtás klubokba való virtuózkodni, mixelni, míg a vájtfules hallgatáshoz a szíjas illik. De mint emlitettem, azért nem olyan rossz a halandóknak :).

A DJ hangszedok is teljesen más kialakításúak mint a hi-fi. Érdemes cserélni oket.

A High End hangkarok pedig tangenciálisak (asszem ez az a szó :D), de halandónak ugyancsak jó az S-kar.

Ja, meg ha egyszer folyadékban játszottál le lemezt, azt orokké abban kell, mert amikor elpárolog, a por visszaszárad a barázdákba és komoly károkat okoz utána szárazon.

Érdekességképp, a kincset éro lemezeket (Pl. Kossuth Lajos beszéde, bár az elehet hogy még viaszhenger volt  :stuff: ) optikával olvassák.

Véleményem szerint a mai napig az egyik legjobb zenei adathordozó a bakelit (ami polivinil ugye). Ha óvatosan bánunk vele (fuggoleges tárolás stb.), tovább tart mint bármely CD vagy DVD. Csak az MO-k (magneto-optikai) élik túl, de az nem is arra való ill. drága.

A "hanglemeznek" van sok baja/zaja, de még így is odab@sz a mai formátumoknak, hiszen mentes a digitális hibáktól, csak analóg van neki. :)

Lehete valami újabb, modernebb analóg formátum, én várom. ;)

Szerkesztette Tetsuo
Link to comment
Share on other sites

No de mi értelme az analóg formátumoknak, ha a mastering végterméke wav fájlokon ladol, nem mesterszalagon ? Ez úgy lenne poénos ha nem lenne digitális technológia közbeiktatva, vagy tévedek ?

Ezért hallgat sok hifi rajongó régi muzsikát.

Persze, hogy mi volt előbb..a hifi imádat majd a régi zenék szeretete..vagy a régi zenék szeretete, majd a hifi imádat..az már tipikus tyúk vagy a tojás történet.

Link to comment
Share on other sites

CD helyett (ami ugye ma már csak a tárgyfétisizmus miatt fogy úgy, ahogy) sokkal célszerűbb lenne az usb stick (van is rá már jó pár példa). Azt is bele lehet rakni egy dizájnos dobozba, borítót tenni rá, elfér rajta bármilyen minőségű fájl (akár cd minőségűnél is jobb), plusz még csomó extra, amit az előadó megosztani kíván, szerintem szuper formátum, nem értem miért nem terjed jobban zenei fronton. Most perpill Jeff Mills usb kockája ugrott be példaként (nem kimondottan ebbe a topikba illő zene, btw)

 

69115cbig.jpg

Szerkesztette _cutoff
Link to comment
Share on other sites

No de mi értelme az analóg formátumoknak, ha a mastering végterméke wav fájlokon ladol, nem mesterszalagon ? Ez úgy lenne poénos ha nem lenne digitális technológia közbeiktatva, vagy tévedek ?

 

Ma is van végig analóg (gyártás)láncú lemez, sok esetben klasszikus, dzsessz, de akár techno stílusban is, persze kevés, egyre kevesebb...

(Szubjektív véleményem szerint, viszont a jelenkor popzenéinek teljesen mindegy milyen formátumon jon ki, egyenesen mehet a kukába.) 

Link to comment
Share on other sites

 

Különben milyen jó ötlet! Megkérdezem már majd egy-két arra érdemes produkciótól hogy nem akarnak-e olyan verziót, ami kizárólag az audio elit igényei szerint készült, highend rendszerekre szánt "übermaster", sokkal dinamikusabb és transzparensebb mint a digitális gagyi médiákra optimalizált "normál" változat!

 

 

A Linn kiadó ezeknek meg is kéri az árát

 

post-4921-0-88301900-1382418779.jpg

Link to comment
Share on other sites

Amúgy nyilván semmi új nincs az usb-ben és csak félmegoldás és ugyanúgy fájlokat kapsz mintha letötötted volna, csupán a tárgyak/borítók/kézzel fogható dolgok iránt vonzódóknak jelenthet valamit. Ugye sokszor ez a kritika a fájlokkal szemben, hogy nem megfoható, személytelen, stb. erre akartam csak vele kilyukadni, nem arra, hogy ez a jövő formátuma vagy ilyesmi.

Link to comment
Share on other sites

Azon gondolkoztam, hogy miért nem FLAC formátumban dolgoznak emberek mikor már az összes ÚJ DAW támogatja. És lám.

 

Amint leírtam eszembe jutott mi lehet az oka. Azt hiszik, hogy az ügyfélnek régi szoftvere van vagy nekik van az.

Szerkesztette loszmenem
Link to comment
Share on other sites

Ugyan miért kellene FLAC-ben dolgozni?

Nincs elég baj a szoftverekkel, még real-time tömörítéssel is el kéne

venni tőle a mindig szűkös erőforrásokat? Nagyon buta ötlet.

Amúgy nem is igazán megvalósítható. Így is komoly dolog megoldani az

időzítéseket, plugin delay kompenzációkat a DAW-okban.

Hallgatni MP3 helyett persze jó, de dolgozni vele képtelenség lenne.

