Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők - 1. epizód


A/D

Recommended Posts

Elkészült új sorozatunk első epizódja, mely terveiről Eredetileg a "Stúdiódoktor" munkacímet kapta, de a stílusunkhoz, profilunkhoz illeszkedve végül a "Zenei Baleseti Helyszínelők"-re esett a választásunk. (A film leforgatása előtt ugye szükségünk volt alanyokra, ezért még kivételesen a bejelentés megelőzte a procedúrát. A későbbi gyakorlati megbeszélések során dőlt el a cím).

A videótartalom készítését mindössze csak pár éve kezdtük, úgyhogy minden egyes próbálkozásunkból sokat tanultunk, így a végeredmény mindig javul, ahogy több tapasztalatot szerzünk. Most is ez érvényes. Silk kritizálta rögtön magát azzal, hogy túl komoly volt (én ennek ezúttal speciel örülök), én viszont a tárgyalás sebességét-kifejtések részletességét gondolom nagy léptékűnek. Ez a sorozat valószínűleg elég széles közönséget fog érinteni (a témához képest ugye), ami azt is jelenti, hogy nézők felkészültsége a "két hete vettem hangkártyát"-tól az otthon elkészült, kiadásban megjelent felvételek készítői között elég széles spektrumon mozog.

Így elég nehéz lesz leforgatni a részeket úgy, hogy a felkészültebbek is érdekesnek találják, illetve a kezdők is értsenek mindent ami történik. Ahogy látjátok majd, ez most is megoldatlan probléma, áthidalónak azt gondolom, hogy biztosítunk mindenkit, hogy a kevésbé érthető részekre feltett kérdésekre a lehető legkimerítőbb írásbeli választ fogjuk adni. Arra kérünk benneteket, hogy ezeket a kérdéseket ITT tegyétek fel!

Végül pedig nem győzzük hangsúlyozni, hogy önként jelentkezőket keresünk szereplőnek. Ha úgy gondolod, hogy vannak jó kérdéseid, amik sokakat érinthetnek, vagy szeretnéd nekünk megmutatni stúdiódat, munkamódszeredet, vedd fel velünk a kapcsolatot a youtube kukac histpace pont hu címen.

http://youtu.be/Hz51Dl7VVds

Link to comment
Share on other sites

rendkívül szimpatikus kezdeményezés! tudom, hogy nehéz az ismeretterjesztő anyagokat tudományosan is helyesen tartani, de engedjetek meg egy pontosítást, mert egyvalami tényleg nagyon elmászott: a dither egyáltalán nem "kicsit olyan", mint az "elmosott textúrák" (=anti aliasing), éppen hogy egymással ellentétes dolgokat szolgálnak.

dither-t ugyanúgy használnak a grafikában, a térbeli felbontás csökkentése árán szín/intenzitás felbontást javítanak (pl. szomszédos pixelek színét úgy állítjuk be, hogy amikor együtt nézünk rájuk plusz színárnyalatot érzékeljünk), míg az anti-aliasing szín/intenzitás felbontásért cserébe javítja a térbeli felbontást (nem szögletes lesz a kirajzolt szakasz, hanem simának tűnik, cserébe kicsit elmosott).

emellett a dither-t véleményem szerint nem szerencsés "simításként" jellemezni, hiszen az intuitíve is egyfajta "tompítást" jelentene, egy aluláteresztő szűrést, holott a dither pont egy zajkomponens additív bevezetése a jelbe. nem a kvantálás "ugrásait" próbálja befinomítani (gondolom ez a "simító" hasonlat alapja), hanem a kvantálás állandó hibájából következő ismétlődő hibákat próbálja egy véletlenszerű komponens segítségével megszüntetni.

ez a plusz zaj sokkal kevésbé zavar minket (látás és hallás terén egyaránt), hiszen mi alapból egy sztochasztikus jellegű mintavételezéssel érzékeljük a világot, az érzékelési felbontásunkon túli részleteket tartalmazó jelek feldolgozása esetén lényegében magas frekvenciás zajt regisztrálunk, nem pedig alias-szolunk ("szellem" frekvenciákat érzékelünk), mint az egyenközű mintavételezési rendszerek.

