Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Segítség - Milyen hangkártyát vegyek?


endilv426

Kérdés

Sziasztok!

Már vagy 7-8 éve foglalkozom számítógépes zene szerkesztéssel, de eddig csak a Reasonnal dolgoztam, így csak egy alap gép és olcsó hangkártyám volt. Most úgy döntöttem, hogy átállok a "vasakkal" való munkára.

A következő szintetizátorokat tervezem venni:

Access Virus B vagy C (desktop)

Clavia Nord Rack 2x

Roland SH-201

A kérdésem az lenne, hogy ki milyen hangkártyát ajánlana, hogy vegyek az ezekkel történő munkára? Már rengeteg hangkártyát megnéztem, mindnek találtam előnyét, hátrányát és így nem tudok dönteni. Előre is köszönöm a segítséget!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Miért irreális?

ok, nem azt mondom, hogy a 16 az pont kéne egyszerre, de mondjuk ha van 5 midi eszközöd az már elvisz 10 bemenetet. Az már 10 csatorna egy idejű használata 192khz-n, nem?  

192khz az miért sok? ha már a kártya tudja a 192khz-t, akkor nem annyin érdemes használni / felvenni vele?

 

ami irrealis kicsit, az a 16 bemenet 192khz-n

ha ezekre tenyleg szukseged van, akkor rme oldalan nezz korul madi interfeszek korul...

keszulj fel hogy 16 bemenet 192khz-n nem egy olcso mulatsag akarhogy is hozod ossze... olyat hogy usb, FW ezek eseteben el is lehet felejteni... de pcie-n is izmos gep kell hogy hasznalhato legyen.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

sok hangkartya tudja ezt... megsem hasznaljak... mert ennyi csatorna ebben a felbontasban iszonyat draga... arrol nem beszelve hogy ehhez nagyon bitang gep kell + olyan szekvenszer (DAW) ami nem dob hatast ezektol...

szoval elmeletben ok a dolog, de gyakorlatban a 96khz is eleg korulmenyesen oldhato meg... (ki,bemenetek, gep teljesitmeny, DAW)

ha midizheto (automatizalhato)eszkozokrol van szo, akkor plane felesleges (velemenyem szerint)... inkabb vegyel egy jo minosegu preampot azt vegyel fel mindent azon keresztul egyesevel...

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Szóval akkor hiába van a hangkártyákon 192khz,  "senki" nem használja, még a 96-ot sem. Kíváncsi lennék, hogy mások hogyan vélekednek erről, hogy mások hogyan használják! 

 

sok hangkartya tudja ezt... megsem hasznaljak... mert ennyi csatorna ebben a felbontasban iszonyat draga... arrol nem beszelve hogy ehhez nagyon bitang gep kell + olyan szekvenszer (DAW) ami nem dob hatast ezektol...

szoval elmeletben ok a dolog, de gyakorlatban a 96khz is eleg korulmenyesen oldhato meg... (ki,bemenetek, gep teljesitmeny, DAW)

ha midizheto (automatizalhato)eszkozokrol van szo, akkor plane felesleges (velemenyem szerint)... inkabb vegyel egy jo minosegu preampot azt vegyel fel mindent azon keresztul egyesevel...

Link to comment
Share on other sites

  • 0

???

 

Szerintem ilyenkor már egy komolyabb lépcsore kell lépni. Az Apogee Symphony és hasonló bovítos cuccok szintjére, izmos géppel persze, vagy a komoly minosegu gépen kívuli keveropultok, akár tobbmillió ft értékben és onnan 2 csatornás AD-n be a gépbe.

Az "olcsóbb" digit keverok (Presonus és hasonlók), nem hiszem, hogy hozzák azt a szintet, ami ilyenkor elvárt.

 

Azt nem értem, hogy pl. az UAD új kártyái, amin van AD, DA, miért nem variálhatók ill. miért tobb a kimenet, mint a be, hiszen egy otthoni stúdióban (ahova szánják, ugye), általában tobb bemenetre mint kimenetre van szukség. De ők, pont fordítva!  :startle: 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

és ha lassú egy hangkártya plusz még az effekt plugin is lassítja, akkor hogyan oldaj meg a szoftver a késés mentes direkt monitoringot?