Link to comment
Share on other sites

Értem. De miért áldozzák fel a 192kHz-et hely ÉS erőforrás miatt?

 

Pl: The higher sample rates help, so I’ve tried using 96k, but it’s a pain. It uses too much space and slows down the session, and I like to move fast. So I’m now back to 24/48

Forrás:http://www.soundonsound.com/sos/apr10/articles/it_0410.htm

Szerkesztette loszmenem
Link to comment
Share on other sites

Értem. De miért áldozzák fel a 192kHz-et hely ÉS erőforrás miatt?

 

Pl: The higher sample rates help, so I’ve tried using 96k, but it’s a pain. It uses too much space and slows down the session, and I like to move fast. So I’m now back to 24/48

Forrás:http://www.soundonsound.com/sos/apr10/articles/it_0410.htm

 

A hely csak egy dolog...nem kerül túl sokba manapság. Ellenben a számítási igény, no az megugrik rendesen.

16 bit esetén 0-65536 tartománnyal kell számolgatni, 24-bit esetén 0-16777216 tartománnyal. 48kHz esetén másodpercenként 48000 érték van, 192kHz esetén 192000. Ezt be kell olvasgatni, sávokat összegezni, kiküldeni a kimenetre.... és akkor még semmi eq, dinamika vagy effekt számolgatás nincs (márpedig mindig van, mert ezeket nagyon szeretjük)

 

Amíg 2-3 audio sávval kell otthon elpötyögni, addig nem nagy ügy a 24/192, de azért egy 50+ trackes projekt már megizzasztana egy izmos gépet is.

 

Ráadásul míg a 24-bitnek (vagy akár többnek) van értelme a nagyobb dinamika tartomány miatt, a 192kHz-nek gyakorlatilag semmi...még a 96kHz is sok, de egye fene...akinek ez kell. Részemről elég a 48kHz :)

 

Persze megértem, hogy a nagyobb felbontású adatokkal nagyobb pontosságú számításokat lehet végezni, úgyhogy lehet helye a DAW-okban, de kiadni teljesen felesleges, mert semmi hallható különbséget nem okoz a 192kHz a 48kHz-hez képest.

 

És akkor itt most jöhetnek megint a "de én hallom a különbséget" típusú kommentek :)

Link to comment
Share on other sites

A hely csak egy dolog...nem kerül túl sokba manapság. Ellenben a számítási igény, no az megugrik rendesen.

16 bit esetén 0-65536 tartománnyal kell számolgatni, 24-bit esetén 0-16777216 tartománnyal. 48kHz esetén másodpercenként 48000 érték van, 192kHz esetén 192000. Ezt be kell olvasgatni, sávokat összegezni, kiküldeni a kimenetre.... 

 

Fentiekben tudtommal csak annyi a "kisebb" számítási hiba, hogy pl a 16 bites adatrögzítési sávszélességet figyelembe véve, a 216 lehetséges amplitúdóérték közül adott részidőnek megfelelően mindig csak 1 van az A/D konverzió által kiválasztva és másodpercenként 44100-szor rögzítve a jel változásának függvényében természetesen. Ez azért különbözik kissé a 65536 x 44100 értéktől pro secundo, mielőtt félreértenék páran.

Ettől függetlenül, nem hinném azonban hogy ma a 4, 8 és 16 magos világban ez bármi problémába ütközne mondjuk egy HD felbontású képtartalom kezeléshez képest nézve is (a hang adathalmaza ahhoz már elenyésző), viszont ha már a képfeldolgozást említem, ott sem divixben rögzítenek, vágnak stb hanem lineáris formátumban. A számításigénytől függetlenül igaz, de mint már többen itt megjegyezték, az mp3 és társai a flackel együtt a kész anyag tárolására hívatott, nem a nyers felvétel alapjául.

Szerkesztette DeMarco
Link to comment
Share on other sites

Fentiekben tudtommal csak annyi a "kisebb" számítási hiba, hogy pl a 16 bites adatrögzítési sávszélességet figyelembe véve, a 216 lehetséges amplitúdóérték közül adott részidőnek megfelelően mindig csak 1 van az A/D konverzió által kiválasztva és másodpercenként 44100-szor rögzítve a jel változásának függvényében természetesen. Ez azért különbözik kissé a 65536 x 44100 értéktől pro secundo, mielőtt félreértenék páran.

.

Természetesen szó sincs arról, hogy a két összetevőt (bit depth és sampling rate) szorozni kène, remélem ez azért mindenkinek tiszta :) Csak "láthatóvá"akaram tenni a különbséget a 16 és a 24 bit között. Mert még egy gépnek is tovább tart 24bites számokkal számolni, mint 16bitesekkel és akkor emellé még a sampling rate-et is felhúzzuk... többnyire feleslegesen... csak, mert megtehetjük :)

Természetesen a processzoridő nagy részét nem az audio fájlok beolvasása és lejátszása fogja elvinni, hanem a rájuk pakolt pluginek (komplexitástól függően) Ebben segítenek a DSP kártyák ugyebár. De ki ne szeretné a rengeteg pénzért (ingyen letorrentezett) megvásárolt natív pluginjeit használni? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...