Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Zene Linuxon - ki ténykedik benne itt már eredményesen?


LP-filter

Kérdés

Fenti téma adott és itt ebben jártasak tanácsait várnám, mivel mostanság kezdek a windows mellett ebben az irányban is érdeklődést mutatni. Bár nem zenész haverom (legalábbis pc-n nem az) évek óta eredménnyel és megelégedéssel lakik Mint distroján, azért utánanézve a linuxot is szelídíteni kell zenélésre főleg a kernelt illetően (latency stb.), szóval még ebben is bizonytalan vagyok, melyik rendszer lenne legalkalmasabb a dologra. (?)

Távlati célomban netán a V-machinehoz hasonló "zenedoboz - for music only" felépítése is szerepelne ha sikerül majd belerázódni, ill. itt kérdezném hogy ha valaki már tud létező, akár olcsó netbookon összerakott, működő platformról, ne tartsa magában az információt! :)

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
3 perccel ezelőtt írta djuice:

Ez így hülyeség, mert kb annak volna értelme ebben az olvasatban, hogy nekem nem jön be, hányok tőle és tuti nem azt kapod, mint egy fehértől. De hagyjuk az egymás győzködését, ez a vita sosem fog eldőlni linux terén sem köztünk.

"épp ezért nem hogy zenei használatra teszi lehetetlenné önmagát a rendszer ezekkel (pontosabban sosem próbált ilyen profibb dolgokra alkalmas lenni), hanem az alapvető hétköznapi feladatokra is!"

Szo szerint ideztem. Masodjara.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 órája írta djuice:

Pont ez mutatja, mennyire illogikus a példád, de vmi hülye egyszer elhintette, hogy a repülés a legbiztonságosabb, te (is) benyaltad, és azóta ez az absz. igazság. :D Pedig önmaga elveivel is cáfolható az egész, pont a statisztikával ha úgy tetszik, mert lényegesen több autó közlekedik napi szinten, mint repülő,

Evente atlag 1.4 millio ember hal meg kozuti balesetben vilagszerte, es a megnyomorodottakkal, vagy egyebkent sulyosan serultekkel most nem foglalkozunk. Nem tudom, hogy barmelyik orszagnak erdekeben allna-e felfele turbozni az adatait, a lefelet el tudom kepzelni, de akkor az azt jelenti, hogy minimum 1.4 millio ember hal meg az utakon evente vilagszerte.

https://extranet.who.int/roadsafety/death-on-the-roads/

Ezzel szemben a repulesrol kicsit biztosabb forrasok allnak rendelkezesre, leven sokkal szabalyozottabb a legikozlekedes. 2022-ben ugy volt 158 halaleset legikozlekedesben, hogy europai, csendes oceani-azsiai, eszak-amerikai, afrikai, kozel-keleti uzemeltetesu gepeken 0 volt a halalesetek szama. Tobbuknel 2021-ben is.

https://www.iata.org/en/pressroom/2023-releases/2023-03-07-01/

Ertem en, hogy kevesebben is repulnek, de mennyivel kevesebben? Tenyleg annyival?

Es mi van ha beleszamoljuk a megtett kilometert is?

Persze pilota nem lehet akarki, es szerencsere nem is tarsadalmi elvaras, es azert ott ugy kezdodik, hogy az elso kurvasok oraban csak a sajat eleteddel jatszol. Utana is csak kevesekevel, stb, stb.

Tanulsag 1: repulj megbizhato legitarsasagokkal (persze ha nem muszaj ne repulj, durva szenlabnyomot hagy, de ez igaz mindenre: ha nem muszaj ne menj :)  )

Tanulsag 2: Magyarorszag nepessegehez kepest eleg durvan teljesit kozuti elhalalozasban, ugy ertem, hogy a 83 millios Nemetorszagban kicsit tobb mint feleannyi halaleset, pedig ott aztan van autobahn, ahol tenyleg nincs limit, meg valamennyit pialni is lehet (kb 2 sor).

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_953

Szerkesztette faceeasyg
Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 órája írta djuice:

Jobb talán utánajárni vagy más oldalról is megközelíteni sok mindent, mint sem az elvakult piaci fiskális  szemléletből származó, “az én lovam a legszebb, legjobb, ezt vegye!” rátukmálásnak naivul bedőlni!

Na es itt a lenyeg:

1. a linux ingyen van, biztosan nincsen fiskalis megfontolas.