Tudtommal a zero-latency monitoring nem szalad be a gépbe meg vissza, hanem a hangkártya keverőjén keresztül egyből a monitor kimenetre megy, tehát sem a gép sem a plugin nem lassítja. Ha akad a kártyában egy DSP effekteket futtató chip, akkor tudsz pakolni rá mondjuk reverbet is.

 

Olyan eszköz még nem születetett szerintem, ami zero-latancy-vel produkálná a round-trip-et (számítógépbe, daw-ba be, majd onnan ki)...főleg nem pluginekkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mi a tapasztalatotok, line-in bemeneteknél  a  -10dB és +4dB közötti kalibrálás megfelelően fel tudja erősíteni egy külső analóg szinti, digi.zongora jelét a tökéletes felvételhez? 

 

Elvileg mennie kell. Amennyire én tudom, a -10dB és a +4dB is megfelel vonalszintű jelnek. Ha a hangszeren is feltekered a hangerőt és a hangkártyán a bemenetnek is rendes jelet adsz, akkor működnie kell. Olyan lehet, hogyha kombó csatlakozós a bemenete, tehát egyszerre belemegy az XLR és a Jack is, akkor lehet, hogy szerencsésebb a Jack, mert nekem már volt olyan, hogy XLR-rel kötöttem rá hangszert hangkártyára és mindenáron mikrofonként akarta kezelni, hiába állítottam LINE-ra. Még annyi, hogyha a hangszer kimenete és a hangkártya bemenete is tud szimmetrikus lenni, akkor érdemes megpróbálni úgy bekötni (2db sztereo jack kábel), mert nekem az a tapasztalatom, hogy akkor szebben szól. Ha butaságot szóltam, majd a tapasztaltabbak kijavítanak. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mi a tapasztalatotok, line-in bemeneteknél  a  -10dB és +4dB közötti kalibrálás megfelelően fel tudja erősíteni egy külső analóg szinti, digi.zongora jelét a tökéletes felvételhez?

Azzal, hogy -10dBV vagy +4dBu szintet állítasz be a hangkártya line bemenetére, nem a bejövő jel erősítését határozod meg, hanem csupán meghatározod a névleges jelszintet amit a bemeneted megkíván. Ha az adott eszköz (mondjuk egy szintetizátor) nem tudja a megfelelő kimeneti jelszintet produkálni akkor kénytelen vagy a hangkártya és a szintetizátor közé beiktatni egy erősítő eszközt, ez lehet pl. egy keverő vagy egy leveller. Ha elég profi a hangkártya akkor el van látva saját (analóg) gain áramkörrel a bemeneteken, ekkor nem kell külső eszköz ami erősít.

Egy "remek" példa a halk kimenetre a Waldorf Blofeld, úgy tudom vannak itt páran akik tudnának róla mesélni.

Szerkesztette Brevis
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Azzal, hogy -10dBV vagy +4dBu szintet állítasz be a hangkártya line bemenetére, nem a bejövő jel erősítését határozod meg, hanem csupán meghatározod a névleges jelszintet amit a bemeneted megkíván. Ha az adott eszköz (mondjuk egy szintetizátor) nem tudja a megfelelő kimeneti jelszintet produkálni akkor kénytelen vagy a hangkártya és a szintetizátor közé beiktatni egy erősítő eszközt, ez lehet pl. egy keverő vagy egy leveller. Ha elég profi a hangkártya akkor el van látva saját (analóg) gain áramkörrel a bemeneteken, ekkor nem kell külső eszköz ami erősít.

Egy "remek" példa a halk kimenetre a Waldorf Blofeld, úgy tudom vannak itt páran akik tudnának róla mesélni.

 

Amikor ezt a -10dB és +4dB közötti kalibrálást írtam akkor én is arra gondoltam, hogy ezzel erősítem a bejövő jelet ezen a határon belül. Tehát akkor a line bemeneteken gyakran elvégezhető kalibrálás nem erősítí a jelet, nem egy analóg gain?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Feltételezem különféle hangkártyák adatlapján láttad a "-10dB" és a "+4dB" értékeket amik egyébként ilyen formában feltüntetve hiányosak kissé. Nem mindegy, hogy a dB után milyen betű van írva, ugyanis az határozza meg azt a referencia mennyiséget/értéket amihez képest viszonyítunk. Ha csak a dB van odaírva valahova akkor az csak egy arányt jelent önmagában. Ha van egy vagy több betű még a dB után akkor az meghatározza, hogy mi az amihez az arányt viszonyítjuk. Ez a két érték (a -10 és a +4) az audiótechnikában leggyakrabban használt szinteket jelöli. Szinte biztos vagyok, hogy a -10-nél az dBV akart lenni, a +4-nél meg dBu.