Link to comment
Share on other sites

rendkívül szimpatikus kezdeményezés! tudom, hogy nehéz az ismeretterjesztő anyagokat tudományosan is helyesen tartani, de engedjetek meg egy pontosítást, mert egyvalami tényleg nagyon elmászott: a dither egyáltalán nem "kicsit olyan", mint az "elmosott textúrák" (=anti aliasing), éppen hogy egymással ellentétes dolgokat szolgálnak.

dither-t ugyanúgy használnak a grafikában, a térbeli felbontás csökkentése árán szín/intenzitás felbontást javítanak (pl. szomszédos pixelek színét úgy állítjuk be, hogy amikor együtt nézünk rájuk plusz színárnyalatot érzékeljünk), míg az anti-aliasing szín/intenzitás felbontásért cserébe javítja a térbeli felbontást (nem szögletes lesz a kirajzolt szakasz, hanem simának tűnik, cserébe kicsit elmosott).

emellett a dither-t véleményem szerint nem szerencsés "simításként" jellemezni, hiszen az intuitíve is egyfajta "tompítást" jelentene, egy aluláteresztő szűrést, holott a dither pont egy zajkomponens additív bevezetése a jelbe. nem a kvantálás "ugrásait" próbálja befinomítani (gondolom ez a "simító" hasonlat alapja), hanem a kvantálás állandó hibájából következő ismétlődő hibákat próbálja egy véletlenszerű komponens segítségével megszüntetni.

ez a plusz zaj sokkal kevésbé zavar minket (látás és hallás terén egyaránt), hiszen mi alapból egy sztochasztikus jellegű mintavételezéssel érzékeljük a világot, az érzékelési felbontásunkon túli részleteket tartalmazó jelek feldolgozása esetén lényegében magas frekvenciás zajt regisztrálunk, nem pedig alias-szolunk ("szellem" frekvenciákat érzékelünk), mint az egyenközű mintavételezési rendszerek.

No ez igen hozzáfűzés korrekt volt.

Super like gombot érdemel a műsor! Csodálom hogy Silknek még erre is van energiája, le a kalappal.

Link to comment
Share on other sites

Nem tudom, hány ilyen anyagot terveztek csinálni, de ha mindegyik ilyen haszos a tudás átadása érdekében, akkor az dícsérendő.

Ahogy Ádám is írja bevezetőjében, tanulságos lehet kezdő és haladó szinten egyaránt. Biztos vagyok abban, hogy a haladó szintűek is hallanak majd újat egy kezdőnek történő elmagyarázás közben. A kezdőkben pedig - ha nem is értenek valamit teljesen - az idővel tisztul, és nagy sikerélmény, amikor rájön, hogy akkor abban a videoban miről is volt szó. Külön említésre méltó a kérdezés megjelenítése, hisz a tanulás és első megértés jele a kérdeznitudás. Szóval örüljünk ennek a kezdeményezésnek! Köszönjük

Link to comment
Share on other sites

Oldbrian: én is jelen voltam a forgatáson, és tudom mi a dither. Silk nem tévedett, és te sem, szerintem csak a terminológián rugóztok, de ne feledjétek, hogy ez itt nem egy tudományos értekezés, megpróbál "kompakt megoldásokat" adni anélkül hogy könyvet írna pl. az akusztikáról. Silk nagyon is tudja miről beszélt, ez abból is látszik, mikor a POW-R típusait taglalja. Szerintem csak egy érdkes törekvése a "down to earth"-nek.

nem a kvantálás "ugrásait" próbálja befinomítani (gondolom ez a "simító" hasonlat alapja), hanem a kvantálás állandó hibájából következő ismétlődő hibákat próbálja egy véletlenszerű komponens segítségével megszüntetni.