2. live verzioban kiprobalhatod, es ha minden hardver-elem mukodik, amire szukseeged van, akkor (enni nem ker) telepitheted is, ha mar eleged lett a windows-bol, ertheto okokbol, amiket szivesen be is masolok privat levelezesunkbol @djuice

3. es @vinnui jol beszel, persze, nem tokeletes (sztem jobb mint a tobbi, de ez tenyleg szemelyes), de a tobbi sem tokeletes, a tobbiert meg penzt kernek, meg ha burkoltan is, meg mindenert is penzt kernek, meg telenyomjak az arcod celzott reklamokkal, meg bloatware-rel, es ebbol lesznek olyan gazdagok, hogy mindent megtehessenek (az ilyesmire ha jol tudom vevo vagy, djuice). En nem akarom radtukmalni, en csak annyit mondok, hogy egy hasznalaton kivuli pendrive aran, kivancsisagbol barki kiprobalhatja, es ha latszolag minden OK, akkor igen, olyan mint egy uj nyelvet elsajatitani (hasznodra valik), meg ha alapszinten is, tobb leszel tole, es (szerintem) nagyon hamar megtalalod a szepseget is. Es kurva felhasznalobarat. De igaz, vinnui, valoszinuleg sokat szamit a hardver megfelelo egyuttallasa, es elkepzelheto hogy en ezen a teren kivetelesen szerencsesnek szamitok. :) ( apropo @vinnui  a jack problemamban nem tudnal segiteni?)

tokeletes?... azt jo hajszolni, de aki azt allitja magarol, az biztosan hazudik.

4. Radtukmalni? #2: Igazabol, ha kevesebbet torodnel a linux-szal az jobban mutatna. ;)

Szumma szummarum: ne repulj del-amerikai repulovel. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Az ilyen linuxos/unixos dolgok úgy működnek, hogy neked kell utánajárnod és megtanulnod! Elevel a közoktatásban sincs benne! 

Az én időmben még nem volt informatika óra, de ma már van pl. ált. suliban vagy gimiben. De! Abszolút a winhez van ragadva az oktatás. Semmilyen linuxot/unixot nem oktatnak! Tehát így persze, hogy az átlag user nem ért hozzá!

De miért van ez? Ez talán pont azért van mert szabad szoftverek! Tehát pont azért nem terjed a linux mert ingyenes! Ugyanis emiatt nem fejleszt rá annyi gyártó (kereskedelmi) és emiatt mivel az államnak sincs bevétele ezért nem erőltetik az oktatást sem. És így munkahelyeken sem láttam még vagy hivatalokban.

Persze az alapelv jó lenne mert ez marxizmus is, hogy ha minden ingyen van akkor mindenki egyenlően merít a bőségtálból

csak a kereskedelmi szoftverek hiánya

hogy nem kezel minden hw-t

és, hogy kell egy kis szaktudás a kezeléséhez, beállításához

amik miatt még nem rúg labdába.

De hátha változik ez a köv. mondjuk 30 évben hiszen már ennyi ideje van linux. Sőt! Előbb volt mint win! Mivel az 1986-os win 1.0 csak gui volt nem os! A win mint os csak 1993 óta van! Míg linux 1991 óta.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 perccel ezelőtt írta xinu:

És így munkahelyeken sem láttam még vagy hivatalokban.

Én látok, láttam sok helyen, de ezek specializált szakmai környezetek. Különféle IT (hálózatos, és szoftver fejlesztő, rendszer adminisztrátor, stb) körökben nagyon sokan használnak desktop környezetben Linux alapú disztrókat.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
22 perccel ezelőtt írta vinnui:

@faceeasyg Sajnos nem tudok segíteni a jack problémádon. Legutóbb kb 1 éve próbáltam Linuxozni zenei környezetben, akkor is RPI-n midi célból, de végül nem vált be és félretettem az egészet, nem tudtam igazán elmélyedni benne amennyire kellett volna.

Kar.

De megerted, hogy meg kellett kerdeznem... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta faceeasyg:

de akkor az azt jelenti, hogy minimum 1.4 millio ember hal meg az utakon evente vilagszerte.

Na most ebbe benne van-e pl. a dél-amerikai sosem volt utakon, napi szinten a szakadék szélén kanyargó roncs buszok áldozatainak a száma is, akik egyszerre zuhannak 80-100-an a szakadékba 1 balesetből kifolyólag?
Érdemes a fingot fűrészelni? Ettől még nem fog itt senki tömegesen linuxot telepíteni, mert neked a repülés és statisztikái a másik hobbid.
Ahogy írtam is, bármely statisztika hamisítható úgy, hogy igaznak vélhető legyen. Abban pedig biztos lehetsz, hogy a légitársaságoknak érdeke az utastoborzás és biztonságosnak hazudni a fellegekben járást. Az autóknál viszont a darab eladás a biznisz, és/vagy a szolgáltatási felárak, extrák. Ott mellesleg független laboratóriumi töréstesztekkel pózolhatnak az erre éhes vásárlóknak, még a repülőknél elég ha berepül egy galamb a hajtóműbe és nincs visszaút. Ennyit a kettő közti biztonsági sarokpontokról! :D 