Egy kis szárazanyag:

A dBV-vel konkrét feszültsésszintek fejezhetőek ki (logaritmikus léptékben). A referenciaszint 1 Volt, a 'V' betű a dB után ezt jelöli. A dBV nullapontjának az 1 voltos feszültséget vesszük, tehát 0dBV = 1 Volt. A -10dBV az 0.316 Volt. Ez a "consumer audio level". Az átvitel módja jellemzően asszimetrikus (RCA csatik pl.).

A dBu szintén konkrét feszültségszintek kifejezésére szolgál, azzal, hogy itt 0.755 V a referenciaszint, tehát 0dBu = 0.755 Volt. A +4dBu az 1.23 voltra jön ki. Ez a "pro audio level", ekkor már jellemzően szimmetrikus az átvitel módja (XLR csatik, TRS jack).

/szárazanyag vége/

 

Amikor ezt a -10dB és +4dB közötti kalibrálást írtam akkor én is arra gondoltam, hogy ezzel erősítem a bejövő jelet ezen a határon belül. Tehát akkor a line bemeneteken gyakran elvégezhető kalibrálás nem erősítí a jelet, nem egy analóg gain?

Én meg pont azt írtam, hogy ez nem a bejövő jel gainelésére való opció, illetve arra csak nem olyan értelemben ahogy Te gondolod. Mert ha jól értem akkor Te valahogy úgy képzelted el, hogy -10 és +4 dB között folyamatosan állítható a bejövő jel erősítése? Mert ez nem így van, csak két fix érték választható vagy a -10dBV vagy a +4dBu, fentebb kifejtettem, hogy ezek mekkora tényleges feszültségeket jelentenek, ha valamelyikre beállítod a hangkártya bemenetét akkor abban az esetben lesz optimális a működése ha az adott névleges szinttel lesz meghajtva. Ha teszem azt -10dBV-re van beállítva egy bemenet és a jelforrásod csak pl. -17dBV-t tud csak küldeni akkor ezt kell valamilyen módon erősíteni (gainelni) előtte. Az itt korábban említett Universal Audio Apollo Duo megtudja oldani "saját maga" a gainelést, az első négy csatornáján. Amelyik hangkártya nem rendelkezik a bemenetein gain opcióval ott ezt külsőleg kell megoldani. Szóval az, hogy egy kártyán választható a -10dBV vagy a +4dBu érzékenység, még nem jelenti azt, hogy külön gainelni is lehet a bejövő jelet.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Köszi értem már.        Igazából, akkor minden hangkártyában ilene hogy legyen gain a line bemeneteken, mert így rizikós, hogy majd a későbbiekben vásárlandó midi hangszereknek,  szintiknek passzol e majd a jelszintje a hangkártyájéval. Persze kivétel az , aki profi külön előerősítőt akar még vásárolni. Én eddig azt hittem, hogy egy jack kimenettel rendelkező szinti kimenetét nyugodtan bele dughatok egy jack bemenettel rendelkező hangkártyába, mert azok tökéletesen passzolni fognak. Ezek szerint ez azért nem ilyen egyszerű. Ez csak azért érdekes, mert nem mindegy hogy kell e külön levellert vennem még a hangkártyához vagy sem. 

 

Feltételezem különféle hangkártyák adatlapján láttad a "-10dB" és a "+4dB" értékeket amik egyébként ilyen formában feltüntetve hiányosak kissé. Nem mindegy, hogy a dB után milyen betű van írva, ugyanis az határozza meg azt a referencia mennyiséget/értéket amihez képest viszonyítunk. Ha csak a dB van odaírva valahova akkor az csak egy arányt jelent önmagában. Ha van egy vagy több betű még a dB után akkor az meghatározza, hogy mi az amihez az arányt viszonyítjuk. Ez a két érték (a -10 és a +4) az audiótechnikában leggyakrabban használt szinteket jelöli. Szinte biztos vagyok, hogy a -10-nél az dBV akart lenni, a +4-nél meg dBu.