A dithering és az anti aliasing is simításként értelmezhető és bizonyos szempontból a kettő nagyon hasonlít egymáshoz! A dither az amplitúdó kvantálásából adódó zajt hivatott tulajdonképp "semlegesíteni", míg az aliasing az idő kvantumaival foglalkozik (hú de utálom már magam ezért a megfogalmazásért! :) ) A dither per definíció tehát PROGRAM FÜGGŐ ZAJ (torzítás!). A dither tulajdonképpen ezt a programfüggő zajt RANDOMIZÁLJA, amit már a fülünk képes kimaszkolni (hozzászokik, és onnantól kezdve "nem is hallja"). Ezt tekintheted úgy, mint az amplitúdó kvantálásából eredő hibák "simítását": ezért mondom, hogy nekem ez a kifejezés "elmegy" kategória, ezért is maradt bent a videóban.

hanem a kvantálás állandó hibájából következő ismétlődő hibákat próbálja egy véletlenszerű komponens segítségével megszüntetni.

Ha következetesen kötekednék, ez pont ugyanannyira pongyola, mint a simítás :) Nem szűntetjük meg, hanem átalakítjuk úgy, hogy randomizáljuk.

Engem meggyőzött, hogy mindketten tudjátok mi az a dither, mindemellett jó volt ez tisztába tenni, és a párbeszéd alapján remélhetőleg mindenki számára világos, hogy miről is van itt szó :)

És nagyon örülünk, hogy már az első (pilot) próbálkozásunk is ilyen sikeres volt, úgyhogy folytatajuk, és a következő részek bizonyosan mégjobbak lesznek, ahogy a többi videónkon is látható a tendencia :) Külön örülök annak, ha az elhangzottak kommenteket váltanak ki, mivel ezek mindenképpen az érdeklődők javát szolgálják!

Link to comment
Share on other sites

Srácok, szerintem ne ezen rugózzatok. A lényeg, hogy kell, és azért kell, randomizálja a hibákat, amit lehet simításként is megfogalmazni, meg, ha akarjuk akkor nem.

A link hasznos, ott ott van a tudományos háttér összefoglalva, konyhanyelven szépen illusztrálva, de anélkül, hogy bárkit is frusztrálni próbálna a komoly részletekkel.

Silktől meg, mint gyakorló hangmérnöktől nem elvárt, hogy ennek nyomja a teljes hátterét, elég ha tudja, hogy kell, és hallja, hogy miért.

Hogy a legkedvesebb írómtól idézzek egy idevágó passzust: Nem elég, ha szép a kert? Muszáj hinni, hogy tündérek lakják? :)

Link to comment
Share on other sites

Köszi a videót, meg a kezdeményezést is! Pár észrevétel, "jótanács" világítástechnikai megközelítésből:

1. "lebegő" kábel a filmezésben nincs, főleg nem háttér gyanánt :D

2. Statív és lámpa is ritkán van a háttérben, kivéve werkfilmek esetén, vagy ha a film történeti és helyszínbeli kapcsolata ezt kívánja meg :D

A vázolt problémák megoldásához tudom a következőket javasolni:

- néhány hosszabbító beszerzése a lámpapark mellé

- a gegen, vagy backlight fogalmának alternatív megközelítése

Példa:

A filmes/fotós/videós világításnak ugye 3 alap fénytípusa van, ezek a főfény vagy key light, a gégen(csúnya magyar szóval :D)avagy backlight, és a derítés más néven bouncing.

A videón, ha jól tippelek 2 lámpát használtok (nem tudom, hogy a szoba saját világítása ment e, ha igen akkor 3...), egy főfényt és egy gégent. Derítésre szükség nem nagyon volt, mivel szép lágy fényekkel dolgoztatok, illetve a világos falak erre még rá is segítettek.

A főfénnyel ugye nagy cécó nincs, rádörrented az ember ábrázatjára oszt jó napot.