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta faceeasyg:

Tanulsag 2: Magyarorszag nepessegehez kepest eleg durvan teljesit kozuti elhalalozasban, ugy ertem, hogy a 83 millios Nemetorszagban kicsit tobb mint feleannyi halaleset

Én annak se hiszek, mikor azt jelentik be, hogy az első félévhez képest vagy a tavalyihoz, mennyivel csökkent a hazai közúti balesetek száma, mert ez időről időre ingadozó adat. Meg abban az is benne van, ha részegen a Samu beborul az árokba a biciklivel és kitörik a nyaka… 
Ha majd az intelligens önvezető autók elerjednének, ahol a biztonságra törekvés a legfontosabb, onnantól majd lehet ezeket is komolyabban venni. (Apropó, ebben meg Mo. az egyik élenjáró innovátor a témát illetően! Mégpedig a gonosz Zorbánnal a kormánya élén :) de tudom te ezt is másként látod a szélmalmok arnyékából…)
Mindenesetre én a IATA nagyívű jelentéseivel sem példálóznék. Számomra az nem hiteles forrás, amit az adott iparra épült lobbiszervezet próbál elhitetni.

De itt egy vicc neked. (Annak jó csak.)
Az idős Mari néni jutalom utazást nyer a Karb-szigetekre keresztrejtvény pályázaton. Világ életében rettegett a repüléstől, hogy repülőre üljön, de hát az utazási nyeremény az mindenek felett! A pilóta próbálja megnyugtatni mennyire biztonságos is a repülés és hogy neki is több ezer óra van már a háta mögött, mint tapasztalt vezető.
Mire a Marinéni:
- És mondja kapitány úr, ez a repülő is valóban ennyire biztonságos, mint amennyire Ön rutinos és biztonságosan le is fog tudni szállni?
- Hölgyem, megnyugtatom, eddig még senkit nem hagyott fenn!

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

  • 0
26 perccel ezelőtt írta djuice:

Ha majd az intelligens önvezető autók elerjednének, ahol a biztonságra törekvés a legfontosabb,

Hat nem tudom... szerintem az intelligens, vezetni kepes emberekre joggal lehetne es kene hamarabb alapozni... :P

Es talan azert is all annyival jobban pl Nemetorszag. :P :P  :P

Szerkesztette faceeasyg
Link to comment
Share on other sites

  • 0

A cikk rendben van. Felsorolja a mai állapotot, DAW-okat (Reaper, Bitwig, Ardour), és az Ubuntu Studiot. És háborog, hogy az audio interfész gyártók szarnak a linux driverekre.

Hát nem tudom. Most, hogy lett egy homokozó laptopom (párom tizenéves gépén meghalt a képernyő, én dugtam rá egy külső monitort), kisérleteztem pár disztróval. Az Ubuntu Studio nem jött be. Végül maradt az MX. (Gyenge proci, 4 giga ram.) Netezni szándékoztam vele, telepítés után mindent felismert, müködik és hasít. Megszerettem. Viccből rádugtam egy behringert, ééés meeegy. Mi kell még?

Hátra van még a DAW-ok tesztelése. Az Ardour felugrik egy kattintással, de azt már próbáltam régebben, nem áll a kezemre. Bitwig és Studio One van, ezek lesznek a következők, erről később számolok majd be, mert most épp költözés előtt állok.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2024. 02. 11. at 22:19 írta wolf:

Netezni szándékoztam vele, telepítés után mindent felismert, müködik és hasít. Megszerettem. Viccből rádugtam egy behringert, ééés meeegy. Mi kell még?

Ezt kulon kiemelnem, mert vegre nem erzem magam egyedul. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Csak tapasztalatként írom, ( nem vagyok profi! ) hogy a natív Linux-os Reaper tökéletesen működik, még egy alap "Mint" rendszerrel ( JACK nélkül ) is. Behringer UMC-22 hangkártyával próbálva, de a Yamaha MX61 midi, és USB audió is nagyon jól használható. Igaz, hogy soundfont-okat használtam vsti-k helyett, amikből nem nagyon válogattam Linuxra. A Bitwig-et is próbáltam, de nem tetszik a több mint 200 megás telepítő ( a Reaper 12MB! ) , és a kb. 1 perces indulás, persze a 8Track-ról van szó, amit a Nektar billentyűzethez adott ingyenes licensszel lehetett életre kelteni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...