Egy kis szárazanyag:

A dBV-vel konkrét feszültsésszintek fejezhetőek ki (logaritmikus léptékben). A referenciaszint 1 Volt, a 'V' betű a dB után ezt jelöli. A dBV nullapontjának az 1 voltos feszültséget vesszük, tehát 0dBV = 1 Volt. A -10dBV az 0.316 Volt. Ez a "consumer audio level". Az átvitel módja jellemzően asszimetrikus (RCA csatik pl.).

A dBu szintén konkrét feszültségszintek kifejezésére szolgál, azzal, hogy itt 0.755 V a referenciaszint, tehát 0dBu = 0.755 Volt. A +4dBu az 1.23 voltra jön ki. Ez a "pro audio level", ekkor már jellemzően szimmetrikus az átvitel módja (XLR csatik, TRS jack).

/szárazanyag vége/

 

Én meg pont azt írtam, hogy ez nem a bejövő jel gainelésére való opció, illetve arra csak nem olyan értelemben ahogy Te gondolod. Mert ha jól értem akkor Te valahogy úgy képzelted el, hogy -10 és +4 dB között folyamatosan állítható a bejövő jel erősítése? Mert ez nem így van, csak két fix érték választható vagy a -10dBV vagy a +4dBu, fentebb kifejtettem, hogy ezek mekkora tényleges feszültségeket jelentenek, ha valamelyikre beállítod a hangkártya bemenetét akkor abban az esetben lesz optimális a működése ha az adott névleges szinttel lesz meghajtva. Ha teszem azt -10dBV-re van beállítva egy bemenet és a jelforrásod csak pl. -17dBV-t tud csak küldeni akkor ezt kell valamilyen módon erősíteni (gainelni) előtte. Az itt korábban említett Universal Audio Apollo Duo megtudja oldani "saját maga" a gainelést, az első négy csatornáján. Amelyik hangkártya nem rendelkezik a bemenetein gain opcióval ott ezt külsőleg kell megoldani. Szóval az, hogy egy kártyán választható a -10dBV vagy a +4dBu érzékenység, még nem jelenti azt, hogy külön gainelni is lehet a bejövő jelet.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Köszi értem már.        Igazából, akkor minden hangkártyában ilene hogy legyen gain a line bemeneteken, mert így rizikós, hogy majd a későbbiekben vásárlandó midi hangszereknek,  szintiknek passzol e majd a jelszintje a hangkártyájéval. Persze kivétel az , aki profi külön előerősítőt akar még vásárolni. Én eddig azt hittem, hogy egy jack kimenettel rendelkező szinti kimenetét nyugodtan bele dughatok egy jack bemenettel rendelkező hangkártyába, mert azok tökéletesen passzolni fognak. Ezek szerint ez azért nem ilyen egyszerű. Ez csak azért érdekes, mert nem mindegy hogy kell e külön levellert vennem még a hangkártyához vagy sem.

Tapasztalataim szerint sajna elég sok szintit meg kell hajtani, persze gondolom ez a kérdés azért hangkártya függő is, az analógokat általában nem, azok elég erősen szólnak, persze ha analóg szinti alatt érted a Korg Volca-t, akkor azt szinte biztos hajtani kell, abból elég harmatos hang jön ki, a digi zongit is nagy valószínűséggel erősíteni kell (bár soha életemben nem dugtam ilyet hangkarira), a VA szintik nagy részét is a Mininovát a fent is említett Blofeldet is, de én pl. a Nord Lead 3 bizonyos hangszíneit is hajtom egy kicsit. de pl. a Virust nem kell, abból elég nagy jel jön ki.
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Tapasztalataim szerint sajna elég sok szintit meg kell hajtani, persze gondolom ez a kérdés azért hangkártya függő is, az analógokat általában nem, azok elég erősen szólnak, persze ha analóg szinti alatt érted a Korg Volca-t, akkor azt szinte biztos hajtani kell, abból elég harmatos hang jön ki, a digi zongit is nagy valószínűséggel erősíteni kell (bár soha életemben nem dugtam ilyet hangkarira), a VA szintik nagy részét is a Mininovát a fent is említett Blofeldet is, de én pl. a Nord Lead 3 bizonyos hangszíneit is hajtom egy kicsit. de pl. a Virust nem kell, abból elég nagy jel jön ki.

 

és például emu samplereknél nem tudod, hogy mi a helyzet? emax I. rack, emax II. rack,  E6400 ultra, E500 ultra, E4XT ultra, EIII. rack

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...