A problémás gégen nyilván többek közt azért volt képben, mert:

a, nem volt elég hely a szobában,

b, nem volt elég kábel, hogy oda rakjátok, ahol nincs képben.

A gégen célja ugyebár az, hogy az embert leválassza a háttérről, a 2D képnek térbeli hatást adjon. Ezt nem csak úgy lehet megoldani, hogy az embert világítjuk hátulról, hanem úgy is, hogy a hátteret világítjuk pl. a főfény irányából. Ekkor a gégen funkció ugyanúgy létrejön, az emberi alak "leválasztódik" a háttérről, csak egy picit máshogy fog kinézni a kép.

Ebben az esetben fölmerülhet egy olyan probléma, hogy a gégen fényereje kevésnek bizonyul, mert túl messze van a háttértől. Ezt egy softbox esetén avval korrigálhatjátok, hogy leveszitek a fehér lágyító anyagot, ha le lehet(szerintem igen), és direkt fénnyel világítjátok meg a hátteret, fényerőben tuti több lesz. Lehet, hogy így nem lesz olyan szép lágy a fény, de még mindig szebb, mint egy statív egy "lebegő" kábellel a háttérben:D

Ilyenkor arra még érdemes figyelni, hogy ez az erős árnyékokat csináló, háttérre menő fény ne verjen a "főszereplőkre", érdemes fölhúzni minél magasabbra, esetleg kicsit a plafon felé fordítani a softboxot.

Dióhéjban ennyi :D

Remélem tudtam kicsit segíteni, és várom a következő videót. ;)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem például a Hitspace csapatát esetleg érdekelheti, mert például ők egy halálosan profi cég, és szerintem szívesen javítanak saját "promóciójuk" minőségén, főleg, ha ezért nem kell plusz pénzt kidobniuk az ablakon. Szerintem például olyan embereket is érdekelhet, akik arra adják a fejüket, hogy a saját zenéikhez esetleg csinálnának egy amatőr klippet, és saját maguk akarnak mindent megcsinálni, akkor nem árt evvel is egy kis időt eltölteni.

És végül szerintem az első két mondat után érezhetted, hogy ez téged nem érdekel, és akkor egészen egyszerűen nem olvasod tovább.

Bocsánat, hogy ha téged ez zavar, de úgy éreztem, hogy ha már a Hitspace és Silk ilyen minőségi információkat megosztanak velünk, ilyen kezdeményezésekkel segítik a fejlődésünket, mindezt ingyen, akkor talán én is segíthetek nekik olyan dolgokban, amikhez meg én értek, mindezt ingyen, ugyanis én meg speciel ebből élek néhány éve.

Link to comment
Share on other sites

Köszi a videót, meg a kezdeményezést is! Pár észrevétel, "jótanács" világítástechnikai megközelítésből:

Grema, nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire jó dolognak tartom a közösségi tudást, ami ugye abból áll, hogy kellően nagy számú emberből mindig lesz egyvalaki, aki az adott komplex területen belül jobb bárkinél. Az Internet lehetővé teszi, hogy az ilyen tudása közkinccsé válljon még akkor is, ha valóban az adott dolognak csak egy részét tudná jobban megcsinálni. Én ebben hiszek, ezért is próbál a Ménemszól ilyen rendszerrel sikeres lenni.

Mi audióban vagyunk profik, de mint látod, igyekszünk igényesek lenni más dolgokban is. Eddig ugye nem nagyon láttunk itthoni videókat ahol mondjuk többkamera, vagy világítás lett volna, vagy akár csak egy forintot is költöttek volna a képre. Asszem nem árulok el titkot, hogy még ez se ingyen van, viszont a videósunk velünk együtt fejlődik, és valószínűleg nagy hasznát fogja venni annak, amit beírtál, amit ezúton is köszönünk!

Ha esetleg van kedved, legközelebb velünk tarthatsz, és akkor élesben segítheted a teamet ